❖ لزوم پرهیز از بروکراسی در مسیر تحول علوم انسانی اسلامی
❞ استاد#حمید_پارسانیا ❝
• شورای تحول در ابتدا باید به دنبال ساماندهی اقدامات انجام شده در عرصه تحول علوم انسانی اسلامی باشد.
• باید فرصتی برای مجموعههای فعال در این عرصه ایجاد شود تا شاهد انسجام هرچه بیشتر این نهادها باشیم.
• نباید در این مسیر بروکراسیای ایجاد شود که ظرفیتهای فعال طی آن حذف شوند.
• اگر این عملکرد مفید باشد یک ظرفیت ایجاد خواهد شد ولی اگر به درستی پیش نرود به تهدید تبدیل خواهد شد.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ بحران دنیای متجدد
• کتاب حاضر، یکی از سه اثر اصلی «رنه گنون» اندیشمند و نویسنده فرانسوی درباره مهم ترین اندیشه های وی در انتقاد از فرهنگ و اندیشه غرب است.
• به نظر نگارنده، شرایط هولناکی را که دنیای متجدد در آن به سر می برند، عمدتا باید از طریق روشن کردن تعلیم ادواری آیین هندو بیان کرد، که به موجب آن بشریت در حال سقوط و انحطاط به وضعی بیش از پیش انجماد یافته و مادی شده است و بیش از هر زمان دیگری نسبت به اثرات معنوی تاثیرناپذیر گشته است.
• گنون بر این باور است که هیچ ترمیم ممکنی وجود ندارد و از فاجعه آخرالزمان گریزی نیست. وانگهی آنچه از یک جنبه ممکن است بدبینی دنیایی تلقی شود، از جنبه دیگر همچون خوشبینی آسمانی جلوه گر می شود. زیرا پایان یک دور، نشانه تکمیل آن و استقرار مجدد نظم حقیقی است.
• گنون این کتاب را آنگاه نوشت که هنوز در غرب مشکلاتی که امروزه در مقابل چشم همگی هویدا است ظاهرا وجود نداشت و مغرب زمین با اطمینان فراوان به آینده خویش در حال از بین بردن باقی مانده های سنت های معنوی خود و سایر تمدن های جهان بود. پیش بینی هایی که گنون در این آثار از وضع آینده جهان کرده است دلیل کافی برای حکمت و عمق نظر او است.
#معرفی_کتاب
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ لازمه تحقق اجتماعی یک نظام فکری
📝 استاد #حمید_پارسانیا
• برای ساخت یافتن هستههای سخت و کلان، زبان فلسفی نیاز است، ولی فرهنگ عمومی مردم جامعه را فیلسوفان نمیسازند؛ بلکه فرهنگ را مجموعه تعاملات انسانهاست که میسازد.
• با توجه به ضرورت استفاده از مبانی اسلام ناب در حرکت به سمت علوم اجتماعی، لوازم شکلگیری و تحقق یک مکتب علوم اجتماعی چیست؟
• یک اندیشه برای اینکه بتواند یک مکتب اجتماعی را ارائه دهد و به اصطلاح اندیشه مکتبساز باشد، اولا باید محور و نقطه کانونی و معنایی داشته باشد تا بتواند از جهت معرفتی و هم جهات دیگر به قلمرو اندیشههای اجتماعی تسری یابد. این ظرفیت در هر اندیشهای وجود ندارد بلکه برخی از اندیشهها قادر خواهند بود که چندین حوزه فکری را با همدیگر مرتبط کنند.
• در واقع، محور و نقطه کانونی باید به صورتی تئوریزه شود که یک نگاه کلانی را ایجاد نماید. این محور وقتی میخواهد به صورت کلان دربیاید، از سنخ رویکردهای فلسفی میشود و نگاه کلانی نسبت عالم و آدم تعریف میکند و هر موضوع و مسالهای ذیل این نگاه کلان تعین پیدا میکند.
• مقصود از آن نگاه کلان «نظام فکری» است. در هر نظام فکری قاعدتا اصولی وجود دارد که در هسته سخت آن جای گرفته و بقیه فروع در حاشیه آن شکل میگیرند. وقتی به مکتبهای علوم اجتماعی مینگریم، در عقبه آنها همان هستههای سخت قرار دارد که به صورت یک رویکرد فلسفی شناخته میشود و اینها هرگز به مطالعات جزئی و ریز تجربی که در حاشیه به آنها پرداخته میشود، قابل تقلیل نیستند و سرنوشت این هستهها آنجا تعیین نمیشود.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ سلسله جلسات
• نخبه مسلمان و گفتمان سازی علوم انسانی اسلامی
❖ با حضور
• استاد دکتر رضا غلامی
• استاد مهدی موسوی
• استاد احمد فرحانی
• استاد علی فرحانی
• استاد محمد هاشمی
• استاد مهدی منصوری
• استاد امین اسدپور
• استاد زهیر انصاریان
• و سایر اساتید گرامی
❖ برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام
http://Www.nsayeh.com
https://eitaa.com/AyeSchool
❞ نخبه مسلمان و گفتمان سازی علوم انسانی اسلامی ❝
https://eitaa.com/joinchat/2734293378C7e7f053667
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ لازمه تحقق اجتماعی یک نظام فکری 📝 استاد #حمید_پارسانیا • برای ساخت یافتن هستههای سخت و کلان، ز
❖ نظام فکری چگونه به تحقق اجتماعی میرسد؟
📝 استاد#حمید_پارسانیا
• برای ساخت یافتن هستههای سخت و کلان، زبان فلسفی نیاز است ولی فرهنگ عمومی مردم جامعه را فیلسوفان نمیسازند بلکه فرهنگ را مجموعه تعاملات انسانهاست که میسازد.
• این شبکه رفتاری وقتی که میخواهد به صورت تجریدیتر از خودش دفاع بکند یا بخواهد خودش را توضیح دهد، یک زبان فلسفی پیدا میکند. این زبان فلسفی را فرهنگ عمومی و رفتار عمومی مردم باید حمایت کند.
• به عبارت دیگر، سطح عمومی مردم، باید آن چیزی را که متفکر طراحی میکند، بپذیرد و از آن استقبال کند یا یک تطبیقی با یکدیگر داشته باشد. در این حالت، یک فرهنگ اصیل از یک نقطه تفکری جوشیده و شکل میگیرد اما اگر آن تفکر نتواند با سطح عمومی مردم و لایههای بعدی خود ارتباط بگیرد و این استقبال نسبت به آن رویکرد وجود نداشته باشد، آن تفکر منزوی میشود.
• غیر از این حالت، فرهنگ غرب به نحو دیگری رخ داده است؛ به این صورت که ابتدا رنسانس در سطح هنر، در سطح زندگی عمومی مردم، در سطح سیاستمداران و در رقابت بورژواها با فئودالها و با کلیسا شکل گرفت و این مجموعه رقابتهای سهگانه منجر به این شد که یک سبکی از زندگی غالب بشود. این سبک زندگی، نوعی از تفسیر را نیاز داشت تا با مبنای فلسفی صورتبندی شوند و وجاهتی پیدا کنند.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ قرابت سنجی روش و موضوع حکمت عملی با علوم انسانی
🔷 با ارائه :
• استاد دکتر حسام الدین شریفی
🔷 سر فصل :
• موضوع حکمت عملی و حقیقت آن
• روش کسب حکمت عملی از نظر حکمای اسلامی
• نقش حکمت عملی در تکامل انسان و جوامع
• روش به کار رفته در علوم انسانی مدرن از نظر حکمای اسلامی
• موضوع علوم انسانی رایج از نظر حکمای اسلامی و کارکرد آن
• مقایسه روش و موضوع علوم انسانی با حکمت عملی
🔷 هزینه شرکت در دوره ۳۰۰۰۰۰ ريال
(۳۰ هزار تومان)
🔷 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام
https://b2n.ir/s48279
🔘 با مشارکت
مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه»
و مدرسه مجازی آزاد عالی «عروج»
لینک مدرسه مجازی آزاد عالی «عروج»
https://eitaa.com/Madrese_hekmat_orouj
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ قرابت سنجی روش و موضوع حکمت عملی با علوم انسانی 🔷 با ارائه : • استاد دکتر حسام الدین شریفی 🔷
📌 معرفی اساتید
⭕️ استاد حسام الدین شریفی
▫️تحصيلات حوزوی (درس خارج فقه و اصول و فلسفه)
▫️تحصيلات غير حوزوی (دكترای فلسفه دانشگاه باقر العلوم عليه السلام)
⭕️ آثار
▫️کتاب «اصول و مبانی حکمت انسانی از دیدگاه فارابی»
▫️مقاله «تبیینی از جبر و جباریت خداوند»
▫️مقاله «نقش شهود عقلانی در ادراک معقولات»
▫️مقاله «مفهوم شناسی واجب الوجود»
▫️مقاله «یکسانی حقیقت وجود و واجب الوجود ازديدگاه ملاصدرا»
▫️مقاله «دلالت معنايی مفاهيم جزئی و نقش آنها در روش شناسی برهانی»
▫️مقاله «جايگاه و روش شناسی حکمت عملی از ديدگاه فارابی»
▫️مقاله «رابطه اعتباریات و تکوین از نظر آیت الله جوادی آملی»
▫️مقاله «کارکردها و چالش های گسترش حکمت عملی با تکیه بر آموزه های فارابی و آیت الله جوادی آملی»
▫️مقاله «تقریری از وجود مطلق و مقید از دیدگاه ملاصدرا»
▫️مقاله «علوم عملی اعتباری و حقیقی در اندیشه علامه طباطبایی»
▫️مقاله «بررسی مقام احدیت در عرفان نظری از منظر ملاصدرا»
▫️مقاله «شواهدی بر برهانی بودن حکمت عملی از نظر فارابی و ابن سينا»
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ قرابت سنجی روش و موضوع حکمت عملی با علوم انسانی 🔷 با ارائه : • استاد دکتر حسام الدین شریفی 🔷
❖ چیستی حکمت عملی
▫️چیستی حکمت عملی در سه حیطه بحث میگردد:
• موضوع: موضوع حکمت عملی آن کنش و فعل ارادی انسان می باشد که در راستای سعادت است.
• روش: روش آن عقلی برهانی است.
• غایت: غایت آن دانایی از جریان و نظام عمل، جهت دستیابی به سعادت است.
▫️لذا حکمت عملی دانشی است که از کنش و فعل ارادی انسان که در راستای سعادت است به نحو عقلی و برهانی به جهت دانایی از جریان عمل در راستای رسیدن به سعادت بحث می کند.
▫️حکمت عملی دانشی است که ما را به خیر و سعادت رهنمون می کند. یعنی علم راهنمای رسیدن به خیر و سعادت به نحو عقلانی است. این علم اخلاقی و توصیه ای نیست بلکه خود را به ساحت علم کشانده است و علمی شده است.
▫️مباحثی که در فلسفه اخلاق و فلسفه سیاست و ... الان دارد مطرح می شود، اگر به نحو برهانی بحث شود می شود همان حکمت عملی.
▫️حکمت عملی شناخت قوانین کلی حقیقی در باره افعال و انفعالات ارادی و حالات نهادینه شده از آنها در انسان است به روش عقلانی.
▫️حکمت عملی می خواهد یک دانایی در نظام عمل برای ما در جهت دستیابی به سعادت ایجاد کند. لذا گام اول آن ایجاد دانایی در حوزه عمل می باشد، لذا غایت مقدمه ای حکمت عملی، دستیابی به دانایی در نسبت به نظام عمل در راستای سعادت است و غایت نهایی آن دستیابی به سعادت است.
▫️استاد #مهدی_منصوری
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ #معرفی_کتاب در عرصه حکمت عملی
• در دیدگاه برخی ، سابقه علوم انسانی به چند قرن اخیر باز میگردد. در حالی که از دوران یونان باستان و به صورت مشخص از زمان افلاطون و ارسطو، در کنار علوم سفسطی و جدلی، شاخه ای از علوم قیاسی یقینی، وجود داشتند که به بررسی مسائل انسانی پرداختند و #حکمت_عملی نامیده شدند.
• در میان مسلمانان، فارابی از این علوم، گاهی با عنوان حکمت انسانی یا فلسفه مدنی یاد کرد. فارابی، این علوم را حقیقی و غیر اعتباری دانست که از روش برهان در اثبات مسائل آن بهره گرفته میشود و در امتداد حکمت نظری است. برهانی بودن حکمت انسانی موجب تمایز این علم از علوم انسانی رایج میشود. از جمله آنکه حکمت انسانی، از قضایای اخباری و گزارشی تشکیل شده است و از واقع و نفس الامر اعمال انسان خبرمی دهد. این علم دارای موضوعی واحد است که اعمال و پدیده های ارادی انسان می باشد و مسائل علم، حول محور آن شکل میدگیرند.
• #حکمت_انسانی، دارای مبادی تصوری و تصدیقی یقینی است که بر اساس آن قیاس های علم شکل می گیرد و از آنها نتایج یقینی به دست می آید. در صورت گسترش و روز آمد کردن حکمت انسانی، می توان آن را رقیبی برای #علوم_انسانی رایج تلقی کرد که دارای اهداف و محتوایی متفاوت از آنها می باشد.
• در این کتاب با روش توصیفی و تحلیلی به بررسی برخی از اصول و مبانی حکمت انسانی از نظر #فارابی پرداخته شده است که می تواند در قرابت سنجی موضوع و روش علوم انسانی مدرن و حکمت عملی موثر باشد.
▫️نویسنده : استاد #حسام_الدین_شریفی
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
27.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ میثم سفید خوش ، استاد فلسفه، سالهاست درباره «ایده دانشگاه» سخن میگوید.
• معنای مدرسه و دانشگاه، آنگونه که سفید خوش در معنای لاتین خود یعنی «اسکولا» مراد میکند، در نسبت با «فراغت» معنا پیدا میکند. فراغتی که ما از امور روزمره پیدا میکنیم تا درباره چیزها به نحو اساسی سخن بگوییم.
• اندیشیدن درباره سیاست نیز از این قاعده مستثنا نیست.
• سفید خوش از چنین منظری میگوید: «در مدرسهای که فعالانش، کنشگران سیاست روز باشند، تفکر بنیادین درباره سیاست شکل نمیگیرد». او بدین ترتیب نتیجه میگیرد که کنش سیاسی از تأمل درباره بنیادهای سیاست، دو امر مجزا از هم است.
• ایشان در ادامه سنت فلسفه اسلامی بعد از #فارابی _ بوعلی و ملاصدرا _ را به بیتوجهی به امور انسانی و سیاست متهم میکند.
• چیزی که قضاوت درباره چنین تعبیری را دشوار میسازد، نه بیتوجهی فیلسوفان اسلامی به سیاست، بلکه این نکته است که توجه به طرح سیاست در سنت فلسفی ما بعد از فارابی نمیتوانست چنین طرحی داشته باشد.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ میثم سفید خوش ، استاد فلسفه، سالهاست درباره «ایده دانشگاه» سخن میگوید. • معنای مدرسه و دانشگاه
بوعلی درباره سیاست تاملات جدی دارد که اندیشمندان ما از این ظرفیت غافل اند!!
📝 #محسن_بهرامی
.
• اولا) نه تنها #ابن_سینا در باب بنیانهای فلسفی سیاست و علم الاجتماع سخن گفته بلکه حجم آثار مکتوب او در این زمینه بیشتر از آثار #فارابی است.لذا آنچه منتقد محترم درباب عدم توجه #بوعلی درباب بنیانهای سیاست میگوید نشان از بی اطلاعی ایشان از میراث #حکمت_اسلامی است.
• بوعلی بحث از اجتماعیات و سیاست را از اقسام #حکمت_عملی دانسته لذا در این باب به تفصیل مطالبی بیان کرده که به نحو اختصار بدانها اشاره میکنم.
⭕️ اول: بوعلی با موضوع فلسفه سیاست و امور اجتماعی به نحو مستقل شش کتاب ورساله به نگارش درآورده است که عبارتند از:
▫️رسالة في السياسة:در این کتاب بوعلی به بررسی اخلاق وتدبیر منزل پرداخته ودربخش الحاجة الی السیاسة سبب نیازمندی انسان به تشکیل جامعه و تدبیر سیاسی و تشکیل خانواده را توضیح میدهد و بررسی منشا اموری مثل اصل مالکیت می پردازد.
▫️تدبیر منزل العسکر: کتابی است به زبان عربی درباره ارتش و چگونگی ساماندهی پادگانها و اردوگاههای نظامی.
▫️تدابیرالمنازل والسیاسات الاهلیه
▫️ظفرنامه: ظفرنامه کتابی است از مجموعه اندرزنامه های اخلاقی و سیاسی ایران پیش از اسلام و منسوب به حکیم آن دوره و وزیر انوشیروان ساسانی یعنی بزرگمهر بن بختگان میباشد که متن اصلی آن به زبان پهلوی بوده است و فردوسی حکمتهای آن را در شاهنامه به نظم کشیده است. حاجی خلیفه در کتاب کشف الظنون میگوید ظفرنامه قدیمی و اصلی همان است که ابن سینا آن را به فارسی ترجمه کرده.
▫️رساله در عدل پادشاهی
▫️نصائح الحکماء للاسکندر: موضوع کتاب از این قرار است که جمعی از فیلسوفان که درمسیر اسکندر به طور اتفاقی قرارگرفته بودند او راپند و اندرز داده و نکتههای در باب سیاست و اجتماع و نحوه تعامل با مردم بیان کردهاند که ابن سینا مجموع آنها رادر این رساله گرد آورده است.
⭕️ دوم: همچنین بوعلی در دیگر آثارش به نحو موضوعی به بحثهای مفصل درباب سیاست واجتماع پرداخته است مثلا
▫️در کتاب #الشفاء بخش الهیات که مقاله دهم میباشد درباره اخلاق وسیاست سخن گفته است. همچنین در مقالههای دوم وسوم فن خطابه از بخش منطق، بطور مستقیم درباب سیاست تحت عنوان(عَقدِ مدینه)بحث کرده است.همچنین در فصل پنجم از مقاله دهم الهیات شفا درباره(جانشین نبی وامام ولزوم فرمانبری از وی و سیاسات ومعاملات واخلاق) نظام سیاسی مورد نظرخود را که به نام #مدینه_عادله نامیده بررسی نموده است.
▫️همچنین در کتاب #المجموع یا #الحکمه_العروضیه و دربخش ریطوریقا یا خطابه کتاب درباره انواع حکومتها ونظامهای سیاسی مانند #الیگارشی #دموکراسی وغیره بحث کرده است.
🔸 پ.ن : سیاست در ادبیات #حکمت_عملی به معنای عامی می باشد که خیلی از اقسام بنیاد های#علوم_انسانی خاص را شامل می شود لذا از حیث شمولیت چیزی شبیه #جامعه_شناسی در ادبیات #جامعه_شناسان_کلاسیک می باشد.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ قرابت سنجی روش و موضوع حکمت عملی با علوم انسانی 🔷 با ارائه : • استاد دکتر حسام الدین شریفی 🔷
❖ تاریخچه حکمت عملی
• تاریخ تطور حکمت عملی گره خورده است به تاریخ حکمت نظری ولی از آنجای که خود حکمت عملی ، علم مستقلی است نیاز به تدوین تاریخ مجزایی دارد که در ادامه به اختصار به این مطلب اشاره می کنیم:
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b