eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.3هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ ✅ بيستم ماه صفر ؛ روز اربعین حسینی ⚜ بيستم ماه صفر روز اربعين امام حسين عليه السلام است ؛ بنابر
﷽؛ ✅ بیست و هشتم صفر ؛ رحلت پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله وسلم و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام ⚜ در بيست و هشتم ماه صفر  سال يازدهم هجرى ، رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله وفات يافت و همه مورّخان اتّفاق دارند كه روز وفات آن حضرت ، روز دوشنبه بود و آن حضرت به هنگام وفات شصت و سه سال از عمر مباركشان مى گذشت . رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله در سنّ چهل سالگى به رسالت مبعوث شد و سپس سيزده سال در مكّه مردم را به توحيد و خداپرستى دعوت كرد و در سنّ پنجاه و سه سالگى به مدينه هجرت نمود و ده سال نيز در مدينه با تشكيل حكومت اسلامى و با تلاش پى گير و مستمرّ به مبارزه با شرك و كفر و ظلم و ستم پرداخت ؛ در اين مدّت، مردم زيادى از مناطق مختلف به آن حضرت ايمان آوردند و اسلام روز به روز گسترش يافت، تا آن كه در 28 صفر سال يازدهم از اين جهان رحلت فرمود . حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام ، آن حضرت را غسل داده و كفن نمود و بر آن حضرت نماز گزارد و آنگاه مردم گروه گروه بر پيكر شريفش نماز گزاردند و سپس على عليه السلام آن حضرت را در حجره اش در همان محلّى كه از دنيا رفته بود دفن فرمود . از «انس بن مالك» روايت شده است كه وقتى رسول خدا صلى الله عليه و آله را به خاك سپرديم ، حضرت فاطمه عليها السلام به سوى من آمد و گفت : اى انس ! چگونه راضى شديد كه خاك بر چهره رسول خدا بريزيد، آنگاه گريست . و مطابق نقل ديگرى ، آن حضرت مقدارى از خاك قبر پدر گراميش را برداشت و بر ديدگانش نهاد و گفت : ماذا عَلَى الْمُشْتَمِّ تُرْبَةَ احْمَدَ     انْ لا يَشُمَّ مَدَى الزَّمانِ غَوالِيا بر چه ملامت شود كسى كه تربت پاك احمد را ببويد        ولى هرگز در طول عمرش عطر ديگرى نبويد ؟! صُبَّتْ عَلىَّ مَصآئِبُ لَوْ انَّها    صُبَّتْ عَلَى الْأَيَّامِ صِرْنَ لَيالِيا مصيبتهايى بر من وارد شد كه اگر بر روزهاى روشن وارد مى شد همچون شب هاى سياه و ظلمانى مى گشت بنا بر نقل جمعى از علما و مورّخان، روز بيست و هشتم صفر سال 50 هجرى، روز شهادت امام حسن مجتبى عليه السلام است و اين روايت بيشتر در ميان شيعيان مشهور است تا روايت هفتم ماه صفر . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ ✅ بیست و هشتم صفر ؛ رحلت پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله وسلم و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام
﷽؛ ✅ روزآخر ماه صفر؛ شهادت امام رضا (علیه السلام) ⚜ روز آخر ماه صفر نیز  بنا بر قول «شيخ طبرسى» و «ابن اثير» آخر ماه صفر سال 203 هجرى ، روز شهادت امام رضا عليه السلام است كه در سنّ پنجاه و پنج سالگى ، توسّط مأمون عبّاسى مسموم شده و به فيض شهادت نائل آمدند . ✅ دهه آخر صفر ، دهه غم و اندوه ⚜ با توجّه به اينكه معمول شيعه آن است كه عزادارى امام حسين عليه السلام را تا اربعين ادامه مى دهد، و در پايان ماه صفر نيز وفات هاى متعدّدى است. به خاطر اين جهات مختلف ، كلّ دو ماه محرّم و صفر در عرف پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام به عنوان دو ماه سوگوارى معروف شده است . لذا اين ماه نیز به مانند ماه محرم ، يادآورِ فداكارى ها و جانبازى هاى امام حسين عليه السلام و يارانش مى باشد؛ ماه ادامه اسارتِ اهل بيت عليهم السلام و ورود آنها (مطابق روايتى) به شام است . شام بر اثر خطبه هاى امام سجّاد و زينب كبرى عليهما السلام به كلّى دگرگون گرديد و از همان جا بذرِ انقلاب بر ضدِّ بنى اميّه پاشيده شد؛ و در نتيجه همين خطبه ها، بنى اميّه در تمام جهان اسلام رسوا گشت و خطرى كه از سوى آنان اسلام و قرآن را تهديد مى كرد، به بركت خون هاى شهيدان و خطابه هاى پيام آورانِ عاشورا ، دفع شد . علاوه بر اين ، ماه صفر چنان كه گفتيم يادآور ضايعه بزرگ و مصيبت عظمى ، يعنى رحلت پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و شهادت فرزندانِ گراميش امام حسن مجتبى و امام على بن موسى الرّضا عليهما السلام است ؛ آميخته شدنِ خاطره اربعين حسينى با خاطره جانكاهِ اين مصايبِ بزرگ، دهه آخر ماه صفر را، دهه اندوه و غم براى پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام ساخته است . ⚜ ازآن جا كه اين ايّام ماتم و غم ، سبب مرورى مجدّد ، بر تاريخ زندگانى آن بزرگواران و تلاش ها، شهامت ها و فداكارى هاى آنان است، ماهى است پر از شور و عشق و اخلاص و فداكارى ؛ به همين دليل ، تاريخ نشان داده است كه بسيارى از توطئه هاى دشمنانِ اسلام ، به بركت شورى كه در جلسات و دسته جاتِ سوگوارىِ آن بزرگواران در ماه صفر المظفر ايجاد شده ، درهم شكسته و خنثى گرديده است، كه اين خود موهبت بزرگى است، و بايد هميشه آن را ارج نهاد و از آن پاسدارى كرد . http://mk6.ir/UuJeV ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
✅ اعمال روز سوم صفر سیّد ابن طاووس از کتابهاى اصحاب ما امامیه نقل کرده است که در این روز خواندن دو رکعت نماز مستحب است که در رکعت اول سوره هاى حمد و انا فتحنا و در رکعت دوم سوره هاى حمد و توحید خوانده و پس از سلام صد مرتبه صلوات ، و صد مرتبه اللّهمّ العن ال ابى سفیان و صد مرتبه استغفار بگوید ، آنگاه حاجت خود را بخواهد .
🚨 وقایع اربعین حسینی از منظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی ✅ بیستم صفر ؛ روز اربعین حسینی ✨ بيستم ماه صفر روز اربعين امام حسين عليه السلام است. 🔸با توجه به آنكه امام حسين در عصر عاشورا به شهادت رسيد، بايد ابتداى اربعين را از روز يازدهم حساب كرد ولذا بيستم صفر، اربعين آن حضرت است. 🔹معمول شيعه آن است كه عزادارى امام حسين عليه السلام را تا اربعين ادامه مى دهد، و در پايان ماه صفر نيز وفاتهاى متعدّدى است؛ به خاطر اين جهات مختلف، كلّ دو ماه محرّم و صفر در عرف پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام به عنوان دو ماه سوگوارى معروف شده است. 🔸علاوه بر اين، در بعضى روايات نيز آمده كه بعد از واقعه كربلا تا چهل روز آثار عزاى آن حضرت در طبيعت نيز بوده است. ✅ جابربن عبدالله انصاری؛ اولین زائر اربعین حسینی 🔹از شيخ مفيد است كه مى نويسد: «روز بيستم صفر روزى است كه جابر بن عبداللَّه انصارى به كربلا براى زيارت قبر امام حسين عليه السلام آمد و او نخستين كسى است كه قبر آن حضرت را زيارت كرد». 🔸بنابر نقل جمعى از بزرگان مانند شيخ مفيد، شيخ طوسى و كفعمى، جابر بن عبداللَّه انصارى در اين روز براى زيارت امام حسين عليه السلام به كربلا آمد 🔹مرحوم «علّامه مجلسى» از «سيّد بن طاووس» نقل مى كند كه يكى از دوستان جابر بن عبدالله به نام عطا (عطيّه) مى گويد: روز بيستم ماه صفر با جابر بن عبداللَّه انصارى بودم، وقتى به «كربلا» رسيديم در آب فرات غسل كرد و پيراهن پاك و تميزى كه با خود داشت پوشيد و به من گفت: آيا از بوى خوش چيزى به همراه دارى؟ گفتم: آرى! قدرى از آن بر سر و بدن پاشيد و پا برهنه روانه شد، تا به مزار حضرت رسيد، نزد سر مبارك امام حسين عليه السلام ايستاد و سه مرتبه اللَّه اكبر گفت و افتاد و بى هوش شد.وقتى به هوش آمد شنيدم كه گفت «السَّلامُ عَلَيْكُمْ يا آلَ اللَّه ...» 🔸هم چنین در داستان «جابر بن عبد اللّه انصارى» كه روز اربعين شهادت امام حسين (علیه السلام) به زيارت قبر مباركش آمد و غوغايى در آن جا بر پا كرد مى خوانيم كه او ضمن زيارتنامه پر سوز و پر محتوايش در برابر قبر امام حسين و يارانش، خطاب به قبر ياران كرده و مى گويد: من گواهى مى دهم شما نماز را بر پا داشتيد و زكات را ادا كرديد و امر به معروف و نهى از منكر نموديد با اهل الحاد پيكار كرديد و خدا را تا آخرين نفس پرستش كرديد، سپس افزود: «و الّذى بعث محمّدا بالحقّ لقد شاركناكم فيما دخلتم فيه، سوگند به خدايى كه محمّد را به حق مبعوث ساخته ما با شما در آنچه از نعمتها و پاداش الهى وارد شديد شريك و سهيم هستيم». 🔹اين سخن چنان بود كه حتّى دوست با معرفت «جابر»، «عطيّه» را در شگفتى فرو برد تا آن جا كه زبان به اعتراض گشود و گفت: اى جابر ما چه كرده ايم كه باآنها شريك باشيم، نه از درّه اى پايين رفتيم و نه از كوهى بر آمديم و نه شمشير زديم در حالى كه ياران حسين (علیه السلام) ميان سرها و بدنهايشان جدايى افتاد و فرزندانشان يتيم و همسرانشان بيوه شدند! جابر، با استناد به حديثى از پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) اصلی را به «عطيّه» يادآور شد و گفت: من از حبيب خدا رسول خدا شنيدم كه مى فرمود: «من احبّ قوما حشر معهم و من احبّ عمل قوم اشرك في عملهم، كسى كه قومى را دوست دارد با آنها محشور مى شود و كسى كه عمل قومى را دوست دارد در عملشان شريك است». ✅ بازگشت کاروان اهل بیت امام حسین(علیه السلام) از شام به کربلا 🔸مطابق نقل سيد بن طاووس كاروان اهل بيت عليهم السلام در كربلا با جابر و يارانش ملاقات كردند و با گريه و ناله و زارى به استقبال يكديگر شتافتند و چند روزى را در كربلا به اقامه عزا پرداختند. 🔹کاروانی كه چهل روز پيش، پرپر شدن عزيزان خود رامشاهده كردند و با چشمان خود غربت پدران و برادران و عموها و عموزادگان خود را ديدند. اینک بار ديگر به كربلا آمدند،اينان به مكانى قدم گذاشته اند كه با کاروانی که خاطرات تلخ و كوهى از اندوه و غم آنجا را ترك گفتند. 🔸لذا كاروان اهل بیت(علیهم السلام) قبل از رفتن به مدينه بار ديگر به كربلا رفتند و با قبور شهدا تجديد ديدار نمايند. ✅ اربعین؛ روز الحاق سرهای شهدا به بدن ها 🔹در بيستم صفر سر مطهّر امام حسين عليه السلام به پيكرش بازگردانده شد و همراه آن به خاك سپرده شد. 🔸علّامه مجلسى در زادالمعاد مى نويسد: «مشهور آن است كه سبب تأكيد زيارت آن حضرت در اين روز، آن است كه امام زين العابدين عليه السلام با ساير اهل بيت در اين روز بعد از مراجعت از شام به كربلاى معلّى وارد شدند و سرهاى مطهّر شهداء را به بدن هاى ايشان ملحق كردند». 👇 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
🚨 وقایع اربعین حسینی از منظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی ✨ شیخ صدوق (متوفاى 381 ق) مى نويسد: «امام سجاد عليه السلام با اهل بيت عليهم السلام به همراه سرهاى مبارك شهيدان (از دمشق) خارج شدند و سرهاى مقدس را به كربلا باز گردانند و (به خاك سپردند)». 🔹فتّال نيشابورى (متوفاى 508 ق) نيز مى نويسد: «خَرَجَ عَليُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عليه السلام بِالنِّسْوَةِ، وَرَدَّ رَأْسَ الْحُسَيْنِ إلى كَرْبَلاءَ؛ امام على بن الحسين عليه السلام همراه با زنان، سر امام حسين عليه السلام را به كربلا بازگرداند». 🔸ابن شهر آشوب (متوفاى 588 ق) نيز در مناقب، اعاده سر مطهر امام حسين عليه السلام را به بدنش ذكر كرده است. 🔹عالم بزرگ اهل سنّت سبط بن جوزى (متوفاى 654 ق) نيز مى نويسد:«أَلْأَشْهَرُ أَنَّهُ رُدَّ إلى كَرْبِلاءَ فَدُفِنَ مَعَ الْجَسَدِ؛ قول مشهورتر آن است كه سر مبارك آن حضرت به كربلا آورده شد و در كنار پيكر مطهرش دفن گرديد». 🔸علّامه مجلسى نيز مى نويسد: «مشهور ميان علماى اماميه آن است كه سر مبارك آن حضرت كنار پيكر شريفش به خاك سپرده شد و اين كار توسط امام على بن الحسين عليه السلام انجام گرفت». 🔹شبلنجى عالم بزرگ اهل سنت نيز مى نويسد: «اماميه معتقد است بعد از چهل روز از شهادت امام حسين عليه السلام سر مطهر آن حضرت به بدنش در كربلا ملحق شد». ✅ سخنی در باب زمان ورود کاروان حسینی به کربلا با استناد به یک واقعۀ تاریخی 🔸با توجّه به اين نكته كه سرهاى شهدا به كربلا بازگردانده شد و آن هم توسط امام سجّاد عليه السلام صورت گرفت و در كنار بدن هاى مطهّر به خاك سپرده شد و از سوى ديگر نقل نشده است كه آن حضرت پس از ورود به مدينه، سرها را به كربلا آورده باشد و يا كاروان را به مدينه فرستاده و خود به تنهايى به كربلا آمده باشد؛ مى توان از آن استفاده كرد كه امام سجّاد عليه السلام همراه خواهران و عمه ها و ديگر بازماندگان حادثه عاشورا به كربلا آمده است و ضمن دفن سرهاى شهيدان، بار ديگر با شهداى كربلا تجديد خاطره نمودند؛ هرچند در پاره اى از اين نقل ها نيامده است كه آن روز، بيستم صفر و يا با روز ورود جابر بن عبداللَّه همراه بوده است، امّا در پاره اى ديگر از نقل ها به آن تصريح شده است مانند سخن ابوريحان بيرونى (متوفاى 440 ق) که مى نويسد: «در بيستم ماه صفر بعد از خروج اهل بيت از شام، سرهاى مبارك شهدا به كربلا آورده شد و كنار بدن ها دفن گرديد» 🔹هم چنین آنها كه انتقال سرها را به كربلا آورده اند، نيز تاريخ ديگرى ذكر نكرده اند؛ لذا با توجه به سخن كسانى كه معتقدند ورود اهل بيت عليهم السلام به كربلا در بيستم صفر بوده، مى توان نتيجه گرفت كه الحاق سرها توسط امام سجاد عليه السلام همراه ديگر اعضاى كاروان در همان روز اتفاق افتاده است. 📝 دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
✅ برگزاری مراسم اربعین 📝 پرسش : چرا فقط امام حسین (علیه السلام) اربعین دارد و براى دیگر امامان (علیهم السلام) اربعین نمى گیرند ؟ آیا به خاطر آمدن اسیران است و یا علّت دیگرى دارد ؟ 📖 پاسخ : علّت آن نقش بسیار مهمّى بود که شهادت امام حسین (علیه السلام) در بقاء اسلام داشت . به علاوه مصائب آن حضرت ، قابل مقایسه با مصائب هیچ یک از معصومین (علیهم السلام) نیست .
📝 سر مطهر امام حسین (علیه السلام) در چه مکانی دفن شده است ؟ 📖 بنابر نقل مشهور ، سر امام حسین (علیه السلام) در کربلا به بدنش ملحق شده است : 1⃣ سید بن طاووس در لهوف : «و اما سر حسین (علیه السلام) روایت شده که آن را برگردانده و در کربلا با پیکر شریفش دفن کردند و عمل طایفه شیعه هم بر طبق همین معنا که گفتیم بوده است ».  از این کلام فهمیده می شود که عقیده شیعه بر آن است که سر امام حسین (علیه السلام) به جسد در کربلا ملحق شده است . 2⃣ شیخ طبرسى (ره) در « تاج الموالید » : « برخی از اصحاب امامیه گفته اند : سر امام حسین (علیه السلام) از شام آورده شد و به بدن آن حضرت در کربلا ضمیمه شد . 3⃣ همچنین ابن فتال نیشابورى (متوفای 508ق) در « روضة الواعظین » ، و ابن نما حلی (متوفای 841ق) در « مثیر الاحزان » ، همین نظریه علماى امامیّه را ذکر کرده اند . 4⃣از کتاب های قدیمی که در آن تصریح شده ؛ سر مطهر امام حسین (علیه السلام) در کربلا در بیستم ماه صفر به جسد ملحق شده کتاب « الآثار الباقیة » ابوریحان بیرونى (قرن 4-5) است . ابوریحان در این کتاب گوید : « و فى العشرین ، ردّ رأس الحسین الى مجثمه، حتّى دفن مع جثّته ؛ و فیه زیارة الاربعین ، و هم حرمه بعد انصرافهم من الشام » ؛ و در روز بیستم آن (ماه صفر) سر حسین (علیه السلام) را به بدنش ملحق شده و در همان جا دفن شد . 5⃣ ابن جوزی (متوفای 654ق ) در « تذکرة الخواص » می گوید : « مشهورترین اقوال این است که سر حسین بن علی (علیه السلام) از مدینه به کربلا آورده شد و به همراه جسد دفن شد . 6⃣ زکریا بن محمد قزوینى (متوفای 682ق) در کتاب « عجائب المخلوقات » گوید :  « الیوم الاول منه عید بنى امیه ادخلت فیه رأس الحسین رضى اللّه عنه بدمشق و العشرون منه رُدَّت رأس الحسین الى جثته » ؛ روز اول از ماه صفر عید بنى امیّه است که در آن روز سر حسین (علیه السلام) را وارد دمشق کردند و روز بیستم از ماه صفر سر حسین (علیه السلام) بر جسم مبارکش در کربلا برگردانیده شد . از قدیمی ترین منابع تاریخی که این نظر مشهور در آن مشاهده می شود ، کتاب « الآثار الباقیة » تألیف ابوریحان بیرونى (قرن 4-5) است . شواهدی هم وجود دارد که هنگام حرکت دادن سر امام به سمت کوفه ، این سر مبارک مدتی در محلی نزدیک به قبر امام علی ( علیه السلام) نگهداری می شد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
✅ اربعین حسینی و اسرای کربلا 📝 بیستم ماه صفر ، چهل روز پس از شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت ، در تاریخ به "اربعین" حسینی مشهور شده است . 📝 اربعین واژه ای است عربی که در متون دینی ما زیاد به آن توجه شده است . به گونه ای که این کلمه از قداست خاصی برخوردار است . حضرت آیت الله جوادی آملی قائل است : در رقم اربعین خصوصیتی وجود دارد که در سایر ارقام آن خصوصیت وجود ندارد . غالب انبیا در سن چهل سالگی به مقام رسالت رسیده اند . مدت مناجات حضرت موسی (ع) در کوه طور چهل شب بود . [1] 📝 گفته اند در نماز شب 40 مومن را دعا کنید ... برای حسین بن علی (ع) آسمان و زمین چهل روز گریستند . [2] 📝 در برخی از روایات به بزرگداشت این روز اشاره شده است . در حدیثی از امام حسن عسکری (ع) زیارت اربعین به عنوان یکی از نشانه های مومن شمرده شده است . 📝 در این حدیث آن حضرت می فرماید : علایم مومن پنج چیز است : 1⃣ پنجاه و یک رکعت نماز در هر شبانه روز (17 رکعت واجب ، بقیه مستحب ) 2⃣ انگشتر به دست راست کردن 3⃣ پیشانی به خاک مالیدن 4⃣ بلند گفتن" بسم الله الرحمن الرحیم" در نماز 5⃣ زیارت اربعین .[3] 📝 در این زیارت که متن آن را شیخ طوسی به نقل از امام صادق (ع) آورده است ، [4] جملات بسیار ارزنده ای آمده است . در بخشی از این زیارت هدف از قیام امام حسین (ع) ، همان هدف نبی اکرم (ص) معرفی شده است . " وبذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة " [5] امام حسین (ع) جان خویش را فدا کرد تا بندگان را از جهالت و سرگردانی گمراهی نجات دهد . 📝 آیت الله جوادی آملی می نویسد : این کلمه " لیستنقذ عبادک " معنایش این است که همه کارهای حسین بن علی(ع) برای آن بود که هدف رسول گرامی (ص) عمل شود . یعنی اگاه کردن مردم به تکالیف ، سپس عمل کردن به ان " [6] 📝 در منابع (اربعین) بیشتر به دو رویداد اشاره دارد : 1⃣ روزمراجعت اسرای کربلا از شام به مدینه . 2⃣ روزی که جابر بن عبدالله انصاری به زیارت قبر امام حسین (ع) مشرف شد . اما در اینکه در این روز اسرای کربلا از شام به کربلا رسیده باشند ، تردیدی جدی وجود دارد . 📝 شیخ مفید در" مسار الشیعه " آورده است :" روز اربعین روزی است که اهل بیت امام حسین (ع) از شام به سوی مدینه مراجعت کردند و نیز روزی است که جابر بن عبد الله انصاری برای زیارت امام حسین (ع) وارد کربلا شد . "[7] 📝 شیخ طوسی در مصباح المتهجد [8] و ابن اعثم در الفتوح [9] نیز همین مطلب را ذکر کرده اند . 📝 میرزا حسین نوری می نویسد : از عبارت شیخ مفید استفاده میشود که روز اربعین روزی است که اسرا از شام به مقصد مدینه خارج شدند . نه انکه در آن روز به مدینه رسیدند . "[10] 📝 در این میان سید بن طاووس در" لهوف " اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا ذکر کرده است . ایشان می نویسد : " وقتی اسرای کربلا از شام به طرف عراق برگشتند ، به راهنمای کاروان گفتند : ما را به کربلا ببر . بنابراین آنها به محل شهادت امام حسین (ع) آمدند . 📝 سپس در آنجا به اقامه عزا و گریه و زاری پرداختند ... ."[11] ابن نما حلی نیز روز اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا و ملاقات آنها با جابر و عده ای از بنی هاشم ذکر کرده است . [12] بسیاری از بزرگان از جمله نوری، شهید مطهری، رسول جعفریان، مرحوم آیتی و ... این روایت سید بن طاووس را (که البته بدون ذکر سند است) نپذیرفته اند و به نقد آن پرداخته اند . 📝 میرزا حسین نوری ازجمله مهمترین کسانی است که پس از نقل قول سید بن طاووس به نقد آن پرداخته است .[13] 📝 منبع و ماخذ دیگری که در این باره به بحث و استلال پرداخته کتاب : " تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهدا (ع) " تالیف آیت الله قاضی طباطبایی است . وی برخلاف نظر علامه نوری ، معتقد است که اولین اربعین ، در 20 ماه صفر سال 61 هجری بوده است . و سعی دارد با رد دلائل علامه نوری این مطلب را به اثبات برساند . [14]باید به این نکته توجه داشت که قاضی طباطبایی کتاب لهوف را از معتبر ترین مقاتل می داند و در این خصوص بحث های زیادی مطرح کرده است . اما با توجه به اینکه علامه نوری از کتاب دیگر سید بن طاووس یعنی" اقبال " به نقد لهوف پرداخته، لذا قول و استدلال ایشان (علامه نوری ) در این باره صحیح تر به نظر می رسد . رسول جعفریان در این خصوص مینویسد :" شهید محراب مرحوم حاج سید محمد علی قاضی طباطبایی کتابی مفصل در باره اربعین نوشت ...هدف ایشان در این کتاب این بود که ثابت کند: آمدن اسرا از شام به کربلا در نخستین اربعین بعید نیست ... اما به نظر می رسد در اثبات نکته مورد نظر، با همه زحمتی که مولف محترم کشیده ، چندان موفق نبوده است ... . 👇👇👇
👆👆👆 📝 چرا که به فرض که طی این مسیر برای یک کاروان در زمان کوتاهی با آن همه زن و بچه ممکن باشد ، باید توجه داشت که اصل این خبر در منا بع تاریخی از قرن هفتم به آن سوی تجاوز نمی کند . علاوه بر این علمای بزرگ شیعه و سنی به آن اشاره نکرده اند . 📝 شیخ مفید در ارشاد ، ابو مخنف در مقتل الحسین ، بلاذری در انساب الاشراف ، دینوری در اخبار الطوال و ابن سعد در الطبقات الکبری اشاره ای به بازگشت اسرا به کربلا نکرده اند . بلکه برعکس تصریح کرده اند و نوشته اند روز اربعین روزی است که اهل بیت امام حسین (ع) وارد مدینه شده یا از شام خارج شده اند . [15] محمد ابراهیم آیتی [16] و شهید مطهری (ره) نیز آمدن اسرای کربلا را در روز اربعین به کربلا انکار کرده اند . 📝 شهید مطهری (ره) در این رابطه می نویسد : " آمدن اسرای کربلا در اربعین به کربلا جز در لهوف که آن هم نویسنده اش در کتابهای دیگرش آن را تکذیب کرده و لااقل تایید نکرده ، در هیچ کتاب دیگری چنین چیزی نیست و هیچ دلیل عقلی هم این را تایید نمیکند ." [17] 📝 شیخ عباس قمی هم داستان امدن اسرای کربلا را دراربعین از شام به کربلا ، بسیار بعید میداند . [18] ✅ جابر بن عبد الله انصاری و زیارت امام حسین (ع) در اربعین : 📝 اما در خصوص ورود جابر بن عبدالله انصاری درروز اربعین سال 61 هجری به کربلا ، به نظر می رسد بین منابع تاریخی چندان اختلا فی نباشد . 📝 شیخ طوسی می نویسد : " روز اربعین روز ی است که جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا از مدینه برای زیارت قبر امام حسین (ع) به کربلا امد . و او اولین زائری بود که قبر شریف ان حضرت را زیار ت کرد . در این روز زیار ت امام حسین مستحب است وزیارت اربعین همین است . [19] 📝 مرحوم ایتی می نویسد : ظاهر عبارت شیخ طوسی ان است که جابر از مدینه به منظور زیارت حرکت کرده بود ودر روز بیستم ماه صفر وارد کربلا شد. نه انکه رسیدن اوبه کربلا (به طور تصادفی) بعد از چهل روز از شهادت امام (ع) روی داده باشد . و بعید نیست که همین گونه باشد . چرا که بعد ازرسیدن اهل بیت به کوفه ابن زیاد ، عبدالملک بن الحارث السلمی را از عراق به حجاز فرستاد، تاعمر وبن سعید بن عاص اموی ، والی مدینه را از شهادت امام و یاران وی اگاه سازد.عبدالملک بی درنگ به مدینه رفت وخبر شهادت امام را رسما به والی مدینه ابلاغ کرد . در این صورت ممکن است که جابر بن عبد الله انصاری با خبر یافتن از فاجعه شهادت امام و بنی هاشم، از مدینه حرکت کرده باشد . جابر در بیستم ماه صفر ،درست چهل روز بعد از شهادت امام وارد کربلا شد و سنت زیارت امام (در اربعین ) به دست او تاسیس گردید . [20] 📝 فردی که در این روز به همراه جابر در این روز به کربلا آمده "عطیه بن سعد عوفی کوفی " است . عطیه شخصیتی است که امام علی (ع) این نام را برای او برگزیده است . 📝 آیتی به نقل از طبری می نویسد : سعدبن جناده انصاری (پدر عطیه) در کوفه نزد علی (ع) آمد و گفت : ای امیر مومنان خدا به من پسری داده لطفا شما او را نام گذاری کنید. علی (ع ) فرمود :" هذا عطیه الله " این پسر عطیه خداست . حضرت با بیان این جمله در واقع او را نام گذاری کرد . [21] 📝 آیتی در معرفی عطیه مینویسد : " بسیار شده است که از روی نادانی و بی اطلا عی وی را غلا م جابر گفته اند . در حالی که او یکی از بزرگترین دانشمندان و مفسران اسلامی است . وی از بزرگان تابعین و از شاگردان عبدالله بن عباس می باشد . عطیه تفسیری در پنج مجلد بر قران مجید نوشته و از راویان حدیث محسوب میشود " [22] 📝 در کتاب " بشاره المصطفی " آمده است : عطیه عوفی می گوید : به همراه جابر بن عبد الله انصاری به منظور زیارت قبر امام حسین (ع) وارد کربلا شدیم . جابر نزدیک شریعه فرات رفت . غسل کرد و لباسهای نیکو پوشید ... سپس به طرف قبر مطهر حرکت کردیم . جابر هیچ قدمی را بر نمی داشت ، الا اینکه ذکر خدا می گفت ، تا به نزدیک قبر رسیدیم . سپس به من گفت: مرا به قبر برسان . [23] من دست او را روی قبر گذاشتم . جابر روی قبر افتاد و غش کرد . من مقداری آب روی صورتش پاشیدم . وقتی به هوش امد ، سه بار گفت : یا حسین . سپس گفت : ای حسین چرا جواب مرا نمی دهی ؟ بعد به خودش گفت : چگونه می توانی جواب دهی در حالی که رگهای گلوی تو را بریده اند و بین سر و بدنت جدایی افتاده است . شهادت می دهم که تو فرزند خاتم النبیین و سید المومنین ...و پنجمین فرد از اصحاب کسا ء هستی ... درود وسلام و رضوان الهی بر تو باد . 📝 سپس به اطراف قبر امام حسین (ع) حرکت کرد و گفت : السلام علیکم ایتها الارواح التی حلت بفناء الحسین ... اشهد انکم اقمتم الصلاة و اتیتم الزکاة و امرتم بالمعروف و نهیتم عن المنکر ... ."[24] 👇👇👇
👆👆👆 📝 به نظر می رسد روز اربعین روزی است که اهل بیت امام حسین (ع) از شام به قصد مدینه حرکت کرده اند .به جز " لهوف " [25] که جریان ورود اهل بیت امام حسین را در این روز به کربلا نقل کرده والبته در کتابهای دیگرش هم ان را تایید نکرده است ، در منابع دست اول مطلبی در خصوص ورود اسرای کربلا در روز ار بعین به کربلا وجود ندارد .  ☄[1]" و واعدنا موسی اربعین لیله " قران کریم، سوره بقره، آیه 15 ☄[2] مقاله "اربعین حسینی"برگرفته از سخنرانی آیت الله جوادی آملی ،نشریه انتخاب 1/2/81 ☄[3] محمد بن محمد بن نعمان؛ (شیخ مفید )المزار ،قم، مدرسه الامام االهادی ،چاپ اول ،ص53 ☄[4] طوسی، محمد بن حسن؛مصباح المتهجد ،بیروت موسسه الفقه الشیعه ،1411ص 788 ☄[5] همان ☄[6] آیت الله جوادی آملی، پیشین ☄[7] محمد بن محمد بن نعمان؛ (شیخ مفید ) مسار الشیعه ،بیروت ،دار المفید ،1414 چاپ دوم ص46 ☄[8] طوسی، محمد بن حسن؛پیشین ص787 ☄[9] ابن اعثم کوفی ،احمد ؛ الفتوح ترجمه محمد بن احمد مستوفی هروی تهران ،انتشارات آموزش و انقلاب اسلامی ،1372 ص 916 ☄[10] النوری ، میرزا حسین ؛لولؤ والمرجان ،تهران فراهانی 1364 ص154 ☄[11] حسنی ،سید بن طاووس ؛اللهوف فی قتلی الطفوف ،بی جا مهر ،1417 ص114 ☄[12] حلی ،ابن نما ؛ مثیر الاحزان، نجف ، مطبعه الحیدریه 1369 ص86 ☄[13] النوری ، میرزا حسین ؛پیشین ،ص152 ☄[14] قاضی طبا طبا یی ،ایت الله سید محمد علی ،تحقیقی درباره اول اربعین حضرت سید الشهدا (ع) ،قم 1368 ☄[15] جعفریان رسول ؛تاملی در نهضت عاشورا ،قم ،نشر مورخ 1386ش چاپ هشتم ص 216 -217 ☄[16] آیتی، محمد ابراهیم ؛ برسی تاریخ عاشورا ،تهران ،صدوق ،1372 ه ش ،چاپ هشتم ص139 ☄[17] مطهری، مرتضی ؛حماسه حسینی ،تهران، صدرا ،1373 ،چاپ 21 ج1 ص 30 ☄[18] قمی، شیخ عباس؛ منتهی الامال، بی جا، مطبو عاتی حسینی 1370 ج1ص525 ☄[19] طو سی، محمدبن حسن؛ پیشین ص231-230 ☄[20] آیتی، محمد ابراهیم ؛پیشین ،ص230-231 ☄[21] همان ص 231 -232 ☄[22] همان ص 231-232 ☄[23] برخی نقل کرده اند که جابر در این زمان تقریبا نابینا بوده است . ☄[24] طبری ،محمد بن علی ؛بشاره المصطفی ،قم موسسه النشر الاسلامی ،1420 ،چاپ اول ص126 ☄[25] به این نکته نیز باید توجه داشت که لهوف از منابع دست اول نیست این کتاب در قرن هفتم هجری نوشته شده است 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛ ✅ بقا بر تقلید از میّت و مسائل مستحدثه 📝 پرسش : آیا بقا بر تقلید از مجتهدی که از دنیا رفته ، جایز است ؟ در صورت جواز ، نسبت به مسائل مستحدثه که نمی‌توان نظر ایشان را به دست آورد چگونه باید عمل کنیم ؟ 📖 پاسخ : باید در همۀ مسائل از مجتهد اعلم تقلید کرد . به طور کلّی ، اگر تقلید قبل بر اساس ضوابط شرعی بوده ، باید بر تقلید از مرجع متوفی در تمام مسائل باقی بمانید ، مگر اعلمیت مجتهد دیگر در تمام یا برخی ابواب فقه برایتان احراز شود که در این صورت باید در تمام یا ابوابی که مجتهد دوم اعلم است ، از ایشان تقلید شود . راه‌های شناخت اعلم در رساله آمده است . نسبت به مسائلی که فتوای مجتهد متوفی معلوم نیست ، به فالأعلم از زمان تمییز به بعد مراجعه کنید . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 💕 مصیبتی که چشم امام هشتم را مجروح کرده... ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ ‍ ✅ گوشه ای از مصائب اهلبیت علیهم السلام در شام در بیان حضرت زین العابدین علیه‌السلام علیه‌السلام به نعمان بن منذر فرمودند : مصائب اسارت در بسیار سنگین بود ... پرسید آن مصائب چه بود ؟ فرمودند : از طلوع آفتاب تا نزدیک غروب در کوچه و بازار با و ما را در برابر تماشای مردم در کوچه و بازار گردش دادند و می‌گفتند : ای مردم بکشید آن ها را که در اسلام هیچ گونه احترامی ندارند ! ما را به یک بستند و با این حال ما را از در خانه‌ی و عبور دادند . ما را به بازار بردند و خواستند ما را به جای غلام و کنیز بفروشند ولی خداوند این موضوع را برای آن‌ها مقدور نساخت . ما را در مکانی جای دادند که سقف نداشت و روزها از گرما و شب‌ها از سرما آرامش نداشتیم و از تشنگی و گرسنگی و خوف کشته شدن همواره در وحشت و اضطراب به سر می‌بردیم... از کتاب تذکره الشهداء، ج۲، ص۳۲۳. ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ " حضرت رقیه با آن دستان کوچک سر را برداشت و بر سینه گرفت . مرتب می گفت : پدر ! چه کسی محاسنت را به خون سرت خضاب کرده است ؟ چه کسی رگ هایت را بریده است ؟ چه کسی مرا در کودکی یتیم کرد ؟ پدر ! چه کسی به فریاد یتیمان برسد ؟ چه کسی از این غصه دارها پرستاری کند ؟ از کتاب مروری بر مقتل سید الشهدا (ع) صفحه 118 استاد حسین انصاریان
✅ روز هفتم صفر به قول شهید و کفعمى و دیگران و از طرفى به قول شیخ کلینى و شیخ طوسى : در روز بیست و هشتم در سال پنجاهم شهادت حضرت مجتبى علیه السّلام واقع شد . [و در این روز در سال 128 ولادت حضرت موسى بن جعفر (ع) در «ابوا» (منزلى بین مکه و مدینه) اتفاق افتاد .
﷽؛ 📝 در زیارت اربعین منظور از قتیل العبرات چیست ؟ 📖 قتیل العبرات صفتی که از امام حسین (علیه السلام) نقل شده و ایشان به خود استناد داده اند ، از جمله فرمود : أَنَا قَتِیلُ الْعَبْرَةِ لَا یَذْکُرُنِی مُؤْمِنٌ إلا استعبر ، من کشته شده اشک هستم ؛ هیچ مؤمنی مرا یاد نمی کند ، مگر این که در مصیبتم اشک می ریزد . 📖 کلمه استعبر به معنای جاری شدن اشک است . اما به کار گیری العبرة به صورت جمع ؛ یعنی «أنا قتیل العبرات» در منابع حدیثی از امام حسین (علیه السلام) یافت نشد ، بلکه امامان (علیهماالسلام) به ایشان لقب قتیل العبرات را داده اند . به عنوان نمونه ، در زیارت اربعین از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است : « السَّلَامُ عَلَى ... وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ» . 📖 همچنین در روایت دیگری به صورت مفرد نیز به ایشان خطاب شده است ؛ امیر المؤمنین علی (علیه السلام) خطاب به امام حسین (علیه السلام) فرموده اند : «یا عبرة کل مؤمن» ؛ ای اشک هر مؤمن . اما در باب معنای کشته شده اشک ها ؛ معنای این تعبیر اینست که ؛ امام کشته شده ای است که مؤمن یا هر شخص آزاده ای این مصیبت را بشنود ، محزون و گریان شود و اشک هایش جاری گردد . عالمان نیز چنین معنایی را برای این تعبیر آورده اند ؛ مانند طریحی می گوید : معنای أنا قتیل العبره این است که این مصیبت وقتی بر کسی ذکر شود ، آن شخص حالت حزن و اندوه را به خود می گیرد و اشک می ریزد . علامه مجلسی می گوید : قتیل العبرات ؛ یعنی کشته ای که اشک ها برای آن جاری می شود .  @Javanmardi_langarudi ✍ پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت استاد حسین انصاریان
✍ چرا پیامبر اسلام در خانه خود به خاک سپرده شد ؟ 👈 پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) ، مسلمانان در تعیین محل دفن بدن مقدّس آن حضرت ، اختلاف نظر پیدا کردند . گروهى گفتند : در مسجدش دفن شود ، گروهى گفتند : با اصحابش دفن شود . تا این که امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود : 👈 خداوند ، پیامبر را در پاک ترین نقاط قبض روح کرده است ، پس سزاوار است در همان اتاقی که در آن رحلت نموده اند ، دفن شود . اطرافیان سخن علی (ع) را پذیرفتند ، بدن مطهّر در منزل خود رسول خدا (ص) ، مدفون گردید در آن نقطه‌ای که آن حضرت خدا را یاد می ‌کرد و ستایش می ‌نمود ، مدفون گردید . ✍ پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت استاد انصاریان 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ قال العسکری علیه السلام : 🔹عَلٰامٰاتُ الْمُؤْمِنِ ( الْمُؤمِنِینَ ) خَمْسٌ : " صَلٰاةُ الْإِحْدیٰ وَ الْخَمْسِینَ ، وَ زِیٰارَةُ الْأَرْبَعِینِ ، وَالتَّخَتُّمُ فِی الْیَمِینِ ، وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ ، وَ الْجَهْرُ بِبِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ ". ✅ از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام روایت شده که فرمودند : 🔹علامات مؤمن ( شیعه ) پنج چیز است : 1⃣ اقامه ی پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شبانه روز . 2⃣ زیارت اربعین . 3⃣ انگشتر به دست راست کردن . 4⃣ جبین را در سجده بر خاک گذاشتن . 5⃣ بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن . @Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
📚 کتاب تفسير حكيم ج‌3         ✍ نوشتہ  استاد حسین انصاریان 📝 اهل معرفت ، و صاحبدلان پاك طينت ، و روشن ضميران با بصيرت با تكيه بر آيات قرآن مجيد و روايات براى عدد چهل خصوصيت و ويژگى قائلند ، و مى‌گويند : امورى معنوى و حالاتى الهى را مى‌توان پس از چهل شبانه روز خلوص يا پس از چهل شبانه روز خلوت با حق ، يا پس از گفتن ذكرى به چهل بار و .... به دست آورد . فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً: «1» " پس براى موسى ميعادگاه پروردگارش به چهل شب پايان يافت ". حَتَّى إِذا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ ....: «2» " تا زمانى كه انسان به رشد و نيرومندى جسمى و باطنى رسد و به مرحله چهل سالگى قدم بگذارد و بگويد : پروردگارا به من الهام كن تا نعمتت را كه بر من عطا كردى شكرگزارى كنم ..." 📝 در منابع حديث قدسى روايت شده كه حضرت حق فرموده : «خمرت طينة آدم بيدى اربعين صباحاً:» «3» " طينت و گل آدم را در چهل روز به دست قدرت و كرامتم سرشتم ". 📝 و از حضرت مولى‌الموحدين على (ع) روايت شده : «فخلق الله آدم (ع) و بقى اربعين سنة مصوراً .... ثم نفخ فيه الروح:» «4» " خدا آدم را به وجود آورد و چهل سال به صورت پيكر و جسم محض باقى ماند ، سپس در آن روح دميد ". 📝 از حضرت صادق (ع) روايت شده : «ان آدم هبط على الصفا و حواء على المروة فمكث آدم اربعين صباحاً ساجداً يبكى على خطيئة و فراقه للجنة:» «5» " آدم بر صفا و حواء بر مروه فرود آمدند ، و آدم چهل روز در حال سجده بر خطايش و به خاطر فراق بهشت گريه كرد ". 📝 از پيامبر بزرگوار اسلام به سندهاى گوناگون در كتاب‌هاى معتبر روايت شده : «من اخلص لله اربعين يوما فجر الله ينابيع الحكمة من قلبه على لسانه:» «6» " كسى كه چهل روز براى خدا خالصانه زندگى كند و از هر گناه ظاهرى و باطنى پاك بماند و همه لحظاتش به بندگى خدا بگذرد ، از قلبش بر زبانش چشمه‌هاى حكمت جارى شود ". 📝 در روايت مهمى از رسول خدا روايت شده : «من حفظ على امتى اربعين حديثاً ينتفعون بها بعثه الله يوم القيامة فقيها عالما:» «7» " كسى كه به خاطر هدايت امت من چهل حديث حفظ كند (كه با بيان آن چه از طريق ابلاغ چه از جهت اجرا و عمل) امت من از آن بهره‌مند شوند خداوند او را در قيامت دينشناس و آگاه برانگيزد ". 📝 زمان بندى ميقات موسى به چهل شب شايد به خاطر اين است كه چهل روز عزلت كامل ، و چهل شب عبادت و تهجد و راز و نياز با بى‌نياز آئينه باطن را به اوج صيقل يافتن مى‌رساند و ظرف با عظمت قلب را آماده دريافت وحى مى‌نمايد و سفر «من الحق الى الخلق» را تمام و كامل مى‌كند ، و گيرنده وحى را براى هدايت بندگان به درجه ايثار و فداكارى در راه خدا و براى خدا ميرساند ، و او را براى تحمل انواع شدايد در راه ابلاغ فرهنگ الهى آماده مى‌سازد ، آرى بيدارى شب، و مناجات در آن، و ناليدن عاشقانه و دردمندانه در سحر آن هم به خلوصى كه مركب معنوى رساننده انسان به اوج قرب حق است زمينه افاضه فيوضات الهيه و عنايات ربانيه را به انسان فراهم مى‌آورد و او را تا مقام دريافت وحى كه از اعظم نعمت‌هاى الهى به گيرنده آن و به مردم و ملت و امت اوست بالا مى‌برد ، روى اين حساب هنگام شب از بهترين نعمت‌هاى حق و از بهترين الطاف پروردگار به همه انسان‌هاست و اين انسان است كه بايد در همه عمر قدر همه شب‌ها را بداند و ساعات آن را با خواب خوشى بيجا و بخصوص نعوذ بالله با گناه و معصيت نابود نكند و آن را ظرف آتش و عذاب ابدى دوزخ قرار ندهد . 📝 شب موقعيت زمانى بسيار مهمى است كه بايد گفت در ميان نعمت‌ها از نعمت‌هاى عظيم حق است و اگر نبود هيچ جاندارى زنده نمى‌ماند و كره‌ى زمين جز گوى آتشينى كه هر چه در آن بود جز به صورت مذاب نبود رخ نمى‌نمود . 📝 شب در قرآن مجيد و روايات از جايگاه ويژه و خاصى برخوردار است ، تا جائى كه كمتر زمانى را ميتوان به قدر و قيمت آن پيدا كرد . 📝 شب زمان مناجات انبياء ، و ساعات بهره‌گيرى اولياء از فيوضات حق ، و هنگام راز و نياز عاشقان ، و ظرف ذكر ذاكران ، و خلوت‌گاه عارفان ، و بهترين فرصت‌ براى مطالعه دانشمندان ، و لحظات پرقيمت بينايان براى راه يافتن به اسرار هستى و حقايق ملكوتى است . 📝 ساعاتى از شب كه در قرآن مجيد از آن تعبير به سحر شده از پربهاترين اوقات روزگار ، و وسيله قرب به حق ، و هنگام سوز و گداز ، و عبادت و تهجد و استغفار و توبه و نردبان رسيدن به كمالات معنوى و منور شدن به نور الهى و دست يافتن به عفو و مغفرت است . 📝 شب نشانه قدرت و حكمت و رحمت و لطف و عنايت حضرت رب‌العزه براى صاحبان مغز و خرد است : إِنَّ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي الْأَلْبابِ: «8» 👇👇👇
👆👆👆 " بى‌ترديد در آفرينش آسمان‌ها و زمين و آمد و رفت شب و روز نشانه‌هائى براى خردمندان است ". 📝 شب مايه آرامش ابدان و ارواح و داروى رفع خستگى و عامل تمدد اعصاب ، و سبب استراحت و علّت آماده شدن براى رفتن به پيشگاه محبوب ازل و ابد در سحر و مهيا گشتن براى كارهاى روزانه است : هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَ النَّهارَ مُبْصِراً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَ: «9» " اوست كسى كه شب را براى شما پديد آورد تا در آن بياراميد و روز را نورافشان قرار داد تا در آن به كار و كوشش بپردازيد يقيناً در اين امور براى گروهى كه حقايق را با گوش دل بشنوند نشانه‌هائى از توحيد ، قدرت ، حكمت ، و ربوبيت خداست ". 📝 رسول خدا به فرمان واجب حق مأموريت داشت كه بخشى از شب را به تهجد و عبادت و مناجات و راز و نياز بپردازد و از اين طريق شايسته رسيدن به‌ مقام محمود گردد ، مقامى كه جز براى او براى احدى از هم‌سفران معنوى‌اش ميسر نشد ، مقامى كه از راه تهجد شبانه فقط و فقط ويژه او بود . وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‌ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً: «10» " و پاسى از شب را براى عبادت و بندگى بيدار باش كه اين تهجد شبانه افزون بر همه واجبات ويژه تست ، اميد است پروردگارت تو را به سبب اين عبادت ويژه به جايگاهى ستوده برانگيزد ". 📝 شب موقعيت عظيم و ويژه‌اى است كه حضرت حق پيامبرش را در آن براى ارائه آياتش به معراج برد ، معراجى كه از نعمت‌هاى خاص حق به پيامبر اسلام بود و چنين سفرى با آن كيفيت براى احدى از عباد خدا اتفاق نيفتاد ، و اين فقير به توفيق حق به شرط حيات اين حادثه بى‌نظير و منافعش را در شرح و توضيح اولين آيه مباركه اسرا به رشته تحرير خواهيم كشيد . سُبْحانَ الَّذِي أَسْرى‌ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا: «11» " منزه و پاك است خدائى كه شبى بنده‌اش محمد (عليهما السلام) را از مسجدالحرام به مسجد اقصى كه پيرامونش را بركت داديم حركت داد تا بخشى از نشانه‌هاى عظمت و قدرت و حكمت و ربوبيت خود را به او نشان دهيم ". 📝 قرآن مجيد اين كتاب با عظمت ، و مايه هدايت ، و عين رحمت ، و درياى بى‌نهايت حكمت ، و جدا كننده ميان حق و باطل ، و نور زندگى، و چراغ راه، و داروى درمان، و سبب شرف و كرامت انسان در شب بر قلب مبارك پيامبر نازل شد . إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ: «12» " ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم ". 📝 عبادت شبانه كه در خلوت و عزلت ، و به خلوص و اخلاص نزديك‌تر صورت مى‌گيرد قطعاً با ديگر عبادات فرق مى‌كند، و از نظر كيفيت سنگين‌تر و با ارزش‌تر است . إِنَّ ناشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قِيلًا: «13» " بى‌ترديد عبادت شبانه محكم‌تر و پايدارتر و گفتار در آن استوارتر و درست‌تر است ". 📝 سحر كه بخشى از شب است از نظر قميت و ارزش و كيفيت معنوى با هيچ ساعتى قابل مقايسه نيست سحر به فرموده قرآن زمان رهائى و نجات است : إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ حاصِباً إِلَّا آلَ لُوطٍ نَجَّيْناهُمْ بِسَحَرٍ: «14» " ما به سوى قوم لوط طوفانى سخت كه با خود ريگ و سنگ مى‌آورد فرستاديم در نتيجه همه را به چاه هلاكت انداخت، مگر خاندان لوط را كه به خاطر ايمانشان در وقت سحرگاهان نجات داديم ". 📝 استغفار در سحر و طلب آمرزش در آن ساعت كم‌نظير از نشانه‌هاى بندگان واقعى خداست : الصَّابِرِينَ وَ الصَّادِقِينَ وَ الْقانِتِينَ وَ الْمُنْفِقِينَ وَ الْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحارِ: «15» " بندگان واقعى خدا صبر كنندگان در حوادث و راستگويان و صادقان ، و فرمانبرداران و انفاق كنندگان و استغفار كنندگان در سحرها هستند ". إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ (45)، آخِذِينَ ما آتاهُمْ رَبُّهُمْ إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُحْسِنِينَ (16)، كانُوا قَلِيلًا مِنَ اللَّيْلِ ما يَهْجَعُونَ (17)، وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ: «16» " بى‌ترديد پرهيزكاران در بهشت‌ها و چشمه‌سارهايند، آنچه را پروردگارشان به آنان عطا كرده دريافت مى‌كنند زيرا آنان پيش از اين پيوسته نيكوكار بودند، آنان در دنيا اندكى از شب را مى‌خوابيدند و بقيه آن را به عبادت سپرى مى‌كردند و سحرگاهان از خدا درخواست آمرزش مى‌نمودند ". 👈 (1)- اعراف 142. 👈 (2)- احقاف 15. 👈 (3)- روح البيان ج 1 ص 135. 👈 (4)- صافى ج 1 ص 109. 👈 (5)- صافى ج 1 ص 121. 👈 (6)- بحار ج 67 ص 249. 👈 (7)- بحار ج 2 ص 156. 👈 (8)- آل عمران 190. 👈 (9)- يونس 67. 👈 (10)- اسراء 79. 👈 (11)- اسراء 1. 👈 (12)- قدر 1. 👈 (13)- مزمل 6. 👈 (14)- قمر 34. 👈 (15)- آل عمران 17. 👈 (16)- ذاريات 15- 18.
﷽؛ ❓ ⁉️ چرا باید به زیارت اربعین رفت ؟ 👈 عید پاک روز دینی مسیحیان 🔹مسیحیان روز «عید پاک» که سابقه ای دیرینه دارد را همه ساله بعنوان مهمترین روز دینی خود جشن می گیرند . این روز در تقویم مسیحیان ،تعطیل است و پیروان دین مسیح با حضور در کلیساها مراسمات مختلفی را برگزار و به جشن و سرور می پردازند . 👈 کارناوال یهودی ها در«پوریم» 🔹پوریم نام یکی از اعیاد بزرگ مذهبی در دین یهود است . یهودیان روز چهارده وپانزده آدار در تقویم عبری را«پوریم» نامیده وآن را جشن می گیرند . در این مراسمات که در کنیسه ها برگزار می شود ، یهودیان همراه با خواندن کتاب استر به جشن می پردازند . بعد از مراسم کودکان ونوجوانان یهودی نقاب و لباس های رنگارنگ می پوشند و در اسرائیل و شهرهای یهودی نشین کارناوال شادی راه می اندازند . این مراسم با استفاده از استبداد رسانه ای یهود بصورت گسترده تبلیغ واطلاع رسانی می شود . 👈 اما مسلمانان ... 🔹همه ساله چندمیلیون مسلمان از سراسر دنیا نیز در ایام حج به مکه سفر کرده و مناسک دینی خود را انجام می دهند اما بواسطه محدودیت های اعمالی از سوی حکومت عربستان ، هیچگاه اسلام ناب محمدی ومعارف علوی نتوانسته در حج آنگونه که بایسته است تبلیغ و تبیین شود . 👈 «اربعین»، فرصتی طلایی 🔹خلا وجود اجتماعی عظیم و بین المللی در میان شیعیان را حضور میلیونی در ایام اربعین پر می کند . کربلا می تواند «نماد» تبلور وحدت وبیعت با امام باشد که «نمود»ی جهانی خواهد داشت . شروع جاذبه مغناطیس حسینی در روز اربعین است، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن های متمادی در دل های انسان هاست . 🔹لذا در حج اگر نمی توان پیام مقدس شیعه را به نحو احسن منتشر کرد ، در کنگره عظیم حسینیان و با حضور پرشکوه شیعیان ، می توان آن را جهانی کرد . در واقع حج حسینیان در کربلا و سعی بین صفا ومروه آنها در بین الحرمین و لباس احرام آنها ، لباس عزای سیدالشهدا می باشد . 👈 پیاده روی موضوعیت دارد 🔹بنا به فرموده امام عسکری (علیه السلام) ؛ یکی از نشانه های مومن - که در این روایت مقصود شیعه است - زیارت سیدالشهدا در روز اربعین می باشد . زیارتی که با پای پیاده رفتنِ آن هم «موضوعیت» دارد . از جهتی جریان پیاده روی برای زیارت سیدالشهدا در روز اربعین سابقه ای تاریخی نیز دارد ؛ زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری» رسم بوده است ، اما در برهه ای از زمان به فراموشی سپرده می شود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می شود . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
اربعین.mp3
2.16M
🌷 بیان معظم انقلاب در باب سیدالشهداء علیه السلام @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 💕 ونَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ ما از رگِ گردن به او نزدیک تریم 💕 استاد حسین انصاریان ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi