• یکی دیگر از این تناقض ها «#دموکراسی» است. دموکراسی به مفهوم «حکومت مردم» است ، اما در عمل، حتی در بهترین نمونه های حکومت دموکراتیک ، حقوق ملت نقابی است که در پس آن ثروتمندان پنهان شده اند.
• اشپنگر می گوید: اگر در میان طرفداران دموکراسی نفوس مقتدری وجود نداشت، موضوع دموکراسی فقط در درون دلها و روی کاغذ باقی می ماند.... در نزد این نفوس مقتدر، ملت فقط میدانی است برای اعمال قدرت، و عقاید و ایده آل ها وسیله ای است برای به دست آوردن آن.....
• دموکراسی یکی دیگر از تناقض هایی است که در ذات غربی وجود داشته و اکنون آشکارا شده است. تصور دموکراسی _ یعنی حکومت مردم _ بسیار فریبنده و جذاب است، اما در عمل همواره قلیلی از مردم با استفاده از ریا کاری و مردم فریبی حکومت را به دست می گیرند.
• اشپنگلر می گویند: همانطور که در قرن نوزدهم تاج و عصای سلطنتی را وسیله ظاهر سازی و نمایش ساختند، اینک، «#حقوق_ملت» را در مقابل انبوه مردم سان می دهند.... پول جریان انتخابات را اداره کرده و آن را به نفع پولداران خاتمه می دهد و جریان انتخابات به صورت یک بازی ساختگی در خواهد آمد که تحت عنوان «اخذ تصمیم ملت» به معرض نمایش عمومی گذارده می شود.
• دموکراسی نمی تواند به صورت یک ایدئولوژی حکومتی در آید چرا که همواره در عمل ، به چیزی متناقض با مفهوم اصلی خویش مبدل خواهد شد . یعنی در درون دموکراسی ، وقتی کار به تشکیل حکومت می کشد، امری ناقض«حکومت مردم» وجود دارد، چرا که مفهوم مردم در حیطه عمل مصادیق بسیار متفاوت و متضادی پیدا می کند . عملاً گروه هایی از مردم حکومت را در دست خواهند گرفت و قدرت را مصادره به مطلوب خواهند کرد که بیشتر ، از ثروت ونفوذ برخوردار هستند . نمونه های تحقق یافته دموکراسی در جهان امروز بدون استثنا موید نظراتی هستند که اشپیگلر در سال 1920 بیان کرده است:
• حس قدرت طلبی که در زیر لفافه دموکراسی به فعالیت مشغول است شاهکار خود را به چنان خوبی انجام داده که حتی وقتی مردم را به شدید ترین وضعی به قید رقیت و بردگی می کشد، اینان به قدری اغفال شده اند که تصور می کنند معنی آزادی همین است، و هر چه طوق اسارت تنگتر می شود به نظر مردم چنین جلوه می کند که دائره آزادی وسیعتر شده است.
•
•
• کتاب آغازی بر یک پایان (شهید آوینی)
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته سید جمال الدین اسد آبادی
▫️ ارائه توسط استاد سید مهدی موسوی
🔹سر فصل ها
• هویت مذهبی نیچریان
• نسبت مذهب نیچریان با اسلام
• انتقادات سید جمال الدین اسد آبادی بر مذهب نیچریان
▫️زمان متعاقباً اعلام می شود.
▫️برای دوستان قم کلاس های حضوری برگزار می شود.
▫️ لینک ثبت نام https://nsayeh.com/?p=5849
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته سید جمال الدین اسد آبادی ▫️ ارائه توسط استاد سید مهدی موسوی 🔹سر ف
#نیچریه | #بازیابی_هویت
❖ سید جمال سر سلسله جریان احیای دینی
• از پیشگامان مسئله سازی #علم_دینی سید جمال الدّین اسدآبادی و شاگردان مکتب وی جنابان #محمد_عبدوه و #اقبال_لاهوری می باشند.
• سید جمالالدین اسدآبادی و شاگردان جز اولین متفکران اسلامی بودند که با هژمونی مدرنیته مواجه شدند و در ادامه نسبت به بیماریهای اجتماعی جوامع مسلمان و ضعفهای موجود در آن هشدار داده اند؛ در برابر قدرتهای غربی ، اسلام گرائی را ترویج کرده و به احیای دینی تاکید نمودند. تأثیر این جریان بر کشورهای اسلامی، مخصوصاً #افغانستان ، #ایران ، #پاکستان ، #مالزی و #مصر شایان توجه است.
• اگر چه این گروه مواجه ی بسیط و ناقصی با علم دینی و علم غربی داشتند ولی تا حدودی توانستند علم دینی را به مسئله نسل های بعدی تبدیل کنند.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#نیچریه | #بازیابی_هویت ❖ سید جمال سر سلسله جریان احیای دینی • از پیشگامان مسئله سازی #علم_دینی س
#نیچریه | #بازیابی_هویت
❖ سید جمال سر سلسله جریان احیای دینی
• #سيد_احمدخان درصدد تقريب مسلمانان و غربی ها بود و #مذهبى_التقاطی از اسلام پديد آورد كه در اساس با مسيحيت تفاوت چندانی نداشت. از نظر وى، شباهت ذاتى اين دو دين به يك اخلاق طبيعى قابل تحويل بود كه عنصر مافوق طبيعى از آن زدوده شده باشد و همين امر، انگيزه ى #سيد_جمال در نوشتن كتاب «#نيچريه» بود.
• اين رساله به زبان فارسى نوشته و سپس به اردو ترجمه شد و بعدها آن را #محمد_عبده به كمک «عارف ابوتراب» به فرانسه ترجمه كرد. سيد جمال در اين رساله به رد #مادى_گرايى پرداخته، نقش آن را در انحطاط انسان و جوامع بشرى به اثبات مى رساند و با تبيين آموزه هاى دين، نقش آن را در ارتقاى فضائل بشرى برجسته مى سازد.
• همچنين انديشه هاى شبه مادى سيد احمدخان و اتباعش را به باد انتقاد مى گيرد. او پس از رد فلسفه هاى مادى و دهرى، به تبيين سهم ارزشمند دين در ايجاد تمدن و ترقى بشر مى پردازد.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ وحشی گری حاکم بر تمدن غرب از منظر علامه طباطبایی
• به جان خودم سوگند که اگر تاریخ زندگی اجتماعی غربیها را...مورد مطالعه دقیق قرار میدادند و رفتاری را که با سایر امتهای ضعیف و بینوا کردند مورد بررسی قرار میدادند، بدون کمترین درنگی، حکم به #توحش آنان میکردند.
• و میفهمیدند که تمام ادعاهایی که میکنند و خود را مردمی بشر دوست و خیرخواه و فداکار بشر معرفی نموده و وانمود میکنند که در راه خدمت به بشریت از جان و مال خود مایه میگذارند، تا به بشر حریت داده، ستمدیدگان را از ظلم و بردگان را از بردگی و اسیری نجات بخشند، همهاش دروغ و نیرنگ است و جز به بند کشیدن ملل ضعیف هدفی ندارند، و تمام همّشان این است که از هر راه که بتوانند بر آنها حکومت کنند.
• یک روز از راه قشونکشی و مداخله نظامی روز دیگر از راه استعمار، روزی با ادعای مالکیت نسبت به سرزمین آنان، روزی با دعوی قیمومت، روزی به عنوان حفظ منافع مشترک، روزی به عنوان کمک در حفظ استقلال آنان، روزی تحت عنوان حفظ صلح و جلوگیری از تجاوزات دیگران،روزی به عنوان دفاع از حقوق طبقات محروم و بیچاره، روزی... و روزی...
• هیچ انسانی که سلامت فطرتش را از دست نداده، هرگز به خود اجازه نمیدهد که چنین جوامعی را صالح بخواند و یا آن را سعادتمند بپندارد، هر چند که دین نداشته باشد.. و از همه جنایاتشان #شرمآورتر، این جنایات است که با منطق زورگویی و افسارگسیختگی،جنایات خود را #اصلاح نامیده، به عنوان سعادت! بخورد ملل ضعیف میدهند.
•
•
• تفسيرالميزان، ج۴ص۱۶۸
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته سید جمال الدین اسد آبادی ▫️ ارائه توسط استاد سید مهدی موسوی 🔹سر ف
#اصلاح_دینی | #بازیابی_هویت
❖ آیت الله شهید مرتضی مطهری (ره)
• بدون تردید سلسله جنبان نهضت های اصلاحی صد ساله اخیر، «#سید_جمال_الدین_اسد_آبادی» معروف به افغانی است. او بود که بیدارسازی را در کشورهای اسلامی آغاز کرد، دردهای اجتماعی مسلمین را با واقع بینی خاصی بازگو نمود، راه اصلاح و چاره جویی را نشان داد. نهضت سید جمال، هم فکری بود و هم اجتماعی. او میخواست رستاخیزی هم در اندیشه مسلمانان به وجود آورد و هم در نظامات زندگی آنها.
•
•
• کتاب بررسی نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته سید جمال الدین اسد آبادی ▫️ ارائه توسط استاد سید مهدی موسوی 🔹سر ف
#اصلاح_دینی | #بازیابی_هویت
❖ آیت الله سید علی خامنه ای (مدظله العالی)
• سید جمال کسی بود که برای اولین بار بازگشت به اسلام را مطرح کرد کسی بود که مساله حاکمیت را و خیزش و بعثت جدید اسلام را اولین بار در فضای عالم بوجود آورد....او مطرح کننده، به وجود آورنده و آغازگر بازگشت به حاکمیت اسلام و نظام اسلام است.
• این را نمیشود دست کم گرفت و سیدجمال را نمیشود با کس دیگری مقایسه کرد. در عالم مبارزات سیاسی، او اولین کسی است که سلطه استعماری را برای مردم مسلمان آن زمان معنا کرد قبل از #سید_جمال چیزی به نام سلطه #استعماری برای مردم مسلمان حتی شناخته شده نبود.
• او کسی بود که در ایران، در مصر، در ترکیه، در هند، در اروپا کلا در خاورمیانه در آسیا و در آفریقا سلطه سیاسی مغرب زمین را مطرح کرد و معنا کرد و مردم را به این فکر انداخت که چنین واقعیتی وجود دارد و شما میدانید آن زمان، آغاز عمر استعمار بود چون استعمار در اول نشرش در این منطقه اصلا شناخته شده نبود و سیدجمال اولین کسی بود که آن را شناساند. اینها را نمیشود دست کم گرفت. مبارزات سیاسی سیدجمال چیزی است که قابل مقایسه با هیچیک از مبارزات سیاسی افرادی که حول و حوش کار سیدجمال حرکت کردند نیست.
•
•
• 30خرداد 1360
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته سید جمال الدین اسد آبادی ▫️ ارائه توسط استاد سید مهدی موسوی 🔹سر ف
#اصلاح_دینی | #بازیابی_هویت
❖ آیت الله شهید مرتضی مطهری (ره)
• میتوان گفت که آرمان اصلاحى سید و جامعه ایدهآلش در جامعهاى اسلامى خلاصه میشود که وحدت بر سراسر آن حاکم باشد؛ اختلافات نژادى، زبانى، منطقهاى، فرقهاى، بر اخوّت اسلامى آنها فائق نگردد و وحدت معنوى و فرهنگى و ایدئولوژیک آنها را آسیب نرساند، مردم مسلمان مردمى باشند آگاه و عالم و واقف به زمان و آشنا به فنون و صنعت عصر و آزاد از هرگونه قید استعمار و استبداد، تمدن غربى را با روح اسلامى نه با روح غربى اقتباس نمایند، اسلام حاکم همان اسلام نخستین باشد بدون پیرایهها و ساز و برگها که بعدها در طول تاریخ به آن بسته شده است، روح مجاهدگرى به مسلمانان بازگردد، احساس عزت و شرافت نمایند، زیر بار ظلم و استبداد و استعباد نروند.
•
•
• کتاب نهضت های اسلامی در صد سال اخیر ص 35-34
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته سید جمال الدین اسد آبادی ▫️ ارائه توسط استاد سید مهدی موسوی 🔹سر ف
#بازیابی_هویت | #علوم_انسانی_اسلامی
❖ پیشینه نگاشتن رساله «نیچریه»
• مولانا محمد واصل طی نامه مورخ ۱۹ محرم الحرام سال ۱۲۹۸ هجری قمری از سید می پرسد: در این روز ها از تمامی هندوستان صدای نیچر نیچر به گوش میرسد ، در هر بلده و قصبه ، معدودی چند ملقب به نیچری یافت می شوند.از اکثری از این گروه پرسیدم که
حقیقت نیچر چیست؟ آیا این طریقه منافی دین است یا آنکه به هیچ وجه مخالفتی با دین ندارد. لکن هیچ یک از ایشان جواب شافی و کافی از این سوالات من ندادند و لهذا ملتمسم که آن جناب حقیقت نیچر و نیچری را مفصال از برای بنده بیان فرمایند.
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#بازیابی_هویت | #علوم_انسانی_اسلامی ❖ پیشینه نگاشتن رساله «نیچریه» • مولانا محمد واصل طی نامه مور
• سید جمال الدین افغانی در پاسخ نامه آقای محمد واصل، رساله ای می نگارد و آن را چنین آغاز می کند :
«نیچر عبارت است از طبیعت و طریقه نیچریه، همان طریقه دهریه است که در
قرن رابع و ثالث قبل از میلاد مسیح در یونانستان، ظهور نموده بودند و مقصود اصلی
این طایفهء نیچریه، رفع ادیان و تاسیس إباحت و اشتراک است در میانهء همه مردم.»
• سید می افزاید :
«بالریب که دین مطلقا سلسله انتظام هیئت اجتماعیه است و بدون دین، هرگز اساس مدنیت محکم نخواهد شد و اولین تعلیم این طایفه ، برانداختن ادیان است.»
• سید جمال الدین افغانی خالصه هدفش را که همانا خالصه رساله نیچریه نیز
است؛ در چند جمله عربی چنین بیان می دارد : «الدین قوام األمم و به فالحها و فیه سعادتها و علیه ندارتها و النیشریة جرثومة
الفساد و أرومة اإلداد و منها خراب البالد و بها هالک العباد.»
• دین مایهء استواری امت هاست و وسیله ایست برای خوشبختی ایشان و بر آن
است بزرگی و بی همتایی ملت ها و نیچریه مکروب فساد است و ریشه اختلافات و عامل
ویرانی شهرها وسبب مرگ بندگان.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته سید جمال الدین اسد آبادی ▫️ ارائه توسط استاد سید مهدی موسوی 🔹سر ف
#بازیابی_هویت | #اصلاح_دینی
❖ مجموعه رسائل و مقالات
• مجموعه مقالات و رسائل فارسی، شامل بیش از سی رساله و مقاله از سید است که بخشی از آن ها را خود سید نوشته و بخشی دیگر توسط سید بیان شده و محمد حسن آقا امین الضرب ثانی، آن ها را تقریر و به خط خود نوشته است.
• تعدادی از مقالات فارسی همان هایی است که تحت عنوان «مقالات جمالیه» چاپ شده است و بخشی دیگر، مانند #رساله_نیچریه و یا قصه های استاد، به طور مستقل و یا در جرائد و مجلات، قبلاً چاپ شده است که مجموع کامل آن ها، یک جا گرد آوری شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ مقام معظم رهبری
آمریکا ذره ذره آب میشود.
خودتان را برای #نظم_جدید_جهان آماده کنید.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
❖ نوام چامسکی
آمریکایی که چند سال پیش از نظر دنیا یک قدرت بزرگ به شمار می رفت. در حال حاضر یک قدرت رو به افول است.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پ.ن #نظم_جدید_جهان نیازمند ارائه راهبردی برآمده از علومی می باشد که از اتمسفر #مدرنیته نجوشیده است.
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b