eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.8هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
118 ویدیو
914 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
JPTR_Volume 9_Issue 2_Pages 189-208.pdf
185.7K
درشنه های هندی و براهین اثبات وجود خدا ابوالفضل محمودی
🔴 شرح دروس معرفت نفس علامه حسن زاده آملی (قدس سره الشریف) 📚 با نام«سلوک النفس» 📑 به همت انتشارات آوای توحید در سه جلد با ویراست جدید در قطع وزیری و جلد سخت منتشر شد. 💯این دوره سه جلدی با تخفیف ویژه به مدت محدود قابل تهیه می باشد. ♦️جهت سفارش از طریق سایت: B2n.ir/w71164 📍راهنمای بیشتر @shopava 🔰کانال انتشارات موسسه آوای توحید https://eitaa.com/joinchat/1868955658Ca39e34c5db
◾️صدرالشریعة از فلاسفه‌ و متکلمین متأخر جهان اسلام که قائل به جزء لایتجزی شده و اتم‌گرا بوده. 🔻در این متن گزارش ابن‌سینا از دیدگاه متکلمین را ناقص می‌داند که گفته متکلمین قائل هستند که اتم حتی تقسیم وهمی و فرضی هم نمی‌پذیرد. به گفته‌ی وی کسی منکر این نیست که می‌توان محالات را فرض گرفت یا حتی توهم کرد، و به همین منوال می‌توان تقسیم اتم را فرض یا توهم کرد. اگر ادعای متکلمین همچین چیزی بود، رد آن نیازمند برهان نبود چرا که فرض و توهم انتهاء ندارد. به گفته‌ی وی منظور متکلمین تقسیم فرضی و وهمی مطابق است و نه تقسیم غیر مطابق به بیانی که در تصویر آمده. تعدیل الکلام @safsat
🧠 دوره فشرده آکادمیک فلسفه اسلامی 🌍 (سیری در مهم‌ترین موضوعات فلسفه اسلامی با حضور اساتید برجسته بین‌المللی) 🖥 نوع دوره: آنلاین 🌐 زبان دوره: انگلیسی 🖇 تعداد جلسات: ۱۲ جلسه | ۲۴ ساعت ⌛️ مهلت ثبت‌نام: تا ۳۰ آبان 🔖 ارسال رزومه برای ثبت‌نام الزامی می‌باشد. 🔻 جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید: hekmat.academy/islamic-philosophy 🔹 آکادمی بین‌المللی حکمت eitaa.com/joinchat/1830879264C6fc532bd89
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
درسگفتار فلسفه پست مدرن حسین مصباحیان جلسه شانزدهم و نهایی @Philosophy_files
کتاب «چیستی و پیوند قرآن، عرفان و برهان» شرحی است بر مهم ترین نظریه علامه حسن زاده آملی در فلسفه دین است. این نظریه را ایشان در رساله «قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند» تبیین کردند و استاد روح الله سوری در کتاب چیستی و پیوند به شرح و تبیین آن پرداختند. دانستن این نظریه سهمی بسزا در اشراف به نظام فکری علامه حسن زاده آملی قدس سره دارد. این کتاب پرسش‌های بنیادین زیر پاسخ می‌دهد: یکم رابطه گزاره‌های دینی و عرفانی و فلسفی چیست؟ دوم آیا این سه روش مجزا و تطبیق ناپذیر هستند یا سه طیف از یک نور واحد اند و همگی هدف واحدی را در پی می‌گیرند؟ در پاسخ به پرسش های یاد شده گروهی به تفکیک گرویده اند اما صاحب نظران بر آنند که دین عرفان و فلسفه از هم جدایی ندارند عرفان از راه شهود و فلسفه از راه عقل اگر درست و طبق موازین حرکت کنند جز به حقیقت نخواهند رسید حقیقتی که وحی با روش فوق بشری خود بدان دست یافته و در قالب نقل از آن سخن می گوید. برای تهیه کتاب چیستی و پیوند با پست رایگان به کتابگاه مراجعه بفرمایید. خرید آنلاین با پست رایگان https://arabadib.ir/shop/product/view/1/27 💻 کتابگاه 👇 🌐 https://arabadib.ir/shop ✅ کتابگاه ایتا 🆔 https://eitaa.com/ketabgah 👤 ارتباط با ادمین 🆔@ketabgaheadib ☎️ 09197459063
🔻موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم برگزار می کند: 🔹حلقه حکمت (مباحث آزاد حکمی) ⏰ یکشنبه ها بعد از نماز ظهر و عصر مکان: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم 🔸جهت شرکت در این محفل در ساعات اداری با شماره زیر تماس بگیرید: 02532941251 🔻موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم 🆔@irip_ir
. 📖 Avicenna’s Addendum to His Recension of Ptolemy’s ›Almagest‹ ✒️ Sajjad Nikfahm-Khubravan 🕰 2025 📚 De Gruyter 🌾 @naturalphilosophy
«نظر ما [پوزیتویست‌ها] درباره گزاره‌های دینی با نظر آتئیست‌ها، یعنی منكران وجود خدا و ندانم‌گراها و شکاکان، فرق دارد. زیرا خصوصیت شکاکان این است که می‌گویند وجود خدا امر ممکنی است که دلیلی له یا علیه باور به آن نیست؛ و آتئیست‌ها می‌گویند که لااقل محتمل است که خدائی نیست. ولی نظر ما که می‌گوییم هرگونه اظهاری دراین‌باره مهمل و بی‌معنی است نه فقط با نظر آنها یکی نیست و این دو دیدگاه مشهور را تأیید نمی‌کند، بلکه متنافی با آنهاست. زیرا اگر قول به اینکه «خدائی هست» مهمل خوانده شود، قول مخالف آن «خدائی نیست» هم مهمل خواهد بود؛ زیرا فقط گزاره‌هایی دارای معنی است و می‌توان آنها را نقض کرد که در بیان آن به مهمل‌گوئی دچار نشویم. اما شکاکان با اینکه از این اظهار که خدائی هست یا نیست خودداری می‌کنند؛ ولی با این حال منکر نیستند که مسئله «خدای متعالی موجود است» مسئله‌ای واقعی است. یعنی انکار نمی‌کنند که دو جمله «خدای متعالی وجود دارد» و «خدای متعالی وجود ندارد» اظهار دو گزاره است که یکی صادق و دیگری کاذب است. آنها فقط می‌گویند که وسیله‌ای نداریم که تصدیق کنیم کدام یک از آنها صادق و کدام کاذب است و لذا نباید خود را ملزم به قبول هیچ یک از آنها بنمائیم. ولی چنانکه دیدیم جملات مورد بحث اصلاً حاوی هیچ گزاره‌ای نیستند.» ✍ ای. جی. ایر || زبان، صدق و منطق ➖➖➖ 🌐@EpistemeHub | کانال معرفت‌شناسی
هدایت شده از فلسفه نظری
🔻 هرمس‌هاس تاریخ در تاریخ سه هرمس معروف داریم: ۱)هرمِسُ الهَرامس یا هرمسَ الهَرامیشا: [ Hirmis al - haramisah] است که بعضی اورا از نسل کیومرث دانسته و معتقد بودند که وی همان «اخنوخ» و «ادریس» است. اولین کسی به شمار می ­رفت که معرفت آسمان­ها را به دست آورد، علم پزشکی را به مردم آموخته، حروف الفبا و کتابت را ابداع کرده و پوشیدن لباس را به انسان تعلیم داده است. همچنین او کسی است که معابدی برای عبادت خداوند ساخت و طوفان نوح را پیش بینی کرد. ۲) هرمس بابلی: هرمس بابلی است که پس از طوفان نوح در بابل زندگی می ­کرد و استاد پزشکی و فلسفه و علم خواص اعداد بود و علم و فلسفه را پس از طوفان نوح دوباره رواج داد. او کسی است که بابل را پس از نِمرود[Nimrod] بازسازی کرد و علم را در آن جا گسترش داد. او همچنین استاد فیثاغورث نيز بود. ۳) هرمس مصری: هرمس مصری است که در مناف[Manaf] نزدیک فُستات[Fustat] که مرکز علم قبل از اسکندریه بوده است متولد شد و شاگرد آگاثدمون بود. او شهرهای زیادی از جمله اِدسا[Edessa] را ساخت و سفرهای زیادی نمود که در طی آنها وی سنت­هایی را برای مردم هر منطقه مطابق با سنت­های ویژه آنها برقرار کرد. او کتابی درباره حیوانات نوشت و استاد علوم پزشکی، فلسفه، کیمیا و خواص سموم بود. همچنین وی استاد «آسلیپیوس» بود 📖مقاله: هرمس وآثار هرمسی درجهان اسلام @falsafeh_nazari
▫️ درسگفتار متافیزیک 🚮 دکتر غلامرضا اعوانی 🗓 تابستان ۱۳۹۵ 🏠 برگزار شده در مؤسسه آموزشی و پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🟢 اهمیت این دوره در روایت متفاوت از تاریخ فلسفه است، این روایت مبتنی بر دیدگاه سنت‌گرایانهٔ دکتر غلامرضا اعوانی است. 🔴 این درسگفتار به طور کامل در نطقیات پیاده شده و بعد از نهایی شدن فایل مکتوب آن منتشر خواهد شد. 🔮 t.me/nutqiyyat 🔮 t.me/loghatsaz 🔮 instagram.com/nutqiyyat 🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat