eitaa logo
پیروان امام خامنه ای 🇮🇷
2.2هزار دنبال‌کننده
25.9هزار عکس
17.1هزار ویدیو
14 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚عالم امكان سراسر نور شد 🌼شیعه بعد از سال ها مسرور شد 💚پور زهرا تاج بر سر می نهد 🌼بر همه آفاق فرمان می دهد 💚آغاز امامت گل 🌼سر سبد عالم هستی، 💚منجی عــــالم بشریت، 🌼امام زمان (عج) مبارک باد
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : تَقَرُّبُ العَبدِ إلَى اللّه ِ سبحانَهُ بِإخلاصِ نِيَّتِهِ . امام على عليه السلام : مقرّب شدن بنده به خداوندسبحان، با خالص كردن نيّت او [شدنى ]است. غرر الحكم : 4477
🌷✨اول هفته تون عالی 🌺✨خدایا 🌷✨درشروع هفته بهترین ها 🌺✨را هدیه دوستانم کن 🌷✨بهترین هفته 🌺✨بهترین نعمتها 🌷✨بهترین لحظه ها 🌺✨بهترین کسب و کار 🌷✨بهترین پیشرفت ها 🌹✨و بهترین زندگی را 🌺✨روزتون زیبا و در پناه خدا 🌷سلام صبحتون نورانی🌷🍃 @Emam_kh
⭕️‌‌پست اینستاگرامی حساب رهبر معظم انقلاب: 🔻وجود مقدس حضرت بقیةالله (ارواحنافداه) استمرار حرکت نبوت‌ها و دعوت‌های الهی است از اول تاریخ تا امروز؛ یعنی همان‌طور که در دعای ندبه می خوانید، از «فبعض اسکنته جنّتک» - که حضرت آدم است - تا «الی ان انتهی الامر» - که رسیدن به خاتم‌الانبیاء (صلّی‌الله‌علیه‌واله) هست - و بعد مسأله‌ی وصایت و اهل بیت آن بزرگوار، تا میرسد به امام زمان(عج)، همه، یک سلسله‌ی متصل و مرتبط به هم در تاریخ بشر است 🔻این، بدین معناست که آن حرکت عظیم نبوت‌ها، آن دعوت الهی به‌وسیله‌ی پیامبران، در هیچ نقطه‌یی متوقف نشده است. 🔻بشر به پیامبر و به دعوت الهی و به داعیان الهی احتیاج داشته است و این احتیاج تا امروز باقی است و هر چه زمان گذشته، بشر به تعالیم انبیا نزدیکتر شده است. @Emam_kh
🌹خاطرات_امیرالمومنین_علیه_السلام ✍ بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت بیست و دوم: «نباء عظیم» 🔻... در پایان سخنرانی تذکر دادم بدانید که من در میان شما همانند هارونم در میان آل فرعون و همچون باب حطه در بنی اسرائیل و چونان کشتی نوح در قوم نوح. من نباء عظیم و صدیق اکبرم و در آینده ای نه چندان دور با وعده های الهی رو به رو خواهید شد. ✳️ ارزش حکومت 🔻 به راستی این حکومت چه ارزشی دارد؟! آیا مدت و لذتش بیش از یک دم لیسیدن غذا و یک لحظه چشیدن نوشیدنی و اندکی استراحت و چرت زدن است و البته در پس این لحظه های کوتاه گرفتاری های طولانی و هلاکت های وحشتناک دامنگیر سرکشان خواهد شد. 🔻اندکی از این گرفتاری ها مصیبت هایی است که در دنیا شاهد آن خواهند بود اما اصل گرفتاری در آخرت است که عذاب سخت الهی را خواهند چشید و بدیهی است که خداوند از هیچ یک از اعمال آنها غافل نیست. آنان سراب را آب پنداشتند نعمت را به عذاب، خوشبختی را به نگون بختی و خوشی را به تلخی مبدل ساختند و همه امور را در هم آمیختند. آن نگون‌بختان به من گفتند حق را اگر میتوانی بگیر و اگر تو را از آن محروم کردند صبر کن یا با اندوه و حسرت بمیر!!! ✳️ خار در گلو 🔻به اطرافم نگریستم دیدم که نه یاوری دارم و نه کسی از من دفاع می کند، جز اهل بیتم که اگر مرا یاری می کردند کشته می‌شدند و من مایل نبودم جانشان به خطر افتد پس با خار در چشم، دیده بر هم نهادم و با استخوان در گلو جام تلخ را جرعه جرعه نوشیدم و در عین حال خشمی را که تلخ تر از گیاه حنظل و دردناک تر از فرو رفتن تیغ برنده در دل بود فرو خوردم و بر آن شکیبایی ورزیدم. 📚 منابع: ۱. نهج البلاغه خطبه ۲۱۷ ۲. الجمل صفحه ۱۱۹ ۳. کشف المحجه صفحه ۲۴۹ 📗 کتاب علی از زبان علی ↩️ ادامه دارد.... .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴تمام فضای مجازی ما دقيقا شده این ماجرا 1. یه زمانی طرف عکس ناموس مردم رو پخش میکرد، زندان می‌رفت و کشت‌و‌کشتار راه می‌افتاد 2. الان خود پدره میمونه کنار دخترش و زنش و خودش منتشر میکنه و کیف هم میکنه از ازاين کارش! فضای مجازی رها شده و بدون محدودیت سنی و محتوایی و ... منجر میشه به ملت این تغییر سبک زندگی از شماره 1 تا شماره 2 رو دقت کردین؟! پ.ن: بابت انتشار این چندثانیه فیلم عذرخواهی می‌کنم. جهت مشاهده وضع اسفبار کشور در حوزه فرهنگ است. @Emam_kh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه 78 سوره نساء 🌸 أَيْنَمَا تَكُونُواْ يُدْرِككُّمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنتُمْ فِى بُرُوجٍ مُّشَيَّدَةٍ وَإِن تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُواْ هَذِهِ مِنْ عِندِ اللَّهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُواْ هَذِهِ مِنْ عِندِكَ قُلْ كُلٌّ مِّنْ عِندِ اللَّهِ فَمَالِ هَؤُلَآءِ الْقَوْمِ لَايَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثا ً 🍀 ترجمه: هر كجا باشید، مرگ شما را درمى یابد هر چند در برج های مستحكم باشید. اگر به آنان (منافقان) نیكى برسد، مى گویند: این از سوى خداست، و اگر به آنان بدى برسد، مى گویند: این از جانب تو است. بگو: همه چیز از سوى خداست. این قوم را چه شده كه نمی خواهند هیچ سخنی را درک کنند؟ 🌷 : هر کجا 🌷 : شما را درک می کند 🌷 : مرگ 🌷 : مستحکم 🌷 : به آنها برسد 🌷 : نيکی 🌷 : بدى 🌷 : نمی خواهند 🌷 : نمی فهمند 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. با توجه به آیات قبل و آیات بعد چنین استفاده می شود که آیه 78 سوره نساء مربوط به جمعيتى از است كه در ميان مسلمانان قرار گرفته بودند و قبلا تقاضای جهاد داشتند اما هنگامی که دستور جهاد صادر شد ناراحت شدند و از شرکت در میدان جنگ وحشت داشتند که در آیه 78 سوره نساء می فرماید: أينما تكونوا يدرككم الموت و لو كنتم فى بروج مشيدة: هر کجا باشید، مرگ شما را در می یابد هر چند در برج های مرتفع و مستحکم باشید. فرار از مرگ چه سودی می تواند داشته باشد حتی اگر برای فرار از ، آدمی در کاخ ها یا قلعه ها یا برج های مرتفع برود بالأخره دير يا زود مرگ به سراغ آدمی خواهد آمد. پس چه بهتر که این مرگ حتمی در مسیر سازنده و صحیح همانند جهاد در راه خدا صورت گیرد. 🌸 سپس به یکی دیگر از سخنان اشاره کرده و به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: و إن تصبهم حسنة يقولوا هذه من عندالله و إن تصبهم سيئة يقولوا هذه من عندك: اگر به آنان (منظور منافقان) نیکی برسد، می گویند: این از سوی خداست و اگر به آنان بدی برسد، می گویند: این از سوی تو است. یعنی هر گاه منافقان به برسند و نیکی هایی به دست می آورند می گویند ما شایسته بوده ایم که چنین نعمت هایی را به ما داده است. ولی هنگامی که دامنگیر آنها شود و یا در میدان جنگ آسیبی ببینند می گویند اینها بر اثر سوء تدبير پیامبر بود. 🌸 این آیه به دستور می دهد و می فرماید: قل کل من عندالله: بگو همه چیز از سوی خداست. از نظر یک مسلمان واقعی همه این حوادث پیروزی ها ، شکست ها از ناحیه خداست که بر طبق لیاقت ها و ارزش های وجودی به آنها داده می شود. و در پایان آیه به عنوان اعتراض به عدم تفکر می فرماید: فمال هؤلآء القوم لا يکادون یفقهون حدیثا: این قوم را چه شده که نمی خواهند هیچ سخنی را درک کنند. منظور از این قوم در این آیه همان منافقان هستند. 🔹 پيام های آیه 78 سوره نساء 🔹 ✅ با توجّه به قطعى و حتمى بودن مرگ، فرار از چرا؟ ✅ بدنام كردن ، از شیوه هاى منافقان است. ✅ نباید با سلب مسئولیّت از خود، لغزش ها را توجیه كرد و خود را به گردن دیگرى انداخت. ✅ و ، مرگ و حیات، تلخى ها و شیرینى ها همه در مدار مقدرات حكیمانه خداست. ✅ عناد دارند و سخن حقّ را در نمى یابند. ✅ را محور همه چیز دانستن (توحید افعالی) نیازمند تفكّر دقیق و عمیق است. ✅ كسى كه و محوریّت خدا را درک نكند، هیچ یک از معارف را درک نمى كند. تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 زمانه لیاقت نداره، تو چرا باید محروم باشی؟! 🎙استاد پناهیان @Emam_kh
⭕️ حاضرم این اعتقادم را روی کفن‌ام بنویسند! ⚡️تا می‌تونید از این افشاها بکنید! ✍ رضا امیرخانی نویسنده کتاب «جانستان و کابلستان»: 🔻️سال ۸۸ سفری به افغانستان داشتم که بعضی قسمت‌هاش رو در کتاب «جانستان کابلستان» نوشتم؛ در اون سفر دیداری با یکی از مشاوران حامد کرزی و یکی از مشاوران وزیر خارجه وقت افغانستان داشتم. ️از هر دری سخنی شد تا بحث به مراسم ۹ ربیع و لعن بزرگان اهل‌سنت رسید. من هی سعی می‌کردم با دیدگاه وحدت اسلامی حرف بزنم، اما هر چی می‌گفتم مشاور کرزی یه فیلم بلوتوث‌شده توی گوشی‌ش نشون می‌داد از مجالس لعنی که فلان سخنران معروف در اون صحبت می‌کرد. دیدم قبول نمی‌کنند. ️گفتم براتون خاطره‌ای تعریف می‌کنم: «مدتی پیش که در یک مراسمی نزد رهبر انقلاب بودم، بعد از مراسم سوالی از ایشون داشتم و ایستاده بودم تا نوبت‌م بشه. یک حاجی بازاری متدین به آقا گفت: از موقعی که شما برگزاری مجالس ۹ ربیع رو ممنوع کردید، خودم دم در خونه می‌ایستم و هر گوشی و ضبط صوتی که مدعوین دارن می‌گیرم ازشون و نمی‌ذارم هیچ فیلم و صوتی از این مجالس بیرون بره. حاجی، توقع داشت مورد تحسین رهبری قرار بگیره؛ آقا گفت: «این که من لعن بزرگان اهل‌سنت رو ممنوع کردم، به خاطر عواقب این‌طوری‌ش نیست! این اعتقاد قلبی منه و حاضرم این اعتقاد رو روی کفن‌ام بنویسن!» ️وقتی این خاطره رو برای اون دو مشاور نقل کردم، مشاور کرزی گفت: وقتی رفتی ایران به خامنه‌ای بگو «یک مرید به مریدان تو افزوده شد!» من چندی بعد در دیداری با رهبری این رو تعریف کردم و گفتم من افشای سرّ کردم. آقا فرمودند: «تا می‌تونید از این افشاها بکنید!» @Emam_kh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴️فریادهای استاد حسن عباسی بر سر بانک‌های ربوی که در چند روز گذشته از جیب مردم پاداش‌های میلیونی و میلیاردی برای خود اختصاص دادند! @Emam_kh
🔴 محکومیت «سیف» به ۱۰ سال و «عراقچی» به ۸ سال حبس سخنگوی قوه قضاییه درباره جزئیات محکومیت پرونده اخلال‌گران ارزی سال ۹۶ گفت: 🔹متهم ردیف اول، ولی‌الله سیف، رئیس وقت بانک مرکزی به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. 🔹 متهم ردیف دوم، سید احمد عراقچی، معاون وقت ارزی بانک مرکزی به تحمل ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. 🔹 متهم ردیف سوم، سالار آقاخانی متهم به خرید و فروش غیر قانونی ارز و پرداخت رشوه به میثم خدایی، کارمند نهاد ریاست جمهوری وقت و سید رسول سجاد مدیر وقت بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی، به‌تحمل ۱۳ سال حبس محکوم شد. 🔹 میثم خدایی هم به ۵ سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتی و رسول سجاد هم به بیش از ۷ سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شدند. تمام احکام صادرشده برای محکومان، قطعی و لازم الاجرا است. @Emam_kh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‼️معنای تبری و لعن 🔷س ۵۶۸۶: تبری به چه معناست؟ و نسبت بین تبرّی و لعن چیست؟ ✅ج: از حیث اعتقادی تولّی یعنی ما به ولایت اولیای الهی، پیامبران خدا و ائمه‌ی اطهار علیهم‌السلام معتقد باشیم و همچنین علاقه نسبت به آنها و پیروانشان داشته باشیم. تولّی یک جنبه‌ی عملی نیز دارد که اطاعت از این اولیای الهی است. ✅ تبرّی نقطه‌ی مقابل تولّی است؛ یعنی دشمنی نسبت به دشمنان خدا و دشمنان اولیای خدا. ✅ لزوماً این‌گونه نیست که کسی که می‌خواهد تبرّی بجوید با لعن و ناسزا و بدگویی همراه باشد. بسیاری از مسلمانان از صدر اسلام تاکنون و حتی در عصر حاضر -نمونه‌اش حضرت امام رحمه‌الله و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای- اینها واقعاً اهل تولّی و تبرّی هستند، ولی اهل سب و لعن نیستند. ✅ بنابراین انسان می‌تواند تبرّی داشته باشد، اما توهین و فحاشی و لعن به مقدسات دیگران نکند. حضرت آقا توهین به مقدسات دیگر را جایز ندانسته، بلکه حرام می‌دانند. ✍به نقل از حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلاح زاده 📕منبع: کانال رسمی امام خامنه‌ای @Emam_kh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣ ✅چه کسی زرنگ است ✍امام صادق علیه السلام:به خوبی نماز بخوانید،و براى آخرت خود كار كنيد،و آنچه را كه به سود شماست انتخاب کنید. گاهى مَردى پيدا مى‌شود كه در امور دنيا، باهوش و زيرك است و دیگران درباره او می‌گویند: [فلانى چقدر زيرك است!] ولی در حقیقت،زرنگ و زيرك،آن كسى است كه در كار آخرت زيرك باشد. 📚امالی شیخ مفید - مجلس 23 @Emam_kh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رمان قسمت ششم صدایش در آمد بالاخره ... - محسن جان شما بمون من خودم میبرمش ... و چه خوب که او میان پسر ها تنها کسی بود که ماشین داشت... آقا جون هم به تایید حرفش رو به محسن کرد ... - بمون خونه پسر میرن و برمیگردن ... و مادر که میخواست چیزي بگوید با دستور آقاجون ساکت شد و بالا رفت تا چادرم را بیاورد... نعیم هم مثل همیشه که برادرانه سرحالم میاورد کنار گوشم آمد ... - نگاه کن توروخدا چهار پاره استخوونی دیگه بادي به بودي میخوره تو مریضی ... و حتی نعیم هم نمیتوانست حالم را خوب کند ... استرس خفه ام میکرد ... و حالا شرایط بهتر بود ... حالاکه قرار بود با امیر عباس تنها باشم... زن عمو هاجر لیوان آب قند را همانطور که هم میزد دستم داد و زن عمو پروانه موهایم را داخل روسري کرد ... محسن که انگار از دستور آقاجون زیاد هم راضی نبود گفت... - میگم آقا جون... محیا حالش خوب نیست شاید کمک بخواد امیر عباس نمیتونه ... آقاجون میان حرفش پرید... - امیر عباس الان از هر محرمی براي محیا محرم تره ... باز اشاره کرد به همان صیغه ي کذایی که به اصرار محمود آقا میانمان خوانده شد و آقاجون هم که راضی بود ... و امیر عباس بیچاره را به زور راضی کردند ... و بعد از مرگ پدرانمان این موضوع به دست فراموشی سپرده شد ... شاید همه از قصد میخواستند فراموش کنند که من همسر زوري این مرد بی احساس بودم ... و هیچ وقت فراموش نمیکنم که امیر چقدر به در دیوار زد براي نخواستنم و من چه غریبانه اشک میریختم ... شاید از همان دوسال پیش بود که من هرروز با بیشتر ندیدن هاي امیر عباس میشکستم ... همان روز ها که مرا دختر بچه میخواند و التماس پدرش که مرا از همان بچگی عروس خودش میدانست میکرد براي نخواستنم ... همان روز هایی که بلا فاصله بعد از عروس زوري بودنم یتیم شدم و مرا بیشتر شکست با حرفش... که رو به همه گفت ... - حاال که بابا به رحمت خدا رفتن دیگه نمیخوام راجع به این وصلت مسخره چیزي بشنوم ... و دوسال است که همه به جز خودم فراموش کرده بودند من همسر اینمردي هستم که به قول آقاجون میخواست سامان بگیرد ... با احساس سنگینی چادر روي سرم به خودم آمدم ... و چشمان نگران مادر برخالف زبان همیشه تیزش حالم را خوب که نه کمی بهتر میکرد ... حالت تهوع و استفراغ کمی بی حالم کرده بود ... چادر را روي سرم محکم کردم و با بی حالی به سمت در رفتم ... حتی بی حالیم هم باعث نمیشد از تصمیمم برگردم ... من با عزمی راسخ کمر بسته بودم به تباهی خودم... میان راه که رسیدم تنها کنارم اوبود و همه انگار چشم شده بودند تا ما را رصد کنند... بی آنکه دستم را بگیرد همراه گام هاي سست و آرامم شد ... صداي عمه در آمد و بازهم مثل همیشه مادرانگی هاي زیر پوستی اش... - میگم امیر عباس ... مادر اگه کارتون طول کشید یه چیزي بده بخوره بچم رنگ به رو نداره ... سري تکان داد... - حواسم هست مادر شما برید شام بخورید ... دستم را به در گرفتم تا سرگیجه ام باعث سقوطم نشود ... آرنجم اسیر دستش شد و براي اولین بار محرم من دستم را لمس کرد ... آنهم از روي چادر ... و قلبم هم دوباره شیطنتش گرفته بود و آرام نداشت ... خودش را به در و دیوار سینه ام میکوبید و بی تابی میکرد ... کمک کرد تا سوار شوم ... بی حرف راه افتاد و به رو به رو خیره بود ... به سمت درمانگاه محله میرفت ... به زور لرزش صدایم را پنهان کردم ... - دکتر نیازي نیست آقا امیر عباس ... بهترم ... اخمش درهم رفت همانطورکه به رو به رو خیره بود... - مسخره کردي دختر دایی؟؟؟ تا االن که داشتی غش و ضعف میکردي االن یهو حالت خوب شد؟؟؟؟ لب فشردم و بی توجه به لبه تیزه کنایه اش دلم تاخراش ندهد ... آرام جوابش را دادم ... - نه هنوزم ضعف دارم اما دلیلشو میدونم نیازي به دکتر نیست... بی حرف دور زد به سمت خانه ... جرئتم را جمع کردم ... - منو ببرید خونه ي خودتون لطفا... با شدت روي ترمز کوبید و حیرت زده به صورتم خیره شد ... فکر نمیکرد بدانم خانه اش را ... این راهم نمیدانست که من سلول سلول تنش را میشناسم ... به خودش آمد و اخمش غلیظ تر از همیشه شد ... ادامه دادم ... میخوام باهاتون حرف بزنم همونطور که دیشب گفتم ... لطفا... - این حرفا چه معنی داره ؟؟؟ میریم خونه صحبت میکنیم... پافشاري کردم ... - میخوام تنها باشیم ... لطفا ادامه دارد...
