🔸فهرست: جایزه اسکار بهترین انیمیشن در همه دورهها
داستان بهترین انیمیشنها از دید اسکار بسیار پیچیده و جالب است. تاریخچهی جایزهی بهترین انیمیشن از دید اسکار به سال ۲۰۰۱ بر میگردد، جایی که «استودیو پیکسار» با ۱۸ بار کاندیداتوری و ۱۱ جایزه، گوی رقابت را از «والتدیزنی» با ۱۳ بار نامزدی و ۳ جایزه، و «دریمورکس انیمیشن» با ۱۴ بار نامزدی و ۲ جایزه ربود. در واقع این جایزه را باید یک جایزه کاملا قرن بیست و یکمی دانست.
اما برای بسیاری این سوال مطرح است که اسکار تا پیش از سال ۲۰۰۱ توجهی به دنیای انیمیشن نداشت؟ انیمیشنهای شاهکاری نظیر «دیو و دلبر»، «شیرشاه» و «علاءالدین» که تمام کودکان دنیا با آنها خاطره دارند، مورد توجه اسکار نبودند؟ در کمال تعجب پاسخ این سوال خیر نیست! پیش از سال ۲۰۰۱ هم رقابت میان انیمیشنها وجود داشت و اتفاقا رقابت نیز بسیار داغ و هیجانانگیز بود، اما نه در بخشی مستقل!
متن کامل فهرست تمام برگزیدگان جایزه اسکار بهترین انیمیشن را بخوانید.
#پرونده_اسکار
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#انیمیشن
9⃣6⃣
@azadisqart
«پسر و حواصیل» آخرین ساختهی هایائو میازاکی است. آخرین از منظر جدیدترین و هم از منظر خداحافظی با دنیای کارگردانی انیمیشن و ورود به دنیای بازنشستگی. «پسر و حواصیل» که «پسر و مرغ ماهیخوار» نیز ترجمه شده توانست در اسکار ۲۰۲۴ جایزهی بهترین انیمیشن بلند را از آن خود کند. در انیمه «پسر و حواصیل» شاهد چند جهان موازی هستیم؛ جهان پیش از تولد، دنیای فعلی و تلاقی آن با گذشته و پس از مرگ. اینکه میازاکی چندین دنیای موازی را با آن همه پیچیدگی به تصویر کشیده و همهی آنها را در برخی صحنهها در یک یا چند دقیقه نشان میدهد، از شگفتیهای این انیمه است.
همهی شخصیتهای این انیمه ازجمله شخصیت اصلی داستان، ماهیتو، در حالیکه قلبی زیبا و ظاهری نیک دارند، قسمتهای تیره و تار و برخی جنبههای زشت و زننده هم در وجودشان پیدا میشود؛ درست مثل آنچه که در دنیای واقعی میبینیم. میازاکی با به تصویر کشیدن این ابعاد حقیقی انسان، تا حدودی داستان را به واقعیت جهان نزدیک کرده است.
متن کامل یادداشت نگاهی به مفاهیم انیمیشن پسر و حواصیل را در پرونده اسکار بخوانید.
#پسر_و_حواصیل
#هایائو_میازاکی
#پرونده_اسکار
#مجله_میدان_آزادی
#انیمیشن
9⃣7⃣
@azadisqart
در سال ۲۰۲۳، یک استاد دانشگاه آمریکا با رنگ پوست نسبتاً سیاهش، دچار تبعیض است. اما این مطلب هر چقدر هم برای آمریکا و اساساً انسانیت شرمآور باشد، برای یک فیلم، مطلب جدید و جذابی نیست. حرف فیلم این است که خود آفریقایی-آمریکاییها نیز تا حدی به این نوع نگاه دامن زدهاند/میزنند و امروزه رمانهایی را مینویسند که نه راجعبه سیاهپوستها که راجعبه «سیاهی است». اینکه فقر و فلاکت و پایین بودن جایگاه سیاهها در رمانها و فیلمها باعث میشود سفیدهایی که عذاب وجدان دارند آرامش پیدا کنند و برای این آثار ایستاده کف بزنند عجیب نیست؛ آنچه عجیب مینماید بازی خود آفریقایی-آمریکاییها در وسط میدان این بازی هویتی است.
داستانِ «داستان آمریکایی» پیرامون ماندن و لق زدن میان سه نوع هویت از سیاهپوستان است: «آنچه دوست دارند باشند»، «آنچه واقعاً هستند» و «آنچه سفیدها از زیست و هویت سیاهها میپسندند». این حرکت آونگی میان هویتهای مختلف حتی تا پایانبندی فیلم هم ادامه مییابد و بیننده قرار است به «داستان بودن» کل این حرکت پی ببرد و برای هریک از هویتهای مذکور، یک مدل مجزای پایان را هم ببیند.
متن کامل ریویوی فیلم داستان آمریکایی را در پرونده اسکار بخوانید.
#داستان_آمریکایی
#پرونده_اسکار
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
9⃣8⃣
@azadisqart
«منطقهی مورد علاقه» که از رمان اقتباس شده و ساخت آن هم چندین سال طول کشیده، ساخت کمپانی خوب A24 است. تازه میتوان با کمک نظریات هانا آرنت هم دربارهاش حرف زد، ولی هیچ کدام از اینها اهمیتی ندارد. چون فیلم داستان ندارد. خالیِ خالی است. مانند خود اردوگاه آشویتس، خالی و بیسکنه است. فیلم در خود اردوگاه و حوالی آن ساخته شده و دو بازیگر اصلی دارد: زاندرا هولر و کریستیان فریدل. فیلم را جاناتان گلیزر ساخته است. او پیش از این، سه فیلم دیگر ساخته بود که آنها نیز کموبیش هنری هستند. هرچند این سه اثر هم داستان قابل توجهی ندارند ولی به لحاظ ظاهر کار و باطن کار که معنی و معنا باشد، چیزی برای عرضه دارند. اما این فیلم آخر واقعاً تهی است. نه اینکه من و تو و مای مخاطب، هنوز آماده نشدهایم و اثر زیادی عظیم و کبیر است و به مداقهی بیش از حد و عرقریزانِ روح نیاز داشته باشد، نه. فیلم، بیمایه است و بیمایه فطیر است. نامزد اسکار شده است؟ بله، چون ضد آلمان و نازیسم و هیتلر است، چون اسکار سیاسی است، چون اسکار به پای ونیز و کن نمیرسد- که البته آنها هم سیاسیاند (قضایای اوکراین و روسیه را به یاد بیاورید)- منتها در کن هنر بیشتر فهمیده و ارج گذاشته میشود.
متن کامل ریویوی فیلم منطقه مورد علاقه را در پرونده اسکار بخوانید.
#منطقه_مورد_علاقه
#پرونده_اسکار
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
9⃣9⃣
@azadisqart
مهمترین نکته در نقد و بررسی یک فیلم تاریخی یا سیاسی، این نیست که این فیلم چه چیزهایی را نشان داده یا چگونه نشان داده؛
بلکه نکتهی اصلی این است: این فیلم چه چیزهایی را نشان نداده و چگونه نشان نداده.
مخصوصا اگر قرار باشد قضاوت و صداقت و شرافتِ آن فیلم و مولفانش را به قضاوت بنشینیم.
اوپنهایمر نولان مثل بیشتر فیلمهای مشابه خود، قهرمانِ آمریکاییاروپایی را در جهان و ذهنیت آمریکاییاروپایی روایت میکند؛ مثل اکثریتِ مطلقِ فیلمهای قهرمانمحورِ غربی در دهههای اخیر، این قهرمان غربی یک نبوغ و برتری عجیب دارد، یک انگیزهی قوی و یک فکر جاهطلبانه و خارقالعاده و برتر دارد، روابط خاص و پیچیده و متفاوتی با آدمهای پیرامون خود دارد، وجدان و عذاب وجدان و اضطراب دارد، با مشکلات و موانع و سختیها و دشمنیهای زیادی مواجه میشود، هم کارهای خوبی انجام میدهد هم کارهای بدی، بالا و پایین و سیاه و سفید زیاد دارد، خاکستری است، خیلی خاکستری است، اما سرانجام موفق میشود! و به همین دلیل سرانجام دوستداشتنی و قابل ستایش و احترام است. یعنی موفقیت، قدرت و به سرانجام رساندن پروژه در اینگونه فیلمها همواره بر خوببودن و درستبودن ترجیح دارد.
متن کامل یادداشت فیلم اوپنهایمر را در پرونده اسکار بخوانید.
#اوپنهایمر
#نولان
#پرونده_اسکار
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
1⃣0⃣0⃣
@azadisqart
نوام چامسکی متفکر برجستهی آمریکایی در توصیف جنایاتی که دولت امریکا در طول بیش از یک قرن در حق سرخپوستان ساکن آن کشور مرتکب شده است میگوید: «ایالات متحده یک جامعهی مستعمراتی بود. استعمار وحشیانهترین شکل امپریالیسم است. باید این واقعیت را نادیده میگرفتیم که داریم به قیمت کشتار بومیان آمریکا ثروتمندتر و آزادتر میشویم؛ این است «گناه نخستین» جامعهی آمریکا. سپس بردگی بخش بزرگی از جامعه؛ این است گناه دوم. و ما هنوز داریم با پیامدهای این دو زندگی میکنیم. و سپس نادیده گرفتن کار استثمار شده، فتوحات آن سوی آبها و...».
تعبیر «گناه نخستین» از نوام چامسکی که مورد استقبال اندیشمندان آمریکایی دیگر هم قرار گرفته است نشاندهندهی یک عذاب وجدان و احساس گناه عمیق در تاریخ آمریکاست که شاید غیرقابل درمان باشد. چراکه میدانیم این تعبیر یک تعبیر مذهبی است در وصف گناهی که حضرت آدم علیهالسلام انجام داد و باعث خروج او از بهشت شد. در باور مسیحی، هر فردی گناهکار به دنیا میآید و چامسکی این مفهوم را استخدام کرده تا بگوید کشور آمریکا گناهکار زاده شد و پس از گناه اول، در همان ابتدا مرتکب گناه دوم و سوم و… هم شد.
متن کامل ریویوی فیلم قاتلان ماه کامل را اینجا بخوانید.
#قاتلان_ماه_کامل
#پرونده_اسکار
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
1⃣0⃣1⃣
@azadisqart
پروین اعتصامی سیوچهار سال زندگی کرد و شعر او از آنجا که انعکاسی از زندگی شخصی او ندارد، صدای سکوت زنان است؛ سکوتی که بعدها بهطرز شگفتآوری با شعر فروغ شکست.
پروین در شعرهای خود از نشانهها و سمبلها برای بیان مفاهیم استفاده میکند و زبان شعرش ساده و بدون تعقید است. پایههای شعر او بر خردگرایی و اندیشهورزی بنا شده است. ازجمله شعرهای مشهور او «اشک یتیم» است که سخنی آشنا از زبان همهی زمانهاست و بیت نامشهورش این است:
پروین به کجروان، سخن از راستی چه سود
کو آنچنان کسی که نرنجد ز حرف راست
به بهانه زادروز پروین اعتصامی فهرست ۱۰ شعر از بهترین شعرهای پروین اعتصامی را بخوانید.
#پروین_اعتصامی
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#ادبیات
#شعر
1⃣0⃣2⃣
@azadisqart
19.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#ویدئو
شرکت مخابراتی و چندملیتی «زین» همهساله یک نماهنگ ویژه ماه رمضان منتشر میکند که به خاطر کیفیت بالای هنری و جسارت محتوایی تبدیل به یکی از محبوبترین و پربحثترین نماهنگهای جهان عرب میشود و از همین رو بسیاری از مخاطبان عربزبان همهساله منتظر انتشار کلیپهای رمضانی زین هستند.
امسال اما ویژگی خاص این موزیکویدئوی شرکت زین با عنوان «سنعود» (بازمیگردیم) این است که در حمایت از کودکان فلسطینی منتشر شده است.
مجموع این ویژگیها باعث شد این نماهنگ خاص را برای شما ترجمه کنیم.
کیفیت اصلی نماهنگ سنعود -با ترجمه اختصاصی مجله میدان آزادی- را اینجا ببینید.
#مجله_میدان_آزادی
#موسیقی
1⃣0⃣3⃣
@azadisqart
«آناتومی یک سقوط» محصول سینمای فرانسه است که در سال ۲۰۲۳ منتشر و پخش شده و در لیست نامزدهای اسکار حضور داشته است. این فیلم با صحنهای از روز عادی خانوادهای سهنفره آغاز میشود. مادر خانواده که به نظر میرسد نویسندهی مشهوری است، در حال مصاحبه با یک دانشجو است؛ پسرِ تقریباً نابینا درگیر آماده شدن برای رفتن به پیادهروی است و پدر در اتاق زیر شیروانی مشغول تعمیرات خانه است. مصاحبهی مادر بهخاطر صدای بلند موسیقی پدر متوقف میشود و بیننده در این بخش احساس میکند که زیر پوست این فضای آرام، احتمالاً تنشی خفته است. تنشی که با پیدا شدن جسد پدر که از پنجرهی زیر شیروانی سقوط کرده، آشکار میشود.
همین سقوط، پروندهی یک داستان معماییجنایی را باز میکند. پدر چرا سقوط کرده است؟ آیا صرفاً یک اتفاق بوده؟ قصد خودکشی داشته؟ یا مادر خانواده که تنها فرد حاضر در صحنه است، او را به قتل رسانده؟ در طی داستان ظن سوم تقویت میشود و ژانر فیلم از یک داستان معمایی بهسوی یک درام خانوادگی میرود و در هر مرحله بخشی از لایههای پنهان زندگی زناشویی «ساندرا» و «ساموئل» را آشکار میکند.
متن کامل ریویوی فیلم آناتومی یک سقوط را در پرونده اسکار بخوانید.
#آناتومی_یک_سقوط
#پرونده_اسکار
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
1⃣0⃣4⃣
@azadisqart
بلا در بیچارگان توسط دانشمندی پس از اقدام به خودکشی زنده میشود و به سفری برای کشف خود در جامعه میرود و مانند هیولای فرانکشتاین، فیلم را به صورت یک لوح خالی شروع می کند. او که از خاطرات قبل از احیای خود پاک شده است، باید زبان، جنسیت، روابط طبقاتی و همهی خوبیها و بدیهای فرهنگ غربی را دوباره کشف کند. بلا که با اعتماد به نفس در دنیایی دشوار به دنبال خوبی است، شبیه هیولای فرانکشتاین ترسناک است به خصوص زمانی که میگوید: «مراقب باش! زیرا من نترس و در نتیجه قدرتمند هستم».
یورگوس لانتیموس فیلمساز میانسال یونانی است که اولینبار در سال ۲۰۰۹ با فیلم «دندان نیش» در جشنوارهی کن و انتخاب در بخش نوعی نگاه این جشنواره، خود را به صورت جدی به اهالی سینما معرفی کرد و اکنون با ۱۱ بار نامزدی «بیچارگان» در نودوششمین دورهی اسکار و برد ۴ مجسمهی اسکار، دیگر به یک کارگردان مطرح بینالمللی بدل شده است. کارگردانی که سبک خاص خود را در فیلمسازی دارد و در ۵۰ سالگی دست به تجربههای جدید میزند. تجربههایی که در بیچارگان بهوضوح آنها را به نمایش میگذارد و همه چیز به کار میگیرد برای اینکه شما را متعجب کند: لنز، رنگ، حرکت، نور و صدا.
متن کامل ریویوی فیلم بیچارگان را در پرونده اسکار بخوانید.
#بیچارگان
#پرونده_اسکار
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
1⃣0⃣5⃣
@azadisqart
فیلم الکساندر پین، ساده و روان با ساختاری مشخص و مهندسیشده است و حتی گاهی میتوان بخشهایی از آن را حدس زد، اما با وجود این، عصارهی وجود مؤلف بهخوبی در آن حس میشود، بدون اینکه بهاصطلاح گلدرشت باشد و توی ذوق بزند. درواقع تناسب هنر و تکنیک است که این فیلم را منحصربهفرد میکند. همچنین پیام روشن فیلم گرچه در دههی هفتاد روایت میشود اما کاملاً مناسب این روزهای ماست. در زمانهای که همهی ما بهطرز متناقضی تنها هستیم و از فرط تنهایی فقط میتوانیم به قضاوت دیگران نشسته و خودمان را تافتهی جدابافته بدانیم، «جاماندگان» نشان میدهد که ارتباط، ارتباطی واقعی، بهترین راه نجات ماست. هرچند که در ابتدا آدمهای فیلم مجبورند همدیگر را تحمل کنند اما همین همنشینی اجباری بهمرور رابطههای موقتی را میسازد که باعث میشود مسیر زندگی شخصی هریک از شخصیتها هموارتر شود.
متن کامل ریویوی فیلم جاماندگان را در پرونده اسکار بخوانید.
#جاماندگان
#پرونده_اسکار
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
1⃣0⃣6⃣
@azadisqart
مهمترین خبرهای هنر و ادبیات، اسفند ۱۴۰۲
🔹هویت بنکسی لو میرود
دو کلکسیونر آثار هنری پس از ماهها انتظار، در پی امتناع آشکار بنکسی از تأیید صحت نقاشی «ملکه میمون»، علیه شرکت این هنرمند با نام «Pest Control» (پِست کنترل) اقدام قانونی میکنند و ممکن است هویت این هنرمند ناشناس، پس از سالها گمنامی لو رود.
🔹اوپنهایمر جایزهها را درو کرد
آخرین اثر کریستوفر نولان اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد و مکمل مرد، تدوین، موسیقی متن و فیلمبرداری را از دیگر رقبایش ربود. بعد از اوپنهایمر، «بیچارگان» ساختهی یورگوس لانتیموس با 4 اسکار، از جمله جایزه کمتر پیشبینی شدهی بهترین بازیگر نقش اصلی زن را به خانه برد.
🔹بدرقه
پنجم اسفند ماه اهالی دوبله، پرویز ربیعی، از پیشکسوتان عرصهی دوبله را در سن ۸۴ سالگی از دست دادند. مرحوم ربیعی از مهمترین گویندگان نقشهای مکمل در تاریخ دوبله ایران بود که در ارائهی شخصیتها و تیپهای مختلف و متضاد، بسیار توانا بود. از شخصیتهایی که صدای مرحوم پرویز ربیعی برای ما بهیادماندنی کرد میتوان به پدر پسر شجاع در کارتون «پسر شجاع»، شخصیت کائوچیو در «جنگجویان کوهستان»، ژاور در کارتون «بینوایان» و «پت پستچی» اشاره کرد.
متن کامل کاغذ اخبار هنر اسفند را بخوانید.
#کاغذ_اخبار_هنر
#مجله_میدان_آزادی
1⃣0⃣7⃣
@azadisqart