📌هر شب یک سوال
منظور از اینکه امام زمان علیه السلام دین جدید می آورند، چیست؟
تا فرداشب ...
دعا برای مردم غزه فراموش نشود
یادداشتهای اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک سوال منظور از اینکه امام زمان علیه السلام دین جدید می آورند، چیست؟ تا فرداشب ... دعا بر
8⃣2⃣📌 آیا امام زمان علیهالسلام دین جدیدی ارایه میکند؟
👈یک. امام باقر علیه السلام فرمود: «یقوم القائم بامر جدید و کتاب جدید و قضاء جدید...»؛ «امام قائم که قیام کند، امری نو و کتابی نو و قضاوتی نو خواهد داشت». (الغیبه نعمانی، ص۲۳۳)
👈دو. بر پایه روایت فوق و دیگر روایات، امام زمان علیه السلام دین جدید، کتاب جدید و سبک قضاوت جدیدی خواهند آورد.
👈سه. روشن است که اسلام دین خاتم است و دینی پس از آن نخواهد آمد.
👈چهار. در آخر الزمان، بدعتهای فراوانی در دین در دنیای اسلام به وجود میآید. در این میان، اختلافات در برداشت از دین نیز در نوع خود، قابل توجه خواهد بود.
👈پنج. قرآن کریم هم به تحریفات معنوی فراوانی مبتلا خواهد شد که نمونههایی گسترده از آن در دنیای اسلام، در حال حاضر نیز قابل مشاهده است؛ چنانکه فرقه های مختلف اسلامی برداشتهای گوناگونی از آن ارایه و آن را به سود خود تفسیر میکنند.
👈شش. وقتی امام معصوم ظهور میکند و احکام حقیقی اسلام و برداشت صحیح از قرآن را ارایه میفرماید، فاصله میان اسلامی که ایشان ارایه میفرماید با اسلامی که میان مسلمانان دنیا رایج بوده، چنان زیاد است که گویی دینی جدید و قرآنی نو آمده است.
👈هفت. ناگفته پیداست که این مسأله را باید در مقیاس جهان اسلام تحلیل کرد. ازاینرو منافاتی ندارد که در همان دوران آخر الزمان، مکتبی از مکاتب اسلامی از بدعتها و انحرافات مصون باشد یا آنکه کمترین بدعتها را به خود دیده باشد و در نتیجه فاصله میان اسلام ارایه شده از سوی امام زمان علیه السلام با اسلام موجود در آن مکتب، اندک باشد.
#مهدویت
#حکومت_مهدوی
https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال
قرآن: مرد حق کتک زدن همسرش را دارد!!!
آیا چنین چیزی با کرامت زن، سازگار است؟؟
تا فرداشب...
دعا برای مردم غزه فراموش نشود
📌سلام و عرض ادب خدمت همراهان گرامی.
👈پذیرای شبهات و پرسشهای اعتقادی شما عزیزان در پی وی هستم.
برخی از این پرسشها در کانال و برخی نیز در پی وی پاسخ داده میشود.
🌹🌹
9⃣2⃣📌آیا جواز زدن زن در دین اسلام با کرامت زن سازگار است؟
👈در آیه ۳۴ سوره نساء، از جواز زدن زن از سوی شوهر پرده برداشته شده است. در این باره، توجه به چند نکته ضروری است:
یک. از نظر اسلام، با توجه به ویژگی های مرد و زن، مرد به عنوان مدیر خانه معرفی شده است.
دو. اصل مجازات فرد خاطی یک اصل عقلایی در تمام دنیاست.
سه. در اسلام، زدن زن با شرایط و هدفی خاص تجویز شده که توجه به این شرایط و هدف، پرده از حکمت صحیح این کار برمیدارد.
شرایط:
الف. زن حقوق همسری را ادا نکرده باشد،
ب. در این وضعیت، مرد به عنوان مدیر خانه، برای حل این مشکل، که میتواند به گناه یا خیانت کشیده شود، باید چند گام بردارد: موعظه، ترک خوابگاه و در مرحله آخر، زدن.
ج. زدن، اولا باید ملایم باشد، به گونهای که اثری از آن روی بدن پیدا نباشد، ثانیاً به قصد یادآوری و مطیع ساختن زن نسبت به حقوق همسری باشد.
چهار. بر این اساس، زن در این شرایط، خاطی و خلافکار به شمار میرود. در این صورت، به جای آنکه، مرد از زن در دادگاه شکایت کند که خود موجب فاش شدن مسایل خصوصی خانواده و بروز مشکلات جدی تری میشود، قرآن کریم، در وهله نخست، از مرد که مدیر خانواده است، میخواهد با سه راهکاریادشده این مسأله را حل و فصل کند، ضمن آنکه زدن زن، پیش از انجام دو گام اول، به هیچ وجه جایز نیست.
پنج. زن از طریق بندکی خدا که یکی از مصادیق مهم آن، رعایت حقوق همسری است، کرامت اصیل خود را پیدا میکند و راهکارهای سه گانه برای توجه دادن به همین مسأله است.
👌روشن است که راهکار قرآن، بسیار حکیمانه و روشنفکرانه است.
#قرآن
#زن
#کرامت_زن
#عدل_الهی
https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال
اگر مردی، اقدام به قتل یک زن کند، وقتی قاتل اعدام میشود که اولیای دم، نصف دیه مرد را پرداخت کنند.
چنین حکمی، چگونه با عدالت الهی سازگار است؟
تا فرداشب ...
دعا برای مردم غزه فراموش نشود
یادداشتهای اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک سوال اگر مردی، اقدام به قتل یک زن کند، وقتی قاتل اعدام میشود که اولیای دم، نصف دیه مرد را
0⃣3⃣📌دیه زن، نصف دیه مرد است. آیا این حکم با عدالت سازگار است؟
یک. عدالت به معنای مساوات و برابری نیست، بلکه به معنای آن است که هر چیزی سر جای خود قرار گیرد، بر همین اساس است که خداوند با همه به مساوات برخورد نمیکند. نیکوکار را پاداش و بدکار را عذاب میدهد. همچنین تمام احکام جزایی و حقوقی اسلام بر پایه عدالت وضع شده است.
دو. اسلام برای رساندن انسان به سعادت حقیقی، برنامه ای جامع دارد. در این برنامه، هر چیزی سر جای خود قرار دارد. جایگاه مرد و زن در این برنامه مشخص است و به تناسب این جایگاه مسوولیت ها و حقوق نیز تعیین شده است.
سه. مطابق با این برنامه که از سوی خداوند فرستاده شده، نان آوری به عهده مرد گذاشته شده و زن در این باره، هیچ وظیفه و مسوولیتی ندارد.
چهار. بر همین اساس، سهم مرد و زن، و نیز خواهر و برادر از ارث متفاوت است؛ چراکه مسوولیت آنها با یکدیگر فرق دارد.
پنج. به همین قاعده، و با توجه به جایگاه مرد و زن، اگر مقتول مرد باشد یا زن، دیه نیز متفاوت خواهد شد و دیه مرد دو برابر دیه زن خواهد بود.
با توجه به آنچه گذشت، اگر مردی، زنی را بکشد، طبیعی است که باید نصف دیه مرد پرداخت گردد تا بتوان او را اعدام کرد.
شش. گفتنی است نصف بودن دیه زن نسبت به دیه مرد، مربوط به مسأله قتل است و شامل هر جراحتی نمیشود.
#دیه_مرد_دیه_زن
#عدل_الهی
https://eitaa.com/Faryab110
یادداشتهای اعتقادی _ فاریاب
0⃣3⃣📌دیه زن، نصف دیه مرد است. آیا این حکم با عدالت سازگار است؟ یک. عدالت به معنای مساوات و برابری ن
📌هر شب یک سوال
امروزه شرایط جامعه بسیار تغییر کرده. زنان سرپرست خانوار فراوانی داریم.
اگر صرف نان آوری، موجب تعلق دیه بیشتری میشود، آیا درباره این قبیل زنان نیز نباید دیه ای همچون دیه مردان درنظر گرفته شود؟
یادداشتهای اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک سوال امروزه شرایط جامعه بسیار تغییر کرده. زنان سرپرست خانوار فراوانی داریم. اگر صرف نان آ
با سلام خدمت همراهان گرامی
با عرض پوزش و شرمندگی بسیار فراوان، از آنجا که این سوال نیازمند بررسی بیشتری بود، نتوانستم امروز انجام وظیفه کنم و پاسخ را بفرستم.
ان شاءالله فردا قبل از ظهر پاسخگو خواهم بود.
دعا برای مردم غزه فراموش نشود.
🌹🌹
یادداشتهای اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک سوال امروزه شرایط جامعه بسیار تغییر کرده. زنان سرپرست خانوار فراوانی داریم. اگر صرف نان آ
1⃣3⃣📌تفاوت دیه مرد و زن سرپرست خانوار، آیا با عدالت سازگار است؟
✍پاسخ: قسمت اول
پاسخ به این پرسش، در گروی مبنا و رویکرد خاص ما به این مسئله است.
👈مبانی مهم در مسأله
یک. حکم به نصف بودن دیه زن نسبت به مرد، یک حکم امضایی است. بدین معنا که طبق شرایط جامعه مردسالار دوران پیامبر است.
اگر مطالعات تاریخی و دینی ما را به در این باره به قطع و اطمینان رساند، روشن است که با تغییر شرایط جامعه، تغییر این حکم نه تنها ممکن، بلکه واجب است.
برای نگارنده، چنین چیزی احراز نشده است، هر چند معتقدم که هیچ بعید نیست برخی احکام دین، امضایی باشد.(دقت کنید که امضایی بودن می تواند چند معنا داشته باشد)
دو. این حکم، یک حکم ابدی و متوقف بر مصلحت کلی است. نظر مشهور فقها همین است و قانون نیز بر مبنای همین حکم استوار است.
در دوران معاصر، مقالات انتقادی متعددی علیه این حکم و قانون نوشته شده است.
ولی آیا این حکم و قانون قابل دفاع عقلانی است؟
ادامه دارد ...
#دیه_مرد_دیه_زن
#عدل_الهی
https://eitaa.com/Faryab110
2⃣3⃣📌 تفاوت دیه مرد و زن سرپرست خانوار، آیا با عدالت سازگار است؟
✍پاسخ: قسمت دوم
👈دفاع عقلانی از حکم تفاوت دیه
یک. احکام حقوقی در تمام کشورهای دنیا برای نوع و غالب انسانها وضع می شود و ناظر به استثناءها نیست و هیچگاه به دلیل وجود استثناءها، قانون کلی را تغییر نمی دهند، بلکه می کوشند تا با تصویب تبصره هایی به رفع نقایص آن بپردازند. احکام حقوقی دین نیز، برای نوع و غالب انسانها وضع شده و ناظر به استثناء ها نیست؛ چنانکه به دلیل تفاوتهای عقلانی و عاطفی مرد و زن، شهادت دو زن، معادل شهادت یک مرد در دادگاه به شمار میرود؛ اگرچه موارد نقض نیز وجود دارد.
دو. هر نظام مکتبی ـ لیبرالی، سرمایه داری و ... ـ بر یک چارچوب خاص برای رسیدن به غایت خاصی تنظیم می شود. روشن است که ارزش ها و تلقی از عدالت در این نظام ها متفاوت است. نظام دینی نیز از این قاعده مستثنا نیست و دارای چارچوبی خاص برای رسیدن به کمال و سعادت حقیقی است، ازاینرو، اموری مانند خانواده، بخشش، تکثر نوع انسانی، برادری میان اعضای جامعه و ... در این نظام بسیار برجسته است.
سه. در اسلام، میزان دیه تعیین کنندۀ ارزش اخلاقی و انسانی انسان ها نیست؛ چنانکه دیۀ باتقواترین و عالم ترین افراد با دیه فاسق ترین و بیسوادترین افراد تفاوتی نمی کند؛ بنابراین تفاوت دیه تنها نشان دهندۀ میزان مسئولیتی است که از آنها انتظار می رود.
چهار. برنامه دین وحیانی به گونهای است که اگر به تمام اضلاع آن عمل شود، هیچگاه به چنین چالشهایی برنمیخوریم؛ برنامه دین آن است که با توجه به تفاوت ویژگیهای فیزیولوژی مرد و زن، مسئولیت ها متفاوت شده که این تفاوت خود را در اموری همچون ارث و دیه نشان می دهد. بله، مشکل از جایی شروع می شود که انسان ها زندگی خود را به سبک دیگری پایه ریزی کنند، آنگاه انتظار داشته باشند، احکام دین تغییر کند!
پنج. در اسلام، در هیچ صورتی مسئولیت اقتصادی به عهدۀ زن قرار داده نشده است و اگر زنی سر کار برود، نمی تواند در قبال آن انتظار داشته باشد که ارث یا دیه او مانند مردان شود. مقولۀ زنان سرپرست خانوار نیز، حاصل عمل نکردن به دین است؛ وقتی زنی شوهر خود را از دست می دهد، در هیچ صورتی مخارج فرزندان به عهدۀ آن زن نیست؛ بلکه به عهدۀ پدر یا پدر شوهر و در صورت فقدان این دو، و نیاز مالی، به عهدۀ حاکم اسلامی است. (دقت شود که فعلا بحث ما روی درستی یا نادرستی حکم دین است نه درستی یا نادرستی اجرای آن در جامعه) بنابراین در برنامه دین، خلأ وجود ندارد.
ادامه دارد ...
#دیه_مرد_دیه_زن
#عدل_الهی
https://eitaa.com/Faryab110