eitaa logo
« مهارت افزایی طلاب ناب»
1.7هزار دنبال‌کننده
16.2هزار عکس
10هزار ویدیو
1.8هزار فایل
کانال پشتیبان گروه نخبگان (طلاب ناب)استان اصفهان 📪ارتباط با خادم کانال 👈👈 📩 📨 @Shahideh_kanize_Hazrate_Yas —------------------------------------ کانال معنویت افزایی طلاب ناب👇👇 https://eitaa.com/TollabeNabe_EmameZaman
مشاهده در ایتا
دانلود
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 ❁﷽❁ا ◀️ در مبحث گذشته اثبات شد که حقیقت صبر و صوم در نصوص به حمل ولایت ولی الله الاعظم معنا شده و لذا بمنزله رأس الایمان مخطوب است. حقیقت معنای صبر، حمل است و حمل در أتم و أکمل معنا، تحمّل است. و مراد از حمل، حمل ولایت است. وقتی حمل ولایت بمعنی الاتم و الاکمل صورت بگیرد، صبر محقق می شود. پس أعلی مرتبه حمل ولایت، صبر و تحمّل است. لذا صبر یا تحمّل ولایت، عهدی بوده که خداوند متعال آنرا از شیعیان و مومنان اتخاذ فرموده است. 🔘 چنانچه حضرت لسان الله الناطق امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «خَلَقَ شِيعَتَهُمْ، أَخَذَ عَلَيْهِمُ الْمِيثَاقَ وَ أَنْ يَصْبِرُوا وَ يُصَابِرُوا وَ يُرَابِطُوا». 📓الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏۱، ص ۴۵۱ 🔘 آن حضرت مراد از عبارت " أَنْ يَصْبِرُوا وَ يُصَابِرُوا وَ يُرَابِطُوا " را در گزاره های مختلفی چنین تفسیر فرمودند: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا على الفرائض وَ صابِرُوا على المصائب وَ رابِطُوا على الأئمة». «يا أَيُّهَا الَّذِينَ‏ آمَنُوا اصْبِرُوا على‏ دينكم‏ وَ صابِرُوا عدوكم ممن يخالفكم»‏. 📓تفسير الصافي، ج‏۱، ص ۴۱۱ 📓إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج‏۱، ص ۱۶۴ ↩️ عبارات مصدّر به ایمان است، پس ایمان مقدم بر صبر و صوم است، وقتی مکلف، معنون به مومن شود، صبر بر فرائض برای او ایجاد می شود. صبر بر فرائض یعنی حمل معرفة الامام چون أصل الفرائض، معرفت به ولایت است؛ «إِنَّ الْفَرَائِضَ الْوَاجِبَةَ بَعْدَ الْوَلَايَةِ الصَّلَاةُ وَ الزَّكَاةُ وَ الصَّوْمُ وَ الْحَجُّ وَ الْجِهَادُ وَ الْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيُ عَنِ الْمُنْكَر و ..». سپس صبر در مصائب و صبر در برابر أعداء باید تحقق پذیرد، چون شیطان لعین قسم خورده تا در برابر صراط مستقیم یعنی ولایت قرار گیرد؛ «لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيم‏». آخرین گزاره عبارتست از: " وَ رابِطُوا على الأئمة "، واو در اینجا از نوع نتیجه است، به این معنا که ثمره پذیرش ولایت و حمل آن و صبر در برابر مصائبی که از سوی اعداء وارد می شود به " رابِطُوا على الأئمة " منتج می شود. ⏪ لذا چون جمیع شئون ولایت به معنای اتم و اکمل ولایت در وجود ذی وجود خاتم المرسلین حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) نشسته است و همه وجود آن حضرت، فرائض ولايت می باشد و سیره و همچنین محیای آن حضرت منحصرا طریق الولایة است، حقیقت صوم و صبر می باشند. لذا مکلفین برای اقامه صلاة باید به أسوه حسنه حقیقت صبر و صوم که نجیّ الله حضرت لولاک لما خلقت الافلاک می باشد، تأسی جویند. 🕌 ┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۲) بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ نزول حضرت قرآن ✍️ حضرت قرآن، مبنا، مرجع و نص اصلی شریعت مقدس اسلام، مبتنی بر أدله موجود، نزول دفعی و تدریجی داشته است که تدقق در آن، اثر مطلوبی در طریق استنباط ادله خواهد گذاشت. ▪️ نزول از ماده (نزل)، به معنای پایین آمدن و هبوط از بالا به پایین است. این واژه به همراه مشتقات خود در صیغ ثلاثی مجرد و ابواب‌ إفعال و تفعیل و ... (چون: نُزِّل نَزَّلَ، اَنزَلَ، اُنزِل، تَنَزَّل، اَنزَلنا، نَزَّلنا، نَزلَة) در بسیاری از آیات حضرت قرآن به کار برده شده است. ▪️ گرچه معنای مشترک در تمامی مشتقات، همان آمدن از بالا به پایین است، اما هر یک از الفاظ مذکور، با توجه به هیئت ساختاری و قراین موجود در کرائم حضرت قرآن، معنای متفاوتی را می رسانند. ▪️ «إنزال» در باب إفعال، ضمن اشاره بر جهت صدور فعل از فاعل، إفادۀ نزول دفعی نیز می کند. چنانچه در آیه مبارکه «هُوَ الَّذِي‏ أَنْزَلَ‏ عَلَيْكَ الْكِتابَ..» (۱)؛ اوست خدایی که کتاب (حضرت قرآن) را بر تو (پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم) نازل کرد، یا در آیات مبارکات «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي‏ أُنْزِلَ‏ فِيهِ الْقُرْآنُ» (۲)، «إنا انزلناه فی لیلة القدر» (۳)، «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ» (۴) که ماده نزل در هیئت افعال بکار رفته، دلالت بر نزول دفعی حضرت قرآن بتمامه بر قلب مبارک رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) دارد. ▪️ یکی دیگر از مشتقات این ماده که اشاره به نوع نزول حضرت قرآن دارد، لفظ «تنزیل» است که در باب تفعیل بکار رفته است. از معانی باب تفعیل، علاوه بر اشاره به وقوع فعل و تعلق آن به مفعول و متعلق، تدریج و کثرت است که این معنا در تفاسیر نیز تایید شده است. بنابراین لفظ تنزیل اشاره به نزول تدریجی حضرت قرآن دارد. آیه مبارکه «قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً كَذَلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلًا» (۵) با عنایت به قرینه ابتدای آن که در جواب اعتراض کفار به عدم تلاوت یکجای تمام آیات حضرت قرآن بر مردم، به رسول الله الأکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) اشاره می کند، بيان تامى است براى علت نزول تدریجی حضرت قرآن. همچنین تنزیل در آیه ۱۰۶ سوره مبارکه اسراء «وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى‏ مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ‏ تَنْزِيلًا» (۶) با وجود قراینی چون عبارت شریفه «علی مکث»، اشاره دیگری بر نزول تدریجی این مصحف شریف است. ▪️ کلام حضرات تراجم وحی الله اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) که کتاب الله ناطق و مفسر کلام الله می باشند نیز مبیِّن دو نوع نزول حضرت قرآن (إنزال و تنزیل یا دفعی و تدریجی) می باشد. ▪️ چنانچه از حضرت صادق (علیه السلام) مرویست: «نَزَلَ‏ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً فِي شَهْرِ رَمَضَانَ إِلَى الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ، ... ثُمَ‏ نَزَلَ‏ فِي طُولِ عِشْرِينَ سَنَةً (فِي عِشْرِينَ سَنَةً لِجَوَابِ كَلَامِ النَّاسِ) ...» (۷) که عبارت نخست به نزول دفعی و عبارت دوم به نزول تدریجی و علت آن اشاره دارد. به این ترتیب، پس از علم بر این مطلب که حضرت قرآن بنا به علل منصوص، دو نوع نزول دفعی و تدریجی دارد، نوبت به تبیین تفصیلی هر یک از نزول های دفعی و تدریجی می رسد. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) سوره مبارکه آل عمران، آیه ۷ (۲) سوره مبارکه بقره، آیه ۱۸۵ (۳) سوره مبارکه قدر، آیه۴ (۴) سوره مبارکه دخان، آیه ۳ (۵) سوره مبارکه فرقان، آیه ۳۲ (۶) ترجمه تفسیر الميزان، ج‏۱۵، ص ۲۹۰ الی ۲۹۲ (۷) تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۸۰ 🕌 ┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۲) ☑️ نزول دفعی حضرت قرآن «إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةِ الْقَدْر»؛ همانا ما قرآن کریم را در شب قدر به صورت دفعتا نازل کردیم. ﴿سوره مبارکه قدر، آیه ۱﴾ ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا ✍️ برمبنای آنچه که در نص آیه نخست سوره مبارکه قدر آمده است، حضرت قرآن بجملة واحدة و به صورت یکجا و دفعه ای، در ماه مبارک رمضان و در شب مبارک قدر بر قلب مقدس حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شده است؛ «نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ عَلى‌ قَلْبِكَ». در تبیین این مبارکه، توجه به نکات ذیل حائز اهمیت است: 1️⃣ نزول دفعی حضرت قرآن، نزول ذات علم است. ▪️ حضرت قرآن، تبیان لکل شیء است؛ «... فَإِنَّ فِي الْقُرْآنِ بَيَانَ كُلِّ شَيْءٍ وَ فِيهِ عِلْمُ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ، وَ إِنَّ الْقُرْآنَ لَمْ يَدَعْ لِقَائِلٍ مَقَالًا..» (۱). «کل» دلالت بر شمول دارد و شیء ‌نیز افاده عموم می کند، پس عمومیت این عام، مستغرق بر جمیع علوم و شرایع می شود. ▪️ به عبارت دیگر هیچ چیز از دایره علم حضرت قرآن خارج نیست؛ «فِيهِ عِلْمُ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ» و «ما کان و ما یکون إلی یوم القیامة»‌ در حضرت قرآن موجود است، چنانچه حضرت باقر العلوم (علیه السلام) فرمودند: «إنَّ اللَّهَ (جَلَّ ذِكْرُهُ) أَنْزَلَ عَلَى نَبِيِّهِ كِتَاباً بَيَّنَ فِيهِ مَا كَانَ وَ مَا يَكُونُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ، فِي قَوْلِهِ: «وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ» (۲) و «ما فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِنْ شَيْءٍ» (۳). ▪️ نه تنها تمام علوم گدشته و آینده، ‌بلکه «تمام العلم» و «ینابیع علم» یعنی سرچشمه های علم در حضرت قرآن است؛ «ثمَّ أَنْزَلَ عَلَيْهِ الْكِتَابَ ...فَهُوَ مَعْدِنُ الْإِيمَانِ وَ بُحْبُوحَتُهُ وَ يَنَابِيعُ‏ الْعِلْمِ‏ وَ بُحُورُهُ» (۴). ▪️ لذا آنکه علم را در غیر حضرت قرآن جستجو و طلب کند،‌ گمراه شده است؛ «... من ابتغى العلم في غيره أضله الله» (۵). ✍️ بیان این مطلب ادامه دارد ... ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج٢، ص٩۴٢ (۲) دلائل الامامه، ص ۲۳۶ (۳) سوره انعام، آیه ۳۸ (۴) نهج البلاغه،‌ خطبه ۱۳۱ (۵) تفسير العياشي، ج١، ص۶ 🕌 ┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰کارگاه ویژه ماه مبارک رمضان جهت ثبت نام به @Ad_tarkib پیام دهید 🔶ظرفیت کارگاه میباشد اولویت با افرادی است که زودتر ثبت نام نمایند. (توضیحات در کلیپ کوتاه درج شده) @Tarkib_Novin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ تقدیم چشم روشنی محضر حضرت ماه 🌕 ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) در 🌙شهرالله الاکبر ماه خدا توسط ناصرین و ناصرات المهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف 💎نظر به اهمیت ختم قرآن نیابتی از جانب محضر مقدّس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بویژه در 🌙ماه خدا -که موجب محشور شدن انسان با ایشان در قیامت می شود- و از طرفی، آرزوی هرمسلمانی برای فراهم شدن زمینه ظهور حضرت منجی - امام عصر - مدیریت استان اصفهان از شما مؤمنین عزیز دعوت بعمل می آورد در این طرح چشم روشنی به مولای مظلوم و مقتدر ،مشارکت حداکثری داشته باشید. 💠در ضمن جهت شناخت بیشتر علمای بنام و بهره مندی از دعای خیر ایشان ،در فراهم شدن مقدمات ظهور ،هر روز یکی از علما را به صورت خاص در ثواب این چشم روشنی ،شریک می کنیم . 💠عالم وارسته ی امروز : 💎 (رضوان الله تعالی علیه) 📹معرفی بیشتر این عالم عارف وارسته و مجاهد ستبر در کلیپ 💎با حضور ارزشمند خود، ولو با قرائت یک حزب از قرآن ، یاری گرِ ما در تقدیم چشم روشنی شایسته به حضرت صاحب الامر و الزمان و گرما بخش محفل نورانی ما باشید. برای بهره مندی از خوان کرامت مولا بر آدرس زیر اشاره فرمایید. https://b2n.ir/quran.Esfahan.whc.ir 🕌 ┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف 💎اللَّهُمَ‏ انّى‏ أَسْئَلُک ‏ أَنْ تَجْعَلَنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِکَ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️عکسنوشته ساز پیکاسو 🌿عکس نوشته ساز پیکاسو، برنامه ای با قابلیت های فوق العاده... ‏‏🌱برترین عکس نوشته ساز کاملا رایگان ‏‏ ‏⚡️فونتهایی که شما را شگفت زد‏ خواهد کرد. ‏⚡️اضافه کردن بی نهایت متن و استیکر به تصاویر ‏‏⚡️بیش از 25 افکت جذاب برای تصاویر شما ‏‏⚡️دسترسی به بیش 750 تصویر پس زمینه با کیفیت عالی در گالری آنلاین ‏‏⚡️دسترسی به بیش 250 تصویر پس زمینه دسته بندی شده ‏‏⚡️دسترسی به بیش از 500 استیکر دسته بندی شده ‏‏⚡️دسترسی به بیش از 200 فونت فارسی و انگلیسی فوق العاده ‏‏⚡️وجود بیش از 1000 متن آماده در چهار دسته بندی جذاب (چکامه) ‏‏⚡️طراحی زیبا و کاربردی ‏‏⚡️برخورداری از بخش آموزش تصویری ‏‏⚡️بیش از 500 برچسب آماده و کار آمد برای قرار گیری بر روی تصویر شما ‏‏⚡️امکان استفاده از عکس های گالری ‏‏⚡️دارای پالت رنگ ‏‏⚡️اشعار پیشنهادی برای تصویر شما ‏‏⚡️امکان درج لوگو https://myket.ir/app/ir.adp.picassoapp 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🌹@farhangi_whc🌹 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📱 اپلیکیشن پاسخگو 1⃣ پاسخگویی آنلاین (گفتگوی مستقیم متنی با کارشناسان پاسخگو) از ساعت 8 صبح تا 24 (در ماه مبارک رمضان بصورت 24 ساعته) 2⃣ پاسخگویی آفلاین ارسال پرسش و دریافت پاسخ کم تر از 24 ساعت 3⃣ دسترسی به کانال های تخصصی پاسخگویی 4⃣ امکان جستجوی از بانک سوالات مرکز ملی پاسخگویی 5⃣ دسترسی به نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی 📱 دریافت "اپلیکیشن پاسخگو": cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 💠 کارشناسان مرکز ملی در بخش‌های تخصصی قرآن، حدیث، احکام شرعی (بصورت مجزا با حضور کارشناسان خواهر و برادر)، اخلاق و تربیت، کلام و عقاید، تاریخ و سیره، مشاوره و روانشناسی پاسخگوی سؤالات هموطنان عزیز می‌باشند مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 www.pasokhgoo.ir 🍀 پرسش کلید دانایی 🍀 🍃🍂@mohtavqyetablighJameaAlZahra🍂🍃🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5978959917619348261.apk
7.99M
🔴نرم افزار اندروید نهاد 🔰جستجوی تمام کتابهای موجود در کتابخانه ها 📌نزدیکترین کتاب در ۳۰۰۰ کتابخانه کشور ┏━━━🔸🔷🔸━━━┓ @pejooheshyar ┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت الله حاج آقا رحیم ارباب.pdf
746.9K
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ تقدیم چشم روشنی محضر حضرت ماه 🌕 ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) در 🌙شهرالله الاکبر ماه خدا توسط ناصرین و ناصرات المهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف 💎نظر به اهمیت ختم قرآن نیابتی از جانب محضر مقدّس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بویژه در 🌙ماه خدا -که موجب محشور شدن انسان با ایشان در قیامت می شود- و از طرفی، آرزوی هرمسلمانی برای فراهم شدن زمینه ظهور حضرت منجی - امام عصر - مدیریت استان اصفهان از شما مؤمنین عزیز دعوت بعمل می آورد در این طرح چشم روشنی به مولای مظلوم و مقتدر ،مشارکت حداکثری داشته باشید. 💠در ضمن جهت شناخت بیشتر علمای بنام و بهره مندی از دعای خیر ایشان ،در فراهم شدن مقدمات ظهور ،هر روز یکی از علما را به صورت خاص در ثواب این چشم روشنی ،شریک می کنیم . 💠عالم وارسته ی امروز : 💎 (رضوان الله تعالی علیه) 📹معرفی بیشتر این عالم عارف وارسته در پیوست 💎با حضور ارزشمند خود، ولو با قرائت یک حزب از قرآن ، یاری گرِ ما در تقدیم چشم روشنی شایسته به حضرت صاحب الامر و الزمان و گرما بخش محفل نورانی ما باشید. برای بهره مندی از خوان کرامت مولا بر آدرس زیر اشاره فرمایید. https://b2n.ir/quran.Esfahan.whc.ir 🕌 ❅💠💠 💎💠💠❅ 💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف 💎اللَّهُمَ‏ انّى‏ أَسْئَلُک ‏ أَنْ تَجْعَلَنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِکَ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 شماره‌ی دویست‌ و هشتاد و چهارم هفته‌نامه‌ی خط حزب‌الله با عنوان «این حرف قطعی است» منتشر شد. 👈 رهبر انقلاب در سخنرانی‌های اخیر، بر «حرف قطعی» جمهوری اسلامی درباره مسئله تحریم‌ها و برجام تأکید کرده‌اند. خط حزب‌الله در این شماره بیانات رهبر انقلاب برای صیانت از حق غصب شده‌ی ملت ایران و تأکید بر رفع همه تحریم‌ها را مرور کرده است. 🔻 سخن هفته‌ی این شماره‌ خط حزب‌الله به بررسی موضوع «هدایت قرآنی» اختصاص یافته است. ➕ انتشار گزیده‌ای از بیانات سال ۱۳۸۱ رهبر انقلاب در دیدار جمعی از روحانیون و نمایندگان ولی فقیه در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برای نخستین بار 🌷 شماره‌ی این هفته‌ی خط حزب‌الله به روح مطهر شهید مدافع حرم سیدجلال حبیب‌الله پور تقدیم می‌شود. 🔍 بخوانید👇
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 ا❁﷽❁ا ◼️صیام (۳) 🔄 بیان شد که حقیقت صوم، در وجود مبارک حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) به ظهور رسيده است. زیرا صوم، صبر است و صبر، حمل ولایت بمعنی الأتم و الأکمل می باشد. و از آنجا که همه وجود آن حضرت، فرائض ولايت و تبلیغ آن بود، حقیقت صوم و صبر می باشد. به همین سبب حضرت قرآن جمیع مکلفین را به استعانت از صیام و صلاة امر می فرماید، چون حمل صلاة که حقیقت آن ولایت است، جز بر خاشعان، کبیر است؛ 🔘 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرين‏ (سوره مبارکه بقره، آیه ۱۵۳) 🔘 عن مولانا الامام الباقر (علیه السلام): یعنی: «عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ وَ الصَّلَاةِ، فَإِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِين‏». 📓دعائم الإسلام، ج‏۱، ص ۱۳۳ ↩️ در این کریمه شریفه تصریح شده است که ذات اقدس احدیت، معیت با صابرین دارد؛ یعنی معونه و معیت الله تبارک و تعالی با مومنانی است که به حمل اکمل و اتم معرفة الامام رسیده باشند. 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 🔘 خداوند متعال در سوره مبارکه مریم خطاب به آن حضرت (سلام الله علیها) چنین می فرماید: «فَقُولي‏: إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ صَوْماً فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيًّا». ↩️ این کریمه به یکی از وجوه صیام دلالت دارد. به بیان دیگر حضرت مریم مامور به صیام الصمت می شود، و این صوم که در منابع به وجهی از وجوه صوم تعبیر شده، اشعار به درجه ای از مراتب صبر دارد و مقدمه معجزه عبدالله می باشد. 🔘 «فَأَشارَتْ إِلَيْهِ قالُوا كَيْفَ نُكَلِّمُ مَنْ كانَ فِي الْمَهْدِ صَبِيًّا، قالَ: إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتانِيَ الْكِتابَ وَ جَعَلَني‏ نَبِيًّا». ↩️ از این کریمه استفاده می شود، زمانی که قلوب، صاحب صوم و صبر شود، نیل به حقیقت این معنا، تمهیدی برای قیام خواهد بود. همانگونه که صلح امام مجتبی (علیه السلام) که ظهور اتم و اکمل صبر و صوم بود، مقدمه قیام حضرت ابوعبدالله الحسین (علیه السلام) گردید. 🔘 امام مجتبی (علیه السلام) در سخنی بر این مطلب تصریح فرموده اند: ➖ قلْتُ لِلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ! لِمَ دَاهَنْتَ مُعَاوِيَةَ وَ صَالَحْتَهُ وَ قَدْ عَلِمْتَ أَنَّ الْحَقَّ لَكَ دُونَهُ وَ أَنَّ مُعَاوِيَةَ ضَالٌّ بَاغٍ ؟ ➖ امام (علیه السلام) پس از تصریح بر این مهم که امام در هر زمان چه قائم و چه قاعد (إِمَامَانِ قَامَا أَوْ قَعَدَا)؛ مطلقا حجت الله است، به تعلیل صلح اشاره کردند: عِلَّةُ مُصَالَحَتِي لِمُعَاوِيَةَ عِلَّةُ مُصَالَحَةِ رَسُولِ اللَّهِ لِبَنِي ضَمْرَةَ وَ بَنِي أَشْجَعَ وَ لِأَهْلِ مَكَّةَ حِينَ انْصَرَفَ مِنَ الْحُدَيْبِيَةِ، أُولَئِكَ كُفَّارٌ بِالتَّنْزِيلِ وَ مُعَاوِيَةُ وَ أَصْحَابُهُ كُفَّارٌ بِالتَّأْوِيلِ. 📗علل الشرائع، ج‏۱، ص ۲۱۱ ↩️ همانطور که صلح حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) مقدمه فتح مکه گردید، صلح امام حسن مجتبی (علیه السلام) و بعبارت دیگر محمدی بودن امام حسن بن علی (علیهما السلام) که ظهور صبر و صیام است، مقدمه قیام حسینی (علیه السلام) گشت. ⬅️ صبر حضرت السید الزکی امام حسن (علیه السلام) در وصیت نامه ای که به حضرت ابوعبدالله الحسین (علیه السلام) نمودند، با این مضمون که: «احْمِلْنِي عَلَى سَرِيرِي إِلَى قَبْرِ جَدِّي رَسُولِ اللَّهِ لِأُجَدِّدَ بِهِ عَهْداً ثُمَّ رُدَّنِي إِلَى قَبْرِ جَدَّتِي فَاطِمَةَ بِنْتِ أَسَدٍ رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهَا، فَادْفِنِّي هُنَاكَ "وَ سَتَعْلَمُ يَا ابْنَ أُمِّ أَنَّ الْقَوْمَ يَظُنُّونَ أَنَّكُمْ تُرِيدُونَ دَفْنِي عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ، فَيَجْلِبُونَ فِي مَنْعِكُمْ عَنْ ذَلِكَ" وَ بِاللَّهِ أُقْسِمُ عَلَيْكَ أَنْ تُهَرِيقَ فِي أَمْرِي مِحْجَمَةَ دَم‏»، نیز موجب رسوایی أعداء آل الرسول (علیهم السلام) گشت. 📓الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏۲، ص ۱۷ ⬅️ بنابراین براساس مقدماتی که بیان شد، وجود مبارک حضرت السید الزکی امام حسن مجتبی (علیه السلام) متناظر با صوم و صبر و قیام حضرت ابوعبدالله الحسین (علیه السلام) متناظر با صلاة می باشد؛ در تبيين بطن ديگري از اين شريفه «اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ»، بمعنای امر به استعانت از بسیط معنای صوم؛ یعنی حضرت السبط الاکبر امام حسن (علیه السلام) و و بسيط معناي صلاة نائل می شویم كه اقامه آن در اتم معنا در قيام حسيني است. چنانچه در زیارت ناحیه مقدسه خطاب بوجود مبارک آن حضرت شده است: «أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاة». 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