۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
هدایت شده از مهارتهای فناوری حوزه خواهران
#خبر_مرکز
🔻 نشست مدیر حوزههای علمیه خواهران با طلاب خواهر سراسر کشور
🔹 نشست حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، مدیر حوزه های علمیه خواهران با طلاب خواهر سراسر کشور به صورت وبینار و با موضوع «پذیرش حوزه های علمیه خواهران» برگزار می شود.
🔹 این وبینار ساعت 17 روز دوشنبه 6 اردیبهشت ماه 1400 برگزار و به صورت زنده از طریق لایو مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به نشانی http://live.whc.ir/ پخش خواهد شد.
🔹 گفتنی است، پذیرش حوزههای علمیه خواهران برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ از ۲۵ بهمنماه ۱۳۹۹ آغاز شده و تا پایان اردیبهشتماه سال ۱۴۰۰ ادامه دارد.
متن کامل:
http://news.whc.ir/news/view/106215
کانال رسمی حوزههای علمیه خواهران | 🌸 @kowsarnews
۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
هدایت شده از حوزه های علمیه خواهران کشور
📣 قابل توجه بانوان حوزوی فعال اجتماعی
☑️ مهرواره محله همدل
🎉تقدیر از برترین اقدامها، برای حل مشکلات محله با همدلی مردم
🔸در سه مرحله شهرستانی، استانی، کشوری
🥇سه جایزه دویست میلیون تومانی به برگزیدگان ملی
📱کافیست عدد 1 را به سامانه ۵۰۰۰۱۷۵ پیامک کنید
📞 کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۵۹۱۰۰۹۶۵۰
🌐 سایت : www.ham-del.ir
عضویت در کانال مهرواره در پیامرسان ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/2480209968Cbbf79032c3
صفحه شبکه اجتماعی اینستاگرام:
https://instagram.com/mahaleh_hamdel?igshid=1bicgud4xd2tp
کانال رسمی حوزههای علمیه خواهران | 🌸 @kowsarnews
۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
ا🔲🔳🔲🔳
ا🔳🔲
ا🔲
ا🔳
#معانی_الأحکام
ا❁﷽❁ا
🔳 تفَقَّهُوا فِي دِينِ الله
▪️حال که اهمیت و ضرورت فقه در منابع روشن شد، باید دانست که برای فهم معنای «فقه»، باید به درک أفضل و أوجه مدالیل حضرت قرآن و أحادیث نائل شویم. به همین سبب وارد بررسی آیات شریفه حضرت قرآن و کشف دلالات آن به معاضدت أخبار می شویم.
▪️خداوند متعال در آیه۱۲۲ سوره مبارکه توبه می فرماید:
«فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّين»؛
پس چرا از هر فرقه اى از آنان، دسته اى كوچ نمیكنند تا [دسته اى بمانند و] در دين آگاهى پيدا كنند.
◀️ این عبارت آیه شریفه با تحضیض آغاز شده است؛ یعنی مکلفین، تحریض به تفقه در دین شده اند. و چون ادات تحضیض بر سر فعل ماضی وارد شد، پس معنای توبیخ و سرزنش را هم إفاده می کند. به بیانی دیگر چون بسترِ تفقه در دین در جمیع أزمنه متصور است، شارع مقدس کسانی را که به فعل تفقه در گذشته نپرداخته اند، توبیخ نموده و آنان را تحریض بر تفقه می کند. و از همین بررسیِ مدلول اولیه و ظاهری، شدت رغبت شارع به تفقه در دین روشن می شود.
◀️ تفقه از فقه مشتق شده، بنابراین پیش از ورود به بررسی حکم تفقه در دین، ضروریست که حقیقت معنای فقه و تفقه را تشریح کنیم:
◽️ ظهور آیه شریفه و قراین مقالیه دلالت بر این مهم دارد که مقصود از تفقه در دین، علم به أحکام عملی نیست، فقها برای اثبات این ظهور، ادله مختلفی اقامه کرده اند و از جمله اینکه تفقّه در آیه شریفه مغیّا به إنذار الناس و تبليغ الدين شده، پس مراد از فقه، "فهم و شناخت عمیق دین" است، نه صرف علم به ظاهر احکام شرع.
⏪ تفقه در دین دربردارنده معنایی بسیار عمیق تر از آنچه که در اوهام و تصور است، می باشد. پس معنای فقه در نصوص چیزی جدا از این است که ما تصور می کنیم. «لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّين» یعنی بروید و حقیقت دین (معانی احکام) را بشناسید، نه صرف اینکه علم به ظاهر شرایع پیدا کنید؛ مانند اینکه بدانیم قلمرو غَسل وجه و ید تا کجاست، این مطالب جزو ظواهر است. از آیه شریفه استنباط می شود که معنای تفقه در دین، ایصال به حقیقت دین و معانی احکام است. این مهم به معاضدت أخبار دیگر تقویت می شود.
⏪ بنابراین امرِ شارع به تفقّه در دین تعلق گرفته و آموختن آن را سفارش نموده است.
و این تفقّه در دین مبتنی بر روایاتی چون: تَفَقَّهُوا فِي دِينِ اللَّهِ فَإِنَّ الْفِقْهَ مِفْتَاحُ الْبَصِيرَة، تفقه در حقیقتِ دین است؛
و تفقه در حقیقت دین یعنی وصول به معرفة الإمام که به صورت مبسوط بدان پرداخته خواهد شد.
🔳
🔲
🔳🔲
🔲🔳🔲🔳
۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
ا🔲🔳🔲🔳
ا🔳🔲
ا🔲
ا🔳
#معانی_الأحکام
#الصیام
ا❁﷽❁ا
◼️صیام- قسمت نهم (آخر)
☑️ کفّاره
◀️ کفّاره، تغطیه و تستّر است، لأنّها تُكَفِّرُ الذنب عن الإنسان.
در اصطلاح فقهی چنین تعریف شده است:
▪️ "ما يستغفر به الآثم من صدقة" ؛
بر این اساس، کفاره، صدقه ای است که موجب استغفار آثم می شود.
📓 القاموس الفقهي لغة و اصطلاحا، ص ۳۲۱
▪️ "عبادة خاصة مالية أو بدنية شرعها اللّه تعالى في دينه و جعلها نحو مؤاخذة و عقوبة في الغالب على مخالفة حكمه، مسقطة أو مخففة لعقابه، ماحية لما صدر من العبد من ذنبه، أو جبرا للنقص الواقع في عمله، و هي أما قول أو فعل أو بذل مال" ؛
همانطور که در این تعبیر آمده، کفاره به نوعی عبادت خاص اطلاق می شود که برای عقوبت مکلف، سقوط یا تخفیف در آن تعیین شده است.
📓 مصطلحات الفقه، ص ۴۳۸
◀️ یکی از اقسام کفارات، کفاره صوم است.
➖ هرگاه مکلف طاقت اتیان صوم را نداشته باشد، بر ذمه او فدیه (که در عداد کفارات است) ثابت می شود؛
وَ عَلَى الَّذينَ يُطيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعامُ مِسْكينٍ.
➖ یا اگر با قصد عامدانه خویش یا با ارتکاب محرّمات، موجب إبطال صوم واجب خویش شود، بر ذمه او کفاره متعیّن می شود.
⏪ به این ترتیب بدست می آید، تشریع کفاره، دلالت بر سمحه و سهله بودن شریعت مقدس اسلام دارد.
شارع مقدس برای مکلفی که نتواند مأموربه را به نحو أتم و أکمل استیفا کند، طرقی جعل فرموده و یکی از آن طرق، کفاره است.
🔳
🔲
🔳🔲
🔲🔳🔲🔳
۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
ا🔲🔳🔲🔳
ا🔳🔲
ا🔲
ا🔳
#معانی_الأحکام
#الصیام
◀️ اینکه کفاره موجب استغفار و إمحاء ذنوب مکلف می شود، در حقیقت به این مهم ارجاع دارد که شارع مقدس همه معاصی جز " شرک به ولایت " را معفوعنه دانسته است.
🔘 إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِوَلَايَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عليه السّلام) وَ طَاعَتِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ.
📓 تفسير فرات الكوفي، ص ۱۰۶
↩️ بنابراین کفّاره زمانی موجب تستّر و تغطیه مکلف از ذنوب و معاصی خواهد شد که او متأصل به این اصل باشد.
🔘 همانگونه که ذیل کریمه ۳۵ سوره زمر آمده است:
«ليُكَفِّرَ اللَّهُ عَنْهُمْ أَسْوَأَ الَّذِي عَمِلُوا وَ يَجْزِيَهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ الَّذِي كانُوا يَعْمَلُونَ»
هذا خاص لشيعة علي (عليه السّلام)
لأن الكافر و المنافق لا يستحقان شيئا، فلم يبق إلّا المؤمن، و ليس المؤمن إلّا شيعة علي، فالمكفّر عنهم سيئاتهم بحبّ علي (عليه السّلام) هم شيعته.
📓 مشارق أنوار اليقين في أسرار أمير المؤمنين عليه السلام، ص ۲۴۰
🔘 نیز امام صادق (علیه السلام) از صحابی خود پرسیدند:
ما تقول فيمن يدين اللّه بما تدين و يبرأ من أعدائنا لكن به من الذنوب ما بالناس إلّا أنّه يجتنب الكبائر؟
صحابی عرض کرد: ما أقول يا سيدي و أنا في حضرتك؟
امام فرمودند: إنّه في الجنّة و إن اللّه قد ذكر ذلك في آية من كتابه، فقال: «إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ»، و هو حبّ فرعون و هامان،
«نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ نُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِيماً»، و هو حبّ علي (عليه السّلام).
📓 حلية الأبرار في أحوال محمد و آله الأطهار عليهم السلام، ج۲، ص ۱۲۸
🔘 همچنین از آن حضرت (علیه السلام) منصوص است که فرمودند:
«وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ آمَنُوا بِما نُزِّلَ عَلى مُحَمَّدٍ فِي عَلِيٍّ وَ هُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ، كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ أَصْلَحَ بالَهُمْ ...».
📓 تفسير القمي، ج۲، ص ۳۰۱
⏪ بنابراین کفّاره زمانی موجب تستّر و تغطیه ذنوب خواهد بود که مکلفین به تثبیت در ولایت رسیده باشند، در غیر اینصورت کفاره در عداد مجازات و عقاب شرعی محسوب خواهد شد و رحمت و اصلاح برای آنان نخواهد بود.
🔳
🔲
🔳🔲
🔲🔳🔲🔳
۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
❇️⚜❇️⚜❇️⚜
❇️⚜❇️⚜
❇️⚜
#معرفت_حضرت_قرآن
#فضائل_حضرت_قرآن
ا❁﷽❁ا
⚜فضیلت حضرت قرآن :«احسن الحديث»
⬅️قسمت دوم
🔹در قسمت قبل بیان شد که یکی از فضائل حضرت قرآن، «حدیث» بودن آن است. حضرت قرآن نه تنها «حدیث» است، بلکه «احسن الحدیث» نیز می باشد:
✨اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ
(سوره زمر، آيه ۲۳)
🔹بیان شد که حدیث از نظر لغوی از ریشه «حَدث» به معنای «شیء جدید» است، امری که بعد از عدم، به وجود آمده است.از نظر اصطلاحی به معنای «کلام» است چرا که در کلام نیز سخنی پس از سخن دیگر، بعد از عدم آن، به وجود می آید.
🔸حضرت قرآن،حدیث به معنا الاتم است ، بدین معنا که تمام کلام است و همواره الی یوم القیامه جدید خواهد بود.
🔸به علاوه حضرت قرآن نه تنها «حدیث» است، بلکه «اصدق الحدیث» نیز می باشد، همان طور که حضرت صدیق الاکبر (علیه السلام) در شرح آیه زیر فرموده اند:
✨و َمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِيثًا
(سوره نساء،آیه ۸۷)
💫و اعلموا انّ هذا القرآن.. المحدّث الذّی لا یکذِب
📗نهج البلاغه، خطبه ۱۷۴
📗بحارالانوار، ج ۸۹،ص ۲۴
💠در این قسمت به شرح فضیلت «احسن الحدیث» بودن حضرت قرآن می پردازیم.
🖌«اَحسن» ،صفت مشبهه از ریشه «حسن» می باشد. «حُسن» ،«حَسَنه» و «احسان» که همگی از یک ریشه هستند، به چیزی اطلاق می شود که فوق عدل بوده، باعث سرور و بهجت و رغبت در انسان گردد.
🎗الْحُسْنُ: عبارة عن كلّ مبهج مرغوب فيه
🎗الْحَسَنَةُ يعبّر عنها عن كلّ ما يسرّ من نعمة تنال الإنسان
🎗فالإحسان فوق العدل
📗مفردات ألفاظ القرآن ؛ ص۲۳۵
❇️⚜
❇️⚜❇️⚜
❇️⚜❇️⚜❇️⚜
۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
❇️⚜❇️⚜❇️⚜
❇️⚜❇️⚜
❇️⚜
🔷«احسن» الحدیث بودن ، یعنی حدیث و کلامی که بر تمام ترین وجه سبب بهجت، سرور و رغبت در نفس انسان می شود.
✅به همین جهت است که رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و اله و سلم) تنها و تمام «احسن الحدیث» را ، کتاب الله قرآن معرفی می کند:
عن جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) قَالَ فِي خُطْبَتِهِ:
💫 إِنَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابُ اللَّه
📗الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ ص۳۳۷
📗بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۲ ؛ ص۳۰۱
🔷یکی دیگر از دلایل «احسن الحدیث» نامیده شدن حضرت قرآن، «تمام حق» بودن آن است، چرا که حضرت معدن الحق امیرالمومنین (علیه السلام)، در هنگام فِتن و شبهات جهت تشخیص دین و کلام حق، تمام حق را «احسن الحدیث» معرفی کرده اند:
💫يَا أَخَا هَمْدَان ...إِنَّ دِينَ اللَّهِ لَا يُعْرَفُ بِالرِّجَالِ بَلْ بِآيَةِ الْحَقِ فَاعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ أَهْلَهُ
💫يَا حَارِثُ إِنَّ الْحَقَّ أَحْسَنُ الْحَدِيثِ..
📗الأمالي (للمفيد) ؛ النص ؛ ص۵
✅از آنجا که حضرت قرآن، «احسن الحدیث» است ، در زمان اظهار آراء مشتبه و کَلم مختلفه رجال، جهت تشخیص دین الله ، باید حضرت قرآن را شناخت، چرا که «حق»، همان «احسن الحدیث» است و با شناخت آن می توان «اهل حق» را شناخت.
✅به همین جهت است که در آیه ۲۳ سوره زمر، فضیلت «احسن الحدیث» بودن حضرت قرآن، سببی برای «هدایت» معرفی شده است ، اما تنها کسانی از این فضیلت می توانند بهره برده و هدایت شوند که به مقام «خشیت ربّ» رسیده باشند.
🔸مقام خشیت نیز تنها مخصوص علماء است:
✨إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ
(سوره فاطر، آیه ۲۸)
🔰یعنی کسانی که حامل علم باشند، می توانند از فضیلت احسن الحدیث بودن حضرت قرآن بهره برده و در هنگام فتن و ظلمات در آخرالزمان به سوی حق،هدایت شوند:
✨اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُتَشَابِهًا مَثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ ذَلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ
(سوره زمر،آیه ۲۳)
✅به همین دلیل است که حضرت عیبة علم الله ،امیرالمومنین (علیه السلام) در یکی از خطبات خود امر به تعّلم القرآن یعنی حمل علم القرآن ،فرموده اند:
💫وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِيثِ وَ تَفَقَّهُوا فِيهِ فَإِنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوبِ ..
📗نهج البلاغه،خطبه ۱۱۰
❇️⚜
❇️⚜❇️⚜
❇️⚜❇️⚜❇️⚜
۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
هدایت شده از مهارتهای فناوری حوزه خواهران
#خبر_مرکز
🔻 نشست مدیر حوزههای علمیه خواهران با طلاب خواهر سراسر کشور
🔹 نشست حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، مدیر حوزه های علمیه خواهران با طلاب خواهر سراسر کشور به صورت وبینار و با موضوع «پذیرش حوزه های علمیه خواهران» برگزار می شود.
🔹 این وبینار ساعت 17 روز دوشنبه 6 اردیبهشت ماه 1400 برگزار و به صورت زنده از طریق لایو مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به نشانی http://live.whc.ir/ پخش خواهد شد.
🔹 گفتنی است، پذیرش حوزههای علمیه خواهران برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ از ۲۵ بهمنماه ۱۳۹۹ آغاز شده و تا پایان اردیبهشتماه سال ۱۴۰۰ ادامه دارد.
متن کامل:
http://news.whc.ir/news/view/106215
کانال رسمی حوزههای علمیه خواهران | 🌸 @kowsarnews
۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
هدایت شده از مهارتهای فناوری حوزه خواهران
#خبر_مرکز
💎نشست حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، مدیر حوزه های علمیه خواهران با طلاب خواهر سراسر کشور به صورت وبینار و با موضوع «پذیرش حوزه های علمیه خواهران» #هم_اکنون در حال برگزاری است...
🌐http://live.whc.ir/
۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
🕋📜🕋📜🕋
📜
🕋
#ماه_مبارک_رمضان
#معرفت_حضرت_قرآن (۹)
☑️ اعجاز لغوی کلام الله (۲)
ا❁﷽❁ا
«وَإِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ، عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ، بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ»؛
حضرت قرآن، تنزیل پروردگار جهانیان است که به واسطه روح الامین آن را نازل گردانیده و بر قلب تو فرود آورده تا از انذاردهندگان باشی، به زبان عربی مبین.
﴿سوره مبارکه شعراء، آیات ۱۹۲ الی ۱۹۵﴾
ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا
✍️ در تبیین مبحث اعجاز لغوی کلام الله عزوجل به «لسان عربی مبین» و اعجاز ظاهری و لفظی آن اشاره شد. چرا که شارع مقدس بر همین صورت ظاهری لسان عربی مبین که أفضل و أشرف از همۀ زبانها و متمایز با آنهاست، تحدی فرموده و آن را معجزه خود تعبیر کرده است.
▪️ صورت ظاهری لسان عربی مبین، مشتمل بر الفاظ و کلمات جامعی، در کمال نضد و حسن نسق و در أعلی مراتب اعجاز بلاغی و بیانی می باشد (۱)؛ «و القرآن ... ظاهره أنيق ...» (۲).
▪️ البته وجوه إعجاز حضرت قرآن متکثر است؛ نظم الفاظ، بلاغت و فصاحت، اصول و قواعد کلام الله جلّ جلاله از جمله این وجوه می باشد.
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) چنانچه علامه مجلسی در این خصوص نوشته است: «و أما وجه إعجازه فالجمهور من العامة و الخاصة و منهم الشيخ المفيد قدس الله روحه على أن إعجاز القرآن بكونه في الطبقة العليا من الفصاحة و الدرجة القصوى من البلاغة على ما يعرفه فصحاء العرب بسليقتهم و علماء الفرق بمهارتهم في فن البيان و إحاطتهم بأساليب الكلام هذا مع اشتماله على الإخبار عن المغيبات الماضية و الآتية و على دقائق العلوم الإلهية و أحوال المبدإ و المعاد و مكارم الأخلاق و الإرشاد إلى فنون الحكمة العلمية و العملية و المصالح الدينية و الدنيوية على ما يظهر للمتدبرين و يتجلى للمتفكرين و قيل وجه إعجازه اشتماله على النظم الغريب و الأسلوب العجيب المخالف لنظم العرب و نثرهم في مطالعه و مقاطعه و فواصله فإنها وقعت في القرآن على وجه لم يعهد في كلامهم و كانوا عاجزين عنه».
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج ۱۷، ص ۲۲۴
(۲) تفسير الصافي، ج١، ص ١۵
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄
💠ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
🕋
📜
🕋📜🕋📜🕋
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
🕋📜🕋📜🕋
📜
🕋
#ماه_مبارک_رمضان
#معرفت_حضرت_قرآن (۹)
☑️ تحدّی
▪️ دلیل مُثبتِ إعجاز در ظاهر کلام الله تبارک و تعالی، «تحدی» یا حریف طلبی برای آوردن شبیه و نظیر کلام الله عزوجل می باشد. چنانچه در آیاتی از کتاب الله بر این مطلب چنین استدلال شده است:
▫️ «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً» (۱)؛
▫️ بگو اگر انس و جنّ جمع شوند كه نظير اين قرآن را بياورند نميتوانند هر چند با همديگر همكارى كنند.
▫️ «أَمْ يَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ ... فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مِثْلِهِ إِنْ كانُوا صادِقِين» (۲)؛
▫️ پس اگر راست مىگويند، سخنى مثل آن بياورند.
▫️ «وَ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ ...فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ ...» (۳)؛
▫️ و اگر در آنچه بر بنده خود نازل كردهايم شك داريد، پس -اگر راست مىگوييد- سورهاى مانند آن بياوريد و اگر این کار را نکردید و هرگز نتوانید کرد پس بپرهیزید از آتش ... .
▫️ «أَمْ يَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَياتٍ ... فَإِلَّمْ يَسْتَجِيبُوا لَكُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ ...» (۴)؛
▫️ يا مىگويند: «اين [قرآن] را به دروغ ساخته است.» بگو: «اگر راست مىگوييد، ده سوره مانند آن بياوريد ... پس اگر شما را اجابت نكردند، بدانيد كه آنچه نازل شده است به علم خداست.
👈 قیودی که در نصوص مذکور آورده شده، دلالت بر اطلاق تحدی و در نتیجه اعجاز حضرت قرآن دارد.
▪️ لفظ (الْقُرْآنِ) شمول بر جمیع الفاظ آن دارد
▪️ کاربرد عبارات مشابه چون (بِحَدِيثٍ مِثْلِهِ)، (بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ)، (بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ) در ادله دیگر مؤید همین مطلب است و از آن افادۀ اطلاق تحدی در الفاظ و آیات کلام الله می شود.
▪️ عبارت شریفه (اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ) دلالت بر عجز عموم ما سوی الله از إتیان همانند حضرت قرآن دارد.
▪️ و این نفی از نوع ابد است؛ (لَنْ تَفْعَلُوا)، به این معنا که غایت تحدی تا روز قیامت ادامه دارد و بشر از اتیان مثل آن (حتی بنظم و ترتیب مماثل) إلی یوم القیامة عاجز خواهد بود (۵).
👈 به کمک این استدلال معلوم می شود که ظواهر حضرت قرآن و الفاظ و عبارات بکار رفته در آن با ظواهر کلمات دیگر متفاوت است. در عمق الفاظ و حروف به ظاهر محدودِ حضرت قرآن، بطون و اسرار و حقائق نامتناهی نهفته است که دسترسی و ایصال به آن، جز با تدبر و تعمق در همین ظاهر میسر نخواهد بود.
لذا امام صادق (علیه السلام) در مذمت آنان که به حجیت ظاهر حضرت قرآن توجه ندارند یا صرفا به ظاهر اکتفا کرده و از بطون و تأویل آن غافل شده اند، فرمودند:
«إِنَّ قَوْماً آمَنُوا بِالظَّاهِرِ و كَفَرُوا بِالْبَاطِنِ فَلَمْ يَنْفَعْهُمْ شَيْءٌ وَ جَاءَ قَوْمٌ مِنْ بَعْدِهِمْ فَآمَنُوا بِالْبَاطِنِ وَ كَفَرُوا بِالظَّاهِرِ فَلَمْ يَنْفَعْهُمْ ذَلِكَ شَيْئاً وَ لَا إِيمَانَ بِظَاهِرٍ [إِلَّا بِبَاطِنٍ] وَ لَا بِبَاطِنٍ إِلَّا بِظَاهِرٍ» (۶)؛
برخی به ظاهر آیات و احکام و شریعت ایمان آورده اند، ولی به باطن آنها کفر ورزید اند و اینگونه ثمری برای آنان ندارد، گروه دیگری ایمان به باطن پیدا کرده ولی به ظاهر آنها کفر ورزیده اند. لازمه ایمان به ظاهر و باطن قرآن کریم، اعتبار و حجیت ظاهر و عمل مطابق آن است.
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) سوره مبارکه اسراء، آیه ۸۸
(۲) سوره مبارکه طور، آیه ۳۴
(۳) سوره مبارکه بقره، آیات ۲۳ و ۲۴
(۴) سوره مبارکه هود، آیات ۱۳ و ۱۴
(۵) در تکمیل و تایید آنچه بیان شد به کلام نورانی حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) در منبع ذیل مراجعه شود: التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري (عليه السلام)، ص۶۲ و ۱۵۱ الی ۱۵۵
(۶) بصائر الدرجات، ج ۱، ص ۵۳۶ و ۵۳۷
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄
💠ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
🕋
📜
🕋📜🕋📜🕋
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
هدایت شده از فتاوای رهبر انقلاب
🔸 باطل کردن روزه قضا
⁉️ باطل کردن عمدی روزه قضای ماه رمضان چه حکمی دارد؟
✅ در صورتی که برای قضای روزه فرصت دارد میتواند پیش از اذان ظهر، روزه قضا را باطل کند، ولی باطل کردن آن پس از اذان ظهر، جایز نیست و کفاره دارد و کفاره آن، غذا دادن به ده فقیر است و اگر نمیتواند باید سه روز روزه بگیرد.
🆔 @khamenei_ahkam
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
*⃣⚜*⃣⚜*⃣⚜
*⃣⚜*⃣⚜
*⃣⚜
#معرفت_حضرت_قرآن
#اسامی_حضرت_قرآن
ا❁﷽❁ا
⚜اسم حضرت قرآن: فرقان
⬅️قسمت اول
🔸یکی از اسامی حضرت قرآن، «فرقان» است:
✨تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا
(سوره فرقان، آیه ۱)
🖋فرقان از نظر معنای لغوی، از ریشه «فرق» به معنی جدایی است:
▫️هو ما يقابل الجمع
▫️يدلّ على تمييز و تزييل بين شيئين
📔التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج۹، ص ۷۰
🔸بنابراین یکی از دلایل وجه تسمیه حضرت قرآن به «فرقان»، مفترق بودن و جدا بودن آیات و سُور حضرت قرآن است ،به گونه ای که کل کتاب جمعا به صورت یک لوح بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل نشده است:
سأل عبدالله بن سلام عن رسول الله (صلی الله علیه و اله و سلم):
فَأَخْبِرْنِي هَلْ أَنْزَلَ عَلَيْكَ كِتَاباً ؟
▫️قَالَ نَعَمْ .
قَالَ وَ أَيُّ كِتَابٍ هُوَ ؟
▫️قَالَ الْفُرْقَانُ .
قَالَ وَ لِمَ سَمَّاهُ رَبُّكَ فُرْقَاناً ؟
▫️قَالَ لِأَنَّهُ مُتَفَرِّقُ الْآيَاتِ وَ السُّوَرِ أُنْزِلَ فِي غَيْرِ الْأَلْوَاحِ وَ غَيْرِ الصُّحُفِ وَ التَّوْرَاةُ وَ الْإِنْجِيلُ وَ الزَّبُورُ أُنْزِلَتْ كُلُّهَا جُمَلًا فِي الْأَلْوَاحِ وَ الْأَوْرَاقِ
📔بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۹ ؛ ص۳۰۴
📔الإختصاص ؛ النص ؛ ص۴۴
🔸اما «فرقان» در بطنی دیگر، به معنای جدایی بین حق و باطل است، همان گونه که در آیه حضرت قرآن، یوم البدر، یوم الفرقان نامیده شده است:
فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ وَ ذُكِرَ يَوْمُ بَدْرٍ، فَقَالَ:
◽️هُوَ [يَوْمَ] الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي فَرَّقَ اللَّهُ [فِيهِ] بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ
📔تفسیر الصافی،ج۲، ص۳۰۵
📔الأصول الستة عشر، ص۲۵۸
🔸حضرت قرآن، نیز از این جهت «فرقان» نامیده می شود که سبب تمیز و جدایی بین حق و باطل می گردد. همان طور که امام حسن عسگری (علیه السلام) در معنای «فرقان» فرموده اند:
◽️الفرقان ما يفرق به بين الحق والباطل و بين المحقين والمبطلين
📔التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ؛ ص۲۵۲
*⃣⚜
*⃣⚜*⃣⚜
*⃣⚜*⃣⚜*⃣⚜
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
*⃣⚜*⃣⚜*⃣⚜
*⃣⚜*⃣⚜
*⃣⚜
🔸اما در برخی از آیات حضرت قرآن، در کنار الفاظ «کتاب» و «قرآن»، از «فرقان» نیز نام برده شده است.
✨نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ *ِمنْ قَبْلُ هُدًى لِلنَّاسِ وَأَنْزَلَ الْفُرْقَانَ
(سوره آل عمران، آیات ۳ و ۴)
🔶در پاسخ به این سوال که چه ارتباطی بین «قرآن» و «فرقان» وجود دارد، حضرت فاروق، جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) فرمودند:
◽️الْفُرْقانَ هو كل أمر محكم و الكتاب هو جملة القرآن الذي يصدق فيه من كتاب قبله من الأنبياء
◽️الْقُرْآنُ جُمْلَةُ الْكِتَابِ وَ الْفُرْقَانُ الْمُحْكَمُ الْوَاجِبُ الْعَمَلِ بِهِ
📔الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج۲ ؛ ص۶۳۰
📔تفسير العياشي ؛ ج۱ ؛ ص۱۶۲
🔸بنابراین هنگامی که از «قرآن» نام برده می شود، منظور کل کتاب است ولی «فرقان» اشاره به شأن فاروق بودن حضرت قرآن دارد.
🔸بدین معنا که پس از جدایی و تمییز بین حق و باطل، هر آنچه از آیات حضرت قرآن که متشابه المعنا بوده اند، به محکم المعنا ارجاع داده می شوند و سپس عمل به محکمات واجب است.
🔸اما فاروق بودن حضرت قرآن، تنها برای متقین است:
✨يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا
(سوره انفال، آیه ۲۹)
◽️عن جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام):
المتقون هم شیعه علی بن ابیطالب (علیه السلام)
📔بحارالانوار، ج ۵۱،ص۱۲۴
🔸بنابراین مومنین با نور ولایت، می توانند از فرقان بودن حضرت قرآن بهره برده ، از گرفتار شدن در متشابهات در امان مانده و حق در نزد ایشان مبرهن گردد. در نتیجه کل آیات حضرت قرآن برایشان محکم و واجب العمل خواهد بود.
📌ادامه دارد...
*⃣⚜
*⃣⚜*⃣⚜
*⃣⚜*⃣⚜*⃣⚜
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