eitaa logo
« مهارت افزایی طلاب ناب»
1.7هزار دنبال‌کننده
16.2هزار عکس
9.9هزار ویدیو
1.8هزار فایل
کانال پشتیبان گروه نخبگان (طلاب ناب)استان اصفهان 📪ارتباط با خادم کانال 👈👈 📩 📨 @Shahideh_kanize_Hazrate_Yas —------------------------------------ کانال معنویت افزایی طلاب ناب👇👇 https://eitaa.com/TollabeNabe_EmameZaman
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️⚜️❇️⚜️❇️⚜️ ❇️⚜️❇️⚜️ ❇️⚜️ ا❁﷽❁ا ⚜️فضیلت حضرت قرآن :«احسن الحديث» ⬅️قسمت اول ❇️یکی از فضائل حضرت قرآن، «حدیث» بودن آن است: ✨تلْكَ آيَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَ اللَّهِ وَ آيَاتِهِ يُؤْمِنُون (سور جاثیه،آیه ۶) ❇️حضرت قرآن نه تنها «حدیث» است، بلکه «احسن الحدیث» نیز می باشد: ✨اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ (سوره زمر، آيه ۲۳) 🔷حدیث از نظر اصطلاحی به معنای «کلام» است. 🔹از نظر لغوی از ریشه «حَدث» به معنای «شیء جدید» است، امری که بعد از عدم، به وجود آمده است. 🔹از آنجا که در کلام نیز ، سخنی پس از سخن دیگر، بعد از عدم آن، به وجود می آید،‌ به آن اطلاق «حدیث» می شود. 🎗الْحَدَثُ‏: هو كون الشي‏ء لم يكن 🎗الْحَدِيثُ‏ من هذا، لأنّه كلام يحدث منه الشي‏ء بعد الشي 🎗الحديث: ما يرادف الكلام، و سمي به لتجدده و حدوثه شيئا فشيئا 📗مجمع البحرین ج٢، ص ۲۴۵ 📗التحقيق في كلمات القرآن الكريم ؛ ج‏۲ ؛ ص۱۷۶ 🔸بنابراین به هر امر جدیدی که نقل،‌ روایت و ذکر شود، «حدیث» اطلاق می شود: 🎗فالحديث كلّ ما يتجدّد بالذكر و يروى و ينقل من أيّ مقولة كان، فالنظر في الحديث الى جهة التجدّد و نقل ما وقع، و في الرواية الى جهة النقل، و في الخبر الى جهة الإخبار فقط 📗التحقيق في كلمات القرآن الكريم ؛ ج‏۲ ؛ ص۱۷۸ 🔸حضرت قرآن نیز از آنجا که کلام الله است، «حدیث» نامیده می شود: 🔅القرآن: سمّاه اللّه حديثا، لأنّه كلام اللّه 📗تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج‏۱۱، ص: ۲۹۸ ❇️⚜️ ❇️⚜️❇️⚜️ ❇️⚜️❇️⚜️❇️⚜️
❇️⚜️❇️⚜️❇️⚜️ ❇️⚜️❇️⚜️ ❇️⚜️ 🔸همان طور که در قسمت بررسی فضیلت «کلام الله» حضرت قرآن بیان شد، حضرت قرآن نه خالق است و نه مخلوق، بلکه کلام خالق است و خداوند محدِث کتاب الله قرآن است. ✨ما يَأْتِيهِمْ مِنْ ذِكْرٍ مِنْ رَبِّهِمْ مُحْدَثٍ إِلَّا اسْتَمَعُوهُ وَهُمْ يَلْعَبُونَ (سوره انبیاء ، آیه ۲) 💠 معنای فضیلت «حدیث» بودن حضرت قرآن این است که قرآن، «حدیث» به معنا الاتم است. 🔸همان طور که حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) در یکی از خطبات خود راجع به حدیث بودن حضرت قرآن فرموده اند: 💫الکتاب... حدیثا لمن رَوی 📗نهج البلاغه، خطبه ۱۹۶ 📗بحارالانوار، ج ۸۹، ص ۲۱ 🔹هر کس که بخواهد روایت یا نقل یا سخنی را برای دیگران بیان کند، چنانچه تنها از کتاب الله بر مردم بخواند، تمام سخن را بر زبان جاری کرده است. 🔹به علاوه سخنی است که همواره جدید است،‌ چرا که غیر قابل قیاس با سخن و کلام بشر است و هر بار با منکشف شدن بطنی از بطون آن ،‌معنایی را افاده می کند که قبل از آن این معنا برای مخاطب ظاهر نبوده است. ❇️بنابراین حضرت قرآن «حدیث» است، به این معنا که هم تمام الکلام و تمام سخن است و هم همواره الی یوم القیامه جدید خواهد بود. 💠به علاوه حضرت قرآن نه تنها «حدیث» است، بلکه مطابق این آیه شریفه «اصدق الحدیث» نیز می باشد: ✨و َمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِيثًا (سوره نساء،‌آیه ۸۷) 🔸به همین علت است که حضرت صدیق الاکبر (علیه السلام) در یکی دیگر از خطبات خود، حضرت قرآن را محدّثی معرفی کرده اند که تمام صدق است و هیچ کذبی در آن نیست: 💫و اعلموا انّ هذا القرآن.. المحدّث الذّی لا یکذِب 📗نهج البلاغه، خطبه ۱۷۴ 📗بحارالانوار، ج ۸۹،ص ۲۴ 📌بررسی فضیلت «احسن الحدیث» در قسمت بعد ادامه خواهد داشت... ❇️⚜️ ❇️⚜️❇️⚜️ ❇️⚜️❇️⚜️❇️⚜️
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 ◼️صیام- قسمت هشتم ☑️ صدقه یا زکات فطره بسم الله الرحمن الرحیم قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى ◀️ با حلول غروب ليله عيد الفطر، مومنین، مکلف به إخراج «زکات فطره یا صدقه فطره» می شوند. ➖ خداوند متعال زکات را " صدقه" خوانده است؛ «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُم‏ وَ تُزَكِّيهِمْ بِها». ➖ و صدقه به عمل تامّ و صحیح مِن جميع الجهات و الشرائط اطلاق می شود. صدقه، ریشه در صدق مومن دارد و برهان بر صدق و وفای عهد او می باشد؛ «منَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْه‏». و «الصدّقة برهان». 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۸۱، ص ۲۴۵ ⏪ بنابراین زکات، به این دلیل صدقه تسمیه شده است که موجب إکمال و صحت فعل می شود؛ ✔️ اگر زکات، مالی باشد، إخراج آن موجب إکمال و صحت و بقای أموال می شود. 🔘 چنانچه امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرموده اند: «مَنْ أَدَّى زَكَاةَ الْفِطْرَةِ تَمَّمَ اللَّهُ لَهُ بِهَا مَا نَقَصَ مِنْ زَكَاةِ مَالِهِ». 📓 وسائل الشيعة، ج‏۹، ص ۳۱۸ ✔️ و اگر زکات، معنوی باشد، اعطای آن مسّبب إکمال و إتمام أعمال مکلف می شود. 🔘 همانطور که إمام الهدی حضرت صادق (علیه السلام) فرمودند: «إِنَّ مِنْ تَمَامِ الصَّوْمِ، إِعْطَاءَ الزَّكَاةِ يَعْنِي الْفِطْرَةَ كَمَا أَنَّ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ مِنْ تَمَامِ الصَّلَاةِ از کمال روزه، پرداخت فطریه است، همان ‌گونه که صلوات بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) از کمال نماز است، لِأَنَّهُ مَنْ صَامَ وَ لَمْ يُؤَدِّ الزَّكَاةَ فَلَا صَوْمَ لَهُ إِذَا تَرَكَهَا مُتَعَمِّداً وَ لَا صَلَاةَ لَهُ إِذَا تَرَكَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ چرا که هر کس روزه بدارد، اما زکات نپردازد، اگر به عمد ترک کرده باشد، برای او روزه‌ ای نیست، و نیز کسی که صلوات بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) را ترک کند، نمازی برای او نیست. إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ بَدَأَ بِهَا قَبْلَ الصَّوْمِ، فَقَالَ: " قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى"»؛ خدای متعال، پیش از روزه، زکات را گفته و فرموده است: رستگار شد کسی که زکات داد و نام پروردگارش را یاد کرد، و نماز خواند. 📓 وسائل الشيعة، ج‏۹، ص ۳۱۸ ⬅️ مؤدّای کلام حبل المتین امام صادق (علیه السلام) که زکات را به عنوان "عمل صالح" تعبیر فرموده اند، رأی مذکور را تایید می کند. 🔘 منْ خَتَمَ صِيَامَهُ بِقَوْلٍ صَالِحٍ أَوْ عَمَلٍ صَالِحٍ تَقَبَّلَ اللَّهُ مِنْهُ صِيَامَهُ. فَقِيلَ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ! مَا الْقَوْلُ الصَّالِحُ؟ قَالَ: شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ إِخْرَاجُ الْفِطْرَةِ. 📓 همان ⏪ بنابراین زکات فطره یا صدقه فطره، عمل صالحی است که موجب إتمام صوم می شود. ↩️ در بحث ماضی بیان شد که یوم الفطر، روز إرجاعِ صائم پس از یکماه ورع از محارم الله بسوی أصل فطرت است که حقیقتش ولایت و معرفة الإمام می باشد. ⏪ به این ترتیب سبب اینکه صوم، با صدقه فطره اتمام می یابد آن است که صائم پس از تحصیل حقیقت صیام، با عمل صالحش، آن عهدی را که در أصل فطرتش إتخاذ شده بوده را به صداقت می رساند و تصدیق می کند. 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 ⬅️ مؤدّای کلام حبل المتین امام صادق (علیه السلام) که زکات را به عنوان "عمل صالح" تعبیر فرموده اند، رأی مذکور را تایید می کند. 🔘 منْ خَتَمَ صِيَامَهُ بِقَوْلٍ صَالِحٍ أَوْ عَمَلٍ صَالِحٍ تَقَبَّلَ اللَّهُ مِنْهُ صِيَامَهُ. فَقِيلَ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ! مَا الْقَوْلُ الصَّالِحُ؟ قَالَ: شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ إِخْرَاجُ الْفِطْرَةِ. 📓 همان ⏪ بنابراین زکات فطره یا صدقه فطره، عمل صالحی است که موجب إتمام صوم می شود. ↩️ در بحث ماضی بیان شد که یوم الفطر، روز إرجاعِ صائم پس از یکماه ورع از محارم الله بسوی أصل فطرت است، که حقیقتش ولایت و معرفة الإمام می باشد. ⏪ به این ترتیب سبب اینکه صوم، با صدقه فطره اتمام می یابد آن است که: صائم پس از تحصیل حقیقت صیام، با عمل صالحش، آن عهدی را که در أصل فطرتش إتخاذ شده بوده را به صداقت می رساند و تصدیق می کند. و این تصدیق، همان تجدید عهد ولایت می باشد. ↩️ همانطور که در صلاة نیز فعل متمّ نماز، سلام است که خود تجدید میثاق الست می باشد. ↩️ همچنین در زیارات سفن النجاة و الحجج على العباد، زائر سلام داده و تجدید عهد با موالیش نموده و می گوید: «وَلا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى‏ لِزِيارَتِكُمْ». 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 نشست مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با طلاب خواهر سراسر کشور 🔹 نشست حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، مدیر حوزه های علمیه خواهران با طلاب خواهر سراسر کشور به صورت وبینار و با موضوع «پذیرش حوزه های علمیه خواهران» برگزار می شود. 🔹 این وبینار ساعت 17 روز دوشنبه 6 اردیبهشت ماه 1400 برگزار و به صورت زنده از طریق لایو مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به نشانی http://live.whc.ir/ پخش خواهد شد. 🔹 گفتنی است، پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ از ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ آغاز شده و تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ ادامه دارد. متن کامل: http://news.whc.ir/news/view/106215 کانال رسمی حوزه‌های علمیه خواهران | 🌸 @kowsarnews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 قابل توجه بانوان حوزوی فعال اجتماعی ☑️ مهرواره محله همدل 🎉تقدیر از برترین اقدام‌ها، برای حل مشکلات محله با همدلی مردم 🔸در سه مرحله شهرستانی، استانی، کشوری 🥇سه جایزه دویست میلیون تومانی به برگزیدگان ملی 📱کافیست عدد 1 را به سامانه ۵۰۰۰۱۷۵ پیامک کنید 📞 کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۵۹۱۰۰۹۶۵۰ 🌐 سایت : www.ham-del.ir عضویت در کانال مهرواره در پیام‌رسان ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2480209968Cbbf79032c3 صفحه شبکه اجتماعی اینستاگرام: https://instagram.com/mahaleh_hamdel?igshid=1bicgud4xd2tp کانال رسمی حوزه‌های علمیه خواهران | 🌸 @kowsarnews
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 ا❁﷽❁ا 🔳 تفَقَّهُوا فِي دِينِ الله ▪️حال که اهمیت و ضرورت فقه در منابع روشن شد، باید دانست که برای فهم معنای «فقه»، باید به درک أفضل و أوجه مدالیل حضرت قرآن و أحادیث نائل شویم. به همین سبب وارد بررسی آیات شریفه حضرت قرآن و کشف دلالات آن به معاضدت أخبار می شویم. ▪️خداوند متعال در آیه۱۲۲ سوره مبارکه توبه می فرماید: «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّين»‏؛ پس چرا از هر فرقه ‏اى از آنان، دسته ‏اى كوچ نمیكنند تا [دسته ‏اى بمانند و] در دين آگاهى پيدا كنند. ◀️ این عبارت آیه شریفه با تحضیض آغاز شده است؛ یعنی مکلفین، تحریض به تفقه در دین شده اند. و چون ادات تحضیض بر سر فعل ماضی وارد شد، پس معنای توبیخ و سرزنش را هم إفاده می کند. به بیانی دیگر چون بسترِ تفقه در دین در جمیع أزمنه متصور است، شارع مقدس کسانی را که به فعل تفقه در گذشته نپرداخته اند، توبیخ نموده و آنان را تحریض بر تفقه می کند. و از همین بررسیِ مدلول اولیه و ظاهری، شدت رغبت شارع به تفقه در دین روشن می شود. ◀️ تفقه از فقه مشتق شده، بنابراین پیش از ورود به بررسی حکم تفقه در دین، ضروریست که حقیقت معنای فقه و تفقه را تشریح کنیم: ◽️ ظهور آیه شریفه و قراین مقالیه دلالت بر این مهم دارد که مقصود از تفقه در دین، علم به أحکام عملی نیست، فقها برای اثبات این ظهور، ادله مختلفی اقامه کرده اند و از جمله اینکه تفقّه‏ در آیه شریفه مغیّا به إنذار الناس و تبليغ الدين‏ شده، پس مراد از فقه، "فهم و شناخت عمیق دین" است، نه صرف علم به ظاهر احکام شرع. ⏪ تفقه در دین دربردارنده معنایی بسیار عمیق تر از آنچه که در اوهام و تصور است، می باشد. پس معنای فقه در نصوص چیزی جدا از این است که ما تصور می کنیم. «لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّين» یعنی بروید و حقیقت دین (معانی احکام) را بشناسید، نه صرف اینکه علم به ظاهر شرایع پیدا کنید؛ مانند اینکه بدانیم قلمرو غَسل وجه و ید تا کجاست، این مطالب جزو ظواهر است. از آیه شریفه استنباط می شود که معنای تفقه در دین، ایصال به حقیقت دین و معانی احکام است. این مهم به معاضدت أخبار دیگر تقویت می شود. ⏪ بنابراین امرِ شارع به تفقّه در دین تعلق گرفته و آموختن آن را سفارش نموده است. و این تفقّه در دین مبتنی بر روایاتی چون: تَفَقَّهُوا فِي دِينِ اللَّهِ فَإِنَّ الْفِقْهَ مِفْتَاحُ الْبَصِيرَة، تفقه در حقیقتِ دین است؛ و تفقه در حقیقت دین یعنی وصول به معرفة الإمام که به صورت مبسوط بدان پرداخته خواهد شد. 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 ا❁﷽❁ا ◼️صیام- قسمت نهم (آخر) ☑️ کفّاره ◀️ کفّاره، تغطیه و تستّر است، لأنّها تُكَفِّرُ الذنب عن الإنسان. در اصطلاح فقهی چنین تعریف شده است: ▪️ "ما يستغفر به الآثم من صدقة" ؛ بر این اساس، کفاره، صدقه ای است که موجب استغفار آثم می شود. 📓 القاموس الفقهي لغة و اصطلاحا، ص ۳۲۱ ▪️ "عبادة خاصة مالية أو بدنية شرعها اللّه تعالى في دينه و جعلها نحو مؤاخذة و عقوبة في الغالب على مخالفة حكمه، مسقطة أو مخففة لعقابه، ماحية لما صدر من العبد من ذنبه، أو جبرا للنقص الواقع في عمله، و هي أما قول أو فعل أو بذل مال" ؛ همانطور که در این تعبیر آمده، کفاره به نوعی عبادت خاص اطلاق می شود که برای عقوبت مکلف، سقوط یا تخفیف در آن تعیین شده است. 📓 مصطلحات الفقه، ص ۴۳۸ ◀️ یکی از اقسام کفارات، کفاره صوم است. ➖ هرگاه مکلف طاقت اتیان صوم را نداشته باشد، بر ذمه او فدیه (که در عداد کفارات است) ثابت می شود؛ وَ عَلَى الَّذينَ يُطيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعامُ مِسْكينٍ. ➖ یا اگر با قصد عامدانه خویش یا با ارتکاب محرّمات، موجب إبطال صوم واجب خویش شود، بر ذمه او کفاره متعیّن می شود. ⏪ به این ترتیب بدست می آید، تشریع کفاره، دلالت بر سمحه و سهله بودن شریعت مقدس اسلام دارد. شارع مقدس برای مکلفی که نتواند مأموربه را به نحو أتم و أکمل استیفا کند، طرقی جعل فرموده و یکی از آن طرق، کفاره است. 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 ◀️ اینکه کفاره موجب استغفار و إمحاء ذنوب مکلف می شود، در حقیقت به این مهم ارجاع دارد که شارع مقدس همه معاصی جز " شرک به ولایت " را معفوعنه دانسته است. 🔘 إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ‏ بِوَلَايَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عليه السّلام) وَ طَاعَتِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ. 📓 تفسير فرات الكوفي، ص ۱۰۶ ↩️ بنابراین کفّاره زمانی موجب تستّر و تغطیه مکلف از ذنوب و معاصی خواهد شد که او متأصل به این اصل باشد. 🔘 همانگونه که ذیل کریمه ۳۵ سوره زمر آمده است: «ليُكَفِّرَ اللَّهُ عَنْهُمْ أَسْوَأَ الَّذِي عَمِلُوا وَ يَجْزِيَهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ الَّذِي كانُوا يَعْمَلُونَ‏» هذا خاص لشيعة علي (عليه السّلام) لأن الكافر و المنافق لا يستحقان شيئا، فلم يبق إلّا المؤمن، و ليس المؤمن إلّا شيعة علي، فالمكفّر عنهم سيئاتهم بحبّ علي (عليه السّلام) هم شيعته. 📓 مشارق أنوار اليقين في أسرار أمير المؤمنين عليه السلام، ص ۲۴۰ 🔘 نیز امام صادق (علیه السلام) از صحابی خود پرسیدند: ما تقول فيمن يدين اللّه بما تدين و يبرأ من أعدائنا لكن به من الذنوب ما بالناس إلّا أنّه يجتنب الكبائر؟ صحابی عرض کرد: ما أقول يا سيدي و أنا في حضرتك؟ امام فرمودند: إنّه في الجنّة و إن اللّه قد ذكر ذلك‏ في آية من كتابه، فقال: «إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ»، و هو حبّ فرعون و هامان، «نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ نُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِيماً»، و هو حبّ علي (عليه السّلام). 📓 حلية الأبرار في أحوال محمد و آله الأطهار عليهم السلام، ج‏۲، ص ۱۲۸ 🔘 همچنین از آن حضرت (علیه السلام) منصوص است که فرمودند: «وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ آمَنُوا بِما نُزِّلَ عَلى‏ مُحَمَّدٍ فِي عَلِيٍّ وَ هُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ، كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ أَصْلَحَ بالَهُمْ ...‏». 📓 تفسير القمي، ج‏۲، ص ۳۰۱ ⏪ بنابراین کفّاره زمانی موجب تستّر و تغطیه ذنوب خواهد بود که مکلفین به تثبیت در ولایت رسیده باشند، در غیر اینصورت کفاره در عداد مجازات و عقاب شرعی محسوب خواهد شد و رحمت و اصلاح برای آنان نخواهد بود. 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
❇️⚜❇️⚜❇️⚜ ❇️⚜❇️⚜ ❇️⚜ ا❁﷽❁ا ⚜فضیلت حضرت قرآن :«احسن الحديث» ⬅️قسمت دوم 🔹در قسمت قبل بیان شد که یکی از فضائل حضرت قرآن، «حدیث» بودن آن است. حضرت قرآن نه تنها «حدیث» است، بلکه «احسن الحدیث» نیز می باشد: ✨اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ (سوره زمر، آيه ۲۳) 🔹بیان شد که حدیث از نظر لغوی از ریشه «حَدث» به معنای «شیء جدید» است، امری که بعد از عدم، به وجود آمده است.از نظر اصطلاحی به معنای «کلام» است چرا که در کلام نیز سخنی پس از سخن دیگر، بعد از عدم آن، به وجود می آید. 🔸حضرت قرآن،‌حدیث به معنا الاتم است ، بدین معنا که تمام کلام است و همواره الی یوم القیامه جدید خواهد بود. 🔸به علاوه حضرت قرآن نه تنها «حدیث» است، بلکه «اصدق الحدیث» نیز می باشد،‌ همان طور که حضرت صدیق الاکبر (علیه السلام) در شرح آیه زیر فرموده اند: ✨و َمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِيثًا (سوره نساء،‌آیه ۸۷) 💫و اعلموا انّ هذا القرآن.. المحدّث الذّی لا یکذِب 📗نهج البلاغه، خطبه ۱۷۴ 📗بحارالانوار، ج ۸۹،ص ۲۴ 💠در این قسمت به شرح فضیلت «احسن الحدیث» بودن حضرت قرآن می پردازیم. 🖌«اَحسن» ،‌صفت مشبهه از ریشه «حسن» می باشد. «حُسن» ،‌«حَسَنه» و «احسان» که همگی از یک ریشه هستند، به چیزی اطلاق می شود که فوق عدل بوده، باعث سرور و بهجت و رغبت در انسان گردد. 🎗الْحُسْنُ‏: عبارة عن كلّ مبهج مرغوب فيه 🎗الْحَسَنَةُ يعبّر عنها عن كلّ ما يسرّ من نعمة تنال الإنسان 🎗فالإحسان فوق العدل 📗مفردات ألفاظ القرآن ؛ ص۲۳۵ ❇️⚜ ❇️⚜❇️⚜ ❇️⚜❇️⚜❇️⚜
❇️⚜❇️⚜❇️⚜ ❇️⚜❇️⚜ ❇️⚜ 🔷«احسن» الحدیث بودن ، یعنی حدیث و کلامی که بر تمام ترین وجه سبب بهجت، سرور و رغبت در نفس انسان می شود. ✅به همین جهت است که رسول مکرم اسلام‌ (صلی الله علیه و اله و سلم) تنها و تمام «احسن الحدیث» را ، کتاب الله قرآن معرفی می کند: عن جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) قَالَ فِي خُطْبَتِهِ: 💫 إِنَ‏ أَحْسَنَ‏ الْحَدِيثِ‏ كِتَابُ اللَّه‏ 📗الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ ص۳۳۷ 📗بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۲ ؛ ص۳۰۱ 🔷یکی دیگر از دلایل «احسن الحدیث» نامیده شدن حضرت قرآن، «تمام حق» بودن آن است، چرا که حضرت معدن الحق امیرالمومنین (علیه السلام)،‌ در هنگام فِتن و شبهات جهت تشخیص دین و کلام حق، تمام حق را «احسن الحدیث» معرفی کرده اند: 💫يَا أَخَا هَمْدَان ...إِنَّ دِينَ اللَّهِ لَا يُعْرَفُ بِالرِّجَالِ بَلْ بِآيَةِ الْحَقِ‏ فَاعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ أَهْلَهُ 💫يَا حَارِثُ‏ إِنَّ الْحَقَّ أَحْسَنُ‏ الْحَدِيثِ.. 📗الأمالي (للمفيد) ؛ النص ؛ ص۵ ✅از آنجا که حضرت قرآن،‌ «احسن الحدیث» است ، در زمان اظهار آراء مشتبه و کَلم مختلفه رجال،‌ جهت تشخیص دین الله ،‌ باید حضرت قرآن را شناخت، چرا که «حق»، همان «احسن الحدیث» است و با شناخت آن می توان «اهل حق» را شناخت. ✅به همین جهت است که در آیه ۲۳ سوره زمر، فضیلت «احسن الحدیث» بودن حضرت قرآن، سببی برای «هدایت» معرفی شده است ، اما تنها کسانی از این فضیلت می توانند بهره برده و هدایت شوند که به مقام «خشیت ربّ» رسیده باشند. 🔸مقام خشیت نیز تنها مخصوص علماء است: ✨إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ (سوره فاطر، آیه ۲۸) 🔰یعنی کسانی که حامل علم باشند، می توانند از فضیلت احسن الحدیث بودن حضرت قرآن بهره برده و در هنگام فتن و ظلمات در آخرالزمان به سوی حق،‌هدایت شوند: ✨اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُتَشَابِهًا مَثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ ذَلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ (سوره زمر،‌آیه ۲۳) ✅به همین دلیل است که حضرت عیبة علم الله ،‌امیرالمومنین (علیه السلام) در یکی از خطبات خود امر به تعّلم القرآن یعنی حمل علم القرآن ،فرموده اند: 💫وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ‏ الْحَدِيثِ‏ وَ تَفَقَّهُوا فِيهِ فَإِنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوبِ .. 📗نهج البلاغه،‌خطبه ۱۱۰ ❇️⚜ ❇️⚜❇️⚜ ❇️⚜❇️⚜❇️⚜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 نشست مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با طلاب خواهر سراسر کشور 🔹 نشست حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، مدیر حوزه های علمیه خواهران با طلاب خواهر سراسر کشور به صورت وبینار و با موضوع «پذیرش حوزه های علمیه خواهران» برگزار می شود. 🔹 این وبینار ساعت 17 روز دوشنبه 6 اردیبهشت ماه 1400 برگزار و به صورت زنده از طریق لایو مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به نشانی http://live.whc.ir/ پخش خواهد شد. 🔹 گفتنی است، پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ از ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ آغاز شده و تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ ادامه دارد. متن کامل: http://news.whc.ir/news/view/106215 کانال رسمی حوزه‌های علمیه خواهران | 🌸 @kowsarnews
💎نشست حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، مدیر حوزه های علمیه خواهران با طلاب خواهر سراسر کشور به صورت وبینار و با موضوع «پذیرش حوزه های علمیه خواهران» در حال برگزاری است... 🌐http://live.whc.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۹) ☑️ اعجاز لغوی کلام الله (۲) ا❁﷽❁ا «وَإِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ، عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ، بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ»؛ حضرت قرآن، تنزیل پروردگار جهانیان است که به واسطه روح الامین آن را نازل گردانیده و بر قلب تو فرود آورده تا از انذاردهندگان باشی، به زبان عربی مبین. ﴿سوره مبارکه شعراء، آیات ۱۹۲ الی ۱۹۵﴾ ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا ✍️ در تبیین مبحث اعجاز لغوی کلام الله عزوجل به «لسان عربی مبین» و اعجاز ظاهری و لفظی آن اشاره شد. چرا که شارع مقدس بر همین صورت ظاهری لسان عربی مبین که أفضل و أشرف از همۀ زبانها و متمایز با آنهاست، تحدی فرموده و آن را معجزه خود تعبیر کرده است. ▪️ صورت ظاهری لسان عربی مبین، مشتمل بر الفاظ و کلمات جامعی، در کمال نضد و حسن نسق و در أعلی مراتب اعجاز بلاغی و بیانی می باشد (۱)؛ «و القرآن ... ظاهره أنيق ...» (۲). ▪️ البته وجوه إعجاز حضرت قرآن متکثر است؛ نظم الفاظ، بلاغت و فصاحت، اصول و قواعد کلام الله جلّ جلاله از جمله این وجوه می باشد. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) چنانچه علامه مجلسی در این خصوص نوشته است: «و أما وجه إعجازه فالجمهور من العامة و الخاصة و منهم الشيخ المفيد قدس الله روحه على أن إعجاز القرآن بكونه في الطبقة العليا من الفصاحة و الدرجة القصوى من البلاغة على ما يعرفه فصحاء العرب بسليقتهم و علماء الفرق بمهارتهم في فن البيان و إحاطتهم بأساليب الكلام هذا مع اشتماله على الإخبار عن المغيبات الماضية و الآتية و على دقائق العلوم الإلهية و أحوال المبدإ و المعاد و مكارم الأخلاق و الإرشاد إلى فنون الحكمة العلمية و العملية و المصالح الدينية و الدنيوية على ما يظهر للمتدبرين و يتجلى للمتفكرين و قيل وجه إعجازه اشتماله على النظم الغريب و الأسلوب العجيب المخالف لنظم العرب و نثرهم في مطالعه و مقاطعه و فواصله فإنها وقعت في القرآن على وجه لم يعهد في كلامهم و كانوا عاجزين عنه‏». بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏ ۱۷، ص ۲۲۴ (۲) تفسير الصافي، ج‏١، ص ١۵ ┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۹) ☑️ تحدّی ▪️ دلیل مُثبتِ إعجاز در ظاهر کلام الله تبارک و تعالی، «تحدی» یا حریف طلبی برای آوردن شبیه و نظیر کلام الله عزوجل می باشد. چنانچه در آیاتی از کتاب الله بر این مطلب چنین استدلال شده است: ▫️ «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى‏ أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً» (۱)؛ ▫️ بگو اگر انس و جنّ جمع شوند كه نظير اين قرآن را بياورند نميتوانند هر چند با همديگر همكارى كنند. ▫️ «أَمْ يَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ ... فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مِثْلِهِ إِنْ كانُوا صادِقِين»‏ (۲)؛ ▫️ پس اگر راست مى‌گويند، سخنى مثل آن بياورند. ▫️ «وَ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ‏ ...فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ ...» (۳)؛ ▫️ و اگر در آنچه بر بنده خود نازل كرده‌ايم شك داريد، پس -اگر راست مى‌گوييد- سوره‌اى مانند آن بياوريد و اگر این کار را نکردید و هرگز نتوانید کرد پس بپرهیزید از آتش ... . ▫️ «أَمْ يَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَياتٍ ... فَإِلَّمْ يَسْتَجِيبُوا لَكُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ ...» (۴)؛ ▫️ يا مى‌گويند: «اين [قرآن‌] را به دروغ ساخته است.» بگو: «اگر راست مى‌گوييد، ده سوره مانند آن بياوريد ... پس اگر شما را اجابت نكردند، بدانيد كه آنچه نازل شده است به علم خداست. 👈 قیودی که در نصوص مذکور آورده شده، دلالت بر اطلاق تحدی و در نتیجه اعجاز حضرت قرآن دارد. ▪️ لفظ (الْقُرْآنِ) شمول بر جمیع الفاظ آن دارد ▪️ کاربرد عبارات مشابه چون (بِحَدِيثٍ مِثْلِهِ)، (بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ)، (بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ) در ادله دیگر مؤید همین مطلب است و از آن افادۀ اطلاق تحدی در الفاظ و آیات کلام الله می شود. ▪️ عبارت شریفه (اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ) دلالت بر عجز عموم ما سوی الله از إتیان همانند حضرت قرآن دارد. ▪️ و این نفی از نوع ابد است؛ (لَنْ تَفْعَلُوا)، به این معنا که غایت تحدی تا روز قیامت ادامه دارد و بشر از اتیان مثل آن (حتی بنظم و ترتیب مماثل) إلی یوم القیامة عاجز خواهد بود (۵). 👈 به کمک این استدلال معلوم می شود که ظواهر حضرت قرآن و الفاظ و عبارات بکار رفته در آن با ظواهر کلمات دیگر متفاوت است. در عمق الفاظ و حروف به ظاهر محدودِ حضرت قرآن، بطون و اسرار و حقائق نامتناهی نهفته است که دسترسی و ایصال به آن، جز با تدبر و تعمق در همین ظاهر میسر نخواهد بود. لذا امام صادق (علیه السلام) در مذمت آنان که به حجیت ظاهر حضرت قرآن توجه ندارند یا صرفا به ظاهر اکتفا کرده و از بطون و تأویل آن غافل شده اند، فرمودند: «إِنَّ قَوْماً آمَنُوا بِالظَّاهِرِ و كَفَرُوا بِالْبَاطِنِ فَلَمْ يَنْفَعْهُمْ شَيْ‏ءٌ وَ جَاءَ قَوْمٌ مِنْ بَعْدِهِمْ فَآمَنُوا بِالْبَاطِنِ وَ كَفَرُوا بِالظَّاهِرِ فَلَمْ يَنْفَعْهُمْ ذَلِكَ شَيْئاً وَ لَا إِيمَانَ بِظَاهِرٍ [إِلَّا بِبَاطِنٍ‏] وَ لَا بِبَاطِنٍ إِلَّا بِظَاهِرٍ» (۶)؛ برخی به ظاهر آیات و احکام و شریعت ایمان آورده اند، ولی به باطن آنها کفر ورزید اند و اینگونه ثمری برای آنان ندارد، گروه دیگری ایمان به باطن پیدا کرده ولی به ظاهر آنها کفر ورزیده اند. لازمه ایمان به ظاهر و باطن قرآن کریم، اعتبار و حجیت ظاهر و عمل مطابق آن است. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) سوره مبارکه اسراء، آیه ۸۸ (۲) سوره مبارکه طور، آیه ۳۴ (۳) سوره مبارکه بقره، آیات ۲۳ و ۲۴ (۴) سوره مبارکه هود، آیات ۱۳ و ۱۴ (۵) در تکمیل و تایید آنچه بیان شد به کلام نورانی حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) در منبع ذیل مراجعه شود: التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري (عليه السلام)، ص۶۲ و ۱۵۱ الی ۱۵۵ (۶) بصائر الدرجات، ج ۱، ص ۵۳۶ و ۵۳۷ ┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا