eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
154 ویدیو
78 فایل
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ❃ آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ❃ مدیر مسئول: @hamedshams ❃ معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ❃ ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 ؟ 💢 کانال سعی دارد برنامه ی متفاوت از سایر اساتید و توامان با فواید برنامه آن ها در علم ارائه بدهد. ⭕️ هم ناظر به سیستم خود دارای اصطلاحات خاصی می باشد که نیاز به تصویر سازی در اذهان دارد لذا در ابتدای برنامه باید دانش پژوه با مطالعه شخصی کتاب ظرف یک ماه این تصویر سازی را محقق نماید و سپس با مرور از فراموشی آن جلوگیری کند . ⚠️ هر علمی در ابتدا برای دانش پژوه سخت جلوه می کند لذا دانش پژوه بخاطر فشار های روانی مدارس فکر می کند مختص آن علم را ندارد در حالیکه این واکنش نفس در قبال امور نامأنوس می باشد. ⭕️ در مرحله دوم باید سعی شود در کنار فهم جریان مشهور اصولیون ورودی به اقوال نا مشهور هم داشته باشند و در روند استدلال اصولیون برای گزاره های اصولی قرار بگیرند و از سوی هم باید پیگیر فلسفه اصول فقه هم باشند تا یک نگاه دسته دوم به علم داشته باشند اگر چه این امور باید در اصول فقه بحث شود در این مرحله تحصیل الموجز با یک استاد مسلط به سیستم اصولی کافی می باشد. ⭕️ مرحله سوم شروع کفایه می باشد که حال سوالی که وجود دارد اصول فقه مرحوم مظفر و رسائل شیخ اعظم چه می شود؟ این دو کتاب در کنار کفایه باید جدی گرفته شوند و در کنار سایر کتب مورد توجه اصولی مرجع واقع شوند مثل (فوائد الأصول ، نهایة الدرایة فی شرح الکفایة، نهاية الافكار،محاضرات فی اصول الفقه ووو) و این مرحله همان مرحله رایج درس خارج می باشد که دانش پژوه باید رفت و برگشت بین اندیشه ها را داشته باشد ⬅️
➡️ و بارش فکری مختص علم اصول را یاد بگیرید و در این دوره نیز باید فلسفه اصول فقه جدی تر و تخصصی تر پیگیری گردد. ⭕️ مرحله نهایی مرحله تخصصی می باشد که نیاز به بحث مفصلی دارد که به همین خاطر به عنوان (ساحت تولید علم) اکتفاء می کنیم.(درس خارج مطلوب) ⚠️ از مرحله دوم تطبیق علم اصول در فقه برای دانش پژوه الزامی است چرا که علم اصول علم آلی بوده و غایتی جز ورود در عرصه ندارد . که برای نوشته دیگری انشالله تقریر خواهیم کرد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 ؟ 💢 سروش در طول تاریخ اندیشه خود درباره ی تطوراتی دارد و این تطورات سال ۱۳۵۷ و در سال ۱۳۷۴ تا حدودی پیچیدگی خود را آشکار می کند و در سال ۱۳۸۰ به اوج خود می رسید . ⭕️ سروش در طرح دیدگاه خود متاثر از جناب ، ، ،، ، ، ، می باشد. ⭕️ ایشان در طرح دیدگاه خود به متاثر از در فضای علم مقام و را تفکیک می کند و معتقد است در مقام ثبوت چه در موضوع و غایت و چه در روش امکان بخاطر وحدت واقع امکان ندارد. ⭕️ در مقام اثبات هم دو رویکرد مطرح می کند تحت عنوان و که در این مقام هم معتقد است که در گرد آوری که عبارت است از طرح سوال امکان دارد اسلام و مکاتب اثرگذار باشند ولی هیچ وقت در داوری که روش واحدی دارد تاثیر معنا ندارد. ⭕️ جناب سروش تاثیر ارزش ها بر را هم مورد ذم قرار می دهند و می گویند باید سعی کرد علمی فرا ارزشی ارائه داد. ⭕️ دیدگاه دین شناسانه ایشان درباره هم مشخص نیست چراکه عباراتی ناظر به قرآن و سنت بودن در متون وی موجود و از دیگر در بحث دین بین دین و تدین انگار خلط کرده است. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 ؟ 💢ایشان معتقدند که علم بما هو علم کشف واقع می کند و بدین رو آنچه واقعا علم است ، اسلامی است ، اما با بررسی وضعیت علم در دوره جدید معلوم می شود که علوم جدید ، واقعا و خالصا علم نیست،چرا که از فلسفه های الحادی تاثیر پذیرفته اند. ⭕️ به باور ایشان ، اگر بخواهیم در علوم کنونی تحولی بیفکنیم و علم اسلامی داشته باشیم ، باید نگرش خاصی را به علم تقویت کنیم یعنی جایگاه دستاورد های معرفتی بشر را در هندسه معرفت دینی معلوم سازیم و تعامل خاصی بین دستاورد های تجربی و عقلی و شهودی با منابع نقلی برقرار سازیم . لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 اثر ارزشمند حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی: «كتاب ارزشمند و علمی «منزلت عقل در هندسۀ معرفت دینی» ضمن تبیین و تشریح مبانی عمیق این ، به این امر توجه می‌دهد كه در برابر است نه ، و نه تنها عقل و دین با هم تعارض ندارند، بلكه دین امر جامعی است كه عقل و نقل تحت پوشش آن و رابط میان دین و جامعۀ انسانی‌اند. از پیامدهای ارزشمند این نظریه، علمی و جانشینی بر تمامی علوم است. این اثر وزین در دو بخش و هشت فصل به منزلت عقل، شأن عقل در قلمرو دین، نسبت عقل و نقل در قرآن كریم، آثار و نتایج هماهنگی و همتایی عقل و نقل، اسلامی‌كردن علوم و دانشگاه‌ها، تأثیر همگانی عقل و نقل در قلمرو علوم اسلامی، نسبت كلام و فلسفه با دین، قلمرو دین و مسئله خاتمیت، مسئله تفكیک و... می‌پردازد» لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 ؟ 💢 از دیدگاه آیت الله مصباح علمی قابل اتصاف به دینی و غیر دینی است که وجه مشترک با دین داشته باشد. ⭕️ در این صورت است که اگر جنبه های مشترکش با دین سازگار باشد ، دینی خواهد بود وگر نه غیر دینی ، علمی که در موضوع ، هدف ، مبانی ، روش وووو هیچ وجه مشترکی با دین نداشته باشد ، قابل اتصاف دینی (یا غیردینی) بودن نیست. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami