eitaa logo
بینات
143 دنبال‌کننده
1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
3c74a5827d6225f150a969ba44646db53d0227d2.mp3
8.35M
🔶 مبحث شفاعت جلسه هجدهم مورخ ۱۳۹۸/۰۹/۲۴ سروش و تلگرام : 📝 @Bayyenat_44 💯 @bayyenat44 ایتا: 💯 @bayyenat313
3246397e637c9c9a6f5d416890a4bc590ebc07f5.mp3
12.57M
🔶 مبحث شفاعت جلسه نوزدهم مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۰۱ ✒️دکتر محمد عینی زاده موحد سروش و تلگرام : 📝 @Bayyenat_44 💯 @bayyenat44 ایتا: 💯 @bayyenat313 واتساپ: https://chat.whatsapp.com/AXsO5bHVxb83n1YBUf7TWB
bdcc7d5d8b25f0b623003e9e3fe77fb6c6dc51ec.mp3
8.96M
🔶 مبحث شفاعت جلسه بیستم مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۰۸ ✒️دکتر محمد عینی زاده موحد 🔷 جلسه پایانی بحث شفاعت سروش و تلگرام : 📝 @Bayyenat_44 💯 @bayyenat44 ایتا: 💯 @bayyenat313 واتساپ: https://chat.whatsapp.com/AXsO5bHVxb83n1YBUf7TWB
✅ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَىٰ وَهُم مِّنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ آنچه پیش رو و پشت سر آنهاست [= گذشته و آینده آنان] را مى داند. و آنها جز براى کسى که خدا راضى (به شفاعت براى او) است شفاعت نمى کنند. و از ترس او بیمناکند. (سوره مبارکه انبیاء/آیه28) 💠 شفیعان شفاعت نمی کنند مگر برای کسانی که خداوند از آنان رضایت داشته باشد. ، دو معنی دارد اول اینکه خداوند از خود فرد راضی باشد و دوم اینکه "ارْتَضَىٰ" در لغت به معنی است، یعنی شفاعت نمی کنند مگر از کسی که خدا انتخاب کرده است از او شفاعت شود. ❓اگر معنای اول باشد سوال این است که خداوند از چه چیزی باید راضی باشد؟ از ظاهرش؟از عملش؟از باورها و اعتقاداتش؟ ✔️در آیه 3سوره مائده آمده است: الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا یعنی اگر کسی به دینی که خداوند فرمود در کاملش کردم اعتقاد داشته باشد و در واقع پیرو باشد، خداوند از آن شخص راضی است و شفیعان از او شفاعت می کنند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/7/6 💯 @bayyenat313
✅ امیرالمومنین علیه السلام فرمود: ای اسیران خواهش نفسانی! میل نفس را کوتاه کنید زیرا کسی را که به دنیا دل بسته است بجز صدای دندانهای حوادث دنیا چیز دیگری او را نمی ترساند. ای مردم از درون خود عهده دار ادب کردن نفس های خود شوید و نفس هایتان را از درنده خویی و حریص بودن بر عادات دنیا بازگردانید. 📕جهاد با نفس (کتاب جهادالنفس وسائل الشیعه)، شیخ حر عاملی، ترجمه علی افراسیابی، ح۱۵۰ 💯 @bayyenat313
a6bc26aaf4e458b7051dc86e3fde5758627fbafa.pdf
1.62M
Movahed: دانشجویان ارشد تاریخ تفسیر تقریرات درسی ناتمام
514f0d363d7c710d171cbd7b2c172b64ec0b46ac.pdf
803.8K
Movahed: دانشجویان ارشد تفسیر موضوعی تقریرات درسی شفاعت ناتمام
✅ وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۖ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ و (یاد کنید) هنگامى که پروردگار ابراهیم، او را با دستوراتى آزمود. و او به طور کامل از عهده آنها برآمد. خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پیشواى مردم قرار دادم.» ابراهیم گفت: «از دودمان من (نیز امامانى قرار بده)» خداوند فرمود: «پیمان من، به ستمکاران نمى رسد (مگر آنها که شایسته اند)». (سوره مبارکه بقره، آیه 124) 💠 به معنای ایجاد و دگرگونی و تغییر دادن شرایط عادی است. ✔️ ابتلاء الهی برای رسیدن به یک و نتیجه ای صورت می گیرد. این هدف می تواند این باشد که که چقدر توانایی دارد و آیا ادعایی که می کند درست است یا نه. یا اینکه ، آیا این فرد که خود را این گونه معرفی می کند این گونه هست یا نه. و همچنین، ابتلا می تواند برای نیز باشد چون مقابله با سختی ها تمرینی است برای برای قویتر شدن و رشد انسان. ✔️ به همین جهت با واژه ی تناسب دارد زیرا کلمه ی رب و ربوبیت نیز به معنای ایجاد تحول، به صورت تدریجی و مرحله ای، برای رساندن انسان به رشد است. ✔️ توسط ابتلاء صورت می گیرد، یعنی پروردگار، انسان را مورد تربیت قرار می دهد به این صورت که با ابتلاء کم کم نقص های او را رفع می کند و او را به سمت کمال می برد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/8/11 💯 @bayyenat313
✅ فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَن اما انسان (کم ظرف ضعیف بی صبر) چون خدا او را برای آزمایش و امتحان کرامت و نعمتی بخشد در آن حال (مغرور ناز و نعمت شود و) گوید: خدا مرا عزیز و گرامی داشت. (سوره مبارکه فجر، آیه 15) 💠 یک نوع از ابتلائات، است، یعنی خداوند کسی را گرامی میدارد و به او نعمت فراوان می دهد و هنگامیکه که شخص تغییر بزرگی را در زندگی خود می بیند احساس می کند که خدا او را گرامی داشته و به او نعمت داده است، در واقع همین طور است خداوند او را گرامی داشته و به او نعمت داده است اما این نعمت ابتلاء است و او برای حرکت به سمت رشد مورد ابتلاء قرار گرفته است و هرگز نباید به جای اینکه از تغییر شرایط و ابتلاء برای رشد استفاده کند بگوید خداوند به من لطف کرده است و باید با استفاده از این مال فقط در رفاه زندگی خویش بکوشم و دیگران را فراموش کند زیرا و اگر این شخص این را فراموش کند و فکر کند خدا نعمت را فقط به خودش داده تا در زندگی استفاده کند، به جای اینکه او شود او می شود. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/8/11 💯 @bayyenat313
✅ وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ و چون او را باز برای آزمودن تنگ روزی کند (دلتنگ و غمین شود و) گوید: خدا مرا خوار گردانید. (سوره مبادکه فجر/آیه 16) 💠 گاهی خداوند با انسان را مورد و آزمایش قرار می دهد ولی انسان متوجه نمی شود که این سختی برای این است که در وجود او تحولی به سمت ، و ایجاد شود بلکه فکر می کند این برای این است که خداوند او را دوست ندارد و به او اهانت کرده است در حالی که او اشتباه می کند و در این حالت نیز ابتلاء به جای اینکه موجب رشد او شود موجب او می شود. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/8/11 💯 @bayyenat313
✅ كَلَّا ۖ بَلْ لَا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ چنین نیست بلکه (به گناه بخل و طمع خوار شوید چون) هرگز یتیم نوازی نکنید. و یکدیگر را بر اطعام مستمندان تشویق نمى کنید، (سوره مبارکه فجر/آیه 18،17) 💠خداوند می فرماید علت اصلی و ناراحتی شما این است که یتیم را گرامی نمی دارید و را برآورده نمی کنید. مهمترین نقصی که یتیم دارد این است که منبع لطف، مهربانی و عطوفت را از دست داده است و خلاء عاطفی دارد این خلاء عاطفی باید توسط دیگران پر شود. خداوند می فرماید شما این کار را نمی کنید و یتیم را گرامی نمی دارید و هنگامیکه به شما نعمت داده می شود رغبت نمی کنید که افراد مسکین را اطعام کنید و و دیگران را نیز به این کار ترغیب نمی کنید. ✔️كَلَّا ۖ بَلْ لَا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ یعنی هرگز مسئله این نیست که خدا به انسان کرده است یا او را کرده است بلکه مسئله این است که انسان نعمت های الهی را برای و استفاده نمی کند و فکر می کند همه ی نعمت برای خود اوست و نیاز دیگران به او ربطی ندارد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/8/11 💯 @bayyenat313
✅ وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلًا لَّمًّا و میراث را (از راه مشروع و نامشروع) جمع کرده مى خورید، (سوره مبارکه فجر، آیه19) 💠 در آیه شریفه معنای عام دارد، یعنی آن چیزی که از دیگران به انسان رسیده است به این معنا که اموال و ثروت بین انسانها دست به دست می شود و از کسی به کس دیگری می رسد از این جهت کلمه تراث آمده است. از جهت دیگری نیز میتوان گفت که همه چیز هست و برای خداست که در اختیار انسان قرار داده است و به عبارتی به ارث گذاشته است زیرا خداوند می فرماید: ✅ آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَأَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَ فِيهِ ۖ فَالَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَأَنْفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ كَبِيرٌ به خدا و پيامبرش ايمان آوريد و از آنچه شما را در (استفاده از) آن جانشين قرار داد، انفاق كنيد. پس كسانى از شما كه ايمان آورند و انفاق كنند، برايشان پاداشى بزرگ است. (سوره مبارکه حدید، آیه7) ✔️ از آن مالی که خداوند شما را خلیفه ی خودش قرار داده است کنید. یعنی مال، برای شما نیست و برای خداست و شما به نمایندگی از طرف خدا باید در آن اموال تصرف کنید. ✔️ نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که در نمایندگی انسان باید ببیند صاحب خلافت برای چه این اموال را به او داده است و انسان باید در چه راهی آن را مصرف کند نه اینکه همه را جمع کند و به تنهایی استفاده کند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/8/11 💯 @bayyenat313