تاریخ 1.pdf
121.7K
✅ سوالات امتحانی پایه #اول
✅ درس تاریخ ۱
✅ نیمسال دوم خرداد ۹۲ - ۹۱
#سوالات
#پایه_اول
#تاریخ_یک
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
تجدیدی تاریخ1.pdf
194.4K
✅ سوالات امتحانی پایه #اول
✅ درس تاریخ ۱
✅ # تجدیدی نیمسال دوم شهریور ۹۲ - ۹۱
#سوالات
#پایه_اول
#تاریخ_یک
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
تجوید.pdf
273.8K
✅ سوالات امتحانی پایه #اول
✅ درس تجوید
✅ نیمسال اول بهمن ۹۲ - ۹۱
#سوالات
#پایه_اول
#تجوید
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
تجوید__1.pdf
307.2K
✅ سوالات امتحانی پایه #اول
✅ درس تجوید
✅ #تجدیدی نیمسال اول اسفند ۹۲ - ۹۱
#سوالات
#پایه_اول
#تجوید
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
1_1006820596.pdf
12.27M
📘جزوه تلخیص کتاب #حکومت_اسلامی به صورت پرسش و پاسخ در قالب ۳۲ درس
📘 همراه با دو نمونه سوالات امتحانی
#حکومت_اسلامی
#جزوه
#تلخیص
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
#اطلاعیه_تکمیلی_1
«برنامه آموزشی و درسی سطوح عالی حوزههای علمیه»
معاون آموزش حوزههای علمیه:
این طرح از سال ۹۴ با نگاه اصلاحی و رفع مشکلات آموزشی، و با ابتناء بر حفظ اصالتهای حوزه و تحفظ بر سنتهای اصیل آن، مورد عنایت خاص اعضای شورای عالی و مدیریت حوزههای علمیه قرار گرفت و از آن تاریخ تاکنون دهها و صدها جلسه کارشناسی را در چارچوب رهنمودهای مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب و استفاده از آراء و نظرات کارشناسان، اساتید و فضلاء، به خود اختصاص داده است.
در این طرح محورهایی از جمله مقاطع آموزشی و طول سنوات تحصیلی هر مقطع؛ تقویم تحصیلی و ساعات درسی در هر روز؛ عناوین درسی و محدودههای درسی هر منبع؛ منابع جدید و بدیل برای منابع موجود، مورد اهتمام قرار گرفت و متناسب با هر محور، وضعیت موجود به صورت دقیق بررسی و ارزیابی شده است و سپس با حفظ اصول و ملاکات کلی تعیین شده از سوی شورای عالی، پیشنهاداتی ارائه شد.
در این طرح تعداد زیادی از اساتید و مدیران در قالب کارگروهها و کمیتههای تخصصی مشغول به فعالیت بودند و در نهایت در یک بسته تفصیلی، اصلاحیه «برنامه آموزشی و درسی سطوح عالی حوزههای علمیه» به شورای عالی پیشنهاد شد. البته در ادامه همین مسیر، طرحی جامع با عنوان «نظام جامع آموزشی حوزه های علمیه» در حال تدوین و نگارش است که متعاقباً در این خصوص اطلاع رسانی خواهد شد. این اصلاحیه نیز خودش بخش مهمی از آن طرح کلان است.
بر همین اساس شورای عالی حوزههای علمیه نیز در طی چندین جلسه، این طرح را بررسی و در قالب مصوباتی، جهت اجرا به مرکز مدیریت حوزههای علمیه ابلاغ نموده است.
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
#اطلاعیه_تکمیلی_2
برخی از مشکلات برنامه موجود؛
🔹 ناهمگونی و تفاوت در برنامه درسی سطوح عالی در قم و شهرستانها
برای مثال ارائه درس اصول فقه سطح دو با منبع واحد (کتاب رسائل) در قم در ۱۰ عنوان و ارائه همین درس با همین منبع در شهرستانها در ۶عنوان از جمله اینهاست. درس اصول فقه سطح سه با منبع واحد (کتاب کفایه الاصول) در قم در ۸ عنوان درسی و همین درس با همین منبع در شهرستانها در ۶ عنوان ارائه میشود و درس فقه سطح دو و سه با منبع واحد (کتاب مکاسب) در قم در ۱۴ عنوان درسی و همین درس با همین منبع در شهرستانها در ۱۲ عنوان ارائه میشود. اینها بخشی از این ناهماهنگی و تفاوتها است.
🔹 ناهمگونی و تفاوت ایام تحصیلی در قم و شهرستانها؛
سال تحصیلی در قم حدوداً ۱۲۰ روز درسی، با تقریباً روزی ۵ ساعت درس، برنامهریزی میشود؛ در حالیکه سال تحصیلی در شهرستانها غالباً بیش از ۱۶۰ روز درسی با روزی ۴ ساعت درس، برنامهریزی میشود.
🔹 یکی از مهمترین نتایج ساختار و برنامه درسی فعلی، نخواندن قسمتهای مهمی از منابع درسی بود. هم به لحاظ زمانی این کار ممکن نبود و هم تعداد زیاد دروس باعث شده بود، کیفیت ارائه دروس هم به شکل محسوسی پایین باشد.
🔹 نامتوازن بودن سنوات تحصیلی سطوح عالی در کل کشور
سنوات تحصیلی در سطوح عالی در کل کشور تا یکی دو سال پیش، بدین صورت بود که سطح دو در ۳ سال، در پایه های ۷ الی ۹ و سطح سه تنها در یک سال (پایه دهم) برنامه ریزی شده بود. البته این مسئله در قالب مصوبه ۱۴۵۳ شورای عالی، مرتفع گردید و مقرر شده است که سطح دو در دو سال (پایه های ۷ و ۸) و سطح سه نیز در دو سال (پایه های ۹ و ۱۰) طراحی و اجرا شود و بیش از یک سال است که این مصوبه اجرایی شده است.
🔹 به حاشیه درآمدن دروس غیرفقهی و اصولی؛
به دلیل پر شدن تمام ساعات آموزشی روزانه با دروس فقه و أصول (روزی حدوداً ۵-۴ ساعت) دیگر جائی برای ارائه سایر دروس، مانند: علوم عقلی، کلام، تفسیر و ... نیست و غالباً طلاب به همین جهت، از شرکت در سایر دروس خودداری می کنند. با اینکه این دروس ، از مهمترین دروس است که طلاب در این زمان بخصوص، به عنوان پشتوانههای علمی بدان نیاز داشته و دارند.
🔹 مشکل دیگر آنکه طلاب سایر رشتهها، علاوه بر دروس تخصصی خودشان، ملزم هستند مانند عموم طلاب، همه دروس حوزوی عمومی را نیز بگذرانند، ایشان عملاً بارهای مضاعفی را به دوش میکشند و در نتیجه نه در دروس عمومی و نه در دروس تخصصی به آن سطحی از موفقیت که توقع می رفت معمولا نائل نمیشوند.
🔶 تحفظ بر دوره ده ساله تحصیل و مقاطع آن؛ اهتمام ویژه نسبت به تأمین حدنصاب علمیت حوزه به ویژه در عرصههای فقه و اصول؛ توجه به تنوع رویکردها، گرایشها، نیازها، توانائیها و استعدادهای تحصیلی و آموزشی در دروس فقهی و اصولی و سایر رشتهها؛ ایجاد فرصت برای بازگشت به سنتهای اصیل آموزشی حوزه با متناسب سازی ساعات اختصاص یافته در هر روز، جهت عمیق خوانی، پیش مطالعه، مطالعه، مباحثه و تقریر نویسی؛ حفظ داشتههای اصیل سنتی همراه با ایجاد پیوند آن با متون جدید آموزشی؛ ایجاد بستر مناسب برای آشنایی طلاب با آراء متأخر از مرحوم شیخ (ره) و مرحوم آخوند (ره) در اصول؛ قابلیت ارتقاء و تکمیل طرح از دیگر مزایا، ویژگیها و ملاحظات و نتائج مورد انتظار طرح میباشد.
این طرح مطابق مصوبه شورای عالی پس از یک دوره اجرا در حوزههای کشور، بازخوردگیری شده، نقاط قابل ترمیم و تکمیل آن نیز، جهت تصمیم گیری نهایی به شورای عالی تقدیم میگردد.
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
#اطلاعیه_تکمیلی_3
«برنامه آموزشی و درسی سطوح عالی حوزههای علمیه»
برنامه جدید سطوح عالی
اجرا از سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱
طلاب به دو گروه کلی «طلاب شاغل در رشتههای فقهی و اصولی» که شامل طلاب آزاد قم، طلاب مراکز فقهی و مدارس عالی حوزوی خواهند بود و گروه دوم «طلاب شاغل به تحصیل در رشتههای غیرفقهی» هستند که مشخصاً طلاب رشتههای تخصصی مانند تفسیر و کلام و حقوق و تبلیغ و ... خواهند بود.
برای گروه طلاب رشتههای فقهی در سطح دو، مجموعاً ۶ درس فقه و ۶ درس اصول دیده شده است و از این حیث تغییری در برنامه درسی ایجاد نشده است.
کتاب مکاسب شیخ انصاری برای دروس فقه آنها در نظر گرفته شده است و برای دروس اصول نیز علاوه بر کتاب رسائل مرحوم شیخ اعظم رحمة الله علیه، کتاب الفائق نیز ارائه خواهد شد که چگونگی چینش دروس در جداول درسی آن آمده است.
برای همین گروه از طلاب در سطح سه نیز مجموعاً ۶ درس فقه و ۶ درس اصول دیده شده است باز هم تغییری در تعداد دروس داده نشده است. البته در این مقطع علاوه بر کتاب مکاسب شیخ انصاری برای دروس فقه، کتابهای دیگری مانند «الشخص الإعتباری» که توسط دفتر فقه معاصر حوزه تدوین شده است، «اساس الحکومه» و «ولایة الامر» آیت الله سید کاظم حائری و «بحوث فقهیه» مرحوم آیت الله شیخ حسین حلّی رحمة الله آنها در نظر گرفته شده است.
در دروس اصول فقه این مقطع نیز علاوه بر کتاب «کفایة الاصول»، حلقه ثالثه از مجموعه «دروس فی علم الأصول» شهید صدر رحمة الله علیه ارائه میشود.
گروه دوم طلاب، یعنی طلاب رشتههای غیرفقهی در سطح دو، مجموعاً ۴ درس فقه و ۴ درس اصول دیده شده است.
کتاب مکاسب شیخ انصاری برای دروس فقه آنها در نظر گرفته شده است و برای دروس اصول نیز علاوه بر کتاب رسائل مرحوم شیخ اعظم رحمة الله علیه، کتاب الفائق نیز ارائه خواهد شد که چگونگی چینش دروس در جداول درسی آن آمده است.
برای همین گروه از طلاب در سطح سه نیز مجموعاً ۴ درس فقه و ۵ درس اصول دیده شده است. البته در این مقطع علاوه بر کتاب مکاسب شیخ انصاری برای دروس فقه، کتابهای دیگری مانند «الشخص الإعتباری» که توسط دفتر فقه معاصر حوزه تدوین شده است، «اساس الحکومه» و «ولایة الامر» آیت الله سید کاظم حائری و «بحوث فقهیه» مرحوم آیت الله شیخ حسین حلّی رحمة الله آنها در نظر گرفته شده است.
در دروس اصول فقه این مقطع نیز علاوه بر کتاب «کفایة الاصول»، حلقه ثالثه از مجموعه «دروس فی علم الأصول» شهید صدر رحمة الله علیه ارائه میشود.
پیوست ۱
جدول تفصیلی مربوط به برنامه درسی جدید سطوح عالی حوزههای علمیه
دریافت پیوست شماره ۱
پیوست ۲
مباحثی از کتابهای رسائل و مکاسب که در امتحانات نمیآید (محدوده های مطالعاتی کتابهای رسائل و مکاسب)
دریافت پیوست شماره ۲
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
Fegh-Haram--1400-12-07---75.mp3
14.06M
☀️ #درس_خارج_فقه☀️
#فقه
درس خارج فقه در #حرم مطهر
💥 #مسائل_مستحدثه_قضا #قانون_تجارت
جلسه 75
(شنبه 07-12-1400)
✅بررسی فقهی قانون تجارت
🔸ادامه بحث نقیصه در عین
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
✅ سوالات فقه ۱ پایه ۷ همراه #پاسخنامه
1-بیع خون از نظر مرحوم شیخ ….
الف -جایز نیست
ب -اگر متفعت مقصود داشته
باشد جایز است
ج –جایز است
د–اگر پاک باشد و منفعت محلله مقصوده داشته باشد جایز است ●
2-در بحث قمار در فرع (اللعب بالات القمار مع الرهن) کدام یک از گزینه های زیر صحیح است ؟
الف –فی حرمته اللعب و حرمته العوض اشکال
ب— لا اشکال فی حرمته اللعب و حرمته العوض ●
ج– اللعب حرام دون العوض
د– العوض یکون محرما دون اللعب
3- معنای حرمت اکتساب در تقسیم مکاسب به محرم و مکروه و مباح عبارت است از حرمت ….
الف– وضعی
ب –اکل ثمن و مثمن
ج تسلیم و تسلم
د نقل و انتقال به قصد ترتب اثر محرم ●
4-اکتساب به خمر و حشرات …..
الف -تکلیفا حرام است
ب در خمر تکلیفا و وضعا حرام است ولی در حشرات وضعا حرام است ●
ج –فقط وضعا حرام است
د–در خمر وضعا حرام است ولی درحشرات حرام نیست
۵-بناء علی جواز الانتفاع بالمتنجس الا ما خرج بالدلیل فالانتفاع بالدهن المتنجس فی غیر الاستصباح کان یعمل صابونا ….
الف جایزه لقاعده حل الانتفاع بما فی الارض ●
ب -حرام لایه وجوب اجتناب الرجس
ج _حرام لروایه تحف العقول
د جایز لاجماع و روایه تحف العقول
6-الاکتساب بما لا منفعه فیه محلله معتمدا بها عند العقلاء…….
الف حرام و فاسد لنهی عنه
ب_ فاسد لکونه اکلا للمال باطلا عرفا
ج –حرام تکلیفا لاجماع و الروایه
د– فاسد لعدم اعتناء الشارع بالمنافع النادره ●
۷– اجاره کشتی برای نقل و انتقال خمر ……
الف— فقط تکلیفا حرام است زیرا اعانه بر اثم می باشد .●
ب— فاسد است و حرام نیست به دلیل تسالم فقها
ج— فاسد و حرام است زیرا اکل مال به باطل می باشد
د –‘فاسد نیست ولی حرام است بدلیل قول امام علیه السلام حرام اجرته
8 —بنا به نظر مرحوم شیخ عبارت( تزیین الرجل بلبس الحریر و الذهب…. …..و بما اختص بالفاء من الثیاب ……..)
با کدامگزینه کامل می شود
الف — حرام لما ثبت فی محله من حرمتها علی الرجال -## حرام لان الله تعالی لعن المتشبهین من الرجال بالنساء●
ب– حرام لما ثبت فی محله من حرمتها علی الرجال -##- جایزه لاصاله الاباحه
ج –حرام لما ثبت فی محله من حرمتها علی الرجال ##_فی حرمته اشکال
د’– جایز لاصاله الاباحه # #جایز لان الظاهر من التشبه الثالث لا مجرد لبس ثیاب النساء
9–کدام گزینه در رفع تعارض در روایت《 ثمن العذره سحت 》 و《 لا باس ببیع العذره 》 را طلق نظر مرحوم شیخ طوسی بیان می کند .
الف – حمل روایت مانعه بر کراهت تا با جواز منافات نداشته باشد
ب خبر منع را بر تقیه حمل کنیم
ج- روایت منع بر عذره انسان و روایتوجواز بر عذره بهائم ●
ج -رجوع به مرجحات سندیه ثم التخییر او توقف
10- بیع العنب ممن یعلم انه سیجعله خمرا من دون العلم بقصده ذلک الشراء….
الف- لیس محرما اصلا
ب- محرم من جهته الاعانه علی الاثم ●
ج-محرم من جهته الشرط
د- محرم بما انه اکل بالباطل
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
✅ نمونه سوالات تستی فقه 11 (فقه6) پایه شش همراه با #پاسخنامه
1-موجبات ارث ؟
الف: نسب ب:سبب ج: هر دو گزینه*
2-آیا قتل مطلقا مانع از ارث می شود؟
الف: بله ب : خیر*
3- لو اسلم الکافر بعد القسمه شارک فی الارث؟
الف: شارک فی الارث ب فلامشارکه* ج:انفرد فی الارث
4-کدام گزینه درست است؟
الف:تشترط الحیات الحمل عندموت المورّث ب: لاتشترط حیات الحمل عند موت الورّث*
5-کدام گزینه نادرست است؟
الف:عموی ابی بر پسر عموی ابوینی مقدم می شود* ب:اخوه های ابوینی براجداد ابی مقدم نمی شوند
6- آیا اب نقص بر هست
الف: بله ب :خیر*
7-کدام گزینه درست است؟
الف: بنت واحده نقص بر هست ب: بنت واحده رد بر هست ج:هر دو گزینه*
8- کدام گزینه هبوه محسوب نمی شود
الف: لباسهای میت ب: شمشیر میت ج: کتاب های میت*
9-کدام گزینه جزء ماقدم الله است.
الف: ام* ب:اب ج بنت واحده
10- کدام گزینه جزئ ما اخر الله است؟
الف: بنتین فصاعدا*
ب: زوج ج: زوجه
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
چکیده های بخش نکاح.pdf
5.94M
🔰 تلخیص فقه استدلالی مبحث نکاح مناسب آزمون سطح۳
#تلخیص
#فقه_استدلالی
#نکاح
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
اوامر نهایی.pdf
635.4K
🔰 تلخیص اصول فقه مظفر
✍ نویسنده: مدرسه علمیه امام صادق کاشمر عباس بخشی نژاد
🔰مبحث: اوامر
#جزوه
#اصول
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
عام و خاص 3.pdf
347.8K
🔰 تلخیص اصول فقه مظفر
✍ نویسنده: مدرسه علمیه امام صادق کاشمر عباس بخشی نژاد
🔰مبحث: عام و خاص
#جزوه
#اصول
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
دلیل عقلی نهایی.pdf
514.1K
🔰 تلخیص اصول فقه مظفر
✍ نویسنده: مدرسه علمیه امام صادق کاشمر عباس بخشی نژاد
🔰مبحث: دلیل عقلی
#جزوه
#اصول
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
ابتدای اجتماع امر و نهی فایل نهایی.pdf
422.4K
🔰 تلخیص اصول فقه مظفر
✍ نویسنده: مدرسه علمیه امام صادق کاشمر عباس بخشی نژاد
🔰مبحث: اجتماع امر و نهی
#جزوه
#اصول
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy