🔰 آموزش نحو پایه ۱
✅ افعال قلوب همراه با مثال ؛ نحو مقدماتی
1- وَجَد، ألفَی
برای یقین به خبر
2- جعل، زعم
برای ظن به خبر
3- عَلِم، رأی
غالبا برای یقین و گاهی برای ظن
4- ظنّ، خال، حَسِب
گاهی برای یقین و غالبا برای ظن
✅دو خصوصیت افعال قلوب
1- القاء:
عبارت است از ابطالِ جوازی عمل لفظاً و محلاً
جوازی به این معناست که اگر این شرایط ایجاد شود میتوانیم القاء کنیم یا نکنیم.
در یکی از این دو مکان اتفاق میافتد:
الف) جایی که افعال قلوب بین مبتدا و خبر واقع شود
زیدٌ عَلِمتُ قائمٌ
ب) جایی که افعال قلوب بعد از مبتدا و خبر واقع شود
زیدٌ قائمٌ عَلِمتُ
توجه کنید که از بین رفتنِ عمل محلی در توابع خود را ظاهر میکند مثلا: زیدٌ قائمٌ علمتُ و بکرٌ جالسٌ.
وقتی افعال قلوب از عمل ملقی شدند دیگر مفعول اول و دوم و … هم نداریم و نقش آنها همان مبتدا و خبر است
2- تعلیق:
ابطال وجوبی عمل لفظاً و نه محلاً
وجوبی به این معنا که اگر این شرایط بود تعلیق عمل وجوبی است!
در جای است که افعال قلوب در یکی از موارد 4 گانه زیر بیاید:
1- استفهام
علمتَ أ زیدٌ قائمٌ؟ (آیا دانستی که زید ایستاد است)
گاهی ممکن است استفهام جدای از مفعول اول و دوم باشد یا گاهی هم جزء مفعول اول یا دوم باشد مانند مثال داخل متن که ایّ خودش مفعول اول است.
2- نفی
علمتُ ما زیدٌ قائمٌ
3- لام ابتداء
لامی است که بر سر جمله اسمیه وارد میشود به غرض تأکید مضمون جمله
علمتُ لَزیدٌ قائمٌ
4- قسم
علمتُ و اللهِ زیدٌ قائمٌ
در مورد دوم که تعلیق است، محل باقی است و در توابع اثر خود را نشان میدهد مانند: علمتُ واللهِ زیدٌ قائمٌ و بکراً(تبعیت از محل) او بکرٌ (تبعیت از لفظ)
#نحو
#پایه_یک
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
🔹 دانشگاه بین المللی امام رضا عليه السلام در مشهد برای سال تحصیلی جدید، در رشته معارف اسلامی و ارشاد با گرایش های :
۱. علوم قرآن و حدیث
۲. فقه و مبانی حقوق اسلامي
در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته(تحصیل بدون وقفه کارشناسی و ارشد)، دانشجو می پذیرد.
🔰 علاقه مندان می توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به آدرس ذیل مراجعه نمایند.
https://eitaa.com/joinchat/2028601518C206be531e4
📣 توجه 📣 توجه
📚در جامع ترین فروشگاه خرید و فروش کتاب در #ایتا عضو شوید. بهترین انتخاب/ کمترین هزینه/ بالاترین اطمینان
🔰 بدون صرف هزینه و زمان #کتابخانه_شخصی و کتاب های غیرضروری خود را با درج آگهی #رایگان بفروشید
🔰 کتاب های #ارزان و #مناسب در موضوعات مختلف #حوزوی #دانشگاهی #تفسیری را از اینجا بخرید
🔰 کتابخانه شخصی و کتاب های غیرضروری شما را خریداریم
https://eitaa.com/joinchat/3789422751Ced3cd988e4
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ➖➖
🛑 همیشه در کنارتان هستیم 💯
احکام (1).pdf
144.5K
✅ سوالات امتحانی پایه #اول
✅ درس احکام
✅ نیمسال اول ۹۲ - ۹۱
#سوالات
#پایه_اول
#احکام
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
احکام__1.pdf
160K
✅ سوالات امتحانی پایه #اول
✅ درس احکام
✅ #تجدیدی نیمسال اول ۹۲ - ۹۱
#سوالات
#پایه_اول
#احکام
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
احکام__2.pdf
141K
✅ سوالات امتحانی پایه #اول
✅ درس احکام
✅ نیمسال دوم ۹۲ - ۹۱ ( خردادماه)
#سوالات
#پایه_اول
#احکام
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
احکام-شهریور91.pdf
282.9K
✅ سوالات امتحانی پایه #اول
✅ درس احکام
✅ #تجدیدی نیمسال دوم شهریور ۹۲ - ۹۱
#سوالات
#پایه_اول
#احکام
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
اخلاق1.pdf
196.3K
✅ سوالات امتحانی پایه #اول
✅ درس اخلاق ۱
✅ نیمسال اول ۹۲ - ۹۱
#سوالات
#پایه_اول
#اخلاق
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
اخلاق1__1.pdf
161.6K
✅ سوالات امتحانی پایه #اول
✅ درس اخلاق ۱
✅ #تجدیدی نیمسال اول ۹۲ - ۹۱
#سوالات
#پایه_اول
#اخلاق
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
🔰 آموزش نحو پایه ۱
✅ باب تنازع (خاتمه حدیقه سوم) صمدیه پایه یک
باب تنازع:
وقتی دو عامل نسبت به عمل کردن در معمولی که بعد آنها ذکر شده است تنازع کنند عمل را به یکی از دو عامل میدهیم.
ذهب و جلس زیدٌ
در این مثال دو عامل وجود دارد و یک معمول واحد که زید است هم ذهب زید را به عنوان فاعل میخواهد و هم جلس، بنابراین این دو فعل با هم تنازع میکنند.
مثال قرآنی: تَعالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رَسُولُ الله (منافقون/5)
در این مثال، تعالوا و یستغفر با هم تنازع کرده اند
هاؤُمُ اقْرَؤُا کِتابِیَه (حاقه/19)
اقوال در باب تنازع:
1- بصریین:
اولی این است که عمل را به دومی میدهیم
دلایل:
الف) نزدیکتر بودنِ دومی به زید زیرا زید بلافاصله بعد از فعل دوم ذکر شده است.
ب) به خاطر اینکه در صورت دادن عمل به عامل اول، فصل بین عامل معمول، اجنبی میشود که طبق یک قاعده نحوی میگویند که فاصله به اجنبی باطل است. اجنبی لفظی است که نه معمول برای عامل است و نه معمول برای معمول است.
ج) در صورت اِعمال دوم، عطف بر جمله قبل از اتمام آن پیش نمیآید.
در ذهب و جلس زیدٌ، جلس به همراه هو مستتر درونش عطف است بر جمله ذهب زیدٌ که زیدٌ فاعلِ اسم ظاهر است و در این صورت جلس عطف به جمله ای شده است که هنوز این جمله تمام نشده است و فاعلش هنوز ذکر نشده است!!!
2- کوفییون:
اولی این است که عمل را به اولی بدهیم
دلایل:
الف) به خاطر اینکه عامل اول، اول واقع شده است.
ب) در صورتی که عامل اول را اعمال دهیم، اضمارِ قبل از ذکر(عود ضمیر به متأخر لفظی و رتبی) لازم نمیآید.
در مثال فوق، اگر قول بصری را اعمال کنیم دومی عامل است و فعل اول باید هو مستتری داشته باشد که مرجعش زیدی است که متأخر لفظی و رتبی است.
کوفیون معتقدند که اضمار قبل از ذکر فقط در 4 مورد است و این مورد را فقط بصرییون قبول دارند و میگویند که در 5 حالت است.
کوفیون میگویند که هو مستترِ درون جلس عود به زید میکند که فقط متأخر لفظی است و رتبی نیست زیرا زید، فاعلِ ذهب است که رتبه ذهب یک است و جلس رتبه اش به علت عطف، 2 است بنابراین چون زید هم از اجزاء ذهب است که رتبه اش یک است، پس عود از 2به 1 است که مشکلی ندارد!
بسیاری از موارد در قرآن بر قول بصریین مطابق است. مانند دو مثال قرآنی که در فوق مطرح شد.
عاملِ مُعمَل آن کلمه ایست که عامل گرفته شده است و عامل مُهمَل عاملی است که رها شده است و عامل گرفته نشده است.
این تقسیم بندی آن چیزی نیست که در متن گفته شده و تقسیم شیخ بعد از این ذکر میشود که خلاصه تر است.
#نحو
#پایه_یک
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
جلسهی ۱۴ تفسیر سورهی لقمان آیهی ۶..m4a
15.25M
#تفسیر #لقمان #محبی
🎙فایل صوتی تفسیر سورهی #لقمان / آیه ی ۶ ، گمراه کنندگان از راه خدا
🔰 جلسهی ۱۴ ( ۰۴/ ۰۵/ ۱۴۰۱)
🔰 استاد: آیتالله محبی
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
Fegh-Haram--1400-11-30---74.mp3
12.59M
☀️ #درس_خارج_فقه☀️
#فقه
درس خارج فقه در #حرم مطهر
💥 #مسائل_مستحدثه_قضا #قانون_تجارت
جلسه 74
(شنبه 30-11-1400)
✅بررسی فقهی قانون تجارت
🔸نقیصه در عین
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
تاریخ 1.pdf
121.7K
✅ سوالات امتحانی پایه #اول
✅ درس تاریخ ۱
✅ نیمسال دوم خرداد ۹۲ - ۹۱
#سوالات
#پایه_اول
#تاریخ_یک
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
تجدیدی تاریخ1.pdf
194.4K
✅ سوالات امتحانی پایه #اول
✅ درس تاریخ ۱
✅ # تجدیدی نیمسال دوم شهریور ۹۲ - ۹۱
#سوالات
#پایه_اول
#تاریخ_یک
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
تجوید.pdf
273.8K
✅ سوالات امتحانی پایه #اول
✅ درس تجوید
✅ نیمسال اول بهمن ۹۲ - ۹۱
#سوالات
#پایه_اول
#تجوید
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
تجوید__1.pdf
307.2K
✅ سوالات امتحانی پایه #اول
✅ درس تجوید
✅ #تجدیدی نیمسال اول اسفند ۹۲ - ۹۱
#سوالات
#پایه_اول
#تجوید
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
1_1006820596.pdf
12.27M
📘جزوه تلخیص کتاب #حکومت_اسلامی به صورت پرسش و پاسخ در قالب ۳۲ درس
📘 همراه با دو نمونه سوالات امتحانی
#حکومت_اسلامی
#جزوه
#تلخیص
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
#اطلاعیه_تکمیلی_1
«برنامه آموزشی و درسی سطوح عالی حوزههای علمیه»
معاون آموزش حوزههای علمیه:
این طرح از سال ۹۴ با نگاه اصلاحی و رفع مشکلات آموزشی، و با ابتناء بر حفظ اصالتهای حوزه و تحفظ بر سنتهای اصیل آن، مورد عنایت خاص اعضای شورای عالی و مدیریت حوزههای علمیه قرار گرفت و از آن تاریخ تاکنون دهها و صدها جلسه کارشناسی را در چارچوب رهنمودهای مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب و استفاده از آراء و نظرات کارشناسان، اساتید و فضلاء، به خود اختصاص داده است.
در این طرح محورهایی از جمله مقاطع آموزشی و طول سنوات تحصیلی هر مقطع؛ تقویم تحصیلی و ساعات درسی در هر روز؛ عناوین درسی و محدودههای درسی هر منبع؛ منابع جدید و بدیل برای منابع موجود، مورد اهتمام قرار گرفت و متناسب با هر محور، وضعیت موجود به صورت دقیق بررسی و ارزیابی شده است و سپس با حفظ اصول و ملاکات کلی تعیین شده از سوی شورای عالی، پیشنهاداتی ارائه شد.
در این طرح تعداد زیادی از اساتید و مدیران در قالب کارگروهها و کمیتههای تخصصی مشغول به فعالیت بودند و در نهایت در یک بسته تفصیلی، اصلاحیه «برنامه آموزشی و درسی سطوح عالی حوزههای علمیه» به شورای عالی پیشنهاد شد. البته در ادامه همین مسیر، طرحی جامع با عنوان «نظام جامع آموزشی حوزه های علمیه» در حال تدوین و نگارش است که متعاقباً در این خصوص اطلاع رسانی خواهد شد. این اصلاحیه نیز خودش بخش مهمی از آن طرح کلان است.
بر همین اساس شورای عالی حوزههای علمیه نیز در طی چندین جلسه، این طرح را بررسی و در قالب مصوباتی، جهت اجرا به مرکز مدیریت حوزههای علمیه ابلاغ نموده است.
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
#اطلاعیه_تکمیلی_2
برخی از مشکلات برنامه موجود؛
🔹 ناهمگونی و تفاوت در برنامه درسی سطوح عالی در قم و شهرستانها
برای مثال ارائه درس اصول فقه سطح دو با منبع واحد (کتاب رسائل) در قم در ۱۰ عنوان و ارائه همین درس با همین منبع در شهرستانها در ۶عنوان از جمله اینهاست. درس اصول فقه سطح سه با منبع واحد (کتاب کفایه الاصول) در قم در ۸ عنوان درسی و همین درس با همین منبع در شهرستانها در ۶ عنوان ارائه میشود و درس فقه سطح دو و سه با منبع واحد (کتاب مکاسب) در قم در ۱۴ عنوان درسی و همین درس با همین منبع در شهرستانها در ۱۲ عنوان ارائه میشود. اینها بخشی از این ناهماهنگی و تفاوتها است.
🔹 ناهمگونی و تفاوت ایام تحصیلی در قم و شهرستانها؛
سال تحصیلی در قم حدوداً ۱۲۰ روز درسی، با تقریباً روزی ۵ ساعت درس، برنامهریزی میشود؛ در حالیکه سال تحصیلی در شهرستانها غالباً بیش از ۱۶۰ روز درسی با روزی ۴ ساعت درس، برنامهریزی میشود.
🔹 یکی از مهمترین نتایج ساختار و برنامه درسی فعلی، نخواندن قسمتهای مهمی از منابع درسی بود. هم به لحاظ زمانی این کار ممکن نبود و هم تعداد زیاد دروس باعث شده بود، کیفیت ارائه دروس هم به شکل محسوسی پایین باشد.
🔹 نامتوازن بودن سنوات تحصیلی سطوح عالی در کل کشور
سنوات تحصیلی در سطوح عالی در کل کشور تا یکی دو سال پیش، بدین صورت بود که سطح دو در ۳ سال، در پایه های ۷ الی ۹ و سطح سه تنها در یک سال (پایه دهم) برنامه ریزی شده بود. البته این مسئله در قالب مصوبه ۱۴۵۳ شورای عالی، مرتفع گردید و مقرر شده است که سطح دو در دو سال (پایه های ۷ و ۸) و سطح سه نیز در دو سال (پایه های ۹ و ۱۰) طراحی و اجرا شود و بیش از یک سال است که این مصوبه اجرایی شده است.
🔹 به حاشیه درآمدن دروس غیرفقهی و اصولی؛
به دلیل پر شدن تمام ساعات آموزشی روزانه با دروس فقه و أصول (روزی حدوداً ۵-۴ ساعت) دیگر جائی برای ارائه سایر دروس، مانند: علوم عقلی، کلام، تفسیر و ... نیست و غالباً طلاب به همین جهت، از شرکت در سایر دروس خودداری می کنند. با اینکه این دروس ، از مهمترین دروس است که طلاب در این زمان بخصوص، به عنوان پشتوانههای علمی بدان نیاز داشته و دارند.
🔹 مشکل دیگر آنکه طلاب سایر رشتهها، علاوه بر دروس تخصصی خودشان، ملزم هستند مانند عموم طلاب، همه دروس حوزوی عمومی را نیز بگذرانند، ایشان عملاً بارهای مضاعفی را به دوش میکشند و در نتیجه نه در دروس عمومی و نه در دروس تخصصی به آن سطحی از موفقیت که توقع می رفت معمولا نائل نمیشوند.
🔶 تحفظ بر دوره ده ساله تحصیل و مقاطع آن؛ اهتمام ویژه نسبت به تأمین حدنصاب علمیت حوزه به ویژه در عرصههای فقه و اصول؛ توجه به تنوع رویکردها، گرایشها، نیازها، توانائیها و استعدادهای تحصیلی و آموزشی در دروس فقهی و اصولی و سایر رشتهها؛ ایجاد فرصت برای بازگشت به سنتهای اصیل آموزشی حوزه با متناسب سازی ساعات اختصاص یافته در هر روز، جهت عمیق خوانی، پیش مطالعه، مطالعه، مباحثه و تقریر نویسی؛ حفظ داشتههای اصیل سنتی همراه با ایجاد پیوند آن با متون جدید آموزشی؛ ایجاد بستر مناسب برای آشنایی طلاب با آراء متأخر از مرحوم شیخ (ره) و مرحوم آخوند (ره) در اصول؛ قابلیت ارتقاء و تکمیل طرح از دیگر مزایا، ویژگیها و ملاحظات و نتائج مورد انتظار طرح میباشد.
این طرح مطابق مصوبه شورای عالی پس از یک دوره اجرا در حوزههای کشور، بازخوردگیری شده، نقاط قابل ترمیم و تکمیل آن نیز، جهت تصمیم گیری نهایی به شورای عالی تقدیم میگردد.
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy