eitaa logo
« مهارت افزایی طلاب ناب»
1.7هزار دنبال‌کننده
16.1هزار عکس
9.9هزار ویدیو
1.8هزار فایل
کانال پشتیبان گروه نخبگان (طلاب ناب)استان اصفهان 📪ارتباط با خادم کانال 👈👈 📩 📨 @Shahideh_kanize_Hazrate_Yas —------------------------------------ کانال معنویت افزایی طلاب ناب👇👇 https://eitaa.com/TollabeNabe_EmameZaman
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
رساله نماز و روزه «رساله‌ی نماز و روزه» مشتمل بر آخرین فتاوای حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در سه باب فقهی نماز، روزه و اعتکاف گردآوری شده است. این رساله‌ی عملیه شامل ۱۰۰۸ مسئله‌ی شرعی و انعکاس دهنده‌ی جدیدترین و آخرین فتاوای رهبر انقلاب اسلامی در سه باب مهمّ فقهی نماز، روزه و اعتکاف است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و تمایزات این اثر، شیوایی و ساده نویسی مسائل است؛ به گونه‌ای که فهم مطالب آن برای عموم مخاطبین امکان پذیر گردیده است. همچنین برای تسهیل در فهم مسائل دشوار، برخی کلمات و عبارات فقهی نیز در پاورقی توضیح داده شده است. در انتهای کتاب نیز فصل مستقلی جهت توضیح و تبیین برخی اصطلاحات فقهی آورده شده است که خواننده را برای فهم بیشتر و راحت‌تر مسائل شرعی کمک می‌کند. همچنین در بیان برخی مسائل شرعی مانند «حدّ ترخّص» و «مسافت شرعی» که برای توضیح آنها در بیشتر رساله‌های عملیه از اصطلاحات و مقادیر قدیمی همچون فرسخ استفاده می‌شود، با تحقیقی بدیع و دقیق مقیاس متناظر آن اصطلاحات با متر و کیلومتر مشخّص شده است. شایان ذکر است که رهبر انقلاب این رساله را مورد تأیید و عمل به آن را مُجزی اعلام نموده‌اند. خرید کتاب https://book-khamenei.ir/index.aspx?&fkeyid=&siteid=1&pageid=208&description=2342154
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از فتاوای رهبر انقلاب
🔸 ابطال روزه با اجبار ⁉️ ‌اگر چیزی به زور وارد دهان روزه‌دار شود و یا سر او به همان صورت داخل آب گردد، آیا روزه اش باطل می شود؟ اگر وادار به باطل کردن روزه اش شود، مثلاً به او بگویند که اگر روزه ات را نخوری، ضرری به خودت یا مالت وارد می سازیم، او هم برای دفع این ضرر غذا بخورد، آیا روزه اش صحیح است؟ ✅ روزه شخص روزه‌دار با داخل شدن چیزی در حلقش بدون اختیار و یا با فرو بردن سرش به همان صورت به زیر آب باطل نمی شود، ولی اگر خودش بر اثر اکراه دیگری مرتکب مفطری شود، روزه اش باطل خواهد شد. 🆔 @khamenei_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️گیف یار - ساخت گیف از تصاویر و فیلم ها 💢گیف یار: دستیار شما در ساخت، ویرایش و مدیریت گیف ها ‏+ با استفاده از گیف یار می تونید تصاویر🏞 خودتون یا بخشی از فیلم📹 مورد علاقتون رو به گیف تبدیل کنید و اون رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بزارید و یا گیف های فعلی رو ویرایش کنید! 🛑‏امکانات برنامه: ‏- تبدیل عکس ها🏞 و فیلم های📹 داخل گوشی به گیف یا ترکیب گیف های موجود و ساخت موارد جدید ‏- حذف فریم های🎞 گیف ها در حالت گروهی ‏- تنظیم پارامترهای انیمیشن مثل عرض، ارتفاع و زمان تاخیر ‏- نمایش لیست گیف های گالری همراه با پیش نمایش ‏- ذخیره گیف ها در کارت SD ‏- اشتراک گذاری گیف ها ‏- تماشای گیف در حالت تمام صفحه ‏در صورت داشتن مشکل، نظر و پیشنهاد با ما در میان بگذارید: ‏+ آدرس صفحه ما در تلگرام و اینستاگرام: @nioshad https://myket.ir/app/ir.nioshad.gifyar 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🌹@farhangi_whc🌹 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مجمع شاعران اهل بیت (علیهم السلام) و کنگره شعر آفتاب برگزار می‌کند: فراخوان شعر مهدوی "به امید دیدار" با موضوع "عاشقانه با دلدار" در سه گروه سنی : زیر ۱۸ سال - ۱۸ تا ۳۰ سال و بالای ۳۰ سال مهلت ارسال آثار: تا عید سعید فطر همراه با اهدای جوایز نفیس و فاخر علاقه مندان جهت کسب اطلاع بیشتر می‌توانند به تارنمای shere_Aftab.ir و Eradat.ir مراجعه نموده و یا با شماره تماس ۰۹۱۵۵۶۷۴۵۹۸ در پیام رسان بله ارتباط برقرار کنند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🌹@farhangi_whc🌹 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مجمع کارشناسان دینی رسانه راه اندازی شد به همت اداره کل تبلیغ حوزه های علمیه خواهران و با رویکرد هدفمندسازی فعالیت بانوان طلبه و مبلغ در رسانه ها، مجمع کارشناسان دینی رسانه در حوزه های علمیه خواهران راه اندازی شد. متن کامل خبر👇 http://farhangi.whc.ir/news/view/105972 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🌹@farhangi_whc🌹 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 ◀️ منطبق با أخبار وارده، ماه مبارک رمضان که سید و غرّه شهور است، قلبی دارد که آن لیلة القدر می باشد. 🔘 غرَّةُ الشُّهُورِ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَلْبُ شَهْرِ رَمَضَانَ لَيْلَةُ الْقَدْرِ. 📓الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏۴، ص ۶۶ ◀️ حقیقت لیلة القدر وجود مبارک حضرت أم الائمة و الابرار فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) است. 🔘 آنگونه که امام صادق (علیه السلام) ذیل آیه مبارکه «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» فرمودند: «اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا». 📓تفسير فرات الكوفي، ص ۵۸۱ ⏪ بنابراین حقیقت سید الشهور ماه مبارک رمضان ارجاع به وجود مبارک حضرت سید الوصیین مولی الموحدین أمیرالمومنین علی (علیه السلام) دارد، و حقیقت قلب ماه مبارک، به وجود مقدس حضرت روح التی بین جنبیّ صدیقه طاهره (سلام الله علیها) دارد. تحصیل معرفت فاطمی که قلب سید الشهور است، موجب تحصیل طهارت و ورود در حصن حصین ولایت علوی است. فَإِنَّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْنَاكِ إِلَّا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُمَا لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوَلَايَتِكِ. 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 ا❁﷽❁ا ◼️صیام (۴)- قسمت دوم ☑️ ارکان روزه: ظرف زمانی 🔄 در بحث گذشته اشاره شد که حقیقت شهور و ایام به ذوات مقدسه اهل بیت (علیهم السلام) ارجاع دارد. همچنین در میان شهور، شهرالله المبارک به أب الائمه مولانا امیرالمومنین علی (علیه السلام) ارجاع داشت و ازاینرو إدخال در این ماه تعبیر به ورود در حصن حصین شده است. ◀️ رمضان، " شَهْرُ الطَّهُور " است، در اصل لغت از رمض بمعنای شدت حرارت است. 🔘 آنگونه که در حدیث نبوی تصریح شده، رمضان، سوزاننده ذنوب است. «إنّما سمّي رمضان، لأنّ رمضان يرمض الذنوب». 📓رياض السالكين في شرح صحيفة سيد الساجدين، ج‏۶، ص ۱۱ 🔘 نیز در جای دیگر تعبیر (یرمض الذنوب) مقید برای مومنین ذکر شده است: «أَرْمَضَ اللَّهُ تَعَالَى فِيهِ ذُنُوبَ الْمُؤْمِنِينَ وَ غَفَرَهَا». ⬅️ در شرح عبارات مذکور و نیز تبین چگونگی غفران ذنوب در ماه رمضان آمده است: «مَن صامَ رَمَضانَ؛ و عَرَفَ حُدودَهُ؛ و تَحَفَّظَ مِمّا كانَ یَنبَغی لَهُ أن یَتَحَفَّظَ فیهِ، كَفَّرَ ما قَبلَهُ»؛ یعنی [إذا] عرفوا حق رمضان صار كفارة لهم و أذهب عنهم ذنوبهم و طهرهم منها و إنما يتم ذلك بانقضاء رمضان؛ بنابراین تحصیل معرفت نسبت به حق رمضان و حدود آن، و رعایت آن حدود، موجب ازاله ذنوب و تطهیر مکلف خواهد شد. 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️یادداشت چند رسانه ای ⭕️با یادداشت📝 چند رسانه ای هر چیزی را یادداشت کنید، مثل دست نوشته، صدا و عکس. از ایده هایی که دارید عکس بگیرید یا آن ها را ضبط کنید و یا آن ها را بنویسید. همچنین می توانید از نوشته ها و عکس های گرفته شده فایل pdf تهیه کنید. 📌‏این دفترچه یادداشت📝 دیجیتال ابزاری کاربردی و خلاق دارای پوشه بندی برای جداسازی یادداشت ها و ایمن شده با قابلیت رمزگذاری روی پوشه ها می باشد. 📍‏برنامه ای ضروری برای برنامه ریزی کارها، ثبت چند رسانه ای ایده ها، نوشتن مقالات درسی و مستند سازی. ♨️‏این برنامه به درد چه کسانی می خورد؟ ‏دانش آموزان و دانشجویانی که می خواهند یادداشت های مؤثرتری را در کلاس بردارند و گزارشات را بنویسند. یا هنرمندان و طراحانی که می خواهند اطلاعات را جمع آوری کنند و ایده های خود را مکتوب، صوتی و تصویری داشته باشند. و تمام کسانی که می خواهند در کسب و کار خود اطلاعات را با وسایل سمعی و بصری جمع آوری کنند. 💢‏امکانات، ویژگی ها و قابلیت ها: ‏🔸امکان گرفتن عکس از محیط های دلخواه ‏🔹ضبط صدا با کیفیت بالا برای یادداشت برداری ‏🔸امکان تهیه ی نسخه ی پشتیبان از یادداشت📋بازیابی آن ها ‏🔹سازماندهی یادداشت ها با قرار دادن آن ها در پوشه های جداگانه ‏🔸امکان رمز گذاری روی پوشه ها برای ایمن نگه داشتن یادداشت ها ‏🔹امکان ذخیره عکس گرفته شده با توضیح متنی 🔸قابلبت ایجاد فایل pdf از یادداشتهای متنی و تصویری https://myket.ir/app/com.rahmati.MultimediaNote 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🌹@farhangi_whc🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مهدوی ارفع
app-release.apk
6.84M
📙اپلیکیشن محصول 3 جلدی ویژه ماه مبارک رمضان (30جلسه سخنرانی) 🔸خود سازی🔸 🔸جامعه پردازی🔸 🔸تمدن سازی🔸 صهبای سخن دارالعلم(1) 🌺بیانیه گام دوم انقلاب🌺 اپلیکیشن جامع ٣ جلد کتاب زندگی به سبک رمضان بصورت رایگان ╔═ 🍃🌺🍃 ═══╗ 🆔 @mahdavi_arfae ╚═══ 🍃🌼🍃 ═╝
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۵) ا❁﷽❁ا ☑️ نزول دفعی حضرت قرآن ا❁﷽❁ا «هوَ الَّذي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ»؛ اوست خدایی که قرآن را بر تو فرستاد که برخی از آن کتاب، آیات محکم است که آن أمّ (ریشه و اصل) کتاب است، و آیات دیگر متشابه می باشد. كسانى كه در دلهايشان انحراف است، براى فتنه‌ جويى و طلب تأويل آن به دلخواه خود، از ما تشابه پيروى مى‌كنند، با آنكه تأويل را جز خدا و راسخون در علم كسى نمى‌ داند. ﴿سوره مبارکه آل عمران، آیه ۷﴾ ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا 3️⃣ علم انحصاری به تأویل حضرت قرآن نزد راسخون ✍️ وفق مستندات وارده، علم به تأویل إنزال حضرت قرآن، انحصاراً نزد ذات اقدس الهی و راسخون در علم موجود است. راسخون در علم منطبق با روایات مفسره موثقه، در معنای مطلق آن رسول الله (صلی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم السلام) هستند. ▪️ چنانچه رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «ليْسَ مِنَ الْقُرْآنِ آيَةٌ إِلَّا وَ لَهَا ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ وَ مَا مِنْهُ حَرْفٌ إِلَّا وَ إن لَهُ تَأْوِيلٌ‏ وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ‏، الرَّاسِخُونَ نَحْنُ آلُ مُحَمَّدٍ» (۱)؛ هر آیه ای از حضرت قرآن، دارای ظاهر و باطنی است، (به علاوه) هیچ حرفی در قرآن نیست که تأویل نداشته باشد، و تأویل آن را فقط راسخون در علم می دانند و منظور از راسخون در علم، آل محمد (علیهم السلام) هستند. ▪️ نیز امام باقر (علیه السلام) ضمن حدیثی، رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را با عنوان «افضل راسخین در علم» توصیف کرده و فرمودند: «رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) أَفْضَلُ الرَّاسِخِينَ، قَدْ عَلَّمَهُ اللَّهُ جَمِيعَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْهِ مِنَ التَّنْزِيلِ وَ التَّأْوِيلِ، و مَا كَانَ اللَّهُ لِيُنْزِلَ عَلَيْهِ شَيْئاً لَمْ يُعَلِّمْهُ تَأْوِيلَهُ وَ أَوْصِيَاؤُهُ مِنْ بَعْدِهِ يَعْلَمُونَهُ كُلَّهُ» (۲)؛ رسول الله (صلی الله علیه و اله و سلم) افضل راسخون در علم هستند که خداوند عزوجل علم تمام آنچه که بر قلب ایشان نازل فرموده، از تنزیل و تأویل را تماما به آن حضرت عطا فرموده است. اینگونه نیست که خداوند عزوجل چیزی را بر رسول نازل کرده باشد، اما تأویل آن را تعلیم نفرموده باشد، و تمام آنچه را که رسول از علم تأویل می داند، همه آن را اوصیاء بعد از ایشان نیز می دانند. ▪️ همچنین از حضرت صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمودند: «نَحْنُ‏ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ‏ وَ نَحْنُ نَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ» (۳). ▪️ نیز امیرالمومنین علی (علیه السلام) در یکی از خطبات مبارکه خود بر این مطلب تصریح کرده و فرمودند: «... و سَلُونِي عَنِ الْقُرْآنِ، فَإِنَّ فِي الْقُرْآنِ بَيَانَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ فِيهِ عِلْمُ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ، وَ إِنَّ الْقُرْآنَ لَمْ يَدَعْ لِقَائِلٍ مَقَالًا و ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ‏ لَيْسُوا بِوَاحِدٍ، رَسُولُ اللَّهِ مِنْهُمْ، أَعْلَمَهُ اللَّهُ إِيَّاهُ فَعَلَّمَنِيهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، ثُمَّ لَا يَزَالُ فِي عَقِبِنَا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ» (۴)؛ از قرآن از من بپرسید،‌ چرا که در قرآن بیان کلّ شیء ‌است و علم اولین و آخرین در آن است، و تأویل آن را جز ذات اقدس حق و راسخون در علم نمی دانند،‌ رسول الله (صلی الله علیه و اله و سلم) تمام علم تأویل را از جانب ذات اقدس حق آموخته و آن را به من تعلیم فرموده و این شأن و منقبت الی یوم القیامة در ما اهل بیت خواهد بود. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج‏ ۲، ص ۷۷۱ (۲) تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص۱۰۷؛ بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج۱، ص۲۰۳ (۳) بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج۱، ص۲۰۴ (۴) كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج۲، ص ٩٤١ 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۵) ☑️ جمع بندی مبحث نزول دفعی حضرت قرآن در بررسی مبحث إنزال (نزول دفعی حضرت قرآن) نتایج ذیل به دست آمد: ▪️ نزول دفعی حضرت قرآن، نزول ذات علم بوده است، زیرا حضرت قرآن، تبیان لکل شیء، تمام علم و سرچشمه علم است، علم اولین و آخرین، ما کان و ما یکون إلی یوم القیامة در آن نهفته است. ▪️ نزول دفعی ذات علم در «لیلۀ مبارکۀ قدر» و به سبب آن بوده است، به گونه ای که با انتفای آن، إنزال نیز منتفی می شد. ▪️ لیله مبارکه قدر، شأنی از شئون حضرت أمّ الکتاب، صاحبة التأویل سیدتنا و مولاتنا فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) می باشد. ▪️ علم تمام هستی، در «باطن» حضرت قرآن مکنون و محجوب است. ▪️ علم به بطون حضرت قرآن یا تأویل در إنزال منحصرا نزد حضرات راسخون در علم است که در معنای مطلق عبارتند از وجود مقدس حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه اطهار (علیهم السلام). و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطیبین الطاهرین و لا حول و لا قوة إلا بالله العلی العظیم 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 ا❁﷽❁ا ◼️صیام (۵)- قسمت چهارم ☑️ ارکان روزه: ظرف زمانی 🔄 بیان شد که ماه مبارک رمضان؛ 🔹 شهر طهور 🔹 شهر نزول حضرت قرآن در لیلة القدر بصورت دفعی می باشد 🔹 که در آن " فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ " محقق می شود. 🔘 حضرت سلطان الرضا (علیه السلام) فرمودند: جُعِلَ الصَّوْمُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ خَاصَّةً دُونَ سَائِرِ الشُّهُورِ، لأَنَّ شَهْرَ رَمَضَانَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِي أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى فِيهِ الْقُرْآنَ؛ و فِيهِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ الَّتِي هِيَ‏ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ وَ فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ ... . 📓هداية الأمة إلى أحكام الأئمة عليهم السلام، ج ۴، ص ۲۳۶ ◀️ بسم الله الرحمن الرحیم حم وَ الْكِتابِ الْمُبين‏ إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرين‏ فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ (سوره مبارکه دخان، آیات ۱ الی ۳) ⬅️ براساس این کریمه شریفه در لیله ی مبارکه ی قدر ، يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكيمٍ است. 🔹 يفْرَقُ أى يعرف و يتميّز و يتجلّى كلّ أمر ذى حكمة. 🔹 در لیلة القدر همه أمر حکیم از یکدیگر متمایز می شود، یعنی کلّ أمر معروف می شود و هر امری از امر دیگر تفریق می شود، این مفارقت و تمایز در لیله ی مبارکه است که محققِ کثرت است. لذا برخی مفسرین، به قرینه "یفرق"، "حکیم" را به بسیط، تعریف کرده اند. 📓 قاموس قرآن، ج۲، ص ۱۶۵ ⏪ از اینجا سببیت لیلة القدر برای کلّ امر بدست می آید، چون اگر لیلة القدر نبود، کل أمر و همان حقیقت حضرت قرآن إلی الابد، هرگز دفعتا نازل نمی گشت. 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 🔘 ذیل آیات مبارکات سوره دخان، جهت تشریح معنای حقیقی و اشارت موجود در آن آمده است: أَمَّا حم‏ فَهُوَ مُحَمَّدٌ أَمَّا الْكِتابُ الْمُبِينُ فَهُوَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيٌّ أَمَّا اللَّيْلَةُ فَفَاطِمَةُ و أَمَّا قَوْلُهُ‏ فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ،‏ يَقُولُ: يَخْرُجُ مِنْهَا خَيْرٌ كَثِيرٌ. 📓الكافي، ج‏١، ص۴٧٩ ⏪ ذات بسیطِ لیله مبارکه که در آن کلّ امر حکیم، تفصیل و تمییز می یابد، حضرت أمّ أبیها (علیها السلام) می باشد که کوثر الکثرة است؛ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً که وجود مبارکش، کلّ خیر کثیر است و خیر کثیر از او خارج می شود. و به سببیتِ وجود مبارک لیلة القدر حضرت کوثر الکثرة است که کلّ أمر حکیم مفترق شده و نازل گشته و برای عباد الرحمن تشریع و تبیین می گردد. پس اگر وجود مبارک آن حضرت نبود، هرگز کلّ أمر که همان حقیقت حضرت قرآن است، نازل نمی شود. ⬅️ آن امر بسیط، در لیله مبارکه به کثرت می رسد و معروف می شود؛ آنچه در كُلَّ شَيْ‏ءٍ أَحْصَيْناهُ في‏ إِمامٍ مُبينٍ، بسیط الحقیقه بوده است، در لیله مبارکه فاطمی کثرت می یابد. در صورت شرایع دین و در عالم شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ، أمر صلاة و صیام و زکات و حج و خمس که هر یک صورت امام مبین می باشند، از یکدیگر افتراق و تمییز می یابند. ⏪ به همین سبب صیام که از زمان علّم آدم وضع گردیده، در لیلة مبارکة خطاب به جمیع مکلفین در این ماه مبارک، نازل شد و تشریع گشت، زیرا همانطور که در ابتدای این باب هم بیان شد، صوم، حمل ولایت امام مبین، بمعنی الاتم و الاکمل است. 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 ا❁﷽❁ا 📑 بررسی جایگاه و مدلول فقه 🔸 قسمت دوم: 🔹 با توجه به اینکه اجتهاد در باب "معانی الأحکام " مستلزم إدراک معنای فقه و فقاهت است، بنابراین کشف این مهم، به تأمل و تعمق بیشتری نیازمند است. و ما در بررسی سابق بیان کردیم که مدلول لغوی و ظاهری واژه فقه، تعمق و تعقلِ در چیزی است، همچنین به حقیقت معنای فقه نیز اشاراتی شد. این تعمق و تعقل در منابع دین، مکررا مورد تاکید قرار گرفته است؛ و از جمله این تاکیدات در باب فقه، روایات ذیل است. 🔳 الفقه، دعامة الإسلام ◀️ حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «إنّ لکلّ شىء دعامة و دعامة هذا الدین الفقه». 📓نهج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلى الله عليه و آله)، ص۳۳۳ ◀️ «مَا عُبِدَ اللَّهَ (عَزَّ وَ جَلَّ) بِشَيْ‏ءٍ أَفْضَلَ مِنْ فِقْهٍ فِي دِين‏». 📓الخصال، ج‏۱، ص۳۰ 📓الأمالي (للطوسي)، النص، ص۴۷۴ ◀️ حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ الْفِقْه‏». 📓الخصال، ج‏۱، ص ۳۰ ⏪ شأن و جایگاه فقه در شریعت اسلام، ضمن این روایات بخوبی تبیین شده است. همانطور که از ظاهر روایات بر می آید، فقه به عنوان برترین عبادات و ستون دین اسلام معرفی شده است. این مبحث در حکم مقدمه واجبی جهت طرح عنوان "حقیقت معنای فقه و تفقه در دین" بود. بنابراین در مطلب بعدی، وارد بررسی مستقیم دلالات فقه و مشتقات آن در منابع خواهیم شد. 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا