💠 بدگویی، تخریب و زدن شیعیانِ برائتیِ جاهل، ممنوع
🔺#زيد_بن_علی نقل میکند: با پدرم #امام_سجاد(ع) به مکه رفتیم. در آنجا یکی از #شیعیان_طائف را دیدیم که در حال #فحشدادن به #عمر و #ابوبکر است.
🔺پدرم او را مورد #توبیخ قرار داده و به #تقوای_الهی توصیه کرد. توبیخ و تذکر امام، آنقدر برای او عجیب و جدی بود که از حضرت پرسید:
تو را به صاحب این خانه کعبه قسم میدهم که آیا این دو نفر بر #فاطمة_زهرا(س) نماز خواندند؟ حضرت با قاطعیت پاسخ داد: خیر!
🔺زيد میگوید: وقتی آن شیعه رفت، من شروع به #دشنام و #بدگویی کردن از او کردم. پدرم به من فرمود: #بس_است! دست بردار و این کار را نکن!
(قَالَ: فَلَمَّا افْتَرَقْنَا سَبَبْتُهُ، فَقَالَ لِي أَبِي: لَا تَفْعَل)
🔺سپس به من فرمود: به خدا قسم که آن دو حتی به #رسول_خدا نماز نخواندند، چه رسد به پیکر حضرت فاطمه! و این، به آن دلیل بود که آنها مشغول #سقیفه و محکم کردن حکومت خود بودند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
📌پ.ن:
▫️در اینکه سیره و مشی قطعی اهل بیت، مخالفت با #لعن و بدگویی علنی خلفاست، شکی نیست،
▫️در اینکه اهل بیت قائل به مسئله #وحدت بوده و از فعل کسانی که به این مسئله خدشه وارد میکنند، ناراحت شده و آنها را از #تفرقه نهی کرده اند هم شکی نیست
▫️اما برخی به این بهانه که عده ای از شیعیان این تذکر را رعایت نمیکنند، شروع به تخریب، بدگویی و زدن این دسته از شیعیان کرده اند.
▫️این درحالی است که حضرت در این روایت، این مشی را رد میکند. این صحیح نیست که ما قائل به وحدت با اهل سنت باشیم اما قائل به وحدت با شیعیانی که کمی با آنها اختلاف نظر داریم، نباشیم.
▫️حضرت هم از طرفی جریان #برائتی را نقد میکند، اشکال میکند و تذکر میدهد که شیعه این مشی را دنبال نکند،
هم از آن طرف به قائلین به وحدت، تذکر میدهد که به این طیف از شیعه که ممکن است خطایی کنند، بدگویی و تندگویی نکنند، هرچند #نقد_سالم ضروری است.
▫️البته که برخی شیعیان، با همین رفتارهای غلط، گاهی #پروژه_امام را خراب میکنند، اما باید بین #شیعیان_پروژه_بگیر و #شیعیان_جاهل تفاوت قائل شد. کسی که میداند و از عمد، پروژه امام را تخریب میکند، مانند شیعه جاهل نیست. هرچند خروجی فعل آنها واحد است.
▫️همین مسئله نسبت به اتفاقات اخیر کشور نیز صادق است. برخی از بچه انقلابی ها، امروزه دم از وحدت و #وفاق میزنند،
▫️اما انگار فقط به دنبال وفاق با کسانی هستند که یک زمانی مقابل این نظام ایستادند و در بزنگاه ها لگدهایی به نظام زدند،
▫️ولی خیلی قائل به وفاق با برخی بچه انقلابی های به اصطلاح آنها تندرو که ممکن است برخی جاها اشتباهاتی هم داشته باشند، نیستند.
🔸این هم از عجایب روزگار است...
این مشی حضرت برای امروز ما بسیار #درس_آموز و #عبرت_انگیز است...
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
▪️ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ▪️
#شهید_ابراهیم_عقیل
.
آیات و روایات اجتماعی
▪️ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ▪️ #شهید_ابراهیم_عقیل .
💠 آیاتی از سوره آل عمران، برای امروز ما
🔺و لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (139)
🔹شما مسلمانان، نه در كار #دين، #سستى كنيد و نه به خاطر از دست دادن #امکانات_دنیوی تان، #اندوهناك باشيد چرا که شما فاتح و #پيروزمندترين_مردم و بلندمرتبه ترين مِلَل دنيا هستيد، البته اگر در ايمان خود ثابت قدم و استوار باشيد.
🔺إنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَ تِلْكَ الْأَيَّامُ نُداوِلُها بَيْنَ النَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ يَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَداءَ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ (140)
🔹اگر به شما در #جنگ_اُحد آسيبى رسيد، به دشمنان شما نيز در #جنگ_بدر شكست و آسيب سخت وارد شد.
و ما اين روزهای #پیروزی و #شکست را میان مردم میگردانیم و این خاصیت زندگی دنیاست. چرا؟
چون از دل همین بالا و پایین شدن ها، #امتحان شده و خداوند اهل ایمان را خواهند شناخت تا از میان آنها، شاهدانی بگیرد. و خداوند ستمكاران را دوست ندارد.
🔺و لِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ يَمْحَقَ الْكافِرِينَ (141)
🔹علت دیگر آنکه خداوند از دل همین حوادث، اهل ایمان را #خالص و از هر عيب و نقص، #پاك و كامل میگرداند و در مقابل، #كافران را به تدریج، محو و نابود میکند.
🔺أمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جاهَدُوا مِنْكُمْ وَ يَعْلَمَ الصَّابِرِينَ (142)
🔹آیا چنین پنداشته اید که تنها با #ادعای_ایمان و بدون آنکه #امتحان بشوید، وارد بهشت خواهید شد، درحالیکه خداوند هنوز مجاهدان و صابران از شما را مشخص نساخته است؟
🔺و ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ (144)
🔹#محمد(ص) فقط فرستاده خداست و پیش از او، فرستادگان دیگری نیز بودند که از این دنیا درگذشتند. اگر پیامبر شما نيز به مرگ يا #شهادت در گذشت، باز شما به #جاهليت خود بازخواهید گشت؟ بدانید که عقبگرد شما، هرگز ضرری به خدا نخواهد رساند، بلکه خود را به زيان انداخته اید.
خداوند بزودی شاکران و استقامت کنندگان را پاداش خواهد داد.
🔺و كَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَكانُوا وَ اللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ (146)
🔹چه بسيار رخ داده كه مردان الهی ای همراه با پیامبر خود به نبرد با دشمنان پرداخته و کشته شدند اما اهل ایمان هیچگاه در برابر آنچه از سختی ها، در این مسیر به آنها میرسید، #سست و #ناتوان نشده و #تسلیم نشدند بلکه راه صبر و مقاومت درپیش گرفتند كه خداوند صابران را دوست میدارد.
🔺و ما كانَ قَوْلَهُمْ إِلاَّ أَنْ قالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ إِسْرافَنا فِي أَمْرِنا وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرِينَ (147)
🔹سخن آنها تنها این بود که: «پروردگارا! گناهان ما را ببخش! و از تندروی های ما در امور، چشم پوشی کن! و قدم های ما را استوار بدار! و ما را بر کافران پیروز بدار!»
🔺فآتاهُمُ اللَّهُ ثَوابَ الدُّنْيا وَ حُسْنَ ثَوابِ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (148)
🔹پس خداوند فتح و #پيروزى در دنيا و ثواب در آخرت را نصيبشان گردانيد، كه خدا نيكوكاران را دوست میدارد.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 کارکرد عجیب ایثار
🔺در روایت دارد که #موسى(ع) گفت:
اى پروردگار من! درجات محمّد و امّت او را به من نشان بده.
خداوند فرمود: «اى موسى! تو تاب ديدن آنها را ندارى؛ امّا فقط يك #منزلت از منزلتهاى بزرگ و باشكوه او را به تو نشان میدهم كه به واسطۀ همان، او را بر تو و بر تمام آفريدگانم #برترى دادم».
(يا موسىٰ، إنَّكَ لَن تُطيقَ ذٰلِكَ، و لٰكِن اريكَ مَنزِلَةً مِن مَنازِلِهِ جَليلَةً عَظيمَةً فَضَّلتُهُ بِها عَلَيكَ و عَلىٰ جَميعِ خَلقي)
🔺آن گاه، خداوند از ملكوت آسمان براى او پرده برداشت و موسى(ع)، منزلتى را ديد كه از شدّت پرتوهاى آن و قُربش به خداوند، نزديك بود قالب تُهى كند.
🔺گفت: پروردگارا! به واسطۀ چه چيز، او را به اين كرامت رساندى؟ فرمود:
🔸«به واسطۀ خصلتى كه از ميان ايشان، آن را به او اختصاص دادم، و آن خصلت، #ايثار است.
