eitaa logo
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
داستانهای اسلامی از اصول کافی جلد اول محمد محمدی اشتهاردی👇 شش: 🔶مسائل کلی امامت و رهبری🔸 شناخت امام راستین، در پرتو رهنمودهای قرآن ✅ عصر حضرت رضا(علیه السلام) بود، آن حضرت در مرو خراسان بود، عبدال‌عزیزین مسلم می‌گوید: هنگامی‌که امام رضا(علیه السلام) به شهر مرو واردشد، روز بود، من با دوستان در مسجد جامع این شهر، به گردهم نشستیم، حاضران درباره مسأله امامت سخن می‌گفتند، بحث و اختلاف دراین‌باره بسیار شدید بود، من به حضور امام رضا(علیه السلام) شرف‌یاب شدم و عرض کردم: مردم درباره مسأله امامت و رهبری، اختلاف شدید دارند، حضرت رضا (علیه السلام) لبخندی زد و فرمود: ❗️ ای عبدال‌عزیز! این مردم نفهمیدند و از آراء صحیح غافل شده و پرت گشته‌اند، این را بدان که خداوند تا پیامبرش زنده بود، دین اسلام را کامل‌کرد، و همه قرآن را بر او نازل نمود، که شرح هرچیز، و مسائل حلال و حرام و حدود و احکام و همه نیازهای مردم، را در قرآن بیان نموده‌است، و می‌فرماید: ما فرطنا فی الکتاب من شیی ء :چیزی را در این کتاب (قرآن) فروگذار نکردیم (انعام - 38). و در جریان آخرین حج پیامبر(صلی الله علیه و اله) (حجة الوداع) که آخرین سال عمر پیامبر(صلی الله علیه و آله) بود، این آیه نازل گردید: ✳️ الیوم اکملت لکم دینکم واتممت نعمتی علیکم نعمتی ورضیت لکم الاسلام دیناً :امروز دین شما را کامل کردم، و نعمت خود را بر شما تکمیل نمودم، و اسلام را به عنوان آئین(جاودان) شما پذیرفتم (مائده - 3). موضوع امامت و رهبری از تمام دین (تکمیل‌کننده دین) است، و پیامبر(صلی الله علیه و اله) از دینا نرفت مگراین‌که نشانه‌ها و ارکان دین را برای مردم، توضیح‌داد، و راه سعادت را به آنها روشن کرد، و آنها را به صراط حق کشانید، و حضرت علی (علیه السلام) را به‌عنوان امام و رهبر مردم، نصب‌کرد، و همه مسائل مورد نیاز مردم را بیان نمود، بنابراین هرکس گمان‌کند که خداوند دینش را کامل نکرده، کتاب خدا، قرآن را ردکرده‌است، و کسی که قرآن را ردکند، کافر می‌باشد. ✳️ سپس حضرت رضا(علیه السلام) نشانه‌های امام برحق را به‌طور مشروح بیان‌کرد، آن‌گاه فرمود:آیا گمان می‌کنید که امام در غیر خاندان رسول خدا(صلی الله علیه و اله) یافت می‌شود؟، آنانکه چنین گمان‌کنند، سوگندبه‌خدا وجدانشان، آنها را تکذیب می‌کند، و آرزوی بیهوده بردند. آنها انتخاب و گزینش خدا و رسول و اهلبیتش را ردکردند، و گزینش خود را پیروی کردند، درصورتی‌که خداوند در قرآن (در آیات مختلف مانند آیه 66 سوره قصص و آیه 36 احزاب، و 36 قلم و 24 محمد و 20 انفال) می‌فرماید: مقام امامت اکتسابی نیست، بلکه فضلی از سوی خداوند است که به هرکس بخواهد و شایسته ببیند می‌دهد، بنابراین چگونه بر مردم رواست که خودشان، امام را انتخاب نمایند... این‌گونه افراد، کتاب خدا را پشت‌سر انداختند، درصورتی‌که راه هدایت و شفا، در کتاب خدا است، خداوند این‌گونه افراد را نکوهش‌کرده و(در آیه 50 قصص) می‌فرماید: و من اضل ممن اتبع هواه بغیر هدی من الله ان الله لایهدی القوم الظالمین :کیست گم‌راه‌تر از کسی‌که هوس خود را بدون هدایت الهی پیروی‌کند. همانا خداوند گروه ستم‌گر را هدایت نمی‌کند. ❇️ (نتیجه این‌که: اگر مردم مسلمان، از روی انصاف و وجدان به قرآن مراجعه کنند و آیات آن را در مورد مقام رهبری، بررسی نمایند، رهبر حق را خواهند شناخت، و در پرتو هدایت قرآن، اوصیاء و جانشینان پیامبر (صلی الله علیه و آله) را می‌یابند، و اختلافات رفع خواهدشد) https://eitaa.com/Dastanqm
داستانهای اسلامی از اصول کافی 🔶مسائل کلی امامت و رهبری🔸 سوق دادن قرآن، مردم را به سوی امامان(علیهم‌السلام) (کمیت اسدی از شعرای زبردست عرب بود، و با اشعار ناب و پرمحتوای خود از حریم امامان معصوم(علیهم‌السلام) دفاع می‌کرد، او برادری داشت که نامش ورد بود، که وی نیز از علاقمندان مخلص خاندان رسالت بود). روزی ورد به حضور امام باقر(علیه السلام) آمد و گفت: قربانت گردم، هفتاد سؤال به خاطر سپرده‌بودیم، تا به محضر شما آیم و پاسخ آنها را از شما بشنوم، اکنون که به حضور شما آمده‌ام، همه آنها را فراموش کردم. (گفته بودم چو بیایم غم دل با تو بگویم ------ چه بگویم که غم از دل برود، چون برت آیم). امام باقر: آیا یکی از آن سؤال‌ها را نیز به‌خاطر نداری؟ ورد: آری تنها یکی‌از آنها یادم آمد. امام: آن سؤال چیست؟ ورد: اینکه خداوند (در آیه 43 نحل، و 7 انبیاء) می‌فرماید: فاسألوا اهل الذکران ان کنتم لاتعلمون :اگر نمی‌دانید از اهل ذکر(افراد آگاه) بپرسید، منظور از اهل ذکر کیست (و این افراد آگاه کیانند؟). امام باقر: آنها ما هستیم. ورد: پس برما است که از شما بپرسیم؟ امام باقر: آری. ورد: آیا بر شما لازم است که به سؤالات ما پاسخ دهید؟ امام باقر: اختیار با ما است. شخص دیگری از آن حضرت پرسید: هم‌شهریان ما می‌پندارند منظور از اهل ذکر در آیه مذکور، یهود و نصاری هستند. امام باقر: اگر چنین باشد، پس لازم است که آنها شما را به دین خود دعوت کنند(و بر شما لازم است که دعوت آنها را بپذیرید)، سپس با دست به سینه‌اش اشاره کرد و فرمود: ما هستیم اهل ذکر، و ما هستیم سؤال شوندگان https://eitaa.com/Dastanqm
داستانهای اسلامی از اصول کافی جلد اول محمد محمدی اشتهاردی👇 شش: 🔶مسائل کلی امامت و رهبری🔸 معرفی امامان بعد از پیامبر(ص)، از زبان آن حضرت هنگامی‌که آیه ۷۱ سوره اسراء نازل شد: یوم ندعوا کل اناس بامامهم :به یاد بیاور روزی را(روز قیامت) که هر گروهی را با رهبرشان می‌خوانیم. مسلمانان این آیه را از زبان پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) شنیدند، پرسیدند: آیا تو امام و رهبر همه مردم نیستی؟ پیامبر: من رسول خدا به سوی همه انسانها هستم، ولی بعداز من به‌زودی امامانی از جانب خدا، نصب می‌شوند که از خاندان من هستند، آن امامان در میان مردم قیام کنند، ولی مردم آنها را تکذیب نمایند، زمام‌داران کفر و گمراهی، و پیروان آنها، به امامان (علیهم‌السلام) ستم می‌نمایند، بدانید که: هرکس آن امامان را دوست بدارد و آنها را تصدیق و اطاعت کند، او از من است و به‌زودی با من ملاقات کند، ❗️آگاه باشید: هرکس که به آنها ستم‌کند و آنها را تکذیب‌نماید، نه از من است، و نه با من است، و من از او بیزارم. https://eitaa.com/Dastanqm
داستانهای اسلامی از اصول کافی محمد محمدی اشتهاردی👇 شش: 🔶مسائل کلی امامت و رهبری🔸 چگونگی علم اوصیاء در شب قدر ✔️ مردی به حضور امام جواد(علیه السلام) آمد و گفت: ای پسر رسول خدا(ص) بر من خشم نکن. 💞 امام جواد: چرا؟ و برای چه؟ ❓پرسنده: به خاطر آنچه می‌خواهم از شما بپرسم. امام جواد: بپرس. پرسنده: آیا خشم نمی‌کنی؟ امام جواد: نه خشم نمی‌کنم. پرسنده: اینکه (طبق آیه 4 سوره قدر) فرشتگان و جبرئیل از آسمان فرود می‌آیند، در مورد فرود آنها به حضور اوصیاء رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و آوردن امری نزد آنها، سؤالم این است که: آیا اوصیاء، آن امر را که نزدشان آورده‌شده، قبلاً می‌دانسته‌ یا نمی‌دانسته‌اند؟ با توجه به این‌که هنگام رحلت پیامبر(ص)، همه علوم پیامبر(ص) به علی (ع) تحویل داده شد (و بعد به اوصیای دیگر). امام جواد: ای مرد! مرا با تو چه‌کار، چه‌کسی تو را نزد من فرستاد؟ پرسنده: دست تقدیر، به خاطر دریافت دین، مرا نزد تو آورده‌است. امام جواد: اکنون برای تو بیان می‌کنم، خوب توجه کن؛ همانادر همان هنگام که رسول خدا(ص) به معراج رفت، خداوند او را به علم گذشته و آینده آگاه‌کرد، و قسمت زیادی از آن علم، مجمل و سربسته و کلی بود که توضیح آن (و روشن نمودن مصادیق آن) در شب قدر می‌آمد. علی(ع) نیز همان علم را به‌طور سربسته و کلی می‌دانست، ولی توضیح و شاخه‌های روشن آن علم، در شب قدر برای او می‌آمد. پرسنده: مگر آن علوم که در نزد پیامبر(ص) بود، تفسیری نداشت. امام جواد: چرا، همان‌ها دارای تفسیر بود، ولی دستور آن، و پیاده‌نمودن جزئیات آن در شب‌های قدر برای اوصیاء می‌آمد. پرسنده: آیا برای ما روا است که بگوئیم، اوصیاء چیزهائی می‌دانند که پیامبران نمی‌دانستند. امام جواد: نه، بلکه وصی هر پیامبری، علم همان پیامبر را می‌داند، نه زیادتر از آن را، چگونه می‌شود که وصی پیامبری، علمی غیر از آنچه را که از آن پیامبر(ص) به او منتقل‌شده بداند؟ https://eitaa.com/Dastanqm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
https://www.aparat.com/v/P4RIA ورود قدرت مندانه | به مناسبت دوازدهم بهمن، سالروز ورود تاریخی امام خمینی (ره) https://eitaa.com/Dastanqm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
https://www.aparat.com/v/t7XP1?playlist=762015 آخرین گفتگوهای پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) و حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) به بیان رهبری https://eitaa.com/Dastanqm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پس هنگامی‌که بانوی کاخ گفتارِ مکرآمیز آنان را شنید [برای‌آن‌که به آنان ثابت کند که در این رابطه، سخنی نابه‌جا دارند] به مهمانی دعوتشان کرد، و برای آنان تکیه‌گاه آماده نمود و به‌هریک از آنان [برای خوردن میوه] کاردی داد و به یوسف گفت: به مجلس آنان درآی. هنگامی‌که او را دیدند به‌حقیقت در نظرشان بزرگ [و بسیار زیبا] یافتند و [از شدت شگفتی و حیرت به جای میوه] دست‌هایشان را بریدند و گفتند: حاشا که این بشر باشد! او جز فرشته‌ای بزرگوار نیست. (۳۱) بانوی کاخ گفت: این همان‌کسی است که مرا درباره عشق او سرزنش کردید. به‌راستی من از او خواستار کام‌جویی شدم، ولی او دربرابر خواست من به‌شدت خودداری کرد، و اگر فرمانم را اجرا نکند یقیناً خوار و حقیر به زندان خواهدرفت. (۳۲) یوسف گفت: پروردگارا! زندان نزد من محبوب‌تر است از عملی که مرا به آن می‌خوانند، و اگر نیرنگشان را از من نگردانی به آنان رغبت می‌کنم و از نادانان می‌شوم. (۳۳) پس پروردگارش خواسته‌اش را اجابت کرد و نیرنگ زنان را از او بگردانید؛ زیرا خدا شنوا و داناست. (۳۴) آن‌گاه آنان پس‌ازآن‌که نشانه‌ها [یِ پاکی و پاکدامنی یوسف] را دیده‌بودند، عزمشان براین جزم شد که تا مدتی او را به زندان اندازند. (۳۵) و دو غلام [پادشاه مصر] با یوسف به زندان افتادند. یکی از آن دو نفر گفت: من پی‌درپی خواب می‌بینم که [برای] شراب، [انگور] می‌فشارم، و دیگری گفت: من خواب می‌بینم که برسر خود نان حمل می‌کنم [و] پرندگان از آن می‌خورند، از تعبیر آن ما را خبرده؛ زیرا ما تو را از نیکوکاران می‌دانیم.(۳۶) https://eitaa.com/Dastanqm