#مفاهیم_قرآن
0⃣0⃣1⃣ #نقد_سوم این است که اگر #وحی ، #تجربه_دینی باشد در #حقانیت آن تردید جدی ایجاد می شود زیرا از کجا معلوم القاء الهی است ،ممکن است تصورات و توهمات خود فرد باشد زیرا بعضی از صاحب نظران تجربه دینی، آن را واقعی قلمداد نمی کنند و اینکه شخص تصوری دارد که یک ندایی به او می رسد و چیزی را در درون خودش احساس می کند و فرقی نمی کند که این احساس واقعی باشد یا نباشد در هر صورت اسمش تجربه ی دینی است خب وحی هم اگر تجربه دینی باشد در حقانیتش تردید ایجاد می شود زیرا که امکان دارد سرابی دیده باشد و خیال کرده باشد آب دیده است.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/12/2
#مفاهیم_قرآن
#تردید_در_حقانیت_وحی
#تجربه_دینی
#نقد_سوم
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
1⃣0⃣1⃣ #نقد_چهارم این است که منجر به #انکار_وحی می شود چون اصلا ویژگی اصلی #تجربه_دینی این است که در چهارچوب باور ها و اعتقادات خود فرد شکل می گیرد و این دیگر نمی تواند وحی الهی باشد و اعتقادات خود شخص است که این احساس تفسیر و تبیین را به او داده است در حالیکه وحی یک منبع خارجی است که می خواهد یکسری معارف و آگاهی ها بدهد نه اینکه بر اساس چهار چوب دانسته های خود او باشد برای همین است که می گویند این تجربه دینی منجر می شود به اینکه بگوییم که وحی دیگر #منبع_الهی ندارد و منشأش کاملا #زمینی و #فردی است.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/12/2
#مفاهیم_قرآن
#انکار_وحی
#تجربه_دینی
#نقد_چهارم
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
2⃣0⃣1⃣ و #نقد_پنجم
از نتایج #تجربه_انگاری_وحی این است که وحی را از دسترس خارج می کند چون #تجربه یک #احساس_شخصی و #غیر_قابل_انتقال است و کاملا درونی است و دیگر ما راهی برای اینکه اثبات کنیم چنین احساسی را داشتیم یا نه نداریم مثلا کسی بیاید و بگوید که من نبی هستم و به من چنین وحی شده است ما راهی نداریم که بفهمیم او راست می گوید یا دروغ می گوید.
در حالیکه آن وحی که ما به آن اعتقاد داریم که #وحی_الهی است چند ویژگی دارد و یکی از ویژگی هایش این است که اثبات می کند وحی، وحی الهی است. و یکی از راه های اثبات #معجزات است یعنی معجزهای می آورد برای کسانی که باور ندارند و برای آنها صدقش اثبات می شود.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/12/2
#مفاهیم_قرآن
#وحی_الهی
#تجربه_دینی
#تجربه_احساس_شخصی_و_غیرقابل_انتقال
#نقد_پنجم
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
3⃣0⃣1⃣ #وحی_پیرو_یا_پیشرو
یکی شبهاتی که مطرح می شود این است که وحی، پیرو است و از دلائلی که نشان می دهد وحی، پیرو است، یعنی #تجربیات_خود_فرد است یا مبتنی بر #دانش_معاصر خود فرد است این است که #گزاره_های_وحی همه پیرو مسائل و حوادث شخصی و اجتماعی زمان خود پیامبر هست در نتیجه اسمش را وحی پیرو می گذارند یعنی وحی، پیرو حوادث زمان و دانش زمان است در حالیکه ما وقتی مطالعه می کنیم می بینیم وقتی وحی آمد همه چیز را به هم ریخت یعنی اصلا پارادایمهای زمان را شکست باورها و اعتقاداتشان را شکست و چیز های جدید و نو آورد تا جایی که به آن می گویند #دین_حدیث چون حرف تازه ای را ارائه می کند و از طرف دیگر جامعه را دارد به طرف خودش می کشاند پس این وحی، پیشرو است نه پیرو یعنی جامعه را بدنبال خود می کشاند.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/12/2
#مفاهیم_قرآن
#وحی_پیرو
#وحی_پیشرو
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
4⃣0⃣1⃣ دیگر از ادعاهای #تجربه_انگاران وحی این است که وحی #الهام_فرشته است و #الفاظ قرآن ساخته خود پیامبر اکرم(ص) است این یعنی وحی از سنخ سخن و کلام و الفاظ نیست.
و باید در تحلیل خود وحی و کلام الله را تفکیک کنیم و اشاره می کنند به آیه 51 سوره مبارکه شوری
✅ وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاءُ ۚ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ
و هیچ بشری را یارای آن نباشد که خدا با او سخن گوید مگر به وحی (و الهام خدا) یا از پس پرده غیب عالم (و حجاب ملکوت جهان) یا رسولی (از فرشتگان عالم بالا) فرستد تا به امر خدا هر چه او خواهد وحی کند، که او خدای بلند مرتبه حکیم است.
و می گویند
بنا بر آیه کلام الهی سه گونه است یکی از آنها #وحی است و دیگری #کلام_الله و نوع سوم همان وحی است و رسولی می آید ولی چیزی را #ابلاغ نمی کند بلکه #وحی را الهام می کند.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/12/9
#مفاهیم_قرآن
#وحی
#تجربه_دینی
#الفاظ_قرآن
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
5⃣0⃣1⃣ مهمترین ایرادی که به نظریه فوق وارد است این است که #مبهم است زیرا اگر وحی، الهام فرشته است پس باید حتما چیزی را #ابلاغ کند تا نوعی از #کلام_الهی باشد ولی این ادعا می گوید فرشته چیزی را ابلاغ نمی کند و فقط وحی می کند و از این نتیجه گیری می کنند که الفاظ و کلمات قرآن ساخته ی خود پیامبر است.
ایراد دیگر این است که آیا فرشته وحی نمی توانست با کلام و الفاظی که در دستگاه معرفتی پیامبراکرم (ص) بود چیزی را به پیامبر ابلاغ کند.
✔️در نهایت قصد دارند از این طرق استفاده کنند و بگویند قرآن کلام خدا نیست پس می توان بخش هایی را نادیده گرفت و به دلخواه خود عمل کرد.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/12/9
#مفاهیم_قرآن
#وحی
#تجربه_دینی
#ابهام
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
6⃣0⃣1⃣ ایراد دوم این نظریه(الفاظ و کلمات قرآن ساخته ی خود پیامبر است) این است که #متناقض است برای اینکه بین قرآن و الفاظش تفکیک قائل شدند و می خواهند بگویند که قرآن یک چیز و وحی چیز دیگر و الفاظش نیز چیز دیگری است.
در معنای لغوی وحی در لسان العرب آمده است که وحی یعنی اشاره، نوشتن،نامه، الهام، کلام پنهان و هر چیزی که بر دیگری القا شود یعنی یک چیزی القا می شود ولی این ادعا می گوید هیچ چیزی القا نمی شود یعنی وحی می شود ولی چیزی القا نمی شود.
البته در جای دیگر می گویند خداوند الفاظ را به پیامبر نگفته بلکه معنایی را القا کرده است و باز می گویند خداوند زبان مخصوص نخستین گیرنده وحی که پیامبر باشد را انتخاب کرده و این حرف یعنی الفاظ و عبارات برای خداست و این همان #تناقض است.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/12/9
#مفاهیم_قرآن
#وحی
#تجربه_دینی
#تناقض
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
7⃣0⃣1⃣ ادعای دیگر تجربه انگاران وحی
#وحی_فعل_و_اثر_خود_پیامبر_است.
و استناد آن به خدای تعالی از باب #مجاز است. همانطور که ما میوه را اثر و نتیجه خود درخت می دانیم و می گوییم که مثلا این درخت سیب داد و اگر به خدا نسبت می دهیم مجازا نسبت می دهیم و در بحث های توحیدی می گوییم همه چیز از خداست و این سیب هم از خداست، در واقع #وحی هم همین طور است یعنی وحی فعل و اثر و نتیجه ی شخصی خود پیامبر است منتها همانطور که هر درختی هر میوه ای نمی دهد مثلا درخت چنار، گلابی نمی دهد زیرا درخت گلابی ساز و کار خاصی دارد که منتهی به گلابی می شود پیامبر و نفس الهی او هم در #حقیقت وحی را ایجاد می کند و انتسابش به خدای تعالی هم اشکالی ندارد همانطور که همه چیز را به خدای تعالی نسبت می دهیم. و در واقع خداوند چنین خصوصیات و ویژگی هایی در پیامبر قرار داده است که بتواند وحی تولید بکند بنابراین می بینیم اینها محتوا و مضمون و قالب و صورت وحی را یکسره کار پیامبر قلمداد می کنند.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/12/16
#مفاهیم_قرآن
#وحی
#تجربه_دینی
#وحی_فعل_و_اثر_خود_پیامبر_است.
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
8⃣0⃣1⃣ اما این استدلال و برهان نه #دلیل_عقلی دارد و نه #دلیل_تجربی و نه #دلیل_نقلی حتی آیه ای را که در سخن خود به آن اشاره می کنند اصلا راجع به پیامبر اکرم نیست و راجع به میوه های بهشتی است.
💠 تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا ۗ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ
به فرمان خدا هر زمان ميوه خود را مىدهد. خدا براى مردم مثلها مىآورد، باشد كه پند گيرند.
(آیه 25 سوره ابراهیم)
یعنی حتی استنادی هم که می کنند شاعرانه است و هیچ گونه استدلال و برهان ندارد و صرفا #تمثیل است و تمثیل هم در مباحث علمی فاقد ارزش است.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/12/16
#مفاهیم_قرآن
#وحی
#تجربه_دینی
#وحی_فعل_و_اثر_خود_پیامبر_است.
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
9⃣0⃣1⃣ برخلاف همه ی این ادعاها ما وحی را اصلا به پیامبراکرم نسبت نمی دهیم که بخواهیم بگوییم نسبتش به پیامبر حقیقی و به خداوند مجازی است اصلا در هیچ #عرف و در هیچ متن و #آیات و #روایات یک نمونه هم نداریم که وحی و قرآن به پیامبر اکرم نسبت داده شده باشد در حالی که مثلا می گوییم این درخت این میوه را داد.
حتی در خود قرآن هم در آیه ۱۶ سوره توبه و آیه ۱۰۸سوره آل عمران و آیه ۱۰۱ سوره بقره می فرماید کلام الله، آیات الله، کتاب الله و اصلا در هیچ آیه ای از قرآن کریم و روایات نفرموده است کلام النبی یا کلام محمد.
و حتی در حدیث متواتر ثقلین نیز پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ...
کتاب را به خدا نسبت می دهند و عترت را به خودشان و نمی فرمایند کتابی.
و ما نیز اگر جایی بگوییم کتاب پيامبر اکرم مجازا گفته ایم و در حقیقت کتاب و کلام برای خداست.
در نهایت همه ی اینها #قیاس_تمثیلی است و #قیاس_برهانی و #منطقی نیست و هیچ ارزشی ندارد و اصلا باید گفت این دو قابل قیاس نیستند تا به این نتیجه برسیم که قرآن برای خود پیامبر است چون ما در عرف مثلا سیب را به درخت سیب نسبت می دهیم و مجازا به خدا نسبت می دهیم ولی هیچ گاه در هیچ جا قرآن را به پیامبر نسبت نداده ایم پس در نتیجه این مقایسه از پایه اشتباه است چون در این قیاس وجه شبهی وجود ندارد تا قابل مقایسه باشند و کلام، کلام خداست و برای تمامی عصرهاست و هیچ خطایی در آن راه نداشته است.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/12/16
#مفاهیم_قرآن
#وحی
#تجربه_دینی
#وحی_فعل_و_اثر_خود_پیامبر_است.
💯 @bayyenat313