eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.8هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
120 ویدیو
932 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
1663141237-9772-90-4.pdf
426.1K
مقایسه استدلال موجهه چالمرز و کریپکی علیه مادی انگاری (نظریه این همانی) عباس مهدوی
سخنرانیِ ماهانه‌ی انجمن منطق ایران تاریخ: دوشنبه 30 مرداد 1402، ساعت 16 الی 18 عنوان: استدلال چند وجهی و اهمیت وجوه غیرکلامی در استدلال سخنران: محسن حائری (پژوهشگر پسادکتری فلسفه – دانشگاه تربیت مدرس) سخنرانی به صورت تلفیقی حضوری-مجازی و به میزبانی مؤسسه‌ی پژوهشی حکمت و فلسفه‌ی ایران (گروه منطق) برگزار خواهد شد: آدرس: تهران، خیابان نوفل لوشاتو، کوچه شهید آراکلیان، شماره ۴ پیوند سخنرانی برخط (آنلاین): 🔗 https://www.skyroom.online/ch/irip/logic  چکیده‌ی سخنرانی: (کلیک کنید.) ———————————— @IranLogic https://chat.whatsapp.com/I5WoKvgN2cO9aZzuqRvBHY
وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَب یَنْقَلِبُونَ ؛ و بزودی خواهند فهمید کسانی که ظلم کردند، چه عاقبتی خواهند داشت. (شعراء: ۲۲۷)
1670046179-10011-14-11.pdf
744K
الهیات طبیعی معاصر و خدای رخنه ها روزبه زارع
1678097387-10025-1401-2-6.pdf
439.1K
تبیین اشکالات تقسیم بندی معقولات آوای و ثانی بر مبنای اصالت وجود و ثمرات هستی شناسانه آن محمد دانش نهاد محمد حسن وکیلی
❎ تفاوت اصطلاحات (۱۳) تفاوت احد و واحد ۱. احد به ذات شئ یعنی عدم تجزیه و جزء نداشتن (اعم از ذهنی و خارجی) نظر دارد ولی واحد به خارج از ذات شئ یعنی شریک نداشتن نظر دارد. ۲. احد به مرتبه فوق اسماء و صفات اختصاص دارد اما واحد به صفات و وحدت میان آنها نظر دارد. ۳. احد بر خلاف واحد، در محاسبات عددی مطرح نمی شود.
1669794248-9800-1401-1-7.pdf
240.4K
ابن سینا و پاسخ به پارادوکس هایی درباره ماده و صورت حمیده مختاری
1670045640-9787-39-26.pdf
463.7K
صبغۀ سکولاریستی علوم طبیعی نوین احد گنجعلی خانی مهدی مشکی
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
◍⃟﷽˼ 🎙ویس چت گروه الهیات اسلامی ↡↡ با عنوان: درباره فلسفه اسلامی جلسه ۲ استاد محسن بهرامی https:
record (1).ogg
26.54M
◍⃟﷽˼ 🎙ویس چت گروه الهیات اسلامی ↡↡ با عنوان: درباره فلسفه اسلامی جلسه ۳ استاد محسن بهرامی https://t.me/Islamic_Theology0 ᯽┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈ 📌ماهیت وصدق معارف کشف وشهودی نسبت فلسفه اسلامی با فلسفه یونان |↫ |↫ |↫ |↫ |↫ |↫ 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 💠اشراق @bahrami_eshragh
⭕️ معرفت ادراک حسی نیست [دیدگاه افلاطون] 🔹معرفت به نظر افلاطون، باید (اولا) خطاناپذیر و (ثانیاً) درباره آنچه هست باشد. ادراک حسی نه این است و نه آن. وی این اعتراضات را مطرح می کند: 1⃣ اگر معرفت ادراک حسی است، پس هیچ انسانی نمی تواند عاقلتر از انسان دیگر باشد. زیرا که من بهترین داور ادراک حسی خود هستم. 2⃣ به علاوه اگر معرفت و ادراک حسی یکی است و اگر تفاوتی میان دیدن و دانستن نیست، نتیجه این میشود که کسی که چیزی را در گذشته دانسته (یعنی دیده و هنوز آن را به خاطر دارد) آن را نمی‌داند. 3⃣ ادراک حسی تمام معرفت نیست. زیرا قسمت مهمی از آنچه به طور کلی آن را معرفت می شناسیم، عبارتست از حقایقی که مستلزم الفاظی هستند که به هیچ وجه متعلقات ادراک حسی نیستند. فرض کنید که کسی سرابی میبیند. ادراک حسی مستقیم نیست که میتواند او را آگاه کند که سراب تصور شده وجود دارد یا لاوجود است. فقط تفکر عقلانی است که می‌تواند به او این آگاهی را بدهد. همچنین نتایج و استدلالهای ریاضی نیز به وسیله حس ادراک نمی شوند. 4⃣ ادراك حسی، حتی در قلمرو خودش معرفت نیست. ما واقعاً نمی توانیم بگوییم که چیزی می‌دانیم اگر به حقیقت مربوط به آن چیز مثلا درباره وجود یا عدم آن و شباهت یا عدم شباهت آن به چیزی دیگر نرسیده باشیم. حقیقت در تفکر و در حکم معلوم ذهن می شود، نه در احساس محض. احساس محض ممكن است مثلا يك سطح سفيد و یک سطح سفید دوم را نشان دهد، اما برای داوری درباره شباهت میان آن دو، فعالیت ذهن ضروری است. همین طور، خطوط راه آهن به نظر می آید که در یک نقطه به هم میرسند، در تفکر عقلانی است که می دانیم که آنها واقعا با هم موازی اند. بنابراین، ادراک حسی شایستگی نام معرفت را ندارد. 📕 تاریخ فلسفه غرب، جلد اول، ص ۱۷۲-۱۷۵ ✍ فردریک چارلز کاپلستون 🔸🔸🔸 🌐 کانال معرفت شناسی 🆔 @epistemology_issues