eitaa logo
مجله میدان آزادی
108 دنبال‌کننده
528 عکس
44 ویدیو
1 فایل
هنر، میدان آزادی است. www.azadisq.com ارتباط با ادمین 👤 @Azadi_sqart www.AzadiSq.com
مشاهده در ایتا
دانلود
می‌توان گفت که آثار قادری‌نژاد به‌دلیل بازنمایی هیجانات و احساسات درونی انسانی با استفاده از خطوط و رنگ‌های متضاد در دسته‌بندی مکتب نقاشی اکسپرسیونیسم قرار می‌گیرد. در آثار او، هیچ چیز مهم‌تر و برجسته‌تر از خط خودنمایی نمی‌کند و به‌عکسِ بسیاری از آثار که رنگ بر خط برتری دارد، در آثار او خط و ریتم و حرکت از عناصر مهم و جلوه‌گر هستند و بعد از آن رنگ، به‌عنوان عنصر دوم استفاده می‌شود. کریم نصر، نقاش و تصویرساز، در یادداشتی درباره‌ی آثار نیلوفر قادری‌نژاد می‌گوید: «نیلوفر قادری‌نژاد چند سالی است که به اسطوره‌ها علاقه نشان می‌دهد. همه‌ی نمایشگاه‌های اخیر او موضوعی اسطوره‌ای داشته است. او با سلیقه‌ای که در نقاشی آکادمیک دارد، در هر نمایشگاه اشتیاقش برای بازنمایی رفتار، حرکات و احساس انسانی را با تصویرسازی داستان‌های اسطوره‌ای نشان می‌دهد. بیشترین تلاش او برای به تصویر کشیدن افسانه‌های قهرمانی، معطوف به احساس بیننده است.» متن کامل تک‌نگاری نیلوفر قادری‌نژاد را در سالروز تولد این هنرمند بزرگ بخوانید. 2⃣2⃣6⃣ @azadisqart
نیلوفر قادری‌نژاد از نمایشگاهی یاد می‌کند که در سال ۱۳۵۹ در دانشکده‌ی هنرهای زیبا تحت عنوان «همبستگی» برگزار شده بود که بی‌نظیرترین نمایشگاه از لحاظ کثرت بازدید عمومی بوده است. در همان سال‌ها او شروع به ترسیم دیوارنگاره‌های فیگوراتیو از مردمی می‌کند که نقش اصلی انقلاب را به دوش می‌کشیدند. افرادی در حال حرکت، خم‌شده، درمانده و خونین، به پاخاسته و راست‌قامت که نشان از برداشت او از وقایع آن روزگار دارد. قادری‌نژاد از نقاشی‌های دیواری و آثاری که بدون واسطه در معرض دید عموم قرار می‌دادند تحت عنوان نمایشگاه خیابانی یاد می‌کند که در آن مردم رهگذر از تصویر دیوار‌نگاره‌ها بازدید کرده و حتی در مورد آن‌ها بحث و گاهی جدل می‌کردند. ازجمله‌ی این نقاشی‌ها، دیوارنگاره‌ای بود که او به‌همراه مسعود سعدالدین و الخاص بر روی دیوار دانشکده‌ی هنرهای زیبا اجرا کرده و نقاشی‌هایی در کوچه‌ی دربند عزیزی، که اکنون عکس‌هایی از آن‌ها باقی مانده است... 🔹متن کامل تک‌نگاری نیلوفر قادری‌نژاد را در سایت بخوانید. 2⃣2⃣7⃣ @azadisqart
🔹از آنجایی که این وجه از رابطه‌ی شمس و مولوی هم ظرفیت عاشقانه (ازدواج شمس با کیمیاخاتون)، هم ظرفیت جنایی (احتمال قتل شمس) و هم ظرفیت داستان‌پردازی اجتماعی (کینه‌ی اطرافیان مولوی از اینکه شمس کاملاً توجه مولوی را به خود جلب کرده) دارد احتمالاً هر کارگردانی وسوسه می‌شود برای نوشتن فیلم‌نامه‌ای پرتعلیق از همه‌ی این ظرفیت‌ها استفاده کند و ظاهراً حسن فتحی هم تسلیم این وسوسه شده است. اما آنچه قربانی ساخته شدن یک فیلم پرتعلیق درباره‌ی این شاعر و عارف بزرگ ایرانی شده، خود عرفان است. 🔹رازوارگی عنصر مهمی است که یک فیلم عرفانی باید از آن برخوردار باشد. مگر اینکه بگوییم این فیلم قرار نبوده است فیلمی عرفانی باشد و فقط قرار بوده روایتگر یک برش از زندگی یک عارف ایرانی باشد. پذیرفتن این تعریف سخت است، مخصوصاً با پایان‌بندی همراه با موسیقی و سماع فیلم. اما حتی اگر قرار بود این فیلم درباره‌ی عرفان باشد باز هم نیاز بود فضای رازآلود و عمیق‌تری را شاهد باشیم. این فیلم در دکوپاژ و نورپردازی اصلاً عمیق نیست و مصداق این مسئله صحنه‌ی حمله‌ی اوباش به شمس است که در نیمه‌شب رخ می‌دهد ولی فضا چنان نورانی است که گویی مهتاب قونیه از قوی‌ترین پروژکتورهای قرن بیست و یک کمک گرفته است! متن کامل نقد و بررسی فیلم مست عشق را بخوانید. 2⃣2⃣8⃣ @azadisqart
17.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹روایت هوشنگ جاوید از مدیریت فرهنگی و خلق یک اثر ماندگار در موسیقی کرمانجی سال گذشته در پرونده شاخه‌های درخت باربد (ویژه بازخوانی میراث موسیقی نواحی ایران) گفتگوی جذاب و مفصلی با استاد هوشنگ جاوید داشتیم درباره زیبایی‌ها و مشکلات موسیقی نواحی. متن مشروح این گفتگو سال گذشته در پنج قسمت منتشر شد. اما امروز چهاردهم خرداد زادروز استاد هوشنگ جاوید است و هیچ گرامی‌داشتی برای اهالی فرهنگ بالاتر از شنیدن حرف‌های ارزشمندشان نیست، به همین مناسبت تصمیم گرفتیم یک بریده‌ی تصویری از یک بخش ارزشمند آن گفتگو را با شما در میان بگذاریم. در این ویدئو هوشنگ جاوید پشت صحنه ساخته‌شدن آهنگ سوزناک «له چیه مامه» را روایت می‌کند. ▪️ویدئو با کیفیت اصلی را می‌توانید در سایت مجله ببینید. 2⃣2⃣9⃣ @azadisqart
🔹فیلم سینمایی «عطرآلود» ۱۶ خرداد اکران می‌شود + رونمایی از پوستر به گزارش مجله میدان آزادی، در آستانه‌ی اکران فیلم سینمایی «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی یوسف منصوری، از جدیدترین پوستر رسمی این اثر که طراحی آن برعهده‌ی محمد شکیبا بوده است، رونمایی شد. آخرین ساخته‌ی هادی مقدم‌دوست عاشقانه‌ای متفاوت با روایتی گرم و معطر از یک زندگی است که برای نخستین‌بار در چهل و یکمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد. «عطرآلود» در ۶ رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن چهل و یکمین جشنواره‌ی فیلم فجر را دریافت کرد. این اثر به نویسندگی حسین حسنی با شعار «عشق، هر لحظه عطر خودشو داره» از چهارشنبه ۱۶ خردادماه در سینماهای سراسر کشور به نمایش در می‌آید. متن کامل خبر اکران آخرین ساخته هادی مقدم‌دوست را بخوانید. 2⃣3⃣0⃣ @azadisqart
بسیاری از ما نادر ابراهیمی را به داستان‌های پرآوازه‌ی بزرگسالش می‌شناسیم. با این‌ حال، با مطالعه‌ی دقیق کارنامه‌ی ادبی این نویسنده‌ی بیش‌فعال، به توجه و دلبستگی‌ ویژه‌اش به ادبیات کودک و نوجوان پی خواهیم برد. او آثار داستانی و پژوهشی متعددی در این زمینه به یادگار گذاشته که در سال‌های اخیر برخی از آن‌ها از سوی نشرهایی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انتشارات روزبهان تجدید چاپ شده‌اند. ابراهیمی در پژوهش‌هایی که در حوزه‌ی ادبیات کودک داشته، شرط اول توفیق هر اثر را سادگی و قابل فهم بودن زبان آن می‌داند. او در سبک داستان‌نویسی‌اش خود را به این مؤلفه‌ها پایبند کرده است. بیان گنگ و نامفهوم موضوعات آموزشی و تربیتی از نظر او کاری بیهوده است. همچنین توجه او به مصورسازی کتاب‌های کودک و دستاوردهایی که در این زمینه داشته، باعث دیده شدن داستان‌های کودک ایرانی در برخی جشنواره‌های بین‌المللی شده است. نمونه‌ی این موفقیت داستان «کلاغ‌ها» به قلم او و تصویرگری نورالدین زرین‌کلک است که در ادامه درباره‌ی آن خواهید خواند. در سالروز درگذشت نادر ابراهیمی متن کامل یادداشت میراث نادر ابراهیمی در ادبیات کودک و نوجوان را بخوانید. 2⃣3⃣1⃣ @azqdisqart
42.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 موشن ویدئو: به مناسبت ۱۷ خردادماه، سالروز تولد کارگردان دوست‌داشتنی شهر موش‌ها، دوسیه مرضیه برومند را تماشا کنید. ویدئو با کیفیت اصلی را اینجا ببینید. 2⃣3⃣2⃣ @azadisqart
کشوری که امروز به نام ترکیه می‌شناسیم حاصل یک سزارین سخت به دست فعالان سیاسی به نام «ترک‌های جوان» است که سلطنت را سرنگون و غرب‌گرایی را در آن بنیادگذاری کردند و به این ترتیب ترکیه‌ی جدیدی به وجود آوردند که به‌لحاظ هویتی همیشه بر لبه‌ی برخورد دو فرهنگ شرق و غرب قرار دارد. اورهان پاموک در رمان «زنی با موهای قرمز» به همین فرآیند غربی‌سازی فرهنگ ترکیه اشاره می‌کند و آن را بستر تعریف کردن داستان زندگی مردی به نام آقای «جِم» قرار می‌دهد. جم مردی است که باید شاهد پوست‌اندازی نظام سیاسی ترکیه از استبداد آتاتورک در کودکی‌اش تا دوران‌های پس از آن باشد. جم در کودکی خودش کارگری و کندن چاه را تجربه می‌کند و تجربه‌ی کار کردن به‌تنهایی در اعماق زمین از او یک انسان شهودی می‌سازد. بنابراین وقتی حفر چاه‌های عمیق به فرآیندی ماشینی تبدیل می‌شود او این تفاوت را حس می‌کند. همان‌طور که تغییر کردن فرهنگ کشورش را حس می‌کند. در حالی که خیلی از هم‌وطنان او متوجه این فرآیند غرب‌گرایی نیستند، او به‌دنبال ریشه‌های خودش در شاهنامه و نمایشنامه‌ی‌ «اودیپوس شهریار» می‌گردد. به بهانه زادروز نویسنده مشهور ترکیه «اورهان پاموک» یادداشت تلفیق اسطوره‌های شرقی و غربی در رمان «زنی با موهای قرمز» را بخوانید. 2⃣3⃣3⃣ @azadisqart
32.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 قاب خاطره قسمت پنجم: برگه‌ها بالا! سکانس‌های خاطره‌انگیز فصل امتحانات و ماه خرداد در سینما و تلویزیون ویدئو با کیفیت اصلی را اینجا ببینید. 2⃣3⃣4⃣ @azadisqart
دوازده سال بیشتر از سال‌های عمر چارلز دیکنز کوچک نگذشته بود که پدرش که ازقضا در فریب و نیرنگ دستی بر آتش داشت، برای بدهی‌هایی که برای ثروتمند جلوه‌‌دادن خود بالا آورده بود، به زندان افتاد. به‌دنبال او تمام خانواده هم روانه‌ی زندان شدند؛ چراکه در آن زمانه قانون عجیبی اجرا می‌شد: اگر کسی به زندان می‌افتاد تمام خانواده‌اش هم با او به زندان می‌رفتند! تنها چارلز را مصون داشتند تا با کار کردن، بدهی‌های پدرش‌ را پرداخت کند و خانواده‌اش را از میان دیوارهای سرد زندان رهایی ببخشد. رهایی‌ای به قیمت کار سخت در کارخانه‌ی واکس‌سازی به‌ازای تنها شش شلینگ در هفته و ترک تحصیل! از همین جا بود که خاطرات طبقه‌ی کارگر و ضعیف، کودکان کار، دودکش‌پاک‌کن‌های کم‌سن و سال و صورت‌های کوچک دودزده‌شان، صفحه‌ی سفید خاطرات چارلز نوجوان را سیاه کرد و او را در بزرگسالی واداشت تا رمان‌هایش را صحنه‌ی دادخواهی برای طبقه‌ی مستضعف و کودکانی کند که قهرمان داستان‌هایش بودند. قهرمانانی شبیه خودش. در سالروز درگذشت چارلز دیکنز متن کامل تک‌نگاری این هنرمند را بخوانید. 2⃣3⃣5⃣ @azadisqart
🔹پیشنهاد مطالعه: همه مطالب مجله میدان آزادی درباره سید خلیل عالی‌نژاد و آثارش امروز سالروز تولد زنده‌یاد سیدخلیل عالی‌نژاد نوازنده و آهنگساز سرشناس کشورمان است. تاکنون در چهار مطلب به زندگی و آثار زنده‌یاد استاد سیدخلیل عالی‌نژاد پرداخته‌ایم که سه مطلب اول همگی اختصاصا فقط مربوط به این هنرمند کرمانشاهی بوده‌اند. این مطالب را در ادامه ببینید: ۱. تک‌نگاری: نگاهی به زندگینامه و آهنگ‌های «سید‌ خلیل عالی‌نژاد» ۲. موشن ویدئو: یک آهنگ شنیدنی از سید خلیل‌ عالی‌نژاد ؛ «تک‌نوازی تنبور» ۳. ویدئو: اجرایی ماندگار در موسیقی نواحی ایران از سیدخلیل عالی‌نژاد ؛ «مقام سوار سوار» ۴. ده آلبوم برتر موسیقی نواحی ایران 2⃣3⃣6⃣ @azadisqart
🔹چه کسانی «چه» شدند؟ چهاردهم ژوئن، زادروز «چه» است؛ چه‌گوارا؛ ارنستو  چه‌گوارا؛ چریک چست و چابکی که در پس چهره‌ی جنگجویش -که معروف‌ترین عکس جهان است- یک شاعر چکامه‌سرا پنهان بود. پزشکی انقلابی که جان و جهانش را وقف مبارزه با زیاده‌خواهی‌های آمریکا کرد و تا ثانیه‌ی آخر زندگی دست از ستیز با استعمار برنداشت و هنگام دستگیری، یک دفترخاطرات سی‌هزار کلمه‌ای، یک مجموعه اشعار شخصی و یک داستان کوتاه دست‌نویس، از او ضبط شد و به دست ارتش بولیوی افتاد. کتاب بالینی‌اش مجموعه اشعار «پابلو نرودا» بود و «لورکا». چکامه‌های «کیپلینگ» و «هرناندز» را از حفظ می‌خواند. در میان کتابخانه‌ی شخصی‌اش که سه‌هزار کتاب را در خود داشت، کتاب‌های «آندره ژید» و «ژول ورن» و «کامو» و «کافکا» انس بیشتری با او داشتند. این چریک اسطوره‌ای بنا بر گزارش محرمانه‌ی سازمان سیا، «یک روشنفکر تمام عیار و بسیار اهل مطالعه» توصیف شده بود. تا امروز آثار سینمایی متعددی از زندگی و زمانه‌ی او ساخته شده و بازیگرانی از سرتاسر جهان، به جای او نقش‌آفرینی کرده‌اند. در ادامه فهرست تمام بازیگرانی که نقش چه‌گوارا را بازی کرده‌اند بخوانید. 2⃣3⃣7⃣ @azadisqart