🌹شرح حکمت3 🔴 بخش سوم 🔷5.2 آثار اجتماعی بخل: در این بخش، امیرالمؤمنین دو نکته را بیان می‌فرمایند: 🔹5.2.1 ناامیدی مردم از خیر مدیران و حاکمان جامعه: در بند 9 نامۀ 53، خطاب به جناب مالک اشتر می‌نویسند: «بین خودت و مردم خیلی حاجب و نگهبان و فاصله ایجاد نکن و تا می‌توانی با مردم مستقیماً ارتباط بگیر.» سپس در تبیین دلیل این توصیه می‌فرمایند: «تو به‌هرحال یکی از دو نفر می‌باشی: یا خود را برای جان‌بازی در راه حق آماده کرده‌ای که در این حال، نسبت به حق واجبی که باید بپردازی یا کار نیکی که باید انجام دهی ترسی نداری. پس چرا خودت را پنهان می‌کنی؟ یا مردی بخیل و تنگ‌نظری، که در این صورت مردم به تو امیدی ندارند که بخواهند از تو درخواستی داشته باشند.» 🔹5.2.2 شکست امت‌ها در حالی که همه به‌ظاهر مؤمن بودند: این بسیار نگران‌کننده است. در بند 13 خطبۀ 192، وقتی می‌خواهند عبرت از گذشته را برای ما بیان فرمایند تا آماده باشیم، می‌فرمایند: «و از کارهایی که پشت آن‌ها را شکست و قدرت آن‌ها را در هم کوبید، مانند کینه‌توزی با یکدیگر، پرکردن دل‌ها از بخل و حسد، به یکدیگر پشت‌کردن و ازهم‌بریدن و دست از یاری هم کشیدن، بپرهیزید.» 🔷6 روش برخورد با بخیل روش برخورد با بخیل را حضرت در دو جنبۀ فردی و مدیریتی‌اجتماعی دسته‌بندی کرده‌اند. گاهی در حوزۀ ارتباطات فردی خودمان با بخیل مواجه هستیم و باید بدانیم چه رفتاری در برابر او انجام دهیم و گاهی به‌عنوان مدیر یا حاکم یا کارگزار نظام، در برابر افراد بخیل وظیفه‌ای داریم. 🔹6.1 روش برخورد با بخیل در حوزۀ فردی 🔹6.1.1 کسی که بخل واقعاً ملکۀ وجودی او شده است: در حکمت 38 خطاب به امام‌مجتبی علیه‌السلام می‌فرمایند: «از دوستی با بخیل بپرهیز؛ زیرا آنچه سخت به آن احتیاج داری از تو دریغ می‌دارد»؛ یعنی با آدمی که بخل ملکۀ وجودی او شده است اصلاً دوست نشو. 🔹6.1.2 کسی که آدم یا دوست خوبی است و گاهی از او رفتار بخیلانه سر زده و بخل سیرۀ او نشده است: در بند 15 نامۀ 31 به امام مجتبی علیه‌السلام می‌نویسند: «چون برادرت از تو جدا گردد، تو پیوند دوستی را برقرار کن؛ اگر روی برگردانَد، تو مهربانی کن و اگر بخل ورزد، تو بخشنده باش»؛ یعنی با او نباید قطع رابطه کنی، بلکه باید در مقابل ببخشی تا برگردد. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع .