eitaa logo
بینات
143 دنبال‌کننده
1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 تمثل شیطان - قسمت ۴ 🔻تاملی بر ادعاهای قرآنی در قسمت ۲۵ سریال تلویزیونی «احضار» ⚪️ پس این شیطان چه کسی بوده؟ 🔸یکی از منافقان 🔹برخی قرائن تاییدکننده این دیدگاه چنین است: ▪️اولا، روشن شد که این شیطان از میان انسانها است نه جن. ▪️ثانیا، این شیطان اطلاعاتی از درون مدینه دارد که با اطمینان تمام پیروزی مشرکان را وعده می‌دهد. ▪️ثالثا، آیه بعد تصریح دارد که این گفتگو میان منافقان با کفار صورت پذیرفته است: إِذْ يَقُولُ الْمُناَفِقُونَ وَ الَّذِينَ فىِ قُلُوبِهِم مَّرَضٌ غَرَّ هَؤُلَاءِ دِينُهُمْ هنگامى كه منافقان و آنان كه در دل‏هايشان بيمارى است، مى‏گفتند: مؤمنان را دينشان فريفت.. ▫️شاهد آنکه آیه قبل با عبارت (وَ إِذْ زَيَّنَ) شروع شده که کلمه «إذ» ظرف زمان است، یعنی بیاد آرید زمانی را که شیطان اعمال مشرکان را برایشان آراست، یعنی آنان را پیش نظرشان قدرتمند نشان داده و به آنان وعده پیروزی می‌داد. آیه بعد هم با همین کلمه «إذ» شروع شده آن‌هم بدون عطف، اگر عطف بود معنی این می‌شد که «و نیز بیاد آرید زمانی را که منافقان چنین می‌گفتند..» اما بدون عطف این آیه به آیه قبل، آوردن «إذ» توضیح وضعیت زمان مذکور در آیه قبل است، یعنی «همان زمان که..» و معنی دو آیه این می‌شود: «بیاد آرید زمانی را که شیطان اعمال مشرکان را برایشان آراسته و به آنها وعده پیروزی می‌داد.. همان زمان که منافقان و آنان كه در دل‏هايشان بيمارى است، مى‏گفتند: مؤمنان را دينشان فريفت..!» ▫️پس آیه دوم بیانگر آن است که این منافقان بودند که مشرکان قریش را به جنگ با مسلمانان ترغیب می‌کردند و از درون مدینه اطلاع داشتند و می‌گفتند که جبهه طرفدار پیامبر در مدینه اندکند و فریفته سخنان و وعده‌های او شده‌اند، اما اکثریت مدینه و سران و بزرگان آن با مایند و لذا در مدینه نیرویی که در برابر شما مقاومت کند نیست. ▪️رابعا، به احتمال زیاد منافقان با برخی سران و چهره‌های با نفوذ در مدینه هماهنگ کرده بودند که هنگام رویارویی در میدان حاضر نباشند و مثلا شب قبل یا پیش از آرایش سپاه بگریزند تا پیامبر با عده قلیل تندروها و انقلابیون تنها بمانند! 🔹برخی شواهد این برداشت آن است که: ▫️یکم: برخی از مسلمانان از همان ابتدا با حرکت به سوی بدر مخالف بودند: كَمَا أَخْرَجَكَ رَبُّكَ مِن بَيْتِكَ بِالْحَقّ‏ِ وَ إِنَّ فَرِيقًا مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ لَكَارِهُون؛ همان‌گونه كه پروردگارت تو را به درستى و راستى از خانه ات [به سوى جنگ بدر] بيرون آورد و گروهى ازمؤمنان [از رفتن به جنگ‏] ناخشنود بودند! ▫️دوم: اینان مردم را از جنگ با قریش ترسانده بودند تا جایی که خداوند به آنان وعده یاری با ملائکه را می‌دهد تا مسلمانان از جنگ نگریزند: إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنىّ‏ِ مُمِدُّكُم بِأَلْفٍ مِّنَ الْمَلَئكَةِ مُرْدِفِين؛ [ياد كنيد] هنگامى را كه [با دعا و زارى‏] ازپروردگارتان يارى خواستيد و او درخواست شما را اجابت كرد كه من مسلماً شما را با هزار فرشته كه پى در پى نازل می‌شوند، يارى می‌دهم! ▫️سوم: مسلمانان همچنان در تزلزل بودند تا آنکه خدای‌تعالی به همین ملائکه می‌گوید که مسلمانان را در میدان تثبیت کنند تا نگریزند: إِذْ يُوحِى رَبُّكَ إِلىَ الْمَلَئكَةِ أَنىّ‏ِ مَعَكُمْ فَثَبِّتُواْ الَّذِينَ ءَامَنُوا 🟤 ادامه دارد.. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 📝 t.me/Bayyenat_44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat44
مرحوم خانم دکتر طوبی کرمانی فارغ التحصیل فوق دکتری فلسفه و کلام تطبیقی از دانشگاه کالیفرنیای آمریکا و مؤلف بیش از ۷۰کتاب و مقاله علمی و اولین خانم که مسؤولیت رایزن فرهنگی ایران در یونان را به عهده داشتند. آخرین مسؤولیت ایشان دبیر کل مجمع جهانی اتحادیه زنان مسلمان بود.
🔷 تمثل شیطان - قسمت ۵ 🔻تاملی بر ادعاهای قرآنی در قسمت ۲۵ سریال تلویزیونی «احضار» ⚪️ این شیطان چه کسی بوده؟ 🔸یکی از منافقان 🔹برخی قرائن تاییدکننده این دیدگاه چنین است: ▪️رابعا، به احتمال زیاد منافقان با برخی سران و چهره‌های با نفوذ در مدینه هماهنگ کرده بودند که هنگام رویارویی در میدان حاضر نباشند و مثلا شب قبل یا پیش از آرایش سپاه بگریزند تا پیامبر با عده قلیل تندروها و انقلابیون تنها بمانند! 🔹برخی شواهد این برداشت آن است که: ▫️چهارم: خداوند به مسلمانان هشدار می‌دهد که از مقابل دشمن فرار نکنند: يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُواْ زَحْفًا فَلَا تُوَلُّوهُمُ الْأَدْبَار! ▫️آنگاه آنان را درصورت فرار به خشم الهی و جهنم حواله می‌دهد: وَ مَن يُوَلِّهِمْ يَوْمَئذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِّقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيِّزًا إِلىَ‏ فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ وَ مَأْوَئهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِير. 🔻این تاکید در برحذر داشتن از فرار آن هم در اولین رویارویی با دشمن قدری مشکوک است و نشان از توطئه‌ای برای عملی کردن فرار دارد! ▫️پنجم، در آیه ۱۹ منافقان را به دست برداشتن از توطئه می‌خواند: إِن تَسْتَفْتِحُواْ فَقَدْ جَاءَكُمُ الْفَتْحُ وَ إِن تَنتَهُواْ فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَ إِن تَعُودُواْ نَعُدْ وَ لَن تُغْنىِ‏َ عَنكمُ‏ْ فِئَتُكُمْ شَيْئًا وَ لَوْ كَثُرَتْ وَ أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُؤْمِنِين؛ اگر پيروزى را می‌خواهيد، اينك پيروزى براى‌تان آمد، و اگر [از دشمنى و مخالفت با خدا و رسول‏] بازايستيد، براى شما بهتر است، و اگر [به دشمنى و مخالفت‏] بازگرديد، ما نيز [بر ضد شما] باز می‌گرديم، و هرگز جمعيت شما هر چند زياد باشد، چيزى را از شما دفع نمى‏كند، و يقيناً خدا با مؤمنان است. ▫️ششم، آیه بعد باز بر اطاعت از خدا و رسول دعوت کرده و از بازگشت برحذر می‌دارد: يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَا تَوَلَّوْاْ عَنْهُ وَ أَنتُمْ تَسْمَعُون ▫️هفتم، در آیه ۲۵ منافقان را از فتنه برحذر می‌دارد که اگر واقع شود تر و خشک را با هم خواهد سوزاند: وَ اتَّقُواْ فِتْنَةً لَّا تُصِيبنَ‏َّ الَّذِينَ ظَلَمُواْ مِنكُمْ خَاصَّةً وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَاب؛ ▫️هشتم، در آیه ۲۷ آنان را از خیانت تحذیر می‌دهد: يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تخَُونُواْ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُواْ أَمَانَاتِكُمْ وَ أَنتُمْ تَعْلَمُون! 🔸و البته در آیه ۱۱ هم نکاتی است که موید نقشه فرار در شب قبل از عملیات است که خدایتعالی با امدادهای غیبی مانند مسلط کردن چرت و بی‌حالی و نازل نمودن باران شدید که رمل‌ها و مسیرهای بدر را غیر قابل عبور ساخت، این توطئه را خنثی نمود و البته برخی مفسران در تفسیر این تسلط چرت و نزول باران مطالبی گفته‌اند که چنان سخیف است که از بیان آن معذورم! 🟤 ادامه دارد.. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 📝 t.me/Bayyenat_44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat44
🔷 تمثل شیطان - قسمت ۶ 🔻تاملی بر ادعاهای قرآنی در قسمت ۲۵ سریال تلویزیونی «احضار» ⚪️ پس این شیطان چه کسی بوده؟ 🔸یکی از منافقان 🔹برخی قرائن تاییدکننده این دیدگاه چنین است: ▪️رابعا، به احتمال زیاد منافقان با برخی سران و چهره‌های با نفوذ در مدینه هماهنگ کرده بودند که هنگام رویارویی در میدان حاضر نباشند و مثلا شب قبل یا پیش از آرایش سپاه بگریزند تا پیامبر با عده قلیل تندروها و انقلابیون تنها بمانند! ◾خامسا: از مطالب گفته شده معلوم می‌شود که علت ترس این شیطان در هنگام مشاهده شدن سپاه مسلمانان و فرار او چه بوده! قطعا این شیطان که از منافقان مدینه بوده برابر نقشه قبلی و وعده‌ای که به مشرکان داده بود انتظار این را نداشت که صبح واقعه همه سپاه مدینه در بدر آرایش نظامی یافته باشند، از این‌رو با دیدن این صحنه جا خورد و از ترس شناخته شدن پا به فرار گذاشت! روشن است که ظاهرا مشرکین از پیش آمار سپاه مدینه را داشتند و لذا با عده و تجهیزاتی بیش از سه برابر آنان به جنگ آمده بودند و مشاهده سیصد نفر آن هم با آن تجهیزات کم نباید موجب نگرانی می‌شد. به همین جهت با وجود فرار شیطان، قریش ایستاد و جنگید و البته برای سپاه قریش گریختن در این شرایط بدتر از شکست و ننگی سخت بود. ✅ در پایان تذکار این نکته لازم است که طرح امکان تمثل و ظاهر شدن شیطان به شکل انسان در جامعه تبعات منفی داشته و افراد را نسبت به یکدیگر بدبین خواهد ساخت و از این به بعد هرکسی ممکن است اعضای خانواده یا همکاران و دوستان خود را در شرایطی متهم کند که او شیطان است و این خود موجب اختلاف و احیانا جدایی در جمع خانواده‌ها و دوستان می‌شود. ایکاش نویسندگان سریال همانطور که ابتدا شیادی احضارکننده روح را با هک کردن گوشی همراه مشتریان نشان دادند در ادامه هم از همان طریق و یا نهایتا از طریق ارتباط با برخی جنیان که اطلاعاتی را می‌توانند بیاورند، داستان را پیش برده و وارد مسئله تمثل ابلیس به صورت انسان آن هم در یک امر ساده خانوادگی و دوستی نمی‌شدند تا این آسیب را به دنبال نداشته باشد. 🟤 پایان. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 📝 t.me/Bayyenat_44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat44
6⃣9⃣ بعد از آنکه و روحانیت در بشدت مورد هجمه قرار گرفت در دوره مدرنیته تلاش هایی شد تا دین را از دسترسی حملات فلسفی و کلامی مخالفان خارج کنند و گفتند که دین و وحی هر دو هستند و از ویژگی های و فردی، غیر قابل انتقال بودن است و تجربه دینی مبتنی بر دید گاهها و باورهای پیشین صاحب تجربه هست و وحی در واقع تفسیری است که او از این تجربه ارائه می کند. ولی در واقع، نظر تجربه دینی یک بود برای نجات اصل دین و مقوله ی وحی در دنیای غرب. پس نقد اول ما این است که این مطالب در رابطه با کتاب مقدس مطرح شد و ربطی به ندارد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/12/2 💯 @bayyenat313
7⃣9⃣نقد دوم بر دیدگاه این است که در واقع با اساس وحی در است چون وقتی ما می گوییم ، منظورمان یک منبعی از معرفت است که فراتر از منابع قبلی است. مثلا ما یک سری آگاهی های فطری و غریزی ممکن است داشته باشیم و یک بخشی از معارف که مبتنی بر تجربیاتی هست که بدست می آوریم مثل مطالعه و تحصیل و چیز هایی که خودمان تجربه می کنیم، یک منبع بزرگ معرفتی هم است برای انسان که او را از حیوان متمایز می کند زیرا از عقل برای تفکر استفاده می کنیم و از تعدادی گزاره معلوم به یک گزاره نامعلوم می رسیم، و اساسا یکی از مهمترین منابع دریافت و شناخت و معرفت برای انسان عقل است و یکی از مهمترین کارهای عقل برهان، تفکر و استدلال است از طرفی نتایجی که با عقل و تجربه بدست می آید گاه با خطا مواجه می شود پس وقتی که انسان اهداف مهمی مانند رسیدن به و دوری از پیش رو دارد به منبع معرفتی بالاتری نیاز پیدا می کند که نباشد و آن منبع وحی است. ✔️پس وقتی می گوییم وحی، یعنی منبعی که خطاناپذیر است و منبعی است فراتر از دریافت های بشری. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/12/2 💯 @bayyenat313
8⃣9⃣فلسفه ی نیاز به وحی وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَرَحْمَتُهُ لَهَمَّتْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ أَنْ يُضِلُّوكَ وَمَا يُضِلُّونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ ۖ وَمَا يَضُرُّونَكَ مِنْ شَيْءٍ ۚ وَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ ۚ وَكَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيمًا و اگر فضل خدا و رحمت او بر تو نبود، طايفه‌اى از ايشان آهنگ آن داشتند كه تو را از راه به در كنند، و[لى‌] جز خودشان [كسى‌] را گمراه نمى‌سازند، و هيچ گونه زيانى به تو نمى‌رسانند. و خدا كتاب و حكمت بر تو نازل كرد و آنچه را نمى‌دانستى به تو آموخت، و تفضل خدا بر تو همواره بزرگ بود.(آیه 113 سوره مبارکه نساء) ✅قرآن کریم راجع به پیامبر اکرم(ص) می فرماید آنچه را نمی توانستی به آن دسترسی پیدا کنی به تو آموخت زیرا ما لم تکن تعلم به این معنی است که آنچه که نمی توانستی آن را بدانی یعنی دسترسی به آن نداشتی چون منابعی که که برای فهمیدن داشتی تجربه، تعقل یا تفکر از حوزه دسترسی به این معارف خارج بوده بنابراین تو نمی توانستی به آن دسترسی پیدا کنی پس نیاز به منبعی بود سرشار و لایزال و خطاناپذیر لذا می گوییم وحی خطا ناپذیر است. ✔️ معرفتی که خدای تعالی به کسی القا می کند چون از طریق تفکر نیست لذا خطا هم درونش راه ندارد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/12/2 💯 @bayyenat313
9⃣9⃣اگر را یک بدانیم دیگر آن که است و قابل دسترسی نیست از بین می رود و دیگر نیست و چه بسا و باشد یعنی صاحب تجربه گویا چنین می بیند که فرشته وحی می آید یعنی احتمالا آن هم درست نیست چون خود او این چنین تصوری دارد این چطور می تواند منبع علم باشد و معرفتی باشد خطاناپذیر و لا یزال و فراتر از عقل، این حتی از غریزه هم پایین تر است چون ‌ممکن است توهم و خیال باشد و نمی توان در راه رسیدن به سعادت بر آن تکیه کرد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/12/2 💯 @bayyenat313
0⃣0⃣1⃣ این است که اگر ، باشد در آن تردید جدی ایجاد می شود زیرا از کجا معلوم القاء الهی است ،ممکن است تصورات و توهمات خود فرد باشد زیرا بعضی از صاحب نظران تجربه دینی، آن را واقعی قلمداد نمی کنند و اینکه شخص تصوری دارد که یک ندایی به او می رسد و چیزی را در درون خودش احساس می کند و فرقی نمی کند که این احساس واقعی باشد یا نباشد در هر صورت اسمش تجربه ی دینی است خب وحی هم اگر تجربه دینی باشد در حقانیتش تردید ایجاد می شود زیرا که امکان دارد سرابی دیده باشد و خیال کرده باشد آب دیده است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/12/2 💯 @bayyenat313
1⃣0⃣1⃣ این است که منجر به می شود چون اصلا ویژگی اصلی این است که در چهارچوب باور ها و اعتقادات خود فرد شکل می گیرد و این دیگر نمی تواند وحی الهی باشد و اعتقادات خود شخص است که این احساس تفسیر و تبیین را به او داده است در حالیکه وحی یک منبع خارجی است که می خواهد یکسری معارف و آگاهی ها بدهد نه اینکه بر اساس چهار چوب دانسته های خود او باشد برای همین است که می گویند این تجربه دینی منجر می شود به اینکه بگوییم که وحی دیگر ندارد و منشأش کاملا و است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/12/2 💯 @bayyenat313