eitaa logo
بینات
154 دنبال‌کننده
1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
5⃣8⃣ اقسام مختلفی دارد و یک قسم از آن است تجربه دینی همان . . . می گویند ✔️ دین در واقع همین تجربه ی دینی است و ✔️ وحی هم همان احساس ارتباط است و اینکه در آن، چه گفته شود مهم نیست و خود این تجربه و احساس، وحی است و لذا ربطی به مفاهیم و الفاظ و عبارات و گزاره ها ندارد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/20 💯 @bayyenat313
. 6⃣8⃣یکی از ویژگی هایی که صاحبان نظریه تجربه دینی مطرح کرده اند این است که . مثلا تجربه دینی یک هندو با تجربه دینی یک مسیحی متفاوت است. یک هندو وقتی به اوج کمالش می رسد به حقیقتی به نام نیروانا می رسد ولی یک مسیحی مثلا با حضرت عیسی مواجه می شود و یک هندو هیچ گاه در اوج خود با حضرت عیسی مواجه نمی شود. هنگامی که یک مسلمان شیعه بیماری اش شفا پیدا می کند می گوید مثلا من را امام رضا شفا داد ولی دیگری می گوید چون دارو خوردم خوب شدم. یعنی تجربه دینی برخاسته از باورهای خود فرد است و و این اولین ویژگی تجربه دینی است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/20 . 💯 @bayyenat313
. 7⃣8⃣ دومین ویژگی تجربه دینی این است که کاملا شخصی است یعنی خود فرد فقط این تجربه را احساس می کند و این احساس، کاملا شخصی و فردی است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/20 💯 @bayyenat313
. 8⃣8⃣ سومین ویژگی تجربه دینی این است که قابل انتقال نیست یعنی کسی نمی تواند تجربه اش را به دیگری منتقل کند و فقط می تواند گزارش دهد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/20 💯 @bayyenat313
. 9⃣8⃣ چهارمین ویژگی تجربه دینی این است که . مثلا خود فرد آن را دینی می داند و ممکن است برای کسی تعریف کند و دیگری بگوید که این تجربه، دینی نیست. مثلا دو نفر بیمار که بهبود یافته اند اولی اینگونه تفسیر می کند که به دکتر خوبی مراجعه کرده و خوب شده و دومی می گوید نذر کرده بودم شفا یافتم. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/20 💯 @bayyenat313
0⃣9⃣ در نهایت باید گفت جواب و راهکار اساتید کلیسا در برابر منتقدین دین و کتاب مقدس این بود که دین در واقع تجربه ی دینی است و وحی نیز همان احساس ارتباط است. و تجربه دینی، تجربه خود شخص است و لذا شما به دین و کتاب مقدس حمله نکنید که این چه حرفی است و این حرف های ضد عقل چیست، خوب این تجربه شخصی خود نویسنده بوده و ممکن است در آن اشتباه هم رخ داده باشد و شما الان باید به روح این حرف ها توجه کنید به اینکه با این حرفها و قصه ها می خواستند به شما بگویند که آدم خوبی باشید و بدی نکنید. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/20 💯 @bayyenat313
1⃣9⃣ فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ اما كسى كه كارنامه‏ اش به دست راستش داده شود.  فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا بزودى‏ اش حسابى بس آسان كنند. (سوره مبارکه انشقاق، آیه ۷و۸) 💠 چه کسانی کارنامه شان بدست راستشان داده می شود؟کسانی که به بهشت می روند. سوال این است که اگر اینان بهشتی هستند پس دلیل حساب رسی که در آیه بعد آمده است چیست؟ ✔️پاسخ ✅ يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ ۖ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَٰئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا روزى كه هر گروه از مردم را به پيشوايانشان بخوانيم، نامه هر كه به دست راستش داده شود، چون بخواند بيند كه به اندازه رشته باريكى كه درون هسته خرماست، به او ستم نشده است.(سوره مبارکه اسراء، آیه۷۱) ✔️مسأله این است که آنچه باعث بهشتی و جهنمی شدن افراد می شود یک است و بعد از دریافت آن جواز و بهشتی یا جهنمی شدن افراد شروع می شود و افراد مشخص می شود. طبق آیه شریفه هر کسی با امام و پیشوایش خوانده می شود و اگر امامش اهل بیت (علیهم‌السلام) باشد و او اهل ولایت باشد جواز بهشت را دریافت می کند و در غیر این صورت جهنمی می باشد. ✅ پس جواز بهشتی شدن انسانها است و حسابرسی بعد برای تعیین درجه می باشد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/11/18 💯 @bayyenat313
2⃣9⃣ پیامبر اعظم، صلی الله عليه و آله و سلم می فرمایند :  عَدَدُ دَرَجِ الْجَنَّةِ عَدَدُ آي الْقُرْآنِ فَإِذَا دَخَلَ صَاحِبُ الْقُرْآنِ الْجَنَّةَ قِيلَ لَهُ اقْرَأْ وَ ارْقَ لِكلِّ آيةٍ دَرَجَةٌ فَلَا تَكونُ فَوْقَ حَافِظِ الْقُرْآنِ دَرَجَةٌ؛  درجات بهشت به تعداد آیه های قرآن است. پس وقتی هم­نشین قرآن داخل بهشت می شود، به او گفته می شود «بخوان و به ازای هر آیه بالا برو». از این رو بالاتر از حافظ قرآن درجه ای نیست. ( مستدرك‏ الوسائل، ج4، ص231.) 💠 اگر كسى از محبان و پيروان اهل بيت عليهم السلام در دنيا موفق به آموختن قرآن نشد و عمر وى پايان يافت، چنين شخصى را در عالم برزخ قرآن ياد مى‌دهند. اين يكى از امتيازهاى پيرو اهل بيت عليهم السلام بودن است. اين حقيقت والا بر زبان گويا و زيباى موسى بن جعفر عليه السلام جارى شده است كه مى‌فرمايد: من مات من اوليائنا و شيعتنا و لم يُحْسن القرآن عُلِّمَ‌ في قبره ليرفع الله به من درجته فان درجات الجنة علي قدر آيات القرآن يقال له إقرأ و ارق. «هركس از شيعيان ما كه قرآن را نيكو ياد نگرفته است، (در دنيا) در قبر به وى مى‌آموزند تا درجات وى بالا رود زيرا درجات بهشت به مقدار آيات قرآن است. به قارى قرآن گفته مى‌شود بخوان و بالا برو.» 📕(اصول كافى، باب فضل حامل القرآن، حديث 10؛ المحجة البيضاء، ج 2، ص 217.) 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/11/18 💯 @bayyenat313
🟨 سوال یکی از دوستان در باره کلمه «إقرأ» : 🔰 سلام استاد پاسخ این شبه چیست؟👇 ازجوانی که عربی رابصورت کلا سیک می‌آموختم و با روحانیت نواندیش مترقی حشرونشری داشتم این موضو ع ذهنم را مشغول می کرد که فعل امر اقر ء دلالت برفرائت قاری دارد مسلما منظور خواندن ازروی الواح حکاکی شده یا مکتوبات کتابت شده اصواتی مفهوم بر لسان قاری جهت استماع مستمع جاری شود درحالی محمد ابن عبداله پیامبر اکرم امی فاقد سواد درغار حرا به لوحی و کتابی وصحفی دسترسی نداشته چرا جای فعل اقرء(بخوان) از صیغه های فعل قال (بکو) قل استفاده نشده که نیازی به سواد خواندن متکلم هم نبود.
🔶 پاسخ: سلام کلمه قل در جایی به‌کار می‌رود که بخواهیم کسی چیزی را بگوید، در سوره علق نمی‌خواهد که پیامبر چیزی را بگوید بلکه مسئله آغاز وحی و قرآن است که به پیامبر می‌گوید قرآن را به نام پروردگارت بخوان. پس دو امر است یکی خواندن قرآن و دیگر آنکه به نام خدا خواندن را آغاز کند. 🔻نکته بعدی کلمه رب است که دلالت بر ربوبیت، مدیریت و تربیت دارد. یعنی بنام همان که می‌خواهد تو و مردم را تربیت و امر رشد و زندگی‌تان را مدیریت کند و این مربی همان است که خالق است و او می‌داند راه رشد و تربیت انسان و جامعه چیست. 🔻پس کلمه قل اصلا اینجا جا ندارد. 🔶 اما اینکه پیامبر چه چیزی را بخواند، گفتیم قرآن را که جبرئیل شروع می‌کند، یعنی قرآن را که به تو بتدریج نازل می‌شود، به نام پروردگارت بخوان، و در ادامه آیاتی از قرآن را نازل می‌کند و البته خود این عبارات هم قرآن است. و البته خواندن الزاما از روی لوح یا نوشته نیست. بلکه خواندن متن از حفظ یا تکرار آن با شنیدن از دیگری هم خواندن است. 🟪 واما اینکه پیامبر سواد نداشته اشتباه مشهوری است که متأسفانه اغلب دچار این اشتباهند. بقول مولوی در فیه ما فیه، حکیمی که بر ماه رقوم نویسد او نبشتن نداند؟! و بقول لسان الغیب : نگار من که بمکتب نرفت و خط ننوشت، بغمزه مسئله آموز صد مدرس شد. ✅ روایات غار حرا هم با همین اشتباه ترجمه می‌شود. در حالی که دو نقل هست. یکی آنکه پیامبر فرمود : لستُ بقارئ. یعنی من خواننده نیستم. یعنی بنای بر خواندن متون ندارم. نقل دیگر آنکه فرمود: و ما اقرأ؟ یعنی چه بخوانم؟ اصلا نقلی که فرموده باشد من خواندن بلد نسیتم نداریم. و الحمدلله
3⃣9⃣ حقیقت و مجاز یکی از اسلوب‌های بیانی قرآن «حقیقت و مجاز» است.حقیقت در مقابل مجاز، استعمال لفظ در موضوع له و معنای اصلی آن است. اگر لفظ در معنایی به کار برده شود که در عرف اهل زبان برای آن معنا وضع شده باشد «حقیقت» و اگر در معنایی غیر از معنای حقیقی و اصلی آن به دلیل ارتباط میان آن دو معنا به کار رود «مجاز» است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/11/18 💯 @bayyenat313