#مجله_الکترونیکی 6️⃣
🔰جایگاه مقاصد شریعت در حل مسائل فقه هنر🔰
🖋یاداشت اختصای از آقای مصطفی قناعتگر
📌 مقاصد شریعت چند سالی است که در فقه شیعی نیز همانند فقه اهلسنت، جایگاه مهمی را برای خود فراهم کرده است. دانشیان اصولی شیعه که پیشازاین، با بدگمانی به این نظریه ابداعی اهلسنت مینگریستند چند سالی است که خود را ناگزیر از پذیرش آن میانگارند.
💢 در این میان، هر چهقدر مقاصد شریعت در حل مسائل فقه سنتی کاربرد دارد، در حل مسائل فقههای نوپدید، پرکاربردتر به نظر میآید.
❇️در میان فقههای نوپدید، فقه هنر، یکی از ابوابی است که به مناسبت اثرگذاری فراوان در جامعه، لزوم درنظرداشت این دلیل نوپدید فقهی را بیشتر طلب میکند. مصطفی قناعتگر، پژوهشگر حوزه علمیه خراسان، در این یادداشت اختصاصی، به جایگاه مقاصد شریعت در حل مسائل فقه هنر میپردازد.
💠 وقتی سخن از مقاصد شریعت به میان میآید، گذر از موضوعات «زمکانی» و پشتیبانی از سویههای غیر زمکانی حکم شرعی انتظار میرود. سخن از تغییر حکم نیست؛ سخن از جایگذاری حکم در همان موضوعی است که باید باشد است. احکام بر موضوعات بار میشوند و موضوعات در گذر زمان دچار دگرگونیِ قابل رصد هستند.
✅ مقصد حکم شرعی اما ثابت است و همین مقصد ثابت (در صورت احراز) است که طرحی نو در میاندازد.
✳️ پایبندی به مقاصد شریعت در حل مسائل فقه هنر به شکل تأثیرگذاری نقش ایفا میکند. توجه به این سرفصل در استنباط حکم شرعی خود فتح بابی امیدوارانه، شریعت مدارانه و واقعبینانه خواهد بود.
➖➖➖➖➖➖➖➖
🌐ادامه یادداشت:
https://b2n.ir/s14306
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ، اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی
🌹اثر هنری زیبا از خانم زهرا پژوهیانی
نفر سوم گرایش تصویرسازی
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
1جستاری بر ساختارگرایی در ارزشیابی اثر هنری.pdf
580.2K
#مقاله_علمی_هنری 1️⃣
🔰جستاری بر ساختارگرایی در ارزشیابی اثر هنری🔰
🖋 ساره کاویانی، علیرضا غیورفر
ساختارگرایی به عنوان یک نظریه یا روش، یکی از بانفوذترین آیینهای فکری است که در علوم مختلف کاربرد گستردهای از خود بر جای گذاشته است.
ریشه ساختارگرایی در افکار و اندیشه های فردینانت دسوسور، زبانشناس مشهور فرانسوی است.
هنر، تقدم در اقلیم ناشناختههاست. ارزشیابی و نقد اثر هنری همواره با چالشها و تعارضات مختلفی همراه بوده که مانع از درک محتوا و مقصود نهانی آن گردیده است. این پژوهش بر آن است تا با شناخت مفاهیم و ویژگیهای ساختارگرایی، بکارگیری آن را در ارزشیابی آثار هنری بررسی کند.
نتایج حاکی از آن است که ساختارگرایی با نفی ماهیت خالق و دینامیک هنر به دنبال کشف معنای ظاهری و مادی اثر از طریق نظام نشانه ها بوده و قادر به دستیابی به لایه های عمیق و حقیقت ژرف اثر هنری نیست. تقلیل ذات زیبایی شناختی اثر هنری به ساختاری غیر قابل مشاهده که حاصل کنش مغزی و اختیاری است، ارزشیابی را دچار خطا می کند.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
قسمت اول از گزارش #کرسی_علمی_ترویجی6️⃣
🔰عنوان مقاله: «فقهِ هنر و اسلامِ قانون اساسی در ایران، با نگاهی به نمودهایی در سینما و موسیقی»
🖋آقای دکتر «وحید آگاه»
💠این فقهِ هنر که در داخل اسلام و الهیات اسلامی قرار می¬گیرد، قرار است از دلِ منابع فقهی بیرون بیاید یا از دل منابع حقوقی؟
📌... این که در نظام حقوقی ما در ایران، منبع اول ما «حقوق» هست، تردیدی نداریم. ...
✳️مبنای فقه هنر، اسلامِ قانون اساسی است و اگر شما خارج از آن صحبت کنید، نظر شخصی است.
🎞در سینما، اسلامِ قانون اساسی نتوانسته است گرهگشایی کند.
📺فیلم «رستاخیز» به کارگردانی آقای احمدرضا درویش که سال 1394 پروانه نمایش گرفت، یک روز یا یک و روز و نیم روی پرده بود. بعد بالاجبار اکران آن متوقف شد. گفتند که چهره حضرت عباس(ع) را نشان داده است. ...
⛔️این فقهِ هنرِ برآمده از اسلامِ قانون اساسی در مورد فیلمی که درباره حضرت سیدالشهدا است، نتوانسته است کاری بکند و این گره را نتوانسته باز کند.
🎬فیلم «کاناپه» به کارگردانی آقای کیانوش عیاری؛ ... این فیلم از سال 1395 توقیف شده است. چون گفته میشود برای باورپذیری بیشتر، خانمها در فیلم از کلاه گیس استفاده کرده اند.
ما نفهمیدیم فقهِ هنر و اسلامِ قانون اساسی با این منبع عظیم در قانون اساسی چرا نتوانسته مسأله را حل کند.⁉️
🎼در مورد موسیقی، الان حدود چهل سال است که نشان دادن ساز در صدا و سیما ممنوع است. چرا فقه هنر نتوانسته است این راه را باز کند⁉️
🌐متن کامل:
https://b2n.ir/a89060
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
#مجله_الکترونیکی7️⃣
📺تصویر سینمایی همان حکم عکس را دارد، لذا پخش زنده و غیرزنده، تفاوتی در حکم شرعی ایجاد نمیکند!
🖋یادداشت حجتالاسلام دکتر مهدی داودآبادی، معاون پژوهش آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی:
📌اشاره: در فتاوای فقها معمولاً بین پخش زنده و غیرزنده تصاویر، تفاوت گذاشته میشود. در احکامی مانند نظر به نامحرم، این تفاوت بهکرات بیان شده است.
💢 اما حجتالاسلام دکتر مهدی داودآبادی معتقد است به لحاظ موضوعی، تصویر سینمایی همان حکم عکس را دارد و لذا نمیتوان تفاوتی بین پخش زنده و غیرزنده تصویر کرد.
🎞 احکام نگاه در تئاتر که بهصورت اجرای صحنه زنده در منظر تماشاچیان برگزار میشود، متفاوت از نمایش زنده و غیرزنده در تلویزیون و سینما است. در تئاتر و اجرای صحنهای، هنرپیشه بدون هیچ مانعی در مقابل تماشاچیان حاضر میشود و بر اساس نقشی که در جهان درام بر عهده دارد کنش نمایشی خود را اجرا میکند.
🎬 در اینجا هرچند بازیگر، در قالب یک شخصیت داستانی، روی صحنه حضور پیدا کرده است، اما احکام نگاه نسبت به او، همانی است که انسانها در برابر یکدیگر دارند. یعنی صرف اینکه بازیگر، حضور فیزیکی خود را بر اساس یک موقعیت مفروض در برابر دیدگان تماشاچیان قرار میدهد موضوع احکام نگاه را تغییر نمیدهد.
🧕 بنابراین، در حکم نگاه، تساوی در جنسیت، وجوب سِتر و حفظ حجاب و کنترل نگاه، همانند مواجهه انسان با دیگران خواهد بود.
🌐متن کامل یادداشت:
https://b2n.ir/m38577
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
#مقالات_هنری2️⃣
📌عنوان:
«نقش محققان آلمانی در شکلگیری مطالعات هنر اسلامی»
🖋محمدرضا غیاثیان
🔰در آغاز قرن نوزدهم با افزایش علاقمندی مردم اروپا به مشرق زمین اولین مقالات دربارۀ فرهنگ کشورهای اسلامی در آلمان منتشر شدند. در نیمۀ سدۀ نوزدهم مدخل هایی از دانشنامه های آلمانی به هنر اسلامی اختصاص یافت و از اواخر همین قرن، اولین کتاب های مستقل دربارۀ تزئینات و معماری اسلامی ظاهر شدند.
🖊از آنجا که این مطالب توسط مورخان هنر اروپا نوشته می شدند، آثار هنر اسلامی را بر اساس اصول زیباشناختی اروپایی تحلیل می کردند. از اوایل سدۀ بیستم به دنبال برگزاری نمایشگاه های بزرگ هنر اسلامی و حفاری های باستان شناسی، مطالعات علمی در این حوزه آغاز شد.
❇️نمایشگاه «شاهکارهای هنر محمدی» که در سال 1910 در مونیخ برگزار شد را می توان نقطۀ عطفی در پژوهش های این رشته در دنیای غرب تلقی نمود.
محققانی مانند فردریش زاره، ارنست کونل، ارنست هرتسفلد و ریچارد اتینگهاوزن نقش مهمی در این راه ایفا کردند.
⬅️دو دهۀ آغازین سدۀ بیستم دورۀ معرفی و دسته بندی آثار هنر اسلامی بوده است.
در دهۀ سوم مطالعات آیکونوگرافیک در موسسۀ واربورگ در هامبورگ رواج یافت و پس از قدرت گرفتن حزب نازی، اتینگهاوزن آن را ادامه داد. در سایر کشورهای اروپایی پژوهش های تاریخ هنر اسلامی پس از جنگ جهانی اول آغاز شد.
https://ph.aui.ac.ir/article-1-1183-fa.html
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
💠حضرت پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند:
🕋 یا علی! هرکس از امت من تو را دشمن بدارد، دیگر برای من مهم نیست او یهودی خواهد مُرد یا مسیحی.
📚 الفردوس، ج ۵ ، ص ۳۱۶
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar