هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
33.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | #فارابی
💠 ستارگان حکمت
🔰ویژه برنامههای روز بزرگداشت ابونصر فارابی
💢فلسفه سیاسی فارابی
⬅️موضوع: تعلق فلسفه سیاسی فارابی به مکتب اهلبیت علیهمالسلام
🔸جلسه چهارم
🎤حجت الاسلام دکتر محسن مهاجرنیا
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
🔸معرفی ترم نخست دوره جامع فلسفه اسلامی
🔹دکتر امیر مازیار؛مدیر دوره
🔹ترم نخست "دوره جامع فلسفه اسلامی"درپاییز ۱۴۰۳،ترم دوم در زمستان ۱۴۰۳ و ترم سوم در بهار ۱۴۰۴ برگزار می گردد.
▪️ترم نخست: دوره مشاء
ورود فلسفۀ یونانی به عالم اسلام : دکتر امیر حسین ساکت
کندی و فیلسوفان بغداد : دکتر حنیف امین بیدختی
ابونصر فارابی : دکتر امیر مازیار
ابوعلی سینا : دکتر رضا اکبری
📌اطلاعات ثبت نام ترم نخست
- شهریه هر کلاس: یک میلیون و دویست هزار تومان
- شهریه هر ترم (۴کلاس): چهار میلیون و هشتصد هزار تومان
- شهریه ترم اول با تخفیف: برای دوستانی که تمام کلاسها را شرکت نمایند، ۱۰ درصد تخفیف منظور میگردد.
(شهریه با ۱۰ درصد تخفیف چهار میلیون و سیصد و بیست هزار تومان است.)
- پرداخت قسطی: دوستانی که در سه و یا چهار کلاس ثبت نام نمایند، میتوانند شهریه خود را در دو قسط پرداخت نمایند.
_دوره ها به صورت آنلاین و آفلاین در پلتفرم ادوبی کانکت برگزار می گردد.
🔷کسب اطلاعات تکمیلی و ثبت نام:
_ارسال پیام به تلگرام و واتساپ مؤسسه:09044130243
_تماس با مؤسسه:
021-66489223
021-66489221
_کلیک بر روی لینک زیر
https://B2n.ir/t99667
هدایت شده از عقل منور
فلسفه و دلنگرانیهای وجودی انسان.mp3
25.3M
میزگرد علمی بهمناسبت روز جهانی فلسفه، با موضوع:
فلسفه و دلنگرانیهای وجودی انسان
با حضور اساتید:
دکتر روحالله سوری
دکتر قدرتالله قربانی
زمان: ۱۴۰۳.۸.۵
مکان: دانشگاه خوارزمی
@aqlemonavar
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 همایش ملی فلسفه فرهنگ؛ با تأکید بر دیدگاه های آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی)
➖ همزمان با سالروز جهانی فلسفه
🔰 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری موسسات و مراکز علمی کشور برگزار می کند:
🎙با سخنرانی اساتید گرانقدر:
💢 علی اکبـر رشاد
💢 عبدالحسین خسروپناه
💢 سیدسعیدرضا عاملی
💢 حمید پارسانیا
💢 علیرضا قائمی نیا
💢 سیدحسین شرف الدین
💢 سیداحمد فاضلی
📆 چهارشنبه ۷ آذرماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۸
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔍 مشروح خبر و جزئیات همایش👇
🌐 iict.ac.ir/falsafefarhangg
🏷 دریافت فایل با کیفیت پوستر
#همایش
#فلسفه_فرهنگ
سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام
🆔 @iictchannel
📚منتشر شد:
کتاب طبیعیگرایی و چالشهای آن،
بهکوشش سهتن از اساتید گروه مطالعات علم مؤسسۀ حکمت و فلسفۀ ایران، دکتر علی حسینخانی، دکتر حسین شیخرضایی و دکتر حسن امیریآرا و با همکاری دکتر گری کمپ، استاد دانشگاه گلاسکو، توسط انتشارات راتلج منتشر شده است.
این کتاب شامل مقالاتی از فیلسوفان برجسته پیرامون مسائل فلسفی مربوط به طبیعیگرایی است.
مقالات منتشر شده در این کتاب پیرامون کاربرد، توجیه و نقش طبیعیگرایی در پژوهشهای فلسفی است.
نویسندگان این مجموعه فیلسوفان برجستهای هستند که هریک در حیطۀ طبیعیگرایی و ارتباط آن با طیف گستردهای از موضوعات در زیرشاخههای مختلف فلسفی صاحبنظرند. فصلهای این کتاب به این موضوع میپردازند که چگونه میتوان طبیعیگرایی را بهدرستی در حوزههای مختلف فلسفی مانند معرفتشناسی، مابعدالطبیعه، ذهن، زبان، دین، زمان، علم، ریاضیات، حافظه، علوم شناختی، اخلاق، فرااخلاق و هنجارمندی به کار گرفت.
@sciencestudies_IRIP
🆔https://t.me/hekmatfalsafe
🔴 مدرسه بینالمللی خداباوری شریف، به همت جمعی از اساتید و دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریف برگزار میشود. این گروه فعالیت خود را از سال 1400 آغاز کرده است. هدف این مجموعه، ارتقاء سطح دانش مخاطبان در موضوعات خداباوری و الحاد از منظر فلسفی، تکامل داروین، فیزیک، و علوم شناختی، و بحث و تبادل نظر در سطح بینالمللی است. امیدواریم در کنار یکدیگر بتوانیم به این هدف مهم دست یابیم.
📌 این کانال بر موضوعات زیر تمرکز دارد:
خداباوری و الحاد (از منظر فلسفی)
خداباوری و فیزیک
خداباوری و تکامل داروین
خداباوری و علوم شناختی
خداباوری و علوم انسانی_اجتماعی
کانال تلگرام👇👇
https://t.me/theismschool
💢💢 پیشنهاد ویژه برای پژوهشگران فلسفه
#بستهویژه
🔸 ۵۵ ساعت صوت سخنرانیهای سه سال گذشته
🔸 پاورپوینت سخنرانیهای سه سال گذشته
🔸 کتابچه خلاصه فارسی سخنرانیها
🔸 کتابچه منابع معتبر جهت مطالعه پژوهشگران
خرید بسته و اطلاعات بیشتر 👇👇
https://theismschool.com/فروشگاه/
هدایت شده از کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه
۲. مهدی محقق
https://fa.wikifeqh.ir/%D8%BA%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%B1%D8%B6%D8%A7_%D8%A7%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C
#فلسفه
#اساتید
4_5879454420248300511.mp3
40.45M
🔺درسگفتار تاریخ فلسفه غرب
👤دکتر محمدمهدی اردبیلی
🔹 ترم اول: ظهور لوگوس یونانی؛ فلسفه پیش سقراطی و سقراط
🎙صوت جلسه پنجم
#اردبیلی
#تاریخ_فلسفه
#صوتی
@nutqiyyat
هدایت شده از مؤسسه حکمت و فلسفه؛ شعبه قم
وضعيت فلسفه اسلامي در جهان امروز استاد معلمي.mp3
91.63M
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
1403.08.30 صدوقی سها.mp3
24.09M
💠 امید به احیای حکمت در جهان امروز
👤دکتر صدوقیسها
➖➖➖➖➖
🗳@vajeazeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تاریخ فلسفه غرب- پروتاگوراس، دموکریتوس
@Philosophy_files
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
ماهنامه خبری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفة ایران - تیر و مرداد 1403.pdf
5.03M
💢شماره جدید ماهنامه خبری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.
✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، شماره هشتم ماهنامه خبری مؤسسه (تیر و مرداد 1403) منتشر شده و از لینک زیر قابل دانلود است:
📎دانلود فایل pdf
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
ماهنامه خبری مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفه یران - شهریور و مهر 1403.pdf
6.06M
[ عکس ]
💢شماره جدید ماهنامه خبری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.
✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، شماره نهم ماهنامه خبری مؤسسه (شهریور و مهر 1403) منتشر شده و از لینک زیر قابل دانلود است:
📎دانلود فایل pdf
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
◾️جان مک گینس:
🔻بر این عقیده هستم که ابنسینا این ایدهی کواین را تأیید میکرد که «معرفتشناسی» یا چیزی شبیه به آن، بخشی از علم روانشناسی است و در نتیجه بخشی از علم طبیعی (طبیعیات) است.
🔹معرفتشناسی یک «پدیدهی طبیعی» را بررسی میکند که عبارت است از یک فاعل شناسای انسانی جسمانی.
Avicenna’s Naturalized Epistemology and Scientific Method
@safsat
🔸دیمیتری گوتاس:
▪️فـتحصّل ممّا ذکرنا که اگر فلسفهی جان لاک تجربهگرایانه است پس فلسفهی ابنسینا نیز تجربهگراست
و نیز اینکه لاک برای اولین بار نیست که چُنین فلسفهای ارائه میکند بلکه ابنسینا را پیش از وی داریم
@safsat
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | #فارابی
💠 ستارگان حکمت
🔰ویژه برنامههای روز بزرگداشت ابونصر فارابی
💢فلسفه سیاسی فارابی
⬅️موضوع: ضرورت تحقیق در مکتب فارابی
🔸جلسه پنجم
🎤حجت الاسلام دکتر محسن مهاجرنیا
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه
۳. غلامحسین ابراهیمی دینانی
https://fa.wikifeqh.ir/%D8%BA%D9%84%D8%A7%D9%85%E2%80%8C%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86_%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85%DB%8C_%D8%AF%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%86%DB%8C
#فلسفه
#اساتید
4_5879454420248300512.mp3
83.49M
🔺درسگفتار تاریخ فلسفه غرب
👤دکتر محمدمهدی اردبیلی
🔹 ترم اول: ظهور لوگوس یونانی؛ فلسفه پیش سقراطی و سقراط
🎙صوت جلسه ششم و آخر ترم اول
#اردبیلی
#تاریخ_فلسفه
#صوتی
@nutqiyyat
673d3d70a3e6237402760.pdf
613.9K
"المنطق"، تأليف طوني ستريت، فصل من كتاب "تاريخ كيمبردج في تاريخ الفلسفة العربية".
#منطق
هدایت شده از فلسفه و عرفان
ادامه مناقشات بر استاد شهیدی.mp3
12.73M
🌀ادامه مناقشات بر گفتار استادشهیدی در مورد معاد جسمانی
🎙مدرس خارج فلسفه استاد عشاقی
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
https://eitaa.com/AGLOESHG
🔻 اجزاء جسم_۱
جسم جوهری محسوس است که دارای دو جزء بالقوه(ماده) وجزء بالفعل(صورت) میباشد.
۱_جزء بالقوه_ ماده
(والمادهُ ما به الشیء بالقوه)
#ماده عبارت است از تواناییهای موجود در اینکه بتواند حالت دیگری را که الان ندارد به خود بگیرد.
به این توانایی واستعداد وقابلیت شیء برای پذیرش تحولات و تغییرات بعدی، ماده میگویند.
۲_جزء بالفعل_صورت
(مابه الشیء بالفعل)
#صورت عبارت است از ذات و حقیقت شیء و هر آنچه که شیء را آن کرده است که هست. به عبارتی صورت، کل ویژگیهای موجود میباشد.
صورت آن چیزی است که منشاء آثار وخواص موجود میباشد و آن را با هر چیز دیگر متفاوت کرده است.
🔖 تلازم ماده وصورت:
ماده قابلیت محض است و از این حیث هیچ فعلیتی ندارد لذا موجودیت و #فعلیت ماده به صورت است. به عبارتی ماده در فعلیت یافتنش نیازمند صورت است.
صورت فعلیت محض است با این حساب برای موجودیتش نیاز به ماده دارد وتا ماده(که موضوع آن است) نباشد صورت نمیتواند موجود شود. زیرا صورت در تعیین خود نیازمند به ماده است.
بر این اساس ماده صورت را متعین میکند و صورت ماده را بالفعل میکند.
لذا ماده علت تشخص صورت و صورت علت فعلیت برای ماده است.
پس هردو برهم توقف دارند منتهی این توقف سبب دور نمیباشد، زیرا جهت توقف آنها متفاوت است.
جهت توقف ماده بر صورت در فعلیت است
و جهت توقف صورت بر ماده در تعین است.
╰๛--- ‑ ‑ - -
#محسن_بهرامی
ᯓ @bahrami_eshragh
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
🔻 اجزاء جسم_۱ جسم جوهری محسوس است که دارای دو جزء بالقوه(ماده) وجزء بالفعل(صورت) میباشد. ۱_جزء با
🔻 اجزاء جسم_۲
(ماده وصورت)
🔖 ترکیب #ماده و #صورت اتحادی است و این دو در خارج نه به دو وجود بلکه به وجودی واحد موجودند و ثنویتی در خارج بین آنها برقرار نیست.
معلم اول #ارسطو از دو زاویه به موجودات عالم نگاه میکرد:
۱)نگاه پویا و دینامیک: که عبارت بود از جهان را متحرک ودر تکاپو دیدن.
۲)نگاه ایستا و استاتیک: که عبارت است از جهان را بدون حرکت وتحول دیدن.
🔖 کتاب #متافیزیک حاصل نگاه اول ارسطو و کتاب #مقولات یا #ارغنون حاصل نگاه دوم ارسطو به طبیعت است. همچنین نظریه ماده و صورت حاصل نگاه دینامیکی ارسطو به موجودات است.
به عبارتی ماده امری نسبی میباشد، یعنی هرگاه شیء با چیز دیگر و حالت دیگر سنجیده نشود بر هیچ بخشی از آن اسم ماده گذاشته نمیشود. پس اگر موجود را با چیز دیگری نسنجیم و در تکاپو و حرکت بودنش را لحاظ نکنیم چنین موجودی ماده ندارد. براین اساس ماده در بستر حرکت وتحول موجودات واز حالتی به حالتی دیگر درآمدن آنها دیده میشود.
لذا اگر جهان را استاتیک و بدون حرکت نگاه کنیم همه چیز فعلیت میباشد و اگر دینامیک و با حرکت نگاه کنیم همه جا این دو امر #ماده و #صورت مشاهده میشود.
🔖 براساس آنچه گفته شد:
موجود متحرک، وجودی است که در عین وحدت و اتصال مُصَحِحِ انتزاع ماده و صورت است به این نحو که این وجود در سیلانی ذاتی و حرکتی جوهری دائماً در حال تحصل و فعلیت است. منتها آن فعلیت و تحصل در هر آن خود را به گونهای غیر از آنِ قبل و بعد نمایان میسازد.
طبق این نگاه در خارج یک چیز بیشتر وجود ندارد و عقل قادر است از هر یک از این فعلیتها ماهیت و صورتی انتزاع کند.
آن امر واحد خارجی به اعتبار:
۱_قبول تغییرات مختلف و حرکت به سمت فعلیت جدید : ماده
۲_و به اعتبار قبول فعلیتها و هویت جدید : صورت میباشد.
╰๛--- ‑ ‑ - -
#محسن_بهرامی
ᯓ @bahrami_eshragh