هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢 قرآن جایگاه زن را از نظر بینشی، رفتاری و اجتماعی ارتقاء داد
🔻 حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور:
✅ زنان در دوران جاهلیت به عنوان وبال جان زندگی اجتماعی قلمداد میشدند و بر این اساس ارزش اجتماعی نداشتند و در تصمیمات اصلی نیز به هیچ وجه دخالتی داده نمیشدند.
✅ در چنین اجتماعی بود که قرآن نازل شد، پیامبر عزیز ما ظهور کرد و خدای متعال ارادهاش را از طریق پیغمبر اسلام و از طریق قرآن ظهور داد و جایگاه اصلی زنان را معرفی فرمود.
✅ وقتی در زندگی اجتماعی زن جایگاه مناسب را ندارد، خداوند قیوم است که زندگی زنان را، جایگاه زنان را، ارتقاء دهد، چنان که مردان وظیفه دارند زندگی زنان را برپا کنند.
✅ «الرجال قوّامون علی النساء» یعنی وظیفه دارند تا برپا کنند زندگی زنان را، اسباب آرامشان را فراهم کنند، اسباب زندگی با نشاطشان را فراهم کنند و به قدر توانشان برای رفع حوائج زنان فکر کنند.
📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22923
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
🔰 عدم وجوب پوشش برخی از اعضای بدن، دلیلی بر جواز نگاه بر آنها نیست
💢 حجتالاسلام والمسلمین امیر مهاجر میلانی در درس گفتار «بررسی ادله حجاب در روایات»:
📝 برخی معتقدند وقتی نگاه به برخی از اعضای زنان جایز باشد به دلالت عرفی ملازمه وجود دارد که پس پوشش آن اعضا لازم و واجب نیست، ولی بر عکس، این قضیه صادق نیست. یعنی اگر پوشش برخی اعضا واجب نباشد، ملازمه نیست که نگاه به آن جایز باشد.
📝 درباره دیدگاهی که میگوید ملازمهای که بین جواز نگاه به برخی از اعضاء زنان وجود دارد پس پوشش آن لازم نیست، روایات معارضی وجود دارد که با وجود این روایات معارض نمیشود نتیجه گرفت برخی از اعضای بدن زنان پوشش لازم نیست.
📝 روایات معارض بیان میدارند که هیچ نوع نگاهی با قصد جایز نمیباشد. این روایات در سه دسته کلی تقسیم میشوند.
🔹 دسته اول: روایات عام هست که هر نوع نگاهی جایز نیست.
🔹 دسته دوم: روایات ناظر به نگاه اول و نگاه دوم هستند.
🔹 دسته سوم: روایات مخصوص جلسه خواستگاری هستند که نگاه به وجه و کفین را در جلسه خواستگاری جایز میدانند.
📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22905
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
هدایت شده از مدرسه مضمار ؛ تشکیلات اسلامی
♥️ #اسوه_های_تشکیلاتی
🔰 #شهید_محمود_کاوه
◀️در خاطره کوهها:
گفتم: آقا محمود اگه مردم تو رو فراموش كنن! اين كوهها فراموشت نمیكنن. گفت: چطور مگه؟ گفتم: به دستور تو، سربازهای امام روی خيلي از قله های كردستان نماز خواندن، اين تو بودی كه كلمه اشهد ان لا اله الا... و علی ولی ا... رو ،در بيشتر اين كوهها طنين انداز كردی. بچه ها مثل اينكه منتظر بودند كسی سر حرف را باز كند، همه شروع كردند به زدن حرفهايی از همين دست. چهرهاش نشان میداد كه از اين حرفها خوشش نيامده، گفت: ما بدون امام چيزی نيستيم، امام همه چيز را از خدا می دونن.كمی مكث كرد و گفت: از اين حرفها هم ديگه كسی نزنه و گرنه كلاهمون میره تو هم.
🗂 پایگاه مِضمار | @MEZMAR_IR
💬 تولید و نشر محتوای تشکیلاتی
14.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تربیت مردم مهمترین مسئله است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ صدا و سیمای آمریکا در ایام انتخابات!
👤 مالکوم ایگرگ
#انتخابات
#انتخابات_1400
هدایت شده از استاد مهدوی ارفع
🍃 #شهرمقاومت
◽️چهارم خردادماه، سالروز #مقاومت جانانهی مردم قهرمان #دزفول در برابر موشک باران رژیم بعثی عراق در جنگ تحمیلی گرامی باد
#مقاومت
#انتخاب_آگاهانه
#مشارکت_حداکثری
╔═ 🍃🌺🍃 ═══╗
🆔 @mahdavi_arfae
╚═══ 🍃🌼🍃 ═╝
ا🖋📄🖋📄🖋
ا📄
ا🖋
ا📄
ا🖋
ا❁﷽❁ا
#تراجم_و_رجال
📄 ابو حمزه ثابت بن دینار الأزْدی الثُمالی (أبو حمزه ثمالی) صاحب أصل من أصول الشیعه
🔹 قسمت اول:
🔸لمحة عن حیاته
✅ وی از أوتاد الارض، صاحب و از کبراء خاص حضرات أئمه معصومین علی بن الحسین امام زین العابدین، محمد بن علی باقرالعلوم، جعفر بن محمد امام صادق و موسی بن جعفر امام کاظم (علیهم السلام) بود
📒أعيان الشيعة، ج۴، ص۱۰
📍أوتاد الارض: آن دسته از أصحاب أئمة (عليهم السلام ) که برای نشر معارف و ثقافت اهل بیت (عليهم السلام) برخاسته و برای جلوگیری از اندراس معالم دین قیام کردند، چنین لقب داده شده اند.
✅ دلیل شهرت وی به ثمالی به جهت اقامت و سکونت در قبیله ثماله از تیره ازد بوده است.
او با زید بن علی مراوده و ارتباط داشته و شاهد دعوت و شهادت او در کوفه بوده است. فرزندان وی به نامهای نوح، منصور و حمزه در قیام زید بن علی بن الحسین علیهما السلام به شهادت رسیدند.
📒أعيان الشيعة، ج۴، ص۱۰
📒سید بن طاووس، ص ۱۴۰
📒طوسی، تهذیب الاحکام، ج ۶، ص۳۷
📒نجاشی، ص ۱۱۵
📒رجال العلامة الحلي، ص ۲۹
✅ برخی معتقدند ابوحمزه ثمالی نخستین دانشمند شیعی است که کتاب تفسیر قرآن را نگاشته است.
طبرسی در مجمع البیان و ابن شهرآشوب در مناقب آل ابی طالب از این تفسیر، روایاتی نقل کردهاند.
📒شرح و تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی، ص۲۵
📒مجمع البیان، ج ۳، ص۱۵۰ و ۱۵۲
📒مناقب ابن شهر آشوب، ج ۱، ص۱۱، ۷۰ و ج ۲، ص۷۱ و ج ۳، ص۶۱
🔸 مجموعه روایات منقول از ابوحمزه که صبغه تفسیری داشته یا در سایر منابع به نقل آنها از تفسیر ابوحمزه اشاره شده در کتابی با عنوان «تفسیر القرآن الکریم لابی حمزة بن ثابت بن دینار الثمالی» گردآوری شده است.
در تفسیر ابوحمزه، بر خلاف تفاسیر مأثور دیگر، احادیث مرسل کمتری دیده میشود. ابوحمزه به اسباب نزول توجه داشته و ضمن توجه به فضائل اهل بیت (علیه السلام)، از شیوه تفسیر قرآن به قرآن استفاده کرده و به اجتهاد، قرائت، لغت، نحو و نقل آرای مختلف در معنای آیات اهتمام ویژه داشته است.
🔸همچنین مجموعه روایات فقهی منقول از ابوحمزه تحت عنوان مسند ابوحمزه ثابت بن دینار ثمالی به چاپ رسیده است.
📒مقدمه حرزالدین، ص۶۰۶۶
🔸شیخ الطائفه از تألیف اثری به نام کتاب از ابوحمزه یاد کرده که مقصود وی از این عنوان اصل (یکی از اصول اربعمائه) است.
📒فهرست کتب الشیعة، ص ۱۰۵
📍شیخ الطائفه: یکی از القاب شیخ طوسی و به معنای بزرگ قوم می باشد. شیخ طوسی را به جهت خدمات مهمی که برای مذهب شیعه در زمینه های مختلف علوم اسلامی انجام داده، اینگونه لقب داده اند.
🖋
📄
🖋
📄
🖋📄🖋📄🖋