eitaa logo
مدرسه فقهی مدیریت اسلامی
993 دنبال‌کننده
903 عکس
9 ویدیو
2.3هزار فایل
کانال مدرسه فقهی مدیریت اسلامی تابع بنیاد فقهی مدیریت اسلامی-حوزه علمیه قم ارائه دروس خارج: فقه الادارة اصول فقه الادارة تفسیر مدیریتی قرآن کریم انعکاس اخبار کرسی‌های نظریه‌پردازی و رسالات اجتهادی وب سایت مدرسه: https://fiim.ir/feqhi-school/
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه الاداره 41و42.docx
22.9K
3شنبه29/7/99-3 ربیع الاول 1442 -19 اکتبر 2020 –درس41و 42فقه الاداره – فقه برنامه ریزی – پردازش نظام برنامه ریزی – درجه بندی اهداف نظام برنامه ریزی – (سال تحصیلی 1399-1400) اهداف دنیوی نظام برنامه ریزی اسلام 1-حیوة طیبه 124 2-مدینه طیبه88 7- لباس مدینه طیبة24 استظهار شد که: لباس امام مدینه که سائس و حاکم است لباس خدمت و کار ولی نطیف ، جدید است البته رهبران دینی و علمی اگر حاکم نباشند نرم و راحت تر است امام اول و آخر یعنی علی ع و مهدی عج خشن و کار است و لباس امام وسط یعنی امام ششم که حاکم نیست نرم و راحت است مثل لباس مراج تقلید که لباس علم و معنویت و آرامش است و لی لاباس ولی فقیه یا امام جامعه و مدینه لباس زبر یعنی لباس دفاع و آمادگی است در مجموع برای امام جند نوع لباس در اخبار آمده است : 1- لباس جدید و نظیف 2-لباس خشن 3-لباس لین 4- لباس عزت 5-لباس کبریاء 6- در ع رسول الله جمع همه به لباس عزت است که گاه خشن گاه لین و گاه جدید گاه درع و... است که اینها حقیقت عرفیه دارند نه شرعیه لذا مصادیق آن به عرف هر زمان واگذار میشود وفراموش نکرده ایم قاعده معصومان " خیر لباس زمان لباس اهله" . اکنون ادامه استظهارات :. 5- أخبرنا عبد الواحد بن عبد الله بن يونس قال حدثنا محمد بن جعفر القرشي قال حدثنا أبو جعفر الهمداني قال حدثنا موسى بن سعدان عن عبد الله بن القاسم الحضرمي عن عمر بن أبان الكلبي عن أبان بن تغلب قال قال أبو عبد الله ع‏ كأني‏ بالقائم‏ فإذا استوى على ظهر النجف لبس درع رسول الله ص الأبيض فينتفض هو بها فيستديرها عليه فيغشاها بخداعة من إستبرق‏ و يركب فرسا له أدهم أبلق ب
فقه الاداره 43و44.docx
21.3K
4شنبه30/7/99-4 ربیع الاول 1442 -20اکتبر 2020 –درس43و 44فقه الاداره – فقه برنامه ریزی – پردازش نظام برنامه ریزی – درجه بندی اهداف نظام برنامه ریزی – (سال تحصیلی 1399-1400) اهداف دنیوی نظام برنامه ریزی اسلام 1-حیوة طیبه 126 2-مدینه طیبه90 8- امنیت مدینه طیبة2 از دیگر ابعاد مدینه طیبه که متروح به حیات طیبه است( بعد از بیوت ، مکاسب ، اسره ، ذریه ، ریاحین و البسه طیبه و...) امنیت این مدینه است در کنار سلامت آن . مرحوم والد ایمان را امنیت بخشیدن و اسلام را سلامت بخشیدن معنا میکرد ( ادخلوها بسلام آمنین ) . خداوند " مومن" است یعنی امنیت بخش است به انسان و مدینه طیبه و بلده طیبه و بلد طیب . او مکه و کعبه و حرم آن را منطقه امن قرار داده است و علت عبادت رب البیت را اطعام از جوع و امنیت بخشی او از خوف دانسته است و به زعم حضرت مولود کعبه، امنیت و صحت دو نعمت مجهول القدر اند. فقه و فهم این ارزشمندی را از قرآن آغاز میکنیم : امنیت خدایی الحشر : 23 هُوَ اللَّهُ الَّذي لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ قريش : 4 الَّذي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ بلد امن التين : 3 وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمينِ إبراهيم : 35 وَ إِذْ قالَ إِبْراهيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آمِناً وَ اجْنُبْني‏ وَ بَنِيَّ أَنْ نَعْبُدَ الْأَصْنامَ البقرة : 126 وَ إِذْ قالَ إِبْراهيمُ رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً وَ ارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَراتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّه
حاشیه 43و 44 فقه الاداره.MP3
7.1M
حاشیه فقه الاداره 43و44(نظرات حاضرین )✍️
فقه الاداره 45و46.docx
18.4K
5شنبه1/8/99-5 ربیع الاول 1442 -21اکتبر 2020 –درس45و 46فقه الاداره – فقه برنامه ریزی – پردازش نظام برنامه ریزی – درجه بندی اهداف نظام برنامه ریزی – (سال تحصیلی 1399-1400) اهداف دنیوی نظام برنامه ریزی اسلام 1-حیوة طیبه 128 2-مدینه طیبه92 8- امنیت مدینه طیبة4 امنیت پایدار در مکه معظمه که محل بیت الله است آن را سزاوار مرکزیت و محوریت نموده است و میتواند محل سازمان ملل و شورای امنیت باشد و لذا هر جا حرم شود یعنی دور یک مرکز دینی و رهبر دینی سامان یابد امن خواهد بود و مردم به سمت آن قصد میکنند و برای مشاهده منافع خود در آنجا اجتماع میکنند زیرا نماد امنیت است . مکه معظمه پایلوت بلد امین است و میتواند تکثیر شود یعنی هر جاکه بیت الله محور آن شود و امام در آن بیت مستقر شود مصداق بلد امین است مادامیکه ایمان اولیه به امامت محفوظ بماند . امنیت مسجد الحرام برای فاتحین الفتح : 27 لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنينَ مُحَلِّقينَ رُؤُسَكُمْ وَ مُقَصِّرينَ لا تَخافُونَ فَعَلِمَ ما لَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِنْ دُونِ ذلِكَ فَتْحاً قَريباً امنیت پایتخت يوسف : 99 فَلَمَّا دَخَلُوا عَلى‏ يُوسُفَ آوى‏ إِلَيْهِ أَبَوَيْهِ وَ قالَ ادْخُلُوا مِصْرَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنينَ امنیت رهبری القصص : 31 وَ أَنْ أَلْقِ عَصاكَ فَلَمَّا رَآها تَهْتَزُّ كَأَنَّها جَانٌّ وَلَّى مُدْبِراً وَ لَمْ يُعَقِّبْ يا مُوسى‏ أَقْبِلْ وَ لا تَخَفْ إِنَّكَ مِنَ الْآمِنينَ قریه امن النحل : 112 وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَر
حاشیه 45و46.MP3
3.78M
حاشیه فقه الاداره 45و46-( نظر مختار حضار)
اصول فقه الاداره 9و10.docx
32.3K
جمعه 2/8/99-6ربیع الاول 1442- 22اکتبر 2020 – درس 9و10اصول فقه الاداره –استصحاب- ادله حجیت استصحاب- روایات – صحیحه سوم زراره - الرواية الثالثة: و هي رواية زرارة «عن أحدهما عليه السلام قال: قلت له: من لم يدر في أربع هو ام في ثنتين و قد أحرز الثنتين؟. قال: يركع ركعتين و أربع سجدات و هو قائم بفاتحة الكتاب و يتشهد و لا شي‏ء عليه، و إذا لم يدر في ثلاث هو أو في أربع و قد احرز الثلاث قام فاضاف اليها ركعة اخرى و لا شي‏ء عليه، و لا ينقض اليقين بالشك، و لا يدخل الشك في اليقين، و لا يخلّط احدهما بالآخر، و لكن ينقض الشك باليقين، و يتمّ على اليقين فيبنى عليه، و لا يعتدّ بالشك في حال من الحالات» . وجه استدلال : امام میفرماید (و لا ينقض اليقين بالشك ) در حالی که مکلف در حالت مذکوره بر یقین برعدم اتیان به رکعت چهارم دارد بعد شک در اتیان آن میکند استصحاب عدم اتیان میکند و طبق فتوای امام باید رکعت چهارم را اتیان نماید وجوبا و این یعنی استصحاب تامه الارکان یعنی یقین سابق و شک لاحق و عدم نقض یقین سابق به شک لاحق . تا اینجا استدلال بر استصحاب تام است ( مثل دو صحیحه سابق ) اعتراض اول این روایت مثبت قاعده "اشتغال یقینی یستلزم الفراغ الیقینی "است و ونه استصحاب مراد از یقین یقین به فراغ ذمة و مراد از شک شک در فراغ ذمة است گویا امام ع میفرماید لابد از تحصیل یقین به فراغ ذمه هستی و نباید اکتفا به شک در این فراغ نمایی لذا روایت از استصحاب بیگانه است . جواب اول :ظاهر جمله :" لاینقض الیقین بالشک" وجود یقین بالفعل نزد مکلف می باشد که با شک نباید نقض شود در حالی که در قاعده اشتغال مکلف باید
فقه الاداره 47و48.docx
17.7K
شنبه3/8/99-7 ربیع الاول 1442 -23اکتبر 2020 –درس47و 48فقه الاداره – فقه برنامه ریزی – پردازش نظام برنامه ریزی – درجه بندی اهداف نظام برنامه ریزی – (سال تحصیلی 1399-1400) اهداف دنیوی نظام برنامه ریزی اسلام 1-حیوة طیبه 130 2-مدینه طیبه94 8- امنیت مدینه طیبة6(آیات امنیت ) امنیت برای واردین و داخلین به مدینه طیبه باید کاملا محسوس باشد سپاه خدا وقتی شهری را فتح میکند باید نوید بخش امنیت و رحمت باشند پایتخت باید امن ترین نقطه باشد از هر لحاظ بویژه امنیت اجتماعی و اخلاقی . رهبری دینی در سپر امنیتی خدا قرار دارد وخداوند او را از خطرات حفظ میکند و نباید بترسد و باید شجاع و مقتدر باشد . بلده آمنه باید قدر و قیمت امنیت را بداند و از آن حفاظت کند و به فکر امنیت پایدار باشند و شکر نعمت امنیت به این است که از خداوند که مومن و امنیت بخش است تداوم امنیت خواسته شود و در سایه امنیت به عبودیت و معنویت و پیشرفت همه جانبه دست یازیده شود . راههای منتهی به مدینه طیبه باید سرشار از امنیت باشد تا تجارت و سیاحت که مایه رونق اقتصادی است از طرازی مناسب برخورد دارگردد . شهروندان باید آموزش حفاظت اطلاعات ببینند و اخبار نظامی امنیتی را به خبرگان مربوطه و نیز دستگاههای امنیتی بسپارند تا آنها با تجزیه و تحلیل ، نشر اخبار را مدیریت نمایند تا امنیت محفوظ بماند و مخدوش نگردد . موحدان از ضریب امنیت بالاتری برخورد دارندو نسبت به امنیت احقیت دارند نسبت به مشرکان که چنین مزیت امنیتی ندارند و دائما در اضطراب و تشویش خاطر قرار دارند در حقیقت ایمان امنیت می آورد ایمان توحیدی وظالمان حق امنیت ندارند و احق به آن