eitaa logo
اسماالحسنی
2.4هزار دنبال‌کننده
307 عکس
207 ویدیو
0 فایل
گزیده ای از کتاب راه های زیبای اجابت نوشته دکتر عبدالکریم شمشیری
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا دائم الفضل / ای صاحب فضل وکرم دائمی وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ (آیه¬ی 32 سوره¬ی نساء) و از ]گنجینه ی بی پایان[ فضل خدا طلب کنید. * آنهایی که بدون بهانه¬گیری درباره¬ی مادیّات ازدواج می¬کنند، خدا با فضل خود بی¬نیازشان می¬فرماید. (32 / نور) *هم¬ چنین آنهایی که از یاد خدا غافل نمی¬شوند، نماز بپا می¬دارند، زکات می¬دهند و به قیامت عقیده دارند، از فضل خدا به زیبایی بهره¬مند خواهند شد. ( آیه37 و 38 سوره نور) *جزای مؤمنان صالح نیز از فضل خدا داده می¬شود. (45 آیه سوره روم) *اسباب الهی نیز برای تأمین رزق و روزی شکرگزارانِ درگاه حق تعالی، به خدمت فضل او در می¬آیند. (46 آیه سوره روم) *تلاوت کنندگان و عمل¬کنندگان به کتاب الهی که برپادارنده¬ی نماز و انفاق کننده در راه خدا هستند،علاوه پاداش¬شان، از فضل الهی بر آن افزوده می¬شود. (آیات29 و 30 سوره فاطر) ذکر "یا دائم الفضل" نوری دارد که دل مؤمنان صالح را برای انجام امور فوق و بهره¬مندی از فضل بی¬کران الهی، روشن و مطمئن می¬سازد. یا دائم¬الفضل! از فضل خویش بر ما تشنگان ، بی ¬امان ببار که کویر عطشناک و ترک¬خورده¬ی دل¬مان تشنه¬ترین است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا دائم الُّطف / ای صاحب لطف ومحبّت دائمی خدای لطیفِ دائم الُّطف از سرمهربانی و کرم تکلیف را بر ما بندگان آسان کرده و از در لطف وسخاوت پاداش فراوان می دهد و این بخشش وعطا را با نوعی دقت و ظرافت، در رحمت همراهی می کند و زیبا ترین تجلّی محبّت خدا به بندگانش را در این لطافت رقم می زند. نور ذکر "یا دائم الُّطف " در کاهش درد ها و رنج ها بسیار مؤثر است. و غم و اندوه و غصه های انسان را سریع از بین می برد. یا دائم الُّطف! چه کسی می تواند پیشانی عشق برخاک ربوبیّت تو بساید و شیرینی عبادت تو را بچشد و دل به دیگری بسپارد؟ لطف تو به دل ما گره ای باز ناشدنی زده است . ای صاحب لطافت ومحبت دائمی !
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا دیّان / ای بسیار پاداش دهنده به خوبی ها و مجازات کننده ی بدی ها رسول خدا ( ص) فرمودند : نیکو کاری در روز قیامت کهنه نخواهد بود و خداوند دیّان ، پاداش دهنده به خوبی ها و مجازات کننده ی بدی ها است. «دیّان» کسی است که جزای برابر می دهد ، جزای گناه به عدل است ، یعنی به اندازه همان گناه ، اما خداوند متعال ، ثواب عمل صالح را به فضل می دهد ، یعنی چند برابر آن . مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ (آیه160 سوره انعام) هر کس کار نیکو کند او را ده برابر آن پاداش خواهد بود و هر کس کار زشت کند جز بقدر آن کار زشت مجازات نشود و برآنها اصلاً ستم نخواهد شد . اگرکسی می خواهد صفای باطن یابد ذکر «یا دیّان» را بخواند . یا دیّان ! رفتار و کردار بد ما را از سر رحمت و کرمت ببخش و ذرّه های نیکی ما را پاداشی در خورِ مقام خویش عطا فرما.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا ذا الجلال و الاکرام /ای دارای بزرگی و بزرگواری و بنده نوازی وَیَبقی وَجه رَبک ذُوالجَلالِ وَالاِکرام (آیه 27 سوره الرحمن) و باقی ماند ذات پرودگارت که صاحب بزرگی و شوکت مطلق است . خداوند صاحب نعمات است. صاحب غنای مطلق و کریم و بزرگوار است . اگر کسی می خواهد گرفتاری دشوارش برطرف گردد هر روز در سجده «یا ذاالجلال و الاکرام» را بگوید و اگر به دنبال پیدا کردن بزرگی و حشمت در بین مردم و استجابت دعا است ، برذکر« « یا ذاالجلال و الاکرام» مداومت بورزد. خداوند صاحب عظمت و سر چشمه ی سخاوت است . يا ذا الجَلالِ وَ الاِكرام ! كليد رزق و بركت است. و هركس آن را تکرار کند، از جايي به وي رزق برسد كه گمان نداشته باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا راشد / ای رهنما و ای رشد دهنده خدای متعال رشددهنده و هدایت¬کننده بندگان مومن و صالح خویش است . وَ لکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْکُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في‏ قُلُوبِکُمْ وَ کَرَّهَ إِلَيْکُمُ الْکُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ أُولئِکَ هُمُ الرَّاشِدُونَ (آیه¬ی7 سوره¬ی حجرات) خدا ایمان را محبوب شما قرار داد و آن را در دل هایتان زینت بخشید ، و کفر و بدکاری و نافرمانی را برای شما ناخوشایند ساخت ، اینان [ که دارای این ویژگی ها هستند ] هدایت یافته اند. "یا راشد" ذکر و دعایی است که با آن خدای رشد دهنده و هدایتگر را به کمک و مساعدت خود برای به کمال رسیدن می¬خوانیم. یا راشد! ای آن که بر قامت نیازهای ما جامه¬ی لطف پوشانده¬ای. نگاه سرشار از خواستنت را بر چشم های ما بدوز و به سوی هر آنچه خوبی است ، سوق¬مان ده.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا رزّاق / ای صاحب روزی و ای دهنده رزق و ای روزی دهنده هر موجود به اندازه خداوند بهترین روزی رسان است؛ ولی بازهم دانه ی موردنیاز پرنده رادرلانه اش نمی ریزد ، چرا ؟ چرا خداوند به بعضی ها کمتر رزق می دهد؟ وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَلَکِن يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ مَا يَشَاءُ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ (آیه27 سوره شوری) اگر خدا رزق را بر بندگانش وسعت دهد ، در زمين سركشى و ستم كنند ، ولى آنچه را بخواهد به اندازه نازل مى‏كند ؛ يقيناً او به بندگانش آگاه و بيناست. پرودگار عالم به تمام موجودات به اندازه ظرفیتشان روزی می دهد. منظور از رزق چیزی است که از آن بتوان بهره برد، خواه خوردنی باشد، خواه نوشیدنی ، خواه معارف که دلهای بی غل و غش به سبب آنها زنده گردد. گفتن "یا رزّاق" به شرط انجام کارهای زیر، سببِ زیاد شدن رزق می شود: 1-داشتن 8 خصلت که در آیه 19 تا 24 سوره رعد آمده است. 2-ذکر صلوات بر خوش خلق ترین انسانها یعنی حضرت محمّد صلی الله علیه وآله 3-دوری از ربا (ربا دادن و گرفتن ) 4-هر شب با وضو بودن و یکصد بار "یا رزّاق" گفتن 5-احترام به پدر و مادر و خشنود ساختن آنها (آیه 24 سوره اسراء) 6-خوش اخلاقی با خانواده و دوستان ( آیه 35 سوره نساء) 7-مخلوط نکردن مال حلال و حرام 8-توجه کامل به ده فرمان الهی درآیات 151 و 152 سوره ی انعام یا رزّاق! روزی ما را آنقدر قرار ده که به غیر تو محتاج نشویم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا رقیب / ای مراقب وناظر ما وحافظ و دیدبان إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا (آیه1 سوره نساء) قطعاً که خدا مراقب شماست. رقیب به معنی صاحب اختیار هم آمده است.رقیب نگاهدارنده ومراقب و ناظر مخلوقات است در جمیع احوال، چیزی از حالات ایشان بر او مخفی و پوشیده نیست و اختیار همه با اوست. اگر کسی بیماری طولانی دارد برای دفع خلاصی از آن اسم « یا رقیب » را بگوید. مداومت بر نام « یا رقیب» غفلت را ازدل بیرون می کند . خواندن اسم « یا رقیب» برای دفع دشمن تاثیر دارد. کسی که مرتب این ذکررا بگوید. خداوندِ رقیب ، از او و فرزندانش در مقابل حوادث، بلا یا و آفات مختلف مراقبت کرده و مواظب است تا سقوط ننمایند. یا رقیب ! ما را از شر نفس اماره خودمان و بدیهای بدخواهان حفظ فرما.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا سابق / ای سبقت گیرنده نام نیک و زیبایی است از خداوند به دلیل تقدمش بر هر چیزی. یا مَن سَبَقَت رَحمَتُهُ مِن غَضَبَه ای خدایی که سبقت و پیشی می¬گیرد رحمتت بر خشم و غضبت. امام علی علیه السلام می¬فرماید: با زمان همراه نبوده و از ابزار و وسایل¬شان یاری نگرفته، هستی او برتر از زمان است، وجود او بر نیستی مقدم می¬باشد و ازلیّت او را آغازی نیست. (خطبه¬ی 186 نهج¬البلاغه) و خدای سابق بندگان مومن خود را فرمان می¬دهد که آنان نیز سبقت گیرنده باشند: سابِقُوا إِلى‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ (آیه¬ی 21 سوره¬ی حدید) به سوی آمرزش خدا سبقت بگیرید. فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ (آیه¬ی 48 سوره¬ی مائده) پس به سوی کارهای نیک از یکدیگر سبقت گیرید. وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ(آیه¬ی 32 سوره¬ی فاطر) و برخی از آنان میانه رو ، و برخی از آنان به اذن خدا در کارهای خیر[بردیگران] سبقت می گیرند. یا سابق! سِبقت رحمتِ تو بر غضبت از سر لطف بیکرانت به ما بندگان است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا سامق / ای والا مرتبه بلند مرتبگی و سامق بودن خدا باعث احاطه کامل او بر همه موجودات می شود و بالاتر از او در هیچ یک از ابعاد قابل تصوّر نیست . اَللّهُمَّ اِنّى‏ اَسْئَلُكَ‏ بِاسْمِكَ ياخالِقُ يارازِقُ، ياناطِقُ ياصادِقُ، يافالِقُ يافارِقُ، يا‏فاتِقُ يا راتِقُ، يا سابِقُ يا سامِقُ (جوشن کبیر) خدايا ! از تو مى‏خواهم‏ به حق نامت،اى آفريننده،اى روزى ده،اى گويا،اى راستگو، اى شكافنده،اى جدا كننده،اى باز كننده،اى پيوند دهنده، اى سبقت جوينده، اى بلندمرتبه یا سامق ! بلند مرتبه گی تو زبان ما را به ثناء و مجد و جلال تو گویا کرده ودلمان را به مهر تو عجین ساخته است . به فضلت گام مارا در جاده رحمتت استوار ساز و سعادت مان را به بوستانت ابدی فرما.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا سبحان / ای پاک و پاکیزه أَمْ لَهُمْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ (آیه 43 سوره طور) آیا ایشان را {کافران و مشرکان }جز خدا معبودی است ؟ پاک و منزّه است خدای یگانه از آنچه شریک او می سازند . قُلْ آمِنُوا بِهِ أَوْ لَا تُؤْمِنُوا إِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِهِ إِذَا يُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ سُجَّدًا وَ يَقُولُونَ سُبْحَانَ رَبِّنَا إِنْ كَانَ وَعْدُ رَبِّنَا لَمَفْعُولًا (آیه 107و108 سوره اسراء) بگو : به قرآن ايمان بياوريد يا نياوريد [يكسان است] ، همانا كسانى كه پيش از [نزول] آن معرفت و دانش يافته‏اند ، زمانى كه بر آنان تلاوت می شود، سجده‏كنان به رو در مى‏افتند. و مى‏گويند: منزّه و پاك است پروردگارمان. بى‏ترديد وعده پروردگارمان [به پاداش مؤمنان و كيفر مجرمان] قطعاً انجام شدنى است. و خدای سبحان توفیق دهد که ما نیز از جمله آنان باشیم. فَسُبْحَانَ اللَّهِ حِينَ تُمْسُونَ وَحِينَ تُصْبِحُونَ وَلَهُ الْحَمْدُ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَعَشِيًّا وَحِينَ تُظْهِرُونَ (آیه 17 و 18 سوره روم) پس خدا را تسبیح گویید هنگامى كه وارد شب مى‏شويد و هنگامى كه به صبح در مى‏آييد ، همه ستايش‏ها در آسمان‏ها و زمين ويژه اوست . همچنین، شب و آن گاه كه وارد ظهر مى‏شويد [نيز خدا را تسبيح گوييد.] نور ذکر "یا سبحان" لزوم دوری از شرک به خدا را یاد آور می شود و برکات بی شمار توحید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا ستّار / ای پوشاننده "ستّار" نام زیبای خداوندی که سه خصوصیّت دارد: 1-عیب پوش ومخفی کننده ی معاصی وگناهان مؤمنا ن است . یا سَتارَ العُیُوب ای پوشاننده عیب ها (دعای کمیل) 2-پرده پوش و راز نگهدار پیامبران و اولیاءو مومنان و رمز و رازهای کتاب آسمانی خویش است . وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَابًا مَسْتُورًا (آیه45 /اسراء) هنگامى كه قرآن بخوانى ، ميان تو و آنان كه به آخرت ايمان ندارند ، پرده‏اى نامريى قرار مى‏دهيم [كه به سزاى لجاجت و كفرشان از فهم قرآن محروم شوند .] 3-و مانعی برای فهم و درک کافران و مشرکان است . خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَ عَلَىٰ سَمْعِهِمْ وَ عَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ (آیه 7 سوره بقره) خدا [به كيفر كفرشان] بر دل‏ها وگوش‏هايشان مُهر [تيره‏بختى]نهاده ،و بر چشم‏ها ى [دلشان] پرده‏اى [از تاريكى است كه فروغ هدايت را نمى‏بينند] ، و براى آنان عذابى بزرگ است . ذکرِ مداوم "یا ستّار"، مؤمنان صالح را در پرده پوشی معاصی و گناهان گذشته شان امیدوار می سازد. یا ستّار! بسیاری از اعتبار و منزلت ما در نزد همنوعان مان ناشی از پرده پوشی تو بر عیوب و گناهان پنهان ماست. اگر درِ ورود به بارگاه توبه ات پشیمانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا سرمد / ای ابدی و همیشه موجود خدای کریم سرمد است، نه آغاز دارد و نه پایان؛ یعنی ازلی و ابدی است. حضرت امیرالمومنین امام علی علیه السلام می¬فرمایند: "سرمد" نام نیکویی برای خداوندی است که هیچ محدودیّتی را در هیچ مقوله¬ای بر خود نمی¬پسندد. خدای سرمد با زمان همراه نبوده از ابزار و وسایل یاری نگرفته وهستی او برتر از زمان است و نمی¬توان اوّل وآخری برایش متصوّر بود. ( از خطبه¬ی 186 نهج¬البلاغه) پس از فنا شدن همه چیز، او هست، باقی و جاودانه است. (الکافی، ج 2، ص 560) چون سرچشمه¬ی جاودانگی اوست. حتی در صورتی که از این دنیا برویم، حیات در دست¬های او نهفته است، کما این که در مورد شهداء این چنین است. وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوافي‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَرَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ (آیه¬ی 169 سوره¬ی آل¬عمران) و کسانى را که در راه خدا کشت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا سریع الرضا / ای زود راضی شونده یا سَریعَ الرِّضا اِغفِر لِمَن لا یَملِکُ اِلاّ الدُّعا (دعای کمیل ) ای کسی که زود راضی می شوی! بیامرز کسی را که جز دعا کردن و عرض نیاز به درگاه تو چیزی را مالک نیست . خداوند ، احد و واحد یکتای یگانه و بی همتاست و سریع تر ازهمه به اندک عمل نیکی از جانب ما راضی می شود. بدست آوردن خشنودی او اولی تر و راحت تر از کسب رضایت دیگران است. رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ خداوند از آنها راضی است وَرَضُوا عَنْهُ و آنها نیز از خدا خشنودند. ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ اين است رستگارى بزرگ. (آیه 119 سوره مائده) یا سَریعَ الرِّضا ! تو زود راضی می شوی ؛ به شرط آن که راههای روی آوردن به درگه تو را بشناسیم، اگر دل مان را فقط در اختیار تو بگذاریم، اگر فقط تو را بنده باشیم و اگر فقط به رحمت و فضل تو امید داشته باشیم .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یاسمیع/ ای شنونده همه صداها إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاء (آیه 38 سوره آل عمران) به راستی که تو شنونده ی دعا هستی اگر کسی می خواهد دعایش مستجاب شود ذکر "یا سمیع" را مدام بخواند . وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (آیه21سوره نور) و خدا شنوا و داناست . خداوندسمیع، بدون نیازبه شنوایی،تمامی گفت وشنودها، سِرّ و نجوا، جهر(صدای بلند)واخفات (صدای آهسته)ونطق هاو سکوت هارا بی هیچ واسطه ای می شنود و همه برای او یکی است. اگرکسی می خواهددعایش اجابت شود قبل از اذان صبح یا بعد از نماز نافله صبح ( بعد از اذان) ذکر « یاسمیع» بگوید. برای داشتن گوش شنواواز غافلان نبودن بایددراسماء الله تفکرکردوباآنها مأنوس شد . با بیان مستمر ذکر "یاسمیع" بسیاری از مشکلات انسان حل می شود ، توکلش تقویّت می شود و بلاها دور می گردد. فَسَيَكْفِيكَهُمُ اللَّهُ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ( آیه 137 سوره بقره ) پس خداوند تو را از شر آنان مصون می دارد و او شنوای داناست. بدانید که صفای باطن و جلای قلب در ذکر "یا سمیع" و "یا بصیر" است . که به وسیله آن انبیای الهی به اذن الهی معجزه می فرمودند؛ خوبان، مقرب شده و می شوند؛ و غافلان به یقین رسیده و می رسند. یا سمیع ! با تو هرگره ای باز می شود و با توکّل بر تو ، هر بلائی دور می گردد ، دست ما را رها مکن.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا شافی / ای شفا دهنده ، ای درمان بخش وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ (آیه 80 سوره ی شعراء) وقتی مریض شوم خداوند مرا شفا می بخشد. اگر کسی برای دوای هر دردی ذکر«یا شافی» را بگوید موجب شفا ی بیماری های ظاهر و باطن می شود . هنگامی که به عیادت ودیدن بیماری می¬رویم باید به او روحیه دهیم و بگوییم: یا شافی یا سلام یا طبیب یا ارحم الرّاحمین البته این ذکرها وقتی اثر دارد که به دستورات پزشک عمل نماید، چون شفا را خدا می¬دهد و دکتر وسیله است. یا شافی! اى کفایت کننده، اى شفا دهنده، اى وفادار، اى تندرستى بخش، اى رهنما، اى خواننده، اى داور، اى راضى، اى والا مرتبه، اى باقى، مارا از هر بیماری ظاهری و باطنی مصون دار.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا شاکر / ای سپاسگزار و پاداش دهنده به خوبی ها الله اکبر از این همه محبتِ خدای بی نیاز، خدای صمد،خدای با آن عظمت و آن مقام والا چنین می فرماید: وَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا وهرکس در کار خیر بشتابد، فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ ( آیه 158 سوره بقره) خداوند پاداش دهنده و تشکر کننده از آن هاست. جالب است که خدا کار خیر را به ما می آموزد وسپس تشکر هم می کند. به ترجمه این آیه بیشتر توجه کنید لَئن شَکَرتُم لَاَ زیِدَنَّکُم (آیه 7 سوره ابراهیم) اگر شکرکردید] به زبان و به عمل[هم نعمت تان را بیشتر می کنم وهم مثلِ شما را زیاد می کنم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا شاهد / ای گواه و ای حاضر وَ شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ (آیه¬ی 3 سوره¬ی بروج) و قسم به گواه و گواهی¬شده "شاهد" این نام زیبای پروردگار،نشان¬دهنده¬ی آن است که او پیوسته ناظر اعمال بندگان است و دانای آشکار و پنهان نیّات و سخنان و اعمال آنهاست . این نشان¬دهنده¬ی حضور دائمی و ابدی خداوند است. و پیامبر خدا نیز گواه و شاهدی از سوی خداست. يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذيراً (آیه¬ی 45 سوره¬ی احزاب) ای پیامبر! به راستی ما تو را شاهد [ بر امت ] و مژده رسان و بیم دهنده فرستادیم. یا شاهد! ای حاضر و ناظر و گواه بر ما! تو ما را هیچ¬گاه از یاد نمی¬بری، ما را نیز توفیق ده هیچ¬گاه تو را از یاد نبریم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا شفیع / ای شفاعت کننده قُلْ لِلَّهِ الشَّفاعَةُ جَميعاً (آیه¬ی 44 سوره¬ی زمر) بگو : شفاعت ، یکسره ویژه خداست ، پس "شفیع" نام نیک و زیبای خدایی است که الطافش بی واسطه به بندگانِ تواب و نادم و پشیمان از گناه می رسد. و این شفاعت گاهی با اجازه و اذن حق تعالی به بندگان مقّربش نیز واگذار می¬شود. مَنْ ذَا الَّذي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ (آیه¬ی 255 سوره¬ی بقره) کیست آنکه جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند؟ در احادیث معتبر، پیامبرگرامی اسلام صلی الله علیه وآله و خاندان پاکش، مشمول این اذن و اجازه می¬باشند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا شکور / بسیار سپاس پذیرنده و پاداش دهنده) إِنَّ رَبَّنَا لَغَفُورٌ شَكُورٌ (آیه 34 سوره فاطر) قطعاً پروردگار ما بخشاینده ی گناهان و شکر گزار اعمال خوب بندگان است. اگر کسی می خواهد رزق و روزیش زیاد شود بعد از نماز صبح ذکر « یاشکور» را بخواند . این ذکر به جهت شفای چشمی که بسیار درد می کند، موثر است. با ذکر« یا شکور» غم و کدورت و مشکل تأمین معاش برطرف می شود. چون: یا شکور! تو آنقدر بزرگوار و بخشنده و کریمی که نه تنها کوچکترین عمل نیک ما را ارج می نهی ، بلکه تشکر هم می نمایی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا صادق / راست گفتار وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِيثًا (آیه 87 سوره نساء) و راستگوتر از خدا در گفتار كيست ؟ اگرکسی می خواهد نفس و باطن خود را ازکدورت پاک کند هر روز ذکر«یاصادق» را بخواند. خداوند راستگویان را نجات می دهد و نمونه ی آن زندگی یوسف صدیق(ع) است. قیامت روزی است که راستگویان ، نتیجه راستی خویش را خواهند دید. (مائده /119) یا منجی الصادقین ! وَأَتَيْنَاكَ بِالْحَقِّ وَإِنَّا لَصَادِقُونَ (آیه64 سوره حجر) و به حق و به راستی به سوی تو آمده ایم و آنچه گوییم صدق محض است. ای خدایی که نجات دهنده ی راستگویانی، ما را ببخش .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا صمد / ای بی نیاز اللهُ الصَمَد (آیه2 سوره اخلاص) خدا بی نیاز است و همه به او نیازمندیم . این اسم فقط یک بار در قرآن آمده است . امام باقر علیه السلام می فرماید: صمد ، بزرگی است که بالاتر از وی ، امر و نهی کننده ای نباشد. اگر کسی گرفتار باشد، جهت رفع گرفتاری هر روز "یا صمد" بگوید . چه کنیم تا از خوبان و صادقان و اهل یقین قرار بگیریم؟ بعد از نماز شب به سجده برویم و صد بار بگوییم: "یا صمد" با ذکر"یا صمد"در سجده ی بعد از نماز شب خود را به وادی صادقین و اهل یقین برسانیم. با این ذکرپرحوصله می شویم واسیر تجمّلات و زرق و برق ظاهری دنیا نمی گردیم. به شرط آن که : اخلاق را با خانواده و جامعه نیکو سازیم. 1- بدبینی و سوء ظن را از خود دور کنیم. 2- جز خدا دست نیاز به سوی کسی نگشاییم. اللهم انت الواحد بلا شریک (از دعای روز شنبه) خدایا ! تو یگانه بی همتایی یا صمد ! بر آوردن نیاز ما را جز خود به کسی مسپار.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا ظاهر / ای عیان و آشکار یا باطن / ای پنهان (از شدّت آشکار بودن) هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (آیه3 سوره حدید) اوّل و آخر و پیدا و پنهان اوست و او به همه امور ، عالم و داناست. اثر مداومت در بیان ذکر "یا ظاهر" و "یا باطن" ، صادقانه عمل کردن در ظاهر و باطن با مردم و بدست آوردن بصیرت و رها شدن از غفلت و تاریکی های پنهان است. برای جلوگیری از منحرف شدن و به گمراهی و ضلالت افتادنِ عزیزان، بیان ذکر "یا ظاهر"و "یا باطن" بسیار کارساز است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا عدل / ای خدایی که همه چیز را در جای خود قرار می دهی حضرت موسی (ع)این ذکررابسیار می گفت و بالاخره باعث شد تا ساحران فرعون به توحیدگرایش پیدا کنندومسلمان شوند.مسلمان شدن یعنی تسلیم امرخدا شدن. البته این ذکرزمانی اثردارد که عدل واحسان را سر لوحه ی زندگی خود قرار دهیم وباگرایش به توحیدتسلیم اوامر الهی شویم و از شر ظالمان و ستمکاران در امان بمانیم . اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ( آیه 8 سوره مائده) عدالت كنيد كه عدالت‏ورزى به پرهيزكارى نزديك‏تر است . وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقًا وَ عَدْلًا لاَّ مُبَدِّلِ لِكَلِمَاتِهِ (آیه115سوره انعام) کلام خدای تو از روی راستی و عدالت به حد کمال رسید و هیچ کس نمی تواندآن کلمات را تبدیل وتغییر دهد. « عدل» ذات مقدس خداوند است که به عدل و داد حکم می فرماید . اگر کسی می خواهد دعایش مستجاب شود قبل از شروع دعا « یا عدل» بگوید . اگر کسی می خواهد گمراه از دنیا نرود از ذکر "یا عدل" بهره بگیرد. یا عدل! ما را در زمره ی بندگان خویش قرار ده و با فضلت با ما رفتار نما.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا غفّار /ای بخشنده و ای پوشاننده گناهان و زشتی ها و عیب ها وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ ( آیه135 سوره آل عمران) و چه کسی غیر از خدای مهربان گناهان را می بخشد؟ خداوند پوشاننده بدی ها و گناهان ماست تا از گناهان توبه کرده و جبران نمائیم، حال چرا ما این گونه نباشیم و عیب و بدیهای دیگران را نپوشانیم؟ وَإِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَىٰ (آیه 82 سوره طه) ومسلماً من آمرزنده هستم برای کسی كه توبه كرد و ايمان آورد وكار شايسته انجام داد، سپس در راه مستقيم پايدارى و استقامت ورزيد. با گفتن مرتب این ذکر،گناهانِ بزرگ آمرزیده می شود. یا غفار! بپوشان و بیامرز ما را .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا غیاث / ای فریادرس درماندگان و پناه دهنده پناه جویان إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ (آیه 9 سوره انفال) و به یاد آرید هنگامی را که به درگاهِ پروردگار خود استغاثه و زاری می کردید پس دعای شما را اجابت کرد . اگرکسی اضطراب یا ترس یا وحشت دارد« یا غیاث»را بخواند و اگر کسی می خواهد در میان مردم مورد احترام قرار بگیرد، اقدام به گفتن این ذکر کند. گفتن ذکر "یا غیاث" باعث آرامش هر بی پناه و در مانده ای در سایه ی عنایت و رحمت خداوندی است و سبب امید و رجاء هر سر گشته و رنج دیده ای است. یا غیاث ! ما را به نگاهی دریاب