eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
5.2هزار دنبال‌کننده
223 عکس
66 ویدیو
7 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
3️⃣0️⃣3️⃣📌معنای آیۀ «نفخت فیه من روحی» چیست؟ آیا واقعاً خداوند از روح خود در انسان می دمد؟ ✍️پاسخ 1️⃣قرآن کریم گاه برای رساندن مقصود خود از زبان کنایه بهره برده است. برای نمونه، در زبان عربی کلمۀ «ید» به معنای دست است، ولی در آیۀ «ید الله فوق ایدیهم»(فتح، 10) اگر فقط به معنای تحت اللفظی تمرکز شود، باید گفته شود که خداوند متعال دست دارد که مستلزم مادی انگاری خداوند متعال می شود که محال است. ازاینرو، می گوییم که «ید» به معنای قدرت و رحمت الهی است. 2️⃣معنای ظاهری آیۀ «نفخت فیه من روحی» آن است که خداوند متعال می فرماید: «از روح خودم در انسان دمیدم.» حال آنکه، «دمیدن» مستلزم مادی انگاری خداوند می شود. بعلاوه آنکه خداوند روح ندارد تا بخواهد در انسان بدمد. 3️⃣انسان دارای دو بُعد است: جسم و روح. جسم انسان از نطفۀ او شکل می گیرد؛ مایعی بدبو و مادی. اما روح موجودی باعظمت است؛ به گونه ای که خداوند آن را به خود نسبت می دهد و می فرماید: «روحی»؛ همچنان که می فرماید: «قل الروح من امر ربی» همانطور که کعبه را به خود نسبت داده است: «بیتی». (بقره، 125) 4️⃣ارزشمند بودن روح به این دلیل است که در خود اموری باارزش مانند عقل ورزی، اختیار و گرایش به خدا را دارد، نیز اینکه توانایی رسیدن به خدا را دارد. 5️⃣از سوی دیگر، روح چون یک موجود غیرمادی است، نمی‌تواند مکان داشته باشد، بنابراین نمی‌تواند در بدن باشد. 6️⃣خداوند متعال پس از آنکه، جسم انسان را آفرید، سپس میان روح با جسم رابطه برقرار کرد. ازاین‌رو روح به بدن تعلق دارد. قرآن کریم از این حقیقت با تعبیر کنایه ای یاد کرده است: «فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي‏» (حجر، 29) ✅به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
21.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ چرا حضرت زهرا سلام الله علیها به پشت درب خانه رفتند و چرا خادمه منزل یا حتی امام علی علیه السلام درب را باز نکردند؟ ◀️ پاسخ از دکتر جباری؛ عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی امام خمینی 🆔 @mjabbari_ir ✅به کانال یادداشت های اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
📌آیا می توان به طور قطعی گفت که حضرت زهرا سلام الله علیها بر اثر ظلمی که به ایشان شد، با شهادت از دنیا رفته اند؟ ✍️پاسخ 💔برای اثبات شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها چند سند محکم وجود دارد: 1️⃣امام کاظم علیه السلام در یک روایت معتبر و صحیح السند فرمودند: همانا فاطمه (س) صدیقه و شهیده است. (الکافی، ج1، ص58) 2️⃣رسول اکرم (ص) در روایتی از شکسته شدن پهلو، غصب حق، محروم شدن از ارث و دیگر ظلمهایی که به آن بانو می شود، یاد کردند و ظالمان به ایشان را لعنت فرمودند. (امالی صدوق، ص114) 3️⃣رسول اکرم (ص) در روایت دیگری فرمودند: «ملعون است، ملعون است، کسانی که بعد از من به دخترم فاطمه ظلم میکنند، حقش را غصب میکنند و او را به شهادت می رسانند.» (کنز الفوائد، ج1، ص150) 4️⃣در زیارت نامه های آن حضرت، از ایشان با وصف «شهیده» یاد شده است. (المقنعه، ص459، مصباح المتهجد، ✅به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
📌 مهم‌ترین درس فاطمیه برای امروز ما چیست؟ ✍️پاسخ 1️⃣بی گمان، شمار فراوانی از مردم پس از درگذشت پیامبر، می‌دانستند که خلافت و حکومت، حق امام علی علیه‌السلام است. آنها روایات نبوی را شنیده بودند. در غدیر خم حاضر بودند و با امام علی علیه‌السلام بیعت کرده بودند. در عین حال، در دعوای میان حق و باطل، خود را کنار کشیده بودند و به کارهای معمولی خود ـ نماز، روزه، زکات و ... ـ پرداخته بودند. 2️⃣شاید بسیاری نیز معتقد بودند که چه فرقی می‌کند که ابوبکر خلیفه باشد یا علی علیه السلام؛ ازاین‌رو خودشان را وارد دعواهای سیاسی میان این دو نکردند. 3️⃣در این شرایط، آنکه سکوت نکرد، حضرت صدیقۀ طاهره سلام الله علیها بود. قیام فاطمی معنایش این بود که در این شرایط، تلاش برای حاکم ساختن کسی که حق حکومت با اوست، از هر واجبی واجب‌تر است. 4️⃣زیرا اگر به کارهای دینی خودت مشغول شوی و برایت مهم نباشد چه کسی حاکم باشد، ممکن است حتی دینت را نیز از دست دهی، چنانکه دیدیم با حاکمیت جبهۀ باطل، چه بدعت هایی در دین به وجود آمد. 4️⃣قیام فاطمی معنایش این بود که اگر در تشخیص اولویت ها دچار خطا شویم، عملاً پیروزی را تقدیم جبهۀ باطل کرده‌ایم. 5️⃣مهمتر آنکه، همکاری نکردن با جبهۀ حق، عملاً به معنای کمک به جبهۀ باطل است. چون اهل حق در وسط میدان نیستند، حق تنها شده و باطل پیروز می‌شود. 6️⃣اینکه دلت با حسین علیه السلام باشد، کافی نیست، مهم آن است که شمشیرت همراه با حسین، علیه یزید باشد تا حسین علیه السلام پیروز شود و گرنه آنگاه مجبوری همچون کوفیان فقط عزادار حسین باشی. ✅به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
📌بر پایه‌ی روایات اهل سنت، آیا می‌توان حضرت زهرا سلام الله علیها را معصوم دانست؟ ✍️پاسخ 1⃣حضرت علی علیه السلام از پیامبر اکرم (ص) نقل نموده که ایشان فرمودند: «ان الله یغضب لغضب فاطمه و یرضی لرضاها؛ همانا خدا به سبب غضب فاطمه(س) غضب می‌کند و با رضایت او راضی می‌شود.» 2⃣این روایت در متون معتبر اهل سنت آمده است. حاکم نیشابوری و دیگران این حدیث را نقل و آن را صحیح و معتبر دانسته است. (المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص167؛ المعجم الکبیر طبرانی، ج1، ص108؛ مجمع الزوائد، ج9، ص203) 3⃣خشنودی خداوند متعال به کارهای پاک و حق و غضب او به کارهای ناپاک(گناه) و ناحق تعلق می‌گیرد. از سوی دیگر، انسان گنهکار بر مسیر پاکی و حق نیست، چراکه به کار ناپاک(گناه) راضی و امر پاک ناراضی است؛ پس خداوند با رضایت او از انجام گناه، غضب می‌کند. اما معصوم کسی است که همواره بر مسیر حق و پاکی است، بنابراین، به کار گناه ناراضی و از کار حق راضی است. 4⃣اگر خداوند با غضب حضرت فاطمه (س) غضبناک و با خشنودی ایشان خشنود می‌شود، روشن می‌شود که آن حضرت همواره بر مسیر حق و پاکی است. بنابراین، او معصوم است. 5⃣به دیگر سخن، نمی توان گفت که آن بانو، اهل گناه بوده، در عین حال، خداوند با خشنودی او خشنود و با غضب او غضبناک می شود؛ چراکه اگر او اهل گناه باشد، یعنی به گناه راضی است، حال آنکه خداوند به گناه راضی نیست. بنابراین، وقتی خداوند می تواند از رضایت فاطمه(س) راضی و از غضب او غضبناک باشد که او معصوم باشد. ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
با سلام خدمت عزیزان و همراهان گرامی صبح همگی به خیر در این چند روزه، دبیران و معلمان زیادی به جمع ما اضافه شدند و در خصوصی، سوالات بسیار خوبی از طرف دانش آموزان عزیز مطرح می کنند. بهشون خوش آمد میگم. ان شاءالله از حضورشان استفاده، و سوالات خوب آنها را هم در کانال مطرح می کنم.
📌بنا بر آیات قرآن، هنگام مرگ، روح از بدن خارج می شود. آیا این برداشت صحیح است؟ ✍️پاسخ 1⃣در برخی آیات قرآن کریم از رسیدن جان به گلو سخن به میان آمده است: «فَلَوْ لا إِذا بَلَغَتِ الْحُلْقُومَ؛ پس چرا هنگامى كه جان به گلوگاه مى ‏رسد (توانايى بازگرداندن آن را نداريد)؟» (83) 2⃣از سوی دیگر، روح چون یک موجود غیرمادی است، نمی‌تواند مکان مادی داشته باشد، پس نمی‌تواند درون بدن باشد تا بخواهد هنگام مرگ از آن خارج شود. بنابراین چنین نیست که روح به حلقوم برسد و آنگاه از دهان یا بینی بیرون بپرد. 3⃣چنانکه قبلا گفتیم، رابطه روح و بدن بدین صورت است که روح به بدن تعلق دارد و مدبر بدن است و بدن نیز ابزار روح است. 4⃣آنچه هنگام مرگ اتفاق می‌افتد آن است که رابطه روح و بدن تدریجا قطع می‌شود و وقتی کاملاً قطع شد، مرگ حاصل می‌گردد. بنابراین وقتی قرآن به زبان استعاره می‌فرماید که جان یا روح به حلقوم می‌رسد، بدین معناست که روح در حال قطع ارتباط کامل خود با بدن است. ✅به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110