eitaa logo
احادیث اهل البیت علیهم‌السّلام
3.4هزار دنبال‌کننده
36 عکس
5 ویدیو
0 فایل
 إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ "اَلثَّقَلَيْنِ" مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي "كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي" وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ   ارتباط با خادم کانال: @skhorasani22
مشاهده در ایتا
دانلود
نشانه‌هاى تواضع و فروتنى 🛑مِنْ كِتَابِ اَلسَّيِّدِ نَاصِحِ اَلدِّينِ أَبِي اَلْبَرَكَاتِ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مِنْ رَأْسِ اَلتَّوَاضُعِ أَنْ تَبْدَأَ بِالسَّلاَمِ عَلَى مَنْ لَقِيتَ وَ تَرُدَّ عَلَى مَنْ سَلَّمَ عَلَيْكَ - وَ أَنْ تَرْضَى بِالدُّونِ مِنَ اَلْمَجْلِسِ وَ لاَ تُحِبَّ اَلْمِدْحَةَ وَ اَلتَّزْكِيَةَ 🔰در کتاب سید ناصح الدین ابی البرکات چنین آمده است که: رسول خدا صلّى‌اللّٰه‌عليه‌وآله فرمود: از سر منشأ( و اصول) تواضع اين است كه: 1⃣هر كه را ديدى به او سلام كنى 2⃣و هر كه سلامت كرد جوابش دهى 3⃣و خشنود باشی از اینکه در پايين مجلس بنشينی 4⃣و دوست نداشته باشى كه (دیگران تو را) ستايش و تمجید کنند و پاکت بدانند 📚مشکاة الأنوار في غرر الأخبار ج ۱، ص ۲۰۰ ☑️ @JAMI_Alahadith
غربت و مظلومیت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف 💔 ✍🏻 در توصيف حضرت مهدی ارواحنافداه در روایات با دو کلمه: "الطَّرید و الشَّرید" مواجه می‌شویم. بعنوان نمونه محمد بن ابراهیم نُعمانی در کتاب الغیبه با سندهای خود از امام باقر علیه‌السّلام روایت می‌کند که فرمود: صَاحِبُ هَذَا اَلْأَمْرِ هُوَ اَلطَّرِيدُ اَلشَّرِيدُ اَلْمَوْتُورُ بِأَبِيهِ اَلْمُكَنَّى بِعَمِّهِ اَلْمُفْرَدُ مِنْ أَهْلِهِ اِسْمُهُ اِسْمُ نَبِيٍّ . ▪️صاحب اين امر همان كسى است كه طردشدۀ آواره است که خونخواهى پدرش نشده و كنيۀ عمويش را دارد و از خانواده‌اش تك افتاده و نامش نام پيامبرى است. 📚الغيبة (للنعمانی) ج ۱، ص ۱۷۹ _________________________________________ 🔻حال خوب است در معنای "الطرید و الشرید" دقت شود: ⬅️ مرحوم ملاصالح مازندرانی در شرحِ خود بر "اصول کافی" راجع به طرید و شرید می‌نویسد: «و الطريد فعيل بمعنى مفعول من الطرد بالتسكين و التحريك و هو الابعاد و الاخراج و الدفع يقال طرده السلطان اذا أخرجه عن بلده و ابعده و دفعه عن محله فهو مطرود و طريد. و الشريد فعيل بمعنى فاعل من شرد فلان اذا نفر عن الخلق و ذهب فى الارض و سار فى البلاد..."طَرید" به معنای بیرون کردن و اخراج و پس زدن(راندن) است. از همین باب است که مثلا می‌گویند: سلطان، فلانی را طرد کرد و او را از شهرش اخراج نمود و از آنجا بیرون کرد و از محلش راندش و او مطرود و طرید شد؛ و "شرید" به کسی گویند که از مردم روی‌گردان و جدا شده (و جای ثابتی ندارد) و در زمین می‌گردد و به بلاد مختلف می‌رود..‌.💔 📚 شرح الکافی، ج ٦ ص ١٩٧ ⬅️ علّامه مجلسی نیز به توضیح بالا اضافه می‌کند: «المَوْتور: من قتل حميمه و أفرد، يقال: وترته إذا قتلت حميمه و أفردته فهو وتر موتور: "مَوْتور" کسی است که شخصی از عزیزانش را کشته‌اند و تنها مانده. هنگامی که عزیزش را بکُشی و او را تنها بگذاری. پس او را وترالمَوتور گویند. (کنایه از خونخواهیِ امام عصر درباره پدر و اجداد طاهرینش علیهم‌السّلام) 📚 مرآة العقول، ج ٣ ص ٣٨٢ ⬅️ میرزا حسین نوری نیز در کتاب نجم‌الثّاقب در معنای «الشرید» می‌نویسد: شريد به معنى رانده شده است، يعنى از(جانب) اين خلق منكوس(=نگونسار شده) كه نه جنابش را شناختند و نه قدر نعمت وجودش را دانستند و نه در مقام شكرگزارى و اداى حقش بر آمدند؛ بلكه پس از يأس اوايل ايشان از غلبه و تسلّط‍‌ بر آن جناب و قتل و قمع ذريّۀ طاهره، اجلاف(=مردمان فرومایه) به (کمک و) اعانت زبان و قلم در مقام نفى و طردش از قلوب بر آمدند و ادلّه بر اصل نبودن و نفى تولّدش اقامه نمودند و خاطرها را از يادش محو نمودند. 📚نجم الثّاقب، ص ۷۸ ☑️ @JAMI_Alahadith
از معیارهای شیعه واقعی 🛑يَا اِبْنَ جُنْدَبٍ بَلِّغْ مَعَاشِرَ شِيعَتِنَا وَ قُلْ لَهُمْ لاَ تَذْهَبَنَّ بِكُمُ اَلْمَذَاهِبُ فَوَ اَللَّهِ لاَ تُنَالُ وَلاَيَتُنَا إِلاَّ بِالْوَرَعِ وَ اَلاِجْتِهَادِ فِي اَلدُّنْيَا وَ مُوَاسَاةِ اَلْإِخْوَانِ فِي اَللَّهِ وَ لَيْسَ مِنْ شِيعَتِنَا مَنْ يَظْلِمُ اَلنَّاسَ 🔹از امام صادق علیه‌السّلام روایت شده که به عبدالله بن جندب چنین فرمود: ای پسر جندب! به شيعيان ما [پيام] برسان و به آنان بگو: مبادا مذاهب(=راههاى گوناگون)، شما را (از راه راست) بیرون ببرد، زيرا به خدا قسم كه ولايت ما دست یافتنی نیست مگر با پرهیزگاری و سخت‌کوشی در دنيا و هميارى(مالی) و همدردی با برادران دينى در (راه) خدا 👈🏻و كسى كه به مردم ظلم كند، شيعه‌ی ما نيست. 📚تحف العقول ج ۱، ص ۳۰۱ ☑️ @JAMI_Alahadith
أَجلِ مؤمِن 🛑أَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عُبَيْدِ اَللَّهِ اَلْغَضَائِرِيُّ ، قَالَ: أَخْبَرَنَا أَبُو مُحَمَّدٍ هَارُونُ بْنُ مُوسَى ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ اَلْهَمْدَانِيُّ ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ خَالِدٍ اَلْبَرْقِيُّ ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سِنَانٍ ، عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) ، قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ (تَعَالَى) لَمْ يَجْعَلْ لِلْمُؤْمِنِ أَجَلاً فِي اَلْمَوْتِ، يُبْقِيهِ مَا أَحَبَّ اَلْبَقَاءَ، فَإِذَا عَلِمَ مِنْهُ أَنَّهُ سَيَأْتِي بِمَا فِيهِ بَوَارُ دِينِهِ قَبَضَهُ إِلَيْهِ مُكَرَّماً. 🌔در امالی طوسی با سلسله اسنادی از امام صادق علیه‌السّلام نقل شده که حضرت فرمود: همانا خداوند متعال براى مؤمن اجَل(مدت معيّنى) براى مرگ قرار نداده است. تا زمانى كه او [در دنيا] ماندن را دوست بدارد زنده‌اش مى‌دارد و هنگامى كه بداند به زودى از او عملى سر خواهد زد كه نابودی دينش در آن است، با ارجمندی (جانش را می‌‌گیرد) و به سوی خود مى‌برد. 📚 امالی شیخ طوسی ج ۱، ص ۳۰۵ ☑️ @JAMI_Alahadith
نقش كفش مناسب در سلامتی 🛑عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ عَنْ شُعَيْبٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: اِسْتِجَادَةُ اَلْحِذَاءِ وِقَايَةٌ لِلْبَدَنِ وَ عَوْنٌ عَلَى اَلصَّلاَةِ وَ اَلطَّهُورِ . 1⃣از اميرالمؤمنين عليه‌السّلام روایت شده که فرمود: انتخاب كفش خوب، موجب حفظ‍‌ بدن می‌گردد و كمك و یاری‌دهنده‌ای بر نماز و پاكيزگى است. 📚الکافي ج ۶، ص ۴۶۲ ☑️ @JAMI_Alahadith
نحوه محشور شدن متکبّران در قیامت 🛑مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ دَاوُدَ بْنِ فَرْقَدٍ عَنْ أَخِيهِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ اَلْمُتَكَبِّرِينَ يُجْعَلُونَ فِي صُوَرِ اَلذَّرِّ يَتَوَطَّأُهُمُ اَلنَّاسُ حَتَّى يَفْرُغَ اَللَّهُ مِنَ اَلْحِسَابِ 🔰از امام صادق علیه‌السّلام روایت شده که فرمود: همانا متكبّرين (در روز قيامت) بصورت مورچه‌ی ریز درآورده ‌می‌شوند و مردم آنها را همچنان پایمال می‌کنند تا آنگاه كه خدا از حساب [خلایق] فارغ شود. 📚الکافي ج ۲، ص ۳۱۱ ☑️ @JAMI_Alahadith
➖نعمتِ فراموشی 🔰در توحید مفضل چنین آمده که: به نعمتی که با وجود این قوا به انسان عطا شده، بنگر که-گذشته از همه- تنها یکی از آنها چه جایگاه و ارزشی دارد. بزرگ‌تر (و گرامی‌تر) از نعمت حافظه برای انسان، نعمت فراموشی است که اگر (نعمت)فراموشی نمی‌بود، هیچ کس مصیبت و سختی خود را فراموش نمی‌کرد و حسرت و افسوسش پایان نمی‌یافت و کینه‌اش از بین نمی‌رفت. با به یاد داشتن(و عدم فراموشیِ) آفات و بلاهای دنیا، دیگر کسی از متاع ( و خوشی‌های) دنیایی بهره و لذت نمی‌برد و امید آن نبود که سلطان دشمنی خود را فراموش کند و امیدی نبود که حسود، لحظه‌ای از حسادت خود دست کشد 🔻آیا نمی‌بینی که چگونه در انسان هم به ذهن سپردن و هم فراموشی قرار داده شده- در حالی که با هم متفاوت و متضادّند - و آیا نمی‌بینی که در هر کدام از این دو ، نوعی از سود و مصلحت نهاده شده است؟ حال، کسانی که (خلقت) اشیاء را بین دو آفریدگار متضاد تقسیم کردند، پس درباره این اشیاء متضاد متباین( مثل حافظه و فراموشی) دیگر چه می‌توانند بگویند؟! و حال آنکه که می‌بینند این اشیاء متضاد در کنار هم دارای مصلحت و منفعت‌اند(آيا آنان كه به دو خداى ضدّ هم معتقدند در اين گونه امور ضد كه هر دو خير و صلاح و سود دارند چه خواهند گفت و آنها را آفريده كدام‌یک از دو خدا می‌دانند؟!) ☑️ @JAMI_Alahadith
ما شما را بى‌سرپرست رها نمى‌كنيم... 🛑ذِكْرُ كِتَابٍ وَرَدَ مِنَ اَلنَّاحِيَةِ اَلْمُقَدَّسَةِ حَرَسَهَا اَللَّهُ وَ رَعَاهَا فِي أَيَّامٍ بَقِيَتْ مِنْ صَفَرٍ سَنَةَ عَشَرَةٍ وَ أَرْبَعِمِائَةٍ عَلَى اَلشَّيْخِ اَلْمُفِيدِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ مُحَمَّدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ اَلنُّعْمَانِ قَدَّسَ اَللَّهُ رُوحَهُ وَ نَوَّرَ ضَرِيحَهُ ذَكَرَ مُوصِلُهُ أَنَّهُ يَحْمِلُهُ مِنْ نَاحِيَةٍ مُتَّصِلَةٍ بِالْحِجَازِ- نُسْخَتُهُ: وَ إِنْ كُنَّا نَائِينَ بِمَكَانِنَا اَلنَّائِي عَنْ مَسَاكِنِ اَلظَّالِمِينَ حَسَبَ اَلَّذِي أَرَانَاهُ اَللَّهُ تَعَالَى لَنَا مِنَ اَلصَّلاَحِ وَ لِشِيعَتِنَا اَلْمُؤْمِنِينَ فِي ذَلِكَ مَا دَامَتْ دَوْلَةُ اَلدُّنْيَا لِلْفَاسِقِينَ فَإِنَّا نُحِيطُ عِلْماً بِأَنْبَائِكُمْ وَ لاَ يَعْزُبُ عَنَّا شَيْءٌ مِنْ أَخْبَارِكُمْ... إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُمْ وَ لاَ نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ وَ لَوْ لاَ ذَلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اَللَّأْوَاءُ وَ اِصْطَلَمَكُمُ اَلْأَعْدَاءُ 📜ابومنصور احمد بن علی طبرسی در کتاب الاحتجاج نقل کرده که نامه‌اى در اواخر ماه صفر سال ۴۱۰ (هجرى) از ناحيۀ مقدّسۀ امام زمان ارواحنافداه به شيخ مفيد-قدّس اللّٰه روحه-رسيد، حامل نامه گفته است كه آن را از ناحيه‌اى متّصل به حجاز آورده، و بخشی از توقيع چنین است: هر چند ما در جایی مقيم هستيم که دور از محل سکونت ستمگران است، و (اين هم) بعلّتى است كه خداوند متعال صلاح ما و شيعيان مؤمن ما را تا زمانى كه دولت دنيا از آن فاسقان مى‌باشد در اين ديده است ولى در عين حال ما از اخبار و اوضاع شما كاملا آگاهيم و چيزى از آن بر ما پوشيده نمى‌ماند. ما در رعايت حال شما(شیعیان) كوتاهى نمى‌كنيم و ياد شما را از خاطر نبرده‌ايم و اگر جز اين بود از (هر سو) رنج و سختی و بلا به شما رو مى‌آورد و دشمنان، شما را از بیخ و بن می‌کندند 📚الاحتجاج ج ۲، ص ۴۹۵ علیه‌السّلام ☑️ @JAMI_Alahadith
➖از چه سنی باید فرزند را به خواندن نماز أمر کنیم؟ 🛑رُوِيَ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ قَارِنٍ أَنَّهُ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَوْ سُئِلَ وَ أَنَا أَسْمَعُ عَنِ اَلرَّجُلِ يَخْتِنُ وَلَدَهُ وَ هُوَ لاَ يُصَلِّي اَلْيَوْمَ وَ اَلْيَوْمَيْنِ فَقَالَ «وَ كَمْ أَتَى عَلَى اَلْغُلاَمِ» فَقَالَ ثَمَانِيَ سِنِينَ فَقَالَ «سُبْحَانَ اَللَّهِ يَتْرُكُ اَلصَّلاَةَ» قَالَ قُلْتُ يُصِيبُهُ اَلْوَجَعُ قَالَ «يُصَلِّي عَلَى نَحْوِ مَا يَقْدِرُ 1⃣روایت شده که شخصی از امام رضا عليه‌السّلام پرسید كه هر گاه شخصى فرزندش را ختنه كند او يك يا دو روز نماز نمى‌خواند. حضرت پرسيد: آن بچّه چند سال دارد؟ _عرض کرد: هشت سال _پس فرمود: سبحان اللّٰه، آيا نماز را ترك مى‌كند؟ _عرض کرد: اگر بخواهد نماز بخواند دچار درد و ناراحتى مى‌شود! _فرمود: به هر صورت كه مى‌تواند نماز بخواند. _________________________________________ 🛑قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: « إِنَّا نَأْمُرُ صِبْيَانَنَا بِالصَّلاَةِ وَ هُمْ أَبْنَاءُ خَمْسِ سِنِينَ فَمُرُوا صِبْيَانَكُمْ بِالصَّلاَةِ إِذَا كَانُوا أَبْنَاءَ سَبْعِ سِنِينَ 2⃣امام صادق عليه السّلام فرمود: ما كودكان خود را در حالى كه پنج ساله هستند به خواندن نماز امر مى‌كنيم، و شما فرزندان خود را وقتی هفت ساله شدند، به نماز خواندن دستور دهيد. 📚من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۲۸۰ ☑️ @JAMI_Alahadith
ثمره بی‌توقعی از مردم 🛑عَنْهُ وَ عَنْ غَيْرِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ خَالِدِ بْنِ نَجِيحٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: أَرْوَحُ اَلرَّوْحِ اَلْيَأْسُ مِنَ اَلنَّاسِ 🔹خالد بن نجیح از امام صادق علیه‌السّلام روایت می‌کند که فرمود: آسايش بخش‌ترين آسایش، نوميدى از مردم است 📚الکافي ج ۸، ص ۲۴۳ ☑️ @JAMI_Alahadith
صدقه در روز جمعه 🛑قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : اَلصَّدَقَةُ لَيْلَةَ اَلْجُمُعَةِ وَ يَوْمَهَا بِأَلْفٍ وَ اَلصَّلاَةُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ لَيْلَةَ اَلْجُمُعَةِ وَ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ بِأَلْفٍ مِنَ اَلْحَسَنَاتِ وَ يَحُطُّ اَللَّهُ أَلْفاً مِنَ اَلسَّيِّئَاتِ وَ يَرْفَعُ أَلْفاً مِنَ اَلدَّرَجَاتِ فَإِنَّ اَلْمُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِي لَيْلَةِ اَلْجُمُعَةِ يَزْهَرُ نُورُهُ فِي اَلسَّمَاوَاتِ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ إِنَّ مَلاَئِكَةَ اَللَّهِ فِي اَلسَّمَاوَاتِ يَسْتَغْفِرُونَ لَهُ وَ يَسْتَغْفِرُ لَهُ اَلْمَلَكُ اَلْمُوَكَّلُ بِقَبْرِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِلَى أَنْ تَقُومَ اَلسَّاعَةُ. 🔹از امام صادق علیه‌السّلام روایت شده که فرمود: صدقه دادن در روز و شب جمعه هزار (برابر) است و صلوات فرستادن بر محمّد و آل او در ، موجب هزار حسنه می‌شود و خداوند هزار سيئه را (از صلوات فرستنده) می‌زداید و هزار درجه ( او را) بالا می‌برد. 🔻شخصی که بر محمد و آلِ او در شب جمعه صلوات و درود می‌فرستد، تا روز قيامت پرتوش در آسمانها رخشان است و همانا كه فرشتگانِ خدا در آسمانها، براى او استغفار و طلب آمرزش‌ مى‌كنند و فرشته‌ای که بر مرقد رسول خدا صلّى‌الله‌عليه‌و‌آله گماشته شده تا روز قيامت براى او آمرزش‌خواهى مى‌كند 📚روضة الواعظین ج ۲، ص ۳۳۳ 🤲اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم ☑️ @JAMI_Alahadith
صدای کوبه‌ی درب بهشت 🛑أَبِي رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدٍ اَلثَّقَفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ دَاوُدَ اَلدِّينَوَرِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُنْذِرٌ اَلشَّعْرَانِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ زَيْدٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو قُبَيْلٍ عَنْ أَبِي اَلْجَارُودِ رَفَعَهُ إِلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ: إِنَّ حَلْقَةَ بَابِ اَلْجَنَّةِ مِنْ يَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ عَلَى صَفَائِحِ اَلذَّهَبِ فَإِذَا دُقَّتِ اَلْحَلْقَةُ عَلَى اَلصَّفِيحَةِ طَنَّتْ وَ قَالَتْ يَا عَلِيُّ . ✨شیخ صدوق رضوان‌الله‌علیه در علل الشرایع با سلسله اسناد خود از رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله نقل می‌کند که فرمود: همانا حلقه‌ی درب بهشت از ياقوت سرخی است كه روى صفحه طلايى درب نصب گرديده و وقتى حلقه بر صفحه كوبيده شود بانگ يا عَلِيّ طنين مى‌افكند. 📚علل الشرایع ج ۱، ص ۱۶۴ ____________________________________ ✍درباره اين كه چرا صداي كوبه درب بهشت ذكر «يا علي» است می‌توان گفت: مهمان وقتی به خانه‌‌ای می‌رود، صاحب خانه را صدا می‌زند. اگر صاحب ‏خانه نام معیّنی داشته باشد، مهمان همان نام معيّن را می‌برد. صاحب و مهماندار بهشت، مولانا امیرالمؤمنین علی‌ علیه‌السّلام است. از اين رو صدای‌ كوبه‌ی درب بهشت هم «يا علي» است. چون هر كس به بهشت می‌‌رود در سايه هدايت و رهبری اين خاندان و مهمان اين خاندان است. اگر اين انوار طيّبه نبودند، كسي راه بهشت را طيّ نمی‌کرد. علیه‌السّلام ☑️ @JAMI_Alahadith