eitaa logo
رضا حیدری
600 دنبال‌کننده
174 عکس
52 ویدیو
37 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻نقل منامات مضر است. 🔍 پرسش: در فضای مجازی کلیپی از سخنان یک امام جماعت مسجد که مدرس حوزه هم هست منتشر شده و حوزه علمیه خوزستان هم آن را بازنشر داده است. در این کلیپ بیش از ۴ دقیقه به بیان یک داستان و رویا از کتاب دارالسلام شیخ عباس قمی پرداخته شده و نتیجه گیری شده که ملتزم بودن یک زن به قرائت زیارت عاشورا باعث شده عذابی از یک قبرستان برداشته شود. لطفا میزان صحت بفرمایید و بطور کلی نظرتان در این باره چیست؟ فایل کلیپ را ضمیمه کرده ام. ✍ پاسخ استاد حیدری: ...ادامه 2⃣ درباره کلیپ مورد نظر: برای تعیین میزان صحت، چند سوال باید از سخنران پرسیده شود: 🔸۱- «دارالسلام» نوشته شیخ عباس قمی ره نیست بلکه اثر محدث نوری ره است.البته شیخ عباس (متوفی ۱۳۵۹ق) کتابی دارد بنام "غایة المرام" که خلاصه «دارالسلام فیما یتعلق بالرؤیا و المنام» اثرحسین بن محمد تقی نوری (متوفی ۱۳۲۰ ق) معروف به محدث نوری است و درباره خواب و تعبیر خواب است. سوال اول؛ این است که چرا سخنران محترم نام را نمیبرد؟ آیا سهو است یا برای احتراز از نکته ای که در سوال ۷ خواهد آمد؟ 🔸۲-نویسنده، داستان را از قول فردی در مجاورت نجف، و او از قول فردی اهل ریاضت از یزد، و او به نقل از اشرف حداد! نقل میکند که در بیداری گفته "فلان زن ملتزم به زیارت عاشورا بود" ، و نیز بخشی از داستان را از فردی عشار(باجگیر و زورگیر) نقل میکند که در خواب گفته " همان زن مورد عنایت امام حسین ع قرار گرفته است ". اگر این داستان از معصوم هم نقل میشد باید (واسطه های در نقل) با ضوابط علم رجال بررسی میشد تا چه رسد به اینجا که داستان را از قول آهنگری بنام اشرف حداد! نقل شده است و یک نفر که فوت شده و در دنیا کارش زورگیری! بوده. آیا سخنران محترم این بررسی ها را انجام داده یا از نظر وی نقل منامات بی نیاز از بررسی است؟ 🔸۳-اگر این داستان بعنوان خبر رسیده از معصوم هم ذکر میشد باید درباره (فقه الحدیث) بحث میشد؟ در این داستان چگونه بین شهادت عشار(رهایی آن زن از عذاب) و شهادت حداد ( مداومت زن بر زیارت عاشورا) ملازمه برقرار شده؟ شاید آن رهایی، اثر کاری نیک دیگری بوده باشد. 🔸۴-آیا بر اساس کدام آموزه قرآنی یا روایی اصیل، توانسته ثواب و عقاب اعمال را از رویا بدست آورد و از کجا که چنین دریافتی (قطع کسی که خواب دیده) برای دیگری است تا مجوز نقل باشد؟ 🔸۵- آیا سخنران محترم، بدآموزی های ناخواسته و القاءات ناصواب در فرایند تبلیغ را در نظر گرفته است؟ آیا با این روش تبلیغ، و مفاهیم کلیدی مانند شفاعت و عدالت پروردگار در نظام پاداش و جزا در ذهن مخاطب مخدوش نمیشود؟ تاثیر گذاری کار نیک یک نفر بر اهل یک قبرستان چه نسبتی با سایر آموزه هایی که هر انسان را مرهون اعمالش میداند دارد؟اگر بگوید آنچه قبیح است تخلف از وعد (پاداش دادن به نیکو کاران)است اما در اینجا تخلف از وعید ( عقاب گنهکار) شده است که قبیح نیست بلکه تفضل و رحمت است! میگوییم آیا این نکات را در منبرتان گفتید تا کم اطلاع ها دچار اعوجاج فکری نشوند؟ 🔸۶- به چه قیمتی میخواهد ارزش یک عمل نیک را بالا معرفی کند و آن در چشم مخاطب عظیم کند؟ به قیمت کم اهمیت جلوه دادن و ظلم علنی در خدمت به ؟ اگر در جواب بگویند مفاد داستان رفع عذاب برزخ است نه قیامت و یا رفع عذاب همان روز است نه همه روزها میگوییم آیا مخاطب بی خبر از دقائق کلامی هم همین برداشت را دارد؟ 🔸۷- گرچه میرزا حسین نوری(ره) از محدثان پرکار و فردی صالح و زاهد بود اما آیا سخنران محترم اشکالات وارد شده بر تالیفات او را میداند که چگونه را که هیچ محدثی نقل نکرده است گردآورده است و نتیجه گیری هم کرده است که یکی از آنها کتابی است در اثبات "تحریف قرآن" که شیعه و سنی آن را تخطئه کرده اند! وقتی این مجمل حال کتب حدیث اوست تو خود حال کتب منامات او را حدیث مفصل بخوان . 🔸۸-آیا سخنران محترم، میداند فرقه های ضاله ای که با شعار های مهدویت و امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در صد سال اخیر، در حال گمراه نمودن مردم و جوانان هستند چگونه از عنصر خواب برای اثبات اباطیل خود استفاده میکنند. این میزان سوء استفاده از منامات توسط جریانهای انحرافی در طول تاریخ بی سابقه است. ما در هیچ دوره ای به اندازه امروز از ناحیه منامات تهدید نشده ایم. آیا احتمال نمیدهد مخاطب او منامات و رویا را مطلقا یک راه کسب معرفت و شناخت قلمداد کند و با تعمیم دادن آن در و امثال او گرفتار شوند؟ 🔸۹-آیا اهمیت و ارزش زیارت عاشورا از روایات متعدد معصومین برای وی مستفاد نشد که با ذوق زدگی به نقل این میپردازد؟ ✍رضاحیدری ۱۲ آذر ۹۹_ اهواز _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پ ن: استاد درباره نقل خواب، در پست پیشین گذشت⬆️ http://eitaa.com/Heydari_org
۱۴ آذر ۱۳۹۹
🔹اختلافات اخباری ها با اصولی ها2⃣ 📚... اختلاف اول: برخی اخباری ها معتقد به حرمت اجتهاد بودند و می گفتند اگر مفتی بدون علم فتوا دهد هرگاه موافق با واقع باشد اجر ندارد و اگر مخالف باشد گنهکار است [الفوائد المدنیه ص ۴۰و ۴۷، الفوائد الطوسیه ص ۴۴۵، الاصول الاصلیه ص ۱۰۹] و نیز از برخی ایشان نقل شده که نجاتی برای اهل اجتهاد نیست هر چند از بزرگان طایفه ما باشند [روضات الجنات ج۶ ص ۸۱] یا نسبت کفر و فسق به برخی از مجتهدان داده اند [ الذریعه ج ۸ ص ۲۶۳] ... و دیگر تندروی ها و جسارت هایی که برخی اخباری ها نسبت به اصولی ها روا می داشتند بلکه در این زمینه کتاب ها نوشته اند و منظومه ها سروده اند [مانند منظومه فی الاجتهاد و الاخبار...] _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از صفحات ۹۲و ۹۳ کتاب تقریر و تحقیق اثر رضا حیدری، نشر باقیات، قم، ۱۳۹۲. آنچه در [ ] قرار داده شده ارجاعات مذکور در پاورقی کتاب است. 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
۱۵ آذر ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تقوا، مانع نفوذ شیطان 🔸 درسهایی از آیه ۲۰۱ سوره اعراف در بیان استاد حجت الاسلام رضا حیدری. مدت: کمتر از ۳ دقیقه 📺 پخش از شبکه خوزستان: ۱۰ مرداد ۹۹ در برنامه "نغمه های نورانی" محورها : ۱- در بزنگاههای حادثه که امنیت روح شما در مخاطره است، داشتن به داد شما میرسد. ۲-شیطان به شکلهای مختلف میخواهد در شما کند و گرداگرد شما میچرخد، خناس است، وسوسه گر است. ۳- تقوا، میدهد یعنی؛ توانایی تشخیص حق از باطل، صواب از ناصواب، زشت از زیبا، درستی از نادرستی http://eitaa.com/Heydari_org
۱۶ آذر ۱۳۹۹
موضوع: عاملان و آمران محمول: مجازات ⬆️میزان تطابق موضعگیری استاد حیدری درباره ترور با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی. متن مصاحبه چند ساعت قبل از پیام رهبری، در خبرگزاریها و پایگاههای خبری منتشر شد. http://eitaa.com/Heydari_org
۱۸ آذر ۱۳۹۹
🔹شرح سیوطی یا سیوطی؟ 📚 تدریس و مطالعه « » بر الفیه ابن مالک در مدارس دینی بسیار متداول و رایج بوده است تا آنجا که به علت کثرت استعمال نام آن، گاهی مضاف را می اندازند و به آن « » اطلاق می کنند چنانکه گاهی از «کتابُ من لا یحضره الفقیه» کلمه کتاب (مضاف ) را که جزئی از نام این اثرگرانقیمت است می‌اندازند و «من لا یحضره الفقیه» اطلاق می کنند یا حتی گاهی «الفقیه» میگویند همانطور که حذف و اسقاط مضاف الیه نیز گاهی رخ می‌دهد مثلاً «مدینه الرسول» به «مدینه» تعبیر می شود... _ _ _ _ _ _ _ __ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از مقدمه کتاب اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران . 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
۱۹ آذر ۱۳۹۹
🎙۱۶ آذر، ، یادآور مقابله دانشجویان مسلمان ایرانی با استکبار است اما از دهه هفتاد به بعد عده ای تلاش کردند دانشجویان ما را در این روز در مقابل منافع ملی و ارزشهای ایران اسلامی قرار دهند. این روز، درتاریخ ما یادآور به خون غلطیدن سه دانشجو ( مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و آذر شریعت‌رضوی) است که در دانشگاه تهران، به سفر نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا و از سرگیری روابط رژیم طاغوتی ایران با بریتانیا( که این دو حدود چهار ماه پیش با کمک هم کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را بر ضد منافع ملت مظلوم ایران رقم زده بودند) اعتراض کردند، تظاهرات کردند و فریاد کشیدند. لذا ۱۶ آذر یعنی روز فریاد دانشجو بر ضد امریکا و سلطه. روز "نه گفتن" به استکبار و کودتا. اما کم کاری ما اساتید و دانشجوهای انقلابی و طلبه های مبلغ و رسانه ها و سایر فعالان فرهنگی، زمینه را فراهم کرد تا دشمن، ماهیت این روز را و قلب کند و لذا از دهه هفتاد به بعد، این روز، ظرفی شد برای فریادهای برخی دانشجویان بر ضد مفاهیمی که خار چشم دشمنان اند... جای ظالم و مظلوم، را عوض کردند و کاری کردند که جوان دانشجو بجای اینکه در راستای منافع کشورش و به پشتیبانی از حکومتش بر ضد سلطه گران ظالم فریاد بزند، در راستای منافع ظالمان سلطه گر بر ضد حکومت و منافع ملی خودشان فریاد بکشد... شما دانشجویان انقلابی و حزب اللهی باید با و روشنگری، این روز را به جایگاه اصلی اش برگردانید یعنی روز ضد سلطه و ضد امریکا. 🔺سخنان حجت الاسلام رضا حیدری بمناسبت روزدانشجو. آذر ۹۹ http://eitaa.com/Heydari_org
۲۳ آذر ۱۳۹۹
🎙شانه های شما برای پذیرش مسئولیتهای بزرگ آماده نمیشود مگر با پذیرش مسئولیتهای کوچک ... روحیه را در خودتان پرورش دهید. تنها، مطالعه کردن و دانش افزایی یا مراقبت کردن و خودسازی کافی نیست، التزام عملی و قبول مسئولیت هم شرط رشد است ... جوانی که ملتزم باشد که صبحها چای دم کند برای اهل خانه، کسی که مقید شود به نماز اول وقت، آنکه خود را ملزم کند بر فلان کار در زمان یا مکان مشخص، او رشد میکند ساخته میشود ... شما باید بروید نزد فرمانده پایگاه تان و بخواهید که کار مشخصی را بر عهده شما بگذارد. نزد مسئول فرهنگی دانشگاه یا امام جماعت مسجدتان بروید و یک مسئولیت هرچند کوچک بپذیرید و مداومت کنید بر آن. کار کم اما مستمر و مسئولیت پذیرانه شما را میدهد، بزرگ میکند و آماده میکند برای پذیرش مسئولیتهای بزرگتر ... تا کار نکنید مثل ماشین ایستاده هستید که عیبهای تان برای خودتان هم معلوم نیست اما تا شروع کردید اشکالات و نقاط ضعف تان بروز میکند و زیر نظر یک مربی برطرف میشوند و استعدادها ونقاط مثبت تان تقویت میشود ساخته میشوید ... اگر امروز بگویی درس دارم دانشگاه دارم و فعلا نمیتوانم کاری انجام بدهم مطمئن باشید سالهای دیگر هم سربازی میروید، شاغل میشوید و بعد ازدواج میکنید و بچه ها و گرفتاریهای زندگی ... پس چه وقت میخواهید کار کنید؟ که امروز اعدام شد گفته بود روزی ۱۸ساعت برضد جمهوری اسلامی کار میکردم اگر هر یک از ما مسجدیها و بسیجیها روزی ۱۸دقیقه برای پیشرفت انقلاب کار میکردیم الآن معارف و ارزشها را در دنیا نشر داده بودیم و دنیا را فتح کرده بودیم. 🔺سخنان حجت الاسلام رضا حیدری در جمع دانشجویان بسیجی. ۲۲ آذر ۹۹ http://eitaa.com/Heydari_org
۲۴ آذر ۱۳۹۹
🔹اختلافات اخباری ها با اصولی ها3⃣ 📚... اختلاف دوم: به اخباریین نسبت داده شده که در استنباط احکام شرعیه، علم و قطع و یقین را لازم می دانند و در صورت عدم حصول قطع، قائل به توقف هستند و عمل به ظن را مطلقا حرام می دانند. پس اگر علم به حرمت یا وجوب چیزی پیدا نشد نمی توان فتوا داد و باید توقف کرد [الفوائد المدنیه ص ۴۷ و الفوائد الطوسیه ص ۳۲۴و ۳۲۵] _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از صفحه ۹۵ کتاب تقریر و تحقیق اثر رضا حیدری، نشر باقیات، قم، ۱۳۹۲. آنچه در [ ] قرار داده شده ارجاعات مذکور در پاورقی کتاب است. 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
۲۴ آذر ۱۳۹۹
🔹اختلافات اخباری ها با اصولی ها4⃣ 📚...اختلاف سوم: علما و فقهای شیعه درباره حجیت ظواهر آیات قرآن اختلاف نظر دارند که آیا بدون اینکه تاییدی از اهل بیت علیهم السلام رسیده باشد می توان تنها برمبنای استدلال به ظواهر آیات، عمل کرد؟ برخی اخباری ها منکر حجیت و اعتبار همه آیات هستند و عمل به هریک از آیات را مشروط به تایید اهل بیت ع می دانند. ایشان اعتقاد دارند که عمل به هیچ آیه ای از قرآن - خواه نص باشد یا ظاهر، درباره احکام نظری باشد یا نباشد - جایز نیست مگر آنکه حدیثی درباره آن وارد شده باشد. بر این اساس؛ منبع احکام، فقط اخبار است و آیات قرآن ظهوری برای ما ندارد... _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از صفحه ۹۹و ۱۰۰ کتاب تقریر و تحقیق اثر رضا حیدری، نشر باقیات، قم،۱۳۹۲. 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
۲۶ آذر ۱۳۹۹
🔴پژوهش را بی سر، فربه میخواهند 🔹امشب در حاشیه درس قواعد الفقهیه، یکی از طلبه ها گفت: مراکز و مدارس علمیه اهواز، فعالیتهای هفته پژوهش را به برگزاری مسابقه کتابخوانی و چند نظرسنجی کلیشه ای تنزل داده اند. دیگری گفت: برای رونق پژوهش باید به طلبه ها یاد بدهند که چرا بنویسند؟ چگونه بنویسند؟ درباره چه بنویسند؟ و.... سومی گفت: این کارها بی فایده است. تنها راه تقویت پژوهش این است که راه مدرس شدن، امام جماعت شدن، رئیس فلان اداره شدن از پژوهش بگذرد. چهارمی گفت: تا استادها پژوهشگر نباشند و هنگام تدریس، خون تحقیق را در رگها نجوشانند طلاب پژوهشگر نمیشوند. دومی دوباره گفت: احاله به معدوم میدهی! بعضی از کسانی که کرسی استادی را اشغال کرده اند با ترجمه مسعود عباسی، رسائل را درس میدهند و با ترجمه علی شیروانی، شرح لمعه را. پژوهش پیشکش شان، عبارت کتاب را نمیتوانند معنا کنند. سومی دوباره گفت: بعضی مدارس از ۵۲ هفته سال، ۵۱ هفته در تلاش برای انزوای پژوهشگرانند و یک هفته میخواهند نعل وارونه بزنند لذا دست به دامن کارت هدیه و لوح و عکس و دوربین و امام جمعه و چند طلبه مبتدی میشوند. استاد حیدری با لبخندی تلخ گفت: شب جمعه است صلوات بفرستید و فاتحه ای بخوانید هم برای اموات تان و هم برای مرحوم پژوهش، سالهاست پژوهش را سر بریده اند! و عده ای، پیکر بی جانش را فربه میخواهند. به قلم ادمین ۲۷ آذر ۹۹ 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
۲۹ آذر ۱۳۹۹
ولادت زینب س.amr
726.1K
🎙سخنرانی مجازی 🔻موضوع: سالروز س ⏳مدت: ۷ دقیقه 📝محورها: ۱-ولادت و نامگذاری ۲-زینب دختر پیامبر ص در صلب علی ع ۳-اثر مثلث؛ وراثت، تربیت و محیط در شکل گیری شخصیت زینب کبری س ۴-گرامیداشت 🔸تاریخ ضبط و بارگذاری در کانال مسجد امام حسین ع : ۹۹/۹/۳۰ 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
۳۰ آذر ۱۳۹۹
💠 فی هامش المغنی 🔻مصاحبه درباره انتشار کتاب در هفته پژوهش سال ۹۸ حجت‌الاسلام رضا حیدری، مدرس حوزه علمیه اهواز درباره کتاب "مغنی‌ اللبیب عن کتب الاعاریب" گفت: با وجود همه توانمندیهای علمی ابن‌هشام و نیکویی‌های اثر ماندگارش، برخی اشکالات و نقائص مانند استشهاد به برخی اشعار دوره جاهلی که مناسب فضای عفت و اخلاق محیط‌های علمی نیست و برخی تفصیلات ملال‌آور و وقت‌گیر باعث شد که گروهی از مدرسین و محققین در حوزه علمیه قم آن را بازبینی و ضمن تلخیص آن تغییراتی ایجاد کنند و کتاب جدید را « » بنامند. 🔹وی درباره کتاب پژوهشی « » و موضوع آن گفت: از جمله نکات ظریف درکتاب مغنی آن است که ابن‌هشام به سبب مبانی اعتقادی، فقهی و تفسیری خود مثال‌هایی را ذکر کرده که با مذهب اهل‌بیت(ع) سازگاری ندارد و ممکن است طلبه مبتدی در ضمن فراگیری علم نحو، آن مبانی و آراء فقهی عقیدتی و تفسیری را حق، تصور کند. لذا باید به این موارد در پاورقی تذکر داده شود و ما این موارد را در این پژوهش به تفصیل ذکر کرده‌ایم تا عملاً «مغنی‌الادیب» را هامش‌نویسی کرده باشیم و لذا نام آن را «فی هامش المغنی» نهادیم. 🔍از اینجا بیشتر بخوانید؛ 🔸خبرگزاری قرآنی(ایکنا خوزستان) https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3865264/AF 🔸خبرگزاری رسا https://rasanews.ir/fa/news/631761/AA 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
۱ دی ۱۳۹۹