eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.6هزار دنبال‌کننده
975 عکس
147 ویدیو
69 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#عقلانیت_اجتماعی | #منطق_کنشی | #منطق_حکمرانی ❖ علیه عقلانیت اجتماعی • «عقلانیت»، حلقه مفقوده ایست
| | ❖ علیه عقلانیت اجتماعی • کنش‌ حکمرانی مبتنی بر عقلانیت خاص چه اهداف و اغراضی را دنبال می کنند و سطح کنش اجتماعی این عقلانیت ها چگونه سیاست گذاری می شود؟ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#عقلانیت_اجتماعی | #منطق_کنشی | #منطق_حکمرانی ❖ علیه عقلانیت اجتماعی • «عقلانیت»، حلقه مفقوده ایست
| | ❖ علیه عقلانیت اجتماعی • حکمرانی های مبتنی بر عقلانیت اجتماعی خاص با حکمرانی های مبتنی بر عقلانیت‌ های رقیب خود چه نسبتی دارند؟ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ خوانش مقاله عصر تصویر جهان 🔸 با ارائه : استاد امیر آقاجانلو ▫️ سه شنبه/۲۹خرداد ماه/ساعت ۲۰/۳۰ 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6938 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت» 🔸 نسل سوم : آیت الله محمد تقی مصباح یزدی 🔸 با ارائه : استاد مهدی عبداللهی ▫️سه شنبه/۲۹خرداد/ساعت۱۷ 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6800 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ تاملاتی در نسبت عقلانیت اجتماعی با حکمرانی 🔸 با ارائه : استاد امین اسدپور ▫️شنبه/۲تیرماه/ساعت ۲۱ • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#عقلانیت_اجتماعی | #منطق_کنشی | #منطق_حکمرانی ❖ علیه عقلانیت اجتماعی • «عقلانیت»، حلقه مفقوده ایست
❖ علیه عقلانیت اجتماعی ▫️۱ از ۳ • «عقلانیت»، حلقه مفقوده ایست که «تئوری شناخت و کنش» را تکمیل می کند؛ بعضی از پژوهشگران بدون توجه به «عقلانیت» و نسبت آن با «تئوری شناخت و کنش»، حکم به خنثی بودن عمل در تمام ساحت آن می دهند. کنش انسانی مکانیزم خاصی را برای تحقق خود در عالم طی می کند که در این بین یکی از مولفه های مهم آن خواستگاه غرض و هدف کنش تلقی می شود که این خواستگاه نیز بی بهره از مبانی حکمی و الهیاتی نیست. • اصطلاح «عقلانیت» به این معنا اولین بار توسط ماکس وبر، اندیشمند نوکانتی به کار رفته است. این اندیشمند در راستای تحلیل ملاکات کنش گری اجتماعی و فردی در دنیای مدرن از این اصطلاح در کنار واژه ابزاری بهره می برد و اگر چه معتقد است که در عرصه کنش گری ، «عقلانیت» محدود به عقلانیت ابزاری نیست بلکه عقلانیت ارزشی ، عقلانیت سنتی و عقلانیت احساسی نیز در این بین تاثیر گذار هستند. • تتبع مفهوم «عقلانیت» نشان دهنده این است که بین عقل که قوه ادارکی نفس است و عقلانیت که یک امر بر ساخته می باشد، فرق وجود دارد. بخاطر همین عقلانیت را باید به صورت پسینی بدون در نظر گرفتن مولفه های تعریف حقیقی تصویر کرد البته عقلانیت دارای تعریف های دیگری می باشد که خارج از موضوع این نوشته تلقی می شود لذا در این نوشته منظور از «عقلانیت» ، خواستگاه یا غرض از کنش می باشد. • «عقلانیت» اگر چه توسط اندیشمندان زیست جهان مدرن مورد استفاده واقع شده و بخاطر برساخت بودن مقید به آن جهان اجتماعی است ولی می توان با بازخوانی و بهرهمندی‌ از‌ اعتباریات علامه طباطبایی«ره» و صحیح و اعم امام خمینی«ره» در زیست جهان غیر مدرن هم از آن در تحلیل و ساخت کنش فردی ، بین الاثنینی و ساختار غیر مدرن استفاده کرد. • • • هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#عقلانیت_اجتماعی | #منطق_کنشی | #منطق_حکمرانی ❖ علیه عقلانیت اجتماعی • «عقلانیت»، حلقه مفقوده ایست
❖ علیه عقلانیت اجتماعی ▫️۲ از ۳ • حکمرانی مرکب از دو واژه معنا دار می باشد؛ "حکم" به معنای فرمان، مقررات، نظام، قانون، و امثال آن و "راندن" به معنای اجرا، اعمال قدرت، پیش بردن، راهبری، اداره، هدایت و امثال آن می‌باشد.حکمرانی فعالیتِ اجتماعی ایست که با فرآیند قاعده گذاری، اجرای قواعد، بررسی، نظارت با اعمال قدرت مشروع و به منظور دستیابی به هدف مشترکی برای همه کنشگران و ذینفعان در چارچوپ ارزش و هنجارهای خاص در یک مجموعه است. • حکمرانی به این معنا در اکثرا کشور ها بین قوا های مختلف تقسیم شده است ولی اگر کسی با دقت وظایف قوا را در قانون اساسی کشور های مختلف نظاره کند، هر کدام از قوا ، همه مراحل فرآیند حکمرانی را با هم دارا هستند به عنوان نمونه قوه مجریه در ایران ذیل امور «برنامه ریزی ملی» باید از قاعده گذاری تا اجرای قواعد و الی آخر را ذیل غرض خاص که مبتنی بر خواستگاه کنشی ویژه ای می باشد طرح ریزی نماید. • ماحصل قضیه اینکه حکمرانی منسجم به مثابه کنش اجتماعی ریشه در عقلانیت اجتماعی منسجم دارد ولو اینکه عقلانیت مدنظر صورت بندی دقیقی نداشته باشد لذا تنظیم روابط ، ساخت نهاد ها و شیوه فعالسازی ظرفیت های کنشگران با جهت خاص بر اساس عقلانیت اجتماعی خاص محقق می شود. • • • هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#عقلانیت_اجتماعی | #منطق_کنشی | #منطق_حکمرانی ❖ علیه عقلانیت اجتماعی • «عقلانیت»، حلقه مفقوده ایست
❖ علیه عقلانیت اجتماعی ▫️۳ از ۳ • حکمرانی در ساحت قوه مجریه برخلاف تصور عامیانه آن صرفاً «پیمانکارآنه» نیست بلکه این قوه باید در طرح ریزی برنامه ها ، نوع هماهنگی بین شورا ها ، وزیران و چینش آنها و اولویت بندی مسائل هر وزارتخانه ووو از عقلانیت کنشی مبتنی بر مبانی حکمی و الهیاتی خاصی تبعیت نماید. • اقتصاد، فرهنگ ، تعلیم و تربیت ، دیپلماسی ، امنیت ووو شاخه‌ های از علوم اجتماعی هستند که در عرصه «قوه مجریه» باید در کنش های متغیر ساری شوند لذا نباید «رئیس جمهور» را در حد مدیر اجرای تقلیل داد بلکه رئیس قوه مجریه باید به ساحت شناخت نائل آید و بتواند بر اساس عقلانیت اجتماعی خاص ، بین کنش های مختلف تمیز بدهد. • همانگونه که مشخص شد حکمرانی از عقلانیت اجتماعی خاصی تبعیت می کند و در غیاب عقلانیت اجتماعی بومی ، عقلانیت های اجتماعی رقیب جایگزین و در کنش های حکمرانان سر ریز می گردد. • اگر تاریخ بعد از انقلاب اسلامی را تورق کنیم می توانیم بر این ادعا موید های بسیاری پیدا کنیم به عنوان نمونه در اوائل انقلاب با عقلانیت های چپ مواجه هستیم و این روند در ادامه به تکنوکرات های اقتصاد محور و سپس به عقلانیت صوفی _ سوسیالیستی می رسد و بروکرات های اعتدالی آخرین نسخه عقلانیت های رقیب در دوران بعد از انقلاب هستند، ولی ایده اصلی انقلاب بخاطر عللی در حاشیه قرار گرفته و در ساحت فرهنگ ، سیاست و اقتصاد در سطوح اجتماعی و حاکمیتی آنگونه که باید جدی گرفته نشده است! • • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ روز غدیر؛ نماد اسلام اجتماعی سیاسی • روز غدیر یوم الفصل جریان اسلام اجتماعی سیاسی با جریان تقلیل دهندگان دین به ارشاد معنوی است. ▫️صفحه ما را در ویراستی دنبال کنید 📱https://virasty.com/AyeSchool/1719298581566280467 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️بازخوانی اصول و مبادی حکمت انسانی ابونصر فارابی ▫️با ارائه ی استاد دکتر حسام‌الدین شریفی 🔸 هزینه شرکت در دوره ۷۰ هزارتومان 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=7412 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ شهید آیت الله مرتضی مطهری • ممکن نیست یک اجتماع، مثلا فرهنگ یا سیاست یا قضاوت یا اخلاق و تربیت و یا اقتصادش فاسد باشد اما دینش درست باشد و بالعکس. • • • نظری به نظام اقتصادی اسلام/ص۴۱ • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ انتخابات و آفت بی قراری • در روزگار قحطی ایدئولوگ‌های که همانند دوران آغازین انقلاب مسئولیت پشتیبانی نظری از گفتمان انقلاب اسلامی را برعهده بگیرند، جای خالی بزرگانِ در تصویر عمیقاً احساس می‌شود. کسانی که در عین دفاع جانانه از ارزش‌های اسلامی، مسئله دوران مدرن را خوب فهمیده بودند و سقراط‌وار به مقابله با اذهان خشکیده و منجمد برمی‌خاستند. • وضعیت گفتمان انقلاب در انتخابات ۱۴۰۳ نمایان ساخت که برای مصون ماندن از آفت بی‌قراری‌، بیش از هر زمان دیگری نیازمند تولید چنین اشخاصی می‌باشد که ایستاده بر پایگاه الهیاتی و فلسفی انقلاب اسلامی به بازخوانی ، صورت بندی دقیق و سرریز شدن مبانی در امور جاری کشوری بپردازند. • • • هئیت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ ما همه می‌خواهیم یا دولت را تقویت کنیم یا دولت را سرنگون کنیم؛ اما هیچ‌کس نمی‌خواهد در حوزه‌های پایین کار کند و نسل تربیت کند. • • • مرحوم محمد علی مرادی • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#تماشاگری_اندیشه_ها | #علوم_انسانی | #بازیابی_هویت ❖ ما همه می‌خواهیم یا دولت را تقویت کنیم یا دول
• ما فکر می‌کنیم  اگر دولت را تقویت کنیم و مؤلفه اصلی آن را نظامی‌گری قرار دهیم پیروز خواهیم شد در صورتی که این نقطه شکست ماست. ما باید به این سؤال پاسخ می‌دادیم چگونه می‌شود انسان ایرانی رشدیافته شود، نه اینکه چگونه می‌شود اسلحه بهتری داشت بلکه چگونه می‌شود اندیشه بهتری داشت و اشخاص رشدیافته‌تری داشت. به‌جای تجهیز‌ لشگر نظامی باید «آموزش و پرورش» را توسعه می‌دادیم تا خودمان بتوانیم اسلحه بسازیم، این خطای تاریخی ما بود. حالا ما همه می‌خواهیم یا دولت را تقویت کنیم یا دولت را سرنگون کنیم؛ مثلاً خود ما در زمان شاه چنین قصدی داشتیم و حالا می‌خواهیم دولت را تقویت کنیم یا بعضی شاید بخواهند دولت را سرنگون کنند اما هیچ‌کس نمی‌خواهد در حوزه‌های پایین کار کند و نسل تربیت کند. • من اصلاً کاری به دولت فعلی ندارم. بحث من سیاسی نیست بلکه کاملا آموزشی است. من می‌پرسم که تک‌تک ما چه‌قدر دغدغه نسل توانمند داریم و می‌خواهیم در حد توانمان انسان‌سازی کنیم. دانشجوی خود من می‌تواند ساعت 2 بعد از نیمه‌شب زنگ بزند تا با هم متن بخوانیم. تنها چیزی که من از او می‌خواهم عشق و علاقه است. این کاری است که ما کمتر کرده‌ایم. ما باید ابتدا توپ‌خانه نظری‌مان را بسازیم تا اگر لازم شد به سلاح هم بیندیشیم. ما در اثر آن شکست تاریخی از اندیشه غافل شدیم اگرچه ما تا زمان ملاصدرا و دشتکی اندیشمند به معنی واقعی داشته‌ایم ولی از آن به بعد اغلب سیاستمداران و سرداران چهره‌های تاریخی ما هستند. • من اصلاح این رویه را از خودم شروع کردم و هیچ گله‌ای از کسی ندارم و توقعی هم ندارم چون تا انسان‌ها توسعه نیابند کاری از دست دولت ها برنمی‌آید. باید انسان ایرانی شخصیت بیابد یعنی این‌که وجود ارزشمند خودش را نه در فحش دادن به غرب و نه در خودباختگی در مقابل غرب ببیند. این مشکلی است که حتی در دانشمندان جامعه ما دیده می‌شود. ما از به کار بردن واژه‌های غربی در گفته‌های علمی‌مان احساس خوبی پیدا می‌کنیم و تئوری‌های  اندیشمندان غربی برای ما خیلی ارزشمند است در عین حال به آنها فحش هم می‌دهیم. • دلیل این رفتار این است که ما هنوز خودمان را به اندازه کافی قوام نداده‌ایم. حرف ما به غربی ها این است که ما مثل شما نیستیم، شما هم مثل ما نیستید. ما باید دربیابیم چگونه می‌توانیم از فرهنگ گذشته خودمان بهره‌مند شویم، علی‌رغم این که در فضای دنیای مدرن زندگی می‌کنیم ما باید این پدیده‌های جدید را بفلسفیم. اینکه بعضی آقایان متون غربی یا حتی کهن اسلامی را بازخوانی می‌کنند دردی را دوا نمی‌کند. برای شما مثالی می‌زنم؛ من وقتی در کودکی شاگرد بنا بودم به ما می‌گفتند آجرهای این خانه‌های قدیمی ‌را با تیشه پاک کنیم تا در بناهای جدید استفاده شود فرهنگ گذشته ما حکم آن خانه قدیمی ‌را دارد که نمی‌شود دوباره آن را ساخت ولی باید با محتوای آن بنایی در خور امروز ساخت. برای چنین پروژه‌هایی کسی تره هم خرد نمی‌کند! • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ❖ تا ابد این ملت غیر رشید باقی می ماند! • • • آیت الله شهید مرتضی مطهری • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ جمهوریت تقلیدی علیه عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی • فرض بکنید که اگر همه کسانی که در رأس [هستند] بروند پیشنهاد بکنند که فلان آدم را شما وکیل کنید لکن شما به نظرتان درست نباشد، جایز نیست بر شما تبعیت کنید. باید خودتان تشخیص بدهید که آدم صحیحی است تا این‌که بتوانید رأی بدهید. • • • صحیفه امام/ج ۱۸/ص ۲۸۴ • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ جمهوریت تقلیدی علیه عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی • حتّی کسانِ نزدیک من - خانواده‌ی من، فرزندان من - مطّلع نیستند که من به چه کسی رأی دادم. وظیفه‌ی مردم است که تحقیق کنند. • • • ۲۴/خرداد/۱۳۹۲ • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ جمهوریت تقلیدی علیه عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی • در نظام سیاسی و اجتماعی و اقتصادی اسلام مسأله بزرگ و اساسی ، مسأله ای که نقش تعیین کننده و شکل دهنده دارد، این است که انسان های پویای آزادی بسازد که با انتخاب خویشتن به راه حق ، به راه خدا ، به راه پاکی و فضیلت و تقوا در آیند. بسیاری از تدابیر اسلام در نظام های سیاسی و اجتماعی ، در حقیقت در جهت بین بردن عوامل ضد آزادی است. • • • نقش آزادی در تربیت کودکان/ص۱۶ • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ جمهوریت تقلیدی علیه عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی • اگر بخواهید به مردم تحمیل کنید که چه کسی را انتخاب کنند، تا قیامت به رشد اجتماعی نمی رسند. مردم باید آزادانه انتخاب کنند. • • • حسینه ارشاد/۱۳۴۸ • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️بازخوانی اصول و مبادی حکمت انسانی ابونصر فارابی ▫️ب
| | ❖ اصول و مبانی حکمت انسانی از دیدگاه فارابی/حسام الدین شریفی • شناخت افعالی که انسان باید با اراده خود به صورت فردی یا اجتماعی انجام دهد از دغدغه های پژوهشگران علوم انسانی است که به صورت ها و روش های گوناگونی درباره آن تحقیقاتی صورت گرفته است.از آنجا که افعال انسان، موجودی از موجودات حقیقی عالم هستند که با اراده انسان ایجاد می شوند، حکمت انسانی با روش برهانی اقدام به شناخت حقیقی و یقینی از آنها می کند. اما آیا چنین شناختی امکان دارد؟ درصورت امکان، چگونه باید شکل بگیرد تا نتایج حاصل از آن قابل اعتماد باشد و لوازم چنین شناختی چیست؟ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b