eitaa logo
بینات
143 دنبال‌کننده
1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
در لغت به معنی ، و است ولی امام خمینی و دیگر علما تاکید دارند، فروتنی و تواضعی عبادت است که ناشی از باشد. مثلا تواضع در برابر پدر محسوب نمی شود و شرک جایی است که طرف مقابل را خدا بدانیم یعنی بدانیم و در عرض خداوند قرار دهیم. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/3/24 💯 @bayyenat313
. ✅ هر و خشوعی نیست و تواضعی عبادت است که ناشی از باشد. خدایی یعنی داشتن در همه چیز. و تفاوتش با اسباب و وسائط در این است که آنان در دارایی های خود مستقل و بالذات نیستند و هر چه دارند به خواست خداست برای همین است که فقط مختص خدای تعالی است. و برای همین است که تمام خدای تعالی از قبیل خالقیت، رازقیت، رحمت، عظمت، علم، قابل نسبت به غیر خدا هست یعنی این صفات را به صورت و می توان به غیر خدا نسبت داد ولی عبودیت، الوهیت و خدایی را با واسطه نمی شود به غیر از خدا نسبت داد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/3/24 💯 @bayyenat313
✅ از امام صادق (علیه‌السلام) روایت شده است که: «همانا اسم اعظم خداوند بر هفتاد و سه حرف استوار است، در نزد آصف از آن حروف یک حرف بود، پس به آن تکلم کرد، در نتیجه زمین بین او و تخت بلقیس را فرو برد، سپس تخت را در دست گرفت و زمین سریع تر از یک چشم به هم زدن به حال قبلی برگشت، و در نزد ما هفتاد و دو حرف از اسم موجود است و یک حرف در نزد خداوند تعالی است، آن را مخصوص خود نموده، در علم غیب مکتوب ( مکنون ) می باشد». (محمد بن الحسن، منشورات مکتبة آیة اللّه العظمی المرعشی النجفی، قم المقدسة) 💠 در روایات آمده است که ۷۳ حرف است و ۷۲ حرف به اهل بیت( علیهم السلام) ارائه شده است و یکی از آنها است و جز خداوند کسی از آن خبر ندارد و همان یک حرف است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/3/24 💯 @bayyenat313
✅ ممکن است این سوال برای برخی افراد پیش آید که خداوند چگونه پرونده اين همه مخلوق را در روز قیامت حساب می كند؟ جواب چنين سوالي را حضرت علي(ع) فرموده است. روایت شده از آن بزرگوار پرسيدند؛ چگونه خداوند خلايق را با اينهمه زيادي حساب مي نمايد؟ حضرت فرمود؛ به همان گونه كه با زياديشان روزي مي دهد، آنها را حساب خواهد نمود. پرسيدند؛ چگونه آنها را حساب مي كند.با اينكه او را نمي بينند؟حضرت فرمود؛چنانكه آنها را روزي مي دهد او را نمي بينند. (بحار، ج 3 ، ص 237) 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/3/24 💯 @bayyenat313
✅اميرالمؤمنين‌ عليه‌ السلام می فرمایند: (و کنت انت الرقیب علی من ورائهم والشاهد لما خفی عنهم و برحمتک اخفیته و بفضلک سترته ; خدایا تو مراقب و گواه اعمال من بودی از ورای دیده فرشتگان ثبت کننده اعمال، و آنچه از ایشان پنهان می ماند به واسطه رحمتت پوشاندی و از روی فضلت آنها را پنهان داشتی). چون‌ فرشتگان‌ ثبت‌ و ضبط‌ كنندۀ أعمال‌، تمام‌ أعمال‌ ظاهري‌ را يادداشت‌ مي‌كنند، و أعمال‌ باطني‌ را نيز يادداشت‌ مي‌كنند، ولی فضل و رحمت الهی باعث می شود از بعضی اعمال انسان فقط خود او مطلع باشد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/3/24 💯 @bayyenat313
1⃣ چرا باید راجع به فهم قرآن مطالعه کرد؟ 💠 مهمترین دلیل، در دین است، چون کریم اصلی دین ماست و ما معارف و احکام و چارچوب‌ های معرفتی دین را از قرآن می گیریم. و بسیاری از انحرافاتی که در دین پیدا شده است بخاطر از آیات و معارف قرآن کریم است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/8/17 💯 @bayyenat313
2⃣ از قرآن کریم به دو شکل صورت می گیرد یا و اتفاق می افتد یعنی بعضی از روش درست وارد نمی شوند و قرآن را غلط می فهمند و برمبنای آن فهم غلط ایجاد می کنند و چون ساختار فکری غلط است معارف ناصحیح بدست می آید. و حالت دوم این است که سوءبرداشت اتفاق می افتد، یعنی بعضی قرآن کریم را به گونه ای تفسیر و تبیین می کنند که که به مطامع خودشان برسند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/8/17 💯 @bayyenat313
3⃣ وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي ۖ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ و (به یاد آر) هنگامی که خدا ابراهیم را به اموری امتحان فرمود و او همه را به جای آورد، خدا به او گفت: من تو را به پیشوایی خلق برگزینم، ابراهیم عرض کرد: به فرزندان من چه؟ فرمود: (اگر شایسته باشند می‌دهم، زیرا) عهد من به مردم ستمکار نخواهد رسید.(آیه 124 سوره مبارکه بقره) 🔴 بیان شبهه آقای مصطفی طباطبایی در تفسیرشان تحت عنوان بیان معانی در کلام ربانی راجع به در ذیل آیه۱۲۴ سوره مبارکه بقره گفته اند که منظور از در آیه شریفه همان است پس نبوت و امامت با حضرت محمد (صلي الله عليه و آله وسلم) خاتمه یافته و به دیگران توسعه نمی یابد و چیزی به نام امام و معصوم و تعیین بشری برای و و بعد از رحلت پیامبر اکرم وجود ندارد. 🔴پاسخ شبهه ⬅️ آقای طباطبایی با نفی جایگاه امام و پیامبر خودش را در آن جایگاه قرار می دهد آن هم با دلبستگی روحی. زیرا اگر طبق نظر خودش بگوییم که قرآن نیاز به تبیین ندارد و و امام را با همان معنای لغوی اش بپذیریم و عاری از هر گونه دلبستگی به سراغ قرآن برویم با همان روش خودش متوجه می شویم که جایگاهی فراتر از نبوت داریم به نام امامت اما چون خودش وابسته به تفکر سلفی و وهابی است (تمام آثارش در نفی توسل، نفی شفاعت و نفی امامت منطبق بر دیدگاه وهابی است) خودش برخلاف گفته خودش با دلبستگی های روحی سراغ قرآن می رود و قرآن را تبیین می کند و می گوید منظور از امامت نبوت است و این نکته نیز قابل ذکر است با اینکه ایشان طرفدار نظریه قابل فهم بودن قرآن برای همه است و اینکه قرآن نیاز به مبین ندارد خودشان برخلاف نظرشان تفسیر قرآنی تحت عنوان بیان معانی در کلام ربانی نوشته اند. ✔️و اما با بررسی آیه شریفه می بینیم که حضرت ابراهیم می‌فرماید خدایا این مقام را به ذریه من هم می دهی. این یعنی حضرت ابراهیم در سنین پیری به مقام امامت رسیدند و ایشان قبل از مبتلا شدن، امام نبودند و فقط نبی بودند زیرا ایشان در جوانی فرزند نداشتند و در پیری صاحب فرزند شدند. ✅الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي وَهَبَ لِي عَلَى الْكِبَرِ إِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ ۚ إِنَّ رَبِّي لَسَمِيعُ الدُّعَاءِ ستایش خدای را که به من در زمان پیری دو فرزندم اسماعیل و اسحاق را عطا فرمود (و درخواست مرا اجابت کرد) که پروردگار من البته دعای بندگان را شنواست. (آیه 39 سوره مبارکه ابراهیم) ✔️ پس این مقام امامت جدای از مقام نبوت است و چون بعد از ابتلا به این مقام رسیده بودند پس حتما مقام امامت بالاتر از نبوت است زیرا قبل از ابتلا در جوانی به نبوت رسیده بودند و بعد از ابتلا امام شدند و آزمایش و امتحان برای رسیدن به مقام بالاتر است. ✅وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِبْرَاهِيمَ ۚ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَبِيًّا و در این کتاب، [سرگذشتِ] ابراهیم را یاد کن، یقیناً او بسیار راستگو و پیامبر بود. ✅إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ يَا أَبَتِ لِمَ تَعْبُدُ مَا لَا يَسْمَعُ وَلَا يُبْصِرُ وَلَا يُغْنِي عَنْكَ شَيْئًا آن گاه که به پدر [خوانده] اَش گفت: پدرم! چرا چیزی را که نمی‌شنود و نمی بیند و نمی تواند هیچ آسیب و گزندی را از تو برطرف کند، می پرستی!؟ (سوره مبارکه مریم آیه ۴۱ و ۴۲) 💠 آیه شریفه اشاره دارد که حضرت ابراهیم در جوانی به مقام نبوت رسیده بودند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/8/17 . 💯 @bayyenat313
4⃣ از مفضّل‌بن‌عمر نقل است که از امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی آیه‌ی وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ سؤال کردم: «منظور از کلمات چیست»؟ امام (علیه السلام) فرمود: «آنها کلماتی است که آدم (علیه السلام) از خدا گرفت و توبه کرد و گفت: «خدایا به حقّ محمّد (علی (علیه السلام)، فاطمه (سلام الله علیها)، حسن و حسین (علیها السلام)تو را قسم می‌دهم که توبه‌ی مرا قبول کنی»! و خدا که توّاب و رحیم است توبه‌ی او را پذیرفت». (تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۷۶) 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/8/17 💯 @bayyenat313
5⃣ وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً و ما با موسی سی شب وعده قرار دادیم و ده شب دیگر بر آن افزودیم تا آنکه زمان وعده پروردگارش به چهل شب تکمیل شد. (آیه 142 سوره اعراف) 💠 در آیه فوق به معنای و کامل تر شدن است. ✔️ آیه۱۲۴ سوره بقره می فرماید، خداوند حضرت ابراهیم را کرد، یعنی کرد با یک سری از کلماتی و سپس می فرماید فَأَتَمَّهُنَّ یعنی خداوند کلماتی را که حضرت ابراهیم با آنها مواجه شده بود را کامل کرد و تمام کرد. یعنی طبق آیات و روایات نام نه تن از ائمه (علیهم‌السلام) را به پنج تنی که حضرت آدم تلقی کرده بودند اضافه کردند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/8/17 💯 @bayyenat313
6⃣ در روایات آمده است کلماتی که حضرت ابراهیم به آن مبتلا شد همان کلماتی است که توبه حضرت ادم به واسطه آنها پذیرفته شد با این تفاوت که حضرت آدم آن را کرد ولی حضرت ابراهیم با آن کلمات مواجه شد و مبتلا شد. حضرت آدم نام پنج تن از اهل بیت را کرد و حضرت ابراهیم نیز در ابتدا با نام پنج تن مواجه شد سپس خداوند فَأَتَمَّهُنَّ یعنی اضافه کرد به آن کلمات نه دیگر را از امام سجاد علیه السلام تا امام مهدی علیه السلام و اینجا بود که حضرت ابراهیم با حقیقت امامت مواجه شد و این نور و آتش امامت بر جان او مستولی شد و او را به تبدیل نمود. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/8/17 💯 @bayyenat313
7⃣ دو دیدگاه افراطی و تفریطی پیرامون فهم قرآن کریم 🔹دیدگاه اول، دیدگاه افراطی: قرآن برای همه قابل فهم است و اگر کسی زبان عربی بداند یا به ترجمه قرآن مراجعه کند برای فهم قرآن کافیست و نیازی به تبیین و تفسیر ندارد. و نتیجه ی این دیدگاه عدم نیاز به روایات معصومین علیهم السلام برای فهم قرآن است. 🔹دیدگاه دو‌‌م، دیدگاه تفریطی: و منع تفسیر قرآن قرآن برای مردم قابل فهم نیست و برای افراد خاص یعنی پیامبر و اهل بیت علیهم السلام نازل شده است. وظیفه ما در قبال قرآن، خواندن و تکریم آن است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/8/24 💯 @bayyenat313