eitaa logo
بینات
143 دنبال‌کننده
1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
7⃣9⃣نقد دوم بر دیدگاه این است که در واقع با اساس وحی در است چون وقتی ما می گوییم ، منظورمان یک منبعی از معرفت است که فراتر از منابع قبلی است. مثلا ما یک سری آگاهی های فطری و غریزی ممکن است داشته باشیم و یک بخشی از معارف که مبتنی بر تجربیاتی هست که بدست می آوریم مثل مطالعه و تحصیل و چیز هایی که خودمان تجربه می کنیم، یک منبع بزرگ معرفتی هم است برای انسان که او را از حیوان متمایز می کند زیرا از عقل برای تفکر استفاده می کنیم و از تعدادی گزاره معلوم به یک گزاره نامعلوم می رسیم، و اساسا یکی از مهمترین منابع دریافت و شناخت و معرفت برای انسان عقل است و یکی از مهمترین کارهای عقل برهان، تفکر و استدلال است از طرفی نتایجی که با عقل و تجربه بدست می آید گاه با خطا مواجه می شود پس وقتی که انسان اهداف مهمی مانند رسیدن به و دوری از پیش رو دارد به منبع معرفتی بالاتری نیاز پیدا می کند که نباشد و آن منبع وحی است. ✔️پس وقتی می گوییم وحی، یعنی منبعی که خطاناپذیر است و منبعی است فراتر از دریافت های بشری. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/12/2 💯 @bayyenat313
8⃣9⃣فلسفه ی نیاز به وحی وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَرَحْمَتُهُ لَهَمَّتْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ أَنْ يُضِلُّوكَ وَمَا يُضِلُّونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ ۖ وَمَا يَضُرُّونَكَ مِنْ شَيْءٍ ۚ وَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ ۚ وَكَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيمًا و اگر فضل خدا و رحمت او بر تو نبود، طايفه‌اى از ايشان آهنگ آن داشتند كه تو را از راه به در كنند، و[لى‌] جز خودشان [كسى‌] را گمراه نمى‌سازند، و هيچ گونه زيانى به تو نمى‌رسانند. و خدا كتاب و حكمت بر تو نازل كرد و آنچه را نمى‌دانستى به تو آموخت، و تفضل خدا بر تو همواره بزرگ بود.(آیه 113 سوره مبارکه نساء) ✅قرآن کریم راجع به پیامبر اکرم(ص) می فرماید آنچه را نمی توانستی به آن دسترسی پیدا کنی به تو آموخت زیرا ما لم تکن تعلم به این معنی است که آنچه که نمی توانستی آن را بدانی یعنی دسترسی به آن نداشتی چون منابعی که که برای فهمیدن داشتی تجربه، تعقل یا تفکر از حوزه دسترسی به این معارف خارج بوده بنابراین تو نمی توانستی به آن دسترسی پیدا کنی پس نیاز به منبعی بود سرشار و لایزال و خطاناپذیر لذا می گوییم وحی خطا ناپذیر است. ✔️ معرفتی که خدای تعالی به کسی القا می کند چون از طریق تفکر نیست لذا خطا هم درونش راه ندارد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/12/2 💯 @bayyenat313
9⃣9⃣اگر را یک بدانیم دیگر آن که است و قابل دسترسی نیست از بین می رود و دیگر نیست و چه بسا و باشد یعنی صاحب تجربه گویا چنین می بیند که فرشته وحی می آید یعنی احتمالا آن هم درست نیست چون خود او این چنین تصوری دارد این چطور می تواند منبع علم باشد و معرفتی باشد خطاناپذیر و لا یزال و فراتر از عقل، این حتی از غریزه هم پایین تر است چون ‌ممکن است توهم و خیال باشد و نمی توان در راه رسیدن به سعادت بر آن تکیه کرد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/12/2 💯 @bayyenat313
0⃣0⃣1⃣ این است که اگر ، باشد در آن تردید جدی ایجاد می شود زیرا از کجا معلوم القاء الهی است ،ممکن است تصورات و توهمات خود فرد باشد زیرا بعضی از صاحب نظران تجربه دینی، آن را واقعی قلمداد نمی کنند و اینکه شخص تصوری دارد که یک ندایی به او می رسد و چیزی را در درون خودش احساس می کند و فرقی نمی کند که این احساس واقعی باشد یا نباشد در هر صورت اسمش تجربه ی دینی است خب وحی هم اگر تجربه دینی باشد در حقانیتش تردید ایجاد می شود زیرا که امکان دارد سرابی دیده باشد و خیال کرده باشد آب دیده است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/12/2 💯 @bayyenat313
1⃣0⃣1⃣ این است که منجر به می شود چون اصلا ویژگی اصلی این است که در چهارچوب باور ها و اعتقادات خود فرد شکل می گیرد و این دیگر نمی تواند وحی الهی باشد و اعتقادات خود شخص است که این احساس تفسیر و تبیین را به او داده است در حالیکه وحی یک منبع خارجی است که می خواهد یکسری معارف و آگاهی ها بدهد نه اینکه بر اساس چهار چوب دانسته های خود او باشد برای همین است که می گویند این تجربه دینی منجر می شود به اینکه بگوییم که وحی دیگر ندارد و منشأش کاملا و است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/12/2 💯 @bayyenat313
2⃣0⃣1⃣ و از نتایج این است که وحی را از دسترس خارج می کند چون یک و است و کاملا درونی است و دیگر ما راهی برای اینکه اثبات کنیم چنین احساسی را داشتیم یا نه نداریم مثلا کسی بیاید و بگوید که من نبی هستم و به من چنین وحی شده است ما راهی نداریم که بفهمیم او راست می گوید یا دروغ می گوید. در حالیکه آن وحی که ما به آن اعتقاد داریم که است چند ویژگی دارد و یکی از ویژگی هایش این است که اثبات می کند وحی، وحی الهی است. و یکی از راه های اثبات است یعنی معجزه‌ای می آورد برای کسانی که باور ندارند و برای آنها صدقش اثبات می شود. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/12/2 💯 @bayyenat313
3⃣0⃣1⃣ یکی شبهاتی که مطرح می شود این است که وحی، پیرو است و از دلائلی که نشان می دهد وحی، پیرو است، یعنی است یا مبتنی بر خود فرد است این است که همه پیرو مسائل و حوادث شخصی و اجتماعی زمان خود پیامبر هست در نتیجه اسمش را وحی پیرو می گذارند یعنی وحی، پیرو حوادث زمان و دانش زمان است در حالیکه ما وقتی مطالعه می کنیم می بینیم وقتی وحی آمد همه چیز را به هم ریخت یعنی اصلا پارادایم‌های زمان را شکست باورها و اعتقاداتشان را شکست و چیز های جدید و نو آورد تا جایی که به آن می گویند چون حرف تازه ای را ارائه می کند و از طرف دیگر جامعه را دارد به طرف خودش می کشاند پس این وحی، پیشرو است نه پیرو یعنی جامعه را بدنبال خود می کشاند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/12/2 💯 @bayyenat313
هدایت شده از Movahed
بیانیه انتخابات.pdf
186.8K
بیانیه حضور در انتخابات، دکتر محمد عینی زاده موحد
4⃣0⃣1⃣ دیگر از ادعاهای وحی این است که وحی است و قرآن ساخته خود پیامبر اکرم(ص) است این یعنی وحی از سنخ سخن و کلام و الفاظ نیست. و باید در تحلیل خود وحی و کلام الله را تفکیک کنیم و اشاره می کنند به آیه 51 سوره مبارکه شوری ✅ وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاءُ ۚ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ و هیچ بشری را یارای آن نباشد که خدا با او سخن گوید مگر به وحی (و الهام خدا) یا از پس پرده غیب عالم (و حجاب ملکوت جهان) یا رسولی (از فرشتگان عالم بالا) فرستد تا به امر خدا هر چه او خواهد وحی کند، که او خدای بلند مرتبه حکیم است. و می گویند بنا بر آیه کلام الهی سه گونه است یکی از آنها است و دیگری و نوع سوم همان وحی است و رسولی می آید ولی چیزی را نمی کند بلکه را الهام می کند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/12/9 💯 @bayyenat313
5⃣0⃣1⃣ مهمترین ایرادی که به نظریه فوق وارد است این است که است زیرا اگر وحی، الهام فرشته است پس باید حتما چیزی را کند تا نوعی از باشد ولی این ادعا می گوید فرشته چیزی را ابلاغ نمی کند و فقط وحی می کند و از این نتیجه گیری می کنند که الفاظ و کلمات قرآن ساخته ی خود پیامبر است. ایراد دیگر این است که آیا فرشته وحی نمی توانست با کلام و الفاظی که در دستگاه معرفتی پیامبراکرم (ص) بود چیزی را به پیامبر ابلاغ کند. ✔️در نهایت قصد دارند از این طرق استفاده کنند و بگویند قرآن کلام خدا نیست پس می توان بخش هایی را نادیده گرفت و به دلخواه خود عمل کرد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/12/9 💯 @bayyenat313
6⃣0⃣1⃣ ایراد دوم این نظریه(الفاظ و کلمات قرآن ساخته ی خود پیامبر است) این است که است برای اینکه بین قرآن و الفاظش تفکیک قائل شدند و می خواهند بگویند که قرآن یک چیز و وحی چیز دیگر و الفاظش نیز چیز دیگری است. در معنای لغوی وحی در لسان العرب آمده است که وحی یعنی اشاره، نوشتن،نامه، الهام، کلام پنهان و هر چیزی که بر دیگری القا شود یعنی یک چیزی القا می شود ولی این ادعا می گوید هیچ چیزی القا نمی شود یعنی وحی می شود ولی چیزی القا نمی شود. البته در جای دیگر می گویند خداوند الفاظ را به پیامبر نگفته بلکه معنایی را القا کرده است و باز می گویند خداوند زبان مخصوص نخستین گیرنده وحی که پیامبر باشد را انتخاب کرده و این حرف یعنی الفاظ و عبارات برای خداست و این همان است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/12/9 💯 @bayyenat313
7⃣0⃣1⃣ ادعای دیگر تجربه انگاران وحی . و استناد آن به خدای تعالی از باب است. همانطور که ما میوه را اثر و نتیجه خود درخت می دانیم و می گوییم که مثلا این درخت سیب داد و اگر به خدا نسبت می دهیم مجازا نسبت می دهیم و در بحث های توحیدی می گوییم همه چیز از خداست و این سیب هم از خداست، در واقع هم همین طور است یعنی وحی فعل و اثر و نتیجه ی شخصی خود پیامبر است منتها همانطور که هر درختی هر میوه ای نمی دهد مثلا درخت چنار، گلابی نمی دهد زیرا درخت گلابی ساز و کار خاصی دارد که منتهی به گلابی می شود پیامبر و نفس الهی او هم در وحی را ایجاد می کند و انتسابش به خدای تعالی هم اشکالی ندارد همانطور که همه چیز را به خدای تعالی نسبت می دهیم. و در واقع خداوند چنین خصوصیات و ویژگی هایی در پیامبر قرار داده است که بتواند وحی تولید بکند بنابراین می بینیم اینها محتوا و مضمون و قالب و صورت وحی را یکسره کار پیامبر قلمداد می کنند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/12/16 . 💯 @bayyenat313