حدیث 09.mp3
12.22M
#جلسه 09
⚡️قال رسول الله صلی الله علیه وآله:
نیت المؤمن خیر من عمله و نیت الکافر شر من عمله و کل یعمل علی عمله⚡️
💫نکتهها
🔴 نیت مومن بیشتر از عملش است و نیت کافر بیشتر از عمل او ، زیرا تمام آنچه را که نیت میکنند نمیتوانند انجام دهند.
🔴 اثر نیت در هدف و غایت بیشتر از اثر عمل است .
🔴 نیت همانند روح برای عمل است.
🔴 نیت خالصانه برای خدا بسیار سخت تر از عمل است.
🔴 در نیت دوام است اما در عمل امکان دوام نیست.
🔴 نیت مومن همانند کارهای نیک او یکی از عمل های نیک حساب میشود.
حدیث 10.mp3
12.5M
#جلسه 10
💫نکات جلسه
⚡️باب اخلاص
✅به جهت رابطه بین نیت و اخلاص این باب انتخاب شده است
🔴روایاتی در رابطه با نیت خالصانه داریم(روایت چهارم همین باب)
🔴اخلاص در لغت: پاکیزگی، تطهیر، پالایش
👌طریحی: الخالص فی اللغة کل ما خلص و تخلص ولم یمتزج علی غيره
و قد خص عمل الخالص فی التعریف بما تجرد قصد القربه فیه عن شوائب.......و هذا التجرید یسمی اخلاصا
🔴طریق حدیث: علی بن ابراهیم عن محمد بن عیسی عن یونس عن عبدالله بن مسکان عن ابی عبدالله ع
🔴محل اختلاف:محمد بن عیسی یقطینی
🔴منشا تضعیف:قمیین او را جرح کردند ابن ولید قمی او را از راویان کتاب نوادر استثنا کرده است
👌نجاشی: و یقولون من مثل ابي جعفر محمد بن عیسی
👌(این مطلب از رتبه های بالای توثیق است)
حدیث 11.mp3
11.33M
#جلسه 11
💫نکات جلسه
⚡️باب اخلاص (حدیث دوم)
✅عده من اصحابنا،عن احمد بن ابی عبدالله عن ابیه رفعه الی ابی جعفر ع قال رسول الله ص : يا اَيُّهَا النّاسُ اِنَّما هُوَ اللّه ُ وَ الشَّيْطانُ وَ الْحَقُّ وَ الْباطِلُ وَالْهُدى وَالضَّلالَةُ وَ الرُّشْدُ وَ الْغَىُّ وَ الْعاجِلَةُ وَ الآجِلَةُ وَ الْعاقِبَةُ وَ الْحَسَناتُ وَ السَّيِّئاتُ فَما كانَمِنْ حَسَناتٍ فَلِلّهِ وَ ما كانَ مِنْ سَيِّئاتٍ فَلِلشَّيْطانِ لَعَنَهُ اللّه ُ؛
👌نکته ها:
🔴۱_عده من اصحابنا
در کافی روایاتی که با این متن آمده اند سه دسته است اول عده ای که از احمد بن محمد بن عیسی اشعری روایت نقل کردند دسته دوم کسانی که از احمد بن محمد بن خالد برقی روایت نقل کردند و دسته سوم کسانی که از سهل بن زیاد آدم حدیث نقل کرده اند.
🔴۲_مشایخی به نام (علی بن ابراهیم و علی بن محمّد بن عبدالله بن أذینه و احمد بن محمّد بن أمیّه و علی بن حسن سعد آبادی) کسانی هستند که از احمد بن محمد بن خالد برقی روایت نقل کردند
🔴۳_رفعه الی ابی جعفر ع
این نوع حدیث مرفوع اصطلاح خاصی در متون شیعه است اینکه پدر برقی عده ای از مشایخ را حذف کرده و حدیث را مرفوع به امام ع کرده اند یا راویان را می شناخته و بخاطر اختصار حذف کرده یا اینکه از اصل نداشته است
🔴۴_ این مرفوعات به دلیل حذف تعدادی از راویان از نوع حدیث مرسل است
🔴۵-متن حدیث اشاره دارد به اینکه حسنات برای خدا است یعنی اخلاص سبب می شود که کار برای رضای خدا باشد.
📣توجه توجه📣
❌فردا کلاس حدیثخوانی برگزار نمیشود.❌