eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.6هزار دنبال‌کننده
970 عکس
147 ویدیو
69 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
❖ راه حل مقابله با چالش فرهنگ بیگانه 📝 استاد • نظریه ای که وارد فرهنگ دیگرب شود، بستر و زمینه تاریخی خود را به همراه می آورد و ناخودآگاه فرهنگ بیگانه بسط پیدا می کن. و با فرهنگ موجود چالش می یابد؛جامعه در این شرایط ، احساس تنش می کند که این تنش به دو صورت حل می شود ؛ یا با حذف فرهنگ بومی ، یا با تصرف در علم و فرهنگی که میهمان و گاهی مهاجم است. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 چرا #فردید برای جریان علمی انقلاب اسلامی مهم است؟ 💢 #سید_احمد با نام اولیه «سید احمد مهینی یزدی»
• جریان جناب و جریان جناب ، اندیشه و تفکر را به اسارت گرفته اند! • اهل فکر ، اگر بخواهد درباره کسی قضاوت کند قطعاً به اوصاف تملق آمیز شاگردان و فحش های _نه نقد های_منتقدان توجهی نخواهد داشت بلکه به آثار اندیشمند مراجعه می کند! • در این صورت تملق شاگردان را به عینه می بیند و کوته فکری منتقدان فحاش را نیز ناظر است. • اهل فکر مستحضرند که تفکر و اندیشه هیچ نسبتی با تملق و فحش ندارد لذا تفکر جناب را باید با آثار و تطورش شناخت! • به نظر جناب نه آن چیزی است که شاگردان تملق گو تصویر می کنند و نه آنچیزی است که امثال جناب می گوید. • جناب در سیر اندیشه خود هم «انقلاب اسلامی و وضع کنونی عالم» را حکایت می کند و هم «نقد فرهنگ توسعه نیافتگی» را بخاطر همین برای اهل فکر شخصیتی قابل تاملی دارد نه اینکه به صورت اغراق آمیز ایشان را قلمداد کنیم. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ لزوم پرهیز از بروکراسی در مسیر تحول علوم انسانی اسلامی ❞ استاد ❝ • شورای تحول در ابتدا باید به دنبال ساماندهی اقدامات انجام شده در عرصه تحول علوم انسانی اسلامی باشد. • باید فرصتی برای مجموعه‌های فعال در این عرصه ایجاد شود تا شاهد انسجام هرچه بیش‌تر این نهادها باشیم. • نباید در این مسیر بروکراسی‌ای ایجاد شود که ظرفیت‌های فعال طی آن حذف شوند. • اگر این عملکرد مفید باشد یک ظرفیت ایجاد خواهد شد ولی اگر به درستی پیش نرود به تهدید تبدیل خواهد شد. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ بحران دنیای متجدد • کتاب حاضر، یکی از سه اثر اصلی «رنه گنون» اندیشمند و نویسنده فرانسوی درباره مهم ترین اندیشه های وی در انتقاد از فرهنگ و اندیشه غرب است. • به نظر نگارنده، شرایط هولناکی را که دنیای متجدد در آن به سر می برند، عمدتا باید از طریق روشن کردن تعلیم ادواری آیین هندو بیان کرد، که به موجب آن بشریت در حال سقوط و انحطاط به وضعی بیش از پیش انجماد یافته و مادی شده است و بیش از هر زمان دیگری نسبت به اثرات معنوی تاثیرناپذیر گشته است. • گنون بر این باور است که هیچ ترمیم ممکنی وجود ندارد و از فاجعه آخرالزمان گریزی نیست. وانگهی آنچه از یک جنبه ممکن است بدبینی دنیایی تلقی شود، از جنبه دیگر همچون خوشبینی آسمانی جلوه گر می شود. زیرا پایان یک دور، نشانه تکمیل آن و استقرار مجدد نظم حقیقی است. • گنون این کتاب را آنگاه نوشت که هنوز در غرب مشکلاتی که امروزه در مقابل چشم همگی هویدا است ظاهرا وجود نداشت و مغرب زمین با اطمینان فراوان به آینده خویش در حال از بین بردن باقی مانده های سنت های معنوی خود و سایر تمدن های جهان بود. پیش بینی هایی که گنون در این آثار از وضع آینده جهان کرده است دلیل کافی برای حکمت و عمق نظر او است. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ لازمه تحقق اجتماعی یک نظام فکری 📝 استاد • برای ساخت یافتن هسته‌های سخت و کلان، زبان فلسفی نیاز است، ولی فرهنگ عمومی مردم جامعه را فیلسوفان نمی‌سازند؛ بلکه فرهنگ را مجموعه تعاملات انسان‌هاست که می‌سازد. • با توجه به ضرورت استفاده از مبانی اسلام ناب در حرکت به سمت علوم اجتماعی، لوازم شکل‌گیری و تحقق یک مکتب علوم اجتماعی چیست؟ • یک اندیشه برای اینکه بتواند یک مکتب اجتماعی را ارائه دهد و به اصطلاح اندیشه مکتب‌ساز باشد، اولا باید محور و نقطه کانونی و معنایی داشته باشد تا بتواند از جهت معرفتی و هم جهات دیگر به قلمرو اندیشه‌های اجتماعی تسری یابد. این ظرفیت در هر اندیشه‌ای وجود ندارد بلکه برخی از اندیشه‌ها قادر خواهند بود که چندین حوزه فکری را با همدیگر مرتبط کنند. • در واقع، محور و نقطه کانونی باید به صورتی تئوریزه شود که یک نگاه کلانی را ایجاد نماید. این محور وقتی می‌خواهد به صورت کلان دربیاید، از سنخ رویکردهای فلسفی می‌شود و نگاه کلانی نسبت عالم و آدم تعریف می‌کند و هر موضوع و مساله‌ای ذیل این نگاه کلان تعین پیدا می‌کند. • مقصود از آن نگاه کلان «نظام فکری» است. در هر نظام فکری قاعدتا اصولی وجود دارد که در هسته‌ سخت آن جای گرفته و بقیه فروع در حاشیه‌ آن شکل می‌گیرند. وقتی به مکتب‌های علوم اجتماعی می‌نگریم، در عقبه‌ آنها همان هسته‌های سخت قرار دارد که به صورت یک رویکرد فلسفی شناخته می‌شود و این‌ها هرگز به مطالعات جزئی و ریز تجربی که در حاشیه به آنها پرداخته می‌شود، قابل تقلیل نیستند و سرنوشت این هسته‌ها آنجا تعیین نمی‌شود. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ❖ سلسله جلسات • نخبه مسلمان و گفتمان سازی علوم انسانی اسلامی ❖ با حضور • استاد دکتر رضا غلامی • استاد مهدی موسوی • استاد احمد فرحانی • استاد علی فرحانی • استاد محمد هاشمی • استاد مهدی منصوری • استاد امین اسدپور • استاد زهیر انصاریان • و سایر اساتید گرامی ❖ برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام http://Www.nsayeh.com https://eitaa.com/AyeSchool ❞ نخبه مسلمان و گفتمان سازی علوم انسانی اسلامی ❝ https://eitaa.com/joinchat/2734293378C7e7f053667
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ لازمه تحقق اجتماعی یک نظام فکری 📝 استاد #حمید_پارسانیا • برای ساخت یافتن هسته‌های سخت و کلان، ز
❖ نظام فکری چگونه به تحقق اجتماعی می‌رسد؟ 📝 استاد • برای ساخت یافتن هسته‌های سخت و کلان، زبان فلسفی نیاز است ولی فرهنگ عمومی مردم جامعه را فیلسوفان نمی‌سازند بلکه فرهنگ را مجموعه تعاملات انسان‌هاست که می‌سازد. • این شبکه رفتاری وقتی که می‌خواهد به صورت تجریدی‌تر از خودش دفاع بکند یا بخواهد خودش را توضیح دهد، یک زبان فلسفی پیدا می‌کند. این زبان فلسفی را فرهنگ عمومی و رفتار عمومی مردم باید حمایت کند. • به عبارت دیگر، سطح عمومی مردم، باید آن چیزی را که متفکر طراحی می‌کند، بپذیرد و از آن استقبال کند یا یک تطبیقی با یکدیگر داشته باشد. در این حالت، یک فرهنگ اصیل از یک نقطه تفکری جوشیده و شکل می‌گیرد اما اگر آن تفکر نتواند با سطح عمومی مردم و لایه‌های بعدی خود ارتباط بگیرد و این استقبال نسبت به آن رویکرد وجود نداشته باشد، آن تفکر منزوی می‌شود. • غیر از این حالت، فرهنگ غرب به نحو دیگری رخ داده است؛ به این صورت که ابتدا رنسانس در سطح هنر، در سطح زندگی عمومی مردم، در سطح سیاستمداران و در رقابت بورژواها با فئودال‌ها و با کلیسا شکل گرفت و این مجموعه رقابت‌های سه‌گانه منجر به این شد که یک سبکی از زندگی غالب بشود. این سبک زندگی، نوعی از تفسیر را نیاز داشت تا با مبنای فلسفی صورت‌بندی شوند و وجاهتی پیدا کنند. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ قرابت سنجی روش و موضوع حکمت عملی با علوم انسانی 🔷 با ارائه : • استاد دکتر حسام الدین شریفی 🔷 سر فصل : • موضوع حکمت عملی و حقیقت آن • روش کسب حکمت عملی از نظر حکمای اسلامی • نقش حکمت عملی در تکامل انسان و جوامع • روش به کار رفته در علوم انسانی مدرن از نظر حکمای اسلامی • موضوع علوم انسانی رایج از نظر حکمای اسلامی و کارکرد آن • مقایسه روش و موضوع علوم انسانی با حکمت عملی 🔷 هزینه شرکت در دوره ۳۰۰۰۰۰ ريال (۳۰ هزار تومان) 🔷 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام https://b2n.ir/s48279 🔘 با مشارکت مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه» و مدرسه مجازی آزاد عالی «عروج» لینک مدرسه مجازی آزاد عالی «عروج» https://eitaa.com/Madrese_hekmat_orouj ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ قرابت سنجی روش و موضوع حکمت عملی با علوم انسانی 🔷 با ارائه : • استاد دکتر حسام الدین شریفی 🔷
📌 معرفی اساتید ⭕️ استاد حسام الدین شریفی ▫️تحصيلات حوزوی (درس خارج فقه و اصول و فلسفه) ▫️تحصيلات غير حوزوی (دكترای فلسفه دانشگاه باقر العلوم عليه السلام) ⭕️ آثار ▫️کتاب «اصول و مبانی حکمت انسانی از دیدگاه فارابی» ▫️مقاله «تبیینی از جبر و جباریت خداوند» ▫️مقاله «نقش شهود عقلانی در ادراک معقولات» ▫️مقاله «مفهوم شناسی واجب الوجود» ▫️مقاله «یکسانی حقیقت وجود و واجب الوجود ازديدگاه ملاصدرا» ▫️مقاله «دلالت معنايی مفاهيم جزئی و نقش آنها در روش شناسی برهانی» ▫️مقاله «جايگاه و روش شناسی حکمت عملی از ديدگاه فارابی» ▫️مقاله «رابطه اعتباریات و تکوین از نظر آیت الله جوادی آملی» ▫️مقاله «کارکردها و چالش های گسترش حکمت عملی با تکیه بر آموزه های فارابی و آیت الله جوادی آملی» ▫️مقاله «تقریری از وجود مطلق و مقید از دیدگاه ملاصدرا» ▫️مقاله «علوم عملی اعتباری و حقیقی در اندیشه علامه طباطبایی» ▫️مقاله «بررسی مقام احدیت در عرفان نظری از منظر ملاصدرا» ▫️مقاله «شواهدی بر برهانی بودن حکمت عملی از نظر فارابی و ابن سينا» ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ قرابت سنجی روش و موضوع حکمت عملی با علوم انسانی 🔷 با ارائه : • استاد دکتر حسام الدین شریفی 🔷
❖ چیستی حکمت عملی ▫️چیستی حکمت عملی در سه حیطه بحث میگردد: • موضوع: موضوع حکمت عملی آن کنش و فعل ارادی انسان می باشد که در راستای سعادت است. • روش: روش آن عقلی برهانی است. • غایت: غایت آن دانایی از جریان و نظام عمل، جهت دستیابی به سعادت است.   ▫️لذا حکمت عملی دانشی است که از کنش و فعل ارادی انسان که در راستای سعادت است به نحو عقلی و برهانی به جهت دانایی از جریان عمل در راستای رسیدن به سعادت بحث می کند. ▫️حکمت عملی دانشی است که ما را به خیر و سعادت رهنمون می کند. یعنی علم راهنمای رسیدن به خیر و سعادت به نحو عقلانی است. این علم اخلاقی و توصیه ای نیست بلکه خود را به ساحت علم کشانده است و علمی شده است.   ▫️مباحثی که در فلسفه اخلاق و فلسفه سیاست و ... الان دارد مطرح می شود، اگر به نحو برهانی بحث شود می شود همان حکمت عملی.   ▫️حکمت عملی شناخت قوانین کلی حقیقی در باره افعال و انفعالات ارادی و حالات نهادینه شده از آنها در انسان است به روش عقلانی.   ▫️حکمت عملی می خواهد یک دانایی در نظام عمل برای ما در جهت دستیابی به سعادت ایجاد کند. لذا گام اول آن ایجاد دانایی در حوزه عمل می باشد، لذا غایت مقدمه ای حکمت عملی، دستیابی به دانایی در نسبت به نظام عمل در راستای سعادت است و غایت نهایی آن دستیابی به سعادت است. ▫️استاد ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
در عرصه حکمت عملی • در دیدگاه برخی ، سابقه علوم انسانی به چند قرن اخیر باز میگردد. در حالی که از دوران یونان باستان و به صورت مشخص از زمان افلاطون و ارسطو، در کنار علوم سفسطی و جدلی، شاخه ای از علوم قیاسی یقینی، وجود داشتند که به بررسی مسائل انسانی پرداختند و نامیده شدند. • در میان مسلمانان، فارابی از این علوم، گاهی با عنوان حکمت انسانی یا فلسفه مدنی یاد کرد. فارابی، این علوم را حقیقی و غیر اعتباری دانست که از روش برهان در اثبات مسائل آن بهره گرفته میشود و در امتداد حکمت نظری است. برهانی بودن حکمت انسانی موجب تمایز این علم از علوم انسانی رایج میشود. از جمله آنکه حکمت انسانی، از قضایای اخباری و گزارشی تشکیل شده است و از واقع و نفس الامر اعمال انسان خبرمی دهد. این علم دارای موضوعی واحد است که اعمال و پدیده های ارادی انسان می باشد و مسائل علم، حول محور آن شکل میدگیرند. • ، دارای مبادی تصوری و تصدیقی یقینی است که بر اساس آن قیاس های علم شکل می گیرد و از آنها نتایج یقینی به دست می آید. در صورت گسترش و روز آمد کردن حکمت انسانی، می توان آن را رقیبی برای رایج تلقی کرد که دارای اهداف و محتوایی متفاوت از آنها می باشد. • در این کتاب با روش توصیفی و تحلیلی به بررسی برخی از اصول و مبانی حکمت انسانی از نظر پرداخته شده است که می تواند در قرابت سنجی موضوع و روش علوم انسانی مدرن و حکمت عملی موثر باشد. ▫️نویسنده : استاد ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
27.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ میثم سفید خوش ، استاد فلسفه، سال‌هاست درباره «ایده دانشگاه» سخن می‌گوید. • معنای مدرسه و دانشگاه، آنگونه که سفید خوش در معنای لاتین خود یعنی «اسکولا» مراد می‌کند، در نسبت با «فراغت» معنا پیدا می‌کند. فراغتی که ما از امور روزمره پیدا می‌کنیم تا درباره چیزها به نحو اساسی سخن بگوییم. • اندیشیدن درباره سیاست نیز از این قاعده مستثنا نیست. • سفید خوش از چنین منظری می‌گوید: «در مدرسه‌ای که فعالانش، کنشگران سیاست روز باشند، تفکر بنیادین درباره سیاست شکل نمی‌گیرد». او بدین ترتیب نتیجه می‌گیرد که کنش سیاسی از تأمل درباره بنیادهای سیاست، دو امر مجزا از هم است. • ایشان در ادامه سنت فلسفه اسلامی بعد از _ بوعلی و ملاصدرا _ را به بی‌توجهی به امور انسانی و سیاست متهم می‌کند. • چیزی که قضاوت درباره چنین تعبیری را دشوار می‌سازد، نه بی‌توجهی فیلسوفان اسلامی به سیاست، بلکه این نکته است که توجه به طرح سیاست در سنت فلسفی ما بعد از فارابی نمی‌توانست چنین طرحی داشته باشد. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ میثم سفید خوش ، استاد فلسفه، سال‌هاست درباره «ایده دانشگاه» سخن می‌گوید. • معنای مدرسه و دانشگاه
بوعلی درباره سیاست تاملات جدی دارد که اندیشمندان ما از این ظرفیت غافل اند!! 📝 . • اولا) نه تنها در باب بنیان‌های فلسفی سیاست و علم الاجتماع سخن گفته بلکه حجم آثار مکتوب او در این زمینه بیشتر از آثار است.لذا آنچه منتقد محترم درباب عدم توجه درباب بنیانهای سیاست میگوید نشان از بی اطلاعی ایشان از میراث است. • بوعلی بحث از اجتماعیات و سیاست را از اقسام دانسته لذا در این باب به تفصیل مطالبی بیان کرده که به نحو اختصار بدانها اشاره میکنم. ⭕️ اول: بوعلی با موضوع فلسفه سیاست و امور اجتماعی به نحو مستقل شش کتاب ورساله به نگارش درآورده است که عبارتند از: ▫️رسالة في السياسة:در این کتاب بوعلی به بررسی اخلاق وتدبیر منزل پرداخته ودربخش الحاجة الی السیاسة سبب نیازمندی انسان به تشکیل جامعه و تدبیر سیاسی و تشکیل خانواده را توضیح میدهد و بررسی منشا اموری مثل اصل مالکیت می پردازد. ▫️تدبیر منزل العسکر: کتابی است به زبان عربی درباره ارتش و چگونگی ساماندهی پادگان‌ها و اردوگاه‌های نظامی. ▫️تدابیرالمنازل والسیاسات الاهلیه ▫️ظفرنامه: ظفرنامه کتابی است از مجموعه اندرزنامه های اخلاقی و سیاسی ایران پیش از اسلام و منسوب به حکیم آن دوره و وزیر انوشیروان ساسانی یعنی بزرگمهر بن بختگان می‌باشد که متن اصلی آن به زبان پهلوی بوده است و فردوسی حکمتهای آن را در شاهنامه به نظم کشیده است. حاجی خلیفه در کتاب کشف الظنون میگوید ظفرنامه قدیمی و اصلی همان است که ابن سینا آن را به فارسی ترجمه کرده. ▫️رساله در عدل پادشاهی ▫️نصائح الحکماء للاسکندر: موضوع کتاب از این قرار است که جمعی از فیلسوفان که درمسیر اسکندر به طور اتفاقی قرارگرفته بودند او راپند و اندرز داده و نکته‌های در باب سیاست و اجتماع و نحوه تعامل با مردم بیان کرده‌اند که ابن سینا مجموع آنها رادر این رساله گرد آورده است. ⭕️ دوم: همچنین بوعلی در دیگر آثارش به نحو موضوعی به بحثهای مفصل درباب سیاست واجتماع پرداخته است مثلا ▫️در کتاب بخش الهیات که مقاله دهم میباشد درباره اخلاق وسیاست سخن گفته است. همچنین در مقاله‌های دوم وسوم فن خطابه از بخش منطق، بطور مستقیم درباب سیاست تحت عنوان(عَقدِ مدینه)بحث کرده است.همچنین در فصل پنجم از مقاله دهم الهیات شفا درباره(جانشین نبی وامام ولزوم فرمانبری از وی و سیاسات ومعاملات واخلاق) نظام سیاسی مورد نظرخود را که به نام نامیده بررسی نموده است. ▫️همچنین در کتاب یا و دربخش ریطوریقا یا خطابه کتاب درباره انواع حکومتها ونظامهای سیاسی مانند وغیره بحث کرده است. 🔸 پ.ن : سیاست در ادبیات به معنای عامی می باشد که خیلی از اقسام بنیاد های خاص را شامل می شود لذا از حیث شمولیت چیزی شبیه در ادبیات می باشد. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ قرابت سنجی روش و موضوع حکمت عملی با علوم انسانی 🔷 با ارائه : • استاد دکتر حسام الدین شریفی 🔷
❖ تاریخچه حکمت عملی • تاریخ تطور حکمت عملی گره خورده است به تاریخ حکمت نظری ولی از آنجای که خود حکمت عملی ، علم مستقلی است نیاز به تدوین تاریخ مجزایی دارد که در ادامه به اختصار به این مطلب اشاره می کنیم: ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ تاریخچه حکمت عملی • تاریخ تطور حکمت عملی گره خورده است به تاریخ حکمت نظری ولی از آنجای که خود حک
• آغاز حکمت عملی در قلمرو با ترجمه آثار فلاسفه ایرانی و یونانی در دوران ، مصادف با حاکمیت عباسیان بود. • حکمت عملی ایرانی بر گرفته از کتاب مقدس اوستا یا پند و اندرز نامه های اندیشمندان به شاهان و شاگردان خود تقرر پیدا کرده است اما حکمت عملی یونانی به صورت مستقل توسط افلاطون مدون گشته و در ادامه توسط ارسطو بسط و نمو پیدا کرده است. • حکمای مسلمان هم تحت تاثیر ترجمه های این دو جریان _ ایران و یونان _ قرار گرفتند، مانند در کتاب تهذیب الاخلاق خود تحت تاثیر حکمای ایرانی و ابن سینا و فارابی تحت تاثیر حکمای یونان قرار گرفته اند اگر چه انگار بعضی از کتاب های ارسطو از جمله سیاست در دسترسشان نبوده است. • فارابی بعد از اینکه این علوم را فراگرفت به بازخوانی این علوم بر اساس حکمت نظری خود پرداخت و سپس در دوران بوعلی سینا و خواجه این علوم بر خلاف دیدگاه رایج رشد چشم گیری پیدا نمود! • نکته جالب توجه اینجاست که در نظام های آموزشی آن زمان این حکایت ها و دستورالعمل ها در قالب شعر و نثر به مخاطب انتقال داده شده به عنوان نمونه ، پندنامه عطار را می‌توان متنی دانست که به سلوک عملی، حکمت، اخلاق و می‌پردازد. سبب عافیت، علامت‌های ابله ی، سبب ریختن آبرو، فواید خدمت، تعظیم مهمان، رعایت حال یتیم، صله‌رحم و ... از جمله بخش‌های این کتاب است. • یا اگر بخواهیم فراگیرترین و متداول‌ترین متن فارسی را نام ببریم بی‌گمان باید از یاد کنیم. گلستان گرچه شاید با هدف متن آموزشی هم نوشته نشده باشد، خیلی زود به اصلی‌ترین کتاب تعلیمی تمدن فارسی زبان تبدیل شد. • اما با این حال به جز تعداد اندکی از فیلسوفانی که به بحث اجتماعی حکمت عملی در اندیشه فلسفی خود پرداخته بودند، حکمای مسلمان به علت پرداختن به حکمت نظری یا حکمت عملی فردی مثل اخلاق و توجه افراطی به فقه باعث کم فروغ شدن حکمت عملی در امور اجتماعی گردیدند‌! ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
در عرصه حکمت عملی • آراءُ اَهْلِ‌ الْمدینَةِ ‌الْفاضِلَه، (یا مبادی آراءِ اهل المدینه الفاضله) کتابی درباره مسائل بنیادی فلسفه و فن سیاست معلم ثانی، ابونصر محمد بن طرخان‌ بن اوزلغ فارابی که بیش‌تر به اعتبار مؤلف آن، تا مدت‌ها به عنوان مهم‌ترین اثر فلسفی ـ سیاسی در جهان اسلام شناخته می‌شده ‌است. • این کتاب شامل دو بخش است. در بخش نخست از مسائل متداول در بحث‌های فلسفی و در بخش دوم از مباحث مربوط به سیاست و جامعه سخن گفته می‌شود. فارابی نگارش این کتاب را در بغداد آغاز کرد و در شام به پایان رساند . ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 شگفتانه ای در راه است ...... ❖ امروز گفتمان انقلاب برای مصون ماندن از آفت بی‌قراری‌ و تحریف ، بیش از هر زمان دیگری نیازمند باز تولید اندیشه های متفکرین ایستاده بر پایگاه اصیل مبانی خود است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 شگفتانه ای در راه است ...... ❖ امروز گفتمان انقلاب برای مصون ماندن از آفت بی‌قراری‌ و تحریف ، بیش
❖ ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی 🔹سر فصل ها • نظام فکری «» ▫️ارائه توسط (استاد مهدی موسوی) • نظام فکری «» ▫️ارائه توسط (استاد امین اسدپور) • نظام فکری «» ▫️ارائه توسط ( استاد امین اسدپور) • نظام فکری «» ▫️ارائه توسط (استاد سید مهدی موسوی) • نظام فکری «» ▫️ارائه توسط( استاد سید محمد هاشمی) • نظام فکری «» ▫️ارائه توسط ( استاد شریف لک زایی) • نظام فکری «» ▫️ارائه توسط ( استاد حسین بحرینی یزدی) • نظام فکری «» ▫️ارائه توسط ( استاد سید مهدی موسوی) • نظام فکری «» ▫️ارائه توسط (استاد شریف لک زایی) • نظام فکری «» ▫️ارائه توسط ( استاد حسین حاج محمدی ) • نظام فکری «» ▫️ارائه توسط (استاد علی مصباح یزدی) 🔹 برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر yun.ir/d13ucf ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی 🔹سر فصل ها • نظام فکری «#سید_جمال_الدین_اسد_
📌 ⭕️ استاد شریف لک زایی ▫️دانشیار گروه فلسفه سیاسی ▫️کارشناسی علوم سیاسی ▫️کارشناسی ارشد علوم سیاسی ▫️دکتری علوم سیاسی ▫️حوزه علمیه (ادبیات، فقه، تفسیر، کلام، اصول فقه و فلسفه) ▫️حوزه علمیه (خارج فقه و اصول) ⭕️ آثار علمی ▫️درآمدی بر اندیشه سیاسی امام موسی صدر ▫️فلسفه سیاسی صدرالمتألهین ▫️آزادی سیاسی در اندیشه آیت الله مطهری و آیت الله بهشتی ▫️بررسی تطبیقی نظریه‌های ولایت فقیه ▫️توزیع و مهار قدرت در نظریه ولایت فقیه ▫️سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی 🔹سر فصل ها • نظام فکری «#سید_جمال_الدین_اسد_
📌 ⭕️ استاد حسین بحرینی یزدی ▫️ تحصیلات حوزوی ▫️مقطع کارشناسی فقه اقتصاد ▫️مقطع کارشناسی ارشد اقتصاد ▫️دکتری اقتصاد ⭕️ آثار ▫️تمایز مالیاتهای حمایتی و خدماتی در نظام مالیاتی اسلام ▫️ مبانی نظری و اصول مالیاتستانی در اسلام و جایگاه آن در تشکیل نظام مالیاتی نوین ▫️بررسی مفهومی قانون بیمه بیکاری ▫️جایگاه مفهوم و نظریه تعادل اقتصاد اسلامی مقایسه اجمالی کاربرد این مفهوم در اقتصاد متعارف و نظر شهید صدر در کتاب اقتصادنا ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی 🔹سر فصل ها • نظام فکری «#سید_جمال_الدین_اسد_
📌 ⭕️ استاد حسین حاج محمدی ▫️طلبه حوزه علمیه قم ▫️دکتری فلسفه علوم اجتماعی ▫️ پژوهشگر و مدرس دانشگاه ⭕️ آثار ▫️پایان جامعه، آغاز جمع ▫️بررسی و نقد مبانی نظری مکتب مطالعات فرهنگی بیرمنگام ▫️علم دینی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی ▫️بازخوانی «ثنویت سوژه-ابژه و بازتاب آن در نظریات معنای علوم اجتماعی» از منظر حکمت صدرایی ▫️بررسی انتقادی بر ساخت معانی در تبارشناسی از منظر حکمت اسلامی ▫️ بررسی انتقادی اندیشه اجتماعی جلال آل احمد مبتنی بر ادوار روشنفکری ایران ▫️علم دینی؛ صورت‌بندی، نقدها و تنبهات ▫️روش‌شناسی انتقادی مکتب بیرمنگام (با رویکرد حکمت اسلامی) ▫️بررسی تطبیقی نسبت نظریه و واقعیت در رئالیسم انتقادی و حکمت و اندیشه اسلامی ▫️بررسی انتقادی بر ساخت معانی در تبارشناسی از منظر حکمت اسلامی ▫️ بررسی انتقادی مبانی معرفت شناختی مکتب مطالعات فرهنگی بیرمنگام ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی 🔹سر فصل ها • نظام فکری «#سید_جمال_الدین_اسد_
📌 ⭕️ استاد علی مصباح یزدی ▫️طلبه حوزه علمیه قم ▫️شرکت در دوره های ویژه آموزشی مؤسسه “در راه حق” تحت اشراف حضرت آیت اله مصباح یزدی و با عنوان معارف اسلامی و علوم انسانی ▫️شرکت در رشته روان شناسی بنیاد فرهنگی باقر العلوم(ع) قم ▫️کارشناسی ارشد فلسفه تطبیقی از دانشگاه مک گیل کانادا ▫️دکتری فلسفه دین از مک گیل کانادا ▫️همچنین در گرایش های روانشناسی، جامعه شناسی نیز متخصص می باشند ⭕️ آثار ▫️ نظام اندیشه اسلامی در مصاف با چالش های معاصر ▫️روانشناسی رشد با نگرش به منابع اسلامی ▫️تربیت دینی و فاعل ارادی ▫️دین و جامعه؛ رویکردها و مبانی نظری ▫️ساختار چند مرتبه ای صورت های ذهنی در ادراک صحنه های دیداری ▫️دین عقلانیت، و تحول معرفت ▫️بررسی مبانی انسان شناختی دیدگاه های اریک فروم ▫️رابطه روانشناسی و اقتصاد ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی 🔹سر فصل ها • نظام فکری «#سید_جمال_الدین_اسد_
📌 ⭕️ استاد سید مهدی موسوی ▫️ پژوهشگر و طلبه حوزه علمیه قم ▫️دانش آموخته سطح سه اندیشه سیاسی ▫️کارشناسی ارشد فلسفه غرب ▫️دارای حکم تدریس دروس عمومی معارف اسلامی دانشگاه ⭕️ آثار ▫️ جستارهایی در تربیت سیاسی ▫️تربیت فلسفی از منظر فلاسفه اسلامی ▫️ تفکر و آگاهی تهیه و تنظیم از مجموعه آثار استاد مرتضی مطهری ▫️ مهارت های تفکر ▫️ پلورالیسم دینی در برخورد با نیازهای بشر ▫️ پلورالیسم دینی از منظر شهید مطهری ▫️ بررسی نقش حکمت متعالیه در شخصیت و اندیشه سید جمال‌الدین اسدآبادی ▫️الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی ▫️در آمدی بر نظام اندیشه اسلامی براساس آرای امام و رهبری ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی 🔹سر فصل ها • نظام فکری «#سید_جمال_الدین_اسد_
📌 ⭕️ استاد امین اسدپور ▫️10سال درس خارج ▫️محضر مرحوم آیت الله مومن قمی(دوسال فقه زکات) ▫️ محضر آیت الله جوادی آملی (دو سال تفسیر) ▫️محضر آیت الله فرحانی (ده سال فقه و اصول و فلسفه) ▫️ تدریس مجموعا ۱۶ سال ▫️عضو هیأت علمی بنیاد رصین (مدرسه فقهی امیرالمومنین تحت اشراف آیت الله فرحانی) ▫️مدیر گروه علمی علوم انسانی (بنیاد رصین) ⭕️ آثار ▫️ذهن شناسی ▫️عالم تمدنی ▫️جریان شناسی ، آسیب شناسی و تبیین هویت علم دینی ▫️نظریه فرهنگی ▫️تألیف یادداشت ها و مقالات علمی از جمله «تکلیف دو سویه تحول حوزه علمیه» ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی 🔹سر فصل ها • نظام فکری «#سید_جمال_الدین_اسد_
📌 ⭕️ استاد سید محمد هاشمی ▫️ اتمام دوره سطوح حوزه علمیه ▫️ شاغل به تحصیل در مقطع درس خارج فلسفه و فقه و اصول در حوزه علمیه ▫️ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ⭕️ آثار ▫️ کتاب در آمدی بر نظام اندیشه استاد شهید مرتضی مطهری ▫️نظام اعتباریات در اندیشه امام خمینی (ره) ▫️ عوامل امری موثر بر تعلیم و تربیت در نظام اندیشه علامه طباطبایی ▫️ اصول تعلیم و تربیت اسلامی در اندیشه علامه طباطبایی ▫️نظام تربیتی امام و علامه طباطبایی ▫️روش های تعلیم و تربیت اسلامی در نگاه اندیشمندان مسلمان (چاپ شده در مجموعه علوم تربیتی بنیاد مبنا قرارگاه خاتم) ▫️شرح بدایه الحکمه علامه طباطبایی (مرحله اول تا سوم) ▫️شرح مکاسب شیخ انصاری (باب بیع و خیارات) ▫️مقاله «مراتب الحکم عند المحقق الخراسانی» ▫️مقاله «علامه طباطبایی در میانه تحجر و تجدد» ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b