eitaa logo
آشنایی با نهج‌البلاغه
186 دنبال‌کننده
838 عکس
323 ویدیو
69 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻آیا «دیکتاتور» این‌گونه است؟! 🖋 مهدی جمشیدی ۱. بسیار اندک‌ بودند، امّا می‌خواستند «وانمود» کنند که فراونند. می‌خواستند «گروهک‌های مجازی» را به «لشکرهای خیابانی» تبدیل کنند. بااین‌حال، نتوانستند «مردم» را با خود همراه کنند. تصوّر می‌کردند که «جامعۀ ایران»، چونان «انبار کاه»، فقط محتاج یک «جرقۀ کوچک» است تا شعله‌ور شود. نه‌فقط «جرقه»، بلکه «آتش‌ها» برافروختند امّا جامعه نخروشید و با آنها هم‌صدا و هم‌داستان نشد. این اقلیّت محض و مطلق، نعره‌های بلند سر دادند، امّا جامعه به راهی ‌رفت و اینان به راهی دیگر. «اقلیّت مطلق» بودند و «اقلیّت مطلق» ماندند. هرچه که دست‌وپا زدند و هوچی‌گری و روایت‌سازی و بازی‌پردازی کردند، نشد که نشد. و چون ناکام ماندند، در پی جبران برآمدند؛ با «آتش» و «خون» و «دروغ» و «فریب» در خیاباهای فضای مجازی و خیابان‌های ایران. و تلخ‌تر و سوزاننده‌تر از همه، روایت‌های دروغین بود. و از این جمله، متهم‌ساختن آیت‌الله خامنه‌ای به «دیکتاتوری». ۲. آیت‌الله خامنه‌ای چه کرده است که چنین اتهامی را بر او روا داشتند؟! او در هیچ انتخاباتی دخالت نکرده است و همچون یک شهروند عادی، «یک رأی» به صندوق انداخته و سپس نظاره‌گر کنشگریِ آزادانۀ مردم بوده است. او رأی مردم را «محترم» دانسته است و در منطق حکمرانی، «دخالت مستقیم و جدّی» داده است. او همواره به «مشارکت حداکثریِ مردم در انتخابات»، توصیه کرده است و نتیجه را فرع بر حضور دانسته است. حتّی آنگاه که «گزینه‌های زاویه‌دار با او» به قدرت رسیده‌اند، منطق مردم‌سالاری را کنار ننهاده و انتخابات را «ابطال» نکرده است. او در برابر این گزینه‌ها، «کارشکنی» و «سنگ‌اندازی» نکرده و جهت‌گیری‌های شخصی‌اش را مبنای تعاملاتش قرار نداده است. همۀ تعاملات او بر اساس «اخلاق» و در چهارچوب «قانون» بوده است. آیا «دیکتاتور» این‌گونه است؟! ۳. آیت‌الله خامنه‌ای در وظایف قوا و نهادها دخالت نکرده و از مدیران و کارگزاران، «مترسک بی‌عمل» و «عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی» نساخته است. او به جای «قانون»، به «خود» ارجاع نداده است و در دورۀ حاکمیّت، نظرش جایگزین قانون نشده است. او سلیقه و پسند خود را بر قانون ترجیح نداده است. هرچه که توانسته، کمتروکمتر مداخله کرده و حضور داشته است تا جریان امور، به‌صورت طبیعی و در امتداد قانون پیش برود. او نه آشکارا و نه پنهانی، هیچ امری را از «مدار قانون»، خارج نکرده و «بدعت» نساخته است. حکومت ایران در چهارچوب قانون پیش می‌رود نه خواسته‌های شخص او. حضور و قدرت و عظمت او، کمترین سایه‌ای بر سرِ قانون نیفکنده است. آیا «دیکتاتور» این‌گونه است؟! ۴. آیت‌الله خامنه‌ای، بسیار بر «فرهنگ» و «سبک زندگی» اصرار می‌ورزد، امّا در پی «تحمیل» و «تحکّم» نبوده است. با این‌که «حاکم» و «در قدرت» است، امّا به زبان «زور» و «اجبار» سخن نگفته و «امر» و «فرمان» صادر نکرده است، بلکه همچون یک «عالِم دینی»، دردها و نگرانی‌های فرهنگی‌اش را شفاف و صمیمانه بازگفته و «استدلال» کرده است. آری، «استدلال»! او برای اصلاح سبک زندگی، «بخشنامه‌های فاشیستی» صادر نکرده و از «موضع بالا» به جامعه نگاه نکرده است. او همواره خود را «از جامعه» و «در کنار جامعه»، انگاشته است. او «از مردم» بوده است نه «بر مردم». او «تربیت» و «فهم» و «اخلاق» و «گفتگو» و «تبیین» و «گفتمان‌سازی» را کنار نزده و «تحکّم» و «تحمیل» و «زور» و «خشونت» و «تعدّی» و «جبر» را حاکم نکرده است. زبان او، «زبان استدلال» بوده است؛ همچون تمام گذشتۀ فکری‌اش. «آیت‌الله خامنه‌ایِ نظام جمهوری اسلامی»، همان «حجت‌الاسلام خامنه‌ایِ طرح کلّیِ اندیشۀ اسلامی در قرآن» است؛ با همان حوصلۀ گفتگویی و اهتمام تبیینی و منطق تبلیغی. پس از پنجاه سال، و با وجود صدرنشینی در قدرت سیاسی، حال‌وهوای او دگرگون نشده است. آیا «دیکتاتور» این‌گونه است؟! ۵. عدّه‌ای از یک «اعتراض جزئی»، شعار ساختارشکنانۀ «مرگ بر دیکتاتور» ساختند و در خیابان، حرمت او را شکستند و حریمش را درنوردید، امّا او هیچ واکنشی نشان نداد. نه‌فقط توپ و تانک به خیابان نیاورد و چوبۀ دار برپا نکرد، بلکه گفت حساب «هیجان‌زدگانِ بازی‌خورده» را از «غرض‌ورزانِ بازی‌ساز» جدا کنید و همه را به یک چوب نرانید. او هیچ سخنی در دفاع از خود نگفت و زبان به انتقاد نگشود. او مرز میان «منتقد» و «معارض» را شعار «مرگ بر دیکتاتور» ندانست و خویش را محور و مبنای حقّ معرفی نکرد. آیا «دیکتاتور» این‌گونه است؟! ۶. نه، او «دیکتاتور» نیست، او «مقتدرِ مظلوم» است. و مگر حاج‌قاسم سلیمانی در وصیّت‌نامه‌اش، آیت‌الله خامنه‌ای را «مظلوم» نخواند؟! چه خون‌دل‌ها که نخورده است در این سال‌ها، و چه دردها و رنج‌ها که پنهان نساخته است در عمق سینه‌اش ... . از چشمانِ قلمم، اشک می‌چکد و از حنجره‌اش، فریاد برمی‌آید.
♦️راه و رسم زندگى پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم: ⚪️فَتَأَسَّ بِنَبِيِّکَ الاَْطْيَبِ الاَْطْهَرِ ـ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ـ فَإِنَّ فِيهِ أُسْوَةً لِمَنْ تَأَسَّى، وَ عَزَاءً لِمَنْ تَعَزَّى. وَ أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللّهِ الْمُتَأَسِّي بِنَبِيِّهِ، وَالْمُقْتَصُّ لاَِثَرِهِ 💠پس به پيامبر پاكيزه و پاكت اقتدا كن، كه راه و رسم او الگويى است براى الگوطلبان، و مايه فخر و بزرگى است براى كسى كه خواهان بزرگوارى باشد، و محبوب‌ترين بنده نزد خدا كسى است كه از پيامبرش پيروى كند و گام بر جايگاه قدم او نهد. 📘 ۱۶۰ 🍀🍀⚘️⚘️🍀🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ چقدر شبیه یک‌دیگرند این پدر و فرزند! هر دو محمد، هر دو موعود، هر دو رحمت و هر دو خاتَم. منتها پدر خاتم الانبیاست و پسر خاتم الاوصیاء. 🌅 این مقدار شباهت بی‌حکمت نیست، چرا که قرار است رسالتی که پدر شروع کرده به دست پسر تمام شود و دین خدا در زمین عالمگیر شود. 💫 قصه خلقت با "محمّد" آغاز شد، و سرانجام هم با "م‌ح‌م‌د" پایان شیرینش فرا میرسد. ما مسلمانانِ اولین محمّدیم، و چشم به راهانِ آخرین م‌ح‌م‌د... 🤲 الهی یا حمید بحق محمد عجل لولیک الفرج 🍀🍀⚘️⚘️🍀🍀
۳۱ 📌قسمت ۱۴ ❣امیر المومنین علیه السلام در نامه خود به امام حسن علیه السلام می‌فرماید: 💠 وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ تَکُنْ مِنْ أَهْلِهِ، وَأَنْکِرِ الْمُنْکَرَ بِيَدِکَ وَلِسَانِکَ، وَبَايِنْ مَنْ فَعَلَهُ بِجُهْدِکَ 💠«امر به معروف کن تا اهل آن باشى و با دست و زبانت منکر را انکار نما و از کسى که عمل بد انجام مى دهد با جديت دورى گزین. ✍ «وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ تَکُنْ مِنْ أَهْلِهِ» اشاره به اين است که چون انسان، ديگران را امر به معروف مى کند، اگر خودش اهل معروف نباشد در پيش وجدان خويش شرمنده مى‌گردد. به علاوه از مردم نيز خجالت مى کشد که بگويند او آمر به معروف است در حالى که خودش عامل به منکر است. مجموع اين امور سبب مى شود که با امر به معروف انسان تدريجاً در سلک عاملان به معروف درآيد. 🔻جمله «وَأَنْکِرِ الْمُنْکَرَ ...» اشاره به مراتب نهى از منکر دارد نخست انکار به قلب و بيزارى از منکر در درون دل و جان، هرچند ظالمان دست و زبان انسان را ببندند. مرحله دوم انکار با زبان و مرحله سوم جلوگيرى عملى از منکرات. 🔷بسيارى از فقها اين مرحله را وظيفه حکومت اسلامى وحاکم شرع دانسته اند و مرحله اوّل و دوم را وظيفه عموم مردم. ✔️جمله (وَبَايِنْ مَنْ فَعَلَهُ بِجُهْدِکَ) ممکن است اشاره به جايى باشد که نهى از منکر اثر نمى گذارد، در چنين مواردى انسان بايد مجلس منکر را ترک گويد و از عاملان به منکر دورى گزيند. اين احتمال نيز هست که منظور از آن بيزارى قلبى است که آثار آن در چهره انسان نمايان باشد که يکى از مراحل سه گانه نهى از منکر است. 🍀🍀🍀⚘️⚘️🍀🍀🍀
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🌸رزق امروز 🕊در محضر نهج البلاغه 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 ♥️پروردگارا! تو براى دوستانت بهترين مونسى ♥️و براى کسانى که بر تو توکّل کنند آماده ترين حلاّل مشکلات، ♥️ تو درون آنها را مى بينى و از ضمير آنان آگاهى ♥️ و از اندازه بينش عقلهاى آنان با خبرى. ♥️اسرار آنان بر تو مکشوف و قلوبشان سخت به تو مشتاق است. ♥️اگر غربت آنها را به وحشت اندازد ياد تو مونس تنهايى آنهاست ♥️و اگر مصائب ومشکلات، بر آنان فرو بارد به سوى تو پناه مى آورند، ✅زيرا مى دانند زمام تمام امور به دست (با کفايت) تو و سرچشمه همه آنها در اختيار تو مى باشد. 📜خطبه ۲۲۷ 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
سقوط جامعه انسانى البلاغه 💥اعْلَمُوا -رَحِمَكُمُ اللَّهُ- أَنَّكُمْ فِي زَمَانٍ الْقَائِلُ فِيهِ بِالْحَقِّ قَلِيلٌ وَ اللِّسَانُ عَنِ الصِّدْقِ كَلِيلٌ وَ اللَّازِمُ لِلْحَقِّ ذَلِيلٌ؛ أَهْلُهُ مُعْتَكِفُونَ عَلَى الْعِصْيَانِ، مُصْطَلِحُونَ عَلَى الْإِدْهَانِ؛ فَتَاهُمْ عَارِمٌ، وَ شَائِبُهُمْ آثِمٌ، وَ عَالِمُهُمْ مُنَافِقٌ، وَ [فَارِئُهُمْ] قَارِنُهُمْ مُمَاذِقٌ؛ لَا يُعَظِّمُ صَغِيرُهُمْ كَبِيرَهُمْ، وَ لَا يَعُولُ غَنِيُّهُمْ فَقِيرَهُم. 🌎خدا شما را رحمت کند، بدانید که همانا شما در روزگارى هستید که گوینده حق اندک، و زبان از راستگویى عاجز و حق‌طلبان بى‌ارزشند، مردم گرفتار گناه و به سازشکارى همداستانند، جوانانشان بد اخلاق، و پیر مردانشان گنه کار، و عالمشان دو رو، و نزدیکانشان سود جوینده، نه خردسالانشان بزرگان را احترام مى کنند و نه توانگرانشان دست مستمندان را مى گیرند.   📘 ۲۳۳ 🍀🍀🌺🌺🌺🍀🍀
✨﷽✨ ✍امام صادق (ع) فرمودند : نخستین چیزی که از بنده حسابرسی میشود نماز است ، پس اگر نماز پذیرفته شد اعمال دیگرش نیز پذیرفته میشود ، چنانچه نمازش رد شود بقیه اعمال او هم قبول نخواهد شد. 📚وسائل الشیعه ج3 ص 22 امام صادق (ع) فرمودند :فرشته مرگ ، شیطان را از کسی که مراقب نماز است دور میکند ، و شهادت بر وحدانیت خدا ، و رسالت پیامبر را در هنگام هولناک مرگ به او تلقین میکند. 📚وسائل الشیعه ج3 ص19 ایت الله حق شناس ره میفرمود موقع اذان حضرت ملک الموت به شما نگاه میکنه ایا نماز اول وقت میخونین اگه اهل نماز اول وقت باشین زمانی که مرگ شما میرسه ملک الموت با شما مدارا میکند 🌺🌺🍀🍀🌺🌺⚘️⚘️
🔰 | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی ۱۴۰۱/۰۷/۲۲ 💠درباره لزوم الگوگرفتن از شخصیت پیغمبر اکرم(ص): ❇️ در شخصیّت منحصر به فرد پیغمبر اکرم یک نقطه‌ی اوجی وجود دارد که آن عبارت است از بعثت. 📌 حتّی در روز ولادت آن بزرگوار هم نشانه‌ها و آثار برکات الهی را انسان مشاهده میکند. 🔺عید گرفتن فقط جشن و ماندگاری و یادبود نیست. 🔸 عید گرفتن برای درس گرفتن و الگو قرار دادن پیغمبر اکرم است. 👇صدها درس وجود دارد در: 📍زندگی شخصی پیغمبر 📍زندگی خانوادگی پیغمبر 📍حکومت پیغمبر 📍شخصیت اجتماعی پیغمبر، با دوستانش، با دشمنانش، با مؤمنین، با کفار. ↙️ یکی از این درسهای زندگی پیغمبر مضمون این آیه‌ی شریفه است که فرمود: «عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم» برای او رنجهای شما دردآور است، پیغمبر از رنج شما رنج میبرد. ⁉️رنجهای امت اسلامی در زمان کنونی ناشی از چیست؟ 🔖عقب‌ماندگی علمی 🔖تن دادن به تسلّط استعمارگران 🔖 تفرّق مسلمین به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل 💠درباره وحدت عملی مسلمین: ⏫ ما باید به این مسئله‌ی «اتّحاد بین مسلمین» فکر کنیم. ❌امروز دشمن درست نقطه‌ی مقابل این را میخواهد. ☝️دارند کاری میکنند که وجود مضر رژیم صهیونیستی از عنوان «دشمنی» خارج بشود و بیشتر بین کشورهای منطقه را اختلاف بیندازد. 🔺این عادّی‌سازی‌ها یکی از بزرگ‌ترین خیانتهایی است که به اسلام و مسلمین دارد میشود. 🌺 «هفته‌ی وحدت» کار خوبی بود، امّا بایستی تحقّق پیدا کند. ❎مراد از وحدت قطعاً وحدت مذهبی نیست. ❎وحدت جغرافیایی هم نیست. ✅مراد از وحدت، وحدت در حفظِ منافعِ امّتِ اسلامی است. ✅مراد این است: اشتراک عمل در برابر نقشه‌های استکبار. 🔺یک نقطه‌ی اساسی اینجا وجود دارد: 🌐 هندسه‌ی سیاسیِ دنیا در حال تغییر است. ♻️ این حالت تسلّطی که استکبار جهانی بر کشورها داشته، دارد تغییر میکند. ⁉️ جایگاه امّت اسلامی در این دنیای جدید کجا است؟ ❇️ ما امّت اسلامی در دنیای جدیدی که دارد بتدریج شکل میگیرد: ⭕️میتوانیم جایگاه رفیعی داشته باشیم، ⭕️میتوانیم به‌عنوان یک الگو و پیشرو مطرح بشویم، 👇امّا به یک شرط👇 ⬅️اتّحاد، نداشتن تفرقه و خلاص شدن از شرّ وسوسه‌های دشمن➡️ 🔻اتّفاق و اتّحاد بین ملّتهای اسلامی ممکن است، منتها کار لازم دارد. 📍نمونه‌ی کوچکش ما هستیم؛ در مقابل قدرتهای بزرگ ایستادیم. 🛡خیال میکردند این نهال را میتوانند از ریشه بکَنند، این نهال امروز تبدیل شده به یک درخت تناور؛ غلط میکند فکرِ کندنِ آن را هم کسی بکند! ایستادیم و پیش رفتیم. 👈ما از حکمرانان کشورهای اسلامی هم ناامید نیستیم امّا بیشترین امیدمان به خواصّ دنیای اسلام است. 🎙وقتی خواص در یک راهی وارد شدند، افکار عمومی را به آن سمت حرکت میدهند. 💡وقتی افکار عمومی در یک کشوری شکل گرفت، سیاستهای اداره‌ی کشور هم به طور قهری به آن سمت حرکت میکند. ✅ به نظر ما میشود به سمت وحدت مورد نظر اسلام و قرآن پیش رفت در امّت اسلامی. 👈فاصله‌ها بعضی قومی، نژادی و زبانی است، اینها مهم نیست. ⭕️ آنچه امروز بیش از همه باید روی آن تکیه کنیم، مسئله‌ی مذهبی است؛ بحث شیعه و سنّی. ❌ نباید بگذاریم اختلاف عقیده و مذهبی به تنازع کشیده بشود. 🚨 سیاستمداران آمریکایی و انگلیسی در محافل خودشان وارد بحث شیعه و سنّی شده‌اند؛ این خیلی چیز خطرناکی است. ✂️بنده یک وقت گفتم «شیعه‌ی انگلیسی» و «سنّی آمریکایی»؛ بعضی بدروغ تبلیغ کردند که یعنی شیعه‌ای که ساکن انگلیس است. ♨️شیعه‌ی انگلیسی ممکن است در خود کشور اسلامی باشد؛ الهام‌گیری از انگلیس است؛ یعنی شیعه‌ی دعوا‌درست‌کن، سنّی دعوادرست‌کن. 🗣آن که اختلاف ایجاد میکند در خدمت دشمن است؛ فرقی نمیکند؛ در هر جایگاهی باشد. 👇هم در شیعه و هم در سنی افرادی هستند که تندروی میکنند. 📍تندرویِ تندروان را موجب این ندانیم که اصلِ اهلِ مذهب را متّهم کنیم. ❇️ پیغمبر از وجه مشترک توحید بین اسلام و ادیان دیگر استفاده میکند. 📌خب ما مسلمانها این همه وجه مشترک داریم: 🔹کعبه‌ی واحد 🔸قبله‌ی واحد 🔹نماز واحد 🔸حجّ واحد 🔹عبادات واحد 🔸پیغمبر واحد 🔹محبّت اهل‌بیت در همه‌ی دنیای اسلام 💪ما از برادران فلسطینی که همه اهل سنّتند، از همه جهت حمایت کرده‌ایم. 💪این جبهه‌ی مقاومتی که امروز بحمداللّه در دنیای اسلام تشکیل شده، مورد حمایت ما است. 🍀امیدواریم ان‌شاءاللّه بتوانیم این آرزوی بزرگ را که آرزوی بزرگ زبدگان دنیای اسلام بوده و قطعاً آرزوی روح مطهّر نبیّ مکرّم اسلام (ص) است، ان‌شاءاللّه تحقّق ببخشیم؛ یعنی وحدت اسلامی.
♨️اختلاف و تفرقه مهم ترین عامل اصلى شکست ┄┄┅═✧❁🔸💎🔸❁✧═┅┄ ◽️فَانْظُرُوا إِلَى مَا صَارُوا إِلَيْهِ فِي آخِرِ أُمُورِهِمْ، حِينَ وَقَعَتِ الْفُرْقَةُ، وَ تَشَتَّتَتِ الاُْلْفَةُ، وَ اخْتَلَفَتِ الْکَلِمَةُ وَالاَْفْئِدَةُ، وَ تَشَعَّبُوا مُخْتَلِفِينَ، وَ تَفَرَّقُوا مُتَحَارِبِينَ، قَدْ خَلَعَ اللّهُ عَنْهُمْ لِبَاسَ کَرَامَتِهِ، وَ سَلَبَهُمْ غَضَارَةَنِعْمَتِهِ، وَ بَقِيَ قَصَصُ أَخْبَارِهِمْ فِيکُمْ عِبَراً لِلْمُعْتَبِرِينَ 🌔 «حال بنگريد که پايان کارشان به کجا کشيد. در آن هنگام که در ميان آنها جدايى افتاد؛ الفتشان به پراکندگى گراييد و اهداف و دلهايشان از هم دور شد و به گروه هاى مختلفى تقسيم شدند و در پراکندگى به نبرد با هم پرداختند (آرى در اين هنگام بود که) خدا لباس کرامت خود را از تنشان بيرون کرد و وسعت و شادابى نعمت را از آنها برگرفت، تنها چيزى که از آنها باقى ماند سرگذشتشان در ميان شما بود که درس عبرتى است براى عبرت گيرندگان» ✍آرى! هنگامى که نيروهاى يک ملت در مسير اختلاف گام بر دارند، الفت و محبت به پراکندگى و عداوت تبديل شود و آتش اختلاف کلمه و تفرّق افکار از ميان آنها زبانه کشد؛ به جاى اينکه با دشمنى که قصد نابودى آنها را دارد بجنگند، به جنگ با خود مى پردازند و نيروهايشان در اين راه به هدر مى رود. خداوند نيز دست مرحمتش را از سر آنها بر مى دارد و لباس ذلّت بر اندامشان مى پوشاند. 📘 ۱۹۲ 🍀⚘️⚘️🌺🌺🌺⚘️⚘️🍀