#مفاهیم_قرآن
#حسبان_اولین_مبنای_سبک_زندگی
6⃣6⃣ أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَنْ لَنْ يُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ
آیا آنان که در دل مرض (نفاق پنهان) دارند پندارند که خدا کینه درونی آنها را آشکار نمیسازد؟(آیه ۲۹ سوره محمد)
💠 #منافقان به گونه ای رفتار می کنند که فکر می کنند کینه های درونی شان هرگز آشکار نخواهد شد اما واقعیت این است که ما آشکار خواهیم کرد.
منافقان از کجا به این نتیجه رسیده اند که خداوند واقعیت درونی شان را آشکار نمی کند؟
این #حسبان و #پندار فقط یک #ریشه دارد و آن #حب_نفس است یعنی در ضمیر ناخود آگاهش دل و جان و قلب او دوست ندارد که این کینه های پنهان او آشکار شود و نفس او چنان برایش #جلوه می دهد که خیال می کند اصلا چنین نخواهد شد و این پندار فقط بر مبنای این است که او دوست دارد این گونه بشود.
پس
#حسبان_همیشه_مبتنی_بر_میل_نفس_است_نه_استدلال_و_برهان.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/10/6
#مفاهیم_قرآن
#سبک_زندگی
#حسبان_اولین_مبنا
#پندار
#حب_نفس
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
#حسبان_اولین_مبنای_سبک_زندگی
7⃣6⃣ أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ
آیا مردم چنین پنداشتند که به صرف اینکه گفتند ما ایمان (به خدا) آوردهایم رهاشان کنند و هیچ امتحانشان نکنند؟(آیه 2 سوره عنکبوت)
💠 قرآن خطاب به #مومنین می فرماید آیا گمان می کنید همین که ایمان آوردید کافی است و خدا درهای رحمتش را به روی شما می گشاید و دنیا و آخرتتان تامین می شود. نه اینطور نیست اینها #حسبان است یعنی شما دوست دارید که اینطور بشود و بعد از این #میل این خواسته تبدیل به یک #باور می شود و فکر می کنید واقعا همین طور است ولی قرآن می فرماید اینطور نیست و #به_صرف_ایمان_آوردن_کار_تمام_نیست و باید #مقاوت و #ایستادگی کنید و تلاش کنید و شما #امتحان خواهید شد.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/10/6
#مفاهیم_قرآن
#سبک_زندگی
#حسبان_اولین_مبنا
#پندار
#حب_نفس
#باور
#مقاومت
#امتحان
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
#حسبان_اولین_مبنای_سبک_زندگی
8⃣6⃣ يَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ
پندارد که مال و دارایی دنیایش عمر ابدش خواهد بخشید.(آیه ۳ سوره همزه)
💠 #حسبانش این هست که #مال او را #جاودانه می کند. و چون #نفسش همچین چیزی را می خواسته برایش تبدیل به #باور شده و این #مبنای_سبک_زندگی اش شده است و بر این اساس رفتارش و تصمیماتش را میچیند.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/10/6
#مفاهیم_قرآن
#سبک_زندگی
#حسبان_اولین_مبنا
#مال
#جاودانه
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
#ظن_دومین_مبنای_سبک_زندگی
9⃣6⃣ #دومین_مبنا ی #سبک_زندگی که قرآن کریم مطرح می کند #احتمال و #ظن است.
این ظن به معنی #مطلق_احتمال است.
قرآن کریم اذعان دارد که بر اساس ظن نباید کار کرد و استدلال قرآن این است که:
✅ وَمَا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنًّا ۚ إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ
و بيشترشان جز از گمان پيروى نمىكنند [ولى] گمان به هيچ وجه [آدمى را] از حقيقت بىنياز نمىگرداند. آرى، خدا به آنچه مىكنند داناست.(آیه ۳۶ سوره یونس)
یعنی #گمان و #احتمال سر سوزنی انسان را از #حق بی نیاز نمی کند.
یعنی باید انسان بر مبنای حق حرکت کند و اگر بخواهد بر مبنای گمان و احتمال حرکت کند از نظر قرآن او #سقوط می کند.
منظور از ظن و احتمال این است که حرکت انسان بر مبنای #تفکر_روشمند نباشد
اگر کسی بر اساس تفکر روشمند حرکت کند ولی اشتباه کند، خداوند عملش را می پذیرد.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/10/6
#مفاهیم_قرآن
#سبک_زندگی
#ظن_دومین_مبنا
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
#یقین_سومین_مبنای_سبک_زندگی
0⃣7⃣ #سومین_مبنا از نظر قرآن #یقین است.
بخش اندکی از انسانها نیز بر اساس یقین حرکت می کنند.
و یقین همان #علم یا #حجت #صد_در_صد است.
و آن جایی که ما می خواهیم حرکت کنیم و مسیر زندگی مان را تعیین کنیم باید بر اساس یقین حرکت کنیم نه ظن و احتمال.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/10/6
#مفاهیم_قرآن
#سبک_زندگی
#یقین_سومین_مبنا
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
1⃣7⃣ از دلائل #شیخ_حر_عاملی در بحث #تفسیر_قرآن و اینکه نباید خودمان مستقیم وارد قرآن شویم و حتما باید به #روایات اهل بیت علیهم السلام رجوع کنیم آیاتی است که نهی می کنند اتباع ظن را.
✅وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَٰكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ ۚ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ ۚ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ ۚ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًا
و نيز بدان سبب كه گفتند: ما مسيح پسر مريم پيامبر خدا را كشتيم. و حال آنكه آنان مسيح را نكشتند و بر دار نكردند بلكه امر برايشان مشتبه شد. هر آينه آنان كه درباره او اختلاف مىكردند خود در ترديد بودند و به آن يقين نداشتند. تنها پيرو گمان خود بودند و عيسى را به يقين نكشته بودند.(آیه 157 سوره نساء)
💠 کسانی که درباره قرآن شک و درباره پیامبر و قیامت و... اختلاف می کنند اینها درباره آن در شک اند یعنی يقين و استدلال و برهان ندارند مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ
علم ندارند "الا اتباع الظن"
به جز اینکه اینها تبعیت از مطلق احتمال می کنند و احتمال قوی و حجت نیست.
✅ وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا
و چيزى را كه بدان علم ندارى دنبال مكن، زيرا گوش و چشم و قلب، همه مورد پرسش واقع خواهند شد.
(آیه 36 سوره اسراء)
💠 خداوند در بسیاری از آیات قرآن می فرماید چیزی که به آن علم نداری مبنایت را بر آن مگذار.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/10/6
#مفاهیم_قرآن
#شیخ_حر_عاملی
#تفسیر_قرآن
#روایات
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
2⃣7⃣ نظر شیخ حر عاملی این است که آیات مذکور پیروی از #گمان را نکوهش کرده و دلالت کرده که هیچ یک از استدلالهای ظنی #حجت نیست یعنی هر استدلالی که نتیجه اش احتمال و ظن است این حجت نیست و در هنگام شک و اختلاف نباید از آنها پیروی کرد.
و این آیات صریحا نهی می کنند مبنا قرار دادن چیزی را که به آن علم نداریم.
اکثر آیات قرآن کریم #ظاهر است و تعریف ظهور این است که از عبارات و الفاظ و آیات بیش از یک معنا بتوان برداشت کرد و این دیگر #نص نیست و ظاهر است، و این برداشت، برداشت #یقینی و علمی نیست بلکه برداشـت ظنی است و آیات بسیاری هست که می گویند بر ظن تکیه مکنید.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/10/6
#مفاهیم_قرآن
#ظن
#حجیت
#ظاهر
#نص
#یقین
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
#قدسی_بودن_الفاظ_قرآن
3⃣7⃣ یکی از مباحث مربوط به قرآن کریم این است که
❓آیا #الفاظ_و_عبارات_قرآن #قدسی و #وحیانی است یا خیر؟
✔️ دیدگاه رسمی بین مسلمانان، علمای اسلام، مفسران، فقها و متکلمین این است که الفاظ قرآن الهی است و عین وحی است و خداوند این الفاظ را توسط جبرئیل به پیامبر اکرم(ص) وحی کرده و پیامبر بدون کوچکترین تصرفی در عبارات، عینا آنها را بازگو کرده است.
این دیدگاه رسمی اسلام، اعم از شیعه و سنی است و خود قرآن کریم نیز اینگونه خود را معرفی می کند. حتی با لحن شدیدی می فرماید اگر پیامبر بخواهد سخنی را از خود بگوید و به ما نسبت دهد به شدت با او برخورد میکنیم حتی رگ حیاتش را قطع میکنیم. (الحاقه، ۴۶-۴۴)
✅ وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِيلِ
و اگر [او] پاره اى گفته ها بر ما بسته بود (۴۴)
لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ
دست راستش را سخت مى گرفتيم (۴۵)
ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ
سپس رگ قلبش را پاره میکرديم (۴۶)
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/10/13
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
#قدسی_بودن_الفاظ_قرآن
4⃣7⃣ در طول تاریخ برخی در اینکه این #الفاظ_و_عبارات_قرآن عینا #وحی الهی است تردید کرده اند.
در ابتدا این انکار توسط #مخالفان_قرآن_و_پیامبر(ص) صورت گرفته اما در دوره های متأخر، حتی کسانی که مخالف قرآن و پیامبر نیستند، در این باره ادعاهایی کردهاند که این الفاظ و عبارات، وحیانی نیست و سخنان خود پیامبر است.
اما اگر سخنان پیامبر باشد پس وحی چه می شود؟
مخالفان قرآن و پیامبر(ص) میگویند اصلاً وحی در کار نیست و پیامبر قرآن را خودش ساخته.
⁉️ شبهه
برخی مخالفان هم به گونه ای تبیین میکنند که پیامبر خودش هم نمیداند خود ساخته و واقعاً خیال میکند به او وحی می شود در حالی که وحی در کار نیست و این ناشی از شخصیت باطنی پیامبر است.
کسانی که با علوم روانشناختی آشنا هستند این سخن را می گویند که وحی زاییده ی عقده ها و مسائل اجتماعی است که از شخصیت باطنی و درونی فرد جوشیده و فرد خود نیز تصور می کند که به او وحی می شود.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/10/13
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
#قدسی_بودن_الفاظ_قرآن
5⃣7⃣ عده ای هم معتقدند که #معانی القا میشود و #الفاظ_و_عبارات متعلق به خود پیامبر است مثل اینکه شما واقعه ای را دیده اید و حال با الفاظ و عبارات خودتان برای کسی بیان می کنید.
✔️ البته اینجا سوالاتی پیش می آید که القای معانی یعنی چه؟ القای معانی بدون لفظ و عبارت چگونه است؟
مثلاً «بسم الله الرحمن الرحیم» چطور بر پیامبر القا شده؟ اگر لفظ را حذف کنیم پس چه القا شده؟
مثلا در «ق و القرآن المجید» بر پیامبر چه چیزی القا شده که چنین برداشت کرده و این الفاظ و عبارات را بیان کرده است؟ّ
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/10/13
#القای_معانی
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
#قدسی_بودن_الفاظ_قرآن
6⃣7⃣ کسانی که در دوره های متاخر مخالف قرآن و پیامبر(ص) نیستند ولی ادعا کرده اند که الفاظ و عبارات قرآن وحیانی نیست و سخنان خود پیامبر است برای ادعای خود استدلال هایی هم آورده اند.
⁉️ شبهه
برای مثال #مجتهد_شبستری مبنای سخنانش همان استدلالی است که #شیخ_حر_عاملی برای #منع_تفسیر آورده که چون ما با قرآن #اختلاف_افق داریم خود نباید تفسیر کنیم و باید به ائمه (علیهمالسلام) رجوع کنیم. یعنی قرآن کلام خداست و با ما هم افق نیست سطح قرآن ملکوتی است و فقط معصومین که ملکوتی و عرشی هستند می توانند با خدا مفاهمه داشته باشند و میتوانند برای ما تفسیر کنند که خدا چه می گوید.
مجتهد شبستری این استدلال را برداشته اما اشارهای به شیخ حر عاملی و دیدگاه تفسیری او نمیکند. او کدهای سخن خود را از زبانشناسانی مانند ویتگنشتاین که بحث هم افق بودن معنایی را مطرح میکنند آورده و می گوید اگر عبارات و معانی قرآن از طرف خدا بود برای انسانها قابل درک نمی شد، حتی برای پیامبر، چون ما با خدا هم تراز نیستیم که سخنان او را بفهمیم. حال که ما قرآن را می فهمیم، قرآن سخنان خود پیامبر است که با ما هم افق است چون مثل ما انسان است و در این دنیا زندگی کرده.
مثل اینکه ملاصدرا بحث حرکت جوهری و استدلالات فلسفی آن را برای یک گاو توضیح بدهد، ذهن و تفکر گاو که با ملاصدرا هم افق نیست پس از این سخنان چیزی متوجه نمی شود.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/10/13
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
#قدسی_بودن_الفاظ_قرآن
7⃣7⃣ متاخرینی که مخالف قرآن و پیامبر نیستند ولی معتقدند که الفاظ و عبارات قرآن وحیانی نیست و سخن خود اوست مثال های دیگری نیز می زنند.
⁉️شبهه
فرض کنید یک شیرجنگل بتواند حرف بزند مثلاً بگوید سر ساعت ۱۲، روز سه شنبه، در فلان مکان شما را ملاقات می کنم این حرف معنایی ندارد چون شما نمی دانید در افق ذهنی یک شیر جنگل ساعت یعنی چه؟ چون او انسان نیست و زندگی شهری ندارد و این ساعتی که ما درک می کنیم در ذهن و تفکر او وجود ندارد.
ما میدانیم ساعت یعنی چه، اما اینکه منظور او از ساعت چیست نمی دانیم. این الفاظی که ما می شناسیم در پارادایم ذهنی او وجود ندارد. در نتیجه یک #اختلاف_افق_معنایی وجود دارد.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/10/13
💯 @bayyenat313