eitaa logo
بینات
143 دنبال‌کننده
1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم عزیز برادرم حسین، پس از سی سال خصوصا در این بیست سال که نفس تو پیوسته تنفسم بود، اولین سفر را بدون تو درحال انجام هستم. در طول سفر بارها بر حسب عادت صدایت کردم. همه تعجب کردند، در هواپیما، ماشین و . . . . بارها نگاه کردم، جایت خالی بود، معلوم شد خیلی دوستت داشته‌ام. حسین عزیز تو نسبتی با من داشتی که حتما فرزندانت با شما و شما با فرزندانت نداشته ای و فرزندانم هم با من نداشته اند. همیشه نه تنها از جسمم مراقبت می کردی، بلکه مراقب روحم هم بودی. اصرار به استراحت، اصرار به خوردن، خوابیدن و . . . بیش از احساس یک فرزند به پدرش بود. بیست سال اخیر پیوسته مراقبت کردی که تمام وقت من صرف اسلام و جهاد شود و اجازه ندادی وقت من بیهوده هدر رود. حسین عزیز! خوشحالم از من جدا شدی، خیلی خوشحالم. اگر چه مدتی از لحاظ روحی گمشده ای دارم، اما از جدا شدن تو خوشحالم، چون طاقت نداشتم تو را از دست بدهم. من همه عزیزانم را از دست داده ام و عزادار ابدی آنها هستم، لحظه ای نمی توانم بدون آنها شاد باشم. هر وقت خواستم زندگی کنم و آرامش داشته باشم، یک صف طولانی از دوستان شهیدم که همراهم بودند، مثل پروانه دورم می چرخیدند و جلو چشمم هستند. حسین! بارها که با هم به خطوط مقدم می رفتیم، من سعی می کردم تو با من نیایی و تو را عقب نگهدارم. اگر چه هرگز بر زبان جاری نکردم و می نویسم برای آینده پس از خودم، که خدا می داند با هریک از آنها که از دست داده ام چه بر من گذشت و حتی بادپا، جمالی، علی دادی را از دست دادم و نگران بودم که تو را هم از دست بدهم. همیشه جلو که می رفتم نگران پشت سرم بودم که نکند گلوله ای بخورد و تو شهید شوی. به این دلیل خوشحال هستم که از من جدا شدی، حداقل من دیگر داغدار تو نمی شوم و تو زنده از من جدا شدی که خداوند را سپاسگزارم. حسین جان! شهادت می دهم که سی سال با اخلاص و پاکی و سلامت و صداقت زندگیت را فدای اسلام کردی. تو بی نظیری در وفا، صداقت، اخلاص و کتمان سر. حسین! پسرم، عزیزم، برادرم، دوستم، از خداوند می خواهم عمری با برکت داشته باشی و حسین پورجعفری را همانگونه که بود، با همان خصوصیت تا آخر حفط کنی. حسینی که برای هر مجاهدی اعم از عراقی، سوری، لبنانی، افغانی و یمنی، آشنا بود. او نشانه و نشانی من بود. چه زیبا بود در این چند روز سراغت را از من می گرفتند و کسی باور نمی کرد همراهم نباشی. حسین عزیز! فقط قیامت است که حقیقت ارزش اعمال معلوم می شود و چه زیباست آنوقتی که همه حیران و متحیرند و تو خوشحال و خندانی. اجر این خستگی ها را آنوقت دریافت خواهی کرد، آنوقت که خانواده و وابستگان به تو نیازمندند و به تو توسل می جویند، خداوند اجر جهاد تو برادر خوبم را اجر شهید قرار دهد. به تو قول می دهم که اگر رفتم و آبرو داشتم، بدون تو وارد بهشت نشوم. حسین عزیزم! سعی کن پیوسته تر و تازه بودن جهادی را در هر حالتی در خودت حفظ کنی، اجازه نده روزمرگی روزانه و دنیا یاد دوستان شهیدت را از یادت ببرد. یاد حسین اسدی، یاد حسین نصرالهی، یاد احمد سلیمانی، یاد حسین بادپا، یاد که را بگویم و چند نفر را بجویم؟ چرا که فراموشی آنها حتما فراموشی خداوند سبحان، است. حسین جان! عمر انسان در دنیا به سرعت سپری می شود، ما همه به سرعت از هم پراکنده می شویم و بین ما و عزیزانمان فاصله می افتد. ما را غریبانه در گودال و حفره وحشت که می گذارند،در این حالت هیچ فریادرسی جز اعمال انسان نیست. چون فقط چراغ اعمال مقبول است که امکان روشنایی در آن خاموشی و ظلمت مطلق را دارد. حسین عزیز! اجازه نده در هر شرایطی هیچ محبتی بر محبت خداوند سبحان و هیچ رضایتی بر رضایت خداوند سبحان غلبه کند. برادر خوبم! اگر می خواهی دردمند نشوی، دردمند شو! دردی که خنکای وجودت را در گرمای سوزنده غیر طاقت است. دردی که گرمای وجودت در سرمای جانکاه باشد، عزیز برادرم همه دردها، درد نیستند و همه بلاها، بلا نمی باشند. چه بسیار دردهایی که دوای دردند و چه بسیار بلاهایی که در حقیقت خودت را به او بسپار و رضایتش را عین نعمت و لطف و محبت بدان. حسین! می دانی چه وضعی دارم و آگاهی بر غم و اندوه درونم. می دانی چقدر به دعایت نیازمندم. خوب می دانی چقدر هراسناکم و ترس همه وجودم را فراگرفته است و لحظه ای رهایم نمی کند. اما نه ترس از دشمن و نه ترس از نداشتن، نه ترس از از مقام و مکان. تو می دانی! چون پاره ای از وجودم بودی، ترس من از چگونه رفتن است، تو آگاهی به همه اسرارم! دعایم کن و در دعایت رهایم نکن. انشالله تو و خانواده مجاهد و صبورت همیشه موفق و موید باشید. خداحافظ برادر خوب و عزیزم، دوست و یار باوفاو مهربان و صادق سی ساله ام. خداحافظ، برادرت قاسم سلیمانی ۱۰ / ۸ / ۱۳۹۵ سفر حلب
👆 شهید حسین پورجعفری حدود ۳۰ سال از صبح تا شب همراه سردار سلیمانی بوده و در آخر هم کنار سردار شهید شدند. در یک برهه‌، حوالی سال ۹۵ خانواده شهید پورجعفری از ایشان میخواهند که دیگر جهاد کافی هست و بیشتر به امور خانواده بپردازند. شهید هم بدلیل ملاحظات خانواده استعفا میدهند. بعد از آن، شهید سلیمانی برای اولین‌بار برای مأموریت عازم سوریه میشوند درحالی که برخلاف همیشه پورجعفری همراهشان نبوده. شهید سلیمانی این نامه را در آن سفر، برای حسین پورجعفری می‌نویسد. . ظاهراً بعد از این نامه، شهید پورجعفری خانواده را راضی می‌کند و دوباره برمی‌گردند به سپاه قدس و نهایتا در کنار شهید سلیمانی به فیض شهادت می‌رسد.
3⃣6⃣ قرآن کریم سه چیز را به عنوان برای و برای و بیان کرده است که بررسی این در بررسی به ما کمک می کند. سبک زندگی، دایره گسترده ای دارد اینکه انسان با چه کسی دوستی می کند، با چه کسی ازدواج می کند، نوع لباس پوشیدنش و انتخاب شغل و رشته تحصیلی اش و هر چیزی که در زندگی تکرار شونده است و مربوط به سلائق و عادات و باورها و ارزش ها می شود داخل در مقوله ی سبک زندگی است. و از های مهم سبک زندگی در دنیاست. سبک های مختلف زندگی مبنایش برداشت شخصی انسان از زندگی است. اینکه انسان از پدیده ها و محیط اطراف چه برداشتی دارد و چگونه برای خودش تحلیل کرده است و چگونه اینها را پذیرفته است و همانطور که ذکر شد از نظر قرآن کریم، اینها مبتنی بر سه چیز است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/6 💯 @bayyenat313
4⃣6⃣ بخشی از مردم در طول تاریخ و در همین واقعیت امروز جامعه ما و اندیشه شان و مبنای شان است. حسبان یعنی آن چیزی که شخصیت درونی و باطنی و حقیقی انسان آن را پذیرفته است و این معمولا بر اساس تفکر و استدلال، و تحقیق و آزمایش چیزی نمی پذیرد بلکه برداشت و باورش بی نیاز از استدلال و اندیشه است‌. بررسی واژه حسبان در قرآن کریم نشان می دهد که اکثر انسان باورهایشان را بر مبنای حسبان انتخاب می کنند و سبک زندگی و رفتارهایشان را بر مبنای آن انجام می دهند، بدون اینکه خودشان بدانند چون حسبان مربوط به انسان، که همان است، می شود. حسبان در فارسی یعنی که این همان (صفر در صد) است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/6 💯 @bayyenat313
5⃣6⃣ قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَىٰ سَبِيلًا بگو که هر کس بر حسب ذات و طبیعت خود عملی انجام خواهد داد، و خدای شما به آن که راهیافته‌تر است (از همه کس) آگاهتر است.(آیه ۸۴ سوره اسراء) 💠 انسان دارای و است. شخصیت ظاهری است و وقتی است که انسان حواسش است و آن را کنترل می کند ولی رفتار واقعی و مستمر انسان را شخصیت واقعی یعنی خود انسان تشکیل می دهد. شخصیت واقعی در قرآن کریم و نامیده می شود که حسبان مربوط به شاکله انسان است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/6 💯 @bayyenat313
6⃣6⃣ أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَنْ لَنْ يُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ آیا آنان که در دل مرض (نفاق پنهان) دارند پندارند که خدا کینه درونی آنها را آشکار نمی‌سازد؟(آیه ۲۹ سوره محمد) 💠 به گونه ای رفتار می کنند که فکر می کنند کینه های درونی شان هرگز آشکار نخواهد شد اما واقعیت این است که ما آشکار خواهیم کرد. منافقان از کجا به این نتیجه رسیده اند که خداوند واقعیت درونی شان را آشکار نمی کند؟ این و فقط یک دارد و آن است یعنی در ضمیر ناخود آگاهش دل و جان و قلب او دوست ندارد که این کینه های پنهان او آشکار شود و نفس او چنان برایش می دهد که خیال می کند اصلا چنین نخواهد شد و این پندار فقط بر مبنای این است که او دوست دارد این گونه بشود. پس . 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/6 💯 @bayyenat313
7⃣6⃣ أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ آیا مردم چنین پنداشتند که به صرف اینکه گفتند ما ایمان (به خدا) آورده‌ایم رهاشان کنند و هیچ امتحانشان نکنند؟(آیه 2 سوره عنکبوت) 💠 قرآن خطاب به می فرماید آیا گمان می کنید همین که ایمان آوردید کافی است و خدا درهای رحمتش را به روی شما می گشاید و دنیا و آخرتتان تامین می شود. نه اینطور نیست اینها است یعنی شما دوست دارید که اینطور بشود و بعد از این این خواسته تبدیل به یک می شود و فکر می کنید واقعا همین طور است ولی قرآن می فرماید اینطور نیست و و باید و کنید و تلاش کنید و شما خواهید شد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/6 💯 @bayyenat313
8⃣6⃣ يَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ پندارد که مال و دارایی دنیایش عمر ابدش خواهد بخشید.(آیه ۳ سوره همزه) 💠 این هست که او را می کند. و چون همچین چیزی را می خواسته برایش تبدیل به شده و این اش شده است و بر این اساس رفتارش و تصمیماتش را می‌چیند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/6 💯 @bayyenat313
9⃣6⃣ ی که قرآن کریم مطرح می کند و است. این ظن به معنی است. قرآن کریم اذعان دارد که بر اساس ظن نباید کار کرد و استدلال قرآن این است که: ✅ وَمَا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنًّا ۚ إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ و بيشترشان جز از گمان پيروى نمى‌كنند [ولى‌] گمان به هيچ وجه [آدمى را] از حقيقت بى‌نياز نمى‌گرداند. آرى، خدا به آنچه مى‌كنند داناست.(آیه ۳۶ سوره یونس) یعنی و سر سوزنی انسان را از بی نیاز نمی کند. یعنی باید انسان بر مبنای حق حرکت کند و اگر بخواهد بر مبنای گمان و احتمال حرکت کند از نظر قرآن او می کند. منظور از ظن و احتمال این است که حرکت انسان بر مبنای نباشد اگر کسی بر اساس تفکر روشمند حرکت کند ولی اشتباه کند، خداوند عملش را می پذیرد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/6 💯 @bayyenat313
0⃣7⃣ از نظر قرآن است. بخش اندکی از انسانها نیز بر اساس یقین حرکت می کنند. و یقین همان یا است. و آن جایی که ما می خواهیم حرکت کنیم و مسیر زندگی مان را تعیین کنیم باید بر اساس یقین حرکت کنیم نه ظن و احتمال. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/6 💯 @bayyenat313
1⃣7⃣ از دلائل در بحث و اینکه نباید خودمان مستقیم وارد قرآن شویم و حتما باید به اهل بیت علیهم السلام رجوع کنیم آیاتی است که نهی می کنند اتباع ظن را. ✅وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَٰكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ ۚ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ ۚ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ ۚ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًا و نيز بدان سبب كه گفتند: ما مسيح پسر مريم پيامبر خدا را كشتيم. و حال آنكه آنان مسيح را نكشتند و بر دار نكردند بلكه امر برايشان مشتبه شد. هر آينه آنان كه درباره او اختلاف مى‌كردند خود در ترديد بودند و به آن يقين نداشتند. تنها پيرو گمان خود بودند و عيسى را به يقين نكشته بودند.(آیه 157 سوره نساء) 💠 کسانی که درباره قرآن شک و درباره پیامبر و قیامت و... اختلاف می کنند اینها درباره آن در شک اند یعنی يقين و استدلال و برهان ندارند مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ علم ندارند "الا اتباع الظن" به جز اینکه اینها تبعیت از مطلق احتمال می کنند و احتمال قوی و حجت نیست. ✅ وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا و چيزى را كه بدان علم ندارى دنبال مكن، زيرا گوش و چشم و قلب، همه مورد پرسش واقع خواهند شد. (آیه 36 سوره اسراء) 💠 خداوند در بسیاری از آیات قرآن می فرماید چیزی که به آن علم نداری مبنایت را بر آن مگذار. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/6 💯 @bayyenat313
2⃣7⃣ نظر شیخ حر عاملی این است که آیات مذکور پیروی از را نکوهش کرده و دلالت کرده که هیچ یک از استدلالهای ظنی نیست یعنی هر استدلالی که نتیجه اش احتمال و ظن است این حجت نیست و در هنگام شک و اختلاف نباید از آنها پیروی کرد. و این آیات صریحا نهی می کنند مبنا قرار دادن چیزی را که به آن علم نداریم. اکثر آیات قرآن کریم است و تعریف ظهور این است که از عبارات و الفاظ و آیات بیش از یک معنا بتوان برداشت کرد و این دیگر نیست و ظاهر است، و این برداشت، برداشت و علمی نیست بلکه برداشـت ظنی است و آیات بسیاری هست که می گویند بر ظن تکیه مکنید. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/6 💯 @bayyenat313