#مفاهیم_قرآن
0⃣2⃣1⃣ سروش می گوید شخصیت پیامبراکرم محل و موجد و فاعل و قابل وحی است.
#محل_وحی است یعنی تجربه درون شخصیتش شکل می گیرد.
#موجد_وحی است یعنی شخصیت پیامبر این تجربه را ایجاد می کند.
و اینکه #فاعل و #قابل_وحی است یعنی وحی کننده و وحی گیرنده خودش است.
💠پدیده ای داریم به نام وحی طبق #تفسیر_سنتی، این وحی کلام خداست و تجربه انگاران و امثال سروش می خواهند به این نتیجه برسند که قرآن وحی نیست اما اگر از اول بگویند که وحی در کار نیست از جرگه دینداران و مسلمانان خارج می شوند و چون می دانند اگر از موضع یک بی دین صحبت کنند کسی به آنان توجهی نمی کند لذا از موضع دیندار حرف می زنند اما کاری می کنند که وحی انکار شود و ما با خیال راحت این را بپذیریم و وقتی این دیدگاه را بپذیریم بدون اینکه متوجه شویم و عذاب وجدان بگیریم وحی را منکر می شویم.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/2/18
#مفاهیم_قرآن
#انکار_وحی
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
1⃣2⃣1⃣ آیا اگر پیامبر اکرم جای دیگری متولد می شد قرآن دیگری ایجاد می شد؟
این حرف ظاهرا درست است که اگر پیامبر در جای دیگری متولد می شد قرآن شکل دیگری به خود می گرفت اما این دلالت بر این ندارد که وحی #تجربه_شخصی خود پیامبر است اینکه وحی متناسب با حوادث زمانه است حرف حقی است اما اینکه معنی اش این باشد که از شخصیت پیامبر برآمده حرف باطلی است زیرا این قرینه است و برهان نیست ممکن است دو چیز در کنار هم باشند و هیچ ربطی به هم نداشته باشند
به صرف اینکه تجربه انگاران تجربه هایشان منبعث از شخصیتشان است نمی توان گفت که وحی هم منبعث از شخصیت خود پیامبر است زیرا که وحی تجربه دینی نیست.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/2/18
#مفاهیم_قرآن
#وحی_تجربه_دینی_نیست.
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
2⃣2⃣1⃣ #زبان_قرآن زبان #محاوره است و زبان کتب علمی نیست کتب علمی ترتیب خطی منطقی دارند و فرست مطالب و ...دارند.
اما قرآن زبانش، زبان محاوره است محاوره یعنی دیالوگ یعنی یک کسی دارد با کسی دیگر یا کسانی دیگر صحبت می کند و لازمه ی دیالوگ تناسب با شرایط و احوال زمان است یکی یک چیزی می گوید و یک چیزی می شنود.
یک اتفاقی می افتد و و راجع به آن مطلبی مطرح می شود و اصلا مبنای فهم و تفسیر ما از قرآن متفاوت از متون کلاسیک و منطقی است قرآن کتاب نگارشی نیست، کتاب محاوره است لذا سیاق در قرآن حجت نیست بر خلاف متون دیگر که سیاق در آنها حجت است اینجا اصل بر عدم سیاق است و سیاق باید اثبات بشود در حالیکه در متون کلاسیک اصل بر سیاق است.
در دیالوگ امکان اینکه جمله با قبل و بعد ارتباط موضوعی نداشته باشد است چون محاوره است اگر بخواهیم این را با قبل و بعدش ارتباط بدهیم باید اثبات کنیم که این سیاق دارد یعنی به قبل و بعدش مرتبط است.
حال چگونه می توان اثبات کرد که آیه سیاق دارد؟
باید دو تا شرط داشته باشد.
۱- #وحدت_نزول : یعنی باید ثابت کنید این آیه و آیه قبل و بعدش باهم نازل شده اند.
۲- #وحدت_موضوع : یعنی این آیه محور و موضوعش این است و قبل و بعدش هم موضوعش همین است.
اگر دو شرط بود می گوییم اینجا سیاق دارد حال باید در ارتباط با قبل و بعدش این را تفسیر کنیم البته سیاق فقط متن نیست سیاق شامل شرایط و اوضاع و احوال هم می شود یعنی در چه فضا و شرایطی نازل شده این هم جزء سیاق است.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/2/18
#مفاهیم_قرآن
#زبان_قرآن_محاوره_است
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
3⃣2⃣1⃣ #محاوره_فصیح و بلیغ اوج کمالش این است که به #اقتضای_حال باشد.
برای همین در تعریف فصاحت و بلاغت سخن گفتن به اقتضای حال آمده است.
یعنی اگر سخنی سر جایش گفته شود تاثیر شگرفی می گذارد.
در تعریف اقتضای حال دوتا کلمه داریم #اقتضا و #حال یعنی #شرایط_شنونده، #شرایط_گوینده، #شرایط_خطاب و حتی #خود_گوینده.
✔️فصاحت و بلاغت یعنی برای القای مطلب از همه شرایط به بهترین نحو استفاده شود.
همه ی ادبایی که با کلام و ادبیات و اشعار عرب آشنا هستند همه می گویند که قرآن کریم در اوج فصاحت و بلاغت است یعنی کلمات را به جا استفاده کرده است و اقتضای حال را رعایت کرده است و از فضای مخاطب، فضای گوینده، فضای حال مخاطب، اتفاقاتی که می افتد و شرایط زمانه استفاده می کند تا مطلبش را به بهترین شکل بیان کند و این معنایش این نیست که او تابع شرایط زمانه است بلکه از شرایط زمان و حوادث به عنوان یک وسیله و ابزار برای القای مطلب خودش استفاده کرده است.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/2/18
#مفاهیم_قرآن
#زبان_قرآن_محاوره_است
#رعایت_اقتضای_حال_درقرآن
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
4⃣2⃣1⃣ قرآن و پیامبراکرم تابع شرایط زمان نبودند زیرا وقتی تاریخ را مطالعه می کنیم می بینیم تحولی را در جامعه ای ایجاد کرده است که جامعه شناسان و روانشناسان تاریخی و اجتماعی می گویند این تغییر و تحول در شرایط عادی شاید صدها سال زمان نیاز داشته باشد ولی پیامبر توانسته در مدت ۲۳ سال تحولی در جامعه ایجاد کند و جامعه ای را از این رو به آن رو بکند.
پس اینکه پیامبر آمده و تحول عظیمی را ایجاد کرده نشان می دهد که پیرو جامعه و شرایط زمان نبوده است.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/2/18
#مفاهیم_قرآن
#تجربه_انگاران_وحی
#قرآن_پیرو_جامعه_و_شرایط_زمان_نیست.
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
5⃣2⃣1⃣ شبهه ای وارد می شود مبنی بر اینکه چیز هایی که ذهن پیامبراکرم را بیشتر درگیر می کرد بیشتر در قرآن نمود پیدا کرده است در حالیکه ما می بینیم اینطور نیست مثلا یکی از حوادثی که پیامبر تا آخر عمرش همیشه یاد می کرد و اتفاقا به خاطر شرایطی که بعدا پیش آمد پیامبر بیش از همه به آن توجه می داد حضرت خدیجه بود.
اینکه پیامبر تا آخر عمر نه ازدواج داشت و خودش می گفت این زنان هیچ کدامشان انگشت کوچک خدیجه هم نمی شوند از حیث معرفت ،ایمان اخلاق.
و وقتی برخی همسران پیامبر نیش می زدند پیامبر جوابشان را می داد و از خدیجه به شدت دفاع می کرد.
این خدیجه در شعب ابیطالب در وسط معرکه و در اوج نزول وحی ، از شدت شرایط سخت شعب ابی طالب از دنیا می رود.
اما در قرآن یک کلمه در مورد حضرت خدیجه و این مسائل پیدا نمی کنید
پس قرآن عینا منطبق با ذهنیات و حوادثی که ذهن پیامبر را درگیر می کرده است، نیست.
پیامبر حرف هایی را مطرح کرده که اصلا در قرآن نیست و قرآن مطالبی دارد که به لحاظ شخصی مورد توجه پيامبر نبوده اما در قرآن پر رنگ مطرح شده این نشان می دهد که درست است که قرآن از شرایط زمان و حوادث برای بیان مطالبش استفاده کرده اما این کار پیامبر نبوده چون اصلا ذهنیت و شخصیت و رفتار پیامبر چیز دیگری بوده است.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/2/18
#مفاهیم_قرآن
#تجربه_انگاران_وحی
#قرآن_پیرو_جامعه_و_شرایط_زمان_نیست
#قرآن_کلام_خداست.
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
6⃣2⃣1⃣ ادعای دیگر تجربه انگاران وحی این است که نسبت به پیامبراکرم و وحی واقع بین تر هستند و ارزش بیشتری برای پیامبر و وحی قائل هستند.
می گویند از نظر ما پیامبراکرم همه کاره است و اوست که موجد وحی است و در واقع پیامبر به درجه ای رسیده است که آنچه که او می گوید همان است که خدای تعالی می گوید.
اما در برداشت سنتی از وحی نقش پیامبر در حد یک نامه رسان تقلیل پیدا می کند و پیامبر نقش فعالی در وحی ندارد ولی در دیدگاه تجربه ی دینی نقش فعال دارد.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/3/1
#مفاهیم_قرآن
#ادعای_تجربه_انگاران_وحی
#دیدگاه_سنتی_درتفسیر
#دیدگاه_تجربه_انگاران_در_تفسیر
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
7⃣2⃣1⃣ در دیدگاه سنتی این معنا که پیامبراکرم فقط نقش ابلاغ را دارد وجود ندارد و با قرار دادن آیه ۹۹ سوره مبارکه مائده
(مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ
بر پیغمبر جز تبلیغ (احکام الهی) وظیفهای نیست، و خدا هر چه را آشکار داشته و یا پنهان دارید همه را میداند.)
در کنار آیات دیگر قرآن و بررسی خود آیه متوجه می شویم که اصلا این گونه نیست و انحصار به این معنا وجود ندارد.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/3/1
#مفاهیم_قرآن
#ادعای_تجربه_انگاران_وحی
#دیدگاه_سنتی_درتفسیر
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
8⃣2⃣1⃣ وَكَذَٰلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِنْ أَمْرِنَا ۚ مَا كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلَا الْإِيمَانُ وَلَٰكِنْ جَعَلْنَاهُ نُورًا نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا ۚ وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
همان گونه (که بر پیامبران پیشین وحی فرستادیم) بر تو نیز روحی را بفرمان خود وحی کردیم؛ تو پیش از این نمیدانستی کتاب و ایمان چیست (و از محتوای قرآن آگاه نبودی)؛ ولی ما آن را نوری قرار دادیم که بوسیله آن هر کس از بندگان خویش را بخواهیم هدایت میکنیم؛ و تو مسلّماً به سوی راه راست هدایت میکنی.(آیه 52 سوره شوری)
✅در این آیه شریفه خداوند #نقش_هدایتی پیامبر را مطرح می کنند و این نقش هدایتی به این معنا نیست که فقط راه را نشان می دهد بلکه دست را می گیرد و به مقصد می رساند.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/3/1
#مفاهیم_قرآن
#نقش_هدایتی_پیامبر
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
9⃣2⃣1⃣ ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا﴾
ای کسانی که ایمان آوردهاید، خدا و پیامبر و اولیای امر خود را اطاعت کنید؛ پس هر گاه در امری دینی اختلاف نظر یافتید، اگر به خدا و روز بازپسین ایمان دارید، آن را به کتاب خدا و سنت پیامبر او عرضه بدارید، این بهتر و نیکفرجامتر است.(سورهٔ نساء-آیهٔ ۵۹)
✅ #اطاعت از رسول در این آیه نشان از #شأن_فرماندهی و #رهبری پیامبر دارد. پس پیامبر وظیفه اش فقط ابلاغ نیست و مطاع هم است یعنی رهبری که باید از او اطاعت شود.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/3/1
#مفاهیم_قرآن
#شان_رهبری
#شأن_فرماندهی
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
0⃣3⃣1⃣ إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللَّهُ ۚ وَلَا تَكُنْ لِلْخَائِنِينَ خَصِيمًا
(ای پیغمبر) ما قرآن را به حق به سوی تو فرستادیم تا به آنچه خدا (به وحی خود) بر تو پدید آورده میان مردم حکم کنی، و نباید به نفع خیانتکاران (با مؤمنان) به خصومت برخیزی.
(آیه 105 سوره نساء)
این آیه شریفه اشاره به #شان_قضایی_و_حکومتی پیامبر اکرم دارد.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/3/1
#مفاهیم_قرآن
#شان_قضایی_و_حکومتی
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
1⃣3⃣1⃣ «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ»
ولی شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آوردهاند همان کسانی که نماز برپا میدارند و زکات میدهند در حالی که در رکوع نمازند.(آیه ۵۵ سوره مبارکه مائده)
این آیه بیانگر #مقام_ولایت پیامبر اکرم است.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/3/1
#مفاهیم_قرآن
#مقام_ولایت
💯 @bayyenat313