(بِخُلُقٍ اختَصَصتُهُ بِهِ مِن بَينِهِم و هُوَ الإِيثار)
🔸اى موسى! هيچ يك از ايشان نيست كه دمى از عمر خويش به اين خصلت عمل كرده باشد، مگر آن كه از #حسابرسى او #شرم مىكنم و در بهشت خود، هر جا كه او بخواهد، جايش مىدهم».
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 کارکرد عجیب ایثار 🔺در روایت دارد که #موسى(ع) گفت: اى پروردگار من! درجات محمّد و امّت او را به من
اتفاق #معدن_طبس، اتفاقی بسیار #دردناک و غم انگیز بود، نمیدانم چرا برای مسئله معدن کاری نمیشود، هر از گاهی یک بار، شاهد چنین اتفاقاتی هستیم.
اما اتفاق جالب و عجیب برای من، کاری بود که یکی از کارگران معدن نسبت به همکارانش انجام داده بود،
وقتی خود را نجات میدهد اما میبیند همکارانش هنوز در معدن مانده اند، اینجا با اینکه میداند جانش در خطر است و ممکن است خود نیز گرفتار #گازگرفتگی شود اما چند بار باز میگردد و جان چند تن از همکارانش را نجات میدهد، تا اینکه خودش هم از حال میرود و می افتد.
چنین #ایثار هایی که البته کم هم نیستند و هر از گاهی برخی از آنها رسانه ای میشود، امری بسیار ارزشمند نزد خدای متعال است، بسیار ارزشمند.
➕کلیپ آن کارگر را از اینجا ببینید.
#ایثار
#تسلیت
.
آیات و روایات اجتماعی
💠 کارکرد عجیب ایثار 🔺در روایت دارد که #موسى(ع) گفت: اى پروردگار من! درجات محمّد و امّت او را به من
حقیقت آن است که خیلی از ما، هنوز به مرز #ایثار هم نرسیده ایم. ایثار گاهی بالاتر از جان دادن در راه خداست.
چه بسا بتوان گفت، سخت تر از جان دادن و ایثار برای خدا، ایثار نسبت به #برادران_دینی است. انسان برای خدا راحت جانش را میدهد اما سخت است که مثلا بخواهیم برای یک برادر مومن خود را به سختی و جان خویش را به خطر بیندازیم.
شاید حتی حاضر باشیم ده ها بار در راه خدا جان بدهیم اما حاضر نیستیم نسبت برای برادر دینی خود هزینه کنیم.
انسان وقتی در #بستر_اجتماعی قرار گرفت، اینجاست که تازه #اختلافات و دعواها شکل میگیرد. چه بسا بتوان گفت یکی از بسترهای مهم بروز ایثار، نوع تعامل و کنش در همین بستر اجتماعی است.
به نظرتان مصدایق چنین مدل ایثارهایی، چه چیزهایی میتواند باشد؟
💠 روش برداشت از قرآن
🔺 برخی از دوستان نسبت به مسئله #روش_برداشت از آیات و روایات سوال داشتند. به نظرم این بحث، جزو مباحث بسیار لازم و ضروری است، اگر بخواهیم مانوس با آنها باشیم و از دل آنها مباحث جدید برای امروزمان #اصطیاد کنیم.
🔺 برخی از بزرگان به این مسئله پرداخته اند که خوب است به مباحث آنها رجوع کرده و استفاده کنیم. برای شروع توجه به #قرآن دارای ضرورت بیشتری است لذا ابتدا به آن اشاره خواهیم کرد.
یکی از این بزرگان، شهید آیت الله #بهشتی است که مباحث تفسیری ایشان هم اخیرا چاپ شده.
🔺 در ابتدای کتاب «#در_مکتب_قرآن»، مصاحبه ای از ایشان با همین عنوان آمده که خواندنش در این مسئله به ما کمک میکند.
➕ در ادامه خلاصه و اقتباسی از مباحث ایشان، ذیل 10 نکته مطرح میشود.
ان شاالله بتواند به ما در برداشت های صحیح از قرآن کمک بکند.
👇👇👇👇👇👇
💠 مقدماتی لازم برای فهم قرآن
🔺عمده ی #قرآن برای عموم مردم، قابل فهم است اما:
اولا به زبان عربی است،
ثانیا به زبان عربی عصر پیامبر است، نه عربی معاصر،
ثالثا به صورت القای شفاهی و تدریجی نازل شده، نه اینکه بخواهد به صورت یک کتاب مرسوم نوشته و تالیف شده باشد.
🔺لذا حداقل حدّ و مقدار لازم، برای فهم قرآن چند چیز است:
1️⃣ آشنایی کافی با #زبان_عربی + توانایی استفاده از کتب #لغت
2️⃣ آن هم عربی معاصر عصر نزول قرآن، نه عربی معاصر
3️⃣ داشتن #رویکرد_تاریخی در فهم قرآن:
▫️چون قرآن به صورت #شفاهی نازل شده، لذا باید ناظر به شرایط محیطی، زمانی و اجتماعی همان عصر فهم کرد چرا که همه اینها، قرائنی است برای فهم قرآن که اگر لحاظ نشود، درست فهم نمیشود.
➕مثلا فلان آیات در #جنگ_احد نازل شده و مخاطبین با توجه به شرایط زمانی و مکانی، به راحتی پی به مقصود خداوند میبرده اند اما عدم لحاظ آن شرایط و قرائن، ممکن است فهم را مختل کند لذا با مطالعه #تاریخ، باید آن شرایط زمانی و مکانی و قرائن را برای خود محیا کرد.
🔺«بنابراين، فهم صحيح از مقصود آيات قرآن، كموبيش به حضور در صحنههاى نزول اين آيات ارتباط دارد. اين حضور براى مردم عصر پيغمبر، بهخودىخود حاصل بوده است، ولى براى مردم ديگرى كه در آن عصر يا عصرهاى بعد زندگى مىكردند و از صحنه دور بودند، به چه وسيلهاى بايد حاصل شود؟
بهوسيلۀ #مطالعۀ_تاريخ. اين است كه يكى از شرايط فهم صحيح بسيارى از آيات قرآن، تحقيق و مطالعۀ تاريخى و حضور نسبى از طريق رجوع به تاريخ در شرايط نزول قرآن است.»
🔺خلاصه اینکه «مطالعۀ دقيق يك دورۀ #تاريخ_اسلام براى فهم بسيارى از بخشهاى قرآن #ضرورت دارد.»
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
4️⃣ #درک_ارتباط_آیات:
🔸آيات قرآن با یکدیگر ارتباط دارند، اما این ارتباط، گاهى خیلی روشن و واضح است اما گاهی نیز #مبهم، چرا که آیات و سوره ها براساس ترتیب نزول شان کنار هم چیده نشده است.
🔸بنابراين، اگر گاهى ديده مىشود كه معنى ظاهر و روشن يك آيه، با آيات قبل يا بعد از آن ارتباط روشنی ندارد، نبايد دچار ترديد شده و درصدد آن برآييم كه معنى ديگرى را براى آن آيه دست و پا كنیم، تا به آيات قبلى يا بعدى كاملاً مرتبط بشود.
🔸برای اینکه بتوان در مواردی که ارتباط آیات خیلی روشن نیست، از آن ابهام زدایی کرده و پیوند آیات را آشکار کرد، نوعى انس و آشنايى با قرآن لازم است که اين امر با مراجعه به #تاريخ قرآن و بررسى زمان نزول آيات، تا حدود خوبی ميسر مىشود.
5️⃣ ضرورت #تجمیع_آیات_مرتبط با یک موضوع:
🔸در قرآن در مورد يك موضوع آياتى را مىبينيم كه در زمانهاى مختلف نازل شده است. يكبار چند آيه آمده و دو سال بعد، چند آيۀ ديگر و چون شرايط تازهاى بوده، مطلب تازهاى را گفته يا مطلب قبلى را تكميل كرده است؛ هر گوينده يا نويسندهاى اين كار را مىكند.
🔸اگر امروز بخواهيم مراد قرآن و حكم اسلام دربارۀ مطلبى را بدانيم، بايد تمام آيات مربوط به آن مطلب را در قرآن بيابيم و با رعايت ترتيب تاريخى نزول آيات، آنها را جمعبندى كنيم تا بتوانيم بفهميم كه مقصود نهايى اسلام چه بوده است.
🔸اينكه گفته مىشود: «القرآن يفسر بعضه بعضاً»؛ بيشتر ناظر به اين بحث است.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
6️⃣ محدود و منحصر نبودن آیات به عصر نزول بلکه ضرورت تعمیم، تطبیق و گسترش آیات به آینده به عنوان قواعد کلان
🔹هرچند گفته شد در فهم آیات باید رویکرد تاریخی داشت، اما آیات منحصر و محدود به عصر نزول نیست بلکه #قواعد_کلانی است که باید به #عصرهای_آینده تعمیم، #تطبیق و گسترش داد.
🔹چرا که قرآن به بیان خودش، كتابى جاويد و #جهانى است لذا هرگز نمىتوان مقصود از آيات را به آنچه مربوط به شرايط ويژۀ آن زمان بوده است، محدود كرد و بايد بتوان معنى آيات را به شرايط زمانى و مكانى ديگر نيز گسترش داد.
🔹البته گسترش دادن مطالب قرآنى به شرايط زمانى و مكانى ديگر، كارى مهمتر از فهم سادۀ قرآن است كه به حد و درجۀ بالاترى از تسلط و فهم قرآن احتياج دارد؛ اين به نوعى تسلط كلان بر آيات قرآن نياز دارد.
بنابراين، نمىتوانيم انتظار داشته باشيم كه هر فردى بتواند اين كار را انجام دهد بلکه این کار نیاز به اجتهاد و #استنباط_مجتهدانه از آيات و روايات دارد.
🔹البته درك اين گستردگى غير از تخصص علمى، به كمال ديگرى نيز احتياج دارد و آن كمال، #امامت است. بسط و گسترش يك حكم از شرايط زمانى و مكانى معين به شرايط زمانى ديگر، ظرافتى دارد كه هر عالم و محققى نمىتواند آن را درك كند.
🔹 بلکه فقط یک امام و راهبر اجتماعی است که آن را مىفهمد و درك مىكند چون اوست که وسط صحنه درگیری است و میتواند قواعد کلان را تطبیق بر شرایط کنونی بدهد اما کسی که شرایط زمانی و مکانی عصر خویش را نمیشناسد، فاقد چنین توانمندی است.
🔹رهبر است كه مىتواند متوجه #پيچيدگىها شود. بنابراين، گسترده كردن آيات در مدار و قلمرو امامت قرار مىگيرد. اگر امامت، مطلق و معصوم باشد، مىگوييم مخصوص امام معصوم (ع) است و اگر در قلمرو امامتِ نسبى است -كه غيرمعصوم را هم شامل مىشود- مىگوييم از شئون امامِ نسبى است؛
🔹ولى يك عالِم محقق كه اصلاً در مدار امامت نيست، ولو علامه هم كه باشد، نمىتواند اين گستردگى را لمس كند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
7️⃣ توجه به مسئله برداشت های متفاوت از قرآن که نباید به تفسیر به رأی بکشد
🔺قرآن، كتابى است ناظر به انسان و بافتهاى تودرتو و گوناگون روح، روان، انديشه و رفتار برخاسته از خواستهاى آدمى.
لذا بهدليل گوناگونى انسانها و تنوع بىاندازهاى كه در بافتهاى روانى، ذهنى و رفتارى بشر وجود دارد، تأثير قرآن بر انسانها #متفاوت است.
🔺به تجربه گاهی یک آیه بر یک شخص، اثری شگرف میگذارد اما بر دیگری خیر. گاهى يك جوان بهدليل آمادگى و تشنگى روحىاش، از يك آيه چنان برداشت زنده و جالبى مىكند كه چهبسا افراد بسيار متخصص كه واجد اين روحيات نيستند، نتوانند از آن آيه برداشتى چنين دلنشين كه ناظر بر جنبهها و نكتههاى ظريف روحى است، داشته باشند.
🔺البته این برداشت های جدید باید بهشرطی باشد که با صراحت بگويند: «من از اين آيه چنين برداشتى دارم» و اصرار نداشته باشند كه حتماً مقصود از آيه همان برداشتى است كه آنها مىكنند.
چون با اين كار ممكن است راه را بر برداشت و تعبير شخص ديگرى كه داراى روحى مترقىتر و تشنهتر، همراه با بافتهاى انديشهاى و رفتارى والاتر است ببندند.
🔺البته در همين برداشتهاى زنده و متفاوت، گاهى به #انحرافهاى_عجيبى برخورد مىكنيم که عملا برداشت ها خلاف ظاهر قران میشود و قطعا چیزی جز #تحمیل و #تفسیر_به_رای نخواهد بود و باید از اینها پرهیز کرد.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9