eitaa logo
بینات
152 دنبال‌کننده
1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
6⃣2⃣ بیان دلایل مانعین تفسیر، به نقل از کتاب البیان مرحوم خوئی ۴. 💠 می گوینـد: ما اجمالا می دانیم که تمام معانی ظاهري قرآن در بعضـی از مطلقات و عمومات آن، مراد و مقصود نیست بلکه اکثر آنها تخصـیص، تقیید و تبصـره خورده است. باز اجمالا میدانیم که معناي ظاهري پاره اي از الفاظ قرآن اراده نشده است ولی چون این گونه الفـاظ و جملات که ظاهرش اراده نشـده، معانی دیگري از آنها مقصود و مطلوب می باشـد، مشـخص نیست؛ بلکه در میان الفاظ وجملات دیگر قرآن مستور و پراکنده شده و با آنها مخلوط شده و همه آنها را مشتبه ساخته است و ما علم اجمالی به وجود چنین الفـاظ و کلمـات در قرآن داریم، این است که بایـد از اسـتناد به ظواهر تمام کلمات و آیات قرآن خودداري نماییم و به آنها استناد و استشهاد نکنیم زیرا شاید از آن دسته کلمات و جملاتی باشد که ظاهرش مقصود نیست. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/1 💯 @bayyenat313
(علم_به_اراده_خلاف_ظاهر) 7⃣2⃣ علم اجمـالی نام برده، درصورتی می توانـد، مانع از عمل کردن به ظواهر تمام آیات قرآن باشـد که این عمل قبل از بحث و بررسـی در قرآن و آیات آن انجام بگیرد ولی بعداز دقت و تدبر و پس از بحث و بررسی کامل و دقیق و به دست آوردن یک سلسله آیات وجملاتی که ظـاهر آنهـا قطعا اراده نگردیـده است، از نظر علمی و عقلی هیـچ محـذور و مانعی نیست که ظاهر آیات دیگر مورد عمل و اسـتناد قرار بگیرد زیرا در این صورت علم اجمالی ما به وجود جملاتی در قرآن که ظاهرش مقصود و مراد نیست، اختصاص پیـدا می کنـد، به همان مقـدار از آیاتی که در اثر بحث و بررسـی به دست آمـده و معین گردیـده است و باقی آیات از این احتمال، مصون و سالم می ماند و ظاهر آنها جایزالعمل خواهد بود. این تحلیل علمی که به اصـطلاح «انحلال علم اجمالی» نامیده می شود و در تمام موارد وسـیله تشـخیص و مجوز عمل و استناد است، در اینجا نیز جریان دارد و حتی در اخبار هم جاري است و وسیله تشخیص و جدا نمودن اخبار قابل عمل از اخبار مشتبه و غیر قابل عمل است. اگر علم اجمالی بعد از انحلال و اختصاص پیدا نمودن به یک طرف احتمال، باز موجب عمل نمی شد و مانع از عمل می شد، نه تنها ظـواهر قرآن حجت نبود بلکه ظواهر اخبـار هم از حجیت می افتـاد و مـا نمی توانسـتیم به ظواهر آنهـا عمـل کنیم زیرا در اخبـار هم، عمومـات و مطلقـاتی وجود دارد که ظاهر آنها را نیز از حجیت می انـدازد. ولی«انحلال علم اجمالی» ماننـد آیات قرآن در اخبار نیز جریان دارد. باز اگر «انحلال علم اجمالی» این خاصیت را نداشت، ما نمی توانستیم در موارد احتمال حرمت و یا وجوب چیزي، قاعده و اصل بری بودن انسـان از تکلیف را که در اصـطلاح، «اصـل برائت» نامیـده می شود، اجرا کرده وحکم حلیت و عـدم وجوب آن چیز را صادر کنیم زیرا هر مکلفی علم اجمـالی دارد به این که واجبـات و محرمـاتی به او متوجه است و بعـد از پی بردن به قسـمتی از واجبـات و محرمات، «علم اجمالی» به همان مقدار که به دست آمده است و به همان موارد اختصاص پیدا می کند و در بقیه موارد حکم اباحه و جواز جاری می شود که آن را در اصطلاح «اصالت برائت» می نامند. گرچه عده اي از علما در بعضی از موارد، احتیاط را لازم می دانند ولی این احتیاط بر پایه اخبار و روایات خاصی است نه بر پایه علم اجمالی و عدم تأثیر انحلال آن. هرکس در این باره توضیح بیشتري بخواهد به کتاب اجودالتقریرات مراجعه نماید. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/1 💯 @bayyenat313
8⃣2⃣ بیان دلایل مانعین تفسیر، به نقل از کتاب البیان مرحوم خوئی: ۵. 💠 طرفداران عـدم حجیت ظواهر قرآن بـاز می گوینـد: عمـل کردن به ظاهر قسـمتی از آیات قرآن که آیات «متشابه» و مشـکل نامیـده می شونـد، از نظرخود قرآن ممنوع و نارواست. قرآن کسانی را که از ظاهر چنین آیاتی پیروي می کنند، سـخت به باد انتقاد می گیرد. وچنین می گوید: ✅ هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ ۖ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ ۗ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ ۗ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ ِ قسـمتی از آیات آن [قرآن] محکم(صـریح و روشن) است که اساس این کتاب می باشد و قسمتی دیگر متشابهات و سخنانی مشکل، اما کسانی که در دلشان انحراف است، از آیات متشابه قرآن پیروي می کنند...(آیه ۷ سوره مبارکه آل عمران) چون معلوم نیست که خداونـد ظواهر الفاظ قرآن را اراده کرده است و یا یک معناي دیگري از آن الفاظ مراد و مقصود اوست. این است که این گونه ظواهر، از متشابهات محسوب می شود، اتکا و عمل به آنها روا و درست نمی باشد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/1 💯 @bayyenat313
() 9⃣2⃣ معناي کلمه «متشابه» واضـح و روشن است، هیچ گونه تشابه و اجمالی در معناي آن نیست، «متشابه» لفظی را می گویند که داراي دو معنی و یا بیشتر از دو معنی باشد و همه این معانی هم نسـبت به آن لفظ در یک درجه بوده باشند به طوريکه وقتی آن لفظ گفته می شود، هر یک از آن معناها یکسان و بدون تفاوت به ذهن شنونده تبادر و سبقت کند. در این گونه موارد شنونده و یا خواننده باید توقف کند و هیچ یک از معناها را انتخاب نکند تا آنگـاه که قرینه وشاهـدي به دست آیـد و مقصـود گوینـده را معین و روشن سـازد آنگـاه از آن مقصـود مشـخص پیروي کنـد، بنابراین معنا، ظواهر الفاظ از متشابهات محسوب نمی شود زیرا معناي ظاهري الفاظ روشن و معین می باشد. اگر فرض کنیم که خود لفـظ «متشـابه» از نظر معنی داراي تشـابه و اجمال است و معناي آن کاملا روشن نیست و باز فرض کنیم که به ظاهر الفاظ نیز متشابه می گوینـد، باز نمی توانـد ما را از عمل نمودن به ظواهر الفاظ باز بـدارد زیرا سـیره و روش عرف و عقلا در همه جـا و در هر زمـان قابـل عمل و اجرا است و در ظواهر قرآن نیز بایـد از همان روش عرفی و عقلی پیروي نمود، مگر در موردي که دلیل قطعی و گواه روشنی ما را از ظاهر سخن و گفتاري منصرف سازد و به یک معناي دیگر رهبري کند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/1 💯 @bayyenat313
0⃣3⃣ بیان دلایل مانعین تفسیر، به نقل از کتاب البیان مرحوم خوئی. ۶. 💠 آخرین دلیل طرفـداران عدم حجیت ظواهر قرآن این است که می گویند: قرآن تحریف شده است و این تحریف ظواهر الفاظ آن را مشتبه و مجمل ساخته و از حجیت و اعتبار ساقط کرده است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/1 💯 @bayyenat313
(تاثیر_تحریف_قرآن_در_حجیت_ظواهر_آن) 1⃣3⃣ اولا: سابقا توضیح دادیم(در کتاب البیان)، قرآن تحریف نشده است. ثانیـا: بر فرض اگر مسـئله تحریف را بپـذیریم، بـاز ظواهر قرآن از حجیت و اعتبارساقط نمی شود زیرا روایاتی که مردم را به قرآن ارجاع می دهند، دلالت دارند، بر اینکه باید قرآن دقیقا مورد عمل قرار گیرد و این کتـاب میزان و معیـار صـدق و کـذب و صـحت و سـقم گفتارها و عمل هاست و در هر مورد بایـد به آن تمسک جست و از آن اسـتمداد نمود و به آن اسـتناد و استشـهاد کرد گرچه بر فرض، تحریف شده باشد، درصورتی که تحریف به ساحت قدس قرآن راه ندارد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/1 💯 @bayyenat313
2⃣3⃣ نتیجه بحث 💠 از همه آنچه گفتیم، چنین بر می آیـد که ظواهر الفـاظ قرآن حجیت و مـدرکیت دارد و کاملا قابل اعتماد و مورد اسـتناد می باشـد. زیرا قرآن اسـاس محکم و خلـل ناپـذیر شـریعت اسـلام است، میزان حق و باطـل می باشـد، محـک معیار صـحیح و ناصـحیح و تمام ارزش هاست، هر روایت و گفتاري که با آن مخالف آید، از درجه اعتبار ساقط است و قابل عمل و اتکا نیست. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/1 💯 @bayyenat313
3⃣3⃣ سایر دلایل دیدگاه تفریطی: ۷. 💠 به دلیل عظمت قرآن و گوینده آن، بیان قرآن نیاز به مفسر دارد و مفسر را خود باید تعیین کند و تعیین هم کرده است که معصومین علیهم السلام هستند. ✅ : خود خداوند می‌گوید قرآن را نازل کردم که تعقل کنید و بفهمید. «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ» (یوسف/۲) یک قاعده تفسیری در مورد انّا وجود دارد انّا در جایی به کار می رود که واسطه هایی در کار است یعنی کار خداست اما توسط واسطه هایی. «ما نازل کردیم» اما توسط ملائکه، جبرئیل. و در فرهنگ قرآنی به معنای این نیست که حقیقتی در بالاست و عینا نازل شده است، بلکه یعنی آن حقیقت در بالا یک سطحی از وجود را دارد و نزول یعنی آن را مادی و محسوس کردن و آوردن در سطح این عالم و ساده و قابل فهم کردن. یعنی در آن مرتبه که قرآن بود عبارت و کلمه و حرف نبود بلکه حقایقی نورانی بود. مثل چیزهایی که ما درک می‌کنیم و در ذهن ما می گذرد که به صورت کلمه و عبارت نیست. حتی در احساس؛ احساس علاقه یا نفرت را داریم و درک می کنیم اما وقتی بخواهیم برای کسی بیان کنیم در عالم خیال تبدیل می کنیم به کلمات و الفاظ متناسب و بیان می کنیم. یعنی آن احساس را تنزل دادیم به الفاظ. هیچگاه الفاظ نمی توانند حقیقت آن را منتقل کنند. خیلی چیزهایی را که درک می‌کنیم نمی‌توانیم بیان کنیم و نیز برخی احساسات را. وقتی هم که بیان می کنیم طرف مقابل یک چیزی می‌فهمد اما معلوم نیست همان چه که ما درک کردیم همان را درک کرده باشد. پس اصل قرآن چیز دیگری بوده و نازل شده در سطح ما. آن هم عربی یعنی خیلی روشن و فصیح. لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ برای اینکه تعقل کنید. یعنی اگر نازل و عربی نمی‌شد نمی‌توانستیم تعقل کنیم و خدا این گونه نازل کرده که بتوانیم تعقل کنیم. پس قرآن عظمت دارد مورد قبول است اما اینگونه نیست که نشود آن را درک کرد و فهمید. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/1 💯 @bayyenat313
4⃣3⃣ یکی از کسانی که قائل به عدم تفسیر قرآن بدون حدیث است مرحوم بحرانی صاحب تفسیر البرهان فی تفسیر القرآن می باشد. تفسیر البرهان یکی از تفاسیر حدیثی است که به آن (مکتب اول) می گوییم. یعنی فقط با حدیث تفسیر می کنند و روششان، است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/8 💯 @bayyenat313
5⃣3⃣ در کنار سایر تفاسیر و در مقابل قرار دارد. در تفسیر روایی از روش عقلی، ادبی(استناد به کتاب لغت، صرف و نحو و مبادی، بیان) استفاده می کنند و در ضمن استناد به حدیث هم می کنند و احادیث را در تفسیر حجت می دانند که این (مکتب دوم) است، مثل تفسیر تبیان و المیزان. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/8 💯 @bayyenat313
6⃣3⃣ مکتب سوم در روش تفسیر، است. این مکتب در واقع روایات را حجت نمی داند بلکه اگر در تایید تفسیری که کرده اند روایتی باشد، آن روایت را هم می آوردند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/8 💯 @bayyenat313
7⃣3⃣ در حديث منقولی از امام علی(ع) مبنی بر اینكه خداوند كلام خود را سه قسمت كرده، آمده است: «ان اللَّه قسم كلامه ثلاثة أقسام فجعل قسما منه يعرفه العالم و الجاهل و قسما لايعرفه الا من صفی ذهنه و لطف حسه و صح تمييزه و شرح صدره للإسلام و قسما لا يعرفه الا اللَّه و أمنائه و الراسخون فی العلم» 💠 اولین قسم، بر اساس اين روايت يك قسمت از كلام الهی است که و می‌توانند بفهمند. اين بدان معناست كه كلام قرآن بر اساس نازل شده است و بخشی از آن را همه می‌فهمند؛ مانند خطاب ها و قصه‌های قرآنی و فهم معنای آیات از طریق ترجمه. 💠 دومين قسم از قرآن به گونه ای است که فقط كسانی كه (خالی از حب و بغض و امراض روحی مانند حسادت)، و (یعنی دقیق و باریک) باشد و خداوند نيز به آنها (صدر محل اندیشه است و هر چه محل اندیشه وسیع تر باشد یعنی قلب بزرگتر است و هر چه قلب بزرگتر باشد تعقل و تفکر بالاتر است) داده باشد ، آن قسم را می فهمند. 💠 سومین قسم از آيات را كه لايه‌های پنهان قرآن هستند تنها و كه (ص) و (ع) هستند، درك می‌كنند. فهم اين گروه بالاترين فهم است و معرفتشان به حد اعلی است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/8 💯 @bayyenat313