eitaa logo
کانال رسمی دکتر حمید رضا آیت اللهی
203 دنبال‌کننده
30 عکس
9 ویدیو
48 فایل
در این کانال دیدگاهها و مقالات و سایر نوشتارهای دکتر آیت اللهی منتشر می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
ترجمه ی فارسی خطبه پیامبر اکرم (ص) در آخر ماه شعبان حضرت امام رضاع علیه السلام از پدر گرامی خود و او از پدران بزرگوارش، و آنان هم از امیرالمؤمنان امام علی علیه السلام نقل کرده اند که آن حضرت چنین فرمود: یکی از روزهای آخر ماه شعبان و در آستانه ی رمضان پیامبر خدا، خطاب به ما، خطبه ی مهمی خواند که مضمونش چنین است: *• ای مردم، ماه خدا، همراه برکت و رحمت و آمرزش گناهان به شما روی آورده است. • ماهی است که از همه ماه¬ها ارزشمندتر و با فضیلت تر است. • روزهایش ارزشمندترین روزهاست. • و شبهایش با فضیلت ترین شب هاست. • و ساعت هایش از همه ی ساعت ها ارزشمند تر و ارجمندتر است • ماهی است که شما به میهمانی خدا دعوت شده اید. • و خدا شما را در این ماه گرامی داشته است. • نفس های شما در ماه رمضان تسبیح است. • و خوابتان عبادت خداست. • و عمل شما مورد قبول درگاه خداست. • و دعایتان در این ماه عزیز مستجاب است. • با نیت های درست و دلهای پاک، خواسته هایتان را از خدا بخواهید. • و بخواهید که شما را در این ماه به گرفتن روزه توفیق دهد. • و نیز به تلاوت قرآن موفق سازد. • انسان شقی کسی است که در این ماه مورد بخشش و آمرزش خدا قرار نگیرد. • با گرسنگی و تشنگی این ماه، به یاد گرسنگی و تشنگی قیامت بفتید. • و به فقرا و محرومان صدقه بدهید. • در ماه رمضان به بزرگانتان احترام کنید. • و به کودکان و افراد کوچک تر، از هیچ محبتی دریغ نورزید. • در این ماه بیشتر صله ی رحم نمایید. • زبان خود را از گفتار ناپسند و زشت نگهدارید. • و از آنچه خدا بر شما حلال نکرده است، چشمانتان را ببندید. • و آن چه را که شنیدنش بر شما حلال نیست، گوش ننمایید. • و به یتیمان مهر و محبت کنید تا بر یتیمان شما مهرورزند. • و از گناهانتان توبه کنید. • به هنگام نماز، دو دست خود را به دعا به پیشگاه خدا بلند کنید. • چه آن که آن لحظه ها بهترین لحظه هاست. • خداوند در آن لحظات با مهر و لطف بر بندگان می نگرد. • و اگر از او درخواست کنند، جواب می دهد. • و وقتی او را بخوانند، لبیک می گوید. • و دعای آنان را اجابت می کند. • ای مردم! جانتان در گروه اعمال شماست، با طلب مغفرت از خدا، آزادش کنید. • و شانه های شما از وزر و وبال گناه و زشتی های سنگینی می کند، با سجده های طولانی، آن وزر و وبال را سبک کنید. • بدانید که خداوند به عزت خود قسم یاد کرده است که نمازگزاران و سجده کنندگان را عذاب نکند. • ای مردم! هر کسی از شما روزه دار مؤمنی را افطار دهد، چنان است که گویا بنده ای را آزاد کرده، و خداوند از لغزش های گذشته اش می گذرد. • یکی عرض کرد! ای رسول خدا، همه ی ما قدرت افطاردادن و سیرکردن شکم افراد را نداریم. • پیامبر فرمود: با پاره¬ی خرما، و مقداری آب، آتش را از خود دور کنید. • ای مردم! اگر کسی در این ماه اخلاق خودش را نیکو و اصلاح کند، جواز عبور از پل صراط برای او خواهد بود. • و آن کسی که در این ماه بر زیردستان خود آسان گرفته و سخت گیری نکند، خداوند حساب را بر او آسان می گیرد. • و کسی که در این ماه مردم از شرش در امان باشند، خداوند در قیامت غضب خود را از او باز می دارد. • و کسی که یتیمی را نوازش نماید، در قیامت مورد نوازش خداوند خواهد بود. • و کسی که صله¬ی رحم کند، خداوند رحمتش را در قیامت بر او فرو¬می¬فرستد. • و کسی که قطع رحم کند، خداوند رحمتش را در قیامت از او دور دارد. • و کسی که یک نماز مستحبی به قصد اطاعت و بندگی به جا آورد، خداوند برآت آزادی از آتش جهنم را برای او صادر می کند. • و کسی که یک واجب را انجام دهد ثواب هفتاد واجب به او داده می شود. • و کسی که در این ماه بر من زیاد درود فرستد، خداوند کفه ی میزان عمل نیک او را در قیامت سنگین می کند. • و کسی که یک آیه در این ماه از قرآن تلاوت کند، پاداش یک ختم قرآن را خواهد داشت. • ای مردم، درهای بهشت در این ماه باز است، از خدا درخواست کنید که ان را بر روی شما نبندد. • و درهای جهم بر روی شما بسته است، از خداوند بخواهید که آن را بر روی شما نگشاید. • و شیطان در این ماه درغل و زنجیر است، از خداوند بخواهید که آن را بر شما مسلط نکند* • امیرالمؤمنین گفت: از جا برخاستم و عرض کردم: ای رسول خدا، کدام عمل در این ماه ارزشمند تر است؟ • فرمود: ای ابالحسن، ارجمندترین عمل در رمضان آن است که انسان از آن چه خدا حرام کرده است، دوری جوید. دوم فروردین 1402 ارتباط با من: @hamidrezaayatollahy نشانی کانال رسمی دکتر حمیدرضا آیت اللهی: https://eitaa.com/HamidrezaAyatollahy
آن گاه گریه کرد. عرض کردم: چه چیزی باعث گریه ی شما شد؟ فرمود: علی جان، گریه ی من برای این است که در این ماه در حالی که به نماز ایستاده ای فرق سرت به دست شقی ترین انسان شکافته می شود، و محاسن شریف تو خضاب می گردد. امیرالمؤمنین عرض کرد: ای رسول خدا، آیا دین من سالم است؟ رسول خدا فرمود: آری، در سلامت کامل دینی قرار داری. سپس فرمود: یا علی، قاتل تو، قاتل من است، و کسی که بر تو غضب کند بر من غضب کرده است. و کسی که به تو دشنام دهد به من دشنام داده است، تو برای من به منزله ی جان من هستی، روح تو از روح من است و طینت تو از طینت من است. خدای تبارک و تعالی، من و تو را آفرید و انتخاب کرد. مرا برای نبوت و پیامبری، و تو را برای امامت امت اسلامی اختیار کرد، و هر کسی امامت تو را انکار کند، در حقیقت منکر نبوت من شده است. منبع: بحار/ ج96/ص157 و 358؛ عیون أخبار الرضا/ ج1/ص295 دوم فروردین 1402 ارتباط با من: @hamidrezaayatollahy نشانی کانال رسمی دکتر حمیدرضا آیت اللهی: آن گاه گریه کرد. عرض کردم: چه چیزی باعث گریه ی شما شد؟ فرمود: علی جان، گریه ی من برای این است که در این ماه در حالی که به نماز ایستاده ای فرق سرت به دست شقی ترین انسان شکافته می شود، و محاسن شریف تو خضاب می گردد. امیرالمؤمنین عرض کرد: ای رسول خدا، آیا دین من سالم است؟ رسول خدا فرمود: آری، در سلامت کامل دینی قرار داری. سپس فرمود: یا علی، قاتل تو، قاتل من است، و کسی که بر تو غضب کند بر من غضب کرده است. و کسی که به تو دشنام دهد به من دشنام داده است، تو برای من به منزله ی جان من هستی، روح تو از روح من است و طینت تو از طینت من است. خدای تبارک و تعالی، من و تو را آفرید و انتخاب کرد. مرا برای نبوت و پیامبری، و تو را برای امامت امت اسلامی اختیار کرد، و هر کسی امامت تو را انکار کند، در حقیقت منکر نبوت من شده است. منبع: بحار/ ج96/ص157 و 358؛ عیون أخبار الرضا/ ج1/ص295 دوم فروردین 1402 ارتباط با من: @hamidrezaayatollahy نشانی کانال رسمی دکتر حمیدرضا آیت اللهی: https://eitaa.com/HamidrezaAyatollahy
🔰 *تواشیح فارسی اسماء الحسنی.* ششم فروردین 1402 ارتباط با من: @hamidrezaayatollahy نشانی کانال رسمی دکتر حمیدرضا آیت اللهی: https://eitaa.com/HamidrezaAyatollahy
بسمه تعالی سلام، دوست عزیز و مخاطب گرامی حتما شنیده اید که گفته اند: شبهای قدر اگر کسی حق الناسی به گردنش باشد، صدایش به عرش نمی رسد! شاید روزی یا روزهایی، من غیبت شمارا کرده باشم؛ عمدا یا سهوا... نمی دانم شاید رنجشی از من در دل داشته باشید که از آن آگاه نیستم ویا آگاهم... می دانم که خداوند حق الناس را نمی بخشد؛ نمی دانم شاید پشت سرشماحرفی زده باشم که شما رضایت نداشته اید و غیبتتان را کرده باشم. نمی دانم شاید نادانسته عملی را به شما نسبت داده ام که شما از آن بریء بوده اید و نادانسته به شما تهمت زده باشم نمی دانم شاید در مورد شما قضاوتی نابجا کرده باشم که شماهرگز اهل آن نبوده ونیستید ، نمی دانم شاید رفتار یا عملی مرتکب شده باشم که باعث رنجش و مشکلی برای شما شده باشد ، شاید و شاید و باز هم شاید .... تمنا می کنم که من را ببخشایید *اگر شما حقی به گردنم داشته باشید، شمارا می بخشم و اصلا بخشیدم! به این خاطر که خداوند اینگونه دوست می دارد. و متقابلا از شما دوست عزیز نیز تقاضا دارم به خاطر رضایت خدا از هرگونه حقی که بر گردنم دارید و بر دوشم سنگینی می کند، درگذرید تا از جانب شما حق الناسی به گردنم نباشد.* و بیایید قبل از آنکه ماه مبارک به پایان برسد، همدیگر را ببخشیم و برای هم دعا کنیم و آرزو کنیم که خداوند دل ما را از اوصاف زشتِ عقده و کینه و بد دلی و خود برتر بینی و... خالی و صاف گرداند! التماس دعا در لحظات زیبای الطاف بیکران الهی. برایم از خداوند آمرزش بخواهید. حمیدرضا آیت اللهی رمضان ۱۴۰۲
بسم الله الرحمن الرحیم وصیت امیر المومنین علی علیه السلام به فرزندشان امام حسن علیه السلام بخش اول امیر المومنین به فرموده خودشان پس از سالیان دراز تلاش در راه خداوند و تجربیات فراوان در زندگی شان، به بینشهای عمیقی دست یافتند که سعی می کنند چکیده پر مایة آن تجربیات را برای فرزند عزیزشان امام حسن علیه السلام بنویسند شاید پیروان آن بزرگواران نیز بتوانند به گوشه ای از این بصیرت ها دست یابند و بر اساس تذکرها و نصایحِ مولا علی علیه السلام زندگی خود را تنظیم کنند و بهترین سبک زندگی را برای خود رقم زنند. این متن در نهج البلاغه آمده است. همانگونه که می دانیم محدودیتهای نشر معارف در زمان مولا بسیار بود ولذا برای ماندگار شدنِ آن دستورالعمل های زندگی سعی می شد که در مختصر ترین کلام، مقصود خود را بگویند تا اندیشمندان بتوانند با حافظه خود در حفظ آنها توفیق یابند. اما در حال حاضر که امکانات نشر معارف فراوان گردیده است، ضرورت داشت که این توصیه ها در قالبی متناسب با ادبیات روز و کمی بدور از اختصار و قابل فهم تر برای جوانانمان تهیه گردد. ذیلا این نصیحت های مبتنی بر چکیده زندگی مولایمان در قالب بیان زمانه مان تقدیم می گردد. حمیدرضا آیت اللهی درددلها و توصیه هایی از کسی که تو را به این دنیا کشانده است: پدری که بالاخره ازبین خواهد رفت، ناهمواری جریان زمان را تجربه کرده است و بر آن شهادت می دهد، بسیاری از سالهای زندگی اش را گذرانده است، و می داند که جز تسلیم روزگار شدن چاره ای ندارد، تجربیات او جز بدبینی به دنیا قضاوتی برای او باقی نگذاشته است، مردگان برای او مسکنی باقی گذاشته اند که او در آن زندگی می کند، و بخوبی دریافته است که روزی ناگزیر باید خود در سلک مردگان قرار گیرد و مسکن به دیگری سپارد؛ به کسی که پا در این دنیای خاکی گذاشته است: هم او که در خیال خود آرزوهایی می پروراند که هرگز به آنها نخواهد رسید، مسیری را می پیماید که کسان دیگر در آن راه به هلاکت افتاده اند، انواع بیماری ها اورا هدف گرفته اند تا به او بتازند، روزگار اورا در ازای سرمایه عمرش به گروگان گرفته است، هدف آماج تیرهای بلایا و مصائب قرار گرفته است، دنیا نیز اورا به کرنش و بندگی کشانده است، در زندگی اش کالایی جز فریب را به تجارت نخواهد برد، از آرزوهای نفسانی جز زیان چیزی نصیبش نخواهد شد، در چنگال بی رحم مرگ اسیر است، ناگزیر از هم قسم شدن با غصه ها و مصیبتها و همدم انواع اندوهها و ناراحتی ها شده است، انواع آفتها اورا هدف تیرهای خود کرده اند، شهوات و خواهشهای نفسانی پشت او را به خاک مالیده اند، بر مسند پیشین مردگان نشسته است. فرزندم، من از دنیایی که پشت سر گذاشته و نامردی های آن را چشیده ام و از سرکشی و یاغی گری روزگار که دیده ام و آخرتی که پیش رو دارم روشن بینی بسیاری یافته ام که مرا وامی دارد که از یاد کسان دیگری جز خودم کناره کشم و تمام تلاش خودرا به سرنوشت خودم منحصر کنم؛ و چون تمام همّ و غمّ من به خودم و نه همّ و غمّ دیگران محدود شد، در آن صورت اندیشه منطقی من نیز آن روشن بینی ام را تایید کرد و مرا از خواهشهای نفسانی ام بازداشت و فقط مرا به توجه به کار خودم ملتفت نمود؛ اینگونه بود که مرا به جدی ترین امور زندگی ام واداشت تا مبادا آن را شوخی تصور کنم و مرا تابع راستی و صداقتی قرار داد که ذره ای آلوده به نادرستی نیست. از طرف دیگر تو را، ای فرزند عزیزم، نه تنها پاره تن خودم یافتم بلکه تمام وجودم را در تو متمثل می دیدم آن گونه که اگر آزردگی به تو برسد گویی خودم در آن آزردگی رنج می کشم و حتی اگر جان تو در خطر افتد گویا خودم گرفتار مرگ شده ام، لذا هرچه که تمام دغدغه و دل نگرانی زندگی تو باشد، همان ها نیز دغدغه و دل نگرانی خودم است. اینگونه بود که قلم بدست گرفتم و دلگرم و امیدوار به راهگشا بودنِ این تجربیات و بینش ها -چه زنده باشم و چه نباشم- آنها را برای تو روی کاغذ آورده ام.
وصیت امام علی علیه السلام به فرزندشان امام حسن علیه السلام - بخش اول.docx
16.9K
وصیت امام علی علیه السلام به فرزندشان امام حسن علیه السلام - بخش اول
شاخصه های شخصيتی شهید مطهری به عنوان یک اندیشمند پویا.pdf
70.7K
*شاخصه های شخصیتی شهید مطهری به عنوان یک اندیشمند پویا* حمیدرضا آیت اللهی مطلب ارائه شده در همایش جهانی حکمت مطهر، تهران، صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران به همراه چند دانشگاه مهم ایران، اردیبهشت 1383 12 اردیبهشت 1402 نشانی کانال رسمی دکتر حمیدرضا آیت اللهی: @prof_ayatollahy سایت شخصی: www.ayatollahy.ir
*راز سرزندگی اندیشه های شهید مطهری* سخنرانی دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی در همایش بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز فیلم این سخنرانی 22 دقیقه ای را می توانید از آپارات با آدرس زیر مشاهده کنید: https://www.aparat.com/v/ghPn7 12 اردیبهشت 1402 نشانی کانال رسمی دکتر حمیدرضا آیت اللهی: @prof_ayatollahy سایت شخصی: www.ayatollahy.ir
ارزیابی معرفتی تجربه های دینی یا حالات معنوی خاص (مقاله).pdf
92.8K
*ارزیابی معرفتی تجربه های دینی یا حالات معنوی خاص* *ترجمه مقاله انگلیسی ارائه شده در یازدهمین کنفرانس بین المللی فلسفه دین معاصر، با عنوان تجربه های دینی و معنوی،* انجمن علمی فلسفه دین ایران 19 و20 اردیبهشت 1402، ساری بسیاری افراد گزارش هایی از داشتن تجربه های دینی خاص مخصوصا در زمان و مکان بخصوصی داده اند. آیا این تجربه ها ارزش معرفتی دارد؟ درباره صدق و کذب این ادعاها چه باید گفت؟ و آیا محتواهای آن تجربه ها حقیقتی را حجیتی برای خود فرد یا افراد دیگر می کند؟ از این گزارش ها چه نتایج معقولی می توان گرفت؟ موارد بسیاری از آن تجربه ها وجود دارد که تحت تاثیر عوامل زیستی، روانشناختی، و فرهنگی تجربه شده اند یا از نوع خیالات و اوهام بوده اند. یعنی برخی از آن تجربه ها بگونه ای هستند که می توان دلایلی غیر دینی برای دریافت چنان تجاربی بیان کرد. اما آیا می توان به علت آن که برخی از موارد گزارش شده می تواند تحت تاثیر عوامل یاد شده باشد آنها را کاذب یا بی محتوا دانست؟ در این مقاله در نظر است نشان داده شود صرف احتمال برخی دلایل زیستی و روانشناختی نمی تواند دلیل شود که همچون رویکرد طبیعت گرایان آنها را طرد نمود. بلکه به دلایل معرفتی بسیاری باید بسیاری از آنها را بر مدار صحت دانست. سپس دلایل این مدعا با نگاهی به برخی دیدگاه های موجود در معرفت شناسی معاصر ارائه خواهد شد. پس از آن درباره حجیت های معرفتی که از آن موارد حاصل می شود بحث می شود تا نشان داده شود حتی در صورت صحت این تجارب دینی خاص، نمی توان بسیاری استنتاج های معرفتی و دینی از آنها داشت، ولی برخی استنتاج های معقول ضرورت اینگونه تجارب دین
33.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسمه تعالی تبیین باورهای بنیادین دینی در تربیت دینی تربیت دینی ما توسط مربیانی انجام می شود که برخی مفاهیم و باورهای بنیادین دینی برای آنها هنوز واضح و روشن نشده است لذا در انتقال آن به متربیان بگونه ای سخن می گویند که برخی باورها بصورت نادرست در ذهن متربی شکل می گیرد و باعث می شود در آینده دچار تردیدهایی دینی بگردد. به همین جهت سلسله گفتارهایی بر اساس تجربیات علمی و فلسفی چند دهساله تنظیم شده است تا قدم قدم این مفاهیم و باورها روان و بدور از اصطلاحات فنی بگونه ای بازگو شود که بتواند راهنمایی برای مربیان برای نحوه انتقال آنها به متربیان بگردد. از جناب آقای علی اکبریان که این سلسله مباحث به همت ایشان آماده، تنظیم و قابل ارائه شده است سپاسگزاری می گردد. گفتار اول: لزوم تبیین درست مفاهیم بنیادین دینی خداشناسی و باورهای اساسی آن ازکجا آغاز کنیم؟ ربوبیت خداوند نه خالقیت خداوند فایل پیوست ملاحظه فرمایید
بسم الله الرحمن الرحیم *وصیت امیر المومنین علی علیه السلام به فرزندشان امام حسن علیه السلام بخش پنجم* 🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️ امیر المومنین، به فرموده خودشان، پس از سالیان دراز تلاش در راه خداوند و تجربیات فراوان در زندگی شان، به بینشهای عمیقی دست یافتند که سعی می کنند چکیده پر مایة آن تجربیات را برای فرزند عزیزشان امام حسن علیه السلام بنویسند شاید پیروان آن بزرگواران نیز بتوانند به گوشه ای از این بصیرت ها دست یابند و بر اساس تذکرها و نصایحِ مولا علی علیه السلام زندگی خود را تنظیم کنند و بهترین سبک زندگی را برای خود رقم زنند. این متن در نهج البلاغه آمده است. همانگونه که می دانیم محدودیتهای نشر معارف در زمان مولا بسیار بود ولذا برای ماندگار شدنِ آن دستورالعمل های زندگی سعی می شد که در مختصر ترین کلام، مقصود خود را بگویند تا اندیشمندان بتوانند با حافظه خود در حفظ آنها توفیق یابند. اما در حال حاضر که امکانات نشر معارف فراوان گردیده است، ضرورت داشت که این توصیه ها در قالبی متناسب با ادبیات روز و کمی بدور از اختصار و قابل فهم تر برای جوانانمان تهیه گردد. ذیلا این نصیحت های مبتنی بر چکیده زندگی مولایمان در قالب بیان زمانه مان تقدیم می گردد. حمیدرضا آیت اللهی 🍀🍀🍀🌿🌿🌿🌿 *.......همانگونه که آنها با تمامی دلبستگی ها و وابستگی های دوستانه شان مجبور به دل کندن از آنها شده اند و ناگزیر در جایی غریب وار منزل گرفته اند و دیگر همدمی ندارند تو نیز یقینا به این سرنوشت دچار خواهی شد و مجبور به دل کندن از عزیزان خواهی شد و تک و تنها در دیار غربت خانه خواهی گرفت. پس از این بینش ها و دل نگرانی هایی که پیدا می کنی دیگر زندگی برایت معنای دیگری پیدا خواهد کرد و دل در گرو نیک زیستن خواهی داشت، و برای نیک زیستن، کردارها و رفتارت را شایسته گردان. بدین گونه است که دیگر آخرتت را برای کسب زرق و برق دنیایی به حراج نخواهی گذاشت. برای شایسته زیستن بدین گونه رفتار کن: درباره چیزی که بخوبی آگاهی نداری سخن مگو.* 4 خرداد 1402 سایت شخصی: www.ayatollahy.ir
*تبیین باورهای بنیادین دینی در تربیت دینی گفتار دوم: خداشناسی ابتدا باید از طریق رابطه خدا و انسان تبیین شود معنای ربّ و ربوبیت خداوند درک کنیم ما در مالکیت خداوند هستیم تدبیر تمامی سازو کارهای طبیعی زندگی ما در اختیار خداست تدبیر اموراتمان را از خداوند بخواهیم* تربیت دینی ما توسط مربیانی انجام می شود که برخی مفاهیم و باورهای بنیادین دینی برای آنها هنوز واضح و روشن نشده است لذا در انتقال آن به متربیان بگونه ای سخن می گویند که برخی باورها بصورت نادرست در ذهن متربی شکل می گیرد و باعث می شود در آینده دچار تردیدهایی دینی بگردد. به همین جهت سلسله گفتارهایی بر اساس تجربیات علمی و فلسفی سالهای متمادی تنظیم شده است تا قدم قدم این مفاهیم و باورها روان و بدور از اصطلاحات فنی بگونه ای بازگو شود که بتواند راهنمایی برای مربیان برای نحوه انتقال آنها به متربیان بگردد. از جناب آقای علی اکبریان که این سلسله مباحث به همت ایشان آماده، تنظیم و قابل ارائه شده است سپاسگزاری می گردد. این گفتار را می توانید از سایت آپارات به آدرس زیر مشاهده و دانلود کنید: https://www.aparat.com/v/Jhowd 9 خرداد 1402 سایت شخصی: www.ayatollahy.ir
هدایت شده از مجله خردورزی
‼️به نهاد ترویج علم نیاز داریم 💬 دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی در گفتگو با خردورزی: به‌غیراز نهاد علم، در ایران یک باید سری نهاد ترویج علم نیز داشته باشیم. جای چنین نهادی در جامعۀ ما، به‌شدت خالی است. ما نهادهایی داریم که بیشتر، نهادهای تخصصی علمی هستند. 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir
*تبیین باورهای بنیادین دینی در تربیت دینی گفتار دوم: خداشناسی ابتدا باید از طریق رابطه خدا و انسان تبیین شود معنای ربّ و ربوبیت خداوند درک کنیم ما در مالکیت خداوند هستیم تدبیر تمامی سازو کارهای طبیعی زندگی ما در اختیار خداست تدبیر اموراتمان را از خداوند بخواهیم* تربیت دینی ما توسط مربیانی انجام می شود که برخی مفاهیم و باورهای بنیادین دینی برای آنها هنوز واضح و روشن نشده است لذا در انتقال آن به متربیان بگونه ای سخن می گویند که برخی باورها بصورت نادرست در ذهن متربی شکل می گیرد و باعث می شود در آینده دچار تردیدهایی دینی بگردد. به همین جهت سلسله گفتارهایی بر اساس تجربیات علمی و فلسفی سالهای متمادی تنظیم شده است تا قدم قدم این مفاهیم و باورها روان و بدور از اصطلاحات فنی بگونه ای بازگو شود که بتواند راهنمایی برای مربیان برای نحوه انتقال آنها به متربیان بگردد. از جناب آقای علی اکبریان که این سلسله مباحث به همت ایشان آماده، تنظیم و قابل ارائه شده است سپاسگزاری می گردد. این گفتار را می توانید از سایت آپارات به آدرس زیر مشاهده و دانلود کنید: https://www.aparat.com/v/Jhowd 9 خرداد 1402 سایت شخصی: www.ayatollahy.ir
❌ شایعه اعلام میانگین ۸۴ برای ضریب هوشی ایرانیان! رتبه ۹۷ در بین ۱۸۵ کشور! از مهمترین علت‌های کاهش ضریب هوشی نرخ بالای مهاجرت نخبگان است! (بر اساس آمار ایران با ضریب مهاجرت ۱۵ درصد رتبه نخست در بین ۶۱ کشور توسعه نیافته و در حال توسعه را داراست) (شایعه خلاصه شده است) ✅ واقعیت آمار این متن کذب و بدون مستند است. نه ضریب هوشی ذکر شده در منبع معتبری هست و نه ضریب مهاجرت ایرانیان. اگر در PubMed، Scopus ، Index Medicus و سایت‌های علمی دیگر جستجو کنید به مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۹ میلادی در International Journal of Preventive Medicine توسط رضا چمن و همکاران منتشر شده برخود می‌کنید. این یک مقاله مروری و متاآنالیز ۵۲ مطالعه شامل ۵۳۵۲ نفر جمعیت مورد مطالعه می‌باشد که میانگین ضریب هوشی جامعه ایرانی را با تست Wechsler در نقاط مختلف ایران اندازه‌گیری نموده‌اند. میانگین ضریب هوشی (IQ) کلی در جامعه ایران ۹۷.۱۲ (۹۵% CI= ۸۸.۷۱-۱۰۵.۵۲) بوده و در مناطق شمالی، جنوبی، مرکزی، شرقی و غربی ایران به ترتیب ۹۷.۵۸، ۱۰۸.۹۰، ۹۲.۳۱، ۱۰۱.۷۶ و ۹۶.۴۵ بود. میانگین ضریب هوشی در سنین کمتر از ۲۰ سال ۹۷.۷۳ و در سنین بالاتر از ۲۰ سال ۱۰۵.۶۱ گزارش شده است. (بله در سال ۲۰۰۲ میلادی کتابی تحت عنوان IQ and the wealth of nations منتشر شده که بر اساس اطلاعات سال ۱۹۶۴ میلادی ضریب هوشی ایرانیان را ۸۴ ذکر کرده. یعنی این رقم مربوط به حدود ۶۰ سال قبل است.) مهاجرت از ایران بر اساس آخرین آمارها ایران در جمع کشورهایی که با بیش‌ترین میزان پدیده خروج نیروی انسانی مواجه هستند جای ندارد و از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۱ شاخص مهاجرفرستی را بین ۱۷۳ کشور جهان و با ضریب ۱ تا ۱۰ مشخص شده است. بر اساس این تحلیل ساموآ با ضریب ۹.۹۰ در جایگاه نخست قرار دارد. جامائیکا و فلسطین رتبه‌های دوم و سوم مهاجرفرستی را به خود اختصاص داده اند. بر اساس این شاخص کشوهای عراق رتبه ۵۸، پاکستان رتبه ۷۲، اوکراین ۸۰، کرواسی ۸۲، گرجستان ۸۹، هند ۹۰، رومانی ۹۴، لهستان ۱۱۳، مالزی ۱۱۴، ترکیه ۱۲۶، مجارستان ۱۲۷، یونان ۱۳۰، کره جنوبی ۱۴۰، عربستان ۱۴۳ ژاپن ۱۵۷، انگلیس ۱۵۱، اسرائیل ۱۵۲، هلند ۱۵۴، امارت ۱۵۵، فرانسه ۱۵۶، آلمان ۱۵۷، امریکا ۱۶۱، قطر ۱۶۶، نروژ ۱۷۱، سوئد ۱۷۲، استرالیا ۱۷۳ را به خود اختصاص داده‌اند. اما ایران در بین ۱۷۳ کشور با ضریب ۵.۳۰ در سطح متوسط و در رتبه ۹۶ است. 🔹 نکته مهم انتشار این مطالب در راستای راهبرد سیاه‌نمایی و ناامید سازی مردم به خصوص جوانان صورت می‌گیرد. پر واضح است که امروز هرکس به هر نحوی مردم را از آینده نا امید کند، قصد خیری برای ایران و ایرانی ندارد. -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در فضای‌ مجازی 👇 http://eitaa.com/joinchat/271908868Cfa339de8a5
🍀☘️🍀☘️🍀☘️☘️🍀 *مبادا گفتگوی خودت را با دیگران به محدوده اموری که ربطی منطقی به تو ندارد سرایت دهی و در آن مجال به سخن پراکنی بپردازی. گاهی در مسیری قرار می گیری که نگرانی مبادا به گمراهی تو بینجامد، همین ترس و نگرانی کافی است تا از این مسیر دوری کنی و از آن دست بشویی. چرا که خودداری از هر اقدامی عاقلانه تر از خطر کردن در وادی نا مشخص است. کسان دیگر را به کارهای نیک سفارش کن و آمرانه از آنها بخواه که کار نیک انجام دهند، حتی اگر خود تو نیز در انجام آن کار نیک تعلل کرده ای چرا که با این توصیه، خودِ تو نیز به آن کار واداشته می شوی. هم با تلاش عملی و هم با توصیه زبانی زشتیها را در جامعه پلید و نامطلوب نشان بده و سعی کن از کسانی که به آن آلوده هستند دوری کنی تا باعث ایجاد زمینه ای برای زدودن زشتیها از جامعه شود. در راه خدا تلاش سخت و مجاهدت نما و در مسیر الهی از سرزنش ملامتگران باکی نداشته باش. در مسیر رسیدن به حق هرگونه سختی را در هرکجا که باشد تحمل کن. از ظاهر نگری به دین پرهیز کن و سعی کن به ژرفای تفکر دینی دست یابی. جانت را تمرین مداوم بده تا بردبارانه بر ناملایمات عادت نماید. نمی دانی آن کس که در راه حق شکیبایی بر سختیها جزء خلق و خوی او گردیده است به چه صفت و رفتار نیک و ارزشمندی متخلق شده است. در تمامی کارهایت به خداوند پناه ببر؛ چرا که به یک پناهگاه مطمئن پناه می آوری و به سدی استوار تکیه خواهی کرد. دست نیاز را فقط و فقط به پروردگارت دراز کن چرا که هم بخشیدن و هم محروم ساختن بدست توانای اوست. از خداوند بسیار درخواست داشته باش تا خوبی ها را به تو عطا کند. این توصیه های مرا عمیقا درک کن و مواظب باش که مبادا به بخشی از آن بی توجهی کنی، چراکه بهترین گفتارها آنهایی هستند که سودی به انسان برسانند* 🌷🌷🌷🌷🍀🍀🍀🍀🍀 11 خرداد 1402 سایت شخصی: www.ayatollahy.ir
تبیین باورهای بنیادین دینی در تربیت دینی تربیت دینی ما توسط مربیانی انجام می شود که برخی مفاهیم و باورهای بنیادین دینی برای آنها هنوز واضح و روشن نشده است لذا در انتقال آن به متربیان بگونه ای سخن می گویند که برخی باورها بصورت نادرست در ذهن متربی شکل می گیرد و باعث می شود در آینده دچار تردیدهایی دینی بگردد. به همین جهت سلسله گفتارهایی بر اساس تجربیات علمی و فلسفی چند دهساله تنظیم شده است تا قدم قدم این مفاهیم و باورها روان و بدور از اصطلاحات فنی بگونه ای بازگو شود که بتواند راهنمایی برای مربیان برای نحوه انتقال آنها به متربیان بگردد. از جناب آقای علی اکبریان که این سلسله مباحث به همت ایشان آماده، تنظیم و قابل ارائه شده است سپاسگزاری می گردد. *گفتار سوم: معنای شکر از خداوند شکر گزاری از مهم ترین مبانی شکل گیری تربیت دینی است مفهوم شکر گزاری ابتدا باید در مناسبات انسانی در متربی تجسم پیدا کند درک مفهوم ربوبیت زمینه درک شکر گزاری از خداوند است لزوم بیان نعمت های خداوند برای متربیان چون تداوم رحمت و لطف خدا وجود دارد موجودات رحمت خداوند را درک نمی کنند اگر نعمت همیشگی باشد عادی می شود تمرین هایی برای درک نعمت توجه کردن به دیگرانی که از یک نعمت محروم هستند برای درک یک نعمت هر متربی متوجه باشد هر نعمتی چه مقدماتی دارد اهمیت تجسم بخشیدن به نعمتها و انتساب آنها به خداوند* *این گفتار را می توانید از سایت آپارات به آدرس زیر مشاهده و دانلود کنید:* https://www.aparat.com/v/j7hZo 13 خرداد 1402 https://eitaa.com/HamidrezaAyatollahy سایت شخصی: www.ayatollahy.ir
بسم الله الرحمن الرحیم *وصیت امیر المومنین علی علیه السلام به فرزندشان امام حسن علیه السلام بخش ششم* ☘️🌷🌿☘️🌷🌿☘️🌷🌿 امیر المومنین، به فرموده خودشان، پس از سالیان دراز تلاش در راه خداوند و تجربیات فراوان در زندگی شان، به بینشهای عمیقی دست یافتند که سعی می کنند چکیده پر مایة آن تجربیات را برای فرزند عزیزشان امام حسن علیه السلام بنویسند شاید پیروان آن بزرگواران نیز بتوانند به گوشه ای از این بصیرت ها دست یابند و بر اساس تذکرها و نصایحِ مولا علی علیه السلام زندگی خود را تنظیم کنند و بهترین سبک زندگی را برای خود رقم زنند. این متن در نهج البلاغه آمده است. همانگونه که می دانیم محدودیتهای نشر معارف در زمان مولا بسیار بود ولذا برای ماندگار شدنِ آن دستورالعمل های زندگی سعی می شد که در مختصر ترین کلام، مقصود خود را بگویند تا اندیشمندان بتوانند با حافظه خود در حفظ آنها توفیق یابند. اما در حال حاضر که امکانات نشر معارف فراوان گردیده است، ضرورت داشت که این توصیه ها در قالبی متناسب با ادبیات روز و کمی بدور از اختصار و قابل فهم تر برای جوانانمان تهیه گردد. ذیلا این نصیحت های مبتنی بر چکیده زندگی مولایمان در قالب بیان زمانه مان تقدیم می گردد. حمیدرضا آیت اللهی 🍀☘️🍀☘️🍀☘️☘️🍀 *مبادا گفتگوی خودت را با دیگران به محدوده اموری که ربطی منطقی به تو ندارد سرایت دهی
🍀☘️🍀☘️🍀☘️☘️🍀 *مبادا گفتگوی خودت را با دیگران به محدوده اموری که ربطی منطقی به تو ندارد سرایت دهی و در آن مجال به سخن پراکنی بپردازی. گاهی در مسیری قرار می گیری که نگرانی مبادا به گمراهی تو بینجامد، همین ترس و نگرانی کافی است تا از این مسیر دوری کنی و از آن دست بشویی. چرا که خودداری از هر اقدامی عاقلانه تر از خطر کردن در وادی نا مشخص است. کسان دیگر را به کارهای نیک سفارش کن و آمرانه از آنها بخواه که کار نیک انجام دهند، حتی اگر خود تو نیز در انجام آن کار نیک تعلل کرده ای چرا که با این توصیه، خودِ تو نیز به آن کار واداشته می شوی. هم با تلاش عملی و هم با توصیه زبانی زشتیها را در جامعه پلید و نامطلوب نشان بده و سعی کن از کسانی که به آن آلوده هستند دوری کنی تا باعث ایجاد زمینه ای برای زدودن زشتیها از جامعه شود. در راه خدا تلاش سخت و مجاهدت نما و در مسیر الهی از سرزنش ملامتگران باکی نداشته باش. در مسیر رسیدن به حق هرگونه سختی را در هرکجا که باشد تحمل کن. از ظاهر نگری به دین پرهیز کن و سعی کن به ژرفای تفکر دینی دست یابی. جانت را تمرین مداوم بده تا بردبارانه بر ناملایمات عادت نماید. نمی دانی آن کس که در راه حق شکیبایی بر سختیها جزء خلق و خوی او گردیده است به چه صفت و رفتار نیک و ارزشمندی متخلق شده است. در تمامی کارهایت به خداوند پناه ببر؛ چرا که به یک پناهگاه مطمئن پناه می آوری و به سدی استوار تکیه خواهی کرد. دست نیاز را فقط و فقط به پروردگارت دراز کن چرا که هم بخشیدن و هم محروم ساختن بدست توانای اوست. از خداوند بسیار درخواست داشته باش تا خوبی ها را به تو عطا کند. این توصیه های مرا عمیقا درک کن و مواظب باش که مبادا به بخشی از آن بی توجهی کنی، چراکه بهترین گفتارها آنهایی هستند که سودی به انسان برسانند* 🌷🌷🌷🌷🍀🍀🍀🍀🍀 11 خرداد 1402 نشانی کانال رسمی دکتر حمیدرضا آیت اللهی: https://eitaa.com/HamidrezaAyatollahy سایت شخصی: www.ayatollahy.ir
بسم الله الرحمن الرحیم *وصیت امیر المومنین علی علیه السلام به فرزندشان امام حسن علیه السلام بخش هفتم* 🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹 *........... این توصیه های مرا عمیقا درک کن و مواظب باش که مبادا به بخشی از آن بی توجهی کنی، چراکه بهترین سخن ها آنهایی هستند که سودی به انسان برسانند توجه داشته باش که نمی توانی فرا گرفتن مطلبی را خوب بدانی که هیچ نفعی برای تو نداشته باشد. همچنین مطلبی که شایسته فراگرفتن نباشد نیز هیچ منفعتی را به انسان نمی رساند. پسر عزیز تر ازجانم، وقتی دیدم سن و سالی از من گذشته است و رفته رفته توانایی های جوانی را یک به یک از دست می دهم مصمم شدم هرچه زودتر برای تو سفارشهایی داشته باشم و نکاتی ارزشمند را از این توصیه ها در اختیارت قرار دهم؛ مبادا که مرگ به یکباره سراغم آید و مرا از بیان آنچه که با جانم آن ها را دریافته ام محروم کند. همچنین مبادا همانگونه که ناتوانی های جسمانی یکی پس از دیگری به سراغم می آید مبادا به جایی برسم که قدرت فکر و اندیشه ام نیز دچار کاستی گردد و نتوانم آن چه را که به آن رسیده ام به تو منتقل کنم. همچنین شاید بعضى از خواهشهاى نفسانی و يا فتنه‏هاى زمانه چنان پر شتاب بر تو چیره شود که گفته های من نیز به پای آنها نرسد و این دلسوزی های من از آنها عقب ماند، بگونه ای که همچون شتر سركش فراری شوى. چرا که قلب و دل یک جوان همانند یک زمين خالى و بستری آماده است، که هرچه در آن کاشته شود بپذیرد و آن را بارور کند. اینگونه بود که به ادب آموزی تو اقدام کردم مبادا که چنان دل سنگ شوی که راه نفوذ بر دلت سخت گردد و عقلت نیز سرگرم مسائل فرعی گردد که واقعیت های عالم را نبینی این ادب آموزی برای آن بود تا بتوانی آنچه را که باید با تجربه به آن برسی پیشاپیش از دیگرانی بیاموزی که قبل از تو یک به یک آنها را آزموده اند. باشد که دیگر گرفتارِ رنجِ جستجوگری نشوی و دیگر نیاز نداشته باشی به آنچه را دیگران تجربه کرده اند دوباره با سختی بیازمایی لذا آن چه را ما به آن رسیده بودیم در طبق اخلاص گذاشته در اختیارت قرار می دهیم، بسا اموری که شاید برای ما مبهم و تار بود برای تو کاملا روشن گردد.* 15 خرداد 1402 نشانی کانال رسمی دکتر حمیدرضا آیت اللهی: https://eitaa.com/HamidrezaAyatollahy سایت شخصی: www.ayatollahy.ir