eitaa logo
پژوهش های اصولی
300 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
732 ویدیو
119 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهش های اصولی
📹 دیدار یا فرج؟ 🔻دوست‌داری امام زمان را در چه حالتی ببینی؟ ملاقات خصوصی؟ یا ... #مهدویت @Panahian
🔅 نقد دو تصور باطل در زمینه مهدویت در این دو کلیپ صورت گرفته است. حتما گوش بدید...
🔴 روح‌الله مؤمن‌نسب در گفت و گو با خبرگزاری حوزه: 🔹بودجه‌های میلیاردی که باید صرف حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی می‌شد اما... 🔸فعالیت پیام رسان های داخلی همچون ایتا باعث شده که تا حدود زیادی جلوی نفوذ دشمن در عرصه فضای مجازی و نیز خروج اطلاعات از کشور گرفته شود و از سویی همین مساله مانع از خروج قابل توجه ارز از کشور به جهت فروش پهنای باند شده است. از سویی تا حدودی بزه و جرم های مربوط به فضای مجازی کاهش یافته و همین این برکات و فواید می طلبد که برای تقویت امنیت فکری و روانی مردم، از این پیام رسان ها حمایت شود. 👇👇 https://www.hawzahnews.com/news/895104 💢 کانال خبری طلاب تهران https://eitaa.com/hawzahtehran
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۵۴ #تنقیح_مناط ۹ #مفاهیم_همسو #استصلاح 🔵 بخش سوم (پایانی): 🖋 اهل سنت «مصلحت» را به سه قس
۵۵ ۱۰ 🖋 یکی از مهم ترین مراحل هر پژوهش، گسست مفاهیم همسو از یکدیگر است تا از آمیخت کاربرد آن ها با یک دیگر، پیشگیری به عمل آید. یکی از مفاهیم همسو با تنقیح مناط، استحسان است. تنقیح مناط که به صورت کامل، از مباحث قبلی روشن شد. بنابراین، با تعریف و توضیح استحسان، تفاوت این دو نیز روشن خواهد شد. ✅ تعریف لغوی: استحسان در لغت، عبارت است از «عد الشیء حسنا»؛ یعنی چیزی را نیکو دانستن. ✅ تعریف اصطلاحی: انه دلیل ینقدح فی نفس المجتهد تعسر عبارته عنه. (دلیلی که در اندیشه مجتهد خطور می‌کند و تعبیر از آن ممکن نیست) ✅ تعریف دیگر: العدول من حکم الدلیل الی العاده لمصلحه الناس. (عدول کردن از حکم دلیل به خاطر رعایت مصلحت مردم) بنابراین، مراد از استحسان، آن است که فقیه به صرف آن که حکمی به نظرش نیکو برسد، طبق آن فتوا دهد (و به همین دلیل است که اکثر مذاهب، به غیر از حنفیه و حنابله، منکر حجیت آن هستند)، بر خلاف تنقیح مناط که پس از استکشاف مناط و احراز وجود آن در فرع، فتوا صادر می گردد. البته استحسان اصطلاحی در فقه اهل سنت است که تعریف آن در کلمات اصولیان اهل سنّت مختلف است و براى استحسان تعريف‌هاي متعددی شده است و در بعضى قيد «مجتهد» موضوعيّت دارد؛ مانند تعريف استحسان به: ۱. عدول از حکم قیاس به قیاسی قوی تر  یا تخصیص قیاس به دلیلی قوی‌تر از آن؛ كه انگيزه عدول را وجود وجهى قوى‌تر، مانند وجود نص (کتاب و سنت )، آسانى، مصلحت، ضرورت، اجماع، عرف، عادت و قیاس قوى‌تر يا مخفى دانسته‌اند. ۲. عمل به یکی از دو دلیل که قوی‌تر است. ۳.عدول در یک مساله از حکم کردن به مانند نظایر آن (قیاس) به سبب دلیل خاصی که در کتاب یا سنت موجود است. و در بعضى ديگر، قيد مجتهد، موضوعيّت ندارد؛ مانند تعريف: ۱. دلیلی که مجتهد به عقل خود، آن را نیکو و درست می‌شمرد. ۲. دلیلی که در اندیشه مجتهد خطور می‌کند و تعبیر از آن ممکن نیست. سرخسى مى‌گويد: استحسان، عمل به رأى غالب است در جايى كه شرع، موضوع حكمش را مشخص نكرده و تشخيص آن را به عرف واگذاشته است؛ مانند مقدار غذا و پوشش در آيه شریفه ۲۳۳ سوره مبارکه بقره، كه بر عهده شوهر است.  ادامه دارد.. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ «وقت لازم برای مسائل علمی، عملی و خانواده چقدر است؟» ✅ پاسخ مرحوم آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 توضیح دکتر لنکرانی در خصوص تاثیر روزه داری بر سیستم ایمنی و قدرت دفاعی بدن 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔻آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی: برخی مُردن را پوسیدن تلقی می کنند اما اگر معلوم بشود که مرگ پوسیدن نیست بلکه از پوست به در آمدن است، دیگر تحصیلکرده های ما درگیر غده هایی همچون اختلاس و نجومی نخواهند بود. ، یک است، اینکه می گویند مرحوم قاضی شاگرد وادی السلام است همین است که این قبرستان به انسان می فهماند این بدن می پوسد و از بین می رود اما روح، ابدی است. ۹۸/۷/۱۱ ✅ @tafsire_tasnim1 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
✅ بابُ فَرضِ العِلمِ وَ وُجوبِ طَلَبِهِ وَالحَثُّ عَلَیه (باب وجوب دانش و آموختن آن و تشویق بدان) 🔆 عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ غَیْرُهُ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى جَمِیعاً عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ أَبِی إِسْحَاقَ السَّبِیعِیِّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ قَالَ سَمِعْتُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ یَقُولُ: أَیُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ کَمَالَ الدِّینِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَیْکُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَکُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَیْنَکُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَیَفِی لَکُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ. ترجمه: امیر المؤمنین علیه السلام می فرمود: اى مردم بدانید کمال دین طلب علم و عمل بدانست، بدانید که طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است زیرا مال براى شما قسمت و تضمین شده. عادلى (که خداست) آنرا بین شما قسمت کرده و تضمین نموده و به شما می رساند ولى علم نزد اهلش نگهداشته شده و شما مأمورید که آنرا از اهلش طلب کنید، پس آنرا بخواهید. 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه:35 روایة: 4 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
6.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ غسل و کفن توسط طلاب جهادی و روضه خوانی حاج آقا جواد حیدری بر پیکر جان باختگان کرونایی 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#بصیرت #ویژگیهای_اسلام_ناب_و_اسلام_آمریکایی #مقدمه 🖋 مقدمه: مطالعه و بررسی فرمایشات نبی مکرم اسلام
🖋 اسلام ناب، متشکل از مجموعه عقایدی در زمینه ایمان، توحید، نبوت، ولایت و ... است؛ و هر کدام از این اصول نیز، متشکل از هزاران اصل دیگر است. البته برشمردن و تبیین تمامی این اجزاء، ده ها جلد کتاب می طلبد، ولی به صورتی که در وسع این نوشته باشد، به همان ترتیب فوق الذکر، برخی از اهم آنان را تبیین خواهیم کرد. اولین اصل از اصول مذکور، ایمان است. یکی از اصول ایمان از نگاه اسلام ناب، عدم جواز رهبانیت و گوشه گیری است. در اسلام، رهبانیت و گوشه گیری و فرار و بی تفاوتی، نداریم. مسلمان واقعی، کسی است که سعی می کند، کسانی را که در حال غرق شدن و گمراهی هستند، نجات دهد و این معنا، با فرار، جور در نمی آید و اساسا، مسلمان بودن و مسئول بودن، با یک دیگر، لازم و ملزوم هستند. متقی کسی است که تجهیزات و زره لازم در مقابل آسیب گناه را بر تن می پوشد و وارد منطقه گناه می‌شود و از گناهکاران، دستگیری می کند؛ و خلاصه تقوا، همین است. سعدی در اشاره به همین معنا می گوید: صاحب دلی به مدرسه آمد ز خانقاه بشکست عهد صحبت اهل طریق را گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود تا اختیار کردی از آن، این فریق را گفت آن، گلیم خویش به در می برد ز موج و این جهد می کند که بگیرد غریق را وقتی که تقوا را این گونه معنا کنیم و همگان را به رعایت آن دعوت کنیم، تقوا مقدمه پیروزی است؛ لذا قرآن کریم می فرماید: واتقوا الله لعلکم تفلحون؛ یعنی تقوای خدا پیشه کنید تا پیروزمند و رستگار و موفق گردید. بنابراین، مسلمان متقی، دو مرحله را باید طی کند: 1. اول باید خود را تجهیز کند و زره لازم در مقابل آسیب گناه را در خود ایجاد کند، زیرا کسی که می خواهد، بر یک بیماری، در یک منطقه پیروز شود، اگر خودش نیز بترسد که نبادا این بیماری، در جسم او اثر بگذارد، قطعا نمی تواند میکروب زده ها و وبا زده ها را نجات دهد؛ زیرا اولا خود این ترس، مانع پیروزی می شود؛ و ثانیا ممکن است در مقام عمل، خود او نیز مبتلا شود و بیمار شود. بنابراین، روشن است که در مرحله اول، باید خود را بیمه و تجهیز و زره پوش کند. 2. با دغدغه و دلسوزی و حرص و ولع به هدایت، وارد منطقه گناه شود و بی تفاوت نباشد. تقوا، از نگاه اسلام ناب، به صورت خلاصه، همین است و مقدمه پیروزی است. ولی اسلام آمریکایی، این معنا را نمی پسندد، زیرا مخالف پیروزی مسلمانان است و با تحریف اسلام ناب، سعی در شکست آنان دارد؛ و به همین دلیل، زهد و تقوا را به گوشه گیری و رهبانیت و ترک دنیا، معنا می کند و تاکید می کند که مسلمان، برای آن که به گناهان آلوده نشود، باید رهبانیت پیشه کند و حتی اگر می تواند، به غار ها و کوه ها و بیغوله ها، پناهنده شود. اسلام آمریکایی، مسلمانان را از ورود به عرصه سیاست نهی می کند و سیاست را از دیانت، جدا می داند و سیاسی شدن را مساوی با بی تقوا شدن می داند و سعی می کند با این کار، راه را برای سیاست ورزی و سلطه و غارت و ظلم خویش، هموار کند. اسلام آمریکایی، تولید ثروت را مذموم می داند و زهد را به معنای فرار از تولید ثروت می داند تا راه را برای تولید ثروت خویش و تصاحب بازار عرضه تولیدات خویش و قدرتمند ترین بودن، هموار سازد. ولی اسلام ناب تولید ثروت را ارزش می داند و آن را مدح می کند، اگر چه انباشت ثروت و وابستگی به آن را مذموم می داند. اسلام ناب می گوید: «دیانت ما عین سیاست ما است و سیاست ما عین دیانت ماست»؛ و به همین دلیل است که بسیاری از آیات قرآن کریم و روایات، تبیین کننده دستورات اسلام در باب سیاست ورزی و امور اجتماعی است. و به همین دلیل است که قرآن کریم، در نفی بدعت رهبانیت، می فرماید: 🔆 ثُمَّ قَفَّيْنَا عَلَىٰ آثَارِهِم بِرُسُلِنَا وَقَفَّيْنَا بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَآتَيْنَاهُ الْإِنجِيلَ وَجَعَلْنَا فِي قُلُوبِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَرَحْمَةً وَرَهْبَانِيَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا كَتَبْنَاهَا عَلَيْهِمْ إِلَّا ابْتِغَاءَ رِضْوَانِ اللَّهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَايَتِهَا فَآتَيْنَا الَّذِينَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ. 🔅 ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭘﻲ ﺩﺭ ﭘﻲ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ، ﻋﻴﺴﻲ ﭘﺴﺮ ﻣﺮﻳﻢ ﺭﺍ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﻧﺠﻴﻞ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﺩﺭ ﻗﻠﺐ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺭﺃﻓﺖ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ، ﻭ ﺭﻫﺒﺎﻧﻴﺘﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻧﺰﺩ ﺧﻮﺩ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻘﺮّﺭ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻳﻢ، ﻭﻟﻲ [آنان، دین را تحریف کرده و مرتکب بدعت شده و ﺧﻮﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ] ﺑﺮﺍﻱ ﻃﻠﺐ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺧﺪﺍ [ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻭﺍﺟﺐ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ]، ﺍﻣﺎ ﺁن گونه ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺣﺪﻭﺩ ﺧﻮﺩﺳﺎﺧﺘﻪ ﺭﺍ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻧﻜﺮﺩﻧﺪ؛ ﭘﺲ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻨﺪ. (حدید:٢٧) ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۵۵ #تنقیح_مناط ۱۰ #مفاهیم_همسو #استحسان 🖋 یکی از مهم ترین مراحل هر پژوهش، گسست مفاهیم همس
۵۶ ۱۱ 🖋 شرط حجیت تنقیح مناط آن است که موجب حصول قطع یا اطمینان باشد و در غیر این صورت، هیچ اعتباری ندارد؛ زیرا هیچ وجهی ندارد که از مورد دلیل، به صرف وجود ظن و گمان به وجود علت، تعدی نماییم؛ زیرا هیچ دلیلی بر اعتبار این ظن، وجود ندارد؛ بلکه دلیل بر عدم اعتبار آن نیز موجود است و عبارت است از: «ادله نهی کننده از عمل به قیاس، در شریعت»؛ بر خلاف مواردی که قطع یا اطمینان حاصل شود، زیرا این گونه موارد، از اساس، تخصصا خارج از باب قیاس است و این گونه نیست که قائل شدن به اعتبار تنقیح مناط در این گونه موارد، استثنایی از عمومات نهی از قیاس باشد. ✅ اشکال: لسان برخی از روایات، به گونه ای است که می توان نهی از حجیت تنقیح مناط را از آن ها، استنباط نمود. به عنوان نمونه، ثقه الاسلام کلینی، در کتاب شریف کافی، روایتی را از امام کاظم علیه السلام نقل می کند که راوی می گوید: از امام علیه السلام، درباره قیاس، سوال کردم و ایشان پاسخ فرمودند: «ما لکم و القیاس؛ ان الله لا یسال کیف احلّ و کیف حرّم». تقریب استدلال: در این روایت، تاکید شده است که از خداوند متعال، درباره علت حرام در تحریم، و علت حلال در تحلیل، پرسش نمی شود. بنابراین، تعدی از مورد دلیل به وسیله امثال تنقیح مناط (که در حقیقت، یک نوع سوال کردن از علت حکم است)، جایز نیست. بلکه شاید از این روایت، عدم جواز تعدی از مورد دلیل به صورت مطلق (یعنی حتی در مواردی که در خود دلیل، تنصیص به علت حکم شده باشد، مانند «لا تشرب الخمر لانه مسکر») را بتوان استنباط نمود؛ زیرا ممکن است علت تحریم، خصوص اسکار خمر باشد، نه مطلق اسکار. هم چنین ممکن است اسکار، جزء العله باشد و جزء دیگر، چیزی باشد که آن را نمی شناسیم. بنابراین، با وجود این ردع، که معلّل شده است به عدم سوال از علت حلال و حرام، و نیز با وجود احتمالات فراوانی که در بالا ذکر شد، اساسا هرگز امکان ندارد که قطع یا اطمینان به علت از طریق تنقیح مناط، حاصل شود. ✅ جواب از اشکال: علت بر دو قسم است: منصوصه و غیر منصوصه. حال اگر علت، اگر چه از طریق ظهور دلیل، منصوصه باشد، در این صورت به وسیله خود شارع مقدس، تبیین شده است و نیازی به سوال از آن نیست. بنابراین، این قسم، از اساس، خارج از مدلول روایت فوق الذکر است. این احتمالی هم که در تقریب استدلال ذکر شد، که شاید مورد نص، خصوصیت داشته باشد، خلاف ظاهر است و در جای خود، به اثبات رسیده است که «المورد لا یکون مخصصا و لا مقیدا». احتمالات دیگری هم که وجود دارد (اعم از احتمال جزء العله بودن و ...)، احتمالاتی غیر عقلائی و خلاف ظاهر هستند که به آن، نباید توجه نمود، و در غیر این صورت سنگ روی سنگ، بند نمی شود و توجه به چنین احتمالاتی، فقه را از عرفی بودن خارج و به فلسفه شبیه می کند. البته اصل بحث، در قسم دوم است که عبارت است از این که: علت، منصوصه نباشد، بلکه مستنبطه باشد؛ زیرا تنقیح مناط، ذیل این قسم است. البته اشکال مذکور، به این قسم نیز وارد نیست، زیرا حدیث فوق الذکر، ناظر به این است که بیان علل احکام، بر خداوند متعال، لازم نیست؛ بنابراین هر گاه خودش علت یک حکم را بیان نکرد، تکیه بر قیاس برای اثبات حکم شرعی، جایز نیست؛ زیرا بدون بیان علل از جانب خود شارع، معمولا تحصیل علم، ممکن نیست و در نهایت، ظن و گمان حاصل می شود که هیچ اعتباری ندارد. و این بیان، با حصول علم یا اطمینان، در موارد نادر، هیچ منافاتی ندارد. بنابراین، حدیث فوق، ناظر به ردع از استعمال قیاس، به عنوان مستند حکم شرعی است و به هیچ وجه، نفی کننده حصول علم یا اطمینان به مناط و حجیت تنقیح مناط بر فرض حصول علم یا اطمینان، نمی باشد. ادامه دارد.. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔅 نشانه اتصال و پذیرش ولایت حضرت بقیه الله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔅 ذکری که لازم است در دهه آخر شعبان، ورد زبان باشد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945