eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
154 ویدیو
75 فایل
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ❃ آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ❃ مدیر مسئول: @hamedshams ❃ معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ❃ ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
| ❖ علوم انسانی اسلامی در پرتو حکمت و فقاهت • پروسه علوم انسانی اسلامی زمانی می تواند طبیعی پیش برود که در پرتو و باشد و هر جریانی که یکی از این دو را حذف کند باعث تولد موجود عجیب الخلقه و کریه المنظری خواهد شد. ▫️صفحه ما را در ویراستی دنبال کنید 📱https://virasty.com/AyeSchool/1715375842758359096 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ▫️فلسفه و علوم انسانی ▫️ارائه: استاد محمد تقی چاوشی 💻 B2n.ir/t02023 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ▫️چگونگی امتداد حکمت در علوم اجتماعی ▫️ارائه: استاد عطاء الله رفیعی آتانی 💻 B2n.ir/n02706 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ▫️تاثیر مبانی فلسفی در علوم انسانی ▫️ارائه: استاد مهدی عبداللهی 💻 B2n.ir/t70825 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ▫️حکمت اسلامی و روانشناسی ▫️ارائه: استاد عبدالحسین خسروپناه 💻 yun.ir/xsw78 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ▫️حکمت اسلامی و اقتصاد ▫️ارائه: استاد عبدالحسین خسروپناه 💻 yun.ir/5r18m4 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ ابوالقاسم فردوسی؛ هویت ایرانی اسلامی و عقلانیت کنشی • بیست و پنجم اردیبهشت ماه روز پاسداشت خردمند وارسته ابوالقاسم فردوسی قلمداد شده است؛ خردمندی که خرد ایرانی اسلامی را در لایه های زیرین فرهنگ از جمله زبان و ادب پارسی سرریز کرده و روح جنبش را در هویت فرهنگی ایرانیان _ از مصر تا چین _ نهادینه ساخته است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ مشکل اساسی تولید و توزیع علم • مشکل اساسی عرصه تولید و توزیع علم از زبان علامه طباطبایی «ره» که امروزه جریان علوم انسانی اسلامی نیز از آن رنج می برد: « هرج و مرج علمی شده و هرکس دست به قلم برده .... تا خوب پخته نشدید ، دست به قلم نبرید و کتاب به جامعه عرضه نکنید. ▫️صفحه ما را در ویراستی دنبال کنید 📱https://virasty.com/AyeSchool/1715722594502602656 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️دوره بازخوانی هرمنوتیک روش شناختی شلایرماخر ▫️با ارائه ی استاد مجتبی رستمی کیا 🔸 هزینه شرکت در دوره ۷۰ هزارتومان 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6938 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ خلوص گرایی حداکثری ، مانع تحقق علوم انسانی اسلامی • آیا می توان جریان علوم انسانی اسلامی را با در نظر نگرفتن جریان های علوم انسانی مدرن و گروه های مخالف سنتی و غرب گرا و گروه های مختلف موافق ، با سیطره دادن قرائت واحد به پیش برد؟ یا اینکه اندیشمندان علوم انسانی اسلامی با در نظر گرفتن ظرفیت های سلبی و ایجابی باید به گزینش و هضم فعالانه بپردازند؟ آیا می توان از علوم و آثار بر آمده از همه جریان های موجود چشم پوشی کرد؟ تاریخ تطور علوم موجود درباره این موضوع چه قضاوتی دارد؟ • • • سعید کریم داداشی • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#علوم_انسانی_اسلامی | #خلوص_گرایی_حداکثری ❖ خلوص گرایی حداکثری ، مانع تحقق علوم انسانی اسلامی • آی
• همانگونه که پذیرش حداکثری یکی از جریان ها و آثار آن بدون در نظر گرفتن همه جوانب ، کار معقولی نیست ، رد آن هم بدون تامل فلسفی و علمی مورد قبول‌ نمی باشد. • به نظر می رسد مواجه شدنِ جریان علوم انسانی اسلامی با جریان های مختلف چه موافق و چه مخالف می تواند متفاوت از هم باشد ولی در اینکه از ظرفیت های سلبی و ایجابی آنها می توان بهره وافر در راستای ارتقای جریان علوم انسانی اسلامی برد هیچ تفاوتی وجود ندارد. • خلوص گرایی در ساحت اندیشه امری است معقول که انسان برای اینکه بتواند اندیشه متمایز خود را تقریر کند نیازمند آن می باشد ولی این نوع خلوص گرایی برای اندیشمند پسینی می باشد یعنی اندیشمند بعد از تسلط بر مبانی متیقن خود _ اتخاذ مبانی نیز مستثنی از این روند نمی باشد _ باید به نظاره اندیشه های طی شده بنشینند و از ظرفیت های ایجابی و سلبی آنها بهره‌مند شود چرا که علم به معنای مجموعه گزاره ها نیازمند ایجاد هویت جمعی تاریخی است که با این فرآیند ها صورت می گیرد البته این نوع نگاه به علم ، ناقض جنبه معرفت و هستی شناختی آن نیست. • در ساحت مدیریت جریان های علمی هم باید متذکر شد که نمی توان به صورت قانونی و امنیتی برخورد کرد و جریان مورد تائید خود را غالب نمود بلکه باید جریان های مختلف اجازه طرح مباحث داشته باشند البته به دور از سیاست زدگی و فضای پوپولیستی تا جریان های نوظهور علمی با استفاده از ظرفیت های سلبی و ایجابی آن مرز های جدیدی را مورد کشف و جعل قرار دهند. • تاریخ علم نیز چنین قضاوتی را حکایت می کند به عنوان نمونه می توان در آثار فارابی یا بوعلی سینا بهرمندی از ظرفیت های فلسفه ارسطوی و افلاطونی را شاهد بود یا در آثار خواجه نصیرالدین طوسی ، ظرفیت های سلبی و بعضا ایجابی غزالی و فخر رازی را پی گرفت یا در آثار فقهی و اصولی نیز چنین است که اصول بعد از مواجه سلبی با اخباریگری جان دیگری به خود گرفت حتی این روند در علوم مدرن نیز ثابت است و می توان اثر پذیری کانت از ظرفیت های هیوم ، دکارت و اسپینوزا را مطرح کرد. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️دوره بازخوانی هرمنوتیک روش شناختی شلایرماخر ▫️با ا
| | ❖ هرمنوتیک/ فریدریش شلایر ماخر • فریدریش شلایرماخر از بنیان‌گذاران هرمنوتیک مدرن خوانده می‌شود، خود هیچ‌گاه توفیق نیافت که کتابی مستقل تحت عنوان «هرمنوتیک» منتشر کند، هرچند سودای آن را در سر داشت. او نظریه‌ی هرمنوتیکی جدید خویش را در کلاس‌های درسی با همین عنوان در دانشگاه‌های هاله و برلین در فاصله‌ی سال‌های ۱۸۰۵ تا ۱۸۳۳ ارائه کرد. آنچه در کتاب حاضر می‌خوانید مهم‌ترین دست‌نوشته‌های باقی‌مانده از او درباره‌ی هرمنوتیک است که برای ارائه در همین کلاس‌ها در طول سالیان تدارک دیده بود. • • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b