➖برآوردن حوائج مردم
🛑قَالَ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: إنَّ حَوائِجَ النّاسِ إلَيكُم مِن نِعَمِ اللّهِ عَلَيكُم، فَلا تَمَلُّوا النِّعَمَ فَتَجوزُوا النِّعَمَ؛
💠امام حسین عليهالسّلام فرمود: نيازهاى مردم به شما، از نعمت هاى خداوند بر شماست، پس از نعمتها خسته نشويد (و آنها را برآورده سازيد) وگرنه از دست مىروند.
📚الدرّة الباهرة ج ۱، ص ۲۳
#اخلاقی
☑️ @JAMI_Alahadith
➖امانِ از عذاب الهی
🛑وَ حَكَى عَنْهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْبَاقِرُ (علیه السلام) أَنَّهُ (علیه السلام) قَالَ كَانَ فِي الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا، فَدُونَكُمُ الْآخَرَ، فَتَمَسَّكُوا بِهِ؛ أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله)، وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِي فَالاسْتِغْفَارُ؛ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى "وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ".
💠 امیرالمومنین علیهالسّلام فرمود: در زمين دو امان ( و دو وسيله نجات) از عذاب خدا بود كه يكى از آنها برداشته شد پس ديگري را دريابيد و بدان چنگ زنيد!
⬅️ اما امانى كه برداشته شد، رسولخدا صلّىاللهعليهوآله بود (كه خداوند به بركت وجود ایشان هرگز عذابى بر اين امت نازل نكرد)
⬅️ و امانى كه باقى مانده «استغفار» است، (همانگونه كه) خداوند متعال فرمود: وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ" «تا تو در ميان آنها هستى خداوند آنان را عذاب نمىكند و تا آنان نيز (از گناهان خود) استغفار مىكنند، خداوند عذابشان نخواهد كرد».
📚حکمت ۸۸ نهجالبلاغه
☑️ @JAMI_Alahadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖نقش نيّت در پاداش اعمال
🎙استاد محمدعلی انصاری
☑️ @JAMI_Alahadith
➖بذل و بخشش اميرالمؤمنين و نهی از بخل
🔰روزی اميرالمؤمنين علی علیهالسّلام برای شخصی به مقدار پنج بارِ شتر خرما فرستاد، مردی (از روی اعتراض) به آن حضرت عرض کرد: به خدا قسم فلان شخص اصلا چيزى از شما نخواست، و از آن پنج بار خرما يك بار خرما هم برای او كافی بود.
_حضرت به او فرمود: لاَ كَثَّرَ اَللَّهُ فِي اَلْمُؤْمِنِينَ ضَرْبَكَ أُعْطِي أَنَا وَ تَبْخَلُ أَنْتَ بِهِ: خداوند مثل تو را در میان مؤمنان، زیاد نکند؛ من میبخشم و تو به آن بخل میورزی!
📚الکافي ج ۴، ص ۲۲
#امیرالمؤمنین علیهالسّلام
☑️ @JAMI_Alahadith
احادیث اهل البیت علیهمالسّلام
➖بذل و بخشش اميرالمؤمنين و نهی از بخل 🔰روزی اميرالمؤمنين علی علیهالسّلام برای شخصی به مقدار پنج با
✍دوست و دشمن بر سخاوت فوق العاده و فضائل مولانا #امیرالمؤمنین علیهالسّلام اقرار دارند. به عنوان مثال در کتاب کشفالغمّه چنین آمده که:
📜مِحفَن بن ابی مِحفَن نزد معاویه رفت و برای خوشرقصی و جایزهی معاویه، شروع به کوچکشمردن علی علیهالسّلام کرد و این طور گفت: اى اميرالمؤمنين! از نزد كسى مىآيم كه فرومايهترين، بخيلترين، ناتوانترين سخنگو و ترسوترين عرب است!
_معاویه پرسید: او كيست اى برادر بنى تميم؟
_گفت: على بن ابى طالب
_معاویه گفت: اى شامیان! گوش فرا دهید که برادر عراقى شما چه مىگويد. در مهمان كردن و بزرگداشت او بر يك ديگر پيشى گيريد. بعد از اینکه مردم متفرق شدند، معاويه به او گفت: تو چه گفتى؟
_آن شخص همان سخن خود را تكرار كرد.
⬅️ معاويه به او گفت: واى بر تو اى نادان، چطور فرومایهترین شخص عرب است درحالیكه پدر او ابوطالب و جدّ او عبدالمطلب و همسرش فاطمه دختر رسول خدا است؟
⬅️ و چطور بخیلترین فرد عرب است با اینکه به خدا قسم اگر دو خانه داشته باشد؛ يكى پر از كاه و ديگرى پر از طلا، طلاها را قبل از کاه انفاق میکند؟
⬅️ و او چگونه ترسوترين فرد عرب است كه به خدا سوگند اگر دو گروه متخاصم روياروى يك ديگر قرار گيرند، او تنها سوارِ شجاعشان است که بىباكانه به دشمن يورش مىبرد
⬅️ و چگونه ناتوانترين سخنور در ميان عرب است كه به خدا قسم جز او كسى بلاغت را در ميان قريش بنيان ننهاد؟ سپس گفت: آن كه مادر محقن او را بزاد از نظر نسب، فرومایهتر، بخيلتر، ترسوتر، و در سخن گفتن ناتوانتر است. به خدا سوگند اگر آن چه را مىدانى در ميان نبود سر از تنت جدا مىكردم. بر تو باد لعنت خدا! بپرهیز از تکرار چنین سخنانی
⁉️محقن گفت: به خدا قسم، تو از من ( به او) بیشتر ظلمکردهای، پس چرا با او جنگيدى با اين كه جایگاه و منزلت او چنین است؟!
_معاويه گفت: من به سبب اين انگشترى [رياست و قدرت] با او جنگيدم تا با آن به مقاصدم دست يابم.
_محقن گفت: آيا اين(ریاست)در برابر خشم و عذاب دردناك الهی براى تو كافى خواهد بود؟
_معاويه گفت: نه، اى ابن محقن! ولى من از خدا چيزى را مىشناسم كه تو به آن جاهلى! آنجا که خداوند مىفرمايد:«وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْء: و رحمتم همه چيز را فراگرفته است.
🔺(اما معاويه لعنةاللهعلیه توجه نداشت كه اين آيه بهرهاى براى او ندارد، زيرا خداوند متعال مىفرمايد:«فَسَأَكْتُبُهٰا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ الَّذِينَ هُمْ بِآيَاتِنَا يُؤْمِنُونَ: رحمتم را براى تقوىپيشگان و پرداختکنندگان زکات و ایمان آورندگان به آیاتم مقرر خواهم داشت. و ترديدى نيست كه معاويه و معاويه صفتان از آن بهرهاى ندارند.)
📚کشف الغمة ج ۱، ص ۴۲۱
☑️ @JAMI_Alahadith
➖حکومت اصنافِ مختلف مردم قبل از ظهور
🛑حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ اَلْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ:مَا يَكُونُ هَذَا اَلْأَمْرُ حَتَّى لاَ يَبْقَى صِنْفٌ مِنَ اَلنَّاسِ إِلاَّ وَ قَدْ وُلُّوا عَلَى اَلنَّاسِ حَتَّى لاَ يَقُولَ قَائِلٌ إِنَّا لَوْ وُلِّينَا لَعَدَلْنَا ثُمَّ يَقُومُ اَلْقَائِمُ بِالْحَقِّ وَ اَلْعَدْلِ
🔹نعمانى- با سندش از هشام بن سالم از امام صادق عليهالسّلام نقل میکند که فرمود:
«اين امر [=قيام] رخ نمىدهد، تا اینكه هيچ دسته( و گروهی) از مردم باقی نماند جز آن كه بر مردم حكومت کرده باشد، براى اين كه کسی نگويد: اگر ما حاكم مىشديم، ( ما نیز) عدالت مىورزيديم! سپس قائم(علیهالسّلام) به حق و عدالت، قيام مىكند
📚الغيبة (للنعمانی) ج ۱، ص ۲۷۴
#امام_زمان علیهالسّلام
☑️ @JAMI_Alahadith
➖اثرات كمخورى بر سلامتی
🛑عَنه علیهالسّلام:أَقْلِلْ طَعَاماً تُقْلِلْ سَقَاماً
1⃣اميرالمؤمنين علیهالسّلام فرمود: خوراک را کم کن تا بیماری را کم کنی
📚غرر الحکم و درر الکلم ج ۱، ص ۱۳۶
___________________________________
🛑مَنِ اِقْتَصَرَ فِي أَكْلِهِ كَثُرَتْ صِحَّتُهُ وَ صَلَحَتْ فِكْرَتُهُ
2⃣اميرالمؤمنين علیهالسّلام فرمود: هر كس در خوردن به كم بسنده كند، سلامتش بيشتر مىشود و فکرش سامان مىیابد
📚عیون الحکم و المواعظ ج ۱، ص ۴۳۷
#پزشکی
☑️ @JAMI_Alahadith
➖زخم زبان بدتر از زخم شمشیر است
🛑عَن امیرالمؤمنین علیهالسّلام قال: طَعْنُ اَللِّسَانِ أَمْضَى مِنْ طَعْنِ اَلسِّنَانِ
🔸امیرالمؤمنین علیهالسّلام فرمود: ضربتِ زبان، برّندهتر از ضربتِ سرنيزه است
📚عیون الحکم و المواعظ ج ۱، ص ۳۱۸
#اخلاقی
☑️ @JAMI_Alahadith
📜شیخ رضیالدّین علیّبنیوسف حلّی نقل میکند که: مردی خدمت امام حسن علیهالسّلام آمد که از فقر و تنگدستی خویش شکایت( و دادخواهی) میکرد و (فقر خود را با سرودن این شعر اظهار کرد):
لَمْ يَبْقَ لي شَيْءٌ يُباعُ بِدِرْهَمٌ،
يَكْفيكَ مَنْظَرُ حالَتي عَنْ مُخْبری،
اِلاّ بقايا ماءِ وَجْهٍ صُنْتُهُ
اَلاّ يُبَاعَ وَ قَدْ وَجَدْتُكَ مُشْتَري
هیچ چیز برایم باقی نماند كه به یک درهم فروخته شود.
چهرهام برای خبر دادن از اوضاع و احوالم برای شما کافی است
و فقط باقی ماندهی آبرويم مانده، كه آن را نگه داشتهام
و (ميخواستم) فروخته نشود که امروز شما را خريدار(آبرویم)يافتم
🔻حضرت به خادمش( که تهیهی مخارج در دستش بود) فرمود: چه مقدار مال در نزد توست؟
_خادم عرضه داشت: دوازده هزار درهم
_حضرت فرمود: آن را به این مرد بده
_خادم عرض کرد: ( در این صورت) چیزی برای نفقه باقی نماند.
_فرمود: تو آن را به او بده و به خداوند متعال حسن ظنّ داشته باش
آن مال را به شخص فقیر داد و حضرت او را طلبید و عذرخواهی نمود و فرمود: ما حقّ تو را ندادیم لکن به قدر آنچه موجود بود عطا کردیم، سپس حضرت این دو بیت شعر را فرمود:
عاجلتنا فاتاک و ابل برّنا
طلّا و لو امهلتنا لم تمطر
فخذ القلیل و کن کانّک لم تبع
ما صنته و کانّنا لم نشتر
سرزده آمدی و وقتی رسیدی که باران شدید احسان و نیکی ما از شدت افتاده
و اگر به ما مهلت داده بودی اینگونه نمیبارید،
پس این مقدار کم را دریافت کن و فرض کن آبروئی را که تا بهحال حفظ کردهای نفروختهای
و فرض کن ما نیز چیزی نخریدهایم
📚منتهی الآمال ج۱، ص۳۱۲
☑️ @JAMI_Alahadith
➖تکلم حضرت زهرا سلاماللهعلیها در شکم مادر
🔰ابن بابویه از احمد بن محمد خلیلی از محمد بن ابیبکر از احمد بن محمد نوفلی از اسحاق بن یزید از حماد بن عیسی از زرعه بن محمد از مفضّل بن عمر از امام صادق علیهالسّلام نقل میکند که حضرت فرمود:... وقتی که خدیجه(علیهاالسّلام) به فاطمه(عليها السّلام)باردار شد، فاطمه با او در شکمش سخن مىگفت و وى را به صبر توصيه مىنمود. او اين موضوع را از رسولخدا صلّیاللهعلیهوآله مخفى مىداشت تا اينكه (روزی) رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله نزد خديجه آمد و شنيد كه او با فاطمه سخن مىگويد، پس به او گفت: اى خديجه!با چه كسى سخن مىگويى؟
_خديجه(سلاماللهعلیها) گفت: با جنينى كه در شكم دارم، و او با من سخن مىگويد و انس مىگيرد
🔺رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله فرمود: يَا خَدِيجَةُ هَذَا جَبْرَئِيلُ يُخْبِرُنِي [يُبَشِّرُنِي] أَنَّهَا أُنْثَى وَ أَنَّهَا اَلنَّسْلَةُ اَلطَّاهِرَةُ اَلْمَيْمُونَةُ وَ أَنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى سَيَجْعَلُ نَسْلِي مِنْهَا وَ سَيَجْعَلُ مِنْ نَسْلِهَا أَئِمَّةً وَ يَجْعَلُهُمْ خُلَفَاءَهُ فِي أَرْضِهِ بَعْدَ اِنْقِضَاءِ وَحْيِهِ
اى خديجه! اين جبرئيل است كه به من خبر میدهد( مژده مىدهد) كه او دختر است و فرزندی پاك و فرخنده است و خداوند تبارک و تعالی نسل مرا از او قرار میدهد و به زودی از نسل او پيشوايانی قرار داده و آنان را خليفههاى خودش بر زمين پس از پايان يافتن وحی(پيامبرى) قرار میدهد
📚الأمالی (للصدوق) ج ۱، ص ۵۹۳
#حضرت_زهرا سلاماللهعلیها
☑️ @JAMI_Alahadith
➖خلقت نوری حضرت صدّیقهی طاهره سلاماللهعلیها
🛑قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ قَبْلَ أَنْ تُخْلَقَ اَلْأَرْضُ وَ اَلسَّمَاءُ
🌕از رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله روایت شده که فرمود: نور فاطمه(علیهاالسّلام) قبل از خلقت زمين و آسمانها، آفريده شد...
📚معاني الأخبار ج ۱، ص ۳۹۶
#حضرت_زهرا سلاماللهعلیها
☑️ @JAMI_Alahadith
➖محبّت فراوان پیامبر صلّیاللهعلیهوآله به حضرت فاطمه سلاماللهعلیها
🛑حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ اَلْحَسَنِ اَلْقَطَّانُ قَالَ حَدَّثَنَا اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ اَلسُّكَّرِيُّ قَالَ أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ زَكَرِيَّا قَالَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَارَةَ اَلْكِنْدِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ: قِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ إِنَّكَ تَلْثَمُ فَاطِمَةَ وَ تَلْتَزِمُهَا وَ تُدْنِيهَا مِنْكَ وَ تَفْعَلُ بِهَا مَا لاَ تَفْعَلُهُ بِأَحَدٍ مِنْ بَنَاتِكَ فَقَالَ إِنَّ جَبْرَئِيلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَتَانِي بِتُفَّاحَةٍ مِنْ تُفَّاحِ اَلْجَنَّةِ فَأَكَلْتُهَا فَتَحَوَّلَتْ مَاءً فِي صُلْبِي ثُمَّ وَاقَعْتُ خَدِيجَةَ فَحَمَلَتْ بِفَاطِمَةَ فَأَنَا أَشَمُّ مِنْهَا رَائِحَةَ اَلْجَنَّةِ
🔻از جابر بن عبد اللّٰه نقل شده که گوید: به پیامبر عرض شد: اى رسول خدا! (چگونه است كه اين قدر) فاطمه را مىبوسى و او را در آغوش مىگيرى و نزديك خود مىنشانى، و (به حدی به او لطف و محبّت) روا مىدارى كه به هیچ یک ازدخترانت [چنین لطف و محبّت مخصوصی] نمینمائی ؟!
_فرمود: جبرئيل علیهالسّلام سيبى از سيبهاى بهشت را برایم آورد و من آن را خوردم، و از آن سيب نطفهاى در صلب من پديدار گشت سپس با خديجه همبستر شدم و او به فاطمه باردار شد، لذا از فاطمه بوى بهشت استشمام مىكنم
📚علل الشرایع ج ۱، ص ۱۸۳
#حضرت_زهرا سلاماللهعلیها
☑️ @JAMI_Alahadith