eitaa logo
بینات
152 دنبال‌کننده
1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
() 9⃣2⃣ معناي کلمه «متشابه» واضـح و روشن است، هیچ گونه تشابه و اجمالی در معناي آن نیست، «متشابه» لفظی را می گویند که داراي دو معنی و یا بیشتر از دو معنی باشد و همه این معانی هم نسـبت به آن لفظ در یک درجه بوده باشند به طوريکه وقتی آن لفظ گفته می شود، هر یک از آن معناها یکسان و بدون تفاوت به ذهن شنونده تبادر و سبقت کند. در این گونه موارد شنونده و یا خواننده باید توقف کند و هیچ یک از معناها را انتخاب نکند تا آنگـاه که قرینه وشاهـدي به دست آیـد و مقصـود گوینـده را معین و روشن سـازد آنگـاه از آن مقصـود مشـخص پیروي کنـد، بنابراین معنا، ظواهر الفاظ از متشابهات محسوب نمی شود زیرا معناي ظاهري الفاظ روشن و معین می باشد. اگر فرض کنیم که خود لفـظ «متشـابه» از نظر معنی داراي تشـابه و اجمال است و معناي آن کاملا روشن نیست و باز فرض کنیم که به ظاهر الفاظ نیز متشابه می گوینـد، باز نمی توانـد ما را از عمل نمودن به ظواهر الفاظ باز بـدارد زیرا سـیره و روش عرف و عقلا در همه جـا و در هر زمـان قابـل عمل و اجرا است و در ظواهر قرآن نیز بایـد از همان روش عرفی و عقلی پیروي نمود، مگر در موردي که دلیل قطعی و گواه روشنی ما را از ظاهر سخن و گفتاري منصرف سازد و به یک معناي دیگر رهبري کند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/1 💯 @bayyenat313
0⃣3⃣ بیان دلایل مانعین تفسیر، به نقل از کتاب البیان مرحوم خوئی. ۶. 💠 آخرین دلیل طرفـداران عدم حجیت ظواهر قرآن این است که می گویند: قرآن تحریف شده است و این تحریف ظواهر الفاظ آن را مشتبه و مجمل ساخته و از حجیت و اعتبار ساقط کرده است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/1 💯 @bayyenat313
(تاثیر_تحریف_قرآن_در_حجیت_ظواهر_آن) 1⃣3⃣ اولا: سابقا توضیح دادیم(در کتاب البیان)، قرآن تحریف نشده است. ثانیـا: بر فرض اگر مسـئله تحریف را بپـذیریم، بـاز ظواهر قرآن از حجیت و اعتبارساقط نمی شود زیرا روایاتی که مردم را به قرآن ارجاع می دهند، دلالت دارند، بر اینکه باید قرآن دقیقا مورد عمل قرار گیرد و این کتـاب میزان و معیـار صـدق و کـذب و صـحت و سـقم گفتارها و عمل هاست و در هر مورد بایـد به آن تمسک جست و از آن اسـتمداد نمود و به آن اسـتناد و استشـهاد کرد گرچه بر فرض، تحریف شده باشد، درصورتی که تحریف به ساحت قدس قرآن راه ندارد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/1 💯 @bayyenat313
2⃣3⃣ نتیجه بحث 💠 از همه آنچه گفتیم، چنین بر می آیـد که ظواهر الفـاظ قرآن حجیت و مـدرکیت دارد و کاملا قابل اعتماد و مورد اسـتناد می باشـد. زیرا قرآن اسـاس محکم و خلـل ناپـذیر شـریعت اسـلام است، میزان حق و باطـل می باشـد، محـک معیار صـحیح و ناصـحیح و تمام ارزش هاست، هر روایت و گفتاري که با آن مخالف آید، از درجه اعتبار ساقط است و قابل عمل و اتکا نیست. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/1 💯 @bayyenat313
3⃣3⃣ سایر دلایل دیدگاه تفریطی: ۷. 💠 به دلیل عظمت قرآن و گوینده آن، بیان قرآن نیاز به مفسر دارد و مفسر را خود باید تعیین کند و تعیین هم کرده است که معصومین علیهم السلام هستند. ✅ : خود خداوند می‌گوید قرآن را نازل کردم که تعقل کنید و بفهمید. «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ» (یوسف/۲) یک قاعده تفسیری در مورد انّا وجود دارد انّا در جایی به کار می رود که واسطه هایی در کار است یعنی کار خداست اما توسط واسطه هایی. «ما نازل کردیم» اما توسط ملائکه، جبرئیل. و در فرهنگ قرآنی به معنای این نیست که حقیقتی در بالاست و عینا نازل شده است، بلکه یعنی آن حقیقت در بالا یک سطحی از وجود را دارد و نزول یعنی آن را مادی و محسوس کردن و آوردن در سطح این عالم و ساده و قابل فهم کردن. یعنی در آن مرتبه که قرآن بود عبارت و کلمه و حرف نبود بلکه حقایقی نورانی بود. مثل چیزهایی که ما درک می‌کنیم و در ذهن ما می گذرد که به صورت کلمه و عبارت نیست. حتی در احساس؛ احساس علاقه یا نفرت را داریم و درک می کنیم اما وقتی بخواهیم برای کسی بیان کنیم در عالم خیال تبدیل می کنیم به کلمات و الفاظ متناسب و بیان می کنیم. یعنی آن احساس را تنزل دادیم به الفاظ. هیچگاه الفاظ نمی توانند حقیقت آن را منتقل کنند. خیلی چیزهایی را که درک می‌کنیم نمی‌توانیم بیان کنیم و نیز برخی احساسات را. وقتی هم که بیان می کنیم طرف مقابل یک چیزی می‌فهمد اما معلوم نیست همان چه که ما درک کردیم همان را درک کرده باشد. پس اصل قرآن چیز دیگری بوده و نازل شده در سطح ما. آن هم عربی یعنی خیلی روشن و فصیح. لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ برای اینکه تعقل کنید. یعنی اگر نازل و عربی نمی‌شد نمی‌توانستیم تعقل کنیم و خدا این گونه نازل کرده که بتوانیم تعقل کنیم. پس قرآن عظمت دارد مورد قبول است اما اینگونه نیست که نشود آن را درک کرد و فهمید. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/1 💯 @bayyenat313
4⃣3⃣ یکی از کسانی که قائل به عدم تفسیر قرآن بدون حدیث است مرحوم بحرانی صاحب تفسیر البرهان فی تفسیر القرآن می باشد. تفسیر البرهان یکی از تفاسیر حدیثی است که به آن (مکتب اول) می گوییم. یعنی فقط با حدیث تفسیر می کنند و روششان، است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/8 💯 @bayyenat313
5⃣3⃣ در کنار سایر تفاسیر و در مقابل قرار دارد. در تفسیر روایی از روش عقلی، ادبی(استناد به کتاب لغت، صرف و نحو و مبادی، بیان) استفاده می کنند و در ضمن استناد به حدیث هم می کنند و احادیث را در تفسیر حجت می دانند که این (مکتب دوم) است، مثل تفسیر تبیان و المیزان. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/8 💯 @bayyenat313
6⃣3⃣ مکتب سوم در روش تفسیر، است. این مکتب در واقع روایات را حجت نمی داند بلکه اگر در تایید تفسیری که کرده اند روایتی باشد، آن روایت را هم می آوردند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/8 💯 @bayyenat313
7⃣3⃣ در حديث منقولی از امام علی(ع) مبنی بر اینكه خداوند كلام خود را سه قسمت كرده، آمده است: «ان اللَّه قسم كلامه ثلاثة أقسام فجعل قسما منه يعرفه العالم و الجاهل و قسما لايعرفه الا من صفی ذهنه و لطف حسه و صح تمييزه و شرح صدره للإسلام و قسما لا يعرفه الا اللَّه و أمنائه و الراسخون فی العلم» 💠 اولین قسم، بر اساس اين روايت يك قسمت از كلام الهی است که و می‌توانند بفهمند. اين بدان معناست كه كلام قرآن بر اساس نازل شده است و بخشی از آن را همه می‌فهمند؛ مانند خطاب ها و قصه‌های قرآنی و فهم معنای آیات از طریق ترجمه. 💠 دومين قسم از قرآن به گونه ای است که فقط كسانی كه (خالی از حب و بغض و امراض روحی مانند حسادت)، و (یعنی دقیق و باریک) باشد و خداوند نيز به آنها (صدر محل اندیشه است و هر چه محل اندیشه وسیع تر باشد یعنی قلب بزرگتر است و هر چه قلب بزرگتر باشد تعقل و تفکر بالاتر است) داده باشد ، آن قسم را می فهمند. 💠 سومین قسم از آيات را كه لايه‌های پنهان قرآن هستند تنها و كه (ص) و (ع) هستند، درك می‌كنند. فهم اين گروه بالاترين فهم است و معرفتشان به حد اعلی است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/8 💯 @bayyenat313
8⃣3⃣ امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: خداوند قرآن را در سه بخش قرار داده است یک بخش را همه می فهمند، بخشی را علمای خاص و بخش دیگر را خداوند و راسخان در علم. این تقسیم بندی می تواند تقسیم آیه ای داشته باشد و هم تقسیم بندی به این صورت که آیات قرآن کریم دارای سطوح مختلفی است. یک ظاهری دارد که همه ممکن است بفهمند و یک سطحی دارد که علما با آن ویژگی های ذکر شده می فهمند و یک سطح دیگری دارد که فقط خداوند و راسخان در علم که پیامبر(ص) و امامان(ع) هستند، درک می کنند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/8 💯 @bayyenat313
9⃣3⃣ پیرامون فهم قرآن کریم سه دیدگاه وجود دارد دیدگاه اول ها هستند که معتقدند همه ی آیات قرآن را می فهمیم و نیاز به مبین و تفسیر نداریم. دیدگاه دوم ها هستند که خود شامل دو گروهند، گروهی می گویند ما هیچ چیز از معنا و آیات قرآن نمی فهمیم و گروه دیگر نیز می گویند ما نصوص را ممکن است بفهمیم و نیاز به روایات نداشته باشیم ولی اکثر آیات قرآن ظاهرند (یعنی چند معنا از آنها برداشت می شود ولی یک معنا ظهور پیدا می کند) و این معنای ظاهری نیز برای ما حجت نیست، تا اینکه معصوم تایید یا تبیین کند. دیدگاه سوم دیدگاه است که در کلام امیرالمؤمنین علی علیه السلام آمده است. حضرت می فرمایند خداوند قرآن را در سه بخش قرار داده است، یک بخش را همه می فهمند بخشی را علمای خاص و بخش دیگر را خداوند و راسخان در علم. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/8 💯 @bayyenat313
AUD-20201227-WA0002.aac
4.83M
✅ شرح سوره نبأ أ لَمْ نَجعَلِ الأرضَ مِهادا 🔻حجت‌الاسلام محمد پویا