📌 سخنرانی رئیس جمهور #رئیسی دراجلاس دگرگونسازی #آموزش_یونسکو
💢 در ستایش امید #گفتمان_سازی در عصر #دولت_عدالت_و_جمهوریت
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
💢 بسم الله الرحمن الرحیم
⭕️ هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین
⭕️ خانمها و آقایان؛
دانش بشری به دانشمندان #ملت_ایران مباهات میکند. تاریخ تمدن ایران، با علم و دانش آغاز شده؛ #فرهنگ_اسلامی، آن را اعتلا بخشیده و ستونهای آن را بر اندیشههای آسمانی استوار کرده است. #دین_مقدس_اسلام با هدف تحقق #عدالت، #گسترش_معنویت و #پیشرفت_و_آبادانی، بشریت را به پرورش و آموزش دعوت میکند.
⭕️ توسعه و پیشرفت، یکی از دغدغههای عمده کشورهاست و اگر چه دولتها در موارد زیادی توصیهها و نسخههای نهادهای بینالمللی در این زمینه را اجرا کردهاند، اما همزمان چالشهای جدی برای #فرهنگ_ملی_و_بومی کشورها نیز پدید آمده است.
⭕️ ما معتقدیم که برای مواجهه با چالشهای آموزش، نخست باید علل ریشهای آن را به درستی دریابیم. ما نسبت به قرائت نهادهای بینالمللی از تاریخ معاصر جهان و صورتبندی مسائل آن نقد بنیادین داریم. اگر آرمان ما ایجاد زندگی شایسته و جهان امن است باید از خوانشهای یک سویه اجتناب شود و بر نقشآفرینی همه طرفها در قالب رویکردهای چندجانبهگرایانه تاکید شود.
⭕️ بطور خلاصه جمهوری اسلامی ایران معتقد است که:
- پیشرفت، تربیت، خانواده، عدالت و معنویت را نمیتوان جدای از هم نگریست.
- هر ایدهای درباره توسعه و رفع نیازهای بشر باید اقتضائات تربیتی و ارزشی را در خود لحاظ نماید و در عین حال #خانواده_محور باشد؛ البته خانواده به معنای اصیل آن و نه صورتهای خودساخته که باعث #انقطاع_نسل_بشر خواهد شد.
- توسعهی فارغ از معنویت و اخلاق، موجب تباهی بیشتر جامعه میشود و پایدار نخواهد ماند.
- سلطه فرهنگی و حبس دانش بدترین نوع ستم و بی عدالتی است.
⭕️ متاسفانه #فرهنگ_سلطه، منفعت خود را در عقب نگه داشتن کشورهای دیگر تعریف کرده و با ایجاد نظام جهانی ناعادلانه و با سوءاستفاده از سازمانهای بینالمللی و تدوین منظومههای فکری- فرهنگی خویش مانع رشد و پیشرفت کشورهای دیگر شدهاند.
⭕️ همکاران عزیز
سوال ما این است: آیا آموزش و اساسا انسان باید در خدمت توسعهی پایدار باشد یا توسعهی پایدار در خدمت انسان؟ محور تحولات آموزشی اگر به رشد و تعالی #انسان منجر نشود، نتیجهای جز استضعاف انسانیت در پی نخواهد داشت.
⭕️ آنچه انتظار میرود این است که نهادهای بینالمللی با احترام به حق حاکمیت فرهنگی و تربیتی کشورها، از آنان در مقابل تهاجم فرهنگی محافظت کنند. ما معتقدیم که تحول در آموزش بدون توجه به «خانواده، عدالت و معنویت» میسر نخواهد بود.
⭕️ باید بر ارزشهای اخلاقی همچون بزرگداشت خانواده، احترام به محیط زیست، عدالت، رد خشونت و افراطیگری، فراهمسازی فضای مجازی ایمن و اخلاقی و سالم و مفید به عنوان اولویتهای دگرگونی و تحولِ تعلیم و تربیت تمرکز کنیم.
⭕️ جمهوری اسلامی ایران بر این اساس، #سند_تحول_بنیادین_آموزش_و_پرورش خود را با ابتناء به #فلسفه_تربیتِ_ایرانی_اسلامی و بدون اتکا به رویکردهای تک بعدیِ #سکولارِ موجود در سند ۲۰۳۰ تدوین کرده است. از منظر کیفیت نیز در نظام آموزشی جدید ایران، چرخش از نظام #حافظهمحور به نظام متکی بر #پژوهش، #خلاقیت، #مهارت_آموزی و تعهد به تربیت و ارزشهای #فرهنگی و #دینی را هدفگذاری نموده است.
⭕️ جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در عین پایبندی به سیاستهای اصولی خود، وارد گفتگوی تعاملی در چارچوب نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر ارزشهای والای انسانی شود.
⭕️ از توجه شما سپاسگزارم.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #علم_دینی_در_کلام_آقای_سروش
💢 #سروش معتقد است که علوم گونه گون ارتباط های گوناگونی با یکدیگر دارند. وی با تفکیک دو مقامِ «اثبات» و «ثبوت» و نیز دو مرحله «گردآوری» و «داوری» نشان می دهد که ارتباط علوم با یکدیگر فقط در مقامِ «اثبات» و مرحله «گردآوری» است و در این مقام و این مرحله جهان بینی بر علم تجربی و علم تجربی بر جهان بینی می تواند تاثیر نهد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
628-01.mp3
7.26M
📌 #علم_دینی در کلام آقای سروش
⭕️ #جلسه_اول
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
628-02.mp3
6.81M
📌 #علم_دینی در کلام آقای سروش
⭕️ #جلسه_دوم
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #نسبت_علم_و_فرهنگ
💢 هر فرهنگی لایه ها و سطوح مختلف دارد، عمیق ترین لایه های فرهنگی، لایه های است که عهده دار تفسیر #انسان و #جهان می باشد
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #نسبت_علم_و_فرهنگ
💢 “هر فرهنگی لایه ها و سطوح مختلف دارد، عمیق ترین لایه های فرهنگی، لایه های است که عهده دار تفسیر #انسان و #جهان می باشد، مجموعه معانی ای که جغرافیای هستی را ترسیم کرده و انسان را در آن تعریف می کند، سعادت و آرمان های زندگی را معنا کرده و زندگی و مرگ را تبیین می نماید و این لایه از فرهنگ همان بخشی است که بیشترین بنیادهای معرفتی علم را در خود جای می دهد و به بیان دیگر مهم ترین مبادی #منطقی در علم یعنی مبادی #هستی_شناختی، #انسان_شناختی و #معرفت_شناختی در این لایه از #فرهنگ قرار می گیرند، این مبادی در سطوح مختلف بعدی فرهنگ یعنی، در علوم و دانش های جزئی و کاربردی و در ارزش ها، هنجارها و نمادهای اجتماعی، پیامدهای خود را به دنبال داشته و لوازم خود را نشان می دهند. رویکردها، مکاتب و نظریه های علمی مربوط به دانش های جزئی به همراه روش های تولید آنان در لایه های میانی فرهنگ قرار می گیرند.
⭕️ یک نظریه علمی در لایه های میانی فرهنگ هنگامی به طور طبیعی و درون زا شکل می گیرد که مبادی آن از قبل به #حوزه_فرهنگ وارد شده باشد و یک فرد در درون فرهنگ به طور طبیعی، هنگامی به تولید نظریه می پردازد، که بنیانها و مبادی آن را از درون فرهنگ فراگرفته باشد. به عنوان مثال، نظریه های علم مدرن در قرن نوزدهم و بیستم، پس از ورود بنیان های معرفتی آنها در سده های پس از رنسانس شکل گرفتند. این نظریه ها گر چه در چارچوب رویکردها و مکاتب مختلف پدید آمدند و لکن همه آنها با روش مدرن علم تولید شده اند و این روش متأثر از تفسیر جدیدی بود که فرهنگ غرب در دوران جدید از عالم و آدم ارائه داد. این تفسیر نخست در سطح دانش هایی واقع شد که مرتبط با این افق از معرفت بودند، یعنی در سطح معرفت های دینی و فلسفی.”
#حمید_پارسانیا
⭕️ جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد:
📃مقاله “نظریه و فرهنگ” نوشته حمید پارسانیا
📃 مقاله نسبت علم و فرهنگ” نوشته حمید پارسانیا
📙کتاب “روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی” نوشته حمید پارسانیا
📕کتاب “ما و علوم انسانی ۲” مجموعه نشست های سومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #بنیاد_های_علوم_انسانی_اسلامی
💢 اگر #علوم_انسانی را به درختی تشبیه کنیم شاخه های این درخت شبیه علوم متنوع انسانی می باشد و برگ های هر شاخه به منزله گزاره های علوم خاص انسانی ولی این درخت باید دارای ریشه نیز باشد که در اصطلاح به این ریشه ها #بنیاد_های_نظری اطلاق می شود .
⭕️ همانگونه که در مباحث #علم_دینی مشاهده کردید بخاطر عدم فهم بنیاد های نظری توسط اکثر اندیشمندان ، نظریه پردازان دچار خلط شده اند.
⭕️ مدرسه مجازی #علوم_انسانی_اسلامی سعی دارد در ادامه علاوه بر اشاره به رویکرد های امتدادی از سوی اندیشمندان به طرح مباحث بنیادی نیز بپردازد .
⭕️منظور از مباحث بنیادی نحوه مواجهه با #قرآن و #حدیث و تراث #کلامی ، #فلسفی ، #عرفانی ، #تفسیری ،#فقهی و #اصولی می باشد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #گفتار اول : مبنای هستی شناختی
#هستی_شناسی(فلسفه) ، بخش اصلی هر نظام فلسفی است که به تبیین #کلان_هستی و تقسیم آن می پردازد. آیا هستی ، منحصر به #ماده است یا #مجردات را نیز شامل می شود؟ #ذهنی یا #خارجی است؟ #قدیم یا #حادث است؟ #واجب یا #ممکن است؟ و ده ها پرسش دیگر .
⭕️ #فلسفه_اسلامی، پنج مکتب مهم دارد که عبارتند از: #فلسفه_مشاء، #فلسفه_اشراق ، #فلسفه_یمانی ، #حکمت_مُتعالیه و #فلسفه_واقعیت.
⭕️ #فارابی، #ابن_سینا، #شیخ_اشراق، #محقق_دوانی ، #میرداماد ، #ملاصدرا و #علامه_طباطبایی ، از مهمترین فیلسوفان مسلمان و کتابهای #اشارات_و_تنبیهات، #شِفاء، #حکمة_الإشراق، #قَبَسات، #اَسفار_اَربعه، #الشواهد_الربوبیة، #شرح_منظومه و #نهایة_الحکمة از برجستهترین متون فلسفه اسلامی به شمار میروند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 معرفی #مکتب_مشاء_اسلامی و بنیان گذار آن
💢 ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا (۳۷۰-۴۲۸ق)، مشهور به #ابن_سینا، فیلسوف مشهور مشایی و پزشک نامدار بود. اندیشه فلسفی ابن سینا، تأثیراتی بر تفکر فلسفی اسلامی و فلسفه اروپایی و نوآوریهایی در ساختار تفکر مشایی داشته است.
⭕️ جناب فارابی با اینکه نوآوری هایی در #مکتب_مشاء_اسلامی داشتند ولی سنت #ارسطو را تا حدودی حفظ نموده بودند ولی بوعلی سینا تحولی در حکمت مشاء به ارمغان آورد که ابن رشد وی را به عدم پایه بندی به سنت #ارسطو محکوم می کند!!
⭕️ این مکتب یکی از مکاتبی می باشد که با رویکردی خاص به هستی شناسی می پردازد.
⚠️ آهنگ فیلم #بوعلی_سینا
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 معرفی #مکتب_اشراق_اسلامی و بنیان گذار آن
💢 شهابالدین یحیی بن حبش سهروردی (۵۴۹-۵۸۷ ه ق)، معروف به شهابالدین سهروردی و #شیخ_اشراق، از فیلسوفان نامدار و برجستهترین چهرههای حکمت اسلامی و فرهنگ ایران در قرن ششم هجری قمری بود.
⭕️ درباره زندگی او تذکرهنویسان اسلامی مطلبی بیان نکردهاند و فقط شاگرد او شمسالدین شهرزوری فصلی را درباره استاد خود نگاشته است. وی در بیان مسائل، بیباک بود و صراحت لهجه او گاهی به فاششدن اسرار سیر و سلوک و رموز عرفان منجر میشد و به همینعلت فقهای عامه علیه او شوریده و شکوائیه نزد حاکم وقت فرستادند، او به دستور حاکم، مدتی در زندان بود که به نحو مرموزی وفات کرد. از سهروردی تالیفاتی در زمینههای #فلسفی، #عرفانی و ترجمهها و تفسیر قرآن و شرح احادیث باقی مانده است. مهمترین اثر وی، #کتاب_حکمة_الاشراق است.
⭕️ این مکتب یکی دیگر از مکاتبی می باشد که با رویکردی خاص به هستی شناسی می پردازد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 معرفی #مکتب_حکمت_یمانی و بنیان گذار آن
💢 میرداماد، سعی در برقراری ارتباط منطقی و معقول به صورت فلسفی میان نظام فلسفی پایه و نظام بیانگر و روشنگر قرآن و احادیث کرده و این نظام فلسفی اسلامیِ تدوینشده توسط خودش را (#حکمت_یمانی) و با تعبیراتی مانند حکمت ایمانی، حکمت سویه، حکمت قدسیه یاد نمودهاست.
⭕️ این مکتب یکی دیگر از مکاتبی می باشد که با رویکردی خاص به هستی شناسی می پردازد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami