eitaa logo
بینات
143 دنبال‌کننده
1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
3⃣2⃣1⃣ و بلیغ اوج کمالش این است که به باشد. برای همین در تعریف فصاحت و بلاغت سخن گفتن به اقتضای حال آمده است. یعنی اگر سخنی سر جایش گفته شود تاثیر شگرفی می گذارد. در تعریف اقتضای حال دوتا کلمه داریم و یعنی ، ، و حتی . ✔️فصاحت و بلاغت یعنی برای القای مطلب از همه شرایط به بهترین نحو استفاده شود. همه ی ادبایی که با کلام و ادبیات و اشعار عرب آشنا هستند همه می گویند که قرآن کریم در اوج فصاحت و بلاغت است یعنی کلمات را به جا استفاده کرده است و اقتضای حال را رعایت کرده است و از فضای مخاطب، فضای گوینده، فضای حال مخاطب، اتفاقاتی که می افتد و شرایط زمانه استفاده می کند تا مطلبش را به بهترین شکل بیان کند و این معنایش این نیست که او تابع شرایط زمانه است بلکه از شرایط زمان و حوادث به عنوان یک وسیله و ابزار برای القای مطلب خودش استفاده کرده است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/2/18 💯 @bayyenat313
4⃣2⃣1⃣ قرآن و پیامبراکرم تابع شرایط زمان نبودند زیرا وقتی تاریخ را مطالعه‌ می کنیم می بینیم تحولی را در جامعه ای ایجاد کرده است که جامعه شناسان و روانشناسان تاریخی و اجتماعی می گویند این تغییر و تحول در شرایط عادی شاید صدها سال زمان نیاز داشته باشد ولی پیامبر توانسته در مدت ۲۳ سال تحولی در جامعه ایجاد کند و جامعه ای را از این رو به آن رو بکند. پس اینکه پیامبر آمده و تحول عظیمی را ایجاد کرده نشان می دهد که پیرو جامعه و شرایط زمان نبوده است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/2/18 . 💯 @bayyenat313
5⃣2⃣1⃣ شبهه ای وارد می شود مبنی بر اینکه چیز هایی که ذهن پیامبراکرم را بیشتر درگیر می کرد بیشتر در قرآن نمود پیدا کرده است در حالیکه ما می بینیم اینطور نیست مثلا یکی از حوادثی که پیامبر تا آخر عمرش همیشه یاد می کرد و اتفاقا به خاطر شرایطی که بعدا پیش آمد پیامبر بیش از همه به آن توجه می داد حضرت خدیجه بود. اینکه پیامبر تا آخر عمر نه ازدواج داشت و خودش می گفت این زنان هیچ کدامشان انگشت کوچک خدیجه هم نمی شوند از حیث معرفت ،ایمان اخلاق. و وقتی برخی همسران پیامبر نیش می زدند پیامبر جوابشان را می داد و از خدیجه به شدت دفاع می کرد. این خدیجه در شعب ابی‌طالب در وسط معرکه و در اوج نزول وحی ، از شدت شرایط سخت شعب ابی طالب از دنیا می رود. اما در قرآن یک کلمه در مورد حضرت خدیجه و این مسائل پیدا نمی کنید پس قرآن عینا منطبق با ذهنیات و حوادثی که ذهن پیامبر را درگیر می کرده است، نیست. پیامبر حرف هایی را مطرح کرده که اصلا در قرآن نیست و قرآن مطالبی دارد که به لحاظ شخصی مورد توجه پيامبر نبوده اما در قرآن پر رنگ مطرح شده این نشان می دهد که درست است که قرآن از شرایط زمان و حوادث برای بیان مطالبش استفاده کرده اما این کار پیامبر نبوده چون اصلا ذهنیت و شخصیت و رفتار پیامبر چیز دیگری بوده است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/2/18 . 💯 @bayyenat313
6⃣2⃣1⃣ ادعای دیگر تجربه انگاران وحی این است که نسبت به پیامبراکرم و وحی واقع بین تر هستند و ارزش بیشتری برای پیامبر و وحی قائل هستند. م‍ی گویند از نظر ما پیامبراکرم همه کاره است و اوست که موجد وحی است و در واقع پیامبر به درجه ای رسیده است که آنچه که او می گوید همان است که خدای تعالی می گوید. اما در برداشت سنتی از وحی نقش پیامبر در حد یک نامه رسان تقلیل پیدا می کند و پیامبر نقش فعالی در وحی ندارد ولی در دیدگاه تجربه ی دینی نقش فعال دارد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/3/1 💯 @bayyenat313
7⃣2⃣1⃣ در دیدگاه سنتی این معنا که پیامبراکرم فقط نقش ابلاغ را دارد وجود ندارد و با قرار دادن آیه ۹۹ سوره مبارکه مائده (مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ بر پیغمبر جز تبلیغ (احکام الهی) وظیفه‌ای نیست، و خدا هر چه را آشکار داشته و یا پنهان دارید همه را می‌داند.) در کنار آیات دیگر قرآن و بررسی خود آیه متوجه می شویم که اصلا این گونه نیست و انحصار به این معنا وجود ندارد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/3/1 💯 @bayyenat313
8⃣2⃣1⃣ وَكَذَٰلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِنْ أَمْرِنَا ۚ مَا كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلَا الْإِيمَانُ وَلَٰكِنْ جَعَلْنَاهُ نُورًا نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا ۚ وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ همان گونه (که بر پیامبران پیشین وحی فرستادیم) بر تو نیز روحی را بفرمان خود وحی کردیم؛ تو پیش از این نمی‌دانستی کتاب و ایمان چیست (و از محتوای قرآن آگاه نبودی)؛ ولی ما آن را نوری قرار دادیم که بوسیله آن هر کس از بندگان خویش را بخواهیم هدایت می‌کنیم؛ و تو مسلّماً به سوی راه راست هدایت می‌کنی.(آیه 52 سوره شوری) ✅در این آیه شریفه خداوند پیامبر را مطرح می کنند و این نقش هدایتی به این معنا نیست که فقط راه را نشان می دهد بلکه دست را می گیرد و به مقصد می رساند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/3/1 💯 @bayyenat313
9⃣2⃣1⃣‌ ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا﴾ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خدا و پیامبر و اولیای امر خود را اطاعت کنید؛ پس هر گاه در امری دینی اختلاف نظر یافتید، اگر به خدا و روز بازپسین ایمان دارید، آن را به کتاب خدا و سنت پیامبر او عرضه بدارید، این بهتر و نیک‌فرجام‌تر است.(سورهٔ نساء-آیهٔ ۵۹) ✅ از رسول در این آیه نشان از و پیامبر دارد. پس پیامبر وظیفه اش فقط ابلاغ نیست و مطاع هم است یعنی رهبری که باید از او اطاعت شود. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/3/1 💯 @bayyenat313
0⃣3⃣1⃣ إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللَّهُ ۚ وَلَا تَكُنْ لِلْخَائِنِينَ خَصِيمًا (ای پیغمبر) ما قرآن را به حق به سوی تو فرستادیم تا به آنچه خدا (به وحی خود) بر تو پدید آورده میان مردم حکم کنی، و نباید به نفع خیانتکاران (با مؤمنان) به خصومت برخیزی. (آیه 105 سوره نساء) این آیه شریفه اشاره به پیامبر اکرم دارد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/3/1 💯 @bayyenat313
1⃣3⃣1⃣ «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» ولی شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آورده‌اند همان کسانی که نماز برپا می‌دارند و زکات می‌دهند در حالی که در رکوع نمازند.(آیه ۵۵ سوره مبارکه مائده) این آیه بیانگر پیامبر اکرم است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/3/1 💯 @bayyenat313
2⃣3⃣1⃣ كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ چنانکه در میان شما رسولی از خودتان فرستادیم که آیات ما را برای شما تلاوت می‌کند و نفوس شما را (از پلیدی جهل) پاک و منزّه می‌گرداند و به شما تعلیم کتاب و حکمت می‌دهد و آنچه را نمی‌دانید به شما می‌آموزد. (آیه 151 سوره بقره) ✅ تلاوت چند مرحله دارد. اول است و مشکل باید مشخص شود. دوم اینکه پیامبر اکرم آیاتی از قرآن را که است، باید پیدا کند. و سوم باید آیه را به گونه ای کند که ملت و امت راهش را پیدا کند که الان باید چکار کند و چیست. یعنی را بگوید و و برنامه ی از آن آیه را بدهد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/3/1 💯 @bayyenat313
3⃣3⃣1⃣ و ۱- در حصر حقیقی، «محصور» در «محصورٌفیه» منحصر می‌شود و حكم آن به دیگری سرایت نمی‌كند؛ مانند: ﴿وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلَّا اللَّهُ﴾ ۲ـ حصر اضافی، مقابل حصر حقیقی و به معنای اثبات حکم برای موضوعی و نفی آن از برخی از غیر آن است، و این نوع حصر مانند حصر حقیقی مطلق نیست. این حصر بر سه گونه است و به پیش‌فرضها و حالتهای مخاطب بستگی دارد. انواع حصرهای اضافی به این شرح است: الف) هرگاه مخاطب، پنداری نادرست داشته باشد، گمان او را با حصر تصحیح می‌کنند؛ مانند: ﴿وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ﴾. مشركان می‌پنداشتند كه حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) فرستاده خداوند نیست. خداوند متعال در این آیه شریف، وظیفه حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) را در رسالت الهی منحصر كرده‌ است، البته این امر بدان معنا نیست كه ایشان اوصاف دیگری ندارند، بلكه این حصر تنها برای تصحیح گمان مشركان صورت گرفته است. ب) هرگاه مخاطب گمان كند که چند نفر فعل واحدی را با هم انجام داده‌اند، متكلم این پندار را با حصر تصحیح می‌كند. این نوع از حصر، گمان اشتراک در حكم را به چیزی معین تبدیل می‌كند؛ مانند: «ما سَعَی فی حاجَتِكَ إلّا أنا». در این مثال، مخاطب گمان می‌كرده است كه نیازش را دو نفر برآورده‌‌اند، اما متكلم با حصر، برآورده کردن حاجت او را تنها در خودش منحصر کرده است. ج) این نوع از حصر زمانی صورت می‌گیرد كه مخاطب در تعیین مقصورٌعلیه حیران و در انتخاب میان چند نفر در تردید باشد. برای از بین بردن این تردید از حصر استفاده می‌شود؛ مانند: «ما سَعَی فِی حاجتِكَ إلّا أنا»، در این مثال، شنونده نمی‌داند كه کدام‌ یک از افراد، نیاز او را برآورده كرده است. از این رو، فرد مورد نظر با حصر معین می‌شود. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/3/1 💯 @bayyenat313
4⃣3⃣1⃣ مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ بر عهده پیامبر جز رساندن [پیام خدا] نیست. و خدا آنچه را آشکار می کنید و آنچه را پنهان می دارید، می داند. (آیه 99 سوره مائده) ✅در این آیه نیست و اضافی است و پیامبر جز ابلاغ وظایف دیگری هم دارد. و باید ببینیم در آن زمان چه بوده است. مثلا شخصی تصور می کند که پیامبر مسئول بهشت رفتن اوست، آیه با حصر اضافی() می گوید نه خودت باید بروی و پیامبر وظيفه اش فقط ابلاغ است. اگر مردد است بین این دوتا که آیا پیامبر مسئول بهشت رفتن است یا فقط ابلاغ می کند با دادن طرف صحيح فرد را از تردید بیرون می آورد. و اگر می گوید هم این می شود و هم آن یعنی هم مسئول بهشت بردن است هم ابلاغ می کند با مشخص کردن طرف صحیح می شود . 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/3/1 ۹۹_سوره_مائده 💯 @bayyenat313