eitaa logo
مطالعات جهان عرب
1.1هزار دنبال‌کننده
64 عکس
18 ویدیو
10 فایل
🌸 کانال «مطالعات جهان عرب» منظاری ایرانی به منظر اندیشه در جهان عرب است با تمرکز بر معرفی جریان های فکری، جنبش های اسلامی، اندیشمندان تمدنی، مراکز پژوهشی، اندیشکده ها، متون معیار و... 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی ارتباط با ادمین. @sheikhhosseini64@
مشاهده در ایتا
دانلود
«الصغری الکبری؛ قطر،کوچک ِ بزرگ» 🔹میزبانی جام جهانی، جام ملت ها، میانجی بحران غزه، واسطه مذاکره ایران - امریکا، طالبان-امریکا،حامی اسلام گرایان اخوانی،چرا همیشه پای قطر در میان است؟ 🔸قطر کشوری ذره ای،به لحاظ جغرافیا و منابع انسانی با محدودیت های ساختاری مواجه و فاقد عمق استراتژیک است. به لحاظ تاریخی نیز بر تبار فرهنگی-تمدنی معتنابهی تکیه ندارد لذا مجموعه محدودیت ها برای انزوا در نظام بین الملل کفایت می کند. 🔸اما چگونه این کوچک، در سطح بزرگان کنشگری می کند؟ تحلیل حکمرانی دو دهه اخیر قطر نشانگر طراحی استراتژی سه سطحی برای فائق آمدن نسبی کارگزار بر محدودیت های ساختاری است. 🔻گام اول قطر، کسب مرجعیت در افکار عمومی و تاثیرگذاری بر ترجیحات سیاسی- فرهنگی مردم در جهان عرب بود که با تاسیس ابررسانه الجزیره با متعلقات آن(الجزیره الثقافیه، انجلیزیه، مرکز الجزیره للدراسات و...)دنبال شد و امروزه با فاصله زیادی از رسانه های دیگر، برترین رسانه در جهان عرب است. 🔺گام دوم،تلاش برای کسب مرجعیت در افکار عمومی جهان با سرمایه گذاری در جذابترین ابزار تاثیرگذاری یعنی فوتبال بود که قطر را به تمام جهانیان شناساند و مکمل آن به لحاظ سیاسی، میانجیگری در بحران های بین المللی، مرجعیت این کشور در عرصه های سیاسی را ارتقاء داد. 🔹اما مهم ترین گام قطر، کسب مرجعیت علمی و جهت دهی فکری نخبگان جهان اسلام با سرمایه گذاری کلان در تاسیس مراکز علمی،دانشگاهی و راهبردی در حوزه علوم انسانی و اسلامی است که به زودی این کشور را به قطب دادوستد علمی خواهد رساند. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023
books4arab.com_SP0389 (2).pdf
11.67M
ایده فراموش شده الدولة المستحيلة وائل حلاق 🔹وائل حلاق اندیشمند عرب مسیحی در سال 1955در فلسطین به دنیا آمد و سالها در مک گیل کانادا و امروزه هم در دانشگاه کلمبیا آمریکا استاد مطالعات اسلامی است او در سال 2024 نیز برنده جایزه جهانی مطالعات اسلامی ملک فیصل شده و نقدهای او علیه مستشرقان مشهور است. 🔸مهم ترین اثر حلاق که در ایران معرکه آراء قرار گرفته«الدولة المستحيلة: الإسلام والسياسة ومأزق الحداثة الأخلاقي» است که با عنوان«دولت ممتنع ؛اسلام، سیاست، مخمصه اخلاقی مدرنیته) نیز به فارسی ترجمه و منتشر شده است. 🔸ایده اصلی حلاق در کتاب این است که قدرت و حکم در اسلام تجربه و پارادایم خاص خود را داشته که ویژگی اصلی آن اخلاقی بودن قدرت بوده است اما دولت مدرن هم پارادایم خاص خود را داشته که امروزه با بحران های مختلفی از جمله بحران اخلاقی مواجه است. ادعای اصلی وائل حلاق این است که بر سازه دولت مدرن نمی توان دولت اسلامی بنا کرد و چنین تلاشی محال است. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«اندرونی ابوبکر البغدادی از زبان همسرش» 🔹درباره ابوبکر البغدادی رهبر داعش، خلیفه ای که سال 2014 در موصل اعلام خلافت و 2019 در حمله آمریکایی ها کشته شد، زیاد گفته و نوشته شده است. 🔸برای اولین بار همسر اولش اسماء محمد جلوی دوربین شبکه العربیه و الحدث حاضر و رازهایی از زندگی همسرش را که در سال 1999با او ازدواج کرده، به شرح ذیل برملا کرد: 🔹او تا قبل از زندانی شدن توسط آمریکایی ها در سال 2004 رفتار عادی داشت و مانند یک دانشجوی عادی دانشکده شریعت رفتار می‌کرد اما آن دو سال زندان در تغییر رویه او نقش زیادی داشت. 🔻از سال 2010 تا خروج از عراق2012 در منطقه تاجی زندگی می‌کردیم و أبو حسن المهاجر وأبو سياف التونسي وأبو محمد العدناني همدم او بودند. بعد اعلام خلافت با او درباره شرایط خلیفه و عدم مشروعیت خلافتش مناقشه می کردم. 🔺در سوریه با یک زن اهل حلب که شوهرش در جنگ کشته شده بود ازدواج کرد، سپس با دختر 14ساله یکی از دوستانش و زن چهارمش هم اهل چچن بود. علاوه بر چهار همسر، بیش از ده اسیر زن ایزدی در اختیارش بودند و دولت خلافت بعد از قدرت یافتن به دولت شهوت تبدیل شده بود او بسیار مغرور و از رسیدن مرزهایش به رم سخن می گفت. 🔹دخترم امیمه را در حالی که 12سال داشت به ازدواج محافظش منصور درآورد که او هم دو سال بعد کشته شد.هیچ وقت در شوهرم آثار زخمی و درگیر شدن در جنگ ندیدم. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
ماالعدالة.pdf
9.67M
«ما العدالة؟خوانش عربي عدالت» 🔸كتاب چیستی عدالت در دوازده فصل با مقالات اساتید مهم جهان عرب مانند محمد جبرون، فهمی جدعان، محمد الحداد،سعید بنسعید العلوی، محسن بوعزیزی و... با مقدمه عزمی بشاره توسط مرکز العربی للأبحاث و دراسة السياسات در سال 2014 منتشر شده است. 🔸تلاش اثر رونمایی از تبارشناسی عدالت در تراث سیاسی دراز دامنه اسلامی، تاریخ اسلامی و بررسی آن در اندیشه برخی متفکران مسلمان است. 🔹در برخی مقالات نیز بررسی نظریه های معاصر عدالت در غرب و مسئله های انضمامی عدالت اجتماعی در جهان عرب در کانون تامل نویسندگان بوده است. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«طوفان الاقصی و منطق کنشگری انصارالله یمن» منتشر شده در ویژه نامه شهدای قدس روزنامه ایران 🔹پیامدهای عملیات 7 اکتبر حماس علیه رژیم صهیونیستی در غزه صرفاً در سطح ملی محدود نماند و در سطح منطقه ای و بین المللی بازتاب ها و پیامدهای مهمی به دنبال داشت. یکی از مهم ترین پیامدهای منطقه ای عملیات طوفان الاقصی فعال شدن کنشگران جدید منطقه ای در مسئله فلسطین بود. در این سطح، حمایت ایران و حزب الله از عملیات حماس طبیعی و قابل پیش بینی بود اما فعال شدن ظرفیت های مقاومتی در عراق و خصوصاً سطح کنشگری جنبش انصارالله یمن فضای جدیدی را فراروی تحولات منطقه ای قرار داد. در بازخوانی و تحلیل واقعبینانه ازکنشگری جنبش انصارالله در بحران غزه چند مولفه را باید در نظر داشت: 🔶1. بر اساس بنیان های اندیشه مذهبِ زیدی، قیام علیه ظلم و جور از ویژگی های اصلی امام و رهبر یک جامعه می باشد بنابراین به لحاظ الهیات سیاسی زیدی کنشگری جنبش انصارالله در بحران غزه به لحاظ دینی یک ضرورت تلقی شده و به مثابه یک تکلیف دینی به آن نگریسته می شود. از این منظر این مدل از مواجهه نباید صرفاً با هزینه- فایده سیاسی مورد تحلیل قرار گیرد و به مولفه هایی مانند عدم موازنه بین رژیم صهیونیستی و انصارالله ضریب زیادی داده شود بلکه باید توجه داشت که بنیاد کنشگری انصارالله در این پدیده بر محاسبات سخت افزارانه و مادی از قدرت استوار نمی باشد. ادامه در: https://irannewspaper.ir/sp-324/32 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«فاطمة نسومر؛ زنی فرمانده مردان» 🔹قرن ۱۹ قرن تجربه استعمار مستقیم در جهان عرب است که یکی از سخت ترین آنها اشغال الجزایر توسط فرانسه بود استعماری که از 1830شروع و با استقلال الجزایر در سال 1962 پایان یافت. 🔸رسيدن به استقلال پس از 132 سال مقاومت با شهادت بیش از یک و نیم میلیون شهید حاصل شد، افتخاری که به دلیل آن امروز الجزایر را با لقب (شعب مليون شهيد) می شناسند. مقاومت در برابر استعمار فرانسه در مغرب عربی و خصوصاً الجزایر اسطوره هایی مانند عبدالقادر الجزایری و احمد بای را در یادها زنده نگه داشته است. 🔻فاطمه نسومر در سال 1830 به دنیا آمد و در جوانی به صف مبارزان الجزایری برای دفاع از قبایل در برابر تهاجم فرانسوی ها پیوست. او به عنوان یک زن مبارز به تدریج رهبری بخشی از مبارزه را بر عهده گرفت و در یک مبارزه به فرماندهی او بیش از 800 کشته بر فرانسه تحمیل شد در نهایت او به اسارت فرانسوی ها درآمد و بعد از مدتی نیز به علت بیماری در حالی که 33سال داشت فوت کرد. فاطمه نسومر نماد مقاومت الجزایر و بهانه سروده ها، رمان‌ها و فیلم های حماسی زیادی در این کشور بوده است. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023
«عبدالمجید النجار و سه گانه تمدنی» 🔸دکتر عبدالمجید النجار متولد 1945 تونس و فارغ التحصیل دانشگاه الزیتونه، الازهر و استاد بسیاری از دانشکده های اسلامی در تونس، الجزایر، امارات، قطر و ...می باشد. عضویت او در جنبش النهضه، ریاست شعبه «اتحاد العالمی لعلماء المسلمین» در تونس و عضویت در «المجلس الاروبی للافتاء والبحوث» از او یک چهره عالم نواندیش تمدنی تصویر کرده است. 🔹شهرت اصلی دکتر النجار تالیف سه جلدی ذیل عنوان«الشهود الحضاري للأمة الإسلامية» است که در سال 1999توسط دار الغرب الإسلامي در بيروت منتشر شده است. 🔸 جلد أول با عنوان«فقه التحضر الإسلامي» با تاکید بر سه مفهوم استخلاف، شهادة و تسخیر به بنیادهای فلسفی - اخلاقی تمدن اسلامی پرداخته است. 🔻جلد دوم با عنوان «عوامل الشهود الحضاري» به شرایط تجدید تمدنی با تاکید بر اصلاح فکری و عملی پرداخته و جلد سوم با عنوان«مشاريع الإشهاد الحضاري» به بررسی و نقد تجربه های فکری و عملی تمدنی(جریان سلفیه، جریان اصلاحی وتجربه جنبش های اخوان المسلمین و جماعت اسلامی) در جهان اسلام اختصاص دارد. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«جهانی شرمنده سؤالت، دختر» غزه، از روی آوارهای جبالیا؛ که خفته زیرشان شهید بسیار هنوز؛ أیها المسلمون، أیها العرب: رمضانتان مبارک؛ سفره هاتان پر طعام و‌ رنگین ؛ که اندیشه تان چه نوشیدن فرداست؛ به ما، نگاهتان؛ عادت دیدن یک خبر؛ نحن والله بشر؛ و لسنا مجرد خبر؛ سوال بی پاسخی هم دارم: أین نخوتکم التی کانت ایام الرسول صل الله علیه و سلم. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023
12.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«رمضان در کومور» 🔹کومور(جزر القمر)یکی از کشورهای ناشناخته عربی در اقیانوس هند است. حدود ۹۸درصد جمعیت 800 هزار نفری کومور مسلمان و زبان عربی و فرانسه در آن رسمیت دارد. این کشور با پایتختی مورونی از سه جزیره (انجازیحا، انزوان و موهیری)تشکیل شده و سال ۱۹۷۵ استقلال این کشور از فرانسه است اما جزیره(مایوت) همچنان تحت قیمومیت فرانسه می‌باشد. 🔸 پیشواز رمضان در کومور از ابتدای ماه شعبان با برگزاری جشن های عروسی آغاز و با رؤیت هلال جشن عمومی در خیابان ها برگزار می شود. قیمت ها در ماه رمضان با دستور حکومت ارزان تر ارائه و تعمیر و زیباسازی مساجد از سنت های اصلی محسوب می شود. نوشیدنی مردم در ماه رمضان آب میوه های استوایی و غذای اصلی «ثرید» است. شب‌های ماه رمضان پس از نماز عشاء حلقه های تفسیر و تلاوت قرآن در مناطق مختلف و روستاها رواج زیادی دارد. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023
أحكام الصيام وفلسفته.pdf
1.88M
«فلسفه صیام ازمنظر مصطفی السباعی» 🔹مصطفی السباعی(1915-1964) موسس اخوان المسلمین سوریه و اولین سوری فارغ التحصیل دکتری شریعت از دانشگاه الازهر است که بعد از زندانی شدن حسن الهضیبی ریاست دفتر اجرایی اخوان در جهان عرب را بر عهده داشت. 🔸او علاوه بر کنش سیاسی،به تالیف آثاری مانند «مقدمة حضارة الإسلام »،«التكافل الاجتماعي في الإسلام»،«المرأة بين الفقه والقانون» و... نیز پرداخته است. 🔻یکی از آثار مهم او «أحكام الصيام و فلسفته» است که در بخش اول به احکام و در بخش دوم به فلسفه روزه ذیل چنین عناوینی پرداخته است: -رمضان شهر القوة - رمضان شهر الحریة -رمضان شهر المواساة -فلسفة العید -اثر العبادة فی تربیة الأمة 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023
«اسلامیة المعرفة؛گنجینه ایده ها» 🔹نهاد علمی به کمیت و‌کیفیت «المعهد العالمي للفكر الاسلامي» در زمینه تولید علوم انسانی با رویکرد اسلامی نمی‌شناسم. موسسه ای که در سال 1981با تلاش اندیشمندانی چون إسماعيل الفاروقي، طه العلواني، جمال برزنجي و عبدالحمید ابو سلیمان بنا نهاده شد. 🔸ایده های کلان«علوم انسانی اسلامی »،«مطالعات تمدنی»،«اسلام و معاصرت» همواره در کانون تأملات اندیشمندان این نهاد بوده است. 🔻وقتی سال1995اولین شماره مجله با عنوان «اسلامیة المعرفة» با سرمقاله طه علوانی «لماذا اسلامیة المعرفة؟ولماذا المجلة؟» منتشر شد کسی فکر نمی کرد امروز به شماره 106برسد. 🔺مجله ای که از سال 2020با عنوان «الفكر الإسلامي المعاصر»منتشر و بدون تردید مهم ترین ایده های آکادمیک اسلامگرایی معاصر عرب را نمایندگی کرده و کمتر اندیشمند ترازی است که در این مجموعه مقاله ای نداشته باشد. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«پایگاه التفسیر اردن؛مخاطبان میلیونی» 🔸در سال 2001 «مؤسسة آل البيت الملكية للفكر الإسلامي» در برای دسترسی مخاطبان به تفاسیر و علوم قرآن پایگاه جامع التفسیر را تأسیس کرد که تفاسیر مذاهب مختلف اسلامی را در دسترس مخاطبان قرار دهد. این پایگاه علاوه بر تفاسیر، مرجع غنی در زمینه های مختلف علوم قرآن می‌باشد. از تفاسیر شیعی نیز هشت تفسیر مانند، مجمع البیان، المیزان،تفسیر صدرالمتالهین و... در سامانه قرار دارد. 🔸این سایت از سال 2006 پربازدیدترین سایت قرآنی جهان بوده و در سال 2023 بازدید از آن به بیش از 19میلیون نفر رسیده است. 🔹گام دوم این پایگاه،ترجمه تفاسیر به زبان انگلیسی است که تاکنون تفسير الجلالين سيوطي،تفسير ابن عبّاس،تفسير تستري،تفسير البيضاوي ... ترجمه شده است. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«رمضان غزه؛از حُمُص تا خُبز» 🔹رمضان مانند بسیاری از مناطق عربی رونق خاص خودش را داشته است. سفره رمضان غزاوی ها خالی از «فول»،«حمص»و «فلافل» نبوده است. حمص که در شامات طرفدار زیادی دارد از نخود پخته، روغن زیتون، ارده، آبلیمو و سیر له‌شده و ادویه‌های مخصوص تشکیل می‌شود.فول هم که ترکیبی از باقالی و سیر، لیمو ترش، گوجه، ماست، ارده، جعفری،روغن زیتون و ادویه است غذاهایی که طعم هر کدام با آمدن رمضان کریم بر لب کودکان غزاوی شیرینی خاصی می‌ نشاند. 🔸از آن سفره رنگین رمضان سال های قبل، شاید بر سفره فقط تکه خُبزی مانده باشد، آنهم شاید... 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
22.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️عظم الله ٱجورنا وٱجوركم بإستشهاد اميرالمؤمنينعلي ابن ابي طالب عليه السلام ▪️الروادید(مداحان): علی مهدی الکویتی و مهدي امير شعر:حسين المرزوق 🖤منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«اغنیاء اوال روند و رئیس اوال سوی فقرا» 🔹سه شنبه از رفیق شفیقی سراغ گرفتم، پیام فرستاد که بیروتم و در بازدید از«مرکز اوال للدراسات و التوثیق»خیلی یاد تو افتادم،من هم در افسوس از دست دادن زیارت اوال در سفر تابستان فرو رفتم. روزی از افسوس نگذشته که دوستی بحرینی با دعوت پس از افطار به کافه ای، با حضور دکتر علی الدیری اندیشمند بحرینی و رئیس«مرکز اوال للدراسات و التوثیق»غافلگیرم کرد. 🔸دکتر علی،کارشناسی را در بحرین،ارشد لبنان و دکتری را در مصر گذرانده و تالیف در زمینه زبانشناسی، عرفان،فلسفه،تاریخ بحرین و شرکت در همایش های مختلف از او اندیشمندی برجسته ساخته است. 🔹دوره ای از زندگی علاقه به پروژه روشنفکری در جهان عرب داشته و با آثار جابری و ارکون مانوس بوده لذا آثار روشنفکران ایرانی را مفصل دیده است اما عمق فلسفی آنها را خیلی کمتر از همتایان عرب می‌داند. 🔸امروز پروژه هایی که غیر ایدئولوژیک اما روشمند به نقد نظریه های غربی بپردازند،برایش جذابیت دارد و از این منظر عبدالوهاب المسیری و هبه رؤوف را عمیق می‌داند و بیشترین تاثیر را از جرج طرابیشی مهم ترین ناقد جابری پذیرفته است. گفتگو دو ساعته که در آن سخن از پروژه طه عبدالرحمن تا بررسی نصوص افراط گرایی هم رفت و دکتر،قم را هم ترکیبی از نمادهای سنتی و مدرن اما دلنشین می‌دانست. 🔺عکس فوق را هم در میانه گفتگو، همسر دکتر بدون هماهنگی گرفت، من هم برای دوستِ در بیروت فرستادم با این پیام: اغنیاء بیروت، اوال روند و رئیس اوال،قم سوی فقرا. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
الخطاب المقاصدی المعاصر.pdf
4.84M
«جریان مقاصدی،اندیشه و اندیشمندان» 🔸یکی از مهم ترین جریان های فکری معاصر در جهان عرب جریان مقاصدی است که تبار تاریخی آن را در آراء غرالی، آمدی، جوینی و... می توان دنبال کرد اما کتاب«الموافقات» شاطبی نقطه عطفی در صورت‌بندی اندیشه این جریان محسوب می‌شود. 🔹بر اساس ادعای کلان این‌جریان، دین اسلام یک دین کامل و پاسخگو به همه نیازهای فردی و اجتماعی است و با توجه به عدم وجود نص جزئی در همه حوزه ها با تکیه بر مقاصد می‌توان به استناط حکم مالانص فیه پرداخت. 🔹کتاب«الخطاب المقاصدی المعاصر؛مراجعة و تقويم» تالیف دکتر الحسان شهید، به صورت تفصیلی به تاریخ اندیشه مقاصدی، نسبت آن با علم اصول و علوم انسانی معاصر پرداخته است. 🔸وجه نوآورانه این اثر بررسی پروژه های مقاصدی اندیشمندان معاصر چون، طه عبدالرحمن، محمد طاهر بن عاشور، عبدالمجید النجار، طه علوانی،احمدالریسونی و...است 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
1_10676833031.MP3
13.31M
«مقایسه مسئله بودگی فلسطین در جهان عرب و ایران» 🔹 پنج‌شنبه ۱۶ فروردین در هم اندیشی مجازی «قدس الأمة»به میزبانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سعی کردم، تفاوت مسأله‌بودگی فلسطین نزد دولت‌ها و ملت‌ها در جهان عرب و ایران را به صورت مختصر مقایسه و ضرورت روایت مردمی را یادآوری کنم. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«عيدكم مبروك» 🔸نهنئكم بحلول عيد الفطر المبارك أعاده الله علينا و عليكم بالأمن و الإيمان 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«شهادت فرزندان اسماعیل هنیه؛ نظریه خون شریکی» 🇵🇸به شهادت رسیدن سه فرزند و تعدادی از نوه های و واکنش صبورانه او در شنیدن این خبر، واکنش های زیادی به دنبال داشته است. ▪️یکی از بهترین تحلیل ها را می‌توان در مقاله محمود الرنتیسی با عنوان«اغتيال أبناء هنية.. حماس ومفهوم الدماء المتساوية» مشاهده کرد. 🖤نویسنده معتقد است یکی از ویژگی های جنبش ، مساوی بودن رهبران و دیگر اعضای جنبش در خون دادن است، جایی که بسیاری از کادر رهبری فعلی مثل دکتر خلیل الحیة، رهبر تیم مذاکره کننده، دکتر محمود زهار، مهندس عیسی نشار و...تعداد زیادی از اعضای خانواده شان به شهادت رسیده اند. ▪️نویسنده بر اساس نظریات امروزینِ سبکِ رهبری، معتقد است این حجم از شهادت نزدیکان رهبران جنبش علاوه بر تاثیر عاطفی بین اعضاء، نشان از سبکِ «رهبری اخلاقی» داردکه او با شهادت فرزندان و نوه هایش،پیام ایمان به مسیر را به ملت منتقل می‌کند. در واقع این سبکِ رهبریِ خاصی است که در بیان شهید صالح العاروی نایب رئیس جنبش آمده بود: «نحن لا نختلف عن كل أبناء شعبنا، نحن جزء من هذه المقاومة ويمكن أن نكون جزءًا من الثمن» 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«مسیرِ مسیری» 🔸هرچند تب ِحمایت احساسی از فلسطین همواره در جهان عرب در سطح بالایی قرار داشته اما در تلاش علمی برای ارائه یک صورتبندی عمیق از مسئله فلسطين -اسرائيل،عبدالوهاب المسیری بی مانند بوده است. 🔹او 1938در مصر به دنیا امد،کارشناسی ادبیات انگلیسی را اسکندریه،ارشد و دکتری را در آمریکا گذراند.سپس در دانشگاههای (عین شمس،کویت،ملک سعود، اسلامی مالزی)به تدریس پرداخت. 🔸مسیرِ مسیری،با دلبستگی به اخوان شروع و سپس به اندیشه چپ حتی مارکسیسم نزدیک و در نهایت به یک اسلام تمدنی ختم شد،سیر تطوری که در کتاب«رحلتی الفکریة فی البذور والجذور والثمر»روایت کرده است. 🔻هرچند نقدهای او به غرب و تئوری سکولاریسم کلان و جزئی او مهم است اما بخشی مهمتر پروژه او به شناخت و نشان دادن ماهیت استعماری آن اختصاص داشت و«موسوعة اليهود واليهودية والصهيونية:نموذج تفسيري جديد»در هشت جلد نماد آن است.بخش دیگری از آثار او در این زمینه عبارتند از: نهاية التاريخ:مقدمة لدراسة بنية الفـكر الصهيوني،العنصرية الصهیونية،الصهيونية والنازية ونهاية التاريخ:رؤية حضارية جديدة. 🔸 یکی از ایده های اصلی او نسبت به ماهیت رژیم صهیونیستی در قالب نظریه«الدولة الوظيفية»ارائه شد: إن الطبيعة الوظيفية لإسرائيل تعني أن الاستعمار اصطنعها لتقوم بوظيفة معينة فهي مشروع استعماري لا علاقة له باليهودية:ماهیت کارکردی اسرائیل ارتباطی با یهود ندارد بلکه تاسیس آن یک پروژه استعماری با کارویژه خاص است. 🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023
82.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«کنش ساختاری ؛واکنش کارگزاری» تحلیلی بر عملیات وعده صادق ŸŸدر برنامه زنده «وعده صادق» شبکه قرآن سیما به اعمالِ محدویت های ساختاری انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی و واکنش کارگزاری رژیم صهیونیستی با تاکید بر دو سوال ذیل پرداخته ام: ۱.چرا در سال های اخیر رژیم صهیونیستی به ترور دانشمندان و سرداران ما روی آورده است؟ ۲.عملیات وعده صادق کدام پازل راهبردی ما را تکمیل می‌کند؟ 🔹منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«از شیخ انقلابی تا شیخ زندانی» به مناسبت گذشت یک سال از زندانی شدن شیخ راشد الغنوشی رهبر جنبش النهضه تونس یاداشت یک سال قبل(ضروت تفکیک کنشگری «حرکه النهضه» از «حزب النهضه» (تحلیلی بر زمینه های بازداشت شیخ راشد الغنوشی) که تفصیل آن را سایت مسلمنا منتتشرکرده بود، تقدیم می کنم: 🔹اعمال محدودیت بر اسلامگرایان تونسی اصلاً جای خوشحالی ندارد. آنچه در ایران باعث انتقاد برخی کارشناسان به اسلام گرایان تونسی شده است به دلیل عدم تفکیک بین «حركه النهضه» و «حزب النهضه» در تحلیل هاست... 🔸هر چند انقلاب مقدماتی دارد اما در نهایت در یک لحظه رخ می دهد و بعد از آن لحظه، مرحله پیاده سازی آرمان های انقلاب است که کاری بس دشوار است چون هر چند ارمان اسلام گرایان«وصول الی السلطه» در آن لحظه تحقق می یابد اما ابهامات و پیچیدگی های«مابعد السلطه» فراروی آنها قرار می گیرد و باید با گذار از «حکم» به «الحوکمه»(حکمرانی= چگونه حکومت کردن) بپردازند. 🔹خلاصه آنچه در رخ داد پروژه ای اماراتی- سعودی بود تا حداقل ابزار اسلامگرایان (پارلمان) را از انها گرفته و از شکل گیری بدیلی«اسلامگرایانِ شریک در قدرت» که میتوانست جذابیت زیادی داشته باشد، جلوگیری کند... نکته آخر اینکه بازیگری اسلامگرایان در کشوری که بخشی از قدرت اند بسیار سخت تر از جایی است که اکثریت اند ادامه یاداشت در سایت مسلمنا http://zaya.io/lc2b3 پی‌نوشت: عکس ۱۳۹۶تونس 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«نقدُ نقدِ نقد» 🔸محمد عابد الجابری(1935_2010)(تصویر سمت چپ) از مهم روشنفکران مغربی قرن بیستم جهان عرب است که با نگارش کلان پروژه«نقد العقل العربي» سهم زیادی در نقد تراث اسلامی و تاثیر بر روشنفکران جهان اسلام داشته است. پروژه ای که در چهار جلد ذیل ارائه شد: - تكوين العقل العربي - بنية العقل العربي - العقل السياسي العربي - العقل الأخلاقي العربي 🔹 واکنش های زیادی به پروژه جابری در جهان عرب شکل گرفت که مهم ترین نقد، پروژه جورج طرابیشی(1939-2016) (تصویر سمت راست)متفکر مسیحی سوری است با عنوان«نقد نقد العقل العربی» ارائه و در آن خوانش جابری از تراث اسلامی در چهار جلد ذیل نقد شد: -نظرية العقل العربي: نقد نقد العقل العربي - إشكاليات العقل العربي: نقد نقد العقل العربي - وحدة العقل العربي: نقد نقد العقل العربي - العقل المستقيل في الإسلام: نقد نقد العقل العربي 🔸نقدِ جابری مسلمان به تراث اسلامی و نقد طرابیشی مسیحی به آن نقد، به موازات هم بخشی از ساحت فکری در جهان عرب معاصر را نمایندگی می‌کند. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«سمتِ صَمت از دبی تا تهران» 🔹چهار شنبه ۱۱ اردیبهشت چند ساعت،اکسپو تهران2024 را از نزدیک دیدم. می‌گویند بیش از ۲۰۰۰ تاجر از۱۰۰کشور برای بازدید آن به تهران آمده تا دستاوردهای صادراتی ایران در عرصه های پتروشیمی،معدنی، پزشکی،غذایی،صنایع دستی، ماشین الات، صنعت ساختمان و دارویی را از نزدیک ببینند و وزارت«صمت»هم برگزار کننده است. نمایشگاه برای اصحاب علوم انسانی که کمتر با پیشرفت های صنعتی کشور آشنا هستند، آورده های زیادی داشته و در بسیاری از موارد افتخار آمیز است. 🔸دو سال قبل نیز اکسپو دبی را که به دلیل کرونا با تاخیر در2021 با حضور ۱۸۰ کشور برگزار شد،دیده بودم که پاویون اکثر کشورها نشانگر این بود که اکسپو را فرصتی همزمان برای ارائه تاریخ،فرهنگ،صنعت و فناوری کشورشان به مخاطبان جهانی تلقی کرده بودند لذا نمادهای فرهنگی و چشم انداز تمدنی آنها در آن کاملاً برجسته بود طوری که می‌توان در مقایسه پاویون ها باهم،اکسپو را المپیک فرهنگی کشورها دانست. 🔹بر پاویون ایران در اکسپو دبی هیچ نگاه فرهنگی و تمدنی حاکم نبود،صرفاً فروشگاهی که به بازاریابی برخی محصولات مانند پسته و زعفران و سنگ می‌پرداخت که آنجا هم سیاستگذار«صمت»بود.اکسپو تهران2024هم هرچند فقط به تولیدکنندگان داخلی اختصاص داشت اما نگاه،باز هم ارائه دستاوردهای سخت افزارانه بود و بدون پیوست فرهنگی،نشانی از ظرفیت های اندیشه ای قابل ارائه به مخاطب جهانی نداشت.احتمالا باید سیاستگذار اکسپو در ایران از«صمت»به«سمت» دیگری تغییر کند. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
16.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️أعظم الله اجورنا و اجورکم بذكري إستشهاد الامام جعفر الصادق عليه السلام  ▪️قال الصادق (عليه السلام): "مَنْ صَدَقَ لِسَانُهُ زَكَى عَمَلُهُ، وَ مَنْ حَسُنَتْ نِيَّتُهُ زِيدَ فِي رِزْقِهِ، وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِ بَيْتِهِ مُدَّ لَهُ فِي عُمُرِهِ ▪️رادود(مداح): باسم الكربلايي شاعر: عادل اشكناني 🖤منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«راز ماندگاری إدوارد سعيد» 🔹إدوارد سعید۱۹۳۵در قدس و خانواده مسیحی فلسطینی به دنیا آمد.پدرش تابعیت آمریکایی داشت لذا برای ادامه تحصیل در نوجوانی به آمریکا رفت و دکتری را 1963در دانشگاه هاوارد به پایان رساند بعد از فارغ التحصیلی تا فوت(2003) استاد ادبیات انگلیسی دانشگاه کلمبیا بود.هر چند تابعیت آمریکایی داشت ولی از مهم ترین حامیان فلسطین در مجامع آکادمیک و حتی سیاسی آمریکا محسوب می‌شد. 🔸مهم ترین اثرش«الاستشراق» بود که در آن شرق شناسی را ابزاری برای تامین منافع امپریالیسم دانست و به نقد شرق شناسانی پرداخت که ظاهراً یک کار علمی می کنند اما در واقع با نگاهی از بالا به پایین به ارائه تصویری از شرق در راستای منافع استعمار می‌پردازند.او معتقد بود: «جوهر الاستشراق هو التمييز الذي يستحيل اجتثاثه بين الفوقية الغربية والدونية الشرقية»،«نمط من الإسقاط الغربي على الشرق وإرادة السيطرة عليه» 🔸چهره دوم و جنجالی ادوارد سعید را می‌توان در تصویر بالا سمت راست مشاهده کرد،زمانی که پس از آزاد سازی جنوب لبنان در سال2000 به همراه خانواده به نقطه صفر مرزی لبنان و رژیم صهیونیستی رسید،سنگی را به آن سوی مرز رژیم صهونیستی پرتاب کرد و عکاس بدون هماهنگی آن را در رسانه ها منتشر کرد. با توجه به جایگاه علمی و رسمی ادوارد سعید در امریکا،فشارهای زیادی در محیط دانشگاهی آمریکا علیه او شکل گرفت. 🔻اما در نهایت او با تالیف«استشراق»و «پرتاب آن سنگ» همزمان در مواجهه علمی و نمادین با استعمار ماندگار شد. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«حوار بِلا محاور» یک شنبه شب به دعوت شورای راهبردی روابط خارجی به افتتاحیه دوره سوم«گفتگوهای ایران و جهان عرب» رفتم که به ابتکار «مرکز الجزیره للدراسات» و «شورای روابط خارجی ایران» در تهران برگزار می شد و دو دوره قبل در دوحه برگزار شده بود.از آنجا که ما با جهان عرب در وضعیت«بحران گفتگو» قرار داریم، هر ابتکاری برای گفت و شنود مستقیم طرفین گامی رو به جلو خواهد بود خصوصاً حضور اندیشمندانی چون«فهمی هویدی»،«منیر شفیق»،« سامی العریان»،«صادق الفقیه» و ... و رسانه ای هایی چون«محمد مختار الخلیل» و «مصطفی سواق» و... به ارائه تصویر واقعی ایران کمک خواهد کرد. اما نکته اصلی عدم توازن طرفین گفتگو بود از طرف ایران«دکتر کمال خرازی» و «دکتر امیرعبدالهیان» به عنوان کارگزاران رسمی سخن گفتند و نهاد برگزار کننده هم «شورای راهبردی روابط خارجی» نهادی رسمی تلقی می شد اما در طرف مقابل حدود 40 میهمان از ۱۵ کشور عربی با انگیزه ها و دغدغه های متعدد و نهاد هم «مرکز الجزیره للدراسات». کاش طرف ایرانیِ گفتگو نهادی علمی- فرهنگی بود تا گفتگو از چالش ها و فرصت های سیاسی - امنیتی به حوزه های فرهنگی -اجتماعی سر ریز می‌شد و البته آن وقت لیست مدعوین ایرانی به تجدید نظر اساسی نیاز داشت. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«حسن حنفی نماد یسار الاسلامی» 🔹حسن حنفی(1935-2021)از متفکران مصری معاصردارای دکترای فلسفه از سوربن بود.او به خوانش تحقیر آمیز غرب از شرق درقالب«شرق شناسی »انتقاد داشت لذا سعی کرد معادله را در قالب«علم الاستغراب»وارونه سازد:«یهدف علم الاستغراب...قلب الموازین فی ان تتحول بین الأنا الأروبی الدارس بالامس الی موضوع مدروس الیوم» 🔸 در پرتو این پروژه،انسان مسلمان احساس هویت مستقلی داشت که کتاب «التجدید و التراث»بازسازی این هویت با پرداختن به سه پرسش بود:با تراث چگونه تعامل کنیم؟با تمدن غرب به مثابه دیگری چگونه مواجه شویم؟پاسخ ما به مسئله های معاصرت چگونه باید باشد؟ 🔸 چون در این پروژه آغازگاه بحث از تراث است لذا ارزش تراث از نظر حنفی به اندازه ای است که در تفسیر معاصرت و پیشبرد مسئله های کنون سهم دارد.از این رو به تجدید بخشی از تراث و نقد بخشی دیگر میپرداخت لذاعلم کلام با قرائت معتزلی برای او مهم جلوه می نمود چون حامل مفاهیمی مانند:ازادی، اختیار و قدرت انسان برای ساخت جامعه مطلوب،عدالت اجتماعی بود. 🔹حنفی با وجود نقد خوانش سلفی ازسنت،منتقد جریان لیبرال نیز بود چون آنها را منفصلة عن التراث وتاريخ الذات و فرو رفته در«التغريب»می دانست او در میانه این دو جریان،منادی چپ اسلامی« یسار الاسلامی»بود.هر چند انتقاد زیادی به قرائت حنفی از قران و برداشت های او از تجدید سنت«العلمانية روح الإسلام»وجود دارد اماپروژه تجدید او به تعبیر خودش به دنبال مقاومت در برابر سه هدف بود: - التقليد للقدماء -التبعية للغرب -العزلة عن الواقع 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023