هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
توهین شدید خدا به اهل جهنم!
(چخه! ... ای سگها! ... خفه!!)
در سوره مؤمنون/آیه ۱۰۸)
تفسیر نور (محسن قرائتی):
قالُوا رَبَّنا غَلَبَتْ عَلَيْنا شِقْوَتُنا وَ كُنَّا قَوْماً ضالِّينَ «106»
گويند: پروردگارا! شقاوت (و بدبختى) ما بر ما چيره شد و گروهى گمراه بوديم.
رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْها فَإِنْ عُدْنا فَإِنَّا ظالِمُونَ «107»
پروردگارا! ما را از دوزخ بيرون آور، اگر بار ديگر (به كفر و گناه) بازگشتيم، قطعاً ستمگريم.
قالَ اخْسَؤُا فِيها وَ لا تُكَلِّمُونِ «108»
(خداوند به آنان) گويد: دور شويد و در آتش گم شويد و با من سخن مگوييد.
نکتهها:
كلمهى «خسأ» به معناى دور شدن همراه با توهين است كه به سگ گفته مىشود.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: با كسى كه شراب مىنوشد ننشينيد كه آنان سگان دوزخند. سپس اين آيه را تلاوت فرمودند: «1» قالَ اخْسَؤُا فِيها ... در حديثى آمده كه صورت دوزخيان بعد از شنيدن «اخْسَؤُا» به صورت قطعه گوشتى در مىآيد كه تنها نفس مىكشد. «2»
امام صادق عليهالسلام فرمود: دوزخيان به خاطر اعمالشان شقاوتمند شدند. «3»
پیامها:
1- وجدانها در قيامت بيدار مىشوند و مجرمان به گناهان خود ذليلانه اعتراف مىكنند. «غَلَبَتْ عَلَيْنا شِقْوَتُنا»
«1». بحار، ج 76، ص 147
«2». تفسير درّالمنثور.
«3». توحيد صدوق، ص 356.
جلد 6 - صفحه 132
2- دورى از راه انبيا، مايهى شقاوت و بدبختى است. «آياتِي تُتْلى، غَلَبَتْ عَلَيْنا شِقْوَتُنا»
3- خداوند در قيامت با كوبندهترين كلمات، با كفّار سخن مىگويد. «اخْسَؤُا فِيها وَ لا تُكَلِّمُونِ»
پانویس:
تفسير احسن الحديث، سید علی اکبر قرشی، ج7، ص162
منابع:
تفسیر نور، محسن قرائتی، تهران:مركز فرهنگى درسهايى از قرآن، 1383 ش، چاپ يازدهم
اطیب البیان فی تفسیر القرآن، سید عبدالحسین طیب، تهران:انتشارات اسلام، 1378 ش، چاپ دوم
تفسیر اثنی عشری، حسین حسینی شاه عبدالعظیمی، تهران:انتشارات ميقات، 1363 ش، چاپ اول
تفسیر روان جاوید، محمد ثقفی تهرانی، تهران:انتشارات برهان، 1398 ق، چاپ سوم
برگزیده تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی و جمعي از فضلا، تنظیم احمد علی بابایی، تهران: دارالکتب اسلامیه، ۱۳۸۶ش
تفسیر راهنما، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، قم:بوستان كتاب(انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم)، 1386 ش، چاپ پنجم
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
توهین شدید حضرت ابراهیم(ع) به
عبادتکنندگان غیرالله و خدایانشان
(در سوره انبیاء/آیه ۶۷)
تفسیر نور (محسن قرائتی):
قالَ أَ فَتَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا يَنْفَعُكُمْ شَيْئاً وَ لا يَضُرُّكُمْ «66»
(ابراهيم) گفت: پس آيا شما بجاى خداوند چيزى را مىپرستيد كه هيچ سودى براى شما ندارد و هيچ زيانى به شما نمىرساند؟!
أُفٍّ لَكُمْ وَ لِما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَ فَلا تَعْقِلُونَ «67»
اف بر شما و بر هر چه كه غير از خدا پرستش مىكنيد، آيا نمىانديشيد؟!
قالُوا حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ فاعِلِينَ «68»
(امّا مشركان لجوج و متعصّب) گفتند: اگر مىخواهيد كارى انجام دهيد! او را بسوزانيد و خدايانتان را يارى كنيد.
قُلْنا يا نارُ كُونِي بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْراهِيمَ «69»
(و سرانجام آتشى فراهم آورده و ابراهيم را به درون آن انداختند، امّا ما) گفتيم: اى آتش! بر ابراهيم سرد و سلامت باش.
وَ أَرادُوا بِهِ كَيْداً فَجَعَلْناهُمُ الْأَخْسَرِينَ «70»
و (اگر چه) آنان براى او (تدبير بد و) كيدى را اراده كردند، ولى ما آنها را از زيانكارترين (مردم) قرار داديم.
نکتهها:
مردان خدا اهداف مقدّس خود را در هر شرايطى دنبال مىكنند و لحظهاى آرام نمىگيرند، هرچند تلاشهاى آنان در قالبهاى متفاوتى صورت پذيرد. حضرت ابراهيم عليهالسلام در مسير رسالت الهى خويش ابتدا به سراغ عمو و قومش مىرود و آنانرا به سوى توحيد و يكتا پرستى دعوت مىكند و چون نتيجهاى حاصل نمىشود در دوّمين مرحله به سراغ بتها مىشتابد و همه آنها را درهم مىشكند، آنگاه فطرتشان را مخاطب قرار داده و به بيدار كردن آنان مىپردازد و سرانجام پس از اندرز و توبيخ، آنها را به تعمق و انديشه وامىدارد.
(جلد 5 - صفحه 471)
در ماجراى پرتاب حضرت ابراهيم به درون آتش، مطالب زيادى در تفاسير آمده است، از جمله اينكه مشركان با كمك و راهنمايى شيطان منجنيق ساختند، ولى آن حضرت با توكّل بىنظيرش به خداوند، از احدى از فرشتگان حتّى جبرئيل كمكى نگرفت و در آن هنگام به مناجات و راز و نياز با پروردگار و توسّل به محمّد و آل محمّد عليهمالسلام مشغول بود.
واژهى «أخسرين» در قرآن كريم به كسانى اطلاق شده است كه كار بدى را انجام مىدهند، امّا گمان مىكنند كه كارشان خوب است، پس زيانِ خود را درك نمىكنند، تا در پى جبران آن باشند.
امام صادق عليهالسلام فرمودند: وقتى خداوند به آتش امر كرد: «كُونِي بَرْداً» دندانهاى ابراهيم از شدّت سرما (در ميان آتش نمروديان) به هم مىخورد، تا آنكه گفته شد: «وَ سَلاماً» «1»
پیامها:
1- يكى از شيوههاى دعوت مردم به دين، آگاه كردن آنان به ضرر بىدينى است. «لا يَنْفَعُكُمْ و لا يَضُرُّكُمْ»
2- سرچشمه و انگيزهى عبادت، دستيابى به خير و يا نجات از شر است كه بتها بر هيچكدام قادر نيستند. «لا يَنْفَعُكُمْ شَيْئاً وَ لا يَضُرُّكُمْ»
3- اگر زمينه مناسبى براى بيدارى پيدا شد بايد منحرفان را تحقير كرد. «أُفٍّ لَكُمْ وَ لِما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ»
4- عواطف بايد تحتالشعاع مكتب باشد. «أُفٍّ لَكُمْ» با توجّه به اينكه عموى او نيز بتپرست بود.
5- بتپرستى با عقل سازگار نيست. «أَ فَلا تَعْقِلُونَ؟» (افراد بىخرد لجوج سزاوار توبيخ هستند) «أَ فَلا تَعْقِلُونَ»
6- توحيد، انديشهاى عقلانى است. «أَ فَلا تَعْقِلُونَ»
7- كسانى به زور متوسل مىشوند كه از عقل و منطق بىبهرهاند. «حَرِّقُوهُ»
«1». كافى، ج 8، ص 318.
جلد 5 - صفحه 472
8- مردان خدا تا پاى جان بر اهداف خود پايدار هستند. «حَرِّقُوهُ» سوزاندن، سختترين نوع قتل است.
9- بقاى شرك با نابودى موحّدان امكانپذير است. «حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ»
10- تعصّبات نابجا، انسان را تا مرز سوزاندن پيامبر به پيش مىبرد. «حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ»
11- دشمن در تحريك تودههاى ناآگاه، به مقدّسات متوسّل مىشود، «انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ» و به غيرت و حميّت نيز تمسّك مىجويد. «إِنْ كُنْتُمْ فاعِلِينَ»
12- خداوند، هم سببساز است و هم سببسوز. «يا نارُ كُونِي بَرْداً وَ سَلاماً»
سببساز است، زيرا نفسِ حضرت عيسى عليهالسلام را سبب زنده شدن مردگان قرار مىدهد، و سببسوز است، زيرا سوزندگى را از آتش مىگيرد و آن را بر ابراهيم سرد و سلامت مىكند.
13- هستى شعور دارد و مخاطب قرار مىگيرد. «يا نارُ كُونِي بَرْداً وَ سَلاماً» و نفرمود: «فجعلنا النار بردا و سلاما»
14- آثار موجودات به خواست و ارادهى الهى است. «يا نارُ كُونِي بَرْداً وَ سَلاماً»
15- نور حقّ، با نار كفر خاموش نمىشود. قالُوا حَرِّقُوهُ ... قُلْنا يا نارُ كُونِي بَرْداً
16- قدرت خداوند مىتواند همهى توطئهها را خنثى كند. «أَرادُوا بِهِ كَيْداً فَجَعَلْناهُمُ الْأَخْسَرِينَ»
17- عاقبت، حقّ پيروز است. «أَرادُوا- فَجَعَلْناهُمُ الْأَخْسَرِينَ»
⚖️ رئیس سازمان ثبت خبر داد: این قانون در ۲۶ اردیبهشت امسال در مجمع تشخیص مصلحت به تصویب رسید و ۱۳ خرداد ابلاغ و ۱۷ خرداد ماه امسال در روزنامه رسمی منتشر شد و از ۳ تیرماه امسال اجرایی می شود.
👈 با اجرای این قانون سند عادی دیگر وجاهتی را ندارد، برخی از مواد این قانون لازم الاجراست. بسیاری از مواد برای اجرایی شدن فرصت دارند.
👈 مردم دغدغه نداشته باشند که مثلا در مورد قولنامه ها چه کار کنند؟
آنهایی که اسناد عادی دارند و هنوز قانون لازم الاجرا نشده نگران نباشند و تا دوسال فرصت برای ثبت در سامانه های مربوطه را دارند اما اسنادی که سند حدنگارشان با لازم الاجرا شدن قانون صادر می شود، در نقل و انتقال عادی با محدودیت روبرو هستند.
👈 از ۳ تیرماه امسال که قانون لازم الاجراست و آیین نامه اش تصویب و زمینه اجرای قانون فراهم شد، دیگر نمیتوانیم سند عادی در خصوص اسناد حدنگاری که از ۳ تیرماه صادر می شود، صادر کنیم و مسئولیت کیفری دارد. دقت کنیم تا خدایی نکرده کسی ندانسته پرونده کیفری برایش تشکیل نشود.
🇮🇷
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
♻️ حیوان جلّال / اغوا و حرامخوارسازی مدیران و خواص، از سنگینترین جنگهای نرم تاریخ کشور!
👈 کانال حمید رسایی: @rasaee
☝️از پیامهای وارده☝️
با کلیک روی نوشتههای آبیرنگ،
به صفحات مجازی حسینی منتظر بپیوندید:
💠
🆔 @chelcheraaqHM
🎲
گروه هماندیشی چلچراغ معارف و احکام
🙏
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
10.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️موارد عجیب وقف در کشور
🔹طرف ۴۰۰ سال پیش یک قریه را وقف کرده اصلاً میدانیم او مالک آن قریه بوده یا نه؟
✍تعارف چرا؟!!
امروز اوقاف نقش زیادی در ایجاد نارضایتی مردم داره!
اصلا معلوم نیست طرف مالک کل روستا بوده یا خیر؛ اومده روستا رو وقف کرده و الان که بعد از ۱۰۰ سال روستا گسترش پیدا کرده و زمین های نزدیک روستا هم به روستای وقف شده اضافه شده، سازمان اوقاف ادعای مالکیت نسبت به زمینهای اضافه شده به روستا رو هم داره!
صدای مردم مظلوم هم به جایی نمیرسه.
📌 خبر فوری سراسری
@fori_sarasari
هدایت شده از مقالات حسینی منتظر
🇮🇷﷽☫
#تحریر_حم
💎 @SMHM212
✅ تبریک و اعلام آمادگی برای همکاری
با #تنفیذ_مشروعیت، امر #ریاست_جمهوری جناب آقای #مسعود_پزشکیان، برای دوره چهاردهم، تثبیت شد.
قاعدتاً از امروز #تخریب_پزشکیان، تخریب #جمهوری_اسلامی_ایران است و لذا بنده (ضمن حفظ #موضع_نقادی #بدون_تعارف همیشگی خود در قبال دولتها و صاحبان قدرتها)، بنا بر توصیه #مقام_معظم_رهبری مبنی بر ضرورت کمک به دولت ایشان و نظر به فراخوان ریاست محترم جمهوری از #نخبگان، اینجانب بعنوان مؤسس #انجمن_نخبگان_ایران (منجر به تشکیل #بنیاد_ملی_نخبگان ریاست جمهوری) و دارای دهها طرح فنی_مهندسی و صدها ایده #فرهنگی، #هنری، #علمی، #اجتماعی، #مذهبی، #اقتصادی، #نظامی، #کارآفرینی و... برای نیل به #ایران_قوی و صاحب سبک #نوآوری_فراگیر و با تقدیم رزومه مختصر خود (#تمبر_اختصاصی)!،
بدینوسیله اعلام میکنم که حاضرم، پلیدی شوم و پلشتی کهنه #بیسوادی را با استفاده از روش #سوادآموزی_جهشی خلاقانه خود، در دوران ریاست #دکتر_پزشکیان، از کلیه #مناطق_ایران، ریشهکن نمایم تا در افتخار یکی از دستاوردهای #دولت_مسعود (که پیامد آن، انحلال رسمی #سازمان_نهضت_سوادآموزی و بالتبع حذف یکی از ردیفهای #بودجه_ملی خواهد بود)، سهیم باشم انشاءالله
👌و نیز اعلام میکنم؛ اگر موفق به انجام این #وعده نشدم، قبل از اتمام قانونی ریاست جناب پزشکیان (حفظهالله)، حاضرم در ملأ عام #اعدام بشوم! تا درس عبرتی باشد برای همه «مهاجمین به مناصب نظام» که از #وعده_صادق بیبهرهاند!
لطفاً این پیام را بچرخانید تا برسد به دست رئیس جمهور محترم 🙏💐
✍سیدمحمدحسینی(منتظر)
۱۴۰۳/۵/۷
🆔@chelcheraaqHM
🎲 چلچراغ
🙏
بسمه تعالی
سلام بر اهالی محترم روستای امامزاده علاءالدین
کلیه پیامهایی که ارتباط چندان مستقیمی با امور و مسائل روستا نداشتند، حتیالامکان از این کانال، حذف شدند.
✅ علاقمندان به پیگیری مقالات سیاسی و اعتقادی تحریری (تولید محتوا در حوزه مورد علاقه) بنده، لطفاً به کانال «مقالات تحریری حسینی منتظر» به نشانی👇
@SMHM212
https://eitaa.com/SMHM212
✅ و علاقمندان به پیگیری مطالب سیاسی و مذهبی و اجتماعی و... مورد حساسیت بنده، لطفاً به کانال «یک از هزاران/حیفه نبینی» به نشانی 👇
@chelcheraaqHM
https://eitaa.com/chelcheraaqHM
مراجعه فرمایند. 🙏💐
✅ و همچنین جهت مشارکت در گفتگوهایی پیرامون؛
۱) امور و مسائل روستای امامزاده علاءالدین به گروه هماندیشی «سیدعلاءالدین» به نشانی 👇
https://eitaa.com/joinchat/3763470541Cd25cef0ad4
۲) امور و مسائل ملی و بینالمللی ملت ایران و امت اسلام و مسائل جهان به گروه هماندیشی «چلچراغ معارف و احکام» به نشانی 👇
https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
مراجعه فرمایند.🙏🌹
هدایت شده از مقالات حسینی منتظر
🇮🇷﷽☫
#تحریر_حم
💎@SMHM212
رئیس جمهور اشتباهی!
در آستانه #انتخابات هشتمین دوره #ریاست_جمهوری (۱۳۸۰/۳/۱۸)، بنده طرحی نوشتم در «ضرورت #چهره_پردازی فرهنگی و هنری #رئیس_جمهور» و آنرا برای رئیس «حوزه اندیشه و هنر #سازمان_تبلیغات_اسلامی» فرستادم که ۱۱ روز مانده به انتخابات، این جوابیه☝️را نوشت.
دغدغه آنروزهای محمدعلی زم؛ رئیس حوزه هنری، سخیفی سطح تبلیغات تجاری #رسانه_ملی بود و اینکه عاری از جنبههای فرهنگی و هنری بوده و در #تراز_فرهنگ_ایران نیستند.
و دغدغه بنده، عاری از ملاحظات فرهنگی و هنری بودن #چهره_شخصیتی رؤسای جمهور در تراز نهضت+نظام اسلامی ایران در سطح جهانی بود!
چنانکه در آستانه انتخابات سال جاری هم تحریر مقالهای با عنوان کدام چهره؟، دنباله همان دغدغه دهههای پیشین بود.
مفهوم آن پروپوزال این بود که #شورای_نگهبان در باره «وجاهت رفتار و گفتار و چهره نامزدها و شاکله شخصیتی هنری و فرهنگی آنها» از مراکز تخصصی مثل #حوزه_هنری هم، استعلام بگیرد! زیرا که او #نماد_ویترینی ملت و #فرهنگ_ایران است و باید تناسب لازم را داشته باشد.
حال با مشاهده اشکالات معنوی و سیرتی و نیز نابسامانی مادی و صورتی در نطقهای تکراری و در عینحال ناتمام و فاقد شالودهای معقول و تُپقهای مکرر #پزشکیان (#پوزیده_سابق)، بنظرم وقت آنست که این مسئله، جدی گرفته شود و بر #مجلس_شورای_اسلامی است که طی طرحی، نامزدهای ریاست را رسماً موظف نماید که از مراکز حرفهای، درجه مقبولیتی بگیرند که نشان دهد در #شأن_ملت ایران و جایگاه ریاست جمهوری آنان هستند.
✍سیدمحمدحسینی(منتظر)
۱۴۰۳/۵/۲۸
🆔@chelcheraaqHM
💠
🎲هماندیشی چلچراغ معارف
🙏
هدایت شده از مقالات حسینی منتظر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیتوجهی نمایندگان مجلس به دفاعیات وزیر پیشنهادی دادگستری ...!!!
☝️از پیامهای وارده☝️
نقدونظر #حم
👌 قاچاق سیستماتیک سوخت!
در مقالهای با عنوان «ایرانیان خوششانسی که خود را گرفتار بدشانسی میکنند!» به علل و اشکالات سیاسی و میدانی ناترازی در عرصه #تولید_برق کافی، اشاره کردم و نکتهای که مغفول ماند، مقوله #قاچاق_سوخت است که توسط #مافیای_قاچاق و #سازمان_یافته مستمراً در حال انجام است.
قاچاق میلیونها لیتر سوخت (نفت، گازوئیل، بنزین و سایر فرآوردههای فسیلی) که دهههای متوالی ادامه دارد، نمیتواند یک مسئله عادی باشد.
خاطرم هست حدود ۳۰ سال پیش که در مأموریت فرهنگی ۳ ساله در #استان_سوب بودم، فرماندار محلی سیستان، (که متهم به دست داشتن در قاچاق همهچیز بود!) نهایتاً به دستور هاشمی رفسنجانی از فرمانداری زابل به فرمانداری چاهبهار جابجا شد! اما بعدش چه شد؟!
۱) فرماندار جدید که از تهران اعزام شده بود، ایضاً بجای مبارزه با قاچاق، خودش هم وارد مدار قاچاق شد!
بعینه هر روز شاهد بودم که تعدادی از اهالی زابل با وانتبار و تعدادی گالنهای ۲۰ لیتری، مشغول قاچاق به مرز بودند (و شخصاً با مساعدت پسر امام جمعه، پی بردم که بدون رشوه به مأموران مرزی، پیش نمیرود!) ولیکن قاچاق فرمانداری با تانکرهای بزرگ، صورت میگرفت!
۲) آن فرماندار متخلف بعداً به تهران منتقل و بعنوان مدیر یکی از دستگاههای کشوری مشغول کار شد!
۳) بنده هم ضمن تهدید به ترور خودم و خانوادهام، به جرم #نشر_اکاذیب به دادسرای #ویژه_روحانیت مشهد، معرفی شدم! (که البته تبرئه شدم) و...
✍سیدمحمدحسینی(منتظر)
۱۴۰۳/۵/۳۰
🆔@chelcheraaqHM
💠
🎲چلچراغ
🙏