#آیات_الأحکام #تفسیر
#فقه #احکام_حیض
#صرف #ادبیات_عربی
آيۀ 222 سورۀ بقره:
«وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّسٰاءَ فِي الْمَحِيضِ وَ لٰا تَقْرَبُوهُنَّ حَتّٰى يَطْهُرْنَ ...»
1- به اجماع فقهای امامیه و عامه، این آیه بيانگر وجوب کناره گیری از زن، در دوران حيض است.
2- عبارت «حَتّٰى يَطْهُرْنَ» دو گونه، با تشديد «طاء» (#یَطَّهَّرنَ) و بدون تشديد «طاء» (#یَطهُرنَ) قرائت شده است، امّا بيشتر قاريان آن را بدون تشديد قرائت كردهاند.
3- با توجه به اختلاف معنایی #باب_تفعّل و #ثلاثی_مجرد، دربارۀ زمان #پايان حرمت آميزش با زن، اختلاف شده است:
الف- بنا بر قرائت نخست، تنها پس از انجام غسل حیض، می-توان به زن نزدیک شد.
ب- بنا بر قرائت دوم، به محض قطع شدن خون حیض، می توان به او نزدیک شد.
4- فتواى مشهور، طبق قرائت دوم است.
5- برخى از واژۀ «أذى» استفاده كردهاند كه خون حيض نجس است.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#لغت
#مترادف
#وقوع_ترادف_در_قرآن
#فرق_تجسس_و_تحسس
#تعریف_ترادف:
#تعریف جرجانی: ترادف عبارتست از: ورود الفاظ گوناگون بر یک معنی به اعتبار واحد . (التعریفات ص31)
#زرکشی در البرهان ج2 ص107 استعمال آن را در قرآن، پذیرفته است.
در حالی که #ابوهلال_عسکری در الفروق اللغویه ص13 و محمد بن زیاد معروف به این الأعرابی و ابوالعباس ثعلب و احمد بن فارس قزوینی و ابن درستویه، استعمال واژگان مترادف در قرآن را مردود می داند. اینان معتقدند همان طور که استعمال یک لفظ در بیشتر از یک معنی جایز نیست، استعمال دو لفظ نیز در یک معنی جایز نمی باشد.
ابوالفتوح رازی در روض الجنان و ابوعبیده معمر بن مثنی در مجازات القرآن «#تجسس» و «#تحسس» و «#تبحث» را به معنای جستجو کردن و مترادف دانسته اند
ولی ابوهلال عسکری بین آنها #فرق گذاشته است او می گوید:
#تحسس در مورد جستجوی در پی چیز خوب
و #تجسس برای جستجوی در پی چیز بد است.
#تحسس_و_تجسس_در_قرآن:
قرآن، تحسس را در مورد یوسف و برادر وی به کار برده که امر خوبی است: « يا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَ أَخيهِ » (یوسف/87) (پدر به فرزندانش امر می کند به دنبال یوسف و برادرش بگردید)
و تجسس را نهی کرده است: « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا » (حجرات/12).
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#اصطلاحات_ادبی
#اختلافات_بصریین_و_کوفیین
#گزارش_نمونه_ها:
گوشه ای از اختلافات کوفی و بصری
1- #بصریین فعل #سه_گونه می دانند: #ماضی، #مضارع، #امر
در حالی که #کوفیین، آن را به دو قسم #ماضی و #مضارع دانسته و اما فعل #امر را نوعی #مضارع می دانند. (الإنصاف في مسائل الخلاف لابن الأنباري 2: 524 - 525 وهمع الهوامع: للسيوطي 1: 7، وشرح الحدود في النحو: للفاكهي، ص 97.)
2- #بصریین به حروفی که عمل جر انجام می دهند #حروف_جرّ می گویند در حالی که #کوفیین به آنها #حروف_خفض یا #حروف_صفات می گویند. (شرح المفصل: لابن يعيش 4: 74 و 8: 7، وهمع الهوامع: للسيوطي 2: 19، وشرح الحدود في النحو: للفاكهي ص 277، والمصطلح النحوي: عوض القوزي ص 118.)
3- به عقیدۀ #بصریین، یکی از شروط کلمه ای که جمع مذکر سالم بسته می شود این است که خالی از #تاء باشد. در حالی که #کوفیین جمع مذکر سالم بستن چنین کلمه ای را جایز می دانند. (الإنصاف: لابن الأنباري 1: 40 - 44 وشرح الألفية:لابن الناظم ص46، والهمع 1:45.)
4- اصطلاح #ضمیر و #مضمر، از تعبیرات #بصریین است در حالی که #کوفیین از اصطلاح #كناية یا #مكنى استفاده می کنند. (همع الهوامع: للسيوطي 1: 56: والمصطلح النحوي: عوض القوزي ص 174.)
5- #بصریین معتقدند فعل #امر، #مبنی است در حالی که #کوفیین آن را #معرب و #مجزوم می دانند. (الإنصاف في مسائل الخلاف: لابن الأنباريّ 2: 524.)
6- #بصریین یکی از اقسام توابع را #بدل می نامند در حالی که #کوفیین به جای این اصطلاح از اصطلاح #ترجمة یا #تبيين یا #تكرير استفاده می کنند. (الهمع 2: 125.)
7- به عقیدۀ #بصریین، #اعرف معارف، #ضمیر است در حالی که کوفیین #اسم_اشاره را #اعرف_معارف می دانند. و این اختلاف و شرح آن در کتابی به خوبی الإنصاف ابن انباری نیامده است. (الإنصاف في مسائل الخلاف: لابَن الأنباريِّ 2: 707.)
8- #کوفیین فعل مضارع بعد از #کی را منصوب به خود #کی می دانند در حالی که #بصريين معتقدند می توان #کی یا #أن_مقدّر را #ناصب_مضارع دانست زیرا #کی حرف مشترکی است که برای عمل جر و به معنای لام نیز، به کار می رود. (شرح ألفية ابن معطٍ: لابن القوَّاس 1: 340 - 341، وهمع الهوامع: للسيوطي2: 4 - 5.)
9- اصطلاح #نعت خاستگاه #کوفی دارد در حالی که #بصریین از اصطلاح #وصف یا #صفت استفاده می کنند. (همع الهوامع 2: 116.)
10- اصطلاح #عطف_نسق نیز از ویژگی های مکتب #کوفیین است در حالی که #بصریین از اصطلاح #عطف_به_حروف یا #شرکت استفاده می کنند. (شرح المفصل: لابن يعيش 3: 74، وهمع الهوامع 2: 128.)
#بارگذاری مطالب با ذکر #آدرس_کانال
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#اسماء_قبایل_عرب
#أزد_شنوءة
#تلفظ_أزد_شنوءة
#تحلیل_معنایی_أزد_شنوءة
منبع:
التصریح علی التوضیح/ خالد بن عبدالله الأزهری
لسان العرب/ ابن منظور
النهایة فی غریب الحدیث و الأثر/ ابن اثیر
تلفظ و تحلیل #أزد:
الف- تلفظ #أزد:
به فتح همزه و سکون زاء یا سین (یعنی: أسد به سکون سین نیز گفته می شود)
جوهری در صحاح گفته: «أزد» نام پدر قبیله ای از اهالی یمن است و در لغت فصیح تر به او «#أسد» (به سکون سین) می گویند.
ب- ترکیب أزد:
واژۀ «أزد» به سه ترکیب به کار می رود: #أزد_شنوءة؛ #أزد_عمان؛ #أزد_السراة. (گویا نام سه نفر بوده است)
ج- وجه تسمیه:
در وجه نام گذاری او به «أزد» یا «أسد» دو نظریه است:
1- أسد از ریشه «سدی» به معنای «بخشیدن فراوان» است، و «أزد» نیز لهجه و لغتی در «أسد» است. پس او را بدین نام، نامیده اند زیرا «کثیر العطاء» (بسیار بخش) بوده است.
ابن اثیر در النهایة فی غریب الحدیث و الأثر می نویسد: «أَسْدَى و أولى و أعطى بمعنى. يقال أَسْدَيْتُ إليه معروفا أُسْدِي إِسْدَاءً.»
2- أسد و أزد به معنای «نکاح» می باشد و او را چنین نامیده اند زیرا کثیر النکاح بوده است.
تلفظ #شنوءة:
به فتح شین و ضم نون و فتح همزه خوانده می شود.
#بارگذاری مطالب با ذکر #آدرس_کانال
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#ترکیب (#یا_یُوسُفِ)
#تجزیه (#آرام)
#ترکیب (#بکرٌ_کَرِیمٍ)
#یا_یُوسُفِ :
در اصل (یا یُوسُ فِ) بوده است. #یوسُ منادای مرخَّم است که اکنون مبنی بر ضم شده است و #فِ فعل امر از #وَفَی_یَفِی_لِیَفِ_فِ می باشد.
و اما توهم اضافه #یوسف به #یاء_متکلم و حذف یاء و بقاء کسره به عنوان قرینه، صحیح نیست زیرا یوسف علم است و اضافه معرفه ممتنع است. مگر اینکه بدون هیچ قرینه ای ادعا کنیم یوسف نکره فرض شده و سپس اضافه شده است.
#آرام :
جمع مکسر #إِرَم می باشد همانطور که #آصال جمع أصل است.
#بکرٌ_کَرِیمٍ :
#بکرٌ مبتداست و #کَرِیمٍ جار و مجرور، متعلق به فعل عام مقدر، خبر است و #رِیم به معنای #چرک است.
#بارگذاری مطالب با ذکر #آدرس_کانال
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#سؤال_ادبی
#اصطلاحات
#فرق بین #حذف و #تقدیر و #إضمار و #إختزال و #ترک و #نوی چیست؟
#سؤال_منطقی_اصولی
#تطبیق_منطق_و_اصول_فقه
حالات روانی انسان نسبت به هر گزاره ای که می شنود یا کشف می کند، چند گونه است ( #قطع، #ظن، ...)؛ از دیدگاه منطق دانان کدام یک از این حالات #تصدیق و کدام یک #تصوّر است؟ و در #علم_اصول از کدام یک و در چه بابی سخن می گویند؟
#بارگذاری مطالب با ذکر #آدرس_کانال
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#سؤال_منطقی_اصولی
#تطبیق_منطق_و_اصول_فقه
حالات روانی انسان نسبت به هر گزاره ای که می شنود یا کشف می کند، 8 فرض دارد.
ادامه دارد ....
#بارگذاری مطالب با ذکر #آدرس_کانال
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#تضمین_الفیه_ابن_مالک:
أحمدُ رَبِّي اللهَ خَیرَ مالِکٍ حَمداً یُنَجِّینِي مِنَ المَهالِکِ
ثُمَّ أصَلِّي مُتَوالِیاً عَلَی مُحَمّدٍ خَیرِ نَبِیٍّ أرسِلا
لِیَهدِیَ الخَلقَ مَنَاهِجَ الهُدَی فَمَا لَنا إلا إتِّباعُ أحمَدا
وَ الفُمُّ حَیثُ المِیمُ مِنهُ بانَا لَم یَبقِ مَا بَینَهُما فُرقَانَا (أحمد ؛ أحد)
فَإنَّهُ أحمَدُ وَ اللهُ أحَد فَسِیرَ سَیرَتَینِ سَیرَ ذِي رَشَدٍ (من المسجد الحرام إلی المسجد الأقصی و منه إلی السماء)
وَ هُوَ مِنَ الخَلقِ جَمِیعاً أصطُفِي وَ ما سِواهُ ناقِصٌ وَ النَّقصُ فِي
ماهِیَّةِ الإمکانِ أمرٌ ثابِتٌ إلا إذا إبتَدَی بِهِ فَإستَثبِتُوا
فَإنَّهُ أوَّلُ صَادِرٍ بِلا هَمزٍ فلإثنَینِ بِهِ تَوَصَّلا (خلقت علی و فاطمه بعد از نبی بود)
وَ آلِهِ الغَرِّ الکِرامِ البَرَرَة أسرَتِهِ الطّاهِرَةِ المُطَهَّرَةِ
لا سِیَّمَا عَلَی الإمَامِ الأوَّلِ إذ لَم یَفُوا إلا إمرُءٌ إلا علیٌّ
خَلِیفَةُ الرَّسُولِ ثَانِي إثنَی کِسَا فَهوَ بِهِ فِي کُلِّ حُکمٍ ذُو إتِّسَا
مَرتَبَتَینِ قَد عَراهُما وَ مِن سِوَاهُما إجعَل کُلَّ ما لَهُ زُکِنَ(غیر از الوهیت و نبوت را دارد)
فَلَن تَرَی فِي النَّاسِ مِن وَلِيٍّ أولَی بِهِ الإکرَامُ مِن عَلیٍّ
وَ أحَداً أذکُر وَ صِلَنهُ بِعَشَر مُرَکِّباً لِیَکمِلَ الإثنَی عَشَر
#بارگذاری مطالب با ذکر #آدرس_کانال
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
كتاب القصاص.pdf
220.9K
#فقه
#الروضة_البهیة_فی_شرح_اللمعة_الدمشقیة
#روش_تحصیل_شرح_لمعه
#روش_تجزیه_متن
نمونه ای از #تجزیه_متن به:
#مسأله (سؤال اصلی) و #فروع ذیل آن مسأله
تقدیم به دوستان عزیزی که خواهان ارائۀ نمونه ای از تجزیۀ متن شهید ثانی به مسأله و فروع ذیل آن شده بودند.
15 صفحه از ابتدای کتاب القصاص.
ان شاء الله چند نمونه دیگر هم بارگذاری خواهم کرد.
#بارگذاری مطالب با ذکر #آدرس_کانال
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
كتاب الجهاد.pdf
196.9K
#فقه
#الروضة_البهیة_فی_شرح_اللمعة_الدمشقیة
#روش_تحصیل_شرح_لمعه
#روش_تجزیه_متن
نمونه دوم از #تجزیه_متن به:
#مسأله (سؤال اصلی) و #فروع ذیل آن مسأله
کتاب #الجهاد
شایسته است در ابتدای هر کتاب، یک #فهرست_اجمالی و ذیل هر فصل یک #فهرست_تفصیلی از آن بحث، تهیه کنید تا هندسه هر کتاب را به خوبی به ذهن بسپارید.
#بارگذاری مطالب با ذکر #آدرس_کانال
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
متن ويرايش شده و کامل کتاب الصيد و الذباحة.pdf
419.1K
#فقه
#روش_تجزیه_متن
#شرح_لمعه
نمونه سوم از #تجزیه_متن_فقهی به:
#مسأله (سؤال اصلی) و #فروع ذیل آن مسأله
کتاب #الصید_و_الذباحة
در این نوشته #مسأله و #فروع_مرتبط با آن به خوبی جدا شده و همه را شماره گذاری کرده ام.
ضمنا #فهرست_اجمالی و #فهرست_تفصیلی هم دارد.
#بارگذاری مطالب با ذکر #آدرس_کانال
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB